پاسخ وزارت علوم به درخواست تجمع‌کنندگان معترض

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: مطالبه دانشجویان دکتری دریافت حقوق ماهانه است، اما در حیطه اختیارات صندوق رفاه نیست.

مهندس ذوالفقار یزدان مهر در گفتگو با خبرگزاری مهر، در خصوص تجمع امروز دانشجویان دکتری که یکی از خواسته های آنان تسهیل وام ویژه دکتری بود گفت:  ماموریت صندوق رفاه دانشجویان ارایه تسهیلات به دانشجویان مستعد کم بضاعت است که خوشبختانه در ۴ سال اخیر،  روند بسیار رو به رشدی داشته، بطوریکه در رابطه با وام ویژه دکتری از پرداخت ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به دانشجویان دکتری در سال ۹۴ به ۲۰ میلیارد تومان و سال ۹۵ به ۶۰ میلیارد تومان، امسال نیز حداقل به ۱۱۰ میلیارد تومان می رسد.

وی ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویان شرایط پرداخت را تا حد امکان تسهیل کرده است و اگر باز ابهامی باشد تسهیل می کند، مبلغ این وام از ۵۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه به ۷۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است و در مجموع به یک دانشجوی دکتری ۳۳میلیون و ۶۰۰ هزارتومان وام ویژه دکتری با دوسال تنفس با اقساط ۶۰ ماهه ارایه می شود که بعد از تحصیل از دانشجو دریافت می شود.

یزدان مهر افزود: ضمانتی که از این دانشجویان اخذ می شود برای ۱۵ میلیون اول یک ضامن و برای ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مابقی هم یک ضامن دیگر است که آن ضامن می تواند، حتی کارمند قراردادی باشد.

مشاور وزیرعلوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: همچنین دریافت سفته نیز حذف شده و دانشجویانی که به هر دلیلی نخواهند با هم‌افزایی بانک این وام را دریافت کنند می توانند ماهانه ۵۰۰ هزارتومان از طریق صندوق و با همان تضامین موجود در صندوق که تعهد محضری است وام دریافت کنند که قرض الحسنه است.

وی ادامه داد: در ضمن ۳ میلیون تومان وام ضرروی نیز به این دانشجویان پرداخت می شود. اما خواسته حدود ۴۸ نفراز دانشجویان دکتری که مقابل وزارت علوم تجمع کرده بودند بحث دریافت حقوق ماهانه است و اینکه ۴ سال تحصیل آنها به عنوان سنوات خدمتی و پرداخت حق بیمه محسوب شود.

یزدان مهر افزود: البته این خواسته را دانشجویان از دولت مطالبه کرده اند و در حیطه اختیارات صندوق رفاه دانشجویان نیست و نقشه جامع علمی کشور که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، تاکید دارد حتی الامکان از پرداخت بلاعوض به دانشجویان دکتری خوداری شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

26 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
مرداد ۸, ۱۳۹۶ ۲:۴۰ ق٫ظ

دکترای علوم پزشکی
با سلام.من به عنوان کسی که دوره لیسانس رو در وزارت علوم بوده و دوره ارشد و دکترا رو در وزارت بهداشت.به شخصه نه تنها برتری علمی دانشجویان علوم پزشکی رو قبول ندارم بلکه بیشتر دانشجویان نخبه در وزارت علوم هستند.ولی چرا اینهمه فرق؟
به چند دلیل مثلا اینکه وزارت بهداشت خودش درامدزایی بالایی دارد از طریق بیمارستانها برخلاف وزارت علوم.دوم اینکه تعداد دانشجویان وزارت علوم بسیار زیاد هست حتی برای وزارت بهداشت هم همین وضع داره پیش میاد.و همه اینا ربطش به بیکاری هست.اگه با مدرک لیسانس کار مناسب با شان دانشجویان پیدا شه محاله این همه متقاضی دکترا داشته باشیم.به نظرم قبل از محکوم کردن باید خودمونو محکوم کنیم.چون جایی که توان پذیرش دکترا رو نداره چرا اصلا باید بیایم دکترا بخونیم.به این علت این رو میگم با کوچکترین اعتراضی بزرگان میگن مگه دعوت نامه فرستادیم بیاین دکترا؟؟؟؟نگران نباشین درد هممون یکیه.از علوم پزشکی گرفته تا وزارت علوم و پردیس و دانشگاه ازاد

مهرداد
خرداد ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۲:۱۳ ب٫ظ

هیچی جای خودش نیست فقط رشته های پزشکی و بیمارستانی. لیسانس دانشگاه ازاد پرستاری تو شهرستان ماهی ۳ ملیون حقوق میگیره. دانشجوی مقطع دکتری تربیت مدرس که بنده باشم دارم به سختی مایحتاج روزانمو درمیارم . بعد گرفتن دکتری هم معلوم نیس اصلا هیات علمی بشم یا نه. حقاتدریسی ماهی یه تومن بیفتم فوقش. با این اوضاع ۸ سال دیگه دانشگاهها خالی میشه دیگه کسی نمیره

مریم
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۹:۳۷ ب٫ظ

من دانشجو دکتری روزانه رشته شیمی سراغ دارم که کنکور اصلا مجاز نشد با استعداد درخشان با داشتن یک مقاله روزانه پذیرفته شد.فقط بخاطر اینکه استادا پارتی بازی کردن.مطمنم نه همه ولی خیلیا به این طریق دارن روزانه میخونن پس اینقدر نگین مدرک دکتری دانشگاه آزاد بی ارزشه.دانشجو دکتری دانشگاه آزاد ترمی ده میلیون شهریه میده.ده میلیون خیلی زیاده واقعا کمر شکن هست

محمد
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

بینید خانوم نمیدونم چرا دانشجوای دانشگاه آزاد موضع گرفتن در برابر ما دانشجویان دولتی؟!!! ما حقمون رو مگه از دانشگاه آزاد طلب کردیم؟! ما حقمون رو از وزارت علوم میخواهیم.

حقوق ماهانه
خرداد ۲۷, ۱۳۹۶ ۰:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام،خانوم من نمیدونم اون دوست شما چطور بایه مقاله رفت دکترا…آیین نامه رو بخونین لطفا..شما باید مجموعه امتیازاتتون از مقالات باید به ۶۰برسه که با یه مقاله به ۶۰نمیرسه و قطعا اون دانشجو ۴یا۵تا مقاله خوب داشته..شایدم مدرک زبان داشته،که البته اونم باید نمره ۵۰از msrtبگیره نه ازمون ept دانشگاه ازاد…به هرحال اگر همه اینارو هم شما قبول نمیکنین،باید بدونین اون شخص معدل بالا و شایدم شاگرد اول ورودیش شده تا از بند استعداد درخشان استفاده کرده،حتی اگر هیچ کدوم از اینارو هم شما قبول ندارین اینو بدونین که اون شخص کنکور ارشدو داده و قبول شده که وارد دوره ارشد روزانه شده…پس ایشون همچین راحتم وارد دانشگاه دولتی نشده ….اگر پول داشت الان دانشگاه ازاد دکترا میگرفت….

مریم
خرداد ۲۷, ۱۳۹۶ ۷:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  حقوق ماهانه

والا نه مدرک زبان همون msrtنه هیچ مدرک دیگه ای نداشت.اصلا کنکور دکتری هم مجاز به انتخاب رشته نشده بود.بله دوره ارشد معدلش خوب بود.تازه همون یه دونه مقالشم حاضر نبود دانشگاه محل پذیرشش ازش تعهد گرفته بود که بعد از قبولی مقالشو ارائه بده.اسم دانشگاهی که پذیرش شد رو نمیگم شاید به بعضی ها که زحمت کشیدن و کنکور قبول شدن و وارد اون دانشگاه شدن بر بخوره.منظورم اینه که اینقدر نگیم مدرک آزاد بی ارزشه برا همون مدرک یه جوان کلی از عمر و سرمایشو گذاشته

عدالت
خرداد ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

ببینین خانوم من خودم لیسانسم دانشگاه آزاد بود.از طریق کنکور ارشد رتبم شد ۲۵و وارد مقطع ارشد شدم.از اونجا هم با توجه به معدل بالام در لیسانس و ارشد(که بایستی طبق آیین نامه استعداد درخشان بالا باشه تابتونی ازش استفاده کنی) وارد مصاحبش شدم.۵ تا مقاله داشتم.دو تاش ایمپکت ۲٫۳ و دو تاشم داخلی مورد تایید وزارت علوم….اصلا جنگ بین دانشگاه آزاد و دولتی درست نیست.این بچه ها حقشونو از دانشگاه آزاد نخواستن که…الان همه جای دنیا به دانشجو دکترا فاند میدن و مقطع دکترا یک شغل حساب میشه.نیازم نیست طرف ۱۰ تا مقاله داشته باشه.یکی از دوستان دانشگاه آزادیم با یک مقاله بدون ایمپکت مالزی پذیرش گرفت و الان ماهی ۴۰۰۰ یورو حقوقم میگیره…پس این یه حقیقته و باید عدالت بین دانشجوهای وزارت علوم و بهداشت رعایت بشه….

