موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعلام شرایط و نحوه استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران در آزمون دکتری ۱۴۰۳

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

شرایط و نحوه استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران در کنکور دکتری ۱۴۰۳ اعلام شد.

به گزارش پی اچ دی تست، شرایط متقاضیان سهمیه رزمندگان و ایثارگران آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ و نحوه استفاده از آن‌ها در دفترچه ثبت نام این آزمون اعلام شد.

هر یک از متقاضیان سهمیه رزمندگان و ایثارگران میتوانند براساس شرایط خود که در بندهای «الف» و «ب» ذیل آمده است، متقاضی این سهمیه شوند.

سهمیه رزمندگان در آزمون دکتری ۱۴۰۳

۱- الف) رزمندگانی که بر اساس ماده ۱ و تبصره‌های ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۱۳۵۹/۶/۳۱ لغایت ۱۳۶۷/۶/۳۱ حداقل شش (۶) ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سازمان بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهادکشاورزی مورد تأیید نهائی قرار گیرد.

۲- الف) با توجه به مصوبه هیئت محترم وزیران در جلسه به تاریخ ۱۴۰۰/۷/۱۴ (موضوع تصویب نامه شماره ۷۵۸۰۴/ت۵۹۲۴۱ ه– به تاریخ ۱۴۰۰/۷/۱۹) رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستادکل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می‌توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بهره‌مند شوند.

تذکر مهم: متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین و ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همسر و فرزندان آنان، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کدرهگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج کنند.

تبصره ۱: متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی) در صورت‌ عدم تأیید سهمیه و درج سهمیه آزاد بر روی کارت ورود به جلسه، به واحدهای تابعه شهرستان‌های محل تشکیل پرونده مراجعه کنند.

تبصره ۲: کد رهگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا ستاد کل نیروهای مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است. لذا متقاضیان ضرورت دارد برای ثبت‌نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کدرهگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.

تبصره ۳: مناطق عملیاتی براساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.

تبصره ۴: مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت‌های خدمتی کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح ۶ ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود.

تبصره ۵: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.

الف) آن‌دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی، که از تاریخ ۱۳۵۹/۶/۳۱ تا ۱۳۶۷/۶/۳۱ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجا» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «ودجا»، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران «فراجا») می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند. این قبیل افراد می‌توانند ابتدا به سازمانهای تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون مربوط را تکمیل و کد رهگیری ۱۲ رقمی دریافت کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد. این قبیل متقاضیان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت‌نامی علامتگذاری و نسبت به درج کد ۱۲ رقمی پیگیری در محل مربوط اقدام کنند.

تبصره ۱: متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان «آجا» لازم است برای دریافت کدرهگیری ۱۲ رقمی به نشانی اینترنتی www.aja.ir مراجعه کنند.

تبصره ۲: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۳۶۸/۲/۱۸ هیئت محترم وزیران و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب ۱۳۷۱/۹/۱۱ مجلس محترم شورای اسلامی، متقاضیانی که از سال ۱۳۶۸ به بعد یک نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمونهای ورودی پذیرفته شده‌اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، با توجه به تذکر مهم فوق میتوانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند. در غیر این صورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون را نخواهند داشت.

تبصره ۳: آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یکبار در مقطع کاردانی و یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده‌اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۸ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.

تبصره ۴: آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در مقطع کاردانی، یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته و یک بار نیز در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده‌اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۲۴ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.

متقاضیان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمونهای ورودی مقطع دکتری (Ph. D) سنوات گذشته شرکت کرده‌اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل کنند.

سهمیه ایثارگران در کنکور دکتری ۱۴۰۳

«جانبازان ۲۵٪ و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر ۲۵٪ و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» و همچنین» همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» برای استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقدام کنند و در صورت تأیید ارگان مربوط، در این آزمون در سهمیه ایثارگران گزینش می‌شوند.

با توجه به تصویب «قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) «در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» در این آزمون اجرا و گزینش متقاضیان براساس این قوانین صورت می‌گیرد.

براساس قوانین فوق

– بیست و پنج درصد (۲۵٪) از ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵٪ و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۲۵٪ ظرفیت).

۲- پنج درصد (۵٪) از ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵٪ و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۵٪ ظرفیت).

یادآوری: طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط متقاضیان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به متقاضیان سهمیه آزاد اختصاص مییابد.

