موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

استادپروری دانشگاه آزاد با استفاده از دانشجویان دکتری به عنوان دستیار آموزشی

ارتقای مهارت‌های تدریس، سرمایه گذاری در حوزه نیروی‌انسانی مستعد، تعمیق دانش تخصصی دانشجویان دکتری و ارتقای کبفیت علمی و ایجاد یکپارچگی و هم‌افزایی در هرم دانشجویی دانشگاه از اهداف طرح دستیار آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی است.
 
به گزارش خبرگزاری آنا، نشست تخصصی با عنوان پیوند دانشگاه و دستیاران آموزشی با شرکت دستیاران آموزشی واحد یادگار امام (ره) و حضور معاونان واحد، کلبعلی مدیر گزینش و  پیریایی مدیر باشگاه پژوهشگران جوان واحد و همچنین خاقانی مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در سالن اجتماعات خوارزمی مجتمع یادگار امام خمینی (ره) شهرری برگزار شد.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این نشست که به همت باشگاه پژوهشگران جوان و معاونت آموزشی و مهارتی واحد برگزار شد، هاشمی تنکابنی معاون فرهنگی و دانشجوی واحد ضمن تهنیت ایام هفته وحدت و فرارسیدن میلاد سراسر نور و رحمت پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع)، ورود دستیاران آموزشی واحد را به کسوت معلمی تبریک گفته و اظهار کرد: جایگاه رفیع تعلیم و تربیت در اسلام به قدری حایز اهمیت است که پیامبر رحمت در حدیثی می‌فرمایند من تعلمت منه حرفاً، صرت له عبداً از این رو بر همه مدرسان عزیز لازم است با الگو قرار دادن پیامبر و ائمه معصومین با حفظ قداست کسوت معلمی در تعلیم و تربیت به عنوان وظیفه اصلی استادان ارجمند همزمان با بصیرت‌افزایی در تزکیه نفس تمام توان خود را به کار گیرند تا به فضل الهی بتوانند در راه تربیت دانشجویان به عنوان ادامه دهندگان تفکر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام بردارند.

در ادامه هادی باقرزاده معاون آموزشی و مهارتی واحد یادگار امام (ره) شهرری طرح دستیاران آموزشی را فرصتی برای رشد دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برشمرده و گفت: استفاده از ظرفیت دانشجویان دکتری در قالب طرح دستیار آموزشی در راستای تحقق اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و اجرایی کردن طرح نظام نخبه پروری و جذب استعداد‌های درخشان و ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی طراحی و برنامه‌ریزی شده‌است.

وی با مثبت ارزیابی نمودن این طرح و دستاوردهای آن اضافه کرد: ارتقای مهارت‌های مدرسی دانشجویان با هدف ارتقای کیفیت فعالیت آموزشی آتی، توان‌افزایی تخصصی دانشجویان در تدریس، سرمایه گذاری در حوزه نیروی‌انسانی مستعد، تعمیق دانش تخصصی دانشجویان دکتری و ارتقای کبفیت علمی و ایجاد یکپارچگی و هم‌افزایی در هرم دانشجویی دانشگاه از جمله اهدافی است که در  بخشنامه صادره مد نظر بوده‌است.

وی با اشاره به استقبال متقاضیان از طرح دستیاران آموزشی در مقطع دکتری اضافه کرد: هدف اصلی این طرح استاد پروری است که از میان ۲ هزار و ۸۳۶ نفری که دانشگاه یادگار امام (ره) را انتخاب کردند، ۷۱۸ نفر برای تدریس در ترم جاری انتخاب شدند.

 

باقرزاده بیان کرد: یکی از مزیت‌های این طرح، ارتقای آموزش در مقطع دکتری است که امیدواریم با جذب تفکرات جدید و نیروی جدید به عنوان دستار آموزشی بتوانیم شاهد رشد کیفی آموزش در دانشگاه باشیم.

