موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

سایه سنگین اعمال سلیقه بر مصاحبه دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در حالی که دانشجویان خود را برای قبولی در دانشگاه‌های مختلف در مقطع دکتری امتحان می کنند، خبرگزاری دانشجو پای صحبت جمعی از دعوت شدگان به مصاحبه دکتری دانشگاه های تهران نشسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ چند روزی است مصاحبه‌های پذیرش دکتری در دانشگاه‌ها شروع شده و دانشجویان شانس خود را برای قبولی در دانشگاه‌های مختلف امتحان می‌کنند. طی سال‌های گذشته حجم داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه از مقطع کارشناسی و ارشد به مقطع دکتری رسیده و این موضوع در کنار تب مدرک‌گرایی و وضعیت نامناسب اشتغال در کشور از عوامل مهم افزایش داوطلبان ورود به مقطع دکتری است. در آزمون امسال ۱۸۷هزار نفر شرکت کردند و این درحالی است که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (به جز دانشگاه آزاد اسلامی) در این دوره حدود ۱۳هزار نفر است. مسائل مختلفی در ذهن داوطلبان ورود به مقطع دکتری وجود دارد؛ اینکه سازوکار امتیازدهی در پذیرش دکتری چیست؟ تا چه حد نظرات اساتید مصاحبه‌کننده در پذیرش مقطع دکتری تاثیر‌گذار است؟ آیا گروه‌های علمی تمایل دارند تا از دانشجویان همان دانشگاه، دانشجوی دکتری پذیرش کنند یا خیر؟ به همین بهانه سراغ جمعی از پذیرفته‌شدگان که برای انجام مصاحبه به یکی از دانشگاه‌های تهران آمده بودند، رفتیم و پای صحبت‌شان نشستیم.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

235 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد رضا
مرداد ۴, ۱۳۹۷ ۸:۰۷ ق٫ظ

با تاسف وتاثر باید گفت ناحقی زیادی بر آزمون های دکترا حاکم شده است.وزارت علوم وسازمان سنجش در قبال این اجحاف حق ها سکوت اختیار کرده اند وسامانه پاسخگویی سازمان سنجش هم نه تنها کاربردی ندارد بلکه سالها وماهها باید در انتظار باشید چون با جمله (توسط کارشناسان در حال بررسی است)؟؟ویا اینکه با مراجعه حضوری می فرمایند به دانشگاه پذیرنده مرتبط است؟وقتی سازمان بی عدالتی های استادان ودانشگاهها را در پذیرش تایید کرده است چه فایده؟ عمده ترین شرایط پذیرش برای داوطلب فارغ التحصیل بودن همان دانشگاه ،شناخت استادان دانشگاه است وبس .اگر کوله باری از مقاله وکار علمی هم ببرید بی فایده است.

آتریس
مرداد ۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  محمد رضا

این حرف شما عمومیت نداره و همه جا اینجوری نیست
لطفا ناامیدانه صخبت نفرمایید

ایوب
مرداد ۳, ۱۳۹۷ ۴:۰۵ ب٫ظ

سلام دوستان نتایج نهایی دقیقا کی اعلام میشه!!!

رضا
مرداد ۳, ۱۳۹۷ ۸:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  ایوب

سلام دوست عزیز

تا دهم شهریور ان شاالله

مرضیه
مرداد ۳, ۱۳۹۷ ۸:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

سلام.
پارسال ۵ ام اومده

نسترن
مرداد ۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  ایوب

انگار گفتن نیمه اول شهریور

یعقوب
مرداد ۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  ایوب

پارسال ۱۱شهریور ماه اعلام کردند و امسال ۱۰شهریور اعلام میشه

نسترن
مرداد ۴, ۱۳۹۷ ۰:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  یعقوب

پارسال سوم اعلام شد

حسینی
مرداد ۱, ۱۳۹۷ ۹:۴۷ ق٫ظ

سلام…واقعاً مشتاق هستم بدونم هدف از مصاحبه دکترا چیست؟بخصوص مصاحبه دکترا دانشگاه آزاد!!بر چه مبنایی مصاحبه انجام میشه!ما که جز اعمال سلیقه اساتید در زمان مصاحبه و برخورد تحقیر آمیز با داوطلبان مورد مثبتی مشاهده نکردیم… اگر توان اجرای عدالت در گزینش و برنامه جذب دانشجو با مصاحبه رو ندارید لطفا پذیرش را بر مبنای همان آزمون قرار دهید….وقتی نظارت نیست و کسی پاسخگو بد اخلاقی ها و رفتار غیر اصولی با انسان ها رو ندارید لطفا فقط کنکور و آزمون ملاک پذیرش بگذارید

س
مرداد ۲, ۱۳۹۷ ۹:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  حسینی

صدرصد موافقم

ریاضی محض
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۱ ق٫ظ

با وجود بندی به نام حد نصاب آموزشگاه, عملا صد در صد قبولی رو دانشگاه تعیین میکنه نه نمره آزمون کتبی

یوهان
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۹:۲۹ ق٫ظ

متاسفانه دادن اختیارات نمره به اساتید مستبد باعث شده براحتی حق ضایع بشه. باعث تاسفه که توصیه ها برای قبولی در مصاحبه برای درجه علمی دکترا باید طرز حرف زدن طرز لباس پوشیدن و … باشه. افسوس که چه راحت ظلم دارند میکنند و هیجکسم نمیتونه این ها رو بازخواست کنه. یکنفر که دانشگاه آزاد باشه باید آرزوی قبولی در دولتی رو به گور ببره. باید قانونی باشه که بگه اگر فردی در کنکور قبول شد این تعداد مقاله یا مدرک زبان و یا هرجیزی داشت حتما قبوله . نه اینکه اصلا ندونی چکار کنی که پذیرفته شی.

معصومه
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۱:۱۵ ق٫ظ

سلام. کسی اطلاع داره ازمون کتبی دانشگاه تهران کی برگزاره؟ چرااطلاع رسانی نمیکنند! من پردیس کیش دانشگاه تهرانم، مصاحبم ۲۱ تیربود ولی صحبتی ازازمون کتبی نشد!

آ
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  معصومه

شاید تا الان برگزار شده…

لیدی
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

چه رشته ای بودید؟ همه رشته ها که آزمون کتبی نداشت

معصومه
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۲:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  لیدی

مدیریت تحقیق در عملیات بودم.

محمد
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۶:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

نداشتهآزمون کتبی. فقط مصاحبه بوده. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران آزمون بررگزار می کرد. رشته های مدیریت پردیس کیش فقط مصاحبه داشت. این را دانشگاه تهران حدود یک ماه قبل در قالب یک فایل اعلام کرده بود.

شهرام
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۱۸ ب٫ظ

سلام.رتبه ۴۹۷ حقوق جزا با تراز ۳۴۱۳ با دو تالیف کتاب و مصاحبه متوسط ، امیدی هست برای ازاد تهران،شیراز،اصفهان ؟؟؟

آ
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  شهرام

بله

ناشناس
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۸:۲۸ ب٫ظ

امیرکبیر میخواست سواد و علم برای همه باشه

سمیرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۶:۳۵ ب٫ظ

سلام
خیلی ها اینجا در مورد حذف مصاحبه موافق بودند,نظر من اینست که مصاحبه حذف شود ,
وسنجش برای قبولی دکتری یک سطح رو انتخاب میکند ,متلا سطح قبولی در دانشگاه فلان تهران زیر تا رتبه ده باشد,خوب فردی مه رتبه ده یا زیر ده میگیرد ,تمام مدارک علمی و پژوهشی اون فرد در اختیار سازمان سنجش قرار میگیرد ,و بر طبق سوابق پژوهشی فرد میتواند قبول یا رد شود,اینجوری هم رتبه مهمه هم سوابق پژوهشی و علمی ,دیگه نیازی به مصاحبه و در اختیار قرار دادن تام به دانشگاها نیست,
ما بعد از قبولی در دکتری ,بعد از یکسال امتحان جامع دوباره داریم ,این دوباره خودش یک امتحان

ماهان
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۵:۰۶ ب٫ظ

سلام.برای دعوت به مصاحبه دکترا آزاد .طبق گفته ها ۳ تا ۵ برابر ظرفیت دعوت شدند؟یعنی برای یک واحد که ۵ نفر دانشجو نیاز هست .از ۱۵ تا ۲۵ نفر دعوت شدند؟اگر چنین بوده چرا در جلسه مصاحبه من چندین برابر این افراد را دیده ام؟از طرفی من برای مصاحبه رفتم مدارک و اسکن را تحویل نگرفتن فقط همان برگه در سایت را دادم.اما از چند نفر تحویل گرفتن.ایا معنای خاصی داشته؟با سرچ در اینترنت متوجه شدم ظرفیت کلاس ها ۱۰ نفر بوده البته تا این سقف اجازه پذیرش داشتند اما خیلی واحدها کمتر اعلام شد .اگر امسال هم مانند پارسال پذیرش باشد طبق گقته خودشان باید ۱۲۴۰۰نفر را قبول کنند با حداکثر در هر واحد ۱۰ نفر.خواندن متن لاتین چقدر امتیاز داشته؟به من که رسید انقدر واژ های تخصصی عجیب داشت که نشنیده بودم؟شاید به این دلیل مداراک را تحویل نگرفتن شاید دلیلی بر قبولی نباشد .از مصاحبه کنند گان ممنونم که با خنده و شوخی رد میکنند

محمد مهدی سازه
مرداد ۱, ۱۳۹۷ ۴:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  ماهان

سلام
تعداد شرکت کننده ها تابعی از محبوبیت رشته و نیز تعداد واحدهای ارائه دهنده در استانهای واقعا در یک منطقه است و البته نزدیکی به تهران.
مثلا برای رشته هایی مثل حسابداری و حقوق و معماری تعداد فوق العاده زیاد و حتی تا ۱۰ برابر و ۲۰ برابر هم بود اما برای رشته هایی مثل تاریخ و فلسفه و خیلی از رشته ها ، شرکت کننده ها حتی از تعداد پذیرش هم کمتر بود.
تعداد پذیرش در استان تهران تا ۷ نفر و در بقیه مراکز نهایتا ۵ نفر است که مسلما همشون هم پر نمیشه.
ظرفیت قبولی کل آزاد امسال ۹۵۰۰ نفر است که با توجه به تعداد ۲۴۰۰ کد رشته بطور متوسط هر کدام ۴ نفر ظرفیت خواهند داشت که مطمئن باشید همین هم پر نمیشه چون اولا خیلی ها سراسری قبول میشن و نمیان و خیلیا هم قبول میشن و نمیرن و با توجه به اینکه امسال تکمیل ظرفیت هم نیست پس کلی از ظرفیت خالی میمونه
البته در سلیقه ای بودن و تبعیض در مصاحبه ها و دخالت سلیقه شخصی اساتید که حرفی نیست اما بهر حال زبان یکی از ملزومات تحقیق در مقطع دکترا است و واقعا ضروریه.
در مورد مدارک هم امسال خیلی از دانشگاهها تحویل نگرفتند و فقط دیدند و امتیازشو ثبت کردند.
و در نهایت اصلا زود داوری نکنید.
تا نتایج نیاد هیچ چیز قطعی نیست و هر چیزی ممکنه.
موفق باشد

سارا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۴۶ ب٫ظ

نه این شماره نبود من دوباره تماس گرفتم گفتن از سایت پایگاه دکتری هس و ربطی به دانشگاهها و سنجش نداره شمارتون اونجا ذخیره شده.فقط واسه تبلیغات خودشونه همین

علی
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۱۷ ب٫ظ

سلام دوستان آیا سازمان سنجش به کسی زنگ زده؟ شماره اش اینه
۰۲۱۴۳۵۹۰۰۰۰

سارا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۲۴ ب٫ظ

ب کسی دیگه زنگ نزدن یا پیامی نفرستادن واسه منابع یا سرفصلها

علی
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

ببخشد این شماره به شما زنگ زد؟ ۰۲۱۴۳۵۹۰۰۰؟

چی گفتن به من زنگ زده شد بر نداشتم

ناشناس
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۰۱ ب٫ظ

سلام. من استعداد علامه قبول نشدم… اصلاً پرونده ای به قطوری پرونده من نبود. همه اساتید و کارمندان و داوطلبان تعجب کرده بودند. ۱۳ کنفرانسی. ۵ کتاب. ۲ آی اس آی. یک علمی پژوهشی اسکوپس. ۴ توصیه نامه. مدرک زبان. سابقه کار مرتبط. چندیدن جایزه و لوح تقدیر. معدل اول. پژوهشگر نمونه. مدرک شرکت در وورکشاپ. حالا اگه من معیارها رو ندارم معیارهاشون چی بودن؟!

زهرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

مگه نتایج استعداد درخشان رو به این زودی دادن؟؟؟

دکتری---1397
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۷:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

دوست عزیز از این دو مورد خارج نیست با توجه به سوابق پربار شما یا با سن شما مشکل داشتند چون سن در دانشگاه دولتی خیلی مهمه و یا اینکه مدرک ارشدتون رو از دانشگاهی غیر از علامه گرفتید چون ظرفیت بدون ازمون خیلی محدوده دانشگاه ها چه های خودشون رو می گیرن …

ناشناس
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۸:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری---1397

بله علامه نخوندم!

ناشناس
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۸:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری---1397

سنم حدود -۳۱-۳۰ سال

سارا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱:۰۵ ب٫ظ

نه فک نکنم چطور از دانشگاهها میگیرن.ما موقع ثبت نام شمارمون میذاریم دیگه حتما از سنجش اینا میگیرن

سمیرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱:۰۲ ب٫ظ

وزن مصاحبه باید حتما پایین بیاد؛ روابط قبیله ای و آشنا بازی و توصیه ؛ در پذیرش دکتری بیداد میکنه
چرا کسی از مسئولین فکری نمیکنه

رضا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۶ ب٫ظ

باسلام و احترام خدمت همه دوستان عزیز؛
بعد از اتمام استرسها و فشارهای این چند ماهه اخیر، حالا نوبت استرس های اعلام نتیجه نهایی است که امیدوارم با خیر و خوشی به اتمام برسد و با لطف الهی همه عزیزان به خواسته دل خود برسند.

