موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

انتخاب دانشگاه ، مرحله ای دیگر در گرفتن پذیرش دوره دکتری خارج از کشور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

پس از تعیین کشور و زبانی که قصد تحصیل در آن را دارید، نوبت به انتخاب دانشگاه جهت تحصیل دکتری خارج کشور میرسد.

مهمترین نکته در این انتخاب، اعتبار دانشگاه در رشته شما و سپس رتبه بندی جهانی است.به عنوان نمونه دانشگاه هاروارد که همیشه جزء سه دانشگاه برتر دنیاست،در رشته های علوم انسانی رتبه اول را دارد اما در رشته های مهندسی رتبه هفدهم را دارد.فراموش نکنید که شما برای یافتن کار نیاز به دانشگاهی معتبر در رشته خود دارید نه الزاما دانشگاهی با رتبه کلی بالاتر. مؤسسه QS معتبرترین و عمومی ترین مؤسسه در رتبه بندی دانشگاه هاست.این مؤسسه هم رتبه بندی کلی دانشگاه های دنیا را اعلام میکند و هم رتبه بندی بر اساس گروه های  هنر و علوم انسانی، مهندسی، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت.

در سایت دانشگاه حتما به بخش Placement Records بروید.در این بخش دانشگاه ها نشان میدهند که کسانی که دوره فوق لیسانس خود را در این دانشگاه گذرانده اند،برای دوره دکتری موفق به اخذ پذیرش از چه دانشگاه هایی شده اند و یا فارغ التحصیلان دوره دکتری کجا کار پیدا کرده اند.این صفحه نیز اعتبار دانشگاه را در میان سایر دانشگاه ها مشخص میکند.

نکته مهم دیگر در انتخاب دانشگاه واقع بینی است.جایگاه واقعی خود را در نظر داشته باشید. به طور کلی شانس ما برای پذیرش در دوره دکتری در دانشگاه های برتر دنیا (Top10) بسیار پایین است.چرا که بسیاری از رقیبان ما از بهترین دانشگاه های اروپایی و کانادایی و آمریکایی هستند.این نکته به مرور به برخی آموخته است که برای افزایش شانس، به خصوص در آمریکا و کانادا، برای پذیرش فوق لیسانس اقدام کنند تا بتوانند راه را برای ورود خود به دانشگاه های برتر در دوره دکتری هموارتر کنند.

سومین نکته مهم در انتخاب دانشگاه این است که آیا در آن دانشگاه اساتیدی وجود دارند که در موضوع پایان نامه یا زمینه  مورد علاقه شما تخصص داشته باشند.برای اطلاع از این موضوع به بخش Faculty دانشگاه بروید.در واقع انتخاب استاد و تماس با وی یکی از مراحل مهم در فرایند پذیرش و فاند گرفتن است.اما یک نکته مهم را فراموش نکنید،شما باید با مطالعه سایت دانشگاه تشخیص دهید که آیا انتخاب استاد و تماس با وی برای گرفتن پذیرش ضروری است یا خیر؟چرا که اکثر دانشجویان ایران به غلط گمان میکنند که این موضوع برای همه رشته ها ضروری است،در حالیکه در برخی رشته های علوم انسانی و هنر، تنها دپارتمان تصمیم گیرنده است.همچنین گمان نکنید انتخاب استاد و جلب رضایت او،کار پذیرش و گرفتن فاند را برای شما تمام میکند.شما در هر حال باید مدارک مورد نیاز دانشگاه را تأمین کنید.در واقع بعد از اینکه شما از این فیلتر عبور کردید اساتید میتوانند از دپارتمان شما را تقاضا کنند.وقتی شما رزومه تان را برای استادی میل میکنید،استاد فرض را بر این میگیرد که شما مدارک لازم را برای دپارتمان دارید.سعی کنید مکاتبه با اساتید را از چند ماه قبل از ددلاین دانشگاه شروع کنید چرا که ترافیک اینگونه ایمیل ها در ماه های پایانی بسیار زیاد میشود.همچنین در انتخاب موضوع ایمیل دقت کنید و سعی کنید عنوان زمینه کاری استاد مورد نظر را در موضوع ایمیل بگنجانید.

اکثر دانشگاه های غربی، در کنار دانشگاه مراکز علمی و تحقیقاتی دارند که معمولا دانشجویان در آنجا کار میکنند.با دقت جستجو کنید و چنین مراکزی را در دانشگاه ها پیدا کنید که با تخصص شما سازگار است.چرا که به طرز شگفتی شانس شما را برای پذیرش بالا میبرد.

همچنین توصیه میشود حتما به بخش Graduate Students بروید و با دانشجویان آنجا و زمینه های مورد علاقه و پایان نامه هایشان آشنا شوید،به شما دیدگاه مناسبی میدهد.

آخرین نکته در انتخاب دانشگاه توجه به زمان نهایی (Deadline) ارسال مدارک است.این زمان با توجه به ترمی که پذیرش در آن صورت میگیرد از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.اما به طور عمومی،ترم پذیرش پاییز و ددلاین ارسال مدارک زمستان است.یعنی اگر شما میخواهید برای ترم پاییز 2013 پذیرش بگیرید باید حدودا تا ژانویه 2013 مدارک خود را بفرستید.

علاقه مندان می توانند سوالات خود را در خصوص این صفحه در بخش پذیرش در مقطع دکتری خارج از کشور مطرح نمایند.