موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

آیین نامه دکتری وزارت علوم + لینک دانلود PDF

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

متن آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی وزارت علوم به همراه فایل PDF از طریق این صفحه قابل دریافت است.

به گزارش پی اچ دی تست، به استناد بند ۱۲ ماده ۳ آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب (۱۳۹۳/۷/۲۸) آیین نامه دوره دکتری وزارت علوم تدوین و به اجرا گذاشته می‌شود.

متن آیین نامه دکتری وزارت علوم

 آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) وزارت علوم به شرح زیر است:

بخش اول: اهداف و تعاریف

ماده ۱. هدف از تدوین این آیین‌نامه تعیین چارچوبی برای اجرای صحیح دوره دکتری تخصصی در تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی است.

ماده ۲. در این آیین‌نامه و برای رعایت اختصار تعاریف زیر استفاده شده است.

۱. وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

۲. مؤسسه: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی است که دارای مجوز پذیرش دانشجوی دوره دکتری از وزارت هستند.

۳. آموزش رایگان: نظام آموزش عالی که دانشجویان بدون پرداخت شهریه و صرفاً با سپردن تعهد خدمت تحصیل می‌کنند.

۴. شورا: شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت است.

۵. دانشجو: فردی است که در یکی از رشته های دوره تحصیلی دکترای تخصصی برابر ضوابط معین پذیرفته شود و در آن دوره ثبت نام کند و به تحصیل اشتغال ورزد.

۶. دانش آموخته: فردی است که یکی از دوره‌های تحصیلی آموزش عالی را با موفقیت به پایان رساند و برابر ضوابط معین مدرک تحصیلی آن دوره را دریافت کند.

۷. مرخصی تحصیلی: مدت زمان مشخصی است که دانشجو برابر ضوابط معین و به طور موقت به تحصیل اشتغال ندارد.

۸. انصراف تحصیلی: فرایندی است که در آن دانشجو به طور خودخواسته از ادامه تحصیل خودداری کند.

۹. آموزش حضوری: شیوه‌ای از آموزش است که دانشجو در آن تمام تحصیل خود را به صورت تمام وقت انجام می‌دهد.

۱۰. ارزیابی جامع: آزمونی تخصصی است که پس از گذراندن واحدهای دوره آموزشی با هدف ارزشیابی توانمندیهای آموزشی و پژوهشی دانشجو برگزار می شود.

۱۱. مدرس: عضو هیأت علمی و یا کسانی که صلاحیت تدریس آنها به تأیید مؤسسه رسیده باشد.

۱۲. رشته تحصیلی: یکی از حوزه‌های تخصصی علوم بر اساس تقسیم بندی وزارت است.

۱۳. برنامه درسی: مجموعه به هم پیوسته ای از دروس و فعالیت‌های هر رشته تحصیلی است که اهداف مشخصی را دنبال می کند.

۱۴. واحد درسی: دانش یا مهارت هایی است که برای یادگیری دانشجو در طول یک نیمسال تحصیلی با زمان معادل آن در نظر گرفته می‌شود.

۱۵. گروه آموزشی: مجموعه‌ای متشکل از تعدادی عضو هیأت علمی که دارای تخصص مشابه در یک رشته علمی هستند.

۱۶. دوره دکتری تخصصی: دوره تحصیلی که پس از دوره کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای آغاز میشود و دانشجو طبق برنامه درسی مصوب مدرک دکتری دریافت می‌کند.

۱۷. رساله: گزارش مکتوب حاصل از یک فعالیت پژوهشی دانشجوی دوره دکتری تخصصی است که در یک زمینه مشخص از یک رشته تحصیلی و با راهنمایی استاد استادان راهنما و استاد استادان مشاور تدوین می‌شود.

۱۸. هیأت داوران: مجموعه‌ای متشکل از اعضای هیأت علمی و یا متخصصان حرفه ای است که مسئولیت ارزیابی رساله دانشجو را بر عهده دارند.

۱۹. متخصصان حرفه ای: صاحبنظران یا کارشناسان با تجربه غیر هیات علمی در سایر بخش‌های جامعه هستند که دارای مهارت و صلا فه ای به تایید مؤسسه هستند.