ضمن قبول انتقادهای وارده به نحوه انجام مصاحبه دکتری،
اولا باید قبول کنیم که همه اساتید و همه مصاحبه ها اینگونه که برخی دوستان اشاره کردند،نبودند و شاهد مصاحبه ها و برخوردهای کاملا دوستانه و محترمانه اساتید گرامی هم بودیم.
ثانیا در هر روشی که انجام می شود، انتقادات و ضعف هایی هم دیده خواهد شد و اینکه انتظار داشته باشیم روشی پیدا شود که صددرصد نشاندهنده شایستگی داوطلبان باشد،انتظاری دور از دسترس است.

در حال حاضر هم فقط امیدواریم با عنایات الهی روند جمع بندی آزمون بگونه ای باشد که حق به حق دار برسد و عزیزانی که واقعا شایسته هستند،وارد مقطع دکتری شده و ادامه تحصیل بدهند که ان شاالله اینگونه هم خواهد شد.

سارا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۶ ب٫ظ

سلام دوستان ب من زنگ زدن سرفصلهای آزمون دکتری۹۸میخوای نکنه رد شدم خبر ندارم اینا میدونن

زهرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

عزیزم چه ربطی داره؟اینا شماره دانشجوهای ارشد رو از دانشگاه ها گیر میارن…

دکتری97
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

قصد ناراحت کردنتون رو ندارم بر اساس تجربه عرض میکنم احتمالش زیاده پذیرفته نشده باشید چون برخی از کارکنان دانشگاه ها با این موسسات آموزشی در ارتباط هستند.گواه عرض منم همین اطلاعاتی است که از شما دارند این اطلاعات رو چه کسی به غیر از شما و جایی که مدارکتان را دادید دارد؟ با این حال این فقط یک حدسه.موفق باشید

مسعود
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۷ ب٫ظ

سلام دوستان از من پرسیدن اگر قبول بشی فرصت داری درس بخونی یا اینکه اگه قبول بشی کدوم پروپوزال رو می خوای کار کنی نمیدکنم این سوالات یعنی ممکنه پذیرفته شده باشم

ساناز
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  مسعود

نه اینا را از همه می پرسن

زهرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۱ ق٫ظ

بچه ها حتما حتما حتما پیام منو بخونید.من هم وزارت علوم رفتم مصاحبه و هم وزارت بعداشت.وزارت بهداشت روند خیلی خوبی برای مصاحبه دارند، در وزارت بهداشت شما تنها به یک یا چند محل دعوت به مصاحبه می شوید و اساتید دانشگاه های مختلف به طور مدعو برای انجام مصاحبه دعوت شده اند و اینطور نیست که برای هر دانشگاه برپید مصاحبه و اساتید همپنجا ازتون مصاحبه کنند،مصاحبه ۶ ایستگاهی هست و در هر ایستگاه دو استاد شما رو ارزیابی میکنند،هر مرحله هم به یک جنبه بررسی دانشجو اختصاص دارد،مثلا ایستگاه زبان،ایستگاه سرچ منبع علمی،ایستگاه ارائه علمی و …لازم بگم وزارت بهداشت مثل وزارت علوم نیست که علاوه بر اینکه سنجش یک هزینه اضافی ۳۵ تومان برای فرم به اصطلاح صلاحیت از ما گرفت هر دانشگاه کلی پول از ما گرفتن و بیچاره افرادی که دانشگاه های زیادی رو انتخاب کنند علاوه بر کلی وقت که باید صرف کنند برای مصاحبه کلی هم هزینه برای آنها دربردارد.در صورتی که در وزارت بهداشت همون ۶۰ تومن ازمون دکتری برای تمامی مراحل هست و در محل مصاحبه بسیار عالی برخورد می شود و پذیرایی خیلی خوبی هم داشتند.نکته دیگر اینکه نتیجه مرحله اول به صورت رتبه بیان نمی شود و فقط عبارت قبول مرحله اول برای دانشجو‌ ثبت شده و تنها دو برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت می شوند.
در مقایسه با وزارت علوم به نظرم شیوه مصاحبه خیلی عادلانه ای باشد…

لادن
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

سلام
نقطه ضعف بزرگ بهداشت همین عدم اعلام رتبه و نمره کل هست
ضمن اینکه بهداشت دکترای پژوهش محور با آموزشی یکی هست
نمره این دو ۲۰ تا اختلاف داره!!
نمره دکترای آموزشی ۵۰ ( میانگین درصدها ) و پژوهشی ۳۰ هست
وقتی میگن قبول یا مردود ، باید بین ایندو تفاوتی قائل می‌شدن که نشدن
پس بدونید اعمال سلیقه در وزارت بهداشت کم نیست

زهرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  لادن

من بحثم اصلا سر دکترای پژوهشی و آموزشی نیست،مساله ای که وجود داره این هست که نسبت به وزارت علوم واقعا اعمال سلیقه کمتر هست و عادلانه تر برخورد میشه.

لادن
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

از اعمال سلیقه صحبت فرمودین
عرض کردم اعمال سلیقه انجام میشه
شما امسال شرکت کردین
اولاً تا زمان نتایج صبر کنید که انشالا قبول بشید
درثانی اینو باید از شرکت کنندگان وزارت بهداشت پرسید
رشته خودم علوم پزشکیه عزیزم
یکی از دوستان من سال سوم پذیرفته شد!!
فقط بخاطر مصاحبه خانم
چرا؟
با رزومه بسیار قوی
پس زود قضاوت نکنید!

زهرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  لادن

من زود قضاوت نکردم عزیزم.من هم از اوضاع بهداشت باخبر هستم.ولی بین بد و بدتر به نظرم باز وزارت بهداشت بهتر عمل میکنند هرچند خب سیستم وزارت بهداشتم از سال ۹۵ به این صورت در اومده و قبل از اون عملکردشون مثل وزارت علوم بوده.به هر حال،حرف شما رو هم قبول دارم…

لادن
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

با آرزوی موفقیت برای شما و همه عزیزان شرکت کننده

زهرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  لادن

همین مساله که فقط اساتید یک دانشگاه در مصاحبه حضور ندارند به نظرم خیلی اوضاع رو بهتر میکنه.

رضا علیقلی پور
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۵۴ ق٫ظ

متشکرم
سوای پذیرش تمامی مواردی که نوشته شده واقعا هم اینگونه است اما برخورد بالا به پایین و تحقیر آمیز (برخی) از اساتید مصاحبه کننده محل تردید و تامله؟!!!!! اینها اساتید دانشگاه ما هستند؟
من در دانشگاه تهران واقعا از برخورد ها راضی بودم

معصومه
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۸ ق٫ظ

واقعا همینطوره. من هم از برخورد بدون تبعیض وبدون تحقیر، مودبانه دانشگاه تهران کاملا راصی هستم، اما دانشگاه ازاد خیلی تحقیرامیز رفتار کرد واخرش هم گفتند جمع کن برو.

احمد
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۴۸ ق٫ظ

حتی اگه سهم مصاحبه ده درصد باشه، بازم اساتید کار خودشونو میکنن، کلاً باید مصاحبه حذف بشه، فقط کنکور باشه،،، در کشور ما با وضعیتی که داریم، اصلا نمیتونه عدالت رو با حذف کنکور برقرار کنیم…اتفاقا باید کنکور تاابد باشه

سمیرا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۴۴ ق٫ظ

سلام.به نظرم مصاحبه دکتری در رشته ی کامپیوتر سلیقه ای بود و مصاحبه کنندگان با لحنی توهین آمیز شروع به مسخره کردن دانشگاه و شهری که اونجا فارغ التحصیل شدی میکردن که نمیدونستی چی بگی…
بعدشم که ازت سوال علمی نمیپرسیدن، وقتی هم میخواستی از موضوع پایان نامت یا هدفتو توضیح بدی طوری خودشونو مشغول میکردن که اصلا حواسشون به تو نبوده که باعث میشه دانشجو هم دلسرد بشه و اصلا انگیزه ایی براش نمیمونه که بخواد ی بار دیگه تو آزمون دکتری شرکت کنه. این طرز برخورد در شان ی کسی که استاد یار نیست که خودشونو تا این حد بالا بگیرن… این در حالیه که دانشجویان خودشون از مصاحبه کاملا راضی بودن.
امیدوارم سال آینده به این شکل نباشه.
ممنون.

راحله
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۳۸ ق٫ظ

من ساری دعوت به مصاحبه شدم اولین چیزی که پرسیدن این بود که کجایی هستم بعد که فهمیدن شمالی نیستم اوضاع بهم ریخت….اینقدر بد برخورد کردن که پشیمون شدم

سامان
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۰:۳۸ ق٫ظ

واقعا وزن مصاحبه باید حداکثر ۳۰ نمره باشه تا زمینه پارتی بازی رو خیلی کمرنگ کنه…
و روش دوم اینه که نحوه مصاحبه بدین شکل بایستی تغییر بکنه چون واقعا خیلی خیلی بی انصافی پیش میاد

سپهر
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  سامان

سهم آزمون ۷۰ درصدی اصلا عادلانه نیست. فرض کنید فردی با هزار و یک آزمون و کلاس یک رتبه تک یا دورقمی آورده اما موضوع پایان نامه بسیار راحت و ساده ای داشته، در مقابل فردی که رتبه سه رقمی آورده اما پژوهشش بهتر بوده و پایان نامه بسیار کارآمدی و عالی ای داشته، درسته که هر دو نفر تلاش کرده اند اما در دکترا پژوهش مهمه نه رتبه

شهرزاد ادبیات 97
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۹:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  سپهر

بنطرم منم ۷۰ سهم ازمون باشه خیلی بهتره چون در مصاحبه خیلی سلیقه ای رفتار میشه

یمینی
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  سپهر

کی گفته یه پایان نامه حتی عالی دلیل و مجوز خوندن دوره دکتری است؟

مریم
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  سپهر

در دکترا پژوهش و رتبه مهمه. کسی میخواد دکترا بخونه باید روی مطالب تسلط کامل داشته باشه. دقیقا کنکور برای همین هست. نظر شما وقتی درسته ک کنکور کلا نبود. ی پایان نامه خیلی عالی نمیتونه تعیین کننده باشه.

سرباز
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

به نظرم حرفتون همیشه صادق نیست. من الان سربازم و بعد از فارغ التحصیلیم تازه درس یادگرفتم و نرم افزارهارو کار کردم. چون دنبال کارپژوهشی بودم و تا الان تونستم ۷ تا isi بدم. الانم سه تا کار رو دارم انجام میدم با دوتا استاد و دانشجوی آمریکایی که مجبورم مطالبی رو بخونم اصلا تو دانشگاه بهش پرداخت نشده. به نظرم یه دانشجو باید روحیه پژوهشی داشته باشه و گر نه شاید اونقدر فایده و حاصل نداشته باشه.

سامان
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۰:۲۹ ق٫ظ

در دانشگاه تهران، علاوه بر مصاحبه شفایی و تحویل مدارک و مستندات رزومه …امتحان کتبی نیز اضافه می شود تا در همان جا ضربه نهایی به شرکت کنندگان غیر بومی- دانشگاهی خودشان وارد نمایند..
اکثر دانشجویان از نحوه سوالات و جواب سوالات که کاملا آگاهی کامل دارند… امتحان کتبی که ۴۰ درصد از وزن فرایند مصاحبه را به خود تخصیص میدهد در واقع یک معیار ضربه فنی برای دیگر شرکت کنندگان میباشد

اشفته
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  سامان

شما رو نمیدونم اما در رشته معماری این طور نبود امتحان عملی گرفتن کسی هم موضوع رو نمیدونست ؛و خیلی با این ازمون حذف شدن و نتونستن به مرحله مصاحبه راه پیدا کنند اما کسانی که رفتندمصاحبه به ندرت دانشگاه تهرانی بودن

معصومه
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  سامان

کی امتحان کتبی دانشگاه تهرانه؟

ساناز
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  سامان

اتفاقا این ازمون کتبی دانشگاه تهران منصفانه ترین شکل برگزاری مصاحبه است.همه به یک سوال واحد جواب میدن و بر اساس استدلالی که کردن نمره می گیرن.اسم و سربرگ هم که کلن کنده میشه و معلوم نیست برگه مال کیه دقیقا. سوالاتش هم به نظر من کاملن سهل ممتنع بود.

فرشته
تیر ۲۷, ۱۳۹۷ ۳:۴۰ ب٫ظ

سلام خدمت دوستان من دانشجوی ترم ۳دکترام
امسال در جریان روند مصاحبه گروهمون بودم ی سری افراد اومده بودن مصاحبه با بهترین رزومه و رتبه اما متاسفانه یکی از اساتید که حرفش تو گروه اول بود و البته همیشه دم از عدالت میزد یکی از دانشجوها خودشو که هیچ رزومه ای هم نداشت و رتبشم داغون بود و صرفا مجاز شده بود رو پذیرفت به این خاطر که اون دانشجو کاراشو تایپ میکرد خیلی خنده دار بود خیلی غصه خوردم از این همه بی عدالتی

سینا
تیر ۲۸, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  فرشته

سلام
مگه نتایج دکتری اومده که میگید دانشجوی خودشو برداشت

فرشته
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  سینا

نتایج نیومده ولی استادم بهم گفت کیا قبولن

اعظم
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۵ ب٫ظ

سلام. ازمون دکتری که بالاترین مقطع تحصیلی هست با کنکورهای ارشد و کارشناسی باید متفاوت باشه. اگه فقط کساییکه تست زن خوبی هستن بدون اینکه سابقه پژوهشی قابل قبولی داشته باشن وارد این مقطع بشن پس این کنکور چه فرقی با ارشد داره؟ در مصاحبه علمی سوابق تحصیلی و ریز نمرات مقاطع قبلی سنجیده می شود. بنابراین سهم ازمون ۵۰%عادلانه هست. دانشجوی دکتری باید در کنار سوابق تحصیلی رزومه قابل قبولی داشته باشه تا شایستگی ورود به این مقطع رو داسته باشه نه اینکه صرفا رتبه تک رقمی معیار ورود به دکتری باشه.

Chem
تیر ۲۸, ۱۳۹۷ ۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  اعظم

زمانی ۵۰ درصد عادلانه هست ، که اساتید انتخابشون سلیقه ای نباشه…اساتید همه چیز رو در نظر میگیرن به جز توانایی …چون فقط سلیقه ای و ارتباط اساتید با همدیگه دخیل هست….پس همون کنکور بهتر هست.در ضمن کسی تست صحیح میزنه که مطلب رو میدونه…

سپهر
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  Chem

شما درست میگید اما در رابطه با جمله آخر ، درسته فهم مطالب مهمه اما مگر شما چند درصد از منابع آزمون دکترا را بعدا در انجام پایان نامه و مقاله به کار می برید؟

Chem
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  سپهر

طبیعتا کسی که دکتری میگیره بعد میشه استاد دانشگاه پس باید مطالب درسی رو بدونه…پایان نامه هم مهم هست ولی موضوع اینه که اساتید به پایان نامه توجه نمسکنن فقط ارتباط اساتید مهم هست براشون…انتخاب عادلانه نیست..پس بهتره که همون سنجش انتخاب کنه که سلیقه اساتید هم کارساز نباشد…

اعظم
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۴:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  Chem

دوست عزیز فرمایش شما درسته. منم با فرض عدم اعمال سلیقه و بررسی توانایی فردی که در زمینه پژوهش و اموزش قوی هست سهم ۵۰% رو گفتم میتونه عادلانه باشه. ولی اینکه ۷۰%سهم ازمون باشه در این مقطع که پژوهش حرف اول رو میزنه موافق نیستم. من خودم ارشد ازاد خوندم ولی کیفیت پایان نامه و زحمتی که کشیدم حاصلش چهار تا مقاله isiبا ایمپکت های ۶ و ۱.۵ که دوتاش مستخرج از پایان نامه و نویسنده اولم. دوتا مقاله علمی پژوهشی و یک فصل کتاب انگلیسی و چندین کنگره ملی دارم که حاصل تلاش خودم و انتخاب استاد راهنمای قوی از همون دانشگاه ازاد بوده. رتبه ام هم ۱۱شده. رتبه خوب در کنار سابقه پژوهشی مورد قبول میتونه معنی پیدا کنه.

گلناز
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۸:۲۴ ب٫ظ

مگه زنگ میزنند ؟

اشفته
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۷:۳۳ ب٫ظ

تغییر الویت حق مسلم ماست

جامعه شناسی فرهنگی
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  اشفته

کاملا موافقم. شاید ادم یه کد رو اشتباه زده باشه یا نه اصلا نظرش عوض شه بنا به دلایلی.

Sima
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۶:۰۲ ب٫ظ

اگه به کسی زنگ بزنن یعنی حتما قبوله? اگه زنگ نزنن چی?

مریم۲۰
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۴:۵۸ ب٫ظ

بله مطمنم ……از استادی پرسیدم گفتن مدیر گروه و معاون اموزشی اون دانشگده طبق ملاکی که سنجش داده …نمره ۵۰درصد رتبه رو حساب میکنند. …..

سپهر
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

باید از اساتید دانشگاه های دیگر هم پرس و جو کرد.

اظهار نظر
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۲:۰۸ ب٫ظ

مگه کسی از ما نظر خواسته؟! چند ساله فقط دارن رو ما آزمون و خطا میکنن. بازم ادامه داره…

مریم۲۰
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

متاسفانه قدرت دست دانشگاهاست حتی خبر موثق دارد محاسبه ۵۰درصد رتبه که قرار بود سنجش انجام بده …سنجش به مدیر گروه هر رشته گفته محاسبه کند …..دست دانشگاهها باز هست ..تازه استادی گفت وقتی ما کسی رو نخوایم حتی رتبه و رزومه هم داشنه باشه جوری نمرش رو کم میدیم ….سنجش و کسی نتونه کاری کنه…استادی در بهشتی سر کلاس گفته بود من نمیتونم قیافه برخی رو که رتبه و رزومه دارند تحمل کنم …حق ماست دستمان باز باشه…ققط خدا رحمی کند و بس ….روزهای سختی هست بر من که سخت میگدرد ستجش هم اجازه جابجاییی اولویتها نداد کاش سنجش نتایج رو مرداد اعلام کند ….خدایا به تو پناه میبرم و بس

سپهر
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۳:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

مگر میشه دانشگاه ها ۵۰ درصد رتبه را حساب کنند؟ مطمئنید؟

سلیم
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۹:۵۲ ق٫ظ

تقریبا هیچ دانشگاهی نبود که از من ترتیب اولویتها و الویت خودشونو نخوان.
چقدر بده اینکار و چقدر سختتره جوابدهی به اون.
واقعا چرا اصلا باید بپرسن؟
و چرا گاهی مجبورمون میکنن که دروغ بگیم؟

رضا
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  سلیم

من تو دانشگاه خودم دعوت به مصاحبه شدم و آخرین انتخابم بود وقتی پرسیدن انتخاب چندم هست گفتم اخری ولی بازم برخورد خوبی نشون دادن و گفتن بالایی ها رو حذف کن

شهرام
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۸:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

سلام. مصیبت همینه که گفتن بالایی ها رو حذف کن که معنی اون تعیین تکلیف داوطلبها حتی در بقیه دانشگاههاست

بهار
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  سلیم

از من فقط قزوین پرسیدن. قزوین برای سه تا شهر مصاحبه میشدم و اساتید اونجا هیئت علمی دوتا از اون شهرا بودن. وقتی گفتم اون دوتا شهرو اول انتخاب کرده بودم با رضایت سری تکون دادن و گفتن امیدواریم ببینیمت پس! ولی از اونجا که پارسالم دوسه جا اساتید با قطعیت توی جلسه ی مصاحبه بهم گفتن قبولی و قبول نشدم امسال روی اینطور حرفا هیییییچ حساب نمیکنم!

امیر
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۰:۴۶ ق٫ظ

پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا عادلانه انجام نمی شود…متاسفانه تلاش و سعی دانشجو و کسب رتبه در آزمون دکترا بی تاثیر بوده و فقط شناخت و رابطه با اساتید تعیین کننده می باشد…اگر قرار بر این شیوه پذیرش هست بهتر است که سازمان سنجش نه خودش و نه دانشجو ها رو اذیت کنه و اصلا آزمونی برگزار نگردد…چون این آزمون فقط جنبه درآمد زایی پیدا کرده و اصلن هیچ اثری در پذیرش دانشجو با این اوزان اختصاص داده شده فعلی ندارد.

مرتضی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۱ ب٫ظ

اگر قرار باشه با سوال تو مصاحبه سواد داوطلببن سنجیده بشه من حاضرم از هر کدوم از اساتید تو حوزه خودشون سوال کنم و بلد نباشن جواب بدن! این که داوطلبی به سوالات اساتید نتونن جواب بدن معیار درستی برای انتخاب نیست. متاسفانه به خاطر اشکالاتی که ازشون میگرفتم که البته برای رعایت حالشون میرفتم دفترشون و براشون رفع اشکال میکردن تو ارشد حالم رو تو مصاحبه دکتری گرفتن و قبول نشدم. استادی که دوس نداره من اونجا دکتری قبول بشم چون میدونه میدونم سوادش رو نداره خیلی براش ناراحت کننده هست. مقاله با ایمپکت بالای ۳.۷ هم دارم ولی واقعا مقاله نشون دهنده ی سواد شخص نیس فقط مقاله چون میتونه سطح استادیار رو به دانشیاز تغبیر بده خیلی براشون مهم هست. مقاله بیشتر تجربه کاری هست تا علم.

اسد
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۹:۰۶ ب٫ظ

برادر رسول رتبه شما امسال چند شد؟ یادمه پارسال هم بودید.

راض
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۳۹ ب٫ظ

به ali
خودتون جبری هستید???

آیدین
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۳۵ ب٫ظ

شاید یه نفری در طول لیسانس و ارشد مشکلاتی داشته و رزومه خوبی جمع نکرده و حالا میخاد دوره دکتری رو درست و حسابی فعالیت پژوهشی انجام بده!!
تکلیف اینا چیه؟؟
باید یه تمهیداتی باشه که اینجور افراد هم راحت تر بتونن سرمایه گذاری کنن برای دکترا!!
من خودم یکی از همین افرادم متاسفانه به دلیل نداشتن رزومه خوب، اصلا امیدی به قبولی در دانشگاه خوب رو ندارم!

سپهر
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  آیدین

متاسفانه اساتید و دانشگاه ها دنبال دانشجویی هستن که یک روند ثابت داشته، ثابت خوب به عبارتی. اما کسی از متوسط شروع کرده و با تلاش به سمت عالی شدن پیش رفته رو نمیخوان.

مهدی_تبدیل97
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  آیدین

منم شرایطم شبیه شماست ولی متاسفانه با اینکه رتبه نسبتا خوبی دارم ( رتبه ۱۰۵ تبدیل انرژی) اما هرجا ک مصاحبه رفتم چون هر دو مقطع لیسانس و فوق رو پیام نور خوندم اساتید نظر مثبتی ندارن!

شهرساز
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی_تبدیل97

نا امید نباشید اینطوری ها هم نیست کافی شما با بیان و ارائه توانایی های علمی خود نظر اساتید را جلب کنید .انشاله موفق باشید .

رسول-نرم‌افزار
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  آیدین

جمع کردن رزومه تاریخ انقضا نداره.
شما میتونی از همین الان شروع کنی به نوشتن مقاله.
میتونی برای تالیف یا ترجمه کتاب اقدام کنی.
میتونی توی جشنواره های علمی کسب رتبه کنی.
میتونی اختراعی رو به ثبت برسونی.
میتونی مدرک زبان بگیری.
پس اگر همت کنی، از الان هم میشه شروع کرد.

به رسول
تیر ۲۶, ۱۳۹۷ ۱:۵۳ ق٫ظ

سلام آقا رسول یعنی منم میتونم؟! منی که اینقدر زمین خوردم و کوبیده شدم که دیگه طاقت یکسال دیگه اجحاف و بی عدالتی رو ندارم. خداییش جای من بودی چکار میکردی؟ به هر دری میزنم روم میبندنش…

مخابرات
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  آیدین

آیدین جان بهتره اگه هدف واقعی شما (و نه در حد شعار) واقعاً همین هستش تلاش کنی و طی یکسال آینده سعی کنی مداقل یک مقاله پژوهشی ارزشمند بنویسی تا این رو هم به خودت هم اساتید ثابت کنی که فقط به خاطر شرایط خاص طی دوران تحصیلت فعالیتی نداشتی
موفق باشی

علی
تیر ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  آیدین

درود
چشمه اگر اب داشته باشه، حتی در خشکسالی هم نمی اب در اطرافش جا میذاره.
اینکه کسی نخواسته یا نتونسته در دوره های قبل کار پژوهشی انجام بده و قراره توی دکتری جبران کنه. چندان معقول نیست. اغلب این افراد درسهای ترم را نخونده و به امید امدادهایی فرا مغزی خویش و نهایت دست بخشنده استاد، نمره ای گرفته و درسی را پاس کرده، طبعا اینجور افراد در هر مقطعی دنبال نخوندن و سرسری رد کردن هستند. طرف چندسال پیشفارغ التحصیل شده ولی یه مقاله نخوندهتا برسه بتونه یه بند چهارجمله ای بنویسه.
اغلب در پی توجیه کم کاری خود با متهم کردن سازمان سنجش، استاد، دانشکده، گروه و… ولی یکبار از خودمون نپرسیدیم چرا کمکاری کرده ایم؟؟؟؟؟؟

ترلان
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  علی

چقدر خودخواهانه.چقدر راحت دیگران رو قضاوت میکنید

Sima
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۲۵ ب٫ظ

برای ثبت نام دانشگاه گیلان، نام کاربری و رمز رو در سامانه چی وارد کنیم?

ویدا
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  Sima

نام کاربری شماره ملی و گذر واژه شماره داوطلبی

مرضیه
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  Sima

سلام سیما جان
نام کاربری که شماره ملیتون هست و رمز هم شماره پروندتون
چ رشته ای هستید شما؟

راض
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۵:۴۸ ب٫ظ

بچه ها رشته جبر کاشان تو چ زمینه ای کار میکنند?? قبلش ب نظرتون لازمه پیش استاداش بری??

ali
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  راض

صد در صد برو

Sima
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  راض

مصاحبه ۲ مرداد هست?

شهرام
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۴:۵۷ ب٫ظ

دوستان گرامی بهترین کار اینه که ما در چارچوب همین مواد قانونی اعتراض و شکایت داشته باشیم.‌ مثلا من به شخصه تا به حال دقت نکرده بودم که ما داوطلبها لازمه به ایین نامه مصوب نحوه برگزاری مصاحبه ها که هر سال اعلام میشه، دقیق توجه کنیم و اجازه ندیم هیچ دانشگاهی بر خلاف اون عمل کنه. مثلا در یکی از مصاحبه های خودم به من گفتن چون شما در چند سال اخیر مقاله ای منتشر نکردی، ما شما رو نمیتونیم قبول کنیم و فقط کسانی رو قبول میکنیم که اخیرا هم کار مقاله ای انجام دادن. متاسفانه من که هیچ توجهی به ایین نامه مصاحبه نکرده بودم فکر کردم حرفی منطقی میزنن و جواب قانع کننده ای که به اونها بدم به ذهنم نرسید. در حالی که لازم بود همونجا ایین نامه نحوه مصاحبه رو نشون بدم و یاداور بشم که امتیاز مقاله و حتی تمام امتیاز پژوهشی، فقط یکی از ایتم های امتیازبندی مصاحبه ها هست و اونها حق ندارن فقط به این خاطر که در بخش مقاله امتیاز خوبی نمیگیرم منو با وجود رتبه تک رقمی و معدل و دانشگاه عالی و سوابق تدریس و غیره، کاملا از دور مصاحبه و قبولی اونجا خارج کنن و باید امتیاز همه بخشها با هم جمع بشه و اگر قراره رد بشم طبق ایین نامه باشه و نه دلخواه دانشگاه. منظورم اینه که ما داوطلبها اول از همه لازمه خودمون از قانون مصوب خودشون به خوبی اگاه باشیم و هر نوع نقض اونو بلافاصله یاداور بشیم. ولی چون این کارو… ادامه نظر»

الی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  شهرام

اخه مسئله ای که مطرح هست اینکه ایین نامه و قوانین درواقع فرمالیته هستن و خود سازمان سنجش بارها صراحتا اعلام کرده که خود دانشگاه ها اختیار تام دارن و مختارن خودشون تصمیم بگیرن. پش ما نمیتونیم به گفته شما فلان آیین نامه رو براشون متذکر بشیم چون عملا اختیار تام دارن که هرکسیو بخوان میتونن برای واحدشون پذیرش کنن

شهرام
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  الی

سنجش نمیتونه صریحا بگه دانشگاهها اختیار تام دارن چون در این صورت رسما اعلام کرده ۵۰ درصد سهم کنکور تستی یه فریبه. سنجش حداکثر میتونه بگه در ۵۰ درصد مربوط به سهم مصاحبه اختیار دارن.

چرا دانشگاهها به این مرحله فاجعه بار رسیدن که فکر میکنن اختیار تام دارن؟ علتش اینه که ما داوطلبها دچار نیهیلیسم شدیم یعنی احساس بی قدرتی و تسلیم کامل.‌ اگر من و بقیه داوطلبهای مشابه در این سالها در زمانی که تخلف از ایین نامه رو موقع مصاحبه میدیدیم، همونجا با استناد به اون معترض شده بودیم، تیمهای مصاحبه میفهمیدن که ما به حقوقمون اگاهتر شدیم و منفعل کامل نیستیم و اونها هم اختیار تام ندارن.‌ هیچ اعتراضی صد در صد بی تاثیر نیست. مشابها، اگر مثلا در کنکور ۹۶-۹۷ و موقع اعلام اولویتها به سنجش در زمان قبل از مصاحبه ها، چندین داوطلب معترض میشدن که چرا الان اینها رو از ما میخوان، سنجش هم متوجه میشد داوطلبها به مساله معترضن و از این روال ناراضی هستن و نسبت به اجحاف دانشگاهها حساستر شدن و همین باعث میشد سنجش و دانشگاهها نتونن همین کار رو به راحتی در اردیبهشت امسال یعنی کنکور ۹۷-۹۸ هم تکرار کنن.‌

دانشگاهها به این دلیل دچار توهم اختیار کامل شدن که ما داوطلبها هنوز هم میخوایم یه نیهیلیست باشیم یعنی معتقد به فقدان هر نوع قدرت و حتی حق اعتراض

سلیم
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  شهرام

البته حق با شماست اما الویت در تمام مقاطع آزمونها همیشه بوده و هست و خواهد بود

شهرام
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  سلیم

سلام. راستش متوجه منظور شما نشدم.‌ مسلما داوطلب حق داره اولویت بندی کنه. ولی در بحث اولویتها منظورم اینه که باید ترتیبی بدن که نحوه اولویت بندی داوطلبها و اینکه کدوم دانشگاهو اول زده و کدومو دومین اولویت و الی اخر، هرگز و در هیچ زمانی توسط سنجش در اختیار دانشگاهها قرار داده نشه و دانشگاهها حق نداشته باشن موقع مصاحبه بپرسن کجا رو اول زدی و کجا دوم و غیره. الان مشکل اینجاست که خیلی از دانشگاهها نمره مصاحبه خودشونو بر اساس اینکه اولویت چندم زده باشیم، اختصاص میدن که کاملا نقض ایین نامه نحوه تعیین نمره مصاحبس

سلیم
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۹:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  شهرام

آره.این درسته.تقریبا هیچ دانشگاهی نبود که از من ترتیب اولویتها و الویت خودشونو نخوان

علی
تیر ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  شهرام

بی منطق نگفته اند. شما چرا مقاله نداری؟ اقلا کار پژوهشی باید باشه که بدونن داوطلب ورود به دکتری مایه هایی برای کارپژوهشی دارد.
در تمام دنیا ورود به دوره دکتری ملاکهایی دارد و حداقلها را باید داشته باشد. قبلا هم گفتم و الان هم میگم که اغلب کم کاری می کنیم. چند سال تحصیلتان و مدرکی که گرفته اید چگونه تونستید از علم ودانشتون به نفع خود ودیگران استفاده کنید.
جای تاسف است که داوطلبان ورود به بالاترین مقطع اموزشی، چنین سطحی نگر باشند و با همین طرز تفکر فردا وارد جامعه می شود و سرنوشت قسمتی از جامعه را با سطحی نگری خود به بیراهه می کشد. تلاش کنیم بلند نظر باشیم و از سطحی نگری بپرهیزیم. تفکر و تحلیل واقعیت هایی از خودمون موجب تغییر در جامعه می شود.
همیشه دیگران مقصر نیستند. من و تو هم کوتاهی کرده ایم

شهرام
تیر ۲۸, ۱۳۹۷ ۳:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام متاسفانه این اصطلاح سطحی نگری خیلی باب شده و به عنوان ابزار مکملی استفاده میشه تا بدون دلیل کافی حرفها رو باطل اعلام کنیم. شما در کامنت من دقت کنید. بحث بر سر اینه که امتیاز بندی مصاحبه ها باید بر اساس شیوه نامه و ایین نامه مصوب وزارت علوم و سنجش باشه که هر سال به دانشگاهها ابلاغ میشه. شما بدون اینکه این ایین نامه رو حتی نگاه کرده باشین، فرض رو بر این گذاشتید که در این ایین نامه اومده که اگر داوطلب در چند سال اخیر مقاله نداشته، حتما باید نمره کل مردودی در مصاحبه براش اختصاص داده باشه. اما چنین ایین نامه ای وجود نداره و شما بر اساس تصور خودتون استنباط کردین. بله اگر ایین نامه اینطور بود مطلب شما درست بود. البته شاید ایین نامه اشکالاتی داشته باشه ولی وقتی تصویب و اعلام شد باید بر اساس اون عمل کنن. اگر در ایین نامه سهم امتیاز پژوهشی رو سهم اصلی تعریف میکردن و امتیازی برای فاکتورهای دیگه نمیذاشتن یا صریحا اعلام میشد که شرط ورود به دکتری داشتن حداقل مقدار مشخصی از کار پژوهشیه، اون وقت من هم اشکالم بی مورد بود و حتما سطحی نگر محسوب میشدم.‌ اصلا فرض کنیم گفته شما درست باشه و داوطلبی که در چند سال اخیر کار پژوهشی نکرده و فقط به خور و خواب مشعول بوده، ذاتا صلاحیت ورود به دکتری نداشته باشه، اما این نظر شماست و در صورتی میتونه ملاک اختصاص نمره مصاحبه باشه که صریحا در ایین نامه مصوب ذکر شده باشه. شما… ادامه نظر»

ترلان
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۶:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  شهرام

کاملا درست و منطقی

سنا
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۴:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  شهرام

با تمام این تفاسیر، به نظرم داشتن حداقل یک یا دومقاله پژوهشی درست شاخصی که میشه با اون میزان علاقمندی فرد به پژوهش رو باهاش سنجید. اینکه یه فردی در دوره دکترا ممنکنه استعدادش شکوفا بشه، قطعا درش شکی نیست اما برای اساتید شاید یه نوع ریسک بحساب میاد. من از بعضی از دوستانم که در دانشگاه های مختلف دنیا تحصیل میکنن جویای این موضوع میشم، و اتفاقا نظ مثبت به این موضوع دارند. من ۶ تا مقاله isi دارم و چندا هم علمی پژوهشی خارجی و فارسی. شاید مقالاتم واقعا هیچگاه اثر مستقیم بر صنعت و ….. نزاره (تا الان که نزاشته) اما صرفا بحث روحیه پژوهشگری هست. اینکه دنبال مطالب بری و واقعا بکاربگیری اون ها. کما اینکه دانشجوی دکترا من میشناسم هنوز نمیتونه پرپوزال تعریف کنه و این اصلا خوب نیست.

شهرام
تیر ۲۸, ۱۳۹۷ ۴:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  علی

ضمنا چون شما از کل کامنت من فقط جمله نداشتن مقاله رو بیرون کشیدین و از این طریق خواستید نشون بدید کل مطلب طولانی من غلط و سطحیه، من هم به جمله ای از کامنت شما رو به جای کلش بیرون میکشم و سعی میکنم ارزیابیش کنم، یعنی این جمله که: “در تمام دنیا ورود به دوره دکتری ملاکهایی دارد و حداقلها را باید داشته باشد” خب چرا اینقدر کلی و عمومی گفتید؟ کدوم ملاکها و کدوم حداقلها؟ ایا ملاکهای فرانسه با ملاکهای امریکا یکیه؟ ایا حداقلهای امریکا با حداقلهای سویس فرقی نداره؟ اگر بررسی کنیم و ببینیم ملاکهای فرانسه به کلی با امریکا فرق داره، اون وقت کدومشون درست خواهند بود؟ ملاک فرانسه یا امریکا؟ اگر معلوم بشه ملاکهای خود ما با ملاکهای انگلیس فرق داره اون وقت چطور معلوم میشه ملاکهای ما غلط نیست؟ ما به جای جواب دادن به این همه سوال میایم و یه راه خیلی راحت تر در پیش میگیریم و اون هم تعمیم دادنهای بدون تحقیق و بررسی و کلی کردن مطالب به شکل جمله مورد نظر شماست.‌ و این یکی از معانی سطحی نگریه که شما بهش اشاره کردین. ضمنا شاید منظور شما اینه که هر دانشگاهی در دنیا که دوره دکتری برگزار میکنه، یکی از ملاکهاش برای ورود به دوره دکتری، داشتن کار پژوهشی با حداقلی مشخصه؟ اما در این صورت هم باز همون مشکل قبلی ظاهر میشه و اون هم اینکه شما از کجا اینو میدونید و کجا تحقیقی با این جامعیت انجام دادین و کل دنیا رو بررسی کردین و… ادامه نظر»

شهرام
تیر ۲۸, ۱۳۹۷ ۵:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

در کامنت خودتون سوال دیگه ای هم، ظاهرا از من، پرسیدین و اون هم اینکه چطور تونستیم از دانشمون به نفع خود و دیگران استفاده کنیم؟

من که در چند سال اخیر مقاله ای ندارم، از این جنبه نتونستم نفعی از علمم، اون هم در صورت کفایت، به دیگرون برسونم، ولی یه مدل از نحوه نفع رسانی به دیگرون به گوشم خورده، و صحت یا سقم اون با یه مطالعه اماری مشخص خواهد شد، و اون هم اینکه عده قابل توجهی از دانشجوها به خصوص در دوره دکتری بر طبق ایین نامه های داخلی دانشگاهها مجبور هستن اسم استاد راهنما رو هم در لیست نویسندگان مقالات بیارن و این یکی از شرایط گرفتن مجوز دفاع از رسالشونه. اساتید بر طبق ایین نامه ارتقا و رکود اعضای هیات علمی، مجبورن هر سال یا هر چند سال یکبار، یه حداقل امتیازی هم از چاپ مقاله به دست بیارن و اگر به دست نیارن، ارتقا پیدا نمیکنن و حتی شاید نهایتا منجر به خلع مرتبه علمی اونها یا اخراج هم بشه. اما اومدن اسم استاد راهنما در مقاله دانشجو، مشکلو حل میکنه. به این ترتیب، این دانشجوها از این طریق تونستن نفعی از علمشون به دیگرون برسونن. ممکنه یکی ادعا کنه علت اینکه داشتن مقالات به روز برای تیمهای مصاحبه کننده اهمیت پیدا کرده، لااقل یکی از علتهاش، همین مساله نفع رسانی دانشجو به استاد در طی طریق ارتقا باشه، اما مساله اینه که این ادعا چطور باید بررسی بشه؟

موافق
تیر ۳۰, ۱۳۹۷ ۴:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  شهرام

به طرز وحشتناکی با نظرت موافقم.
چون کاملا لمس کرم این موضوع رو.

به علی و شهرام
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۱:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  علی

شهرام داره سعی میکنه نگرشش رو با نوعی استدلال عمیق کنه، این که سطحی نگری نیست! اتفاقا نگرش انتقادیه، شما هم نظر خودت رو روی موضوع بیار و بجای مغالطه با شخص، استدلال کن، قضاوت بین نظرات با ما خواهد بود.
شهرام اگه بتونی از اطناب کلام پرهیز کنی و نظرت رو با ایجاز بیان کنی تاثیرش بیشتر خواهد بود.
هر دو موفق باشین

شهرام
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۲:۲۹ ق٫ظ

سلام.
بله حق با شماست و این معضل زیاد نویسی و اطناب وجود داره و دلیلش هم شاید نداشتن تبحر لازم در خلاصه کردن باشه.
ضمنا با نگاه دوباره به این کامنتها معلوم میشه ظرفیت من برای شنیدن نقد دوستان هم پایینه و عکس العمل متناسبی در این مورد نشون نمیدم و لازمه این اخلاقو تصحیح کنم.‌ دوستان وقت میذارن و کامنتی معمولا طولانی رو میخونن و وقتی رو هم صرف نوشتن نقد میکنن و از هر دوی اینها باید تشکر کرد و قدردان بود

محمود مهندسی شیمی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۴:۳۴ ب٫ظ

من رشته مهندسی شیمی دانشگاه یاسوج مصاحبه رفتم یه همایش ملی دارم یه ترجمه کتاب و مدرک زبان و ۵ سال سابقه تدریس از همه حداقل ۱۵ دقیقه سوال میپرسیدن ولی نمیدونم دلیلش چیزبود که مصاحبه من ۵ دقیقه بیشتر نشد. حالا از یکی از آشناها شماره یکی از اساتید گیر آوردم بهش زنگ زدم گفت شما مطلوب نبودی واقعا نمیدونم چی بگم وقتی اصلا از من مصاحبه نگرفتن فقط در حد معرفی خودت و مجرد یا نه و.. حتی از پایان نامم هم نپرسیدن که باعث تعجب خودمم شد چه جوری تشخیص دادن که من مطلوب نبودم؟ و اینکه احتمال داره نمره مصاحبه رو کم بدن ولی مدارک و چیزایی که داشتم نمرشون باعث قبولی بشه ؟ یا به نظرتون دیگه همه چی تموم شده و ردم کردن رفت؟ واقعا ناراحتم اگر ازم سوال میپرسیدن و بلد نبودم و ضعیف بودم رد میشدم مشکلی نبود واسه اینکه اینجوری ردم کردم خیلی خیلی داغونم. لطفا جواب بدید، آخه به خاطر مشکلاتم فقط یه شهر اونم یاسوج رفتم مصاحبه وبقیه رو نرفتم که اونم اینجوری شد به نظرتون ممکنه نتایج شهریور متفاوت باشه؟

ali
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۱۵ ب٫ظ

ممکن هست. ولی خودت برو پیش اساتید و صحبت کن.

