موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

نحوه خواندن استعداد تحصیلی دکتری + مهم‌ترین نکات!

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

پی اچ دی تست تلاش کرده در این مطلب کوتاه داوطلبان آزمون دکتری را با نحوه خواندن استعداد تحصیلی در کنکور دکتری نیمه متمرکز و نحوه پاسخ به سوال های آن در آزمون دکترا آشنا سازد:

استعداد تحصیلی چیست؟

استعداد تحصیلی یک آزمون استاندارد برای سنجش استعداد فرد جهت تحصیل و فعالیت در رشته مدیریت است. این آزمون دارای بخش‌های مختلفی است که هر یک، ابعادی از شخصیت فرد را می‎سنجد.

در این آزمون هوش، سرعت عمل، تسلط داوطلب بر مبانی ریاضیات و نیز قدرت درک و تحلیل متون پیچیده و طولانی مورد ارزیابی قرار می‎گیرد.

استعداد و آمادگی تحصیلی در اکثر کشورها در حد آزمون‌هایی مانند TOEFL و یا IELTS شناخته شده است. شرکت در آن برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته‎های مدیریت یک ضرورت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب استعداد تحصیلی چیست مراجعه کنید.

آزمون بین المللی GMAT چیست؟

GMAT در واقع مخفف Graduate Management Admission Test است.GMAT آزمونی شناخته شده در سطح بین‎المللی است که برای سنجش استعداد و آمادگی داوطلبان تحصیل در رشته‎ مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد (منبع).

به جرات می‎توان گفت که GMAT یک درس و یا رشته مشخص امتحانی نیست، بلکه هدف از برگزاری آن سنجش توانایی‎های پایدار افراد می‎باشد. حوزه مواردی که مورد سوال قرار می‎گیرد، طیف وسیعی از مباحث مقدماتی ریاضی، هوش، منطق و آئین نگارش و ویرایش را شامل می‎شود. از آنجا که در آزمون بین المللی سوالات به زبان انگلیسی می‎باشد، عملاً میزان تسلط داوطلبان بر زبان انگلیسی نیز ارزیابی می‎شود.

آزمون GMAT دارای دو بخش اصلی سوالات کمیتی (Quantitative) و کلامی (Verbal) می‎باشد. بخش کمیتی شامل سوالات حل مسأله (Problem Solving) و کفایت داده‎ها (Data Sufficiency) و بخش کلامی نیز شامل سوالات استدلال منطقی (Critical Reasoning)، درک مطلب (Comprehension) و تصحیح جملات (Sentence Correction) می‎باشد.

در این آزمون همه سوالات تستی و 5 گزینه‎ای هستند. در ادامه، هر یک از این بخش‌ها شرح داده می‎شود.

1- حل مسئله: مجموعه سوالات 4 گزینه‎ای ریاضی است، که تمامی مباحث ریاضی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و تا حدی از مباحث دانشگاهی را در بر می‎گیرد.

2- استدلال منطقی: این سرفصل مباحثی مانند تجزیه و تحلیل یک متن، بررسی گزاره‎های شرطی و منطقی را شامل می‎شود. در این بخش از داوطلب خواسته می‎شود تا به تحلیل یک متن چند خطی بپردازد و سپس به سؤالی که در رابطه با متن پرسیده شده پاسخ دهد. سؤالات استدلال منطقی معمولاً از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و پاسخ به آنها مستلزم قدرت ذهنی بالا و آشنایی با تکنیک‌های حل سوالات متعدد است.

3- کفایت داده: سوالاتی است که ماهیت ریاضی و منطق را تواماً دارد، و هدف از آن سنجش توانایی تعریف یک مسئله قابل حل می‎باشد.

4- درک مطلب: روش‎ها و تکنیک‎های مطالعه متون بلند تخصصی را شامل می‌شود.

5- تصحیح جملات: هدف از آن سنجش تسلط دانشجویان بر آئین نگارش و ویرایش است. با توجه به اینکه مهارت کلامی بعد از مهارت تصمیم‎گیری مهمترین ویژگی مهم یک مدیر موفق است، در این سوالات این مهارت مورد ارزیابی قرار می‎گیرد.

در اکثر کشورها برخلاف کشور ما آزمون GMAT ملاک اصلی سنجش داوطلبان رشته‎های مدیریت می‎باشد. این آزمون به گونه‎ای استاندارد طراحی می‎شود. به طوریکه دانشجویانی که در این آزمون امتیاز بالایی کسب می‎کنند، معمولاً در دوران تحصیلشان نیز جزو دانشجویان برتر خواهند بود.

«GMAT چیزی بیش از یک آزمون است؛
GMAT مهارت زندگی در جهان امروز است.»

