موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری ۹۸ تا آخر فروردین

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

کارنامه اولیه داوطلبان آزمون دکتری هفته آخر فرودین ماه ۹۸ منتشر خواهد شد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده در نیمه اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در هفت گروه آزمایشی و ۲۴۵ کد رشته امتحانی برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد، پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیردولتی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها از روز سه‌شنبه ۶ آذر ۹۷ در سایت سازمان سنجش آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده روز پنجشنبه (۱۵ آذر ۹۷) به پایان رسید.

برای شرکت در آزمون تعداد ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۸۴ هزار و ۳۸۰ نفر زن و ۱۱۲ هزار و ۵۷ نفر مرد هستند. به عبارت دیگر ۴۲.۹۶ درصد شرکت کنندگان این آزمون زن هستند.

از تعداد ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۱۱۷ هزار و ۵۱۷ نفر در گروه علوم انسانی، ۱۷ هزار و ۴۷۹ نفر در گروه علوم پایه، ۳۴ هزار و ۶۴۰ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر در گروه کشاورزی منابع طبیعی، ۹ هزار و ۸۸۴ نفر در گروه هنر، ۲ هزار و ۹۹ نفر در گروه دامپزشکی و ۴ هزار و ۳۳۳ نفر در گروه زبان ثبت نام کرده‌اند.

بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در آزمون دکتری سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۳۸ هزار و ۲۶۷ نفر کمتر شده است.

سازمان سنجش آموزش کشور همچنین اعلام کرده است که نتایج اولیه آزمون دکتری ۹۸ هفته آخر فرودین ماه ۹۸ منتشر خواهد شد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دکتری ۹۸ بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند و با توجه به کد رشته محل‌های انتخابی و حد نصاب نمره سنجش عمومی که با هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو تعیین می‌شود، با توجه به سهمیه، داوطلب به منظور شرکت در مراحل مصاحبه دکتری و سایر مراحل گزینش که در دانشگاه صورت می‌گیرد مانند سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری حاضر خواهد شد. در نهایت پس از اعلام نتیجه مراحل گزینش از سوی دانشگاه‌ها به سازمان سنجش، نمره کل نهایی هر داوطلب محاسبه و فهرست پذیرفته شدگان نهایی داوطلب استخراج و اعلام خواهد شد.

به طور کلی با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد، حدود ۲۳ هزار نفر در آزمون دکتری سال ۹۸ پذیرفته خواهند شد و نتایج نهایی آزمون دکتری ۹۸ هفته آخر شهریور ماه سال جاری اعلام خواهد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

166 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Khakil
فروردین ۲۴, ۱۳۹۸ ۱:۰۸ ب٫ظ

سلام دوستان. من در مورد اینکه کارنامه ی نتیجه اولیه ی دکتری این هفته چه روزی اعلام میشه سوال کردم. جوابشون ابن بود که هنوز متأسفانه اطلاعیه ای به روابط عمومی در مورد اعلام نتایج به ما داده نشده.

REZA
فروردین ۲۴, ۱۳۹۸ ۳:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  Khakil

پارسال (۱۳۹۷) ۲۷ فروردین روز دوشنبه ساعت ۵ بعدالظهر به بعد اعلام کرده بودند

آناهیتا
فروردین ۲۱, ۱۳۹۸ ۱:۱۶ ق٫ظ

توجه کنید جمله ی آخر متن رو. نوشته نتایج نهایی هفته آخر شهریور میاد. اخه چرااا. پارسال که چهارم شهریور اومد.‌چقدررر بلاتکلیفی.‌

نوراااا
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۵:۵۶ ب٫ظ

سلام دوستان کسی میدونه مدیریت بازرگانی چه ربطه ای میخواد؟ مثلا شهر یزد؟ تو رو خدا جواب بدین

Sociology به امیر میرشاهی
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۲ ق٫ظ

سلام. متوجه متن تون نشدم. آزمون استخدامی که مجری سازمان سنجش است. اعلام ش توسط این سازمان انجام میشه. شما رابطه بازی را اشاره کردید. افرادی که تو اداره یاارگان خاصی با مدرک ارشد یا دانشجو دکتری با سابقه کم شغلی حضور دارندقطعا با ازمون بودن. افرادی با دیپلم وسطح سواد پایین تر جذب شدند. متن شمابرای انها مصداق دارد. بهتر تو اینجور مسائل تجربه حاصل کنید سپس نقد و نگارش بفرماید.

امیر میرشاهی
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۸:۰۰ ب٫ظ

سلام. نظرات شما رو اینجا بسیار خوندم و فکر میکنم آدم خوش فکر و منطقی ای باشید و با توجه به این احساس نمیکنم منظورتون این باشه که ۱۰۰% امور استخدامی بخش دولتی دست سازمان سنجش باشه و هیچگونه به قول شما “رابطه بازی” وجود نداشته باشه! اگر اینطور باشه متاسفانه در موردتون اشتباه فکر کردم.
هر یک از دستگاه های دولتی اداره استخدامی و کارگزینی مختص خود رو دارند و به احتمال زیاد بازم از این اداره جات با اسم های مختلف در هر ارگانی وجود داشته باشه. در کنار همه اینها در دولت “سازمان اداری و استخدامی کشور” وجود داره که اونم همین کارو انجام میده. روش های استخدام هم که خودتون بهتر از من میدونید شامل استخدام رسمی، پیمانی، قرارداد کارمعین و کارگری هستش که منظور بنده در نظر قبلی بیشتر استخدام رسمی بود. بنده خودم ۴ سال به صورت پیمانی برای دولت کار کردم.
فکر میکنم با دقت نظر بنده رو نخوندین چون متن بنده صرفا در خصوص استخدام در دستگاه های دولتی نبود. قبل از اظهار نظر لطفا با دقت نظرات رو مطالعه کنید سپس نقد و نگارش بفرماید :)

Sociology به امیر میرشاهی
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۹:۲۳ ب٫ظ

بله منظورم در مورد استخدام دولتی و آزمون سازمان سجنش صد در صد نبود. اگر دفترچه استخدامی را مطالعه بفرماید ۷۰درصد ازمون کتبی موثراست.ازمون استخدامی سهمیه خاص خودش را دارد. بااین وجود۴۰درصد دسته کم بدون پارتی و سهمیه پذیرفته می شوند.البته بنده راه کارهای دیگه ام در متن های پایین باتوجه به روحیات افراد نگارش کردم. درموردمشاغل دولتی هیت علمی شدن بسیار دشوار است اگر نگویم غیرممکن.بدترین گونه برای گزینش افراد درمشاغل براساس مصاحبه است که اعمال سلیقه و رابطه گل می کند

مدیربت فناوری اطلاعات-IT
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۹:۳۰ ق٫ظ

پارسال این موقع ها یه اطلاعیه داد سنجش و روز اعلام نتایج مشخص کرد که ۲۷ م هستش ولی امسال خبری نیست چرا؟!!
فکر کنم سنجش هم سیل برده!!!

علی
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹ ق٫ظ

۲۰ام فروردین اطلاعیه زده بودن. احتمالا امروز اطلاعیه بزنن

مدیربت فناوری اطلاعات-IT
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  علی

بله دقیقا…
امیدوارم امروزم اعلام کنن

m
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۹ ب٫ظ

دوستان دوران انتظار را چگونه تاب میاورید؟
برای مصاحبه چه کردین؟

امیر میرشاهی
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۶:۱۲ ب٫ظ

صحبت ها و نقطه نظرات بیشتر دوستان رو خوندم. همه ما، که دیگه بچه دبیرستانی نیستیم و اکثرا مدرک ارشدمون لب کوزه قرار داره، بهتره کمی یاد بگیریم بعضی وقتا جای گفتن حقایق، خودمونو جای طرف مقابل بزاریم. گفتن حقایق که دردی رو دوا نمیکنه و نشانه هوش و ذکاوت بالای ما نیست. فارغ از حقایق و اینکه کی راست میگه و کی اشتباه میکنه اگه خودمون رو جای نویسنده اون نظر بزاریم میتونیم بهش حق بدیم که چنین نظری داشته باشه. این موضوع به کنار. به نظرم دلیل ادامه تحصیل در دکتری، به عنوان یک فرصت یکسان برای همه، میتونه صرفا برای خود شرکت کننده قابل توجیه باشه نه کسه دیگه! بله ما میتونیم برنامه و هدف داشته باشیم که خیلی هم خوبه ولی نمیتونیم از باید ها و نباید ها برای دیگران صحبت کنیم. شاید اشتباه میکنم ولی در خصوص اشتغال که خیلی ها گله دارن باید عرض کنم که متاسفانه موضوع جنسیت عموما در بازار کار اکثر کشورهای جهان مخصوصا جهان سوم از اهمیت خاصی برخورداره. در بخش دولتی که همه چیز مشخصه. یا سفارش شده ها استخدام میشن یا درصد خیلی کمی از طریق آزمون هایی که اکثرا معلوم نیست کی اعلام میشه و کی برگزار میشه و صد البته جنبه نمایشی داره جذب میشن. و اما در بازار کار بخش خصوصی در اقلب موارد شما کافیه تحصیلات عالیه و دانش کافی نداشته باشید ولی اگه یه خانم و یا به ندرت یه آقای سر زبون دار و کمی پر رو و خوش قیافه باشید، میتونید… ادامه نظر»

زهرا
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۸:۲۶ ب٫ظ

سلام من که دلم رو به چیزی خوش نکردم چون مسیر پیش رو تهش معلوم نیست و تا حدی مبهمه برای من ولی میدونم برای رسیدن به خواسته ها و اهدافم چاره ای جز تلاش کردن ندارم

سینا یاوری
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۹:۱۳ ب٫ظ

سلام. امیدوارم در آزمون موفق بشید.
به نظر من خیلی خوبه که دوستان تجربه خودشون رو بازگو میکنند حتی خود شما.
صحبتهای خیلی از دوستان برای یکی مثل من که مونده ادامه بده یا بره سربازی خیلی مفیده.
شرایط رو از دیدی تشریح میکنند که من و امثال من در اون تجربه نداریم. صحبتهای آقای منصور، علی، احسان و مهدی مهندس مکانیک و درد و دل بهرام واقعا انسان رو به فکر فرو میبره. من امتحان دادم ولی الان خیلی مردد هستم که حتی اگه در دانشگاه خوبی مجاز بشم ادامه بدم یا نه. ۲۵ سالمه و ارشد مکانیک صنعتی اصفهان و سربازی نرفتم. امیدوارم همه موفق باشند.

fa
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  سینا یاوری

سلام، به نظرم صبر کنید ببینید در مصاحبه چه میکنید در صورت قبولی ادامه تحصیل بدین وقت برای سربازی هست

eng
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

برای بنده جای سوال هست وقتی نتنها کمبود دکترا نداریم و حتی ازدیاد شدید دکترا داریم پس چرا دانشگاههای پولی در مقطع ارشد و خصوصا دکترا دانشجو می گیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زهرا
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  eng

برای پول بیشتر و بیشتر که نمیدونم در چه مسیری هزینه میشه

eng
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۲:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

در تمام دنیا اموزش جز بالاترین خطوط قرمز ان کشور است چون در صورت به انحراف رفتن تمام سیستمهای مدیریتی را با چالشهای جدی مواجهه می کند ….ثانیا متخصصان بی کیفیت را تحویل جامعه می دهد….حال ایا این مقدار کم درامد در سطح اموزشی در دید کلان برای دانشگاهها و اشتغال تعداد کمی از افراد در این دانشگاهها نسبت به اثرات اسیب زای وحشتناک در جامعه، بهتر نیست این دانشگاهها در مقطع تحصیلات تکمیلی تعطیل شوند تا بیشتر از این جامعه را به نابودی نبرند….

زهرا
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۷:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  eng

در جواب بخش آخر صحبت های شما باید عرض کنم برخی مسئولین تازه چند سالیه که به فکر راه اندازی انواع متنوع دانشگاه های پولی افتادن برای کسب درآمد و بعید میدونم با حذف چنین دانشگاه هایی مخالفت بشه چرا که این روند با عنوان دانشگاهای مجازی و انواع مختلف پردیس ها در دانشگاه های سطح ۱ کشور وجود داره و از طرفی منابعی که وزارت علوم در اختیار دانشگاه ها قرار میده کافی نیست و از طرفی تعداد داوطلبان ارشد و دکتری هم زیاده. به نظرم تا زمانی که تحصیل در دانشگاه های روزانه رایگان است باید انتظار چنین ضعف هایی رو هم داشت اگه مثل سایر کشورهای دیگه دانشجویان روزانه پول پرداخت میکردن و این پول ها در جهت تهیه و تجهیز دانشگاه ها و رفع کمبودها هزینه میشد نیروی متخصص قوی تری داشتیم و دولت هم نگران هزینه ها نبود و اینقدر دوره های شهریه پرداز در دانشگاه های برتر که فقط به خاطر جبران هزینه ها در دانشگاه های برتر ایجاد شدن به وجود نمی آمد با وجود و عدم حذف دوره های روزانه این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا وقتی که سیستم آموزشی به همین صورت است

eng
فروردین ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

در کشورهای دیگر هم دانشگاه دولتی داریم و بودجه سرسام اور دارند و اطلاعات شما جسارتا اشباه می باشد…..ضمنا دانشگاه پولی انها هم سطح پایین تری دارد و بتبع وضعیت کاریشان در ان کشور بشدت افت خواهد کرد….ضمنا دانشجویان قوی در دانشگاههای قوی در ان کشورها نتنها پول نمیدهند بلکه درامد هم دارند ….این را هم اضافه کنم در تمام دنیا دانشگاه دانشجو نمیگیرد بلکه استاد تمام دانشجوی دکترا میگیرد انهم در تخصص خودش و در حد یکی دوتا….

زهرا
فروردین ۲۱, ۱۳۹۸ ۳:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  eng

بله ولی قطعا تعداد افرادی که برای تحصیل در دانشگاه هزینه میکنن خیلی بیشتر از افراد خاص و بورسیه ای است که به صورت رایگان تحصیل میکنن

eng
فروردین ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

اما به هر دانشگاهی مجوز اینکه هرچی دانشجو برداره نمیدن…مثلا هر پرفسور یک دانشجوی دکترا در زمینه تحقیقاتیش مجوز داده میشود و دانشجوی دکترا هم از چنگال پرفسور بدلیل سیستم انجا نمیتواند زیرابی برود و مجبور به تلاش سخت می باشد….خلاصه اگر در ایران هم هر پرفسور یک دانشجو بردارد، دانشگاههای پولی تعداد بسیار اندکی دانشجوی دکترا خواهند داشت…

نیما
فروردین ۲۲, ۱۳۹۸ ۴:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  eng

خطاب به کامنت eng:
نوشتین که دانشگاههای پولی در کشورهای دیگه هم سطح پایین تری داره و وضعیت کاریشون افت خواهد کرد. منظورتون از این کشورهای دیگه کجاست؟ آیا ایالات متحده هستش؟ یعنی کشوری که در اون تقریبا همه دانشگاهها اعم از ایالتی و غیره در همه مقاطع تحصیلی پولی هستند، به خصوص دانشگاههای سطح یک اون مثل هاروارد و پرینستون که بیشترین شهریه رو اخذ میکنن ؟ الفاظی مثل “در تمام دنیا” خیلی کلی هستن و باید دقیقا منظورو گفت و تعمیم کلی غلطه. مثلا نظام آموزشی فرانسه از مبنا با نظام ایالات متحده فرق داره، در حالی که هر دو کشور در علوم‌ پیشتاز هستن. در فرانسه تقریبا همه دانشگاهها در همه مقاطع تحصیلی رایگان هستن، در حالی که در ایالات متحده برعکس اینه. کیفیت دانشگاهها فقط به بحث پولی بودن و نبودن برنمیگرده و بستگی به نظام اقتصادی کشور هم داره و از کشوری به کشوری دیگه تفاوت اساسی داره.

eng
فروردین ۲۳, ۱۳۹۸ ۴:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  نیما

اولا در ایالات متحده هم دانشگاه دولتی داریم….ثانیا دانشگاههای که نام بردید پشتوانه مالی از سیستم و سازوکار اون کشور هست نه شبیه دانشگاههای پولی ایران که توسط افراد پرداخت شوند مگر برای افرادی که فاقد استفاده از شرایط استفاده کننده از ان تسهیلات باشند……

عارف
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۰:۵۸ ق٫ظ

البته یه پیش بینی من هم کردم
معمولا پیش بینی هام همیشه درست از آب در میان
حالا این پیشی بینی در اختیار دوستان می زارم
به نظرم تا ۵ الی ۷ سال دیگه کمتر مدرک دکترا داشته باشیم
طبق آمار و ارقام و پیشی بینی که من کردم معمولا افراد دیگه دنبال تحصیل نمیرن حق هم دارند و این شامل دکتری هم میشه که به شدت سال به سال افت شدید میکنه تا نزدیک ۵ الی ۷ هفت که توی این سال ها کمبود دکتری خواهیم داشت و مدرک دکتری دوباره با ارزش میشه
و خیلی هم از کشور میرن هر چه نخبه داریم توی این ۵ الی ۷ سال از کشور میرن اوج اوج اوج فرار مغزها میشه این ۵ الی ۷ سال اینده که ضربه جبران ناپذیری به کشور میزنه
متاسفانه…….
و این ضربه باعث میشه تقریبا ۵ الی ۷ سال آینده دوباره به افراد نخبه یه اهمیت کوچکی دهند و به دکترا
یعنی نا امید هم نشدید
درست الان وضعیت دکتری خیلی خراب ولی ۵ سال دیگه خوب میشه
ا

fa
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  عارف

سلام
بعید میدونم پیش بینی شما درست باشه دوست عزیز
با این اوضاع اقتصادی و قیمت دلار کسی پول جابه جایی از یه کشور به کشور دیگر رو نداره چه برسه بخواد بره در کشور دیگه ای زندگی و تحصیل کنه هزینه اونور خیلی بالا است حداقل ۱۰۰۰ دلار در ماه

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۵ ب٫ظ

سلام
صحبت های دکتر مجید حسینی معمولا مفید و در عین حال خیلی تلخه.واقعیت های جامعه رو انعکاس میدن.ولی یک فایلی هست با عنوان “موضوع علوم انسانی چیست،ما نیاز به تغییر نظامات فکری داریم” من به همه شما پیشنهاد میکنم نزدیک به دو ساعت این فایل صوتی رو حتما گوش کنین.

علی
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۹:۰۱ ب٫ظ

این عجله طبیعیه. سال پیش من خودم داشتم سکته میکردم. به هر حال نتایج میاد و اونایی که باید مجاز میشن تا بابامرحله مرحله سخت تر که مصاحبه هست روبرو بشن. مرحله اصلی مصاحبه هست وگرنه خیلیا قراره مجاز شن. رقابت اصلی اونجاست. برای همه کسانی که لیاقت دارن ارزوی موفقیت میکنم و امیدوارم اونهایی که حقشونه پذیرش نهایی بشن. زیاد مرحله اول رو جدی نگیرید. مصاحبه مهمه

نازنین
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  علی

فکر نمیکنم برای کسی صرفا مجاز بودن مهم باشه.. حدود رتبه برای همه مهمه که عجله دارن.. مثلا من برای دانشگاهی که میخوام قبول شم باید قبل ۵۰ باشه رتبم و نگرانم که رنج رتبم چه حدودایی هست.. اونکه صد البته که هرکی زحمت کشیده نتیجه میگیره.. درضمن مصاحبه مهمه و همچنین رزومه ولی به شرطی مهمن که شما رتبه و ترازتون جوری باشه که دانشگاهای خوب دعوت بشید

علی
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین

بله درسته. رتبه نسبتا مهم هست ولی در نهایت مصاحبه مهم تره. البته بنده سال پیش قبول شدم و الان دانشجو هستم

نازنین
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۷:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  علی

من پارسال از دو تا دانشگاه نمره مصاحبه عالی گرفتم و تقریبا شک نداشتم قبولم ولی زور رتبم به قبولی نرسید.. پس انقدر هم که میفرمایید رتبه بی اهمیت نیست. نمیفرمودین هم از کامنت قبلیتون مشخص بود قبول شدین :))

علی
فروردین ۱۹, ۱۳۹۸ ۹:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  نازنین

چون فرمودید ترازتون باید طوری باشه عرض کردم. رتبه با مصاحبه قابل حله. یعنی شما رتبه عالی بیارید مصاحبه ردتون کنن راحت میتونن و اگر رتبه متوسط داشته باشید هم راحت میتونن با نمره خوب مصاحبه قبولتون کنن. پس مطمئن باشید پارسال اگر قبول نشدید اساتید نخواستن و ربطی به رتبه نداشته. امیدوارم امسال مصاحبتون بهترخوب باشه و قبول بشید جایی که دوست دارید

امید مکانی
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۸:۵۱ ب٫ظ

سلام کسی هست مصاحبه مهندسی مکانیک رفته باشه چجوریه میگید

سعید
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۶:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  امید مکانی

نظر دهید…سلام.من پارسال رفتم دانشگاه محقق اردبیلی گرایش تبدیل انرژی.اکثر سوالاتشون از پایان نامه و رزومه بود. والسلام

Khakil
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱:۵۱ ب٫ظ

سلام. کسی هست که نانوشیمی شرکت کرده باشه؟

نازنین
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۵ ق٫ظ

دوستان به نظرتون نتایج رو کی اعلام میکنن؟ سنجش عملا مسخرمون کرده. ۶ ماه سال علاف اعلام نتایجیم.. خب چرا مثلا اردیبهشت آزمون برگزار نمیشه که وقتمون بیخود هدر نره؟

امین
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین

هفته آخر فروردین گفتن اعلام میشه یعنی بازه زمانی ۲۴ تا ۳۰ فروردین و به احتمال زیاد در یکی از روزهای ۲۶ و ۲۷ یعنی دوشنبه یا سه شنبه هفته بعدی اعلام میشه. پارسال ۲۷ فروردین اعلام شد.

مریم
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین

یکشنبه هفته آینده ساعت ۱۸یا دوشنبه تا ساعت یک ظهر اعلام میشه ،شک نکن

Nazi
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۴:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

خدا کنه زودتر اعلام کنن بخدا خسته شدیم از انتظار

Khakil
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۸:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام. دوست عزیز لطفاً استرس وارد نکنید. هنوز که چیزی اعلام نکردن‌ دقیقا چه روزی اعلام میشه.

بهرام
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱:۱۵ ق٫ظ

سلام. من ارشد دارم از دانشگاه تهران. سربازی هم رفتم. متاسفانه بیکارم و درآمد مناسبی ندارم. تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدم. آزمون رو شرکت کردم و منتظر نتیجه هستم. نظرات خیلی از دوستان کاملا صحیح و قابله لمسه. اقای منصور، مهدی مهندسی مکانیک، احسان و …
من با اینکه قبول دارم دلیل خوبی نیست ولی من بخاطر بیکاری ادامه تحصیل میدم تا ببینم شرایط چی میشه.
من اگه به ۶ سال پیش برگردم آزمون ارشد شرکت نمیکردم. به شرایط بدی برخورد کردیم. من تخصص انجام کاری هم ندارم. کاش به اندازه مقاله روی چیزای کاربردی هم وقت میزاشتم تا الان مجبور نباشم در سن ۲۸ سالگی از پدرم پول بگیرم.
ولی واقعا راهی ندارم. در استان محل زندگی کاری نیست و نمیتونم کاری هم نکنم. اگه دوستان پیشنهتدی دارند خوشحال میشم ارائه بدند.

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۲:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  بهرام

سلام آقا بهرام همه افراد استعدادهایی دارن که به علل مختلف نادیده گرفته میشن.من نمیدونم شما چه رشته ای خوندین ولی گاهی پیش میاد که ما از اول راهو اشتباه میریم و راه راه ما نبوده.یادم میاد دوران کارشناسی ترم دوم کار اداری داشتم با یکی از دوستان همراه شدم فکر میکردم ایشون هم کار مشابهی داره بعد صحبت کردیم ایشون میخواست انصراف بده و در مورد لغو معافیتش سوال داشت ازش پرسیدم چرا گفت تو همین چند ماه فهمیدم من مال مهندسی نیستم و مهندسی هم به درد من نمیخوره.همیشه به هنر علاقه داشتم الانم میخوام کارگردانی بخونم.فکر میکنم اون موقع گفت یک فیلم کوتاه هم ساخته .گاهی به استعدادهامون بی توحهیم نگر اینکه اتفاقی پیش بیاد ببینیم چه جالب ما استعداد الف و ب هم داشتیم ولی این تحصیل باعث شده اونها غیر فعال بشه.پتانسیلش هست.یه مثال جالب بزنم شاید کمک کنه. میگن استعداد های زبانی از بدو تولد در همه نوزدان وجود داره.یعنی با آزمایش هایی که انجام شده بچه ها در هر کشوری به دنیا بیان به صورت فطری همه آواها رو میتونن تمیز بدن و تفکیک کنن.مثلا تفاوت ز ،ظ،ذ و ض رو ما الان در زبان عربی داریم و بزرگسالان بقیه کشورها این تفاوت رو متوجه نمیشن و اصلا حرفی برای هر کدوم از این آواها معرفی نشده .ولی همه کودکان تا یک سنی این تفاوت ها رو تشخیص میدن در ذخیره زبانیشون هست.بعدا تحت تاثیر فرهنگ و شرایط محیطی این حسگرها خاموش و غیر فعال میشن چون نیازی به فعالیتشون نیست و کاربردی… ادامه نظر»

بهرام
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۵:۱۵ ب٫ظ

ممنون بابت راهنمایی. با توجه به سنم و شرایط جامعه، نمیشه راحت دنبال استعداد رفت. من به درآمدی که بتونم باهاش امورات خودم رو بگذرونم شدیدا نیاز دارم. احساس میکنم تلف شدم. نمیدونم در این شرایط ادامه تحصیل خوبه یا نه. من نمیخوام به صرف علاقه ادامه بدم چون انرژی رو میتونم صرف کار و کنم. متاسفانه ادامه تحصیل در ایران آینده مبهمی. تا سال ۹۱ رو هوا دکتری رو میزدند ولی الان اصلا اینطوری نیست. از طرفی یکی مثل من کاری هم ندارم انجام بدم و شرایط مالی هم طوری نیست که خودم حرکتی کنم و وقتم داره بی هدف تلف میشه.