دکتری1397
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۲۵ ب٫ظ

دوست عزیز یه قوانینی خارج از چارچوب های مصوب سنجش وجود داره که اگرچه هیچ جا قید نشده اما داورها خیلی بهش توجه دارن…مثل میزان سن و وضعیت اشتغال…من فکر می کنم این دوتا مورد باعث این مدل برخوردی شده که گفتی…

H
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری1397

این چه حرفیه من تو کارشناسی سه تا استاد داشتم که سنشون حدود ۶٠ سال بود هرسه هم یکیشون سراسری و دوتاشون علوم و تحقیقات قبول شدند ! اگر خاطر سن چنین رفتاری کردند خیلی ناعادلانه بوده.

دکتری1397
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۹:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  H

دوست عزیز اگر دونفر در یک سطح علمی باشند و یا انچنان اختلافی رزومه ای نداشته باشند (که اکثر داوطلبان تقریبا در یک سطح هستند) از نظر مصاحبه کننده اون کسی برای ادامه تحصیل مقدم است که ۱- سن پایین تری داری ۲- شاغل نیست…چرا چون اون استاد تمایل داره دانشجو فقط کافی برای درس خوندن و رساله نوشتن داشته باشه…کسی که بالای ۴۰ ساله احتمالا متاهل است شاغل است بچه داره…این مطلبی گفتم در دانشگاه های دولتی بیشتر بهش توجه میشه…اون استاد هم به اقا محمود گفته شما مطلوب نیستی نگفته شما رزومه خوبی نداری لذا بنده که ایشون رو نمیشناسم حدس می زنم داوران با سن و وضعیت اشتغال ایشون مشکل دارن…اما باز در نهایت داوران تعیین کننده نهایی نیستند اگر رقبای ایشون سطحشون خیلی پایین باشه قطعا ایشون شانس بیشتری داره…

محمود مهندسی شیمی
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۰:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  دکتری1397

ببخشید ولی من نه سنم واسه دکتری زیاد نه اینکه جایی مشغولم که نتونم دگتری بخونم من ۳۱ سالمه و از سال ۹۲ تا الان پیام نور و علمی کاربردی درس میدم. واقعا علت این رفتار اونا رو نمیدونم به نظر شما این انصافه که اینجوری با امید و آینده یه جووون باری کنن؟

ویکتاریون
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۱:۰۵ ق٫ظ

خب اونایی که قبل از شما بودن و مصاحبه شون طول کشید رزومه شون بهتر نبوده؟
درباره ی موضوعی که برای رساله ی دکترا انتخاب کردین پرسیدن؟ شاید اون رو نپسندیدن.
مصاحبه های بعد از شما بازم طولانی بودن؟ چون این احتمال هست که قبل از شما افراد مورد نظرشون رو انتخاب کرده باشن و دیگه به نفرات بعدی چندان توجهی نکنن.

محمود مهندسی شیمی
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۳:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

خیر اصلا چیزی در مورد رساله نپرسیدن . تقریبا اطمینان دارم که بهتر از خیلیاشون بودم از مصاحبه های بعد از خودم خبر ندارم ولی فکر کنمرکمترین مصاحبه توایران رو من انجام دادم که خودمم تعجب کردم

ویکتاریون
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۶:۳۸ ب٫ظ

اگر بعدی ها هم کم بوده باشن معنیش اینه که انتخابشون رو کرده بودن. حالا یا به رزومه و فیلد کاری خیلی مرتبطی قبل از شما برخوردن یا توصیه نامه ی خیلی معتبر و تعیین کننده ای بوده. برای خودم هم توی مصاحبه ی کاری و هم دکترا پیش اومده که رفتم و از همون اول جواب سلامم رو هم بی حوصله دادن. بعدش دیدم از نفرات قبل از من انتخاب شده ن. یعنی اون صحبت درباره ی مطلوب نبودن رو خیلی به خودتون نگیرین.

محمود مهندسی شیمی
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

پس یعنی عملا بدون دفاع از خود ردمون کردن واقعا چرا اینجوری با امید و آرزوی یه جووون بازی میکنن چطوری شب راجت میخوابن وقتی حقح یه نفر میخورن من از لحاظ رتبه هم در شرایط خوبی نسبت به خیلیاشون بودم

ناصر
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۴:۲۹ ب٫ظ

بهترین راه سنجش سواد در دوره دکتری کع عادلانه هم باشه آزمون متمرکز سراسری بصورت تشریحی هست. تا هم فاکتور شانس و روش های تست زنی از سوالات تستی حذف بشه و هم اعمال سلیقه های مختلف از میان بره.

مسلم
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۵:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

موافقم بعد از مرحله آزمون تستی دعوت شدگان با سوالاتی به صورت تشریحی و تحلیلی مورد ارزیابی قرارگیرند. البته روش مثاحبه برای شناخت برخی مولفه ها مانند قدرت بیان و موارد مشابه مورد استفاده قرارگیرد .
در روش فعلی دو دانشگاه مصاحبه رفتم که متاسفانه سوالات حفظی می پرسیدند نه تحلیلی.

سپهر
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۰:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  ناصر

درست میگید.

محمود مهندسی شیمی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۴:۲۷ ب٫ظ

همایش ملی دارم یه ترجمه کتاب مدرک زبان و ۵ سال سابقه تدریس از همه حداقل ۱۵ دقیقه سوال میپرسیدن ولی نمیدونم دلیلش چیزبود که مصاحبه من ۵ دقیقه بیشتر نشد. حالا از یکی از آشناها شماره یوی از اساتید گیر آوردم بهش زنگ زدم گفت شما مطلوب نبودی واقعا نمیدونم چی بگم وقتی اصلا از من مصاحبه نگرفتن فقط در حد معرفی خودت و مجرد یا نه و.. حتی از پایان نامم هم نپرسیدن که باعث تعجب خودمم شد چه جوری تشخیص دادان که من مطلوب نبودم؟ و اینکه احتمال داره نمره مصاحبه رو کم بدن ولی مدارک و چیزایی که داشتم نمرشون باعث قبولی بشه ؟ با به نظرتون دیگه همه چی تموم شده و ردم کردن رفت؟ واقعا ناراحتم اگر ازم سوال میپرسیدن و بلد نبودم و ضعیف بودن رد میشدم مشکلی نبود واسه اینکه اینجوری ردم کردم خیلی خیلی داغونم. لطفا جواب بدید، آخه به خاطر مشکلاتم فقط یه شهر اونم یاسوج رفتم مثاحبه وبقیه رو نرفتم که اونم اینجوری شد به نظرتون ممکنه نتایج شهریور متفاوت باشه؟

مریم۲۰
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۴:۲۵ ب٫ظ

با احترام حرف شما رو قبول ندارم برخی رو خودم دیدم فقط تست خوب میزنه و منفی نمیزنه …..کم هم مثبت میزنه…خیلی از کتابها هم نخونده بود……خیلی ها بلدن ولی استرس وووو نمیزاره کنکور رو خوب بدهند…..بعدش کسی رو میشناسم فقط قدرت تست زنی داره اصلا خیلی از کتابها رو برای کنکور نخواسته بود بعد در مقطع دکتری از دانشجو پژوهش و علاقه به تحقیق میخوان …البته من موافق کنکور و ۵۰دزصد اون هستم اختیار مطلق به دانشگاههاا خوب نیست ولی منیکه چهار سال عمرم رو گداشتم مقاله نوشتم ایا نباید فرقی داشته باشم با کسبکه فقط تست خوب میزنه و مقاله نداره و تلاشی نکرده که مقاله داشته باشه ؟؟؟!…در دانشگاه تبریز و مصاحبه رشته من سوالات روی کاغذهایی تایپ شده بود و در ظرفهایی بود و شانسی سه برگه رو از ظرف در میاوردید پس انطوری نبود از برخی راحت بپرسن از برخی سخت ….ولی برخی دانشگاهها هم بی عدالتی بی شک هست ….ولی قبول ندارم هر کس تک رقمی بود بدون مقاله اجازه ورود به دکتری دهند منطقی هم نیست

ویکتاریون
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

حالا شما و یه عده از دوستان چرا نگران شدین؟ عملا دانشگاه ها هیچ ارزش و اعتباری واسه رتبه قائل نیستن. هرچی هم که سنجش سهم آزمون رو بیشتر کنه باز فرقی نداره. چون دانشگاه ها تراز رو پایین می گیرن و چندین برابر ظرفیت دعوت می کنن. بعد هم آزمون داخلی و حد نصاب می ذارن و خیلی از رتبه های خوب رو رد می کنن. پس جای نگرانی برای کسایی که رتبه ی متوسط دارن وجود نداره. ضمنا دلایلی مثل استرس و ضعف توی تست زدن توی این مقطع چندان موجه نیست. دیگه همه مون دست کم یه کنکور لیسانس و یه ارشد و چند تا آزمون تستی مختلف دادیم تا حالا. کنکور دادن رو همه بلدیم.

Chem
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۳:۲۸ ب٫ظ

رتبه کنکور سواد دانشجو رو مشخص میکنه، اتفاقا باید صد در صد فقط کنکور موثر باشد چون همه دواطلبان یکسان سنجیده میشوند، در صورتی که روز مصاحبه از بعضی ها سوال سخت پرسیده میشه و بعضی ها سوال ساده…اصلا یکسان سنجیده نمیشوند….اونی که ۶ ماه واقعا وقت میذاره و تک رقمی میشه واقعا حقشه هر دانشگاهی که دوست داره درس بخونه ….هر کسی سواد علمی داره توانایی پاسخگویی به سوالات کنکور هم هست…اینطوری سلیقه اساتید هم حرفی یرای گفتن نداررررد…

Lady
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۴:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  Chem

منم همین نظر را دارم حداقل کاش ٧٠ درصد ازمون و ٣٠ درصد مصاحبه داشت

سارا
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۸:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  Lady

موافقم

مسلم
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۵:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  Chem

بنده معتقدم که مصاحبه شفاهی بلید جای خودس رل به سوالات تشریحی و تحلیلی بدهد. مصاحبه روش دقیقی نیست….

مخابرات
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  مسلم

آقای مهندس من در جلسات مصاحبه آقایی رو دیدم که با کفش صندل اومده بود
با تیشرت اومده بود
خانمی رو دیدم با روسری اونده بود.. اون یکی با شال اومده بود
مصاحبه یک جلسه رسمی محسوب میشه واقعاً کسیکه حداقل ها رو برای یک جلسه رسمی رعایت نمیکنه نباید انتظار داشته باشه در همون برخورد اول مورد توجه اساتید قرار بگیره
دوست عزیز موفق باشی

سارا
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۸:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مخابرات

همونهارو انتخاب میکنن!!

مخابرات
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  Chem

شما قراره دکترای تخصصی در یک رشته مشخص بگیرید به امید خدا…
اتفاقاً فن بیان، اعتماد به نفس، تسلط به جو و شرایط محیطی، تسلط به اصطلاحات تخصصی رشته تون و حضورذهن کافی برای بحث پیرامون مباحث تخصصی رشته تون از همه ی فاکتورهای دیگه مهم تر هستش..
دکتری که نتونه یک جلسه علمی رو با فن بیان و حضور ذهن خودش اداره کنه به چه ماند؟ به زنبور بی عسل !!
مثلاً تصور کنید اینکه شما استعداد تحصیلی رو ١٠٠٪؜ بزنی در یک کنفرانس علمی به چه دردی میخوره دقیقاً ؟!
دارید خیلی احساسی با این موضوع مواجه میشید نباید واقعیت رو نادیده بگیرید دوست عزیز
موفق باشی

دکتری جویای کار
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۲:۰۷ ب٫ظ

با سلام.
به نظر من دکتری قبول شدن مصاحبه نمیخاد. شاید در حد ۱۰ درصد مصاحبه لازمه. بقیه ش همون ازمون کافیه. چون کسایی هستن در دوره ارشد که با ازمون اومدن بسیار توانمند هستن از یک دانشجوی دکتری که در دانشگاه خودش با مصاحبه قبولش کردن، نه اینکه قبول شده.
به هر حال مصاحبه نباید تعیین کننده باشه. چون حق ها ضایع شده و میشود.

مخابرات
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۱ ب٫ظ

همون دانشجوی دکتری که در دانشگاه خودت پذیرفته شده، قطعاً پتانسیل این رو داشته و اساتیدش این رو در شخص دیدن و خیالشون از انتخابشون راحته !
صد در صد مخالفم در عین حال با پذیرش افرادی که توصیه شدن توسط دوست و آشنا !!
به هرحا نهایتاً هرکس به اون حیزی که لیافقتش رو داره میرسه.. دیر یا زود..
موفق باشی دوست عزیز

شبگرد
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱:۱۹ ب٫ظ

باسلام.دوستان.وقتی ماهایی که قراره تومقطع دکتری تحصیل کنیم.نمیتونیم منطقی و بدون هیجان باهم حرف بزنیم.طبیعیه که سیستم اموزشی مون هم اینجوری باشه.یکی از اساتید تهران میگفت همه جای دنیا انتخاب دانشجوی دکترا،بادانشگاهه.گفتم خب مگه همه جای دنیا کنکور کارشناسی بااین سبک کشور ماداره؟به دکتری مهمیرسه.میشیم مثل بقیه دنیا؟بنظرم ترکیبی از ازمون و مصاحبه و نظارت سازمان سنجش برهردوی اینها.میتونه خوب باشه.سنجش فقط رو آزمون نظارت داره.دانشگاهها اجحاف زیادی میکنن.متاسفانه فقط هم این نیست.تو بخش رزومه، وضع مجلات داخلی اصلا خوب نیست.خیلی جاها به سفارشه.برای مجلات خارجی هم ملی باید زمان گذاشت برای ترجمه وفرایندش.
همه ما تویه مسیر نه چندان جالب هستیم.نه تواین سالها بهمون یاددادن کارکنیم.نه توانایی خاصی.فقط کنکور پشت کنکور.از کنکور سراسری.تا مصاحبه دکتری.حیفه این حجم از انرژی و استعداد جوونای کشور.این جوری حروم بشه.