استعداد تحصیلی در آزمون دکتری

در سال 1390 آزمون ورودی مقطع دکترا در رشته های مختلف به صورت نیمه متمرکز برگزار گردید. این آزمون شامل 2 مرحله آزمون کتبی و مصاحبه دکتری می‎باشد.

در مرحله اول، داوطلبانی که امتیاز بیشتری کسب کنند، به تعداد چند برابر ظرفیت برای انجام مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‎شوند.

یکی از مواد امتحانی آزمون کتبی در همه رشته‎ها، استعداد تحصیلی است که برگرفته از آزمون های GMAT و GRE می‎باشد.

در این بخش به معرفی بخش‌های مختلف استعداد تحصیلی کنکور دکترا پرداخته می‌شود و در ادامه نحوه خواندن استعداد تحصیلی را شرح خواهیم داد:

نحوه خواندن استعداد تحصیلی

استعداد تحصیلی در همه رشته‌ها (به‌جز رشته‌های گروه فنی و مهندسی) به ترتیب از چهار بخش زیر تشکیل شده است که سه بخش اول کیفی بوده و تنها یک بخش به سؤالات کمی اختصاص دارد:

  1. درک مطلب
  2. استدلال منطقی
  3. تحلیلی
  4. کمی

تعداد سؤالات بخش‌های مختلف آزمون به شرح زیر است:

– در بخش درک مطلب با دو متن که از هر یک 4 تست مطرح شده است، مواجه خواهید شد.

– در بخش استدلال منطقی با 7 تست مجزا روبرو خواهید شد.

– بخش تحلیلی دارای 2 مجموعه 4 سؤاله (در مجموع 8 تست) است که در اکثر آزمون‌ها مجموعه اول ساده و مجموعه دوم دشوار بوده است.

– بخشی کمی شامل چهار بخش و دارای 7 تست است: 1 سؤال هوش، 1 سؤال مقایسه‌ای، 3 سؤال حل مسأله و 2 سؤال محاسباتی.

تعداد سؤالات

تعداد بخشها

ماهیت سؤالات

ترتیب

8 سؤال

2 متن

درک مطلب

بخش اول

7 سؤال

7 متن کوتاه

استدلال منطقی

بخش دوم

8 سؤال

2 بخش

تحلیلی

بخش سوم

7 سؤال

4 بخش (هوش، مقایسه‌ای، حل مسأله و محاسباتی)

کمی

بخش چهارم

در گروه فنی و مهندسی، به جای بخش استدلال منطقی، سؤالات تجسمی مطرح می‌شود که این بخش نیز کیفی است.

 

تعداد سؤالات

تعداد بخش‌ها

ماهیت سؤالات

ترتیب

8 سؤال

2 متن

درک مطلب

بخش اول

7 سؤال

4 بخش (هوش، مقایسه‌ای، حل مسأله و محاسباتی)

کمی

بخش دوم

8 سؤال

2 بخش

تحلیلی

بخش سوم

7 سؤال

4 بخش

تجسمی

بخش چهارم

 

در مجموع، طبق آخرین تغییرات آزمون دکتری، داوطلبان تمامی گروه‌های آزمایشی باید به 30 سؤال در این درس پاسخ دهند. زمانی که برای این 30 سؤال در نظر گرفته شده نیز برای همه گروه‌ها یکسان بوده و برابر با 60 دقیقه است. با توجه به زمان اندکی که برای پاسخ دادن به حل سؤالات این بخش دارید، سرعت عمل، در کنار دقت در یافتن پاسخ‌های صحیح کلید موفقیت شما خواهد بود.

درک مطلب

بخش درک مطلب به طور معمول جزو بخش‌های نسبتاً ساده آزمون استعداد تحصیلی است و می‌تواند تأثیر زیادی در کسب نمره شما داشته باشد.

این بخش شامل متن‌هایی نسبتاً بلند حاوی چند پاراگراف (معمولاً سه الی شش پاراگراف) است که سؤالاتی از آن‌ها مطرح شده است. از آن‌جا که مبنای بخش درک مطلب جست‌وجو (Search) است و نه تحلیل متن، تمامی سؤالات مطرح شده باید با توجه به آن‌چه که در متن آورده شده پاسخ داده شود و برای پاسخ‌گویی به سؤالات نیازی به اطلاعاتی فراتر از متن نیست. در واقع پاسخ‌گویی به سؤالات درک مطلب به دانش شما نیازی ندارد و وابسته به مهارتی است که در اثر تمرین به‌دست خواهد آمد.

موضوع متن انتخابی معمولاً با توجه به گروه امتحانی تعیین می‌شود و غالباً متن نسبتاً تخصصی است؛ یعنی به عنوان مثال، برای گروه هنر، متنی تخصصی در رابطه با هنر مطرح خواهد شد و برای گروه انسانی، متنی مرتبط با رشته‌های این گروه.