داوطلب
خرداد ۲۸, ۱۳۹۶ ۷:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  حقوق ماهانه

دوست عزیز شخصی رو میشناسم که حتی یدونه مقاله کنفرانسی هم نداشت، فقط چون از طرف باباش پارتی داشت، از دانشگاه سراسری تبریز با سهمیه استعداد درخشان اونم در مقطع دکتری قبول شد. کجای کاری شما!!!

H
خرداد ۲۹, ۱۳۹۶ ۱۰:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  حقوق ماهانه

لطفا موضع نگیرید رأست میگه من ارشد دانشگاه سراسری بودم بله همین طوری بود که این خانم میگه بهشتی سال پیش رتبه ٧٠ رو بدون مقاله گرفت

عدالت بین دانشجویان دکترای وزارت علوم و وزارت بهداشت
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۲:۳۲ ب٫ظ

سلام. من به عنوان کسی که از دور دارم به این موضوع نگاه می کنم و اینکه شنیدم مثلا کسی که دکترای میکروبیولوژی تو وزارت علوم میخونه با کسی که تو وزارت بهداشت داره دکترای میکروب میخونه چه فرق داره..اینکه بهداشت داره به اینا ماهی ۱/۵ حقوق میده و وزارت علوم به همین مدرک و همین رشته وام با دوتا ضامن میده این میشه نابرابری…….حقوق حق هر دوتاست.

علی
خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹ ب٫ظ

اینها نماینده دانشجویان دکتری هستند. ۴۰ نفر نیستند بلکه ما هم هستیم. اگر لازم بشه از کرمان و یزد و اصفهان و مشهد و تبریز و اهواز و… به تهران خواهیم آمد برای اعتراض تا ببینید چند نفر هستیم.

mechanic-دکتری ورودی94
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

در تمام دانشگاههای ایران حدودا ۴ هرار نفر روی هم تجمع داشتند..۴۰ نفر چیه….که البته در تجمع بعدی ان شالله میرسه به ده هزار نفر…که تصمیمگیریهاشون رو مسئولان در جهت حل مشکلات اشتغال و…مجبور بشن انجام بدند نه اینکه وزیر علوم حتی وقت نکنه بیاد صحبت کنه و…و نمایندشو بفرسته بیرون..

دانشجو
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۶:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام بر همه دانشجویان دکتری.
حقیقتا صحبت آقای علی، کاملا صحیح است. اگر لازم باشد همه دانشجویان دکتری در یک روز مشخص مقابل وزارت علوم تجمع می کینم. در ضمن علاوه بر حقوق، ما دانشجویان خواهان این هستیم که زمان باز پرداخت وام ویژه دکتری بیش از ۶۰ قسط و بدون کارمزد و حداقل بعد از سه سال فراغت از تحصیل باشد. واقعا دریافت کارمزد مسخره است.

مصطفی
خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۷ ب٫ظ

دانشجوهای مهندسی و علوم وخیلی از رشته ها کم زحمت نمیکشن…کم سختی نکشیدن توی درس خوندن و کسب علم………ولی وزارت علوم قدر نمیدونه………دانشجوهای پزشکی با بهترین امکانات با حقوق دارن درس میخونن و کسی نمتونه بگه بالا چشتون ابرویه..جامعه پزشکی بهش برمیخوره………چرا دانشجویان دکتری ریاضی فیزیک و خیلی از رشته ها باید توی رستوران کار کنن؟؟؟؟؟؟من خیلیارو دیدم….کسی نمیدونه اینا دکتری میخونن..این اوج بی عدالتی بین وزارت علوم و بهداشته…من با مدرک فوق لیسانس با سه مقاله ISI و رتبه تک رقمی دکتری ۹۶ رفتم برای کار میگن با فوق دیپلم جذبت می کنیم..بدون پارتی بهت کار نمیدن….این عدالته…….طرف به اندازه فوق لیسانس درس خونده بهش میگن دکتر با درامد چندین برابر متخصصین مهندسی…….