نائینی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  شبگرد

سلام
کاملا درست و منطقیه

مخابرات
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  شبگرد

هیچوقت برای شروع دیر نیست
اگر فکر مینید الان اون چیزیکه باید چندسال قبل یاد میگرفتید رو یاد گرفتید..بسم اله…

دکتری
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۵ ب٫ظ

سلام دوستان عزیز.میخواستم بگم خدمت دوستان که نحوه ترازونمره بعدمصاحبه روفرموده اند…من به کارنامه سالهای قبل بعدمصاحبه ام نگاه کردم..براساس ترازنبودها…مال شهریور.براساس رتبه بودمثلا:تبریزرشته ماتواعلام نتایج شهریور،۱۵.۷۵ اگه بوده باشه جلوی این رتبه ،رتبه من ورتبه آخرین فردقبول شده رونوشته.لطفادوستانی که بلدندنمره مصاحبه وتبدیل ترازبه مجموع وبدست آوردن رتبه قبولی ،اینجابنویسند.اون زمان بلدبودم ولی بدلیل استرس زیادی که این دوره کشیدیم فعلا یادم نمیاد.ممنون

نائینی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۲:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری

سلام
اون رتبه ، رتبه شما بین کسانی بوده که اون الویت رو آوردن و براشون امتیاز کل حساب شده.
یعنی مثلا ۲۰ نفر رو دانشگاه اعلام کرده به سنجش و سنجش اونا رو با نمره آزمون در نظر گرفت و بر اساس امتیاز کل مجددا تراز بندی و مرتب کرده.
اون رتبه ، رتبه شما بین اون تعداد است نه رتبه آزمون

سپهر
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

به نظر من برای رفتار عادلانه در پذیرش دکترا، باید سازمان سنجش بر دانشگاه ها نظارت داشته باشد. متاسفانه با صرف زمان و هزینه زیاد بعد از دعوت به مصاحبه به علت سلیقه ای عمل کردن دانشگاه ها با ناامیدی کامل مواجه میشویم. به توانایی افراد چندان توجهی نمیشه و هر دانشگاهی معیار متفاوتی را در نظر میگیرد.

R
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۸ ق٫ظ

باسلام دوستان رتبه ۲ رشته ما ۲۰ درصد تخصصی زده و تک رقمی بودنش بخاطر ۴۰ درصد استعدادی که زده .پس تک رقمی دلیلی بر قوی بودن نیس.درضمن مصاحبه های دکترا در بعصی دانشگاها عادلانه بود .امیدوارم هرکسی حقشه نتیجه بگیره

صبا
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  R

موافقم خیلی از افراد بخاطر استعداد رتبه تک شدن.کاش مثل سالای گذشته اصلا ماده امتحانی استعداد تحصیلی نبود خیلی بیخود واقعا.

رسول-نرم‌افزار
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۹:۴۳ ق٫ظ

سوال ۱: آیا می شود با رتبه تک رقمی ولی بدون مصاحبه در دکتری پذیرش شد؟
سوال ۲: آیا می شود بدون آزمون ولی با سوابق آموزشی و پژوهشی مناسب در دکتری پذیرفته شد؟

پاسخ سوال اول: خیر
پاسخ سوال دوم: بله، از طریق استعداد درخشان

این دو سوال و جواب رو به این خاطر نوشتم که بگم مصاحبه از کنکور مهمتره.
یعنی سازمان سنجش حاضر شده بپذیره یکسری افراد نخبه، بدون کنکور دادن وارد مقطع دکتری بشن، ولی حاضر نشده به رتبه های تک رقمی و حتی رتبه یک کنکور، این اجازه رو بده که بدون مصاحبه وارد مقطع دکتری بشن.

با داشتن معدل عالی کارشناسی ارشد در یک دانشگاه معتبر، پایان نامه با کیفیت، مقالات داخلی و خارجی ارزنده، مدرک زبان، تالیف کتاب و … میشه در استعداد درخشان دانشگاه های دولتی پذیرفته شد که معادل پذیرش روزانه است، البته اگر حق خوری نکنن. ولی رتبه یک کنکور بدون داشتن موارد بالا، ممکنه به راحتی کنار گذاشته بشه.

کنکور برای کارشناسی و کارشناسی ارشد خیلی مهمه، ولی برای دکتری تاثیرش زیاد نیست.

سپهری
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۴ ق٫ظ

در رابطه با این جمله شما “یعنی سازمان سنجش حاضر شده بپذیره یکسری افراد نخبه، بدون کنکور دادن وارد مقطع دکتری بشن”، شما درست میگی افراد نخبه بدون کنکور وارد مقطع دکتری شوند اما صرفا کسانی که استعداد درخشان هستن نخبه نیستن.

رسول-نرم‌افزار
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  سپهری

پذیرش بدون آزمون با اسامی مختلفی ارائه شده در طی این سال ها.
از جمله نخبگان و استعداد درخشان و همچنین با عنوان ممتازین.
به هر حال باز هم بین شخصی که از این طریق در واحد بهتری پذیرش میشه، تفاوتی هست با کسی که در واحد درجه ۲ یا ۳ قبول میشه.

سپهر
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۰:۲۹ ق٫ظ

بله

نائینی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۲:۵۶ ب٫ظ

بهر حال کنکور کلید ورودی به این ماراتون نفس گیره.
برای شرکت در یک مسابقه اولین شرط گرفتن مجوز حضور در مسابقه است.

بقول معروف:
هرگز در مسابقه ای که در اون شرکت نداشته اید نباید انتظار پیروز شدن داشته باشید.
پس اهمیت آزمون در مرحله اول دقیقا ۱۰۰% هستش.
و لذا باید بهر حال از اون گذشت

رسول-نرم‌افزار
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  نائینی

خیر. من پارسال کنکور ندادم و قبولم شدم. امسال هم همچنان کنکور ندادم. من اعتقادی به کنکور دکتری ندارم. به امید خدا امسال هم بدون کنکور قبول میشم.

سپهر
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۰:۳۰ ق٫ظ

قبول شدید پارسال و نرفتید؟

Chem
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۳:۲۱ ب٫ظ

اتفاقا با کنکور حقی ضایع نمیشه…اون مصاحبه هست که فقط سلیقه اعمال میشه

مریم۲۰
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۹:۰۵ ق٫ظ

نظرتون پوزش غلطه …برخی فقط خوب تست میزنن ….اما برخی مقاله ندارن …پژوهش هم دوست ندارن ….غلطه فکر کنیم هر کس تک رقمی شده خیلی باهوشه!من خودم عالی زدم فقط منفی زباد زدم مثبتام خیلی هاشون رفت

Sima
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۹:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

دقیقا همینطوره. تک رقمی دلیل بر قدرت علمی نیست. خیلیا هستن تخصصی کم زدن فقط با استعداد رتبشون عالی شده.

سپهری
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  Sima

اتفاقا بعضی اساتید این مسئله را هم در نظر میگیرند.به همین علته که برخی رتبه های تک رقمی قبول نمی شوند.

روان شناسی کودکان استثنایی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۵:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

با سلام … این حرف اصلا منطقی نیست خوب تاثیر نمرات منفی بر همه داوطلبان یکسانه اگه نمره منفی نبود تخصصی من هفتاد درصد میشد

مریم۲۰
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۸:۱۱ ق٫ظ

تاریخ اعلام نتایج ۵شهریور؟؟؟؟؟دوست عزیز مطمنید این تاریخ ؟؟

کمالی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۸:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

گفتن دهه اول شهریور

برق قدرت 97
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۸:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

احتمالا تا ۷ یا ۸ شهریور نتایج رو میزنن

محمد حسین کازرونی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۴۳ ق٫ظ

سلام .به نظرتون کسی که رتبه تک میشه ؛بازم باید ازش مصاحبه کنن .چه وضعشه اخه

کمالی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۸:۳۶ ق٫ظ

سلام
مصاحبه ربطی به رتبه نداره.خیلی از تک رقمیها قبول نشدن.

عمران سازه
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۸:۵۰ ق٫ظ

بنظر من باید بین رتبه های تک رقمی و بقیه افراد تفاوت قائل بشن و رتبه های زیر ۱۰ بدون مصاحبه پذیرفته بشن

پریا
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۹:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  عمران سازه

نه کی گفته؟؟؟ اونا ممکنه فقط تست زن خوبی باشن. بدون رزومه باشن و شرایط لازم برای کسب درجۀ دکترا را نداشته باشن. بعدشم استادا وقتی دانشجوها میرن برای مصاحبه با یک نگاهم می تونن تشخیص بدن کی برای دکتر شدن مناسبه و کی نیست.

صبا
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۸ ق٫ظ
پاسخ به  پریا

موافقم خیلی از افراد بخاطر استعداد رتبه تک شدن.کاش مثل سالای گذشته اصلا ماده امتحانی استعداد تحصیلی نبود خیلی بیخود واقعا

سپهری
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۶ ق٫ظ

بله.باید مصاحبه برای همه انجام بشه.

چاووشی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۲۰ ق٫ظ

اینم جدیدترین درخواست از سازمان سنجش برای تغییر در الویتها و جواب اون که برای همین امروزه.
کلا نامید شدم از جابجایی:

سلام با عرض پوزش میخواستم بپرسم که با توجه به اتمام زمان مصاحبه ها و آشنایی بیشتر داوطلبان با وضعیت دانشگاههای انتخاب شده – آیا امکان تغییر و جابجایی اولویتهای انتخاب شده وجود دارد تا بتوان انتخب بهتر و مناسبتر و شایسته تری داشت.پارسال این امکان فراهم شد؟آیا ممکن است امسال هم این امکان بوجود آید؟ ممنون از راهنکایی و پاسخگویی شما
تاریخ ارسال پاسخ :
١٣٩٧/٠۴/٢٣-١٢:۵٩
پاسخ :
با سلام داوطلب گرامی امکان جابجایی و تغییر اولویت های انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۹۷ وجود ندارد. فقط در صورتی که تمایل به حذف کد رشته های انتخابی دارید درخواست خود را با درج مشخصات کامل – شماره پرونده و داوطلب – کپی کارت ملی و پرینت فرم انتخاب رشته و مشخص نمودن موارد حذفی – به شماره ۰۲۶۳۶۱۸۲۳۶۱ فکس نمایید. با سپاس

مدیریت
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۷ ب٫ظ

ازین بیشتر نمیتونه سلیقه ای باشه .. چه وضشه اخه

راض
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۱ ب٫ظ

بچه ها مبر کاشان تو چ زمینه هایی کار میکنن

زری ادبیات 97
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  راض

چ رشته ای؟

راض
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۵:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  زری ادبیات 97

رشته جبر

محبی
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۳۵ ب٫ظ

سلام من پس از چند سال پیگیری آزمون دکتری بنظرم می رسد بهترین حالت تاثیر ۷۰ درصد علمی و ۳۰ درصد مصاحبه هست.

شهرساز
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  محبی

قبول کنید ۱۰۰ تا سوال نمیتونه ملاک درستی برای پذیرش در دوره دکتری باشه .

صبا
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  شهرساز

مخصوصا با استعداد تحصیلی که ملاک مسخره ایه خیلی از داوطلبا با زدن یا نزدن استعدادرتبه هاشون جابجا شد حتی تخصصی کم استعداد تحصیلی بالا باعث شد بعضی ها رتبه های خوبی بشن

محمد یاسین
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  صبا

دوست عزیز
خوبه ااز اسم درس مشخصه: “هوش و استعداد”
خوب کسی که استعداد را خیلی خوب بزنه و تخصصی را کمتر بزنه نشون میده که طرف از ضریب هوششی و استعداد خیلی خوبی برخورداره فقط تخصصی ها را نخواسته یا وقت نکرده بخونه
واسه همین میشه گفت پتانسیل دکترا گرفت را دارد.

پاسخ به محمد یاسین
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  محمد یاسین

من خودم درصد استعدادم خوب بود و رتبه ی خوبی هم دارم ولی اصلا موافق این نیستم بالا بودن درصد استعداد ملاک خوبی برای سنجش هوشه! متن های طولانی سوال های استعداد و بلد بودن ۴ عملکرد رباضی چطور میتونه معیار خوبی باشه در صورتی که بچه های علوم انسانی و یا خیلیا پایه ریاضی قوی ندارن و یا چطور متن های که در خوندش احتمال خطا وجود داره و خستگی ذهن بهمراه داره میتونه معیار هوش یه نفر باشه ؟؟؟! خیلیا با سعی و خطا و خیلی شانسی رتبه هاشون خوب میشه که حتی خودشون هم جا میخورن! بنظرم اصلا نه منطقیه ملاک رتبه و نه درسته!

صبا
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱:۴۷ ب٫ظ

کاملا موافقم

صبا
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  محمد یاسین

نخواسته یا بلد نبوده و از یادش رفته!!!!!!!!!! ضمتنا کسی که تخصصی رو خوب میزنه لابد هوشش رو داشته که درسها و فرمول ها و محسابان یاد گرفته و به ذهنش سپرده نه چندتا تست بیخود نمره بیاراستعداد که به خیلی از رشته ها ربطی نداره!!!!
ضمنا اگه کسی نرسه معمولا دفترچه آخر یعنی استعداد رو وقت کم میره نمیزنه رتبه کم میشه نه تخصصی و زبان!!!!!

مریم۲۰
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۲۲ ب٫ظ

چندم شهریور نتایج اعلام میشود؟؟؟؟؟؟؟

فاطمه حقوق جزا
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

۵شهریور نتایج اعلام میشه

صبا
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۰:۱۶ ق٫ظ

از کجا اخه!!

کمالی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  مریم۲۰

گفتن دهه اول شهریور

مریم۲۰
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۲۱ ب٫ظ

من رتبه ۳در رشتم دیدم گفت فقط تست خوب میزنم نه پژوهش دوست دارم نه مقاله دوست دارم کارم دارم !!!

مریم۲۰
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۲۰ ب٫ظ

خبری که من شنیدم اصلا سنجش یک ملاک داده و ۵۰درصد رتبه محاسبش رو داده دست مدیر گروه …معاون تحصیلات تکمیلی و معاون اموزشی همان دانشکده ….قدرت کاملا دست دانشگاههاست حتی محاسبه نمره رتبه

شهرام
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۸:۵۳ ب٫ظ

معیارهای عدالت در کنکور دکتری، یا به اصطلاح عینی هستن یا ذهنی.‌ معیار عینی یعنی قابل بررسی غیر شخصی مثل تراز کنکور تستی که کاملا مقدار کممی معلوم داره. معیار ذهنی یعنی وابسته به اشخاص محدود مثل نمره کیفیت بیان. اکثر اشکالاتی که داوطلبها به اجحاف دارن، نقض معیار ذهنیه که نه میشه ثابتش کرد و نه ممکنه بشه محکومش کرد. شکایت کردن از این موارد ذهنی کاملا بیفایدس مثلا اینکه اساتید دانشجوی خودشونو ترجیح میدن یا داوطلب با استادش تبانی میکنه و اینگونه موارد. اگر همه داوطلبها هم در یه دادگاه قسم بخورن که تبانی شده، هیچ چیزی ثابت و کسی هم محکوم نمیشه. به جای اینها چرا کسی از نقض عینی معیارها شکایت نمیکنه؟ مثلا ۱- بعضی دانشگاهها در مرحله مصاحبه یه ازمون کتبی گرفتن و گفتن فقط ۲۵ درصدی که نمره بالای این ازمونو بگیرن، میتونن به مرحله مصاحبه برن و سه چهارم اونها رو راه به مصاحبه ندادن، در حالی که در ایین نامه مصوب نحوه مصاحبه اومده که ازمون کتبی فقط یکی از معیارهای عینیه و با امتیازی که باید مشخص بشه و نه فیلتری برای عبور به مصاحبه. اما هیچ داوطلبی به این موارد اعتراض نکرد و نمیکنه و همه به معیارهای نامعلوم و مبهم ذهنی مشغول شدن. ۲- همه ما داوطلبها مجبور شدیم قبل شروع مصاحبه ها اولویتهای انتخاب رشته خودمونو به سنجش اعلام کنیم و این اولویت بندیها الان در دسترس همه دانشگاههاست و مثلا بعضی داوطلبها رو مجبور میکنن اولویتهای قبلیشونو حذف کنن. در حالی که طبق ایین نامه اجرایی نحوه… ادامه نظر»

علی
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۷:۵۸ ب٫ظ

نمیشه کلی گفت. من به نظرم روند کنونی خیلی هم منطقی و عادلانه هست البته کمی تغییر میتونه بهترش کنه. برخی دانشگاه ها با تعصب نگاه میکنن به داوطلبان ولی همه جا اینطور نیست و برخی جاها واقعا عدالت رو مد نظر دارن

راض
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۷:۲۲ ب٫ظ

با سلام

کسی در مورد رشته کدگذاری اطلاعی نداره. برا مصاحبه چ مباحثیو باید مطالعه کنیم? جبر در چ حد?

ناصر
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۵:۵۰ ب٫ظ

مصاحبه در ایران بیشتر به معنای نمره دادن به فن بیان هست و استفاده از روش هایی مثل پیچیده و سنگین صحبت کردن میتونه نظر داورها رو جلب کنه و معمولا خانم ها به دلیل سریعتر صحبت کردن و کلا بیان بهتر در مصاحبه خیلی قویتر از آقایون هستند

چاووشی
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۶:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

اتفاقا کاملا بر عکسه

نیلوفر
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۷:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

اصلا بحث خانم و آقا در مصاحبه مطرح نیست! الان شما یه بند و تبصره درست کن که با این اوضاع افتضاح مصاحبه و حق حق خوری ها همون نقطه روزنه ی امید و تلاش خانم ها رو هم کور کنند! کم در استخدامی ها در حقشون ظلم میشه؟!! بعد هم بنظر میاد اونقدر که در پذیرش دانشجوی دکتری آقایون رو دست بالا میگیرند خانم ها رو نمیگیرند این رو آمار قبولی واضح دانشگاه خوب نشون میده! و حقیقتا خانم هایی که قبول میشوند مارتون و هفت خانی رو با تمام تبعیض ها پشت سر میگذرانند!!!

ناصر
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  نیلوفر

حالا ما یک نظری دادیم. درضمن بنده که نگفتم کی قبول میشه کی نمیشه! گفتم فن بیان خانم ها از آقایون بهتره. این حرف بنده هم نیست. شما کافیه یک سرچ ساده بکنی میبینی این قضیه پایه علمی داره و ذاتی هست. درضمن صد در صدی هم نیست فقط نسبت به آقایون کمی بهتره. اصلا ما حرفمون رو پس میگیریم که شما راضی باشید

داوطلب
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۷:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

متاسفانه و یا خوشبختانه باید گفت کاملا برعکسه اکثر قریب به اتفاق مصاحبه کننده ها آقا هستند و کم هستند که دید بدون قضاوتی در مورد اختلاف جنسیتی داشته باشند!

شهرساز
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۷:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  ناصر

کاملا درسته استدلالتون برای جلسه مصاحبه خودم به عینه دیدم و تجربه کردم فن بیان و نحوه پرزانته شما در جلسه بسیار حائز اهمیت است .

هادی هوش
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۵:۴۶ ب٫ظ

به نظرم مصاحبه خوبه بد نیست ولی نباید بار ۵۰درصدی رو داشته باشه.این بار ۵۰درصد مصاحبه رو برای این گذاشتن که دانشگاهها دستشون باز باشه برای تقلب و پارتی بازی…..بنظرم اگه قراره عدالت برقرار بشه بهتر اینه که ۷۰درصد بار ازمون داشته باشه و ۳۰درصد مصاحبه.بنظرم اینطوری خیلی خیلی کمتر میتونن تقلب و پارتی بازی کنن.اون ۳۰درصد هم ۱۰درصدشو بذارن واسه کارهای علمی و پژوهشی و دست خود سنجش باشه با بارگزاری مدارک و مستندات.۲۰درصد هم بذارن برای گزینش دانشگاهها.اینطوری دیگه کسی معترض نمیشه.

سارا کریمی زاده عمران سازه 97
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۷:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  هادی هوش

اخه شما اینم در نظر بگیرید که دوره دکتری دوره ایه که بیشتر باید پژوهش و تحقیق انجام داد
اگه بیشترین تاثیر رو بخواد کنکور داشته باشه عده ای که فقط درس میخونن و تست میزنن و کارهای پژوهشی انجام نمیدن وارد دانشگاهها میشن و این باعث کاهش سطح علمی دانشگاهها میشه و تولید علمی دیگه بوجود نمیاد
بنظرم همین ۵۰ به ۵۰ منطقی و خوبه

هادی هوش
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱:۳۰ ق٫ظ

این حرف شما کاملا درسته دوست عزیز.ولی متاسفانه در دانشگاههای ما کار علمی نمیشه.بنده ۳تا مقاله ای اس ای دادم ولی اصلا هیچ جا کاربرد نداشته توایران.من الان حدودا ۹تا رفرنس به مقاله های من داده اند از مقاله های من در خارج از ایران استفاده شده.من خودم کارمند یکی از دانشگاههای سراسری هستم دقیقا از بدنه دانشگاه خبر دارم.پس الکی نباید هی بگیم پژوهش پژوهش ….. از سال گذشته اومدن پژوهش رو برای تبدیل پایه تغییراتی رو داخل دادن الان مقاله خیلی تاثیر گذار نیست.نمره پایینی داره.الان از اساتید خواستن که وارد کارافرینی و… بشن که بالاترین نمره رو بهشدادن.یا برن تو رشته خودشون یک کارخانه یا شرکت یا تولیدی در حال ورشکستگی رو پیدا کنن و براش راهکار پیدا کنن و…..این پژوهشی که شما میگید با این پژوهشی که اینا دنبالش هستن فرق داره.الان من پروفسور میشناسم اسم مقاله های که بنامش هست رو نمیدونه.این واقعا پژوهشه؟؟؟؟؟خواهشا خودمون رو سرکار نذاریم

صدرا
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۵:۳۸ ب٫ظ

سلام تا زمانی که اعلام لیست قبول شوندگان مصاحبه با دانشگاه است عملا کنکور با هر درصد تاثیری بی نتیجه میباشد زیرا اساتید براحتی فقط اسامی تعدادی را که میخواهند بع سنجش بر میگردانند و لذا سهم آنها دارای هر درصدی باشد،عملا در اصل نقش کامل را دارد زیرا اصولا بقیه ای وجود ندارند تا بخواهند وارد رقابت گردند. پاراسل دانشگاه کا (سراسری ) به ۵ نفر امتیاز ۸۰ تا ۶۰ و به یک نفر امتیاز ۱۰ و به بقیه امتیاز صفر را داد.ظرفیت قبولی ۵ نفر بود آیا به نظر شما بقیه میتوانند در این رقابت با آن ۵ نفر شرکت کنند؟ آیا بنظر شما بقیه حتی اگر تمام امتیاز آزمون را بطور کامل داشته باشند که محال است آیا اصلا قبول میشوند؟ موضوع عدالت در شرایطی ممکن است که : ۱- یک سیستم درست کنند که مثلا سنجش در مورد همه داوطلبان در امتیازات معدل و دانشگاه را با توجه به اطلاعات ورودی ثبت نام خود بصورت اتوماتیک حساب کند و منظور نماید ۲- حتی در صورتی که پایان نامه نیاز به امتیاز دارد نمره آن هم در همان سایت سنجش وارد و منظور گردد. ۳-برای تمام کنفرانسها و مقالات هم اطلاعاتشان در سایت وارد و امتیاز آنها منظور گردد. ۴-تنها بخشی که نیاز به مصاحبه و سنجش رو در رو دارد به اساتید واگذار شود تا تنها در آن بخش نظر دهی کنند و امتیاز بدهند تا حتی اگر نمره کمی هم دادند عدالت رعایت گردد. ۵-سهم مصاحبه کم مثلا ۲۰ یا ۳۰ درصد باشد و حتما… ادامه نظر»

ژاله نعمت زاده
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۷:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  صدرا

دوست عزیز این اطلاعات دقیق رو از کجا دارید؟؟؟؟و اگه ممکنه بفرمایید در چ رشته ای و کدوم دانشگاه

صدرا
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۱۱ ب٫ظ

نمیتونم اسم دانشگاه رو بگم چون خودم یکی از قبول شدگان هستم.امتیازها هم در تحصیلات تکمیلی و گروه مربوطه موجوده.رشته هم یکی از شاخه های مکانیک.
این موضوع هم چیز عجیبی نیست زیرا در همه دانشگاهها این کعضل وجود داره مگر در برخی دانشگاههای درجه ۲ و ۳

مریم۲۰
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۵:۱۲ ب٫ظ

هر چی فریاد زدیم اینجا مطلب نوشتیم فایده نداشت اخرش سازمان سنجش اجازه جابجایی اولویتها رو نداد،؟؟؟تورخدا این اجازه رو بدید

مدیریت ورزشی
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۴:۳۵ ب٫ظ

سلام عرض ادب
دانشگاهها با گذاشتن حد نصاب برای نمره مصاحبه عملا تاثیر صد در صدی در قبولی دارند داوطلبانی که نمره حد نصاب را کسب نمی کنند یا بهتر بگم به آنها داده نمی شود انگار در آزمون شرکت نکرده اند.

زهرا چراغی_الهیات 97
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۷:۳۶ ب٫ظ

دقیقا درسته
تمام تاثیر رو مصاحبه داره و ازمون ورودی فقط برای دعوت شدن به مصاحبه هست!

رضا- مدیریت ساخت
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۲:۵۹ ب٫ظ

در دانشگاه آزاد از ۱۰۰درصد نمره مصاحبه، ۴۰درصد به آموزشی و پژوهشی اختصاص یافته و ۶۰درصد به نظر تیم مصاحبه گر (۳۰ از ۵۰، برابر است با ۶۰ از ۱۰۰درصد). لازم به ذکره، آزمون کتبی از ۱۰۰۰۰ نمره بوده و آزمون مصاحبه نیز از ۱۰۰۰۰ نمره میباشد. در آمون کتبی به ندرت افراد بالای ۵۰۰۰ تراز میگرند و میانگین دعوت شدگان به مصاحبه ها بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ است. بنابراین بنا به نظر سلیقه ای مصاحبه گر میتونه تا ۶۰ نمره یعنی ۶۰۰۰ تراز به دانشجو بدن. یعنی رتبه و تراز کنکور یعنی عملا بی تاثیره. یه مثال بزنم داوطلب رتبه ۹ تراز ۴۲۰۰ داره و ۱۰ مقاله isi و از بهترین دانشگاه کشور و معدل ۱۹ و تاقل ۱۱۸. و داوطلب رتبه ۱۲۰، تراز ۲۷۰۰ داره و بدون مقاله و رزومه پژوهشی و دانشگاه سطح پایین و معدل ۱۳. اگه داوطلب رتبه ۹ نظر تیم مصاحبه گر رو جلب نکنه و بنا به دلایل مختلف مثل فن بیان، ظاهر و یا دلایل دیگه از ۶۰ نمره ۵ نمره بگیره و از ۴۰ نمره آموزشی و پژوهشی ۳۵ بگیره، اونوقت نمره نهایی ایشون میشه، ۴۲۰۰ تراز کنکور به علاوه ۴۰۰۰ تراز مصاحبه که بر دو تقسیم میشه و نمره نهایی ایشون میشه ۴۱۰۰. حالا رتبه ۱۲۰ با تراز ۲۷۰۰، بدون هیچگونه رزومه آموزشی و پژوهشی باشه نمره این بخش رو از ۴۰ نمره ۰ میگیره. اما در ۶۰درصد به دلایل فن بیان خوب، یه سوال شانسی تحصیلی که جواب بده و تعامل و روابط عمومی خوب و آشنایی با تیم… ادامه نظر»

م
تیر ۲۷, ۱۳۹۷ ۴:۱۰ ب٫ظ

عجب تحلیل عالی و دقیق و کاملا منطبق بر واقعیت!! عملا و دقیقا همین اتفاق در مصاحبه ها می افته.

الی
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱:۱۹ ب٫ظ

اول از همه باید تذکر جدی به خود دانشگاه های سراسری داده بشه چون کاملا سلیقه ای برخورد میکنن و تا میبینن دانشجوی ازاد هست بدون درنظر گرفتن توانمندیهای علمیش ، رد میکنن و فقط از دانشجوهای خودشون پذیرش میکنن. این سطح از بی عدالتی ها در دانشگاه های سراسری واقعا آزار دهنده س

عباس نانکلی برق قدرت
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  الی

همیشه هم اینجوری نیست
بعضی دانشگاهها از جمله کاشان ک دانشگاه ارشد خودم بوده بسیار عادلانه رفتار میکنن

الی
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۳:۴۶ ب٫ظ

اینی که شما میفرمایید استثنا و انگشت شمار هست. اما متاسفانه اکثرا اینجوری نیستن

بهنام
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۶ ب٫ظ

خواهش میکنم یک فکر اساسی برای این ظلم عظیمی که در حق داوطلبانی که با هزار زحمت و تلاش رتبه و رزومه خوبی کسب میکنن ولی وقتی در مصاحبه ها بخصوص در دانشگاه های تهران حضور پیدا میکنن با این حرف فاجعه آمیز اولیت با دانشجویان پذیرفته همون دانشگاه هست و بعد دانشگاه های خوب دیگه (یعنی مثلا دانشگاه های تهران در اولیت و بعد دانشگاه درجه ۱ شهرستان ها)کنید! به چه شخص خاصی و چه سازمانی باید این ظلم و حق خوری رو فریاد زد که فکری به حال امثال ماها کنن؟؟؟!

سمانه قادری معماری ۹۷
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۲:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  بهنام

شما مگه مقاطع قبلی کجا بودید؟

بهنام
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۳:۱۰ ب٫ظ

هر دو مفطع دانشگاه سراسری بودم و در دانشگاه درجه ۱ و ۲ شهرستان درس خوندم ولی اولیت بطور ناحق به دانشجوی ارشد خود دانشگاههای تهران بدون هیچ معیاری درستی در اکثر مواقع واگذار میشه و این ناحقی و ظلم سالیان زیادی ادامه داره! وقتی ظرفیت و تعداد نفرات قبولی کم میشه باید سختگیری در رعایت عدالت هم بیشتر بشه و بدون هیچ پیش داوری فقط طبق حقایق قضاوت کنن نه اینکه مطابق سلیقه باشه!

.....
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  بهنام

چرا نا به حق؟!!!شما هم می تونستید تلاش کنید و در دانشگاه های تهران درس بخونید بنابراین اونایی که اونجا ها درس خوندن همین جوری نرفتن و قبول نشدن خون دل خوردن ؛مسلمه که باید الویت با اونا باشه ؛معیار همون تلاش و سختکوشی هست که اونا رو به اون دانشگاها وارد کرده و دانشجوی دکتری هم باید پیگیر و سختکوش باشه ؛کاملا منطقیه رفتار اساتید تهران

سازه
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۰:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  .....

حرفت کاملا بی منطق هست . فردی که تو شهرستان درس خونده تو مقاطع بالاتر نبایستی بیاد تهران؟ چه ربطی داره .من خودم شهرستان خوندم سراسری امسال رتبه ام شده ۲۴ و دارای مقاله ژورنالی و کنفرانسی هستم اما تو جلسه مصاحبه توجهی نشد.کلا بایستی حدنصاب حذف بشه و ۷۰ ۳۰ بشه

.....
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۲:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  سازه

بچه های تهران رتبه میارن میگن فقط تست بلدن !!!کار پزوهش میکنن میگن سفارشیه!!!کلا ادامای ضعیف همیشه میخوان با زیر سوال بردن توانابب بقیه سرپوشی روی غفلت های گذشتشون و حالشون بذارن ؛شما ایا از همه رزومه های بچه های تهران خبر دارید؟،!!!!در کل دنیا استاد باید از داتشجوی دکتری خوشش بیاید چه علمی چه اخلاقی چه ظاهری من خودم ۷ سال تو دانشگاه تهران خون دل خوردم فقط کار پژوهشی کردم تدریس کردم فقط برای اینکه علاقه مند به اموزش و پژوهش بودم و باید علاقمو ثابت می کردم تا استادم متقاعد میشد که من دانشجوشون باشم بلافاصله هم امتحان دکتری ندادم هم مقاله پژوهشی دارم هم ای اس ای کنفراسی که مسلما همه دارن هم طرح پژوهشی و ۲ کتاب ؛از طرفی رتبه ۴ کنکور ارشد و رتبه ۷ کنکور کارشناسی بودم،منم فکر میکردم تو رشته خودم خیلی دست پررفتم مصاحبه اما بسیار ادمای قوی دیدم که بیشترشون از داتشگاه های تهران و بهشتی بودن،بارها و بارها حتی در کار اجرا به من ثابت شده که بچه های دانشگاه های تهران یه نبخگی دارن که اونا رو متفاوت میکنه از بقیه؛استاد من بعد از این همه تلاش و کار امسال من رو برداشته برای دکتری کاملا حق میدم بهشون اینم نیست که صرفا بچه های تهران رو بردارن دنبال ادم سختکوش و پژوهشگری هستن که سوابق علمی اجرایی داشته و بیشتر از همه قدرت تفکر و تحلیل داشته باشه هر چقد بگید همه بچه های تهران نخبه نیستن من قبول ندارم چرا این قضیه با تدریس در دانشگاه… ادامه نظر»

F.h
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۵:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  .....

بااین تعریفی که شما از خودت میکنی هیچکس جز دانشجویان دانشگاه تهران حق تحصیل تو این دانشگاه تو مقطع دکتری رو ندارن چون فقط اونا نخبه هستن . من به شما آدمی نشون میدم هیچی مقاله نداره ولی به راحتی نصف کسانی رو چمدون چمدون isi و مقاله دارن رو در عمل جا میزاره . یه کم به خودمون بیایم …

پاسخ به ......
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  .....

من خودم دانشجوی تهران بودم ولی بنظرم واقعا در حرفتون منطق دیده نمیشه! بهتره همیشه خودمون جای ادم های مقابل بذاریم ببینم چه حس و حالی دارن و چشمامون رو حرف ها و واقعیت ها نبندیم! باید همیشه و درهر شرایطی عدالت رو در نظر گرفت و حق رو گفت چه خوشایندمون باشه چه نباشه! همیشه ادم های که حق خوری میکنند و ظلمی میکنند در دنیای اطرافمون چقدر سرزنش و شماتت میکنیم ولی بنظرتون ما هم اگر خلاف حق و عدالت صحبتی و یا نظری بدیم سزاوار سرزنش و ملامت نیستیم ؟؟؟!!!

نیلوفر
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۸ ب٫ظ

خیلی مطلب خوبی بود…علی رغم طولانی بودن ولی با صبر تمامی مطلب نوشته رو دنبال کردم و واقعا نمیدونم چطور باید این سختگیری رو جهت جلوگیری از اجحاف در حق داوطلبان بیشتر کرد؟!! هزینه های سرسام آوری که از داوطلبان جهت حضور در مصاحبه ها دریافت میکنن این ظلم و اجحاف به کمال خودش میرسونه!

صبا الیاسی کامپیوتر ۹۷
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۲:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  نیلوفر

مگه غیر ازینه که اهضای هییت علمی موظفن در دانشگاه باشن و کار انجام بدن
پس چرا باید هر دانشگاهی پول برای مصاحبه بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا چرا
وظیفه اعضای هییت علمیه ک وقت بزاره

رضا
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

سلام دوستان
واقعا درست مطرح شده. یه نکته دیگه اینکه نمره مصاحبه شامل ۳۰ نمره مصاحبه و ۲۰ نمره آموزشی و پژوهشی است. به طور کلی کسی از ۲۰ نمره بیشتر از ۱۲ نمیاره. که اینجاست که ۳۰ نمره خیلی مهم است. چون هیچ معیاری نداره. همچنین دانشگاه ها با مطرح کردن نمره حد نصاب عملا دانشجویی را که نخواهند از گردونه رقابت خارج میکنند. چون اگر دانشجو حد نصاب نیاره اصلا سازمان سنجش پرونده اش را بررسی نمیکنه. پس ۵۰ نمره مصاحبه واقعا از همه نمرات مهمتره و نمره آزمون عملا بی تاثیره.

کامپیوتر
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۶:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

من با این نظر موافق هستم

رسول-نرم‌افزار
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۱ ق٫ظ

به عنوان موردی دیگه. فرم بالا امتیازی رو قائل شده برای کیفیت پایان نامه. در حالی که فرم دانشگاه آزاد این بند رو نداره. یعنی من که زحمت کشیدم تا پایان نامم ۲۰ بشه، با کسی که پایان نامه ۱۶ داره، ظاهرا تفاوتی نداره. چون توی فرم امتیازدهی دانشگاه آزاد این مورد وجود نداره.

طاهری
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۲:۰۷ ب٫ظ

دقیقا حق باشماست-کاملا موافقم

رسول-نرم‌افزار
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

اگر به جدول بالا نگاه کنید که مربوط به دانشگاه های دولتی هست، نوشته مقالات علمی پژوهشی داخلی یا خارجی. از “یا” استفاده کرده. اما فرم دانشگاه آزاد این “یا” رو نداره و داخلی و خارجی رو تفکیک کرده.
به نظرم فرم دانشگاه های دولتی صحیح تره.

ساناز ساسانیان معدن اکتشاف
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۲:۰۹ ب٫ظ

کلا دانشگاه آزاد باید در روند ثبت نام و مصاحبه و شهریه گرفتن یه تجدید نظر کلی بکنه!

رسول-نرم‌افزار
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۹ ق٫ظ

البته جدول امتیازدهی دانشگاه آزاد کمی با جدول بالا فرق داره.
انتقادی که خودم به جدول امتیازدهی دانشگاه آزاد دارم این هستش که اومده مقالات رو به ۳ بخش تقسیم کرده. مجلات معتبر خارجی، مجلات داخلی و همایش ها.
خب همایش ها که جای خود داره.
اما تفکیک مجلات خارجی و داخلی، از نظر من دچار اشکال هست.
چون فقط به دو مقاله معتبر خارجی امتیاز میدن. از طرفی اگر شخصی ۱۰ تا مقاله ISI با بالاترین ایمپکت ها رو هم داشته باشه، باز هم فقط دوتاش رو امتیاز میدن، در حالی که اگر مقاله ای در مجلات داخلی نداشته باشه، امتیاز مقالات داخلی رو به طور کلی از دست میده.
مجلات داخلی بیشتر در رشته های علوم انسانی کاربرد دارن.
مثلا در رشته ما که کامپیوتر هست، اولا تعداد مجلات داخلی خیلی محدوده، در ثانی خود اساتید هم دانشجو رو تشویق میکنن که برید سمت مجلات معتبر جهانی با ایندکس ISI
به ندرت میشه کسانی رو در رشته کامپیوتر پیدا کرد که دوست داشته باشه مقاله اش رو در مجلات داخلی چاپ کنه. چون مقاله به زبان فارسی عملا محدود میشه به ایران و فارس زبانان. مقاله نویسان دوست دارن که به زبان بین المللی مقالاتشون رو منتشر کنن تا ارجاعات بیشتری داشته باشه.
به همین دلیل، پیشنهاد من این هستش که بخش امتیازدهی مقالات خارجی و داخلی درهم ادغام بشن. اینجوری نباشه که مقاله خارجی سوم بنده بدون امتیاز بمونه ولی چون مقاله در مجلات داخلی نداشتم، امتیازش رو از دست بدم.

ع.ر
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۹ ق٫ظ

باسلام از مسولین محترم سازمان سنجش استدعا مینمایم که امسال حتما برای دکتری فرصت تکمیل ظرفیت در نظر بگیرند . اجازه دهند داوطلبین یکبار دیگر امیدوار به پذیرش و انتخاب رشته مجدد شونداین امید را از دل داوطلبان نگیرید و حتما در مصوب حذف تکمیل ظرفیت تجدید نظر فرمایند.تشکر

Maryam
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۹ ق٫ظ

مطلب جالب و تاثر برانگیزی بود. واقعا حرف دل منو زدن. راستش با این وضعیت ادم ترجیح میده سختی خا را به جون بخره و بره خارج از کشور تا این بی عدالتی ها بر سرنوشتش و روحیش تاثیر منفی نذاره. کاش بازم مثل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد سازمان سنجش اختیار کامل برای پذیرش داشت و جلوی این مشکلات گرفته میشد . ما تک به تکمون هنوز به این تکامل فکری نرسیدیم که عدالت را اجرا کنیم و خودمون را جای اون دانشجو که حداقل چندین سال زحمت کشیده تا تین رزومه را فراهم کنه بگذاریم.

مخابراتی
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  Maryam

با سلام. این تضاد برای من بسیار جالبه که شما با اینکه یه استادی دانشجو رو بطور دلخواه انتخاب کنه رو عین بی عدالتی میدونید و در برابر اون میخواید برید تو سیستم آموزشی خارج از ایران که دقیقا این مدل رو بطور کامل اجرا میکنه یعنی هر دانشگاه درست و حسابی اروپا یا آمریکای شمالی بخوای بری اولین گام اینه که باید به استاده ایمیل بزنی شرایطتو بگی رزومه تو بفرستی شاید خوشش بیاد شایدم نه!
باید قبول کنیم که نه تنها سیستم آموزشی ایران بلکه ما دانشجوها هم هنوز مفهوم واقعی تحصیلات تکمیلی رو درک نکردیم. هنوز برای خیلی از ما دکتری شبیه صف نانوایی هست که عجله داریم زودتر و بیشتر ازش بهره مند بشیم.
آرزوی میکنم روزی برسه که منم بتونم به استادیکه تو زمینه تخصصیم کار میکنه ایمیل بزنم و بگم چون شما اکسپرت این موضوع هستی و چون فاندشو داری و درگیر پروژه در این زمینه هستی لطفا منو بعنوان دانشجوی دکتری قبول کن
با آرزوی موفقیت برای همه و البته مریم خانم!

اسد
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۲:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  مخابراتی

برادرم استادان آنها تنگ نظری های اینجا را ندارند. باید قبول کنیم که هنوز در بسیاری از مسائل فرهنگ آنها در داخل جا نیفتاده. باید قبول کرد.

یاشار
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

واقعا این مطلب حرف دل خیلی از داوطلبان امسال است…ای کاش یک بخشی خارج از دانشگاه آزاد بر روند مصاحبه ها نظارت داشت…از دید خیلی ها شاید این موضوع فقط یک نگرانی ساده و حتی طبیعی باشه اما از دید من داوطلب با آینده ام گره خورده و هر نظری از طرف داوران میتونه برام سرنوشت ساز باشه….

داوطلب
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۸ ق٫ظ

باسلام و تشکر از سازمان سنجش جهت شفاف سازی مسائل پیرامون مصاحبه دکتری.خواسته بنده و اکثر داوطلبان دکتری اینست که نتایج مصاحبه زودتر از شهریور اعلام شوند.چرا که بعضی افراد که در شهرهای دیگر پذیرش میشوند ممکن است جهت نقل وانتقال فرصت کارهای مربوطه را نداشته باشند.ودر ضمن تا آزمون بعدی که اسفندماه برگزار میشه برای کسانیکه قبول نشدند فرصت زیادی باقی نموده .اگر مرداد ماه نتایج نهایی اعلام شود بنفع داوطلبان وهمچنین پذیرفته شدگان میباشد.با تشکر