یادآوری‌های مهم

۱- براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی) ۷۰٪ نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۸۰٪ نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است.

۲- مطابق ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوبه جلسه ۱۴۰۱/۵/۱۲ هیئت وزیران، مشمولین سهمیه ایثارگر پنج درصدی، ابتدا در سهمیه آزاد گزینش می‌شوند و در صورت‌ عدم قبولی، ابتدا در سهمیه ایثارگر ۵ درصدی و سپس در خالی مانده ظرفیت سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران گزینش می‌شوند.

۳- حدنصاب نمره در تمامی مراحل آزمون لحاظ می‌شود.

شرایط دریافت شهریه تحصیلی متقاضیان شاهد و ایثارگر

متقاضیان شاهد و ایثارگر، برای بهره‌مندی از شهریه تحصیلی دانشگاه‌ها (موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران) نسبت به ثبت نام و در صورت مجاز شدن نسبت به انتخاب رشته و دانشگاه به شرح زیر اقدام کنند.

الف) همه رشته‌های مقطع دکتری دوره‌های نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش وزارتخانه‌های علوم و بهداشت.

ب) همه رشته‌های مقطع دکتری با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی.

ج) همه رشته‌های با آزمون گروه پزشکی دانشگاه‌های پردیس تحت پوشش وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی (پرداخت شهریه در سقف ریالی دانشگاه آزاد اسلامی).

د) همه رشته‌های با آزمون دکتری تخصصی در همه دانشگاه‌ها (بجز دانشگاه‌های مجازی و الکترونیکی، بین‌الملل و پژوهش محور).

قوانین استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور دکتری

نکته بسیار مهم: توضیحات درخصوص آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۲ هیئت محترم وزیران و استفساریه ۴۷۲۳۴/۱۰۳۵۹۵ مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۴ معاونت حقوقی رئیس جمهور:

✅ براساس ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۲ هیئت محترم وزیران: «مشمولین استفاده از سهمیه صرفا یکبار در هر مقطع آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی می‌توانند در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی از سهمیه استفاده نمایند. چنانچه پس از قبولی و ثبت‌نام در رشته محل مذکور از ادامه تحصیل انصراف دهند و یا ثبت‌نام ننمایند، مجدداً حق استفاده از سهمیه را در آن مقطع تحصیلی ندارند.

✅ براساس ماده ۴ آیین نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۲ هیئت محترم وزیران:  «استفاده مجدد مشمولین پذیرفته شده در هر مقطع در آزمون‌های سراسری و تحصیلات تکمیلی در دوره‌های شبانه (نوبت دوم) پیام‌نور، غیرانتفاعی، پردیس بین‌الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دوره‌های شهریه‌پرداز از سهمیه مشمولین این آیین‌نامه در صورت انصراف از تحصیل علاوه بر ماده (۳) این آیین نامه حداکثر تا یکبار دیگر بلامانع است.

✅ با توجه به موارد فوق متقاضیان آزمون سال ۱۴۰۳ که از سهمیه ایثارگران استفاده کرده و در آزمون‌های سال ۱۴۰۲ و یا قبل از آن در دوره روزانه پذیرفته شده‌اند و در رشته قبولی خود ثبت نام نکرده یا از رشته قبولی خود انصراف داده اند، سهمیه ایثارگران برای آنان فقط در دوره‌های غیر روزانه لحاظ و گزینش می‌شوند و متقاضیانی که دارای یکبار قبولی در دوره‌های غیرروزانه (شبانه «نوبت دوم»)، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس بین‌الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دوره‌های شهریه پرداز) هستند و در رشته قبولی خود ثبت‌نام نکرده و یا از رشته قبولی خود انصراف داده‌اند، می‌توانند یکبار دیگر از سهمیه ایثارگران در دوره‌های اعم از روزانه و غیرروزانه استفاده کنند.

متقاضیانی که با استفاده از سهمیه ایثارگران حداقل دو بار در دوره‌های غیرروزانه پذیرفته شده‌اند و یا در رشته قبولی دوره غیرروزانه فارغ‌التحصیل شده‌اند، امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران را ندارند.

✅ لازم به توضیح است متقاضیانی که مشمول ماده ۴ آیین نامه اجرایی فوق هستند لازم است گواهی‌ عدم ثبت‌نام و یا انصراف خود را در زمان ثبت‌نام در رشته قبولی سال ۱۴۰۳ به دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مربوط ارائه کنند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها