مدرسان شریف پنجمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی کنفرانس رویکردهای نوین در علوم انسانی چهارمین کنفرانس پژوهش های نوین در علوم انسانی کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21 ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت اقتصاد و حسابداری کنفرانس علوم کشاورزی و محیط زیست  پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی پژوهش در هنر کنفرانس بین المللی علوم مهندسی و تکنولوژی موسسه ابن یمین کتابخانه فرهنگ

نقش روش ترکیبی آزمون دکتری در قبولی دانشجویان

دکتر ابراهیم خدایی با تاکید بر اینکه درس‌ها و مواد آزمون از مواردی است که متخصصان شورای عالی که عصاره گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها هستند، آن را برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: یکی از ایرادات روش قبلی آن بود که یک دانشجو حداکثر می‌توانست در آزمون دو دانشگاه شرکت کند که این امر شانس قبولی وی را کاهش می‌داد و وی فرصت قبولی زیادی را از دست می‌داد. اما با روش جدید، عدالت نسبی بیشتری برای داوطلبان وجود دارد.

به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، سیاست فعلی وزارت علوم به ویژه در دولت یازدهم آن است که سنجش به صورت متمرکز انجام شده و پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه‌ها واگذار شود. به این معنا که یک غربالگری اولیه ، افراد را برای مصاحبه دا کرده و آنها را به دانشگاه‌ها هدایت می‌کند.

به گزارش ایسنا ، وی با اشاره به اینکه بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) داوطلب از سوی دانشگاه باعث می‌شود که استاد بتواند دانشجوی مورد نظر خود را با توجه به پارامترهای مشخص انتخاب کند، گفت: از طرف دیگر نیز برای آنکه داوطلبان احساس بی‌عدالتی نکنند و این تصور به وجود نیاید که استاد و گروه آموزشی یک دانشجو را از سال اول دوره کارشناسی برای ورود به دوره دکتری انتخاب کرده است، یک آزمون اولیه نیز برگزار می‌شود. ولی باید توجه داشت که ممکن است تغییری در وضع هر یک از بخش‌های سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) و آزمون کتبی ایجاد شود، اما هرگز هیچ از این بخش‌ها حذف نمی‌شود.

نحوه برگزاری آزمون زبان دکتری، سئوالات این آزمون و همچنین اعتباربخشی به این آزمون نیز از نکاتی بود که خدایی در این گفت‌وگو به آن اشاره کرد و گفت: فرآیند کلی سازمان سنجش آن است که به سمت اعتباردهی به تمام آزمون‌ها حرکت کند تا داوطلب بتواند در صورت عدم موفقیت در کسب حد نصاب لازم برای قبولی در آزمون دکتری فرصت دیگری برای شرکت در آزمون را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه اعتباربخشی به آزمون در کنار تعدد آزمون‌ها از اهداف آینده سازمان سنجش است، اظهار کرد: همانطور که در مورد آزمون سراسری نیز شورای سنجش و پذیرش درباره تعداد آزمون و نحوه برگزاری آن تصمیم‌گیری می‌کند، در زمینه آزمون دکتری نیز همین اتفاق می‌افتد. اما هنوز طرح آزمون دکتری سال ۹۴ نهایی نشده است. با این حال فرآیند جداسازی سنجش از پذیرش ادامه پیدا خواهد کرد و این چارچوب به گونه‌ای پیش می‌رود که اختیارات دانشگاه‌ها بیشتر شود.

 

 

عضویت در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۹)

  1. سمیرا می‌گه:

    این آزمون کتبی واقعا آزار دهندست و ما قربانیش شدیم

  2. فریال می‌گه:

    با سلام خدمت همه ی دوستان و تبریک به کسانی که تکمیل ظرفیت قبول شدن.
    به نظر من مقطع دکتری مقطعی نیست که صلاحیت افراد آن با آزمون سنجیده شود بلکه موفقیت فرد در دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد که حدودا ۶ سال است و همچنین کارهای علمی و پژوهشی فرد بهترین ملاک برای سنجش می باشد . به امید روزی که مسولین و دست اندرکان کشورمان به این مهم پی ببرند.
    موفق و پیروز باشید.