۲۰. استاد راهنما: یکی از اعضای هیأت علمی دارای مدرک دکتری تخصصی است که مسئولیت راهنمایی دانشجو را در طول دوره دکتری به عهده دارد.

۲۱. استاد مشاور: یکی از اعضای هیأت علمی دارای مدرک دکتری تخصصی یا متخصصان حرفه ای است که مسئولیت مشاوره دانشجو را در انجام رساله به عهده دارد.

۲۲. دوره بین‌المللی: هریک از دوره‌های تخصصی دکتری است که بر اساس ضوابط مصوب وزارت و با مشارکت مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی غیر ایرانی برگزار می‌شود.

بخش دوم: شرایط و ضوابط پذیرش

ماده ۳. شرایط عمومی و اختصاصی ورود به دوره دکتری تخصصی عبارتند از:

۱. دارا بودن مدرک رسمی پایان دوره کارشناسی ارشد اعم از پیوسته ناپیوسته یا دکتری حرفه ای مورد تأیید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۲. داشتن صلاحیت‌های علمی ورود به مؤسسه برابر ضوابط معین

۳. داشتن صلاحیت‌های عمومی ورود به مؤسسه برابر ضوابط معین

۴. احراز توانایی در زبان خارجی طبق شیوه‌نامه مصوب مؤسسه

تبصره ۱: پذیرش دانشجوی مشمول مقررات استعدادهای درخشان طبق مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت و پذیرش داوطلبان خارجی طبق مصوبات مراجع ذی‌ربط انجام می شود.

تبصره ۲: دانشجوی دوره دکتری تخصصی مؤسسه خارج میتواند طبق آیین نامه انتقال دانشجویان خارج به داخل مصوب وزارت به یکی از مؤسسه های داخل منتقل شود.

ماده ۴. آموزش رایگان برای هر دانشجو در دوره تحصیلی دکتری تخصصی صرفاً یک‌بار امکان پذیر است.

ماده ۵. تحصیل در دوره دکتری تخصصی به صورت تمام وقت است همچنین تحصیل همزمان دانشجوی این دوره در همان دوره یا سایر دوره های تحصیلی ممنوع است.

ماده ۶. تغییر رشته و انتقال دانشجوی دوره دکتری تخصصی در همان مؤسسه با سایر مؤسسه‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی ممنوع است.

بخش سوم: ضوابط و مقررات آموزشی

ماده ۷. مؤسسه موظف است برنامه درسی مصوب را برای دوره‌ای که در آن با مجوز وزارت دانشجو پذیرفته است، اجرا کند.

ماده ۸. آموزش در دوره دکتری تخصصی در مؤسسه مبتنی بر نظام واحدی انجام می شود.

تبصره: هر نیمسال تحصیلی هجده هفته شامل شانزده هفته آموزش و دو هفته ارزشیابی پایان نیمسال است.

ماده ۹. مدت تحصیل در دوره دکتری تخصصی حداقل شش نیمسال تحصیلی و حداکثر هشت نیمسال تحصیلی است.

تبصره: در صورتی که دانشجو در مدت مقرر دانش آموخته نشود مؤسسه اختیار دارد به پیشنهاد استاد راهنما مدت تحصیل را حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی افزایش دهد. برای دانشجوی مشمول آموزش رایگان، تحصیل در نیمسال اول کماکان به صورت رایگان اما در نیمسال دوم منوط به پرداخت هزینه ثابت است که طبق تعرفه هیات امنا تعیین و طبق شیوه نامه مصوب مؤسسه دریافت میشود چنانچه دانشجو در این مدت دانش آموخته نشود پرونده وی برای تصمیم گیری در خصوص ادامه تحصیل به کمیسیون موارد خاص مؤسسه ارجاع می‌شود.

ماده ١٠. تعداد واحدهای درسی دوره دکتری تخصصی ۳۶ واحد است که از این تعداد، ۱۲ تا ۱۸ واحد آموزشی و ۱۸ تا ۲۴ واحد پژوهشی است که در برنامه درسی هر رشته تحصیلی لحاظ میشود.

تبصره: دانشجو در هر نیمسال تحصیلی لازم است حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحد درسی انتخاب کند.

ماده ۱۱. حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۴ از ۲۰ و میانگین کل قابل قبول پس از گذراندن تمام واحدهای آموزشی ۱۶ از ۲۰ است.

تبصره ۱: چنانچه میانگین کل نمرات دانشجو پس از گذراندن تمام واحدهای آموزشی کمتر از ۱۶ باشد دانشجو موظف است با نظر استاد راهنما و تایید گروه فقط در یک نیمسال تحصیلی دروسی را برای ترمیم میانگین کل اخذ کند و با موفقیت بگذراند و در غیر اینصورت از ادامه تحصیل محروم می شود.

تبصره ۲: محاسبه میانگین کل نمرات دانشجو صرفاً بر اساس آخرین نمره قبولی وی انجام می شود.

تبصره ۳. دانشجوی مشمول آموزش رایگان در صورت عدم کسب نمره قبولی در هر درس یا حذف غیر موجه ،آن موظف است برای انتخاب مجدد همان درس با درس جایگزین، هزینه مربوط به آن را بر اساس تعرفه مصوب هیات امناء مؤسسه پرداخت کند.

ماده ۱۲. ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو در هر درس از سوی مدرس (یا مدرسان آن درس و بر اساس حضور و فعالیت در کلاس انجام تکالیف و نتایج آزمون کتبی مرحله ای و پایانی برای دروس نظری و نظری عملی در هر نیمسال تحصیلی صورت می پذیرد و بر مبنای عددی از صفر تا بیست تعیین می‌شود.

ماده ۱۳. چنانچه دانشجو در طول نیمسال ،تحصیلی در یک درس بیش از سه شانزدهم از کلاس های یک درس یا در جلسه امتحان پایان نیمسال آن درس غیبت کند این غیبت غیر موجه تلقی شده  و آن درس حذف میشود. در این صورت رعایت حداقل شش واحد در طول نیمسال برای دانشجو الزامی نیست ولی نیمسال مذکور به عنوان یک نیمسال کامل جزو مدت مجاز دوره تحصیلی وی محسوب می شود.

ماده ۱۴. برای ورود به مرحله ارزیابی جامع کسب میانگین کل حداقل ۱۶ از تمام واحدهای آموزشی دوره الزامی است.

ماده ۱۵. حداقل نمره قبولی در ارزیابی جامع ۱۶ است؛ در غیر این صورت، دانشجو مجاز است صرفاً یکبار دیگر در ارزیابی جامع شرکت کند و آن را با موفقیت بگذراند والا پرونده دانشجو برای تصمیم گیری در خصوص امکان شرکت مجدد در ارزیابی جامع به کمیسیون موارد خاص مؤسسه ارجاع می شود.

تبصره: نحوه اجرای ارزیابی جامع که به منظور ارزشیابی توانمندیهای آموزشی و پژوهشی دانشجو انجام می‌شود طبق شیوه نامه مصوب مؤسسه خواهد بود.

بخش چهارم: ضوابط و مقررات پژوهشی

ماده ۱۶. گذراندن موفقیت آمیز ارزیابی جامع و تصویب طرح پیشنهادی رساله در گروه آموزشی شرط لازم برای شروع فعالیتهای پژوهشی در دوره دکتری تخصصی است.

ماده ۱۷. دانشجوی دوره دکتری تخصصی مجاز است علاوه بر استاد راهنمای اصلی استاد راهنمای دوم نیز داشته باشد. استاد راهنمای اصلی به درخواست دانشجو و از میان اعضای هیأت علمی مؤسسه محل تحصیل و با مرتبه علمی حداقل استادیاری و با تأیید گروه آموزشی تعیین می شود.

تبصره ۱. داشتن حداقل سه سال سابقه تدریس در دوره تحصیلات تکمیلی و راهنمایی حداقل دو دانشجوی کارشناسی ارشد برای استاد راهنما با مرتبه استادیاری ضروری است.

تبصره ۲. شرایط و نحوه انتخاب استاد راهنمای دوم (داخل یا خارج از مؤسسه) طبق شیوه‌نامه مصوب مؤسسه انجام می شود.

تبصره ۳. انتخاب استاد/استادان مشاور، به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید گروه آموزشی از بین اعضای هیات علمی یا متخصصان حرفه ای مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو امکان پذیر است.