معاون آموزشی و مهارتی واحد یادگار امام خمینی (ره) خطاب به استادان طرح دستیار آموزشی گفت: از آنجایی که بحث خروجی دانشگاه بسیار مهم بوده و دانشگاه امانت بزرگی را به شما اساتید سپرده است، با عنایت به ماموریت واجد یادگار امام (ره) در جهت تعمیم مهارت‌آموزی به دانشجویان از همکاران دستیار آموزشی تقاضا داریم با توجه ویژه به مقررات و آئین‌نامه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی تلاش بیشتری داشته تا فارغ التحصیلان در زمان فراغت از تحصیل با مهارت خاصی وارد جامعه شوند. 

شهاب خاقانی مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: طرح دستیاران آموزشی فرصتی برای رشد دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی این طرح را به عنوان تنها راه استادپروری دانست و گفت: هدف در واقع ارتقای مهارتی دانشجویان دکتری است و ما اجرای این طرح را به عنوان یک جایزه تحصیلی نیز درنظر می‌گیریم.

وی با تشریح جزئیات روند جذب دانشجویان مقطع دکتری در این طرح افزود: براساس بند‌های بخشنامه؛ دستیار آموزشی باید دانشجوی مقطع دکتری در یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی باشد و در هر نیمسال تحصیلی ثبت‌نام آموزشی و انتخاب واحد داشته باشد. همچنین دانشجویان دکتری تخصصی پس از گذراندن ترم اول می‌توانند به عنوان دستیار آموزشی، در واحد محل تحصیل یا واحد دیگر، حسب درخواست دانشجوی دکتری یا واحد پیشنهادی دانشگاه و تایید واحد دانشگاهی، مشغول به تدریس شوند. البته استفاده از دستیاران آموزشی صرفاً در مقاطع کاردانی، کارشناسی برای دروس نظری امکان‌پذیر است.

 خسرو عزیزی، معاون توسعه مدیریت و منابع واحد یادگار امام(ره) در بخشی دیگری از این نشست در خصوص مزایای مالی طرح تصریح کرد: دانشجویان دکتری شرکت کننده در این طرح متناسب با میزان تدریس خود و معادل با مربی پایه یک از بخشی از شهریه تحصیلی معاف خواهند شد.

وی ادامه داد: با توجه به این که این دانشجویان، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و خود را متعلق به دانشگاه می‌دانند روحیه مسئولیت‌پذیری هم در آنها دوچندان است.

گفتنی است؛ بخش عمده این نشست تخصصی را طرح سوالات مطرح شده از سوی دستیاران آموزشی و پاسخ از سوی مسئولان سازمان و واحد به خود اختصاص داده بود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسمان
بهمن ۲۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۰ ب٫ظ

بیشتر کسانیکه از این دستیاری ناراحتن همان دانشگاه دولتی‌ها هستند چون دیگه نباید در دانشگاه ازاد تدریس کنند چون دارن یه جوری اذیت میشوند

حبیب
مهر ۱۹, ۱۴۰۲ ۴:۰۵ ب٫ظ

هیچ حقوقی قرار نیست به دانشجویان دکترا پرداخت بشه و زرنگی دانشگاه آزاد برای نیروی تدریس کاملا رایگان هست تمامی دانشجویانی که در این طرح شرکت کنند پشیمان خواهند شد و کلاغ گشادی سرشان خواهد رفت آخه دانشگاه آزاد می فکر دانشجو بوده فقط پول گرفتن براش مهم بوده

امید
مهر ۱۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۳ ق٫ظ

سیاست استثماری دانشگاه آزاد. به جای جذب مدرسانی که سالها زحمت کشیدن و هر سال یا هر دو سال یک مبلغی در حد تهیه یک کفش و لباس براشون واریز میکرد. حالا یک شبه اعلام کرد که این اساتید نیان دیگه و دانشجو ها رو به عنوان مدرس بیاره بدون اینکه پولی هزینه کنه.دانشجوها هم که دنبال رزومه ! البته بعد چند وقت همین دانشجوها هم میفهمند سرشون کلاه گذاشته دانشگاه و کلا شکست میخوره این طرح و تاثیر منفی در آموزش خواهد داشت. تو بعضی رشته های دکتری که دانشگاه آزاد اصلا نداره اون رشته ها رو به جای راه اندازی و گسترش و استفاده از اساتید دکتری که میتونستند به دانشگاه کمک کنند در راه اندازی رشته با این وضعیت جدید این اساتید خاص رو هم از دست داد و به لحاظ درآمد زایی از طریق این رشته هایی که نداره فرصت سوزی کرد برای خودش . البته کسی هم در دانشگاه آزاد دنبال این قضیه و گسترش رشته های پر کاربرد در جامعه و درامدزابرای دانشگاه که در مقطع دکتری ندارند نیست همه به فکر جیب خودشون و حقوق ماهیانه شون هستند و تدبیرهای آبکیشون در نهایت راه به جایی نخواهد برد و وضعیت از این هم بدتر خواهد شد !

