مدرسان شریف کنفرانس بین المللی تحقیق و توسعه در علوم انسانی، مدیریت و اقتصاد کنفرانس بین المللی تازه های مدیریت شهری، عمران و فناوری در معماری مدرن کنفرانس بین المللی ایده های نوین درمهندسی ، علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی در عصر تکنولوژی کنفرانس بین المللی مهندسی و فن آوری اطلاعات کنفرانس بین المللی فرصت ها و چالش ها در مدیریت ، اقتصاد و حسابداری نفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای مدیریت و توسعه اقتصادی  رویکردهای پژوهشی در مدیریت ، اقتصاد ، حسابداری و علوم انسانی کتابخانه فرهنگ

لزوم جلوگیری از جذب بی‌رویه دانشجوی دکتری

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: جذب بی‌رویه دانشجو و تأسیس و راه‌اندازی مقاطع دکتری در بسیاری از شهرستان‌ ها خدمت به کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۲۶ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل گفت: نباید رشته‌ های علوم انسانی با سایر رشته ‌ها مقایسه شوند و با معیارهای یکسان در مورد این رشته‌ها داوری شود.

وی افزود: این به آن معناست که نباید گفته شود کشور به همان تعداد که به پزشک نیاز دارد به فیلسوف و مورخ هم به همان تعداد نیاز دارد، چون نگاه کمیت‌گرا به علوم انسانی مشکل‌آفرین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید وزارت علوم با تمام توان جلوی جذب بی‌رویه دانشجو را بگیرد.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: جذب بی‌رویه دانشجو و تأسیس و راه‌اندازی مقاطع دکتری در بسیاری از شهرستان‌ ها خدمت به کشور نیست.

وی افزود: اشتغال تمام‌وقت اعضای هیات علمی هم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع آموزش عالی و مشکلات مبتلا به این حوزه باید به دور از هرگونه سیاسی‌کاری و نگاه جناحی بررسی و چاره‌جویی شود.

دریافت سریع آخرین اخبار کنکور دکتری در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۴۰)

  1. خسرو گفت:

    ازمون پیام نور ارشد فراگیر ظرفیت رشته روانشناسی نگاه کنید به دانشگاه ازاد گیر ندهید

    • علی گفت:

      موضوع ارشد نیست
      دکتری آخرین مدرک تحصیلی است مهم است
      ظرفیت دکتری آزاد زیر 500 نقر است اما آزاد فقط در رشته مفماری 900 و حسابداری 800 نفر پذیرش دارد.

  2. خسرو گفت:

    آذربايجان شرقي بناب آموزشي پژوهشي 20
    6321آذربايجان شرقي بناب الكترونيكي 40
    6322آذربايجان شرقي تبريز آموزشي پژوهشي 20
    6323آذربايجان غربي مهاباد آموزشي پژوهشي 20
    6324اردبيل اردبيل آموزشي پژوهشي 20
    6325اصفهان زرين شهر آموزشي پژوهشي 20
    6326اصفهان نجفآباد آموزشي پژوهشي 20
    6327البرز كرج آموزشي پژوهشي 20
    6328بوشهر مركز بينالملل عسلويه آموزشي پژوهشي 20
    6329تهران پاكدشت آموزشي پژوهشي 20
    6330تهران تهران جنوب آموزشي پژوهشي 20
    6331خراسان جنوبي فردوس آموزشي پژوهشي 20
    6332خوزستان انديمشك آموزشي پژوهشي 20
    6333سمنان گرمسار آموزشي پژوهشي 20
    6334فارس شيراز آموزشي پژوهشي 20
    6335كرمان بافت آموزشي پژوهشي 20
    6336گلستان گرگان آموزشي پژوهشي 20
    6337گيلان آستارا آموزشي پژوهشي 20
    6338گيلان آستانه اشرفيه آموزشي پژوهشي 20
    6339مازندران آمل آموزشي پژوهشي 20
    6340مازندران بهشهر آموزشي پژوهشي 20
    6341مازندران نوشهر آموزشي پژوهشي 20
    6342هرمزگان مركز بينالملل كيش آموزشي پژوهشي 20
    6343همدان كبودرآهنگ آموزشي پژوهشي 20
    1047روانشناسي اسلامي گرايشروانشناسيمثبتگرا
    6344اصفهان نطنز آموزشي پژوهشي 20
    6345خراسان رضوي گناباد آموزشي پژوهشي 20
    6346خوزستان اهواز آموزشي پژوهشي 20
    6347سمنان سمنان آموزشي پژوهشي 20
    6348لرستان بروجرد آموزشي پژوهشي 20
    6349مازندران رامسر آموزشي پژوهشي 20
    6350مازندران ساري آموزشي پژوهشي 20
    1048روانشناسيباليني 6351تهران تهران جنوب آموزشي پژوهشي 20
    1049روانشناسيبالينيكودك ونوجوان 6352بوشهر بوشهر آموزشي پژوهشي 20
    دفترچه راهنماي پذيرش دورههاي فراگير كارشناسي ارشد )نوبت هفدهم( جدول كدرشته محلهاي تحصيلي
    صفحه 66
    ادامه گروه علوم انساني
    كدرشته
    امتحاني عنوان رشته / گرايش محل كدرشته استان مركز / واحد مجري شيوه آموزشي ظرفيت
    1050روانشناسيتربيتي
    6353آذربايجان شرقي تبريز آموزشي پژوهشي 20
    6354آذربايجان غربي مهاباد آموزشي پژوهشي 20
    6355اصفهان اصفهان آموزشي پژوهشي 20
    6356اصفهان گلپايگان آموزشي پژوهشي 20
    6357اصفهان مباركه آموزشي پژوهشي 20
    6358اصفهان نطنز آموزشي پژوهشي 20
    6359بوشهر بوشهر آموزشي پژوهشي 20
    6360تهران ورامين آموزشي پژوهشي 20
    6361خراسان رضوي تربت حيدريه آموزشي پژوهشي 20
    6362خوزستان بهبهان آموزشي پژوهشي 20
    6363سمنان سمنان آموزشي پژوهشي 20
    6364كردستان سنندج آموزشي پژوهشي 20
    6365كهگيلويه و بويراحمد ياسوج آموزشي پژوهشي 20
    6366همدان كبودرآهنگ آموزشي پژوهشي 20
    6367همدان همدان آموزشي پژوهشي 20
    6368يزد تفت آموزشي پژوهشي 20
    1051روانشناسي وآموزشكودكاناستثنايي)عقبمانده ذهني( 6369اردبيل اردبيل آموزشي پژوهشي 20
    1052زبانشناسيهمگاني
    6370اردبيل اردبيل آموزشي پژوهشي 20
    6371اردبيل اردبيل الكترونيكي 40
    6372بوشهر بوشهر آموزشي پژوهشي 20
    6373بوشهر بوشهر الكترونيكي 40
    6374تهران تهران جنوب آموزشي پژوهشي 20
    6375تهران تهران جنوب الكترونيكي 40
    6376تهران شهريار آموزشي پژوهشي 20
    6377تهران ورامين آموزشي پژوهشي 20
    6378تهران ورامين الكترونيكي 40
    6379خراسان جنوبي قاين آموزشي پژوهشي 20
    6380خراسان جنوبي قاين الكترونيكي 40
    6381خراسان رضوي تربت حيدريه آموزشي پژوهشي 2

  3. sajed گفت:

    اگر از دانشجویان دکترای روزانه حمایتهای مادی و معنوی کافی و مناسب بشه قطعا به پیشرفت خواهیم رسید

  4. sajed گفت:

    سلام ودورد بر دکتر حداد
    واقعا حرف منطقی است حتی باید تو رشته هایی که قبلا به اندازه کافی دانشجوی دکتری گرفته شده دیگه جذب نکنند دانشجوی دکترا باید در هر گرایشی فقط 1 نفر باشد

  5. محمد گفت:

    رئیس ارتقای علوم انسانی میفرمایند جلوی ارتقای علوم انسانی رو بگیرید واقعا من دارم شاخ درمیارم

  6. پریسا.ب گفت:

    جالبه واقعا …کشورهای پیشرفته بخش مهمی از موفقیتشون به خاطر اهمیت و بها دادن به رشته های علوم انسانی هست مثل جغرافیا که در هر برنامه ریزی مهم برای شهرهاشون حتما از متخصصین جغرافیا استفاده میکنن..ولی اینجا برعکس !!! کشور احتیاجی به رشته های علوم انسانی و فیلسوف و مورخ نداره !!!!

  7. نسیم گفت:

    همه از خداشونه مردمشون اهل مطالعه باشند . اخه دانشجو شدن و درس خوندن مردم چه اشکالی داره

  8. سازه گفت:

    با سلام
    كاملا حرف منطقي و بجاست ولي به شرطي كه واقعا بالاخره يكي دست بكار بشه و به اين وضعيت خاتمه بده، چون اين روزا فقط همه ميگن اشتباهه ولي عملي در كار نيست.
    ثانيا من فكر مي كنم اگه همه اين دكتري پولي رو حذف كنن مسائل تا حدودي حل ميشه.
    اولا ظرفيت پذيرش بسيار پايين مياد ثانيا هركسي نميتونه براحتي در روزانه قبول بشه و كيفيت تا حدودي بالا ميره.
    با تشكر

  9. خبر۱ گفت:

    سلام، تا کنون مشکل مجوز اکثر دانشگاهها حل شده و فقط بحث تکمیل ظرفیت ۹۴ دانشگاه آزاد و بدون آزمون یا استعداد درخشان دانشگاه آزاد که مطابق مصوبات وزارت علوم پذیرش نشده اند در وزارتخانه باز است، مابقی پذیرش شده ها مشکل خاصی نخواهند داشت و برای سال آینده هم خود سازمان سنجش مطابق مجوزهای وزارتخانه برای همه دانشگاهها پذیرش خواهد کرد که قاعدتا تعداد پذیرشها تقریبا یک چهارم تا یک پنجم سال ۹۵ خواهند بود. با تشکر فراوان

  10. محسن گفت:

    کاملا موافقم ….کمی نگری در مقطع دکتری واقعا برای جامعه علمی مضر خواهد بود ..اساتید آینده دانشگاهها باید از نخبگان علمی کشور باشند و پایه علمی قوی داشته باشند تا بتوانند دانشجویان خوبی تربیت کنند .