  3. فاطمه می‌گه:

    سلام
    یه سوال
    اگر کسی واقعا یک محقق عالی باشه ولی این آزمون کذایی رو نتونه بگذرونه به هزار و یک دلیل باید چیکار کنه؟

  4. امین می‌گه:

    با سسلام خدمت دوستان عزیز
    … به نظرم باید اختیارات دانشگاه کم شه به دلیل اینکه حق دانشجوی مناطق محروم ضایع میشه نه اینکه بگین من توی دانشگاههای پیام نور یا آزادم به خاطر خودم میگم بلکه به خاطر عدالتش میگم باید وزارت علوم یه برنامه ای بچینه که خودش هم امتیازات پژوهشی رو لحاظ کنه و با استفاده از اساتید مختخص آن رشته(x) بدون اینکه دانشجو رو بشناسه نه اینکه دانشجوی خودش باشه ازش خوش بیاد ونهایتا یه مقاله هم جور میکنه و بعد پذیرش میشه،پس واقعا اونایی که تصمیم میگیرند یه کم به فکر دانشجوهایی باشید که از دانشگاه آزاد پیام نور و غیر انتفاعی یا دانشگاههای دولتی بدون دکتراهستند.

  5. سوفیا می‌گه:

    بنظرم سنجش متمرکز و پذیرش از سوی دانشگاه راه خوبی است. خصوصا اینکه ۷۰ درصدر مربوط به سوابق پژوهشی و نیز مصاحبه است. اما به قول دوستمان بهنام. این حرف ها رو خیلی زودتر از اینا باید میزدن.

  6. Behnam می‌گه:

    اولاً این اطلاعات باید ماهها پیش اعلام بشه نه الان. ثانیاً در آزمون دوره دکترا باید اهمیت زیادی به کارهای علمی و تحقیقاتی داوطلب، علاقه و استعداد وی در آن رشته خاص داده شود نه این که ما معیار را یک آزمونی قرار دهیم که هر کسی در هر رشته غیرمرتبط دیگری با چند ماه مطالعه می تواند تا احتمال زیادی قبولی خود را رقم بزند. ثالثاً اگر امسال آزمون دکترا ۳۰ به ۷۰ شده، اگر کسی از این آزمون کتبی که ۳۰ درصد را شامل می شود قبول نشود در حالی که به دلیل فعالیت های علمی و پژوهشی از صلاحیت زیادی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا برخوردار باشد، تکلیف چیست آیا در حق او ظلم نشده است آیا سازمان سنجش در این خصوص برنامه ای دارد که مثل کشورهای دیگر لیاقت های علمی فرد مد نظر باشد نه آزمونی که مداخله گرهای زیادی پیش روی هر شخص صاحب صلاحیتی است؟

    • amen می‌گه:

      نترسید اگر واقعا نخبه باشید از طریق استعداد درخشان پذیرفنه میشید لطفا دیگران رو هم در نظر بگیرید کسایی که اساتید یه سال تمام سر کارشون گذاشتن که تو بررسی و ثبت مقاله به اصطلاح کمکشون کنن یا اونایی که اساتید بهشون محل نزاشتن و به بعضیا سلیقه ای محل گذاشتن

  7. مرجان می‌گه:

    خوب یه دفعه بگن هرکی تو دانشگاهش دوره دکتری داشت یه امیدی داشته باشه بقیه خداحافظ دکترا.

  8. taha می‌گه:

    با سلام
    یعنی با این تفاسیر که میفرمایید خودمونو برای خوندن آزمون دکتری خسته نکنیم چون اگه رتبه تک رقمی هم در آزمون کتبی بگیریم توی مصاحبه رد میشبم.
    ممنون

درج نظر