اشکان
مهر ۱۴, ۱۴۰۲ ۹:۳۸ ب٫ظ

اساتیدمهاجرت کردند وگروهی هم گذاشتن کنار حالا بدنبال کسی هستند فقط فرمان بر باشن

Phd
مهر ۱۴, ۱۴۰۲ ۷:۲۸ ب٫ظ

دانشگاه آزاد با این کار سه هدف در سر داره
اول ترقیب داوطلبان دکتری به روی آوردن تحصیل در دانشگاه آزاد که در سال های اخیر به شدت دانشجوی دکتری کم شده در این دانشگاه.
دوم اینکه به جای پرداخت هزینه در جذب اساتید مدعو و هیأت علمی از دانشجو های دکتری خودش استفاده می کنه و از این طریق خانواده اساتید حقوق بگیر دانشگاه آزاد کاهش محسوسی خواهد یافت.
سوم اینکه علاوه بر اینکه حقوقی به عنوان حق الزحمه پرداخت نخواهد کرد که هیچ هر ترم کلی پول از جیب این دانشجویان در قالب شهریه نسیب دانشگاه آزاد خواهد شد و در آخر هم احتمالا یک گواهی تدریس به اونها خواهد داد که فاقد ارزش خاصیه

سیما
مهر ۱۵, ۱۴۰۲ ۶:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  Phd

چقدر غلط املایی تو یک متن…. چطور دانشحوی دکتری هستید. ترغیب- نصیب….

سید رضا
مهر ۱۶, ۱۴۰۲ ۵:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  سیما

احتمالا دانشجوی دکترا آزاد هستند!

N
آبان ۱, ۱۴۰۲ ۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  سید رضا

چه ربطی به آزاد و دولتی داره؟
الان هرچی دانشجوی آزاده، بی سواده و غلط املایی داره؟
هرچی دولتیه، با سواد و خوش خط ؟
چی رو به چی وصل می‌کنید ؟

مسعود
مهر ۱۴, ۱۴۰۲ ۵:۲۳ ب٫ظ

هدف استادپروری نیست بلکه هدف حقوق ندادن به مدرسین است. اعضای هیات علمی با دانشجویان دکتری تعویض می‌شوند منتها بدون حقوق هیات علمی‌.

سید عباس
مهر ۱۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  مسعود

کاملا” صحیح است

سما
مهر ۱۶, ۱۴۰۲ ۷:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  مسعود

هیات علمی سرجای خودش باقی است.
اساتید حق التدریس حذف شدند.

مهسا
مهر ۱۴, ۱۴۰۲ ۵:۲۱ ب٫ظ

آینده کاری دستیاران آموزشی چی میشه آیا گزینشی وجود داره که برترین ها جذب دانشگاه بشن؟

سما
مهر ۱۶, ۱۴۰۲ ۷:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

خیر، اگر وجود داشت قبلی ها جذب میشدند.

بی نا
مهر ۱۶, ۱۴۰۲ ۸:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

در موارد خاص حتماااااا جذب خواهند شد!!!

با افتخار دانشگاه آزادی هستم
مهر ۱۴, ۱۴۰۲ ۱:۳۷ ب٫ظ

وای یه زمانی هرکسی حاضر نبود با این درآمدهای پایین تدریس خودشو وارد حیطه تدریس در دانشگاه کنه، زمانی که حتی دانشجویان کارشناسی ارشد به راحتی می‌توانستد در دانشگاه ها تدریس کنند! چه به سر دانشگاه آورده اید که دانشجوی دکتری بخاطر مقدار ناچیزی درآمد خودشو درگیر تدریس کرده؟؟؟