تصویب طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در مجلس شورای اسلامی، ثبات را به نحوه پذیرش در مقطع دکتری بازمی‌گرداند.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

 به گزارش پی اچ دی تست، با وجودی که در هفته گذشته، مطرح شدن طرح سنجش و پذیرش در مجلس شورای اسلامی با حاشیه های زیادی همراه بود، همچنان این امید وجود دارد که با تصویب این طرح، آزمون دکتری نیز بعد از سالها رویه ثابت و مشخصی بیابد.

از سال 1390 که نخستین آزمون نیمه متمرکز دکتری برگزار شد تا آزمون 1395 که اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد، هیچ سالی آزمون دکتری همانند سال گذشته و آینده خود نبود و هر ساله داوطلبان با تغییری جدید روبرو شده اند. این تغییر گاه در وزن آزمون کتبی و مصاحبه بود و گاه مانند امسال منابع نیز به کلی تغییر یافتند.

طرح سنجش و پذیرش که شرح کامل آن را در این مطلب خدمت شما ارائه کرده ایم مزایای متعددی دارد که از آن جمله می توان به وزن مناسب آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش نهایی داوطلبان، تمایز بین وزن فعالیت های پژوهشی در پذیرش پژوهش محور نسبت به پذیرش های دیگر و تأکید بر ثبات در نحوه پذیرش داوطلبان دکتری اشاره کرد.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی

در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

ماده 1- تعریف اصطلاحات به کار رفته در این طرح به شرح زیر می باشد:

الف- دانشگاه: به کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تحت پوشش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی غیردولتی اطلاق می شود.

ب- وزارتین: به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاق می شود.

پ- سنجش: فرآیندی است که با هدف ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در بین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، ایجاد فضای رقابتی یکسان و برقراری عدالت آموزشی برای کلیه داوطلبان تحصیلات تکمیلی از طریق آزمون، مصاحبه علمی، بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری انجام می شود.

ت- پذیرش: فرآیندی است که با شرکت داوطلب در آزمون آغاز و با بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، انجام مصاحبه علمی و سنجش عملی تکمیل و با اعلام نتایج قبولی توسط وزارتین از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پایان می یابد.

ث- تحصیلات تکمیلی: شامل مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکتری ناپیوسته و دکتری تخصصی می باشد.

ماده 2- برنامه ریزی، تصویب مقررات، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو با ترکیب مندرج در ماده (2) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10/6/1392 است که در این قانون به اختصار «شورا» نامیده می شود.

ماده 3- وظایف و اختیارات شورا در خصوص سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی عبارت است از:

الف- تصویب شیوه نامه اجرائی سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه

ب- تصویب عناوین و تعیین ضرایب دروس آزمون مربوط به هر رشته تحصیلی

پ- نظارت بر حسن اجرای فرآیند سنجش و پذیرش و اعلام نتایج پذیرفته شدگان

ت- تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجض عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش

ث- تصویب دروس آزمون متمرکز دوره کارشناسی ارشد در هر یک از رشته های تحصیلات تکمیلی و تعیین ضرایب آنها

ج- تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون متمرکز در هر سال و مدت اعتبار آن

چ- تصمیم گیری در سایر موارد مربوط به سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی

ح- تصویب معیارهای اختصاصی در خصوص رشته های خاص

ماده 4- سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بر اساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تأثیر معدل داوطلب (در رشته های مرتبط) توسط وزارتین انجام می شود.

ماده 5- سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می شود.

الف- دکتری آموزشی – پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی – پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت می گیرد:

1- آزمون های متمرکز (50 درصد)
2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)

ب- دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیارهای زیر صورت می گیرد:

1- آزمون های متمرکز (30 درصد)
2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3- مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد)
4- تهیه طرح واره (20 درصد)

تبصره 1- برگزاری آزمون های متمرکز زیرنظر هر یک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود.

تبصره 2- توزیع سهم آزمون های عمومی و تخصصی، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی توسط شورا انجام می شود.

تبصره 3- طرح واره موضوع بند (4) دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرائی ذی ربط رسیده باشد.

تبصره 4- شورای سنجش و پذیرش دانشجو می تواند هر پنج سال یک بار نسبت به اضافه نمودن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ده درصد (10%) معیارهای موجود اقدام نماید. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی امکان پذیر است.

تبصره 5- سهمیه های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره های تحصیلات تکمیلی کماکان به قوت خود باقی است.

تبصره 6- افرادی که بر اساس قوانین و مقررات جاری از شرکت در آزمون ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی معاف شمرده شده اند، از شمول این قانون مستثنی هستند.

ماده 6- آیین نامه اجرائی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ آن توسط شورا تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

اینستاگرام آزمون دکتری