  11. فلسه هنر گفت:

    بچه ها فردا شنبه اس همه زنگ بزنید 4743 واسه ی تکمیل ظرفیت بپرسید خواهش میکنم

  12. محمدهادی گفت:

    سلام من دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقاتم میخواستم ببینم میشه به واحد الکترونیکی انتقالی بگیرم باتشکر

  13. pari گفت:

    سلام
    ای کاش قبل از جذب دانشجوی دکتری فکر اشتغال و استفاده از بار علمی این افراد رو هم بکنند. من خودم هم پشت کنکور دکتری ام. اما از آینده شغلی واقعا نگرانم…

  14. مسعود گفت:

    حالا ما خواستیم امسال دکتری شرکت کنیم ببین چه جوری همه حساس شدن حرص ادم در میاد

  15. ....... گفت:

    امیدوارم راهکار عملی بگذارید.دیگه خسته شدیم از دست فقط شعار، هر کاری منطقی که میخواهید بکنید زودتر خواهشمندیم

  16. سینا گفت:

    من مخالفم. توی کشورهای پیشرفته را نگاه کنید و ببینید اون ها چقدر دانشجوی دکترا میگیرن ما چقدر میگیریم. ما باید بتونیم از اون ها درست استفاده کنیم و برایشان اشتغال توی شرکت های دانش بنیان و ادارات تحقیقات و توسعه کارخانه ها ایجاد کنیم. این که بگیم دانشجوی دکترا کم بگیریم تا شان اون ها حفظ بشه حرف غلطی هست.

  17. بی نام گفت:

    اتفاقا خیلی نظر نسنجیده بود تحصیل شاغل و غیر شاغل هرکدام مزایا و معایبی داره اتفاقا شاغلین باید تحصیل کنند تا بتوانند خدمات بهتری به ارباب رجوع و مردم بدهند و سایر محسنات دیگر

  18. رویا گفت:

    تنها را جلو گیری از گسترش دکتری وضع قانون جلو گیری از تحصیل شاغلین بیش از کارشناسی ارشد است چون نود درصد دانشجویان در حال تحصیل دکتری در پیام نور و غیر انتفاعی و آزاد شاغلین هستند.

    • شاهین گفت:

      این آمار خیلی دقیق رو شما از کجا آوردین!؟؟!!!!!
      چه ربطی داره یارو خوب درس خونده و دکتری قبول شده ربطی به شاغل غیر شاغل نداره چرا مسائل رو قاطی میکنید شما ؟
      ظرفیت ها باید کنترل و واقعی شود و شفاف بشه البته این روند آزمون که سنجش در دست گرفته یقینا بهتر و معقول تر خواهد شد

    • .......... گفت:

      چه ربطی به شغل داره من خودم شاغل هستم ارشدمم تو دانشگاه سطح اول خوندم و تو کلاس نفر اول ارشد بودم الانم دکترامو میخونم خیلیم بهتر میتونم رو درسم فکر کنم، بیکار بودم و مشکل سربازی داشتم الان چجوری و با چه امیدی درس میخوندم

    • خبر۲ گفت:

      خب شما که بیکار هستید قطعاَ پرداخت ترمی ۹ میلیون در دوره دکتری هم برایتان فراهم نیست و باید به این موضوع هم توجه داشته باشید.

    • khp گفت:

      جای نگرانی نیست در دوره دکتری روزانه معمولا غیر شاغلین و دکتری همراه با هزینه شاغلین پذیرش میشوند تا امکان پرداخت شهریه ها فراهم باشد، چون شاغلین عملا تبدیل به دکتری بیکار نمیشوند امکان ریسکشان هم پایینتر است، پس شما غیر شاغلین با ممارست بسیار بیشتر اما میتواند در دوره های روزانه دولتی و مجانی تحصیل کنید، موفق باشید

  19. كارمنددانشگاه گفت:

    يكي از بهترين سخنان و نقطه نظراتي بود كه از وي شنيدم.

  20. رضا گفت:

    افزایش ظرفیتهای دکتری با توجه به اینکه آخرین مدرک تحصیلی است باعث دلسردی جوانان و از رونق افتادن علم دانش و خروج نخبگان و مواجه کشور با سونامی دکتری بیکار و …..

درج نظر