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۸:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  بهرام

خواهش میکنم ببینید شما میگی با توجه به سن و شرایط جامعه نمیشه دنبال استعداد رفت و از طرفی هم میگی کاری نداری انجام بدی و خودت هم حرکتی نمیزنی چون شرایط مالی نداری و وقتتم داره تلف میشه و به درآمد گذران امورات هم احتیاج داری از اونطرف هم در این شرایط میگی دکترا…احساس تلف کردن وقت هم داری. من همه این حرفا رو که شما خودت اشاره کردی گذاشتم کنار هم.میخوام رک با شما صحبت کنم.شما الان دقیقا منتظری معجزه ای رخ بده یک نفر به شما زنگ بزنه بیاد به شما بگه از فردا بیا سر کار شرایطشم رو خودت تعیین کن با اینکه از جایی مثلا پول خوبی برسه کاری راه بندازی؟ شما نه از علاقت گفتی نه از رشتت نه از استان محل سکونت و اینکه بالاخره رفتی دنبال کار یا نه؟جایی خودت رو معرفی کردی فرم پر کردی ؟ بیشتر جوونای ما شرایط شما رو دارن.نه پشتیبان مالی دارن نه معرف برای شغل و آشنایی برای استخدام.دانشگاهی که فارغ التحصیل شدی دانشگاه خوبیه و حتما هم دانشجوی خوبی بودی .اگر تمام تلاشت کردی برای پیدا کردن کار با اون رشته و اصلا موردی پیدا نکردی (یا شرایط خاصی داری مثلا نمیخوای جای دیگه ای از کشور کار کنی و هر کاری رو قبول نمیکنی درآمدش کافی نیست شرایطش سخته یا هر علت دیگه ای) خب به نطرت این نشون نمیده باید روی استعداد ها و توانایی های دیگت هم سرمایه گذاری کنی؟ خیلی از بچه ها ناامیدن از آینده کاری رشتشون .مثلا بچه های… ادامه نظر»

SOCIOLOGY به بهرام
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۸:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  بهرام

سلام دورد. شرایط شما برام قابل درک است چون بنده نیز قبل استخدامی شرایط سختی داشتم. برای رسیدن به درآمد قابل قبول درمشاغل آزاد دو راه وجود دارد یا باید سرمایه اولیه داشت یا باید حرفه و مهارت داشت(اکثر فارغ تحصیل های وزارت علوم متناسب با بازار کار مهارت ندارند). یکی از شرایط مثبت تون سن است. سن کمی دارید. حالا تجربه شخصی مو را می نویسم.بنده با درامد حاصل از کار کشاورزی فصلی در اوخر دهه ۸۰ فارغ تحصیل ارشد شدم. رشته من انسانی بود برای ایجاد سرمایه اولیه راهی جز استخدام نداشتم(البته تنها کار کشاورزی را آموخته بودم اما زمین برای کشت نداشتم). هم بخاطر نداشتن زمین و هم بخاطر فشار اطرفیان (انگ بی عرضه گی) راهی جز جذب از طریق آزمون استخدامی برای زندگی در ایران نداشتم. بعد چند ازمون استخدامی که شرکت کردم و دعوت به مصاحبه برخی آزمون های استخدامی شدم با بهانه ها ی مختلف مردود می شدم.در نهایت با آزمون استخدامی جذب شدم. اما راه کار بنده . شما باید مهارت یا حرفه متناسب با بازار کار مانند لوله کشی اب یا گاز یا برق ساختمان، تعمیر موبایل و……. آموخته باشی یا سرمایه اولیه داشته باشی در بازار کاسبی کنی (متناسب با محل زندگی تون کسب و کار ایجاد کنی) یا باید از طریق ازمون استخدامی جذب بشوید. متناسب با روحیه خودتون باید یکی از این مسیر ها را طی کنید.موفق باشید

نازنین
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۸ ب٫ظ

سلام به همه. من سال چهارمه که کنکور میدم و سه سال قبل مصاحبه دعوت شدم ولی قبول نشدم چون قبول دارم تلاشم کافی نبود.. امسال خیلی زحمت کشیدم و امیدوارم نتیجه بگیرم.. از الان میدونم کار درست حسابی واسه رشته من نیس چون رشته های علوم انسانی از جهت کاری فوق العاده با محدودیت مواجه هستن متاسفانه.. ولی من عاشق رشته م هستم و نمیتونم روزی رو تصور کنم که از جدال باز بایستم هرچند از اطرافیان و حتی هم رشته ای های خودم که قبول شدن نا امیدی بهم تزریق بشه..حال ب هم زن ترین چیزی که شنیدم از هم رشته ای های خودم بوده که بعد قبولی میگن بیخیال شو بابا هیچی تو ادامه تحصیل نیست.. همین که چند ساله دانشگاه و مدرسه با حق التدریس ناچیز درس میدم و فیدبک خوب میگیرم از بچه ها عشق میکنم با کارم و چیزی که خوندم ..آرزوی موفقیت دارم واسه همه کسایی که زحمت کشیدن

عارف
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۰:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  نازنین

احسنت

@
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۶ ب٫ظ

سلام دوستان
با خیلی از نظرات موافقان و مخالفان ادامه تحصیل در دکتری موافقم ، این مسائل بسته به نگاه تک تک ما داره که از هر پست چه برداشتی داشته باشیم
ولی به نظرم مهم اینه که اقدام عملی انجام بدیم برای ادامه مسیری که قراره در پیش بگیریم که این هم بسته به شرایط مختلف هر کدوم از ما داره سن و سال تا حد زیادی مهمه فردی که ۲۵ سالشه با فردی که ۳۰ سال یا بالای۳۰ داره هر کدوم شرایطشون فرق میکنه،توی سن کم میشه آزمون و خطا کرد در زمینه ادمه تحصیل در مقطع دکتری البته تا حدی ولی در سنین بالاتر باید محتاط بود، قطعا ادامه تحصیل نباید روزنه ای برای فرار از مسئولیت های فردی،خانوادگی و اجتماعی باشه

SOCIOLOGY به nge
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۹:۲۰ ب٫ظ

سلام. عنایت بفرماید. تقربیا از سال ۹۱ شاهد مشکل اشتغال برای دانشجویان دکتری و شاهد عدم بورس هستیم. من چندتا از دوستانم رشته های فنی هستند تو سن کم دکتری گرفتن(۳۰ سالگی مدرک دکتری دانشگاه دولتی گرفتن). که با هم در مباحث اشتغال و برخی جنبه های زندگی نظر مشترک داریم(همان متن های که در این سایت نگارش کردم را مورد گفتگو قرار میدم). دهه ۸۰ ادامه تحصیل یک ارزش بود. در ترم اول اکثر دانشجو های دکتری بورس می شدند. شغل و درامدو البته منزلت اجتماعی تحت عنوان هیت علمی دانشگاه وجود داشت که منجر به این می شد ادامه تحصیل بسیار وسوسه انگیز شود. تقربیا بنده از سال ۸۹ دفترچه های انتخاب رشته های ارشد را دیدم متوجه شدم که تغیر ارزش در دو یا سال بعد رخ خواهد داد.همان طور که در دوره دکتری در مدت ۴ سال استاد راهنما از دانشجو توقع تالیف و ترجمه کتاب ، نگارش مقاله و همیاری در پروژه اش و …… را دارد. بعد این دوران هم خانواده، اطرافیان، این توقع را از فردی که بالای سی سال(شاید هم بیشتر) دارد انتظار استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی دارند. پس معنی سواد به عنوان کمک به زندگی در تمام جهان می تواند محلی از اعراب باشد(جهان شمول خطاب شود).

eng
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۰:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  SOCIOLOGY به nge

اگر منظورتان بنده است باید عرض کنم که بنده از سال ۹۰ بشدت به وزارت علوم بدلیل عدم جلوگیری از افزایش سرسام اور در مقطع ارشد و در سال ۹۳ در مقطع دکترا بودم و هستم و اینکه در سال ۹۱ فارغ التحصیلان اکثر رشته ها در دانشگاه دولتی خصوصا درجه یک مشکل انچنانی برای کار نداشتند و اگر هم مشکلی بوده مقطعی بوده یا بخاطر نداشتن کارت پایان خدمت بوده است…..بنده سالهاست با این افزایش ظرفیت سرسام اور معترض بوده و هشدارهای زیادی از همان ابتدا دادم و متاسفانه در ان زمان کمتر کسی با نظر بنده همراه بود

عارف
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۷:۴۶ ب٫ظ

دوستان کدوم حالت بهتره
من ارشدم تمام شده توی بهمن
الان به نظرتون برم سربازی و بعدش کار؟
یا برم دکتری و توی دوران دکتری پروژه جایگزین خدمت انجام بدم و اگر دکترا برم می تونه یه شرکت بزنم چون وقتم بیشتر بازه ولی اگه ارشد برم فک نکنم بتونم بزنم
به نظرتون کدوم خوبه؟

SOCIOLOGY
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۹:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  عارف

سلام.شما چون برای ادامه تحصیل تون هدف دارید بسیار عالی است. اگر معتقدید می تونید با دکتری به آهدافی که ذکر کردید دست پیدا کنید برای شما ادامه تحصیل مفیدتر است. البته با افرادی هم که ارشد گرفتن تو زمینه شغلی تون مشورت کنید که حتما نیاز به مدرک دکتری هست برای موفقیت در شرکت تون یا خیر. می تونید با این شرایط بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

عارف
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۰:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  SOCIOLOGY

مرسی بقیه دوستان نظراتشون هم بگن
البته یه اشتباه تایپی در نوشته قبلی من رخ داده که گفتم

احسان
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۱ ب٫ظ

سلام و تقدیم احترام. هر کسی مسئول زندگی خودشه. خوب نیست که دوستانی که تجربه خودشون رو به اشتراک میزارن به تزریق یاس و ناامیدی متهم کنیم. ادامه تحصیل هدفمند خیلی خوبه. ولی نقطه مقابلش خیلی بده.
من جایی استخدام نیستم ولی دارم کار میکنم. دوستان عزیز اگه قابلیتهای خودشون رو بشناسند بیکار نمیمونند. نمیگم همه جا ولی خیلی جاها به ویژه در شهرهای بزرگ کار هست. نباید گفت چون من بیکارم بقیه پارتی داشتند. کار کردن اولویت ۱ خیلیا نیست. اولویت ۱ بودن باعث میشه تمام تلاشها و کارها در راستای هدف دیگه ای باشه. دوستان درست گفتند که خیلی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی استقلال مالی مناسبی ندارند.
ایران رو امثال ما میسازند. ما باید برای نسل بعد برنامه ریزی کنیم. متاسفانه نسل قبل به هر دلیلی شرایط مناسبی رو برای ما فراهم نکرده طوری که الان دهه ۶۰ و ۷۰ دارند تاوان میدند. خیلی از ما هم داریم مسیری میریم که این وضعیت رو تشدید میکنه.
این وظیفه ماست که در هر جایی هستیم درست کار کنیم. ادامه تحصیل و پژوهش کاربردی نیاز اساسی ایرانه. پتانسیل ها در راستای چاپ مقالات بی کاربرد هدر میره و دانشجوی عزیز میشه ابزار.
بعضی دوستان علیرغم ارائه صحبتهای صحیح و واقعیت جامعه خیلی تند برخورد کردند. اگه شرایط رو سنجیدید و میدونید با ادامه تحصیل موفق ترید ادامه بدید. خواهش میکنم به دلیل جایگاه اجتماعی و پرستیژ مسیر اشتباهی نرید.
نتایج چند وقت دیگه اعلام میشه و امیدوارم همه موفق باشند.

SOCIOLOGY
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۸:۳۸ ب٫ظ

بنده در کامنت های پایین به احسان نوشتم شخصی که اززمانه جلوتر است تو ایران محکوم به حسادت و تنگ نظری است.ما صرفادر زمینه شغل مشکل نداریم. بلکه در زمینه منش و رفتار هم دچار اسیب های جدی شدیم. این همه فرهیخته اما اکثرا عصبی. تحمل و صبر شنیدم نظر دیگران را هم ندارم. . بهتره در مورد رفتار و منش مون تامل کنیم فقط همین.

SOCIOLOGY به چندنطقه
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۸:۲۸ ب٫ظ

باسلام و عرض ادب پاسخ شما را بنده می دهم . انسان های که شکست می خورند و به جایی نمی رسند. همه چیز را به رابطه و پارتی ربط می دهند. من منکر برخی موارد نیستم. بلکه باید در زندگی و در مسیر آن همواره تامل کرد. نه گارد گرفت و مقابله کرد. کسی که دکتری گرفته علاوه بر عوامل ساختاری که در بیکاری اش(و اینکه چیزی برای منش، اخلاق، مهارت زندگی نیاموخته) موثر بودندخودش نیز به همان اندازه نقش داره. خود فرد روی مسیر اشتباه اش پافشاری می کند اما صرفا انگشت انتقاد را به زمین و زمان می گیرد.همه ما دهه شصتی ها صدمه دیده و زخم خوردیم.هیچ وقت بیان نمی کنم بنده ای که شاغلم و دانشجوی دکتری هستم از کسی دیگر برتری دارم. هیچ وقت چنین ادعایی ندارم. بلکه هدف بنده و چندنفر از دوستان دیگر این بود مسیر را درست انتخاب کنیم تا صدمات کمتری در زندگی نصیب مان شود. من خودم از مسیر اشتباه م که چندسال قدم نهادم بسیار آسیب دیدم. فقط منتظر فرصت بودم تغیر مسیر بدهم و اینکار را هم انجام دادم.

...
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۹:۴۹ ب٫ظ

خوشحالم که دهه شصتی نیستم و ادعای صدمه دیدگیو زخم خوردگی ندارم :) چه برسه شکست… شما چه میدونی؟؟ شاید درامد من از شما بیشتره و در کل ادم موفقتر از شما.. اگه موفقیت از نظر شما مادیاته … خوبه که خروجی دکترا قضاوت صحیحه :)(دقیقا همون چیزی که شما بالا نوشتین و به نظر من بیشتر واسه شما صدق میکنه)… شما معیار درست و غلط نیستین اگه مسیر واسه شما اثر بخش هست یا نیست لزوما واسه بقیه جواب نمیده من شاید از درس خوندن انچنان عایدم نشد اما تا کسی ازم راهنمایی نخاد نظری نمیدم و دخالت نمیکنم اونی که انگشت انتقاد گرفته به زمین و زمان شمایید ما که داریم کارمونو میکنیم اگه ایرادی از زمین و زمان نباشه پس منطقی تر همه چیز درست و به جا پیش بره پس نگرانیه شما از چه بابه ؟؟؟ چرا باید کسی که از غلط بودن ادامه تحصیل مطمانه توی صفحه اعلام نتایج دکترا ۹۸ کامنت بذاره یکم عجیب نیست؟؟؟ به نظر من اخرین کامنتتون هم دقیقا به خودتون برمیگرده اندکی تامل لطفا…

منصور
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۰:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  ...

دوست عزیز قطعا موفق نیستید که اینطوری حرف میزنید. اندکی تامل لطفا.

Sociology
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۰:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  ...

خیلی خوشحالم از اینکه متن بنده را علیه خودم استفاده کردید.جمله ای تازه ای در جوابتان وجود نداشت

Sociology
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۰:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  ...

واینکه چندنقطه محترم دوستان جواب کاربر بنام خانم مریم را دادن.

behnam
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۰:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  ...