ماده ۱۸. دانشجو مجاز است در زمان تدوین رساله دکتری و برای ادامه فعالیتهای پژوهشی خود طبق آیین‌نامه مصوب وزارت در مدت مجاز تحصیلی با عنوان فرصت تحقیقاتی به یکی از مؤسسه‌های آموزش عالی داخلی یا خارجی سفر کند.

ماده ۱۹. دانشجو پس از تدوین رساله به شرط کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک مقاله علمی پژوهشی مستخرج از رساله با تأیید استاد استادان راهنما مجاز است در حضور هیات داوران از رساله خود دفاع کند.

تبصره: هیأت داوران متشکل از تعداد سه عضو هیأت علمی (علاوه بر استادان راهنما و مشاور) با حداقل مرتبه استادیاری هستند که یک عضو از داخل و دو عضو نیز از خارج از گروه آموزشی انتخاب می شوند یکی از داوران خارجی میتواند از متخصصان حرفه ای انتخاب شود.

ماده ۲۰. نمره رساله در میانگین کل محاسبه نمیشود و ارزشیابی آن به شرح زیر انجام می شود:

الف: مردود (کمتر از ۱۶)؛

ب: قبول با درجه خوب (۱۶) تا (99/17) خیلی خوب (۱۸) تا (۱۸/۹۹) عالی (۱۹ تا ۲۰).

 تبصره ۱: چنانچه ارزشیابی رساله مردود اعلام شود با تأیید هیات داوران حداکثر یک نیمسال در سقف مدت مجاز تحصیل به دانشجو اجازه داده میشود تا دوباره در جلسه دفاع شرکت و از رساله خود دفاع کند.

تبصره ۲. دانشجویی که در فرصت تعیین شده نتواند از رساله خود با درجه قبولی دفاع کند، فقط گواهی گذراندن واحدهای درسی به وی اعطاء می شود.

ماده ۲۱. تاریخ دانش آموختگی روز دفاع و کسب درجه قبولی از رساله است.

بخش پنجم: ضوابط و مقررات نظارت بر اجرای آیین نامه

ماده ۲۲. چنانچه دانشجو در حین تدوین رساله اقدام به تخلف علمی (دستبرد ادبی، جعل تقلب رونوشت برداری) کند و این موضوع طبق شیوه نامه مصوب مؤسسه برای مؤسسه اثبات شود مطابق با قوانین و آیین نامه ها و دستورالعملهای مصوب اقدام خواهد شد.

تبصره: احراز و اثبات تخلف علمی دانشجو پس از اتمام رساله منجر به ابطال مدرک تحصیلی وی خواهد شد.

ماده ۲۳. ضوابط مربوط به بررسی و تصویب طرح پیشنهادی برای انجام رساله دکتری حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی حضور و غیاب دانشجو مرخصی تحصیلی انصراف از تحصیل تقویم آموزشی چگونگی ثبت و اعلام نمره تصمیم گیری در موارد خاص و سایر موارد اجرایی براساس شیوه نامه اجرایی مصوب مؤسسه و اصول مندرج در این آیین نامه انجام این آیین‌نامه می‌شود.

ماده ۲۴. مسئولیت حسن اجرای این آیین نامه و پاسخگویی قانونی مترتب بر آن، برعهده موسسه است.

ماده ۲۵. نظارت بر حسن اجراء و تفسیر مفاد آن برعهده معاونت آموزشی و بهداشتی است.

ماده ۲۶. این آیین‌نامه مشتمل بر یک مقدمه، ۲۶ ماده و ۱۵ تبصره در جلسه شماره ۸۷۱ مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی به تصویب رسید و اجرای آن برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ و پس از آن الزامی است.

دانلود فایل آیین نامه آموزشی دوره دکتری وزارت علوم

برای دانلود فایل این آیین نامه به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی وزارت علوم

ثبت‌نام
باخبرم کن!

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباسی
مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۱:۰۴ ق٫ظ

سلام
ارایه اینگونه اطلاعات آموزشی برای پیش آمادگی ورودی دوره دکتری دانشگاه های کشور بسیار مفید و ارزنده است.سپاسگزارم