محمد
خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ ۶:۴۸ ب٫ظ

بسیار از خوندن این مطلب متاسف شدم. جناب آقای دکتر، بیش از صد نفر مقابل وزارت علوم دیروز تجمع کردند و همزمان در تمام دانشگاه های سراسر کشور، صدها دانشجویان دکترا این مطالبه رو داشتند. صرفنظر از اینکه این درخواست عملی هست یا نه، مهمترین اصل، رعایت صداقت و انصاف هست

mechanic-دکتری ورودی94
خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ ۶:۲۶ ب٫ظ

متاسفم که ایشون تحمع ما رو اینجوری به بیراهه میخواد ببره…ما با تبعیض بین دانشجویان وزارت علوم و بهداشت مخالفیم که اونها حقوق میگیرند و ما وام با این همه شرط …ما به گسترش بیرویه پذیرش تو وزارت علوم و نیز دانشگاه ازاد که واقعا بی ارزش کردند تو این دو سه سال اخیر مدرک دکتری رو اعتراض داریم….

phd candidate
خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ ۹:۰۱ ب٫ظ

موافقم دوست عزیز. تعداد زیاد دانشجوی دکتری از طریق دانشگاه آزاد و شبانه و پردیسها باعث شده دانشجویان دوره های روزانه که با سختی زیاد پذیرفته شدند به حقشون نرسند و مدرکشون بی ارزش بشه.

علی
خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  phd candidate

احسنت

کامران
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۰:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  phd candidate

دوست گرامی تعداد دانشجوهای دکتری در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، کانادا، اروپا و حتی کشورهایی مانند چین و هند و … زیاد نیست، اینجا اگر مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دکتری وجود دارد بخاطر نبود زیرساخت های لازم و فقدان سرمایه گذاری های کلان اقتصادی است، نکته دیگر این که درست است دانشجویان روزانه با تحمل سختی زیاد پذیرفته می شوند ولی به چه حکم و منطقی مدرک دانشجویان شهریه پرداز را که با سختی های به مراتب بیشتر خرج تحصیل خود را جور می کنند بی ارزش تلقی می کنید؟ در تمام دانشگاه های معتبر دنیا تحصیل در تمامی مقاطع با شهریه است و تنها عده ای اندک موفق به دریافت بورسیه می شوند( آن هم نه از طریق ساز و کار غیر استانداردی مانند کنکور تستی) آیا در آنجا هم بقیه که شهریه می دهند مدرک خود و بورسیه ها را بی ارزش کرده اند؟ اگر همین دانشگاه ها و دوره های شهریه پرداز در ایران نبور و توسعه پیدا نمی کرد بسیاری از همین فارغ التحصیلان روزانه نمی توانستند به عنوان هیات علمی در آنجا شاغل شوند، از این ها گذشته معیار سواد فارغ التحصیلان دکتری به خروجی علمی (یا همان رزومه پژوهشی) آنها وابسته است و نه لزوما به فلان دوره یا فلان دانشگاه یا فلان رتبه و معدل، از شما به عنوان یک دانشجو یا داوطلب دوره دکتری حداقل این انتظار می رود که کمی دقیق تر مشکلات را تحلیل و نقد کنید

داوطلب
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۲:۱۸ ق٫ظ
پاسخ به  کامران

احسنت کامران، درسته من خودم تو روزانه درس خوندم اما حرفتو کاملا قبول دارم. این کنکور تستی سنجش هیچ استانداردی نداره و واقعا دانشجوهایی که تو روزانه درس خوندن از لحاظ هوش و استعداد هیچ برتری نسبت به دانشجوهای آزاد و غیره ندارن

mechanic-دکتری ورودی94
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  کامران

گفته های منو درک نمیکنند دوستان مگه یکی دو سال دیگه که وارد مقطع دکتری شدید و ….عزیز من دانشگاه ازاد میخواد دانشجو بگیره عیب نداره .ولی فقط جاهای مجوزدارش…خود وزارت علوم هم شورش رو دراورده …به استادیار دانشجو دکتری میده..تو کشوری که زیرساختهاش اماده نیست ..نباید اینقدر دانشجو دکتری بگیره..شما چه میدونید که ۵ سال دیگه ایران پر میشه از دکتری که فقط پارتی دارهاش سر کارند و …دقت کن که لیسانس بیکار میتونه باشه ولی دکتری خیر..باید جلوی گسترش بی رویه ظرفیت گرفته بشه…من خودم دو سال پیش اینو تو این سایت شنیدم ولی نفهمیدم طرف چی میگه فکر کردم که بدش میاد ..بقیه هم قبول شن…ولی الان میفهمم چی گفته…ای کاش داوطلبها ۳ سالم شده پشت سد دکتری بمونند ولی وقتی قبول شدند مطمین باشند از ایندشون…اونایی که میام میگن دانشگاه ازاد و پولی و..خوبه اکثرا شاغلند و دنبال اراقل خودشون هستند و ولی اینو بدونید این روشش نیست..چون شماها با مدرکهای کمتر رفتید سر کار و بعد ادامه دادید و…چون شاغلید بیشتر پولیها رو قبول میشید..ولی اون بنده خدایی که فقط زحمت علمی کشیده و بعد میاد اداره و ارگان شما میهواد جذب شه…یکی مثل شما میگید ما خودمون از ۲۰ نفر ۵نفرمون دانشجو دکتریم و دکتری نمیخوایم..نتیجش این میشه که نخبگان علمی کشور پس از این همه تلاش باید برن خارج و شما هم جولان بدید و ..متاسفانه برخیاتون از شماها کارمندهای دنبال ارتقا و جلوگیرنده از جذب نخبگان جدید هستید و این باعث تاسفه که دانشگاه ازاد با جذب غیر قانونی و بدون مجوزش… ادامه نظر»

phd candidate
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  کامران

دوست عزیز اولا ما نباید کشورمون رو با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم. مشکل ما با زیاد کردن تعداد افراد دارای مدرک دکتری (به هر طریقی) حل نمیشه. با احترام به کسانی که دانشگاه آزاد درس میخونند ولی متاسفانه معیار سنجش برای ورود دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد اصلا علمی نیست من چندین مورد سراغ دارم که حتی رشته های کارشناسی و ارشد متفاوت خوندن و به طرق مختلف وارد مقطع دکتری دانشگاه آزاد شدند برای اینه مدرک مورد دلخواهشون رو بگیرند. اینکه کسی توان پرداخت شهریه های سنگین دانشگاهی رو داره نباید ملاک ارزشیابی اون فرد بسه. دکتری رو صرفا کسی باید بخونه به توانایی علمی و پژوهشی رو داره و لا غیر….

محمد٩۶
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۱ ق٫ظ

اقا دکتر٩۴ از شما بعیده سطح سواد رو با پرداخت شهریه بسنجید!همینطور که اقا کامران گفتند،سنجش سواد با مقایسه با ازمون کنکوری اصلا درست نیست،
یه نگاهی به کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بندازید،ببینید نحوه پذیرش چیه؟
اتفاقا دانشجویان شهریه پرداز چندین برابر سختی بیشتری رو تحمل میکنند،نسبت به دانشجویان روزانه

محمد٩۶
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  محمد٩۶

من خودم امسال نتونستم دانشگاه ازاد شرکت کنم بخاطر اینکه گرایش انتخابی منو نداشت،ولی این نحوه فکر در مورد دانشجویان شهریه پرداز حالا شبانه ،پردیس و ازاد و غیره اصلا صحیح نیست،

mechanic-دکتری ورودی94
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  محمد٩۶

ایران قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست…قیاس مع الفارغ انجام ندهید….کشور پیشرفته به بیکارش هم بیمه بیکاری میده…و مطمین باش اجازه نمیده کارمنداش به تین راحتی درس بخونند و جلو استخدام نفر جدید رو بگیرند…که یه عده نا امید شن و برن از این دیار و یه عده روز به روز …قدرتمندتر شن…

پریسا
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۴۷ ب٫ظ

کاملا موافقم .. دانشجو دکترا علوم پزشکی ماهی کلی حقوق میگیره .. دانشجو دکترا وزارت علوم باید متاسفانه متاسفانه کارگر رستوران شه !!!