مگر در مواردی مانند بخش درک مطلب گروه فنی و مهندسی آزمون دکتری 93 که اختلاف اساتید در رابطه با پاسخ نهایی آزمون زیاد بود.

استدلال منطقی

در این سؤالات یک متن کوتاه آورده می‌شود و سپس درباره محتوای متن یک پرسش مطرح می‌گردد. برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش از آزمون باید با توجه به واقعیت‌های موجود در متنِ سؤالات و تجزیه و تحلیل آنها، پاسخ صحیح را پیدا کرد. سؤالات استدلال منطقی معمولاً از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند و پاسخ‌گویی به آنها مستلزم قدرت ذهنی بالا و آشنایی با قوانین و مهارت‌های پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش است. با این حال این بخش نیز جزو بخش‌های نمره‌آور در آزمون دکتری است.

متن‌های بخش استدلال منطقی، متن‌های عمومی هستند و عموماً ارتباطی به گروه آزمایشی ندارند.

تحلیلی

سؤالات تحلیلی بیشتر شبیه حل کردن نوعی پازل هستند و بنابراین کسانی در پاسخ دادن به سؤالات آن موفق هستند که بتوانند سؤالات را از طریق تفکر سیستمی و کل‌نگری سنجیده و پاسخ صحیح را پیدا کنند.

کمی

که اگر چه تعداد زیادی از سؤالات این بخش با وجود ماهیت ریاضی خود، ساده هستند، اما داوطلبان به این بخش رغبت کمی نشان می‌دهند. این در حالی است که معمولاً سطح دشواری سؤالات این بخش با توجه به دانش ریاضی گروه‌های مختلف تعریف شده و با یادآوری برخی مباحث ساده ریاضی و البته تمرین کافی می‌توان جهت پاسخ‌گویی به برخی سؤالات آمادگی پیدا کرد.

سؤالات این بخش از آزمون به طور کلی شامل چهار دسته سؤالات هوش، حل مسأله، سؤالات کمی مقایسه‌ای و سؤالات محاسباتی است.

نحوه خواندن استعداد تحصیلی دکتری

برای پاسخ دادن به سؤالات استعداد تحصیلی قطعاً به استعداد فردی نیاز است و برخی با وجود مطالعه این درس باز هم نمی‌توانند نمره مناسبی از آن کسب نمایند. اما وجود این عده قلیل نباید موجب زیر سؤال بردن اهمیت مطالعه برای این درس شود.

استعداد تحصیلی در آزمون دکتری دارای ضریب یک است و در حدود ۱۷ درصد در نتیجه نهایی آزمون کتبی مؤثر است. ضمن آن که هستند رشته‌هایی که به علت سادگی یا دشواری سؤالات تخصصی، این سؤالات عمومی هستند که نقش تعیین‌کننده‌ای در رتبه داوطلبان پیدا می‌کنند. بنابراین رشته شما هر چه که باشد، خواندن استعداد تحصیلی را به شما توصیه می‌کنیم.

برای خواندن این درس و پاسخ به سوالات در کنکور پیشنهاد ما به شما این است:

1- مروری بر کتاب رایگان استعداد تحصیلی دکتری پی اچ دی تست داشته باشید.

در این کتاب تلاش شده نحوه پاسخ دادن به انواع سوالات استعداد تحصیلی ارائه شود. با خواندن این نکات می‌توانید مهارت مناسبی جهت پاسخدهی به سوالات این بخش از آزمون دکتری کسب کنید.

بهترین کتاب هوش و استعداد تحصیلی چیست؟

کتاب های مختلفی برای استعداد تحصیلی دکتری تالیف شده است که منابع خوبی برای استعداد تحصیلی هستند. پیشنهاد می کنیم پیش از همه به سراغ جزوه استعداد تحصیلی رایگان سایت پی اچ دی تست بروید. برای دریافت رایگان منابع استعداد تحصیلی کلیک کنید.

2- سوالات استعداد تحصیلی سال‌های گذشته گروه آزمایشی خودتان را حل کنید.

مرور نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکتری چه کمکی می کند؟

با تمرین کردن و پاسخ دادن به این سوالات، بیشتر و بهتر با چگونگی پاسخدهی آشنا می‌شوید و به مرور متوجه می‌شوید در کدام سوالات تبحر بیشتری دارید و در کنکور می‌توانید آن بخش را در اولویت قرار دهید. برای دریافت رایگان سوالات دکتری کلیک کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ستایش
اسفند ۴, ۱۴۰۲ ۹:۴۵ ق٫ظ

سپاس از متنی که آماده کردید

علی
اردیبهشت ۱, ۱۳۹۳ ۷:۵۰ ب٫ظ

مطلب خیلی مفیدی بود خیلی ممنون