برخی دوستان ناخوش احوال ازانجا مونده ازونجا رونده. نسخه سروته می نویسند دقیقا شما درست میگی دوسته من

سلیم
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۵:۱۳ ب٫ظ

سلام خدمت همه دوستان
ممنونم از نظرات بسیار مفید
من ارشدم تمام شده ولی کار هم دارم در واقعه استخدام هستم ولی سربازی نرفتم و کاری به پز و پرستژی و این چیزا ندارم و علاقه شدید دارم به دکتری به نظر خودم اگه برم سربازی بعد حسرت اینرو می خورم که چرا نرفتم دنبال علاقه ام، الان هم تصمیم گرفتم برم دنبال علاقه ام کاری ندارم به بقیه چیزا که استخدام چی میشه، فقط می خوام برم دنبال علاقه ام، و اینو هم بگم که یه دانشجوی دکتری راحت می تونه خرج خودشو در بیاره و به استقلال مالی برسه شکی توش نیست اگر تلاش کنه
به نظر من که برید دنبال علاقه تون حالا بعضی ها علاقه شون درس هست بعضی ها علاقه شون کار
ما فقط یه باز زندگی میکنیم فقط برید دنبال علاقه تون
من که علاقه ام دکتری هست و دنبالش میریم ان شاالله

امین
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۶:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  سلیم

احسنت به شما کاملا با نظر شما موافقم. قرار نیست هر کسی راهی برا یکی دیگه پیشنهاد کرد حتما مثمر ثمر باشه که این همه اومدن داستان نوشتن دکترا نخونید برید دنبال شغل. من خودم علاقه بسیار زیادی به پژوهش و تدریس دارم. شاگرد دوم لیسانس و شاگرد اول فوق لیسانس هستم در طی تحصیل هم از طریق تدریس خصوصی پول درمیارم سربازی هم هنوز نرفتم کاملا از کاری که کردم راضیم الانم میخوام برم دکتری بخونم کاملا هم مطمئنم انتخابم درسته. دوستان عزیزی که اصرار دارن ملت راه نرفته اونارو برن باید بهشون گفت از کجا مطمئنید این پیشنهاد شما برا یکی دیگه جواب میده. هر کسی زندگی خودش رو داره و در انتخابش مختاره. دوستان فقط تجربیات خودشون رو بگن کافیه لازم نیست اینو اونو به سخره بگیرن که کی کدوم راهو بره. راه و انتخاب دیگران به من و شما هیچ ربطی نداره. هر کسی در انتخاب خودش آزاده.

علی
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  سلیم

چطور استخدام هستی و خدمت نرفتی؟!!

منصور
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۱:۳۹ ق٫ظ

سلام. من ۳۵ سال سن دارم. دانشحوی سال اول دکتری برق مخابرات دانشگاه امیرکبیر. نظرات نظر من رو خیلی جلب کرد. من ۹ ساله کار میکنم در تبریز. سال ۹۳ دکتری قبول شدم ولی انصراف دادم به خاطر نداشتن استقلال مالی مناسب. الان هم ادامه تحصیل در کنار کار رو فقط به خاطر علاقه و نیاز محل کارم انتخاب کردم. چرا بعضی دوستان که نمیتونند واقعیت رو بپذیرند بقیه رو متهم میکنند به تزریق ناامیدی؟ متاسفم برای کسانی که در این دنیای مدرن دکتری رو پرستیژ میدونند. متاسفم برای کسانی که نسخه معیوب و شکست خورده خودشون رو برای بقیه می پیچند. مگه شرایط جامعه رو نمیبینید و ادامه تحصیل بی هدف میدید؟ شما اکثرا تجربه کار ندارید مگرنه میدونستید که اکثر فارغ التحصیلهای بهترین دانشگاه ها در صنعت جای چندان مناسبی ندارند. شما که میگید شیر و شغال، شیر و شغال تو دانشگاه نیست برادر من. شیر و شغال واقعی صنعته نه کامپیوتر و شبیه سازی. شما مسیر رو گم کردید. هنوز درک نکردید مهندس بیکار با درآمد کم یعنی چی. هنوز متوجه نشدید که اگه با مدرک دکتری شریف هم ازدواج کنید، بعد از مدتی پیش همسرت احساس حقارت میکنید که پیشرفت محسوسی نداشتید. من انتظار داشتم نظرات دوستان صحیح و هدفمند باشه. درک کنید چرا میخوایید ادامه تحصیل بدید. نظرات منطقی فقط محدود شده به احسان، مهدی مهندس مکانیک، میلاد برزگر و زهرا. ببخشید رو راست میگم بقیه رو خودتون بخونید تا متوجه شید چقدر باید رشد کنید. بدون برنامه ریزی و هدف ادامه تحصیل ندید. به… ادامه نظر»

علی
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  منصور

حرف شما کاملا درسته و باید واقعیت رو قبول کرد، شرایط جامعه اینه و ما در این جامعه داریم زندگی میکنیم و طبق شرایط باید پیش بریم. با گفته پایانی شما مخالفم، بهتر بود که می‌گفتید ایران برای خیلی از اعضای هئیت علمی و دانشجویان دکتری فایده‌ای نداره

...
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۱:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  منصور

میگن یه سوزن به خودتون بزنید یه جوالدوز به بقیه اگه بده چرا شما ادامه دادی چرا واسه بقیه عه واسه شما به… تا کی میخایم ایه یاس بخونیم من ۳ سال فارغالتحصیل شدم فک میکنی ماحصلش چی بود؟؟؟ فک میکنی ماها از پشت کوه اومدیم که ندونیم چی به چیه؟؟؟ همه خبر دارن اوضاع چجوری حداقل من به هیچوجه برای پیشرفت تو کار ادامه نمیدم اکثرا دو دوتا چارتاشونو کردن حالا شاید ما مث شما هم خدا رو نداشته باشیم هم خرما رو ولی اونقدر درک و شعور داریم که خودمون انتخاب کنیم و دنبال چیزی بریم که بهش علاقه داریم اون صنعتی که شما ازش حرف زدین راهی نذاشتن که ادم واردش بشه واسه همینه ما هنوز جزو کشورهای جهان سومیم جاییی که همه چیز رابطست بهتر از این نمیشه والا ما از سر شکم سیری یا پز دکترا قصد ادامه دادن نداریم حداقل واسه من چیزیه که برام خیلی شیرینه همین… توی دوران بیکاریم هیچوقت کتابو زمین نذاشتم چون لذت بخشترین کاریه که انجام میدم…

منصور
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۲:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  ...

سلام. جوان هستید و خام. چه چیزی باعث شده فکر کنید صنعتی که من ازش حرف میزنم راه ورود نداره؟ هدف شما چیه که صنعتش رو نمیشه وارد شد؟ شما کم کاری خودت رو ننویس پای صنعت معیوب. این صنعت برای هر کسی کار نداشته باشه برای متخصص خیلی کار داره. شما هم احتمالا مثل بقیه منتظر آزمون استخدامی هستی تا ورود کنی به خاطر وقت بهتون پول پرداخت بشه. از این که امثال شما بدون نیازسنجی و درک واقعیتها میخوایید ادامه تحصیل بدید متاسفم. دو مثال برای شما میزنم. نفر اول برادر خانمم هستش متولد سال ۷۰٫ لیسانس برق قدرت داره از علم و صنعت. الان در بحث نیروگاه های تجدیدپذیر کار میکنه و جایی استخدام نیست. سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون درآمد داشته. نفر دوم همکلاسیم هستش و اونم متولد ۷۰٫ دانشجوی دکتری که تازه نامزد کرده. نصف موی سرش سفید شده و به قول خودش پول بستنی رو هم باباش میده. بی برنامگی در تمام حرفهای شما موج میزنه. از روی علاقه با چه هزینه ای ادامه تحصیل می دید؟ متاسفم ولی امیدوارم بیشتر فکر کنید. عمر خودتون رو هدر ندید. این خیلی خوبه که شما همیشه مطالعه دارید ولی زنبور بی عسل به چه دردی میخوره؟ تجربیات دوستان رو بخونید. ببینید دوستانی که کار کردند و ادامه تحصیل دادند چقدر موفق تر و مفیدتر هستند. وضع ما جوانها اینه چون قبلی ها خوب کار نکردند و سرمایه ها رو هدر دادند. شمایی که میخوایی با این تفکر ادامه بدی برای آیندگان چه برنامه ای داری؟… ادامه نظر»

...
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۷:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  منصور

د مکانیک دارم از علم و صنعت ….من سه سال تلاش کردم وارد صنعت بشم… پس ظاهرا دستی بر قضا هم داری… اتفاقا کاش همه ورودیهاش ازمون داشت حداقل یک عدالت نسبی بود هرچند همون هم دست میبرن توش ..خوبه که واسه متخصص جا دارن امیدوارم پیداشون کننن تا حداقل تو صنعت یه پیشرفت درست درمون داشته باشیم… جالبه بدونید من تا حالا حتی یه زن هم ندیدم که در رشتم با ازمون پذیرش بشه… هر جا هم مصاحبه رفتم با اینکه تجربه کار نداشتم ولی سوادشو داشتم و هرچی خواستن پاسخگو بودم همه چیو خود اموز یاد گرفتم اما هیچجا حتی اجازه نداد به عنوان کاراموز براشون کار کنم هیچ درامدیم نمیخواستم اولویتم یادگیری بیشتر بود… بایدم برای ماها متاسف باشی جات خیلی گرم و نرمه این حرفات ثابت میکنه فقط یه ذهنیت منسوخ شده دارید که هر کسی در جای درستشه … میدونی کار شما و امثال شما چیه که فقط جا رو برای خودتون باز کنید وگرنه دلتون واسه کسی نسوخته… امیدوارم هیچکس واسه رسیدن به هدفش با خوندن دوتا کامنتی که معلوم نیست قصدشون چیه جا نزنه …جالبه چیزی که الان تنها منبع درامد منه هم بوسیله ادمایی مث شما منع شد در حالی که کار خودشون همین بود اگر ادم بخاد اینقد به حرف بقیه اهمیت بده فقط باید بشینه خونه و در و دیوار و نگاه کنه.. محض اطلاع من تا ۱۰ سال اینده رو برنامه ریزی کردم به امید هر چی بادا باد زندگی نمیکنم و حداقلش اینه به خودم بدهکار نیستم اما… ادامه نظر»

هیلا
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  ...

منظورتون چیه ی زن هم ندیدین تو رشته با آزمون پذیرش بشه؟

فنی
فروردین ۲۰, ۱۳۹۸ ۵:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ...

من با نظر شما موافقم. افرادی که در این زمان اینقدر راحت میگن کار پیدا میشه و شرکتشون اجازه میده ادامه تحصیل بده معلومه چی کاره هستن.

دکتری ۹۸
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۴:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  ...

اون کاری که لذت بخشه براتون انجام بدین شرلیط افراد با هم فرق دارن و اینکه بعضی ها برا همه یه نسخه میپیچن بخاطر جوانی و کم تجربگی است به هدفی که دارید فک کنید و مطمئن باشید موفق میشید گوش به هیاهو و قیل و قال دیگران نکنید

دکتری 93
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۵:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری ۹۸

نتونستم ننویسم. جناب اقای منصور درست میگید ولی خیلی خیلی برنده میگید.
من سال ۹۳ دکترا گرفتم در رشته عمران و از دانشگاه شهید بهشتی.
من اومدم دنبال علاقه ولی به جایگاهی کا الان دارم اصلا علاقه ندارم. الان به صورت حق التدریسی در خیلی از دانشگاه های یکی از استان های جنوبی درس میدم و در کنارش مهندس ناظر نظام مهندسی هستم. اصلا به اندازه زحمتی که کشیدم و میکشم درآمد ندارم. دوست عزیز به اسم دکتری ۹۸ خواهشی دارم که به صرف علاقه دکتری نگیرید. به این فکر کنید زمانی که شما مدرک بگبرید هستند بسیاری که ۱۵ ساله دکتری دارند ولی متاسفانه رضایتی ندارند. با این اوضاع مملکتی خیلی هم بدتر میشه.
خواهش میکنم درست تصمیم بگیرید. در مقابل صحبتهای دوستان مثل جناب منصور جبهه نگیرید. مطرح کردن واقعیت به هر شیوه ای سخت و تلخه.
جامعه به سمتی رفته که شغل از مدرک جدا شده. موفق شدن با مدرک لیسانس خیلی خیلی راحت تره چون شخصیت انسان تطبیق پذیره و میتونه در صورت علاقه ادامه بده.

...
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۷:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری ۹۸

کلا تا بوده همین بوده ممنون از دلگرمیتون

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۰:۱۳ ق٫ظ

به منتظر بی صبر عزیز (چون امکان پاسخ در ذیل پاسخ شما فراهم نبود) سلام. موضع من مشخصه و بارها با صراحت از اون در پست های مختلف دفاع کردم.موضع من پرهیز از جو مدرک گرایی و دیدن و بررسی واقعیت ها و منطبق کردن توقعات و خواسته ها با واقعیت هاست‌.در ضمن فکر نمیکنم همه پست های من رو در طول دو سال گذشته نخوندین.اتفاقا همین جا دو بار اشاره کردم.من اگر دانشجوی دکترا نبودم و این دوره رو طی نکرده بودم چطور به دوستانم پیشنهاد میدادم و از تجربه های شخصی خودم و همکلاسهام میگفتم؟نظر و عمل متفاوته!! من این کار رو کردم و اشتباهات خودم رو با بقیه در میون میذارم که بقیه اشتباه نکنن.هدف این سایت کمک به بچه ها برای انتخاب درسته.بچه هایی که دلوطلب دکتری هستند یک سری اطلاعات بهشون داده میشه از طرف امثال من نوعی که این دوره رو گذروندن و میگن چه چیزهایی در انتظارتون ممکنه باشه؟ جواب پست پایینتون رو هم همینجا میدم.من تعمیم ندادم.درباره رشته مهندسی دهها پست نوشتم و از مشکلات بیشترش نسبت به رشته های علوم پزشکی در ایران گفتم. قطعا به این باور دارم که بچه های مهندسی هزینه بیشتری در جامعه ما پرداختن.از ابعاد مختلف.این بحثم کلیت داره عمومیت نداره.یعنی استثنا هم هست‌یک مهندس از پزشک متخصص بیشتر دربیاره یا زحمت کمتری کشیده باشه.ولی به طور کلی بیشترین آسیب ها رو بچه های فارغ التحصیل مهندسی به خصوص متولدین دهه ۶۰ دیدن.جاهای دیگه بحث کردم در این مورد.حتی جاهایی در مورد رشته هایی که مشاوره… ادامه نظر»

مریم
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۳:۰۳ ب٫ظ

موافقم با حرفاتون، و من خودم از اون دهه شصتی هایی هستم که فک میکردم درس اولین اولویت هستش و اگر به ده سال قبل برمیگشتم وارد دانشگاه نمیشدم و میرفتم دنبال استعدادهام، متاسفانه الان با این اوضاع اقتصادی جامعه هم کسب و کار راه انداختن دشوار شده، خودم به شخصه میخوام دکتری بخونم و ادامه بدم چون علاقه دارم و اصلا هم دنبال مدرک و پرستیژ نیستم برخلاف خیلی ها، و علاوه بر اینکه دکتری قبول شم درکنارش خیلی شانس های دیگه روبروم قرار میگیره و میتونم همه کارایی که تو ذهنمه رو انجام بدم، و برخی دوستان هم میگن ایران جای موندن نیست، خب اگه قرلره همه رفتنی بشن که نمیشه من یکی خودم همه دوستام اپلای کردن و حتی استاد ارشدم کلی به من اصرار کرد که تو هم برو ولی هنوز نتونستم باهاش کنار بیام چون بنظر من هرکجای این کره خاکی میشه شاد زتدگی کرد اگه خیلی دنبال ثروت نباشیم … ولی خب نصیحتم به همه نوجوان ها اینه که خیلی دنبال درس نرن و اگه یه مهارت یاد بگیرن خیلی موفق ترن تا اینکه اسم مهندس و دکتر رو یدک بکشن… ان شالله همه تو زندگیشون مسیر درست رو انتخاب کنن و به آرزوهاشون برسن.

منتظر بی صبر
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۵:۰۰ ق٫ظ

سلام و با آرزوی توفیق و بهروزی

پس کامنت های شما به بحث اولویت ارزشها برمی گرده. کار قابل تداوم، خانواده پایدار، مدرک دکتری، اعتبار اجتماعی، و مهارت عملی چند تا از این ارزشها هستن.

به نظر میاد کامنت های شما بحثش اینه که داوطلبها اولویت گذاری صحیحی درباره ارزشهای قابل پیگیری داشته باشن، و از نگاه شما این اولویتگذاری صحیح به این شکله که کار قابل تداوم بر مدرک و اعتبار اجتماعی اولویت داشته باشه. و از کامنت های شما به نظر میاد که استدلال شما برای این اولویت بندی اینه که پایه اصلی زندگی رو همین کار قابل تداوم تشکیل میده و مدرک و اعتبار اجتماعی هم فقط در صورت وجود این پایه میتونن موثر باشن، و چون شانس به دست آوردن کار قابل تداوم در گذر زمانه فعلی بیشتر نمیشه، پس، از نگاه شما، مصلحت در اینه که نگاه اصلی به کار قابل تداوم باشه و نه مدرک بالاتر یا انواع اعتبارهای اجتماعی.

مریم
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۳:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  منتظر بی صبر

من صرفا نگفتم کار، گفتم بهتره استعدادها جدی گرفته بشن میبینی یه نفر تو یه رشته ورزشی موفق تره خوب این شخص بدون درس هم میتونه به یه زندگی خوب برسه، متاسفانه نسل دهه شصتی ها طوری تربیت شدیم که همه باید درس میخوندیم انگار دیگه دکتر مهندس میشدیم خوشبختیمون تضمین میشد و حالا میبینی اکثرا تحصیل کردهدی بیکار و افسرده… حرف آخر من اینه ببین چی تو زندگی بهت آرامش میده برو دنبال همون ،مهم اینه خودت احساس رضایت داشته باشی حتی اگه قراره سیکل داشته باشی یا دکتری…امیدوارم همه تو زندگی حال دلشون خوب باشه

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۵:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  منتظر بی صبر

سلام ممنونم ازشما احسنتم …خدا به شما خیر بده شاید با این لحن و واژگان شما بقیه ارتباط برقرار کنن. البته یک نکته بگم.در مورد بخش اول، صحبت من شامل همه افراد میشد.یعنی به بیانی هم کلیت داشت هم عمومیت.یعنی همه باید این بررسی ارزش ها و خواسته و توقعات و واقعیات جامعه و اولویت بندی رو داشته باشن.همه باید بدونن چی میخوان و آیا در واقعیت راه با تنها راه رسیدن به اون مطلوب مثلا راه الفه؟ یا راه ب هم هست.هزینه فایده بکنن.و کم هزینه تربن راه رو بر اساس اولویت بندیهاشون انتخاب کنن.ولی قسمت دوم کلیت داره ولی عمومیت نداره‌.یعنی افرادی هستند که همه چیزشان را فدای تحصیل می کنند بی آنکه توقعی داشته باشند یعنی تشکیل زندگی و درآمد و شغل برایشان اهمیتی ندارد.اولویت برایشان تحصیل است حالا چه در محیط آکادمیک چه غیر اون.حتی بالاتر از مال و وقت و عمر ،جان و سلامتیشون رو فدا می کنند‌.در بین فلاسفه و گروهی از دانشمندان(البته بیشتر در گذشته ) این اتفاق زیاد افتاده و امروز هم این فلسفه و سبک زندگی وجود دارد البته کمتر.ولی از نظر منطقی درست نیست من ابن موارد استثنا را در توصیه هایم ذکر کنم. من با توجه به نرم جامعه و شاخص های رفاه که تعریف شده و بحث معروف هرم مازلو(که البته انتقاداتی هم بهش وارد هست) میگم تا نیازی های پایین ترین سطح پاسخ داده نشود نمی توان به سطوح بالاتر دست یافت. بحث های خودشکوفایی و موفقیت و احساس نیاز به دوست داشته شدن و محبوبیت و… ادامه نظر»

عاطفه
فروردین ۱۴, ۱۳۹۸ ۸:۲۹ ب٫ظ

امیدوارم امسال بتونم موفق شم وواسه بقیه دوستان بهتریناروارزومندم

ادبیات انگلیسی
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۹:۲۴ ب٫ظ

سلام دوستان. ایا سوالات نسبت به سال قبل دوبرابر سختتر شده بود؟ من سوالات سال پیش و امسال رو که مقایسه کردم فوقالعاده سخت بود. ممنون میشم نظرتون روبگین

کورش
فروردین ۱۴, ۱۳۹۸ ۱:۱۹ ب٫ظ

تو رشته ما که اره سخت تر شده بود

ادبیات انگلیسی
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸ ۲:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  کورش

ممنون

کورش
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۷:۵۹ ب٫ظ

سلام به همگی
من دو سال کنکور دادم و دانشگاه های معمولی ازاد قبول شدم و امسال نشستم در حد دو ماه خوندم نمیدونم نتیجه ام چطور میشه اما راضیم زبان۲۰ و تخصصی ۲۵ و استعداد رو ۲۵ زدم تو رشته معماری

میلاد برزگر
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۹:۳۸ ق٫ظ

سلام. من دانشجوی دکتری سال سوم هستم رشته عمران در دانشگاه امیرکبیر.
توصیه میکنم اگه فقط برای مدرک و جایگاه اجتماعی و … میخواد دکتری بگیرید، این کار رو نکنید. من ۳۲ سال سن دارم بدون سابقه کار و بیمه. نمیگم صد در صد ناراضی هستم اما میتونستم بهتر تصمیم بگیرم. آینده رو هر کسی باید خودش بسازه و مختاره برای زندگی خودش. اما همانطور که تعدادی از عزیزان عنوان کردند نباید همه چی رو فدای مدرک گرفتن کرد.
چندتا از همکلاسی های من شاغل هستند و خیلی بیشتر از من آرامش دارند. اگه امکان داره استقلال مالی کسب کنید بعد ادامه تحصیل بدید.

عمار
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  میلاد برزگر

کاملا درسته. شما هم مطمئن باشید و شک نکنید نتیجه زحمات خودتون رو به بهترین شکل میگیرید. هیچ تلاشی بی نتیجه نیست

علی
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۹:۰۱ ق٫ظ

ان شاءالله به زودی نتایج اعلام میشه. امیدوارم افرادی که لیاقتش رو دارن قبول شن. زیاد دنبال پردیس و این ها نباشید. اگر فقط دوست دارید عنوان دکتر رو یدک بکشید عیبی نداره اما برای روزانه های دانشگاه های درجه یک هم هیچ تضمینی نیست چه برسه به پردیس ها. ضمنا واقعا ضعیف هستن. من امسال داوطلب نیستم و الان دانشجو هستم. پنج سال پشت کنکور موندم چون نمیخواستم پردیس بخونم. پس اکر تلاش کنید نتیجه می گیرید. امیدوارم بهترین ها قبول شن

احسان
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۲:۰۷ ق٫ظ

با عرض سلام و تقدیم احترام. بحثهای خوبی انجام شد. من نظر شخصیم رو میگم. یک فوق دیپلم کار بلد خیلی بیشتر از یک دکتری شبیه ساز برای مملکت مفیده. من در محیطهای کار افراد موفقی رو دیدم که از دانشگاه های خوب فارغ التحصیل نشدند. افرادی رو هم دیدم که از جاهای خوبی فارغ التحصیل شده بودند ولی موفق آنچنانی کسب نکردند. نگرش افراد به مدرک طوریه که فکر میکنند سطح بالایی دارند در حالی که اصلا اینطور نیست. داشتن ارشد و دکتری هیچ دلیلی بر با سواد بودن نیست. نمونه ها در دانشگاه ها مشهوده. ما اگه این همه استاد مکانیک داریم چرا در ساخت ادوات اولیه صنعتی مشکل داریم و عمده ساخت و طراحی تجهیرات نه توسط اساتید بلکه توسط مهندسین انجام میشه؟ ما با این همه استاد کشاورزی چطور در تهیه بسیاری از نیازهای غذایی کشور وابسته هستیم؟ با ده برابر شدن مقالات در چند سال اخیر، صادرات ما مبتنی بر تکنولوژی روز ۱۰ برابر شد؟ جایگاه مقالات در اقتصاد دانش بنیان و استارت اپ ها کجاست؟ شما میبینید پتانسیل بسیار بالای دانشجوهای عزیز در مقاطع مختلف صرف کارهای بی فایده میشه. سن بالا میره بدون تخصص کاربردی و فقط میمونه مدرکی که دیگه کاربرد چندانی نداره. ممکنه خیلیا به این موضوع فکر کنند که از ایران خارج میشن و اون طرف منتظرشون هستند. به نظر من اینطوری نیست. خیلیا برای پسا دکتری از ایران خارج میشن و علیرغم تلاش برای فراهم کردن موقعیت اقامت برمیگردن. کسانی که خیلی تاپ باشند به راحتی جذب میشن ولی… ادامه نظر»

عمار
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

در تکمیل گفته‌های شما بگم که مدرک لیسانس بسیار با ارزشه، ولی در کشور ما با تصمیم های غلط به نابودی کشیده شد

زهرا
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  عمار

حق با شماست. لیسانس نابود شد. مقصر این مسئله خیلیا هستند از جمله خود ما. ما نمیدونم چی از تحصیل میخواییم. مدرک، تخصص …
خیلی چیزا رو فدای مدرک میکنیم و وقتی متوجه میشیم که خیلی دیر شده.

eng
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۵:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  عمار

اتفاقا ارشد و دکترا خوب بود ولی ارشد از سال ۹۰ و دکترا از سال ۹۳ به نابودی کشیده شد….در کجای دنیا و با کدام منطق و با کدام مدرس با کیفیت، یک شبه جذب در این مقاطع در سالهای مذکور، دهها برابر شده و سیستم اموزشی آن کشور رو بی بندبار و افسار گسیخته کرده است؟؟؟؟…تعداد جذب دانشجوی ارشد و دکترا در حال حاضر در ایران از جذب کل اروپا بیشتر است!!!!!!!!!!!!….حال مسول این کار کیست؟؟؟؟

زهرا
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۲:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

سلام. حرفهای شما کاملا درسته. چوت اکثر دوستان بازدید کننده هین سایت قصد ادامه تحصیل دارند و امتحان دادند، شاید دوست نداشته باشن واقعیتهایی که شما بازگو کردید قبول کنند. ولی شرلیط کشور طوریه که تصمیم اشتباه منجر به تغییر مسیر زندگی و جلوگیری از پیشرفت میشه. کار کردن خیلی بازدهی بالاتری داره. من ۲ سال پیش ازشد مهندسی شیمی گرفتم و در یک شرکت خصوصی مشغولم. خیلی از مفاهیمی رو که در دانشگاه به خوبی یاد نگرفتم در کار عملا دیدم.
من از عزیزان میخوام تا حدی استقلال مالی کسب کنید. تجربه عملی کسب کنید. بعد برای ادامه تحصیل اقدام کنید. شک نکنید که خیلی خیلی موفق تر خواهید شد.

رضا مهندس برق
فروردین ۱۴, ۱۳۹۸ ۱:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  احسان

سلام دوست عزیز. بابت طرز تفکری که دارید به شما تبریک میگم و براتون آرزوی موفقیت دارم.
این کشور و مردمش خیلی به عمل نیاز دارند. تئوری محض چاره مشکلات هیچ کشوری نبوده.
ادامه تحصیل بدید عزیزان ولی سعی کنید مشکلی از مشکلات رو حل کنید.

eng
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۵:۴۸ ب٫ظ

دوست عزیز اکثر مقالات خوب مربوط به ژورنالهای کاربردی در دنیا هستند…اما اینکه در ایران کارا نیست بدلیل سیستم اموزشی و سیستم تحقیقات پترن است…..

SOCIOLOGY به همه دوستان صرفا جهت اطلاع
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۰:۲۱ ق٫ظ

یونسکو سواد را اینچنین تعریف می کند:باسوادی، توانایی خواندن و نوشتن و تسلط بر زبان و کامپیوتر نیست، بلکه باسواد کسی است که بتواند با استفاده از آموخته‌هایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. حتی تعریف سواد در جهان نیز تغیر کرده است و روی تغیر زندگی تاکید دارد نه داشتن مدرک یا تبحر داشتن در یک آیتم .

behnam
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۲ ب٫ظ

بسیار عالی بود کاملا درسته ممنون دوست پیگیر… هر تغییری که بتونه آدم رو خوشحال کنه و به موفقیت و به قول دوستمون استقلال مالی برسونه خوبه

eng
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۵:۵۰ ب٫ظ

در ایران این تعاریف کارا نیست چون تغییر با اموخته های تخصصی امکانپذیر نیست

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۳ ب٫ظ

سلام دوستانی که وقت میذارن با توجه به مشاهدات و تجربیات شخصی خودشون رو از روی حسن نیت پیشنهادات و توصیه هایی به عزیزان دارن متاسفانه غالبا به تزریق ناامیدی و ساختن جو یاس و گاهی حسادت! و حتی گاهی از سوی عزیزانی به سیاه نمایی و حرکت در راستای نیات پلید بدخواهان متهم میشن.همین مطالب آقا احسان بحث پذیزفتن واقعیت ها رو بارها و بارها در پست های متعدد بنده عرض کردم.متاسفانه عزیزانمون تا خودشون تجربه نکنن نسبت به این مطالب و گوینده اونها گارد میگیرن و متهم به سیاه نمایی و ناامیدی میکنن یا به دنبال تناقض میگردن تا به اصطلاح مچ گیری کنن. دوستان عزیز همه ما اینجا هستیم تا به همدیگه کمک کنیم بهترین تصمیم رو بگیریم.چه ادامه تحصیل چه انصراف از ادامه تحصیل هر دو اگه با چشمان باز و بررسی و تحلیل واقعیت های موجود و مقایسه برنامه ها و توقعات و اهداف با واقعیت ها باشه باشه انتخاب درستیه.گاهی پذیرفتن گذشتن از یک آرزو یا خواسته برای رسیدن به یک نفع بلند مدت بسیار بزرگ تر سخت ترین و تلخ ترین قسمت زندگیه.دقایق و روزهایی که میگذره و دیگه برنمی گرده این انرژی و شور جوانی ابن خلاقیت و فکر و سلامتی و..‌.همه اینها رو در نظر بگیرید و تسلیم جو مدرک گرایی و عنوان و تلقینات خانواده و جامعه و دوست و آشنا و فامیل نشید.چهار پنج سال در این دوره زندگی در این سن قیمت نداره.اگر هم میخواین این رو با مدرک دکترا معاوضه کنید با مشورت و بررسی باشه. نکته… ادامه نظر»

احسان
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

سلام دوستان.
باعث تاسفه که بسیاری از نظرات نشان از نداشتن برنامه و هدف در دوره دکتری است.
من ارشد برق قدرت هستم از امیرکبیر. شاغل هستم. ۴ سال پیش ارشد رو تموم کردم. من کار کردم و احساس کردم ادامه تحصیل برام خوبه ولی نه با هدف هئیت علمی شدن. مملکت ما به خاطر همین مسائل جا مونده. طرف دکتری میگیره که بره درس بده؟!
از اون بدتر اینه که بسیاری از دوستان برای فرار از واقعیتهای زندگی ادامه تحصیل میدن و متاسفانه تخصص ندارند.
در نظرات بعضی عزیزان نوشتن که من مقاله دادم. این دید برای پذیرش خیلی خوبه ولی خواهشا انتظار نداشته باشید که مردم عادی شما رو با مقاله بشناسن. مقالات ما سم آموزش کشور هستن چون هیچ نیاز مهمی از نیازای کشور رو حل نمی کنند.
راجع به اساتید و اینکه بعضی عزیزان گفتند با سواد هستند به یاد داشته باشید که سواد کافی در بسیاری از دانشگاه های ایران وجود نداره و دانشگاه های ایران بیشتر دانشجوهای خوبی دارند تا اساتید.
دانشگاه های ما اصلا برنامه ندارند برای تربیت دانشجو و فقط مقاله میخوان. شرکتی مثل زیمنس که غول صنعتی دنیاست و هر روز تجهیزی جدید میسازه که کارکنانش اکثرا دکتری هستن مقاله نمیدن.
به عنوان کسی که دانشگاه امیرکبیر بوده و ۲۳ مقاله با سطح خیلی بالا دارم از شما عزیزان خواهش میکنم تخصص کسب کنید برای رفع نیازهای کشور در حوزه های مختلف. ما خیلی خیلی خیلی بیشتر از نیاز کشور لیسانس، ازشد و دکتری داریم.

SOCIOLOGY
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  احسان

سلام. نظرات شما صریح و شفاف بود(که بنده نیز موافقم). اما شفاف بودن باعث می شود که برخی افراد تصور کنند از روی حسادت این نظرات را نوشتید. من ۵ سال قبل نظراتم را تو سایت می نوشتم. برخی ها تصور می کردند حسودم یا ازروی نیرنگ می نویسم. اما واقعیت بعد یک مدت آشکار می شود. برخی افراد صرفا باورهای خودشان را قبول دارند تا اینکه به بن بست بخورند تا هدف شون را تغیر بدهند. زودتر هم نمی شود به کسی ایده پیشنهاده کرد چون انگ حسود و نیرنگ به انسان می زنند. برای هر نسلی هم هدف متفاوت است. برای نسل دهه هفتادی استخدام بی معنی است(مشاغل آزاد را می پسندند). اما دهه شصتی ها علاقه زیادی به استخدام دارند. منم خوشبختانه مشکل شغل ندارم (استخدام م)و در حال ادامه تحصیل نیز هستم. اما تو جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم صرفامادیات بری اکثریت افراد مهم شده است(سطحی نگری ارزشمند شده. در سطحی نگری کمیت جای کیفیت را می گیره به نوعی بی سوادی مدرن شکل می گیره). از ازدواج گرفته تا روابط با اطرافیان و…….. (مبنا پول و مادیات میشه و همه ارزش ها را تحت شعاع قرار می دهد)

پیمان
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۲:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

دوست عزیز شما در صحبتتون اذعان میکنید که مقاله برای آموزش کشور سم هستش! در حالی که خود جنابعالی به قول خودتون ۲۳ مقاله دارید ؟؟؟ واقعا جای عجبه !!! اگه بده چرا خودتون این تعداد مقاله دارید و اگر خوبه پس چرا میگید سم هستش؟؟؟
مورد بعدی در مورد تخصص هست ! هیچ کسی امروزه صرفا از سوی دانشگاه هیچ تخصصی را یاد نمیگیره حال میخواد امیر کبیر باشه یا شریف باشه یا هرجای ایران ! مگر اینکه در کنار تحصیل به فعالیت های تخصصی بیرون دانشگاه بپردازه !!! من خودم رشته ام الکترونیک هستش و کارشناسی صنعتی اصفهان و ارشد تبریز بودم . در مورد زمینه تحصصی به دانشجویان در حد آزمایشگاه گزراندن چیزی فراتر به شخص یاد نمی دهند . این ها صرفا برای گزراندن واحد ها هستش !! پس ادامه تحصیل هیج ارتباطی به تخصص برای اشتغال نداره بلکه ضمینه و بک گراند یا الفبایی اون تخصص رو فراهم میکنه!! بقیه راه به عهده فرد هستش!
اما در مورد این مورد که گفتید شرکت المانی کارکنانش مقاله نمیدهند به نظرم یکم بهتر تحقیق کنید !! مرکز تحقیق و توسعه (R&D) شرکت زیمنس به نظرم الکی به وجود نمیامده و بسیاری از ایده ها هم به صورت مقاله و هم به صورت نمونه عملی منتظر میشن.
هیئت علمی بودن اولین گزینه ای هست که هرکسی با مدرک دکترا سعی میکنه به اون برسه . ولی الزاما می توان بدون هیئت علمی بودن هم با مدرک دکترا موفق شد و من باشما موافق ام.

احسان
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۵:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

سلام آقا پیمان عزیز. چقدر تند میرید. شما تر و خشک رو با هم میسوزونید. اینجا جای خیلی بحث ها نیست. اکثر مقالات بنده خیلی کاربردیه و پروژه ساخت و مطالعات میدانی متعدد داشته و منجر شده به ثبت احتراع. سم کشور مقالات و پژوهش غیرکاربردی هستش که باعث میشه انرژی دانشجو تلف بشه. در ضمن اکثر مقالات من بعد از فارغ التحصیلی بوده و حمایت مالی شدند. تخصص در دانشگاه آموزش داده نمیشه. باید خود شخص دنبالش بره. ما در بسیاری از بخشهای کشور نیاز به تخصص داریم که بسیاری از اونها درآمد خیلی خوبی هم دارند. متخصص شدن نیاز به صرف وقت و انرژی داره و خیلیا به دلیل مختلف سمتش نمیان. اونایی که کار کردن و تجربه دارند و تا حدودی متخصص شدند خیلی بهتر کار تحقیقاتی انجام میدن. من کارهای پژوهشی اساسی رو بعد از ورود به مجموعه های صنعتی شروع کردم. قبل از اون کارم شبیه سازی بی هدف بود. اگه من ادامه تحصیل میدادم هیچوقت نمیتونستم در شرایط آزمایشگاهی تحقیقات کاربردی انجام بدم. شما اگه ادامه تحصیل بدید و کار مرتبطی نداشته باشید نمیتونید موفقیت چندانی کسب کنید. خیلیا موفقیت رو مقاله میدونند ولی به نظر من موفقیت زمانی به دست میاد که کار شما بتونه نیاز کشور رو پوشش بده. من با شما موافقم که دانشگاه تخصص یاد نمیده ولی دانشگاه خوبی که بنیه علمی خوبی خصوصا در لیسانس بسازه سبب میشه خیلی بهتر جلو بری. فارغ التحصیل جایی مثل شریف اگه بیاد تو صنعت خیلی خوب میتونه رشد کنه ولی حیف که… ادامه نظر»

عمار
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۶:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

جالبه، این همه مطلب عرض کردید و در پایان با ۲۳ مقاله همه رو نقض کردید. مشکل جامعه ما همینه. گفتن و عمل نکردن

رضا
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۸:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  عمار

چه صحبتهای جالبی گفتید اقا احسان. صحبتهای شما خیلی عمقیه و توسط شاغلین که کار پژوهشی انجام میدن کاملا قابل لمسه. امیدوارم مقاله های شما کاربردی باشه و فقط شبیه سازی نباشه.
بسیاری از دوستان منتظر نتیجه آزمون هستند و به خاطر عطشی که برای ادامه تحصیل دارند با کامنت های شما ارتباط خوبی برقرار نمی کنند. من دانشجوی دکتری برق مخابرات هستم. بسیاری از دانشجوهای دکتری جایی شاغل نیستند و فقط دانشجو هستند. من ۱۰ مقاله ای اس ای دارم ولی شبیه سازی بوده. امیدوارم مسیر دانشگاه عوض بشه.
با آرزوی موفقیت برای دوستان.

سینا
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۹:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  عمار

ببخشید که عمل نکرده.
امیدوارم دکتری قبول بشی و ۱۰۰۰ تا مقاله بدی.
این بنده خدا که داره میگه مقالاتش ثبت اختراع شده.
من دکتری مکانیک دانشگاه رازی هستم. استادم هر روز زنگ میزنه میگه مقاله بده. من هنوز حتی پروپوزال هم تصویب نکردم. میگه موضوعی انتخاب کن که مقاله خور باشه. در استان کرمانشاه پیدا کردن کار خیلی سخته و من فقط دارم وقتم رو بدون هدف برای گرفتن دکتری تلف میکنم. حرفای اقا احسان واقعیت تلخ جامعه ست.

الهه
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

سلام
این خیلی خوبه که هستن هم نسل های من که فقط برای آرمان های والاشون ادامه تحصیل میدن
منم دقیقا همین تفکر رو داشتم و حس میکردم ایران به پژوهشگر بیشتر نیاز داره و آخرِ میز کارمندی من نهایتش مدیریت هم باشه ولی پژوهشگر بودن رو ترجیح دادم و رفتم دنبال علم.الان سال دوم دکترا عستم با طرح هایی که دو سه ساله رو دستم مونده یا به اسم بقیه و دانشگاه تهران دزدیده و اجرا شدن
پشیمون نیستم و ایران منو نخواد همه جای دنیا منتِ امثال ما رو می کشن
هیچ وقت نا امید نباشید و از هدف هاتون دست نکشید ایران نخبه ها رو نخواد زبانتون رو قوی کنید و هر گوشه ی دنیا برید به امید اینکه یه روزی بتوتیم برای ایرانمون مفید باشیم…

SOCIOLOGY به الهه
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۰:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  الهه

نمی خوام شما را ناامید کنم. اما بنظرتون با سن و سال بالای سی یا سی پنج سال(والبته بالاتر) می تونید برای شروع کار در کشور دیگر موفق باشید؟ بنظرم به معجزه نیاز است. نظر بنده به اقا احسان و مهدی مهندس مکانیک نزدیک می باشد. عمری که سپری شد دیگر باز نمی گردد(باید از عمر و فرصت ها درست استفاده کرد و بهترین مسیر را انتخاب کرد). بنظرم افرادی در کشورهای دیگر موفق هستند یا با سن کم مهاجرت کنند(فرصت داشتن با فرهنگ آنجا انطباق یابند والبته با توجه به قدرت جوانی بعد از آزمون و خطا توانستن به هدف شون برسند) یا سرمایه دار باشند(البته سرمایه دار باشی می توانید رفت و آمد کنید نیاز به اقامت دایم نیست).غیر از این با سن بالا در کشور غریبه احتمال موفقیت بسیار پایین است.

الهه
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۴:۴۰ ق٫ظ

خب این بستگی به روحیات خودتون داره و اهدافتون
من اما دوستان موفق زیادی رو می شناسم حتی بالای ۵۰ سال!!!

Sociology
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  الهه

برای شما آروزی موفقیت دارم.عرض کردم افرادی که با سن بالای سی مهاجرت می کنندغالبا ثروت مند هستن یا توسط شخصی ساپورت می شوند. برای شروع کار که توام با آزمون و خطا است باید تجربه کسب شود.متاسفانه افراد با سن بالا اونقدر فرصت ندارند. مگر ثروت و سرمایه آنها را پیش بیاندازد. افراد بالای سی و چند سال شانس موفقیت کمی دارند.

سعید
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۸:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

سلام اقارضا
با عرض پوزش با بخش عمده صحبتاتون موافق نیستم.
اول اینکه همه درسو برای هیات علمی نمیخونم و تقریبا اکثرا اینطور نیستن.
خیلیا برای علاقه شون به پیشرفت و ضمنا پرستیژ کاری و اجتماعی این کار رو میکنن.
ضمنا این که میگید مقاله برای جامعه سمه جمله بسیار اشتباهیه.
در تمام دنیا مقالات ترویجی و نیز پژوهشی وجود داره و دلیلی نداره که همه اونها هم کاربردی و اقتصادی باشه اما بهر حال اکثرا گوضه بسیار کوچیکی از جهل بشریت رو جبران میکنه.
حالا هر چند کوچیک و کم اهمیت باشه.
اگه منظور شما مقالات کپی پیست هست که اونا اصلا مقاله نیستن.
شما مقاله های دیگرون رو سم میدونید اما خودتون رو صاحب ۲۳ تا مقاله فاخر میدونید اونم در مدت ۴ سال یعنی تقریبا هر دو ماه یه مقاله.
شما خودتون اینو چی معنا میکنید.
بگذریم.
عزیز من
بنده دانشجوی دکترای سازه شریف هستم و حقیقتا هرگز ادعایی به اون ندارم

و به همه دوستان هم توصیه میکنم که اکه میتونن دکترا بخونن چون واقعا این مقطع اصلا قابل مقایسه با هیچ یک از مقاطع قبلی نیست و کلا افق دیدتون رو عوض میکنه و کشور ما هم به متخصصین واقعی نیازمنده.اما زیاد روی تدریس حساب نکنید چون شرایط واقعا خوب نیست.

براتون آرزوی بهترینها رو دارم

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

سلام شما میتونین به طور تقریبی بگین چه حدودی برای” پیشرفت (در کجا و از کجا به کجا و در چه حوزه ای !)و پرستیژ اجتماعی (اگه منظورتون عنوان دکتر به عنوان پیشوند پشت اسمه) میخونن و آیا نتایج حاصله و واقعیت های موجود با توقعاتشون هماهنگی داره یا نه؟ وقتی میگین پیشرفت و خودتون میگین هیئت علمی منظورتون نیست میشه بگین با گرفتن دکترا اگر قبل از اون با مدرک ارشد شاغل نباشین کجا پیشرفت میکنین؟ شما بدون سابقه کار با مدرک دکترای عمران (که در میان رشته های مهندسی وضعیت نسبی بهتری برای اشتغال داره)تشریف می برید برای استخدام میشه توضیح بدین چه چیزی انتظارشون رو میکشه؟چون این مراحل رو طی کردم میخوام از زبون شما بشنوم . بعد میگین کشور به متخصصین واقعی نیاز داره.آیا دوستان شما با مدرک ارشد شریف اگر دکترا نخونن متخصص واقعی نیستن ولی دکترا بخونن تبدیل میشن به متخصص واقعی؟ اینکه میگین دوره دکترا افق دید رو عوض میکنه میشه بیشتر توضیح بدین. چه چیزی در دوره دکترا وجود داره که متفاوت باشه ؟ دانشجو و استاد و امکانات یک دانشگاه که مشخصه. چه معجزه ای در دوره دکترا اتفاق میفته که دید فرد عوض میشه؟ اگر منظورتون تغییر محل تحصیل و کار کردن با یک استاد خاصه اون ارتباطی به دکترا نداره و در نتیجه دکترا خوندن به هر قیمتی و در هر شرایطی رو بی اعتبار میکنه. من احتمال میدم در مقاطع قبلی شریف نبودین و این نگاه به خاطر تغییر محل تحصیله تا ارتقای مقطع تحصیلی. بعضی صحبتاتون هم… ادامه نظر»

سعید
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۶ ب٫ظ

سلام ببینید .نه من و نه شما در جایگاهی نیستیم که بخوایم به کسی خط بدیم و یا براشون نسخه بنویسیم. در مورد افق دید و تغییر اون در دوره دکترا بای عرض کنم که اعتقاد راسخ به اون دارم چون واقعا مفاهیمی رو که در دوره دکترا درک کردم هرگز در دوره ارشد و لیسانس درک نکردم. همونطور که عرض کردم ما نمیتونیم برای کسی تکلیف کنیم کما اینکه اگر خود بنده هم میخواستم به این حرفها گوش کنم الان در این موقعیت که بسیار از اون راضی هستم باشم چون همه چیزهایی رو که گفتم به عینه تجربه کردم.پرستیژ کاری و اجتماعی و رضایت روحی و پیشرفت در همه جوانب و بالا رفتن شعور علمی و عملی و دانسته های فردی. بله درسته برای همه به یک صورت و یک مقدار نخواهد بود مانند هر پدیده دیگه. در مورد اینکه فکر میکنید که بنده بخاطر دانشگاههی قبلیم که خوب نبودم چیزی نمیگم چون خیلی واضحه که شریف جای کسانی که دانشگاههای رده پایین بودن نیست اونم در مقطع دکترا که پوست میکنن تا قبولت کنن.نمیخوام دانشگاهی رو تبلیغ کنم فقط بگم که رتبه بنده در کارشناسی ۱۹ و در ارشد ۲۷ بوده.حالا خودتون برام در این دو مقطع انتخاب دانشگاه کنید. و در مورد اینکه میگم دکترا رو بخونید اینه که بهر حال دانشگاهها ظرفیتاشون رو پر میکنن حالا با دانشجوی مستعد و یا بیسواد. پس بهتره که اگه قرار این ظرفیتها پر بشه پس با بهترینها پر بشه و ما نیایم با حرفامون این بهترینها رو منصرف… ادامه نظر»

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸ ۵:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

سلام متاسفانه سخنان شما پر از تناقضه.شما در این حد دقت ندارید که نام نویسنده مطلب رو دقت کنید و بنده رو با جناب احسان اشتباه نگیرید فقط در جهت پاسخگویی هستید. مطالیی رو نوشتید که نه انسجام دارند نه پیوستگی درونی و هر بندی بند قبلی را نقض می کند. من در مورد هدف و برنامه ریزی صحبت کردم.یکسری صحبت های کلی و مبهم به کار بردید بالا رفتن شعور علمی و عملی! در دوره دکترا بالا رفتن شعور علمی و عملی به چه وسیله ای محقق میشود که در دوره های قبل نمی شود؟ اتفاقا و دقیقا بحث ترسه.اما نه اون چیزی که شما پست اون پنهان شدید.مسئله ترس از واقعیت های بیرون خارج از محیط دانشگاهه.و پناه بردن به بک محیطی که در اون مسئولیتی متوجه ما نباشه.دردی داریم مرتب با مصرف مسکن دنبال ساکت کردن آن هستیم به جای اینکه به دنبال علت و درمان آن باشیم. با جملاتی مثل فلان مشکل را که کاری نمیشه کرد و از دست ما بر نمیاد پس بهتره ما در دانشگاه بمانیم و در حد امکان با واقعیات روبرو نشیم. بقیه صحبتتان هم فکر میکنم مخاطبش جناب احسان بود‌. فقط یک نکته تمام افرادی که نظراتی مخالف شما هم دارند با استفاده از تجربه هاشون صحبت می کنن .خوشحالم که شما رضایت دارید از جایگاهتون ولی کمی با دقت به اطرافتون به جامعه نگاه کنید.به دیدتون وسعت بدید.اصلا هم لازم نیست به خودتون زیاد زحمت بدید. همین سایت تجربه های دانشجویان دکترا رو تا حدودی در قالب کامنت ها… ادامه نظر»

منتظر بی صبر
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸ ۸:۱۱ ب٫ظ

موضع شما مبهمه.
شما مدتهاست توی این سایت به نوعی ضد تبلیغ ادامه تحصیل در دکتری انجام میدین. ممنون میشم به این سوال جواب بدین که آیا الان خودتون دانشجوی دکتری هستید، یا در آزمون دکتری شرکت کردین یا نه. اگر جواب مثبته، پس نظر و عمل شما با هم متناقضه. اگر دانشجوی دکتری نیستید و آزمون دکتری هم شرکت نکردید، و قصد شرکت هم ندارید، در اون صورت نظر و عمل شما سازگاره، ولی با توجه به هدف این سایت، که رسوندن متقاضی آزمون دکتری به موفقیت در این آزمونه، اگر مبنای نظر شما اینه که اصولا نباید دکتری گرفت، با هدف سایت به کل در تضاد قرار میگیره

منتظر بی صبر
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸ ۸:۱۸ ب٫ظ

ضمنا شما خودتون در مهندسی تحصیل کردین و موقعیتهای پیش روی فارغ التحصیل مهندسی یا بقیه رشته های به اصطلاح درگیر عمل و کاربرد و فایده، مثل دندانپزشکی رو قابل تعمیم به همه فرض کردین، یعنی فرض رو بر این گذاشتین که موقعیتهای کاری درگیر عمل و کاربرد برای همه از جمله خیل عظیم‌ فارغ التحصیل انسانی یا علوم‌ پایه هم فراهمه. پس شما احوالات اهل مهندسی و رشته های تجربی رو به همه دارید تعمیم میدین.

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  منتظر بی صبر

سلام. موضع من مشخصه و بارها با صراحت از اون در پست های مختلف دفاع کردم.موضع من پرهیز از جو مدرک گرایی و دیدن و بررسی واقعیت ها و منطبق کردن توقعات و خواسته ها با واقعیت هاست‌.در ضمن فکر نمیکنم همه پست های من رو در طول دو سال گذشته نخوندین.اتفاقا همین جا دو بار اشاره کردم.من اگر دانشجوی دکترا نبودم و این دوره رو طی نکرده بودم چطور به دوستانم پیشنهاد میدادم و از تجربه های شخصی خودم و همکلاسهام میگفتم؟نظر و عمل متفاوته!! من این کار رو کردم و اشتباهات خودم رو با بقیه در میون میذارم که بقیه اشتباه نکنن.هدف این سایت کمک به بچه ها برای انتخاب درسته.بچه هایی که دلوطلب دکتری هستند یک سری اطلاعات بهشون داده میشه از طرف امثال من نوعی که این دوره رو گذروندن و میگن چه چیزهایی در انتظارتون ممکنه باشه؟ جواب پست پایینتون رو هم همینجا میدم.من تعمیم ندادم.درباره رشته مهندسی دهها پست نوشتم و از مشکلات بیشترش نسبت به رشته های علوم پزشکی در ایران گفتم. قطعا به این باور دارم که بچه های مهندسی هزینه بیشتری در جامعه ما پرداختن.از ابعاد مختلف.این بحثم کلیت داره عمومیت نداره.یعنی استثنا هم هست‌یک مهندس از پزشک متخصص بیشتر دربیاره یا زحمت کمتری کشیده باشه.ولی به طور کلی بیشترین آسیب ها رو بچه های فارغ التحصیل مهندسی به خصوص متولدین دهه ۶۰ دیدن.جاهای دیگه بحث کردم در این مورد.حتی جاهایی در مورد رشته هایی که مشاوره ای هستن مثل روانشناسی صحبت کردم که دکترا چقدر تاثیر داره .ولی صحبت من… ادامه نظر»

منتظر بی صبر
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸ ۸:۴۵ ب٫ظ

دو کامنت قبلی رو در مورد کامنت دوست گرامی مهدی مهندس مکانیک نوشتم، ولی ظاهراً در جای مناسب نیافتاده و پوزش به این خاطر

سعید
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۷ ب٫ظ

سلام در ابتدا بگم که بنده این پست رو در جواب پست شما نوشتم و تنها اون بخش ۲۳ تا مقاله رو خطاب به جناب احسان گفتم که اشتباها اینجا گفتم که البته خیلی هم بیجا نبود چون شما موید صحبت ایشون بودید. دوس خوبم ببینید ، با سیاه نمایی هیچ سودی به کسی نمیرسه حتی اگر واقعیت باشه. من هرگز دورنما رو ایده آل کامل و گل و بلبل عنوان نکردم چون همه چیز نسبیه . یقینا یه داوطلب دکترا کاملا به اون بلوغ فکری رسیده که بدونه که از دکترا نمیشه توقع پولسازی اون هم در حجم بالا داشت چرا که این امر در تمام مقاطع هم برقراره . دکترا محل شکوفایی و گل دادنه. اینکه چی در دکترا یاد میگیریم که در ارشد و کارشناسی نیست واقعا سول جالبی نیست چرا که اگر اینطور بود که اصلا وجود اون بیجا بود. مقایسه رشته های پزشکی با رشته های دیگه هم غیاث مع الفارغه . بهر حال هر کسی با توجه به موقعیت و علاقه و توانایی و امکانات خودش تصمیم به ادامه رشته میگیره و نمیشه که همه برن در اون رشته. کل صحبت بنده روی استعدادها است و حرفم اینه که اگر کسی واقعا در خودش این وجود رو میبینه که بره دکترا و اونو بگذرونه و موفق هم باشه و علاقخ و موقعیتش رو هم داره نباید منعش کرد. دوست خوبم هر چی رو سخت بگیریم سخت تر میشه. فقط بگم که یه نمونه خود بنده هم در دانشگاه درس میخونم و هم کار میکنم… ادامه نظر»

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۶, ۱۳۹۸ ۰:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  سعید

سلام امیدوار بودم پاسخ سوالات و نقدهام رو بگیرم که نگرفتم .من مصداقی مشکلات رو گفتم ولی باز شما به کلی گویی و مغالطات پناه بردید و اینکه بفرمایید “فلان سوال جالب نیست چون اگر توجیهی نداشت دکترا به وجود نمیومد”!!! بحث درامد آنچنانی نبود.و اتفاقا بر خلاف نظر شما من فکر میکنم که بسیاری از دوستان به بلوغ فکری نرسیدن و اینکه شما گذر از یک مقطع تحصیلی یا سنی را بلوغ فکری بدانید و آن را بدیهی تعریف کنید اشتباه خطرناکیست‌.وقتی داوطلب پیش من می آید و می گوید دکترا گرفتن آرزوی خانوادم هست و من خودم نمیخوام ولی مجبورم یعنی به بلوغ فکری نرسیده.از نظر شناسنامه شاید سی سالش باشد ولی تکلیفش با احساسات و آینده و خودش و دنیاش مشخص نیست.با هیچی مشخص نیست.بلوغ فکری یعنی من مستقلا با توجه به سود و زیان یک کار تصمیم بگیرم.وقتی افرادی در همینجا می گویند کار پیدا نمی شود و چون نمیخواهبم در خانه بمانیم دانشگاه بریم.چی کار کنیم.این فرار از واقعیت هاست.اول که قیاس مع الفارق درسته و احتمالا شما معنای این قیاس را نمی دانید و فقط مثل بقیه بی دلیل استفاده کردید.کجای قیاسم مع الفارق بود.من از جهت درآمد و آینده رشته های مهندسی را با دندانپزشکی مقایسه کردم.چون مهندسی را که با گوشت و پوست و استخوان حس کردم و دیدم و دندانپزشکی را که از نزدیک اطلاع دارم اگر نظر شما مخالف است بفرمایید.قیاس مع الفارق مثلا در این مورد یعنی من درآمد یک فرد پنجاه ساله متخصص پزشک را به درآمد یک… ادامه نظر»

رضا
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۲:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  سعید

جناب سعید،
من فقط میتونم بگم فکر شما رو منم ۲ سال پیش داشتم.

فرزادیان
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۱:۰۲ ق٫ظ

سلام امیدوارم سال خوبی داشته باشید دوستان خیلی حساس نباشید دانشگاه سطح یک یا دو من خودم دانشجوی ترم دو دکتری هستم فکر نکنید در مقطع دکتری قراره اتفاق خاصی رقم بخوره یا شما به علوم عجیب وغریب دست پیدا کنید منابع همون کتاب هایی است که در بقیه مقاطع خوانده اید

مریم
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۴:۲۳ ب٫ظ

دوستان دکتری دانشگاه سطح ۲ قبول بشم خوبه؟ ارزش داره؟

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۷:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام
ارزشش رو اهداف و برنامه و نگاهتون به ادامه تحصیل و چیزهایی که از دست می دید و چیزهایی که به دست میارید تعیین میکنه.
حتی تحصیل در دوره دکترای بهترین دانشگاه دنیا هم ممکنه در مقابل ارزش دیگری بی ارزش جلوه کنه.
شما هستید که معیار این مقایسه اید.
اینجا شما حتی ذکر نکردید چه رشته ای هستید و کدوم دانشگاه و در چه وضعیت شغلی و سنی و محل سکونت و…هستید؟چه هدفی از ادامه تحصیل دنبال می کنید و‌….؟
انتخاب های ما به پارامترهای زیادی بستگی داره.

مریم
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۸:۰۸ ب٫ظ

مرسی خیلی ممنونم
شغلی ندارم، ولی ادامه تحصیلی را دوست دارم شاید الان موقعیت شغلی گیرم بیاد ولی خودم ادامه تحصیل و دکتری را دوست دارم نمی دونم چرا؟ خیلی دوس دارم
دانشگاه سیستان و بلوچستان دکتری برق خوبه؟
یعنی با دکتری دانشگاه سیستان و بلوچستان میشه بعدش جای هیئت علمی چیزی شد؟
دوستان نظر بدن ممنون میشم

من
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۹:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

با دانشگاه سطح دو خیلی سخته هیئت علمی شدن عزیزم اینم بگم

SOCIOLOGY
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام اگر برای تون ادامه تحصیل اهمیت دارد. ادامه تحصیل بدهید. چون هدف تون مادی نیست. برای من پول مهم است(خودم دانشجو دکتری هستم دانشگاه درجه دو روزانه). وقتی درسم تمام شد. محیطی که در آن زندگی می کنم. افرادش ازم نمی پرسند چند تا کتاب یا مقاله دارم و مدرکم چی هست. شاید برخی ها خنده شون بگیره برخی نزدیکانم دکتری تخصصی را باپزشکی اشتباه می گیرند. خلاصه کلام تو محیطی زندگی بیرون از دانشگاه با توجه به میزان دارای ایم قضاوت می شوم. محیط های کمی دیدم برای تحصیلاتم ارزش قائل بشوند(شاید یک خرده تو محیط شغلیم). آقای مهدی مهندس مکانیک درست نوشتن بستگی به هدف تون داره. هیت علمی احتمال جذب اش بسیار پایین است(البته غیرممکن نیست). جذب هیت علمی به پارامترهای مختلفی بستگی داره.

من
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۹:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

نه اصلا . دکترا خیلی خیلی سخته. من ترم دو هستم . اگه دانشگاه محل تحصیلم سطح یک نبود الان انصراف داداه بودم. دانشگاه های سطح دو دارای اساتید با سواد. و امکانات لازم برای این دوره را ندارن خودت رو به دردسر ننداز

نگین
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

هرجا قبول بشی آزاد پیام نور دولتی شبانه پردیس برو من به خاطر لول بعضی دانشگاهها متاسفانه ۵ سال عمرم و تلف کردم اخرشم نشد چون دکتری مافیاست باید بپدیریم همش کنکور کتبی نیست و دستا بازه پس تجربه تلخ من و بپذیر برو من دکتری ام و گرفتم ولی اگر زودتر بود هییت علمی ام میشدم حتی از دانشگاه معمولی بعدشم قرار نیست هیت علمی بشن همه همینکه بگن تحصیلات بگی دکتری فرق میکه نمیشه برای مردم بشینی توضیح بدی من رزومه دارم من هدفم دولتی بود آنچه مهمه مدرکه من الانم به پست دکتری فک میکنم که البته اونم کاملا سلیقه ایه واقعا ولی میرم دنبالش

SOCIOLOGY به نگین
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۲:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  نگین

هرکسی مسول زندگی خودش است. و می تونه مسیر زندگی اش را انتخاب کند(در این امر تردیدی نیست). در زندگی برخی افراد باید همه چیز را تجربه کنند. زمانی که به بن بست می رسندتغیر مسیرمی دهند(با گفتن دیگران تغیر رویه نمی دهند). همچنین ما در غار زندگی نمی کنیم که بگویم نگاه افراد دیگر در زندگی مان بی اهمیت است.مگر چند سال می شود اجتماعی زندگی کرد اما نتوان حداقل های نیاز خود را برطرف کرد؟. بنظرم فردی که سن اش نزدیک ۴۰ است و هیچ شغلی ندارد و هیچ حرفه ای را هم یاد نگرفته، عمرش را بطالت گذارند حتی اگر مدرک پست دکتری داشته باشد. شاید برای شما که خانم باشید درآمد بی اهمیت باشد اما مردها تو ایران با درآمد و شغل شون جایگاه پیدا می کنند.

نگین
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۶:۴۶ ب٫ظ

من تو صحبتام اصلا حرفی از نداشتن در آمد نکردم حتی برای من که خانمم قطعا مهمه من سوال ایشون و مبنی بر ادامه تحصیل جواب دادم و بگم که من ۱۰ ساله شاغلم درامد خوبی هم دارم (و امکاناتی مثل خونه و ماشینم دارم) ولی باید زودتر به مدرک فک میکردم نه برند دانشگاه (چون قطعا وضع مالی و موقعیت اجتماعی ام بهتر از الان بود)گرچه حتی کسانی که در آمدی ندارند چه بسا با گرفتن مدرک بتونند کار پیدا کنند پس یهوویی جبهه نگیرید تروخدا وضمنا من حتی ممکنه هیت علمی ام بشم چون شرایطشم دارم ولی چون تو این کشور هیچی مشخض نیست اونم گفتم احتمال داره کلا جواب شما با پاسخ من به اون دوست عزیزمون تناسبی نداشت.و حتی اگر در آمدم نداشتم ووضع مالی پدر یا همسرم خوب بود حتما ادامه میدادم چون یک چیز ذاتیه همینطور که میگم پست دکتری رو میخوام برم بله نگاه من اینطوریه باتوجه به شرایط ولی اگریک کلمه ازم سوال کنند ادامه بدیم یا نه میگم بلی حالا خود دانند دوستان

نگین
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۶:۵۳ ب٫ظ

درضمن نگاه جنسیتی نداشته باشید چرا میگید مردها با درآمدو جایگاه اجتماعی شون ارزیابی میشن اتفاقا تو این جامعه اگر خانمی سطوح عالی اجتماعی تحصیلات و پولم داشته باشه حتی تحسین برانگیزتر ازمردها بهش نگاه میکنند و تحویلش میگیرن چون خانمهای موفق با این شرایط کمترن برای خودم پیش اومده که میگم من وقتی ارشد داشتم با اینکه شغل داشتم و د رآمدو همه امکانات تو این چند سال از رزویکه دکتری خوندم حتی نگاه اطرافیان نزدیکم بهم متفاوت شد چه برسه به همکار و ریس بانکی که توش حساب داری و دانشگاهی که تدریس میکنی و حالا هر جا میری تا میگی دکتر فلانی بله نگاهها عوض میشه بله مهمه درش تردیدی ام نیست البته واقعا برای رسیدن بهش باید زحمت کشید

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۴:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  نگین

سلام این نگاه ابزاری دقیقا مثل عمل های زیبایی میمونه.من نوعی از مدل بینیم ناراضیم و احساس خوبی ندارم برای اینکه حس بهتری داشته باشم نسبت به خودم میرم عمل میکنم.یک مثال دیگش اینه من خودم از صورتم در ابتدا راضیم و حتی چند تا متخصص بهم گفتن به صورتت میاد و مشکل خاصی نداره ولی اینقدر اطرافیان گفتن بینیت چرا اینطوریه عمل کنی زیباتر میشه و از ده دوستم نه نفر عمل کردن من که عمل نکردم حس کمبود دارم و اعتماد به نفسم پایینه چرا چون اعتماد به نفسم رو از اطرافیان میگیرم.اگر دوستی از صورتم ایراد بگیره دنیام نابود میشه ولی اگه از من تعریف کنه به اوج میرم.البته مقبولیت بین مردم پارامتر مهمیه ولی نه زمانی که من تصمیماتم رو با خوشامد اونها تنظیم کنم.یه علت دیگه که در ادامه این علته میتونه بحث ازدواج باشه.همونطور که سال پیش چند مورد همینجا مطرح کردن که خانواده خواستکارشون همه دکترا دارن و افت کلاسه که ایشون ارشد داشته باشن یا حتی یه مورد دیگه که پدر دختر برای نامزد (شیرینی خورده)دخترش شرط گذاشته دخترم ارشد داره هر موقع دکترا قبول شدی موافقت قطعی میدم برای عروسی.یا ابنکه اگر دختر دکترا داشته باشه “تحسین برانگیزتر” بهش نگاه میکنن.ببینید چند بار از نگاه اطرافیان صحبت کردید؟یعنی چقدر براتون مهمه که تصویر ذهنی که بقیه از شما دارن رضایت بخش باشه و اون تصویر شده شخصیتتون.باز هم میگم اینم میتونه علت خوندن دکترا باشه.بحثی توش نیست.ولی مسئله اینه ارزش پنج سال عمر و جوانی و اون رنج و زحمت و… ادامه نظر»

نگین
فروردین ۱۷, ۱۳۹۸ ۷:۳۵ ب٫ظ

قطعا برای من ارزشش روداشت ۵سال صبرکنم که یک نگم چرا بیشتر تلاش نکردم دوم اینکه نتیجه ای که میخواستم گرفتم جدا از این که فک کن من بعد ۳ سال نا امید می شدم و لش میکردم به اینکه بهگفته خیلی ها همین ارشدم خیلی خوبه کارم که داری الان ۱۰ سال بود که حسرت میخوردم به هدفی که داشتم آیا با غصه خوردن میرسیدم بهش؟ایا الان خانم دکتر بودم؟ آیا در آمدم بیشتر شده بود؟ شما جواب اینها روبدید
کلا دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است ضمناینکه من در طی اون چند سال کارم و داشتم فقط به قول شما چند سال سختی درسخوندن و داشتم واسترس سه ماه مثلا به کنکور که اونم اطلاعاتم و بالا برد رزومه برای خودم درست کردم انگیزه برای کار پژوهشی پیدا کردم ببنید اگر اون هدف نبود در کنارش آیا به اینها میرسیدم ؟آیا این همه تلاش میکردم یا وقتم به بطالت میگذشت؟ مثل خیلی از روزهایی که هممون الکی هدر دادیم
هر سال دریغ از پاسال همین و تو زندگیم برای هر چیزی فهمیدم

behnam
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۳:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

بسته به هدفت داره اگه میتونی یکسال دیگه تلاش کن اگه نه حتما برو… اینایی که میگن ال و بل خودشون با کله میرن

behnam
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۳:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

بالاخره وقتی مدرکت رو گرفتی بهت میگن خانم دکتر ازت نمی پرسن از کجا و چه جوری

Sociology
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۴:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  behnam

والله من تو اداره مون یا برای وام به بانک مراجعه می کنم. ریس شعبه یا اداره با مدرک لیسانس نهایت کارشناسی ارشد ارباب و رجوع و پرسنل دکتر صداش می کنند.فی البداهه بخاطر مقام و پست دکتر خطاب می شوند اما اگر شخصی مقام یا پست نداره دکتر هم باشه و حتی با سواد احترامش در حد یک شخص معمولی است. واقع بین باشید نه خوش خیال.

behnam
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۹:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  Sociology

با این حال با سواد و بیکار بهتر از بی سواد و بیکاره این واقعیته نه خوش خیالی دوست من….
متوجه باشید راهنمایی غلط من و شما میتونه یه عزیزی رو از اهداف و علایقش دور کنه پس به قول خودت واقع بین باشیم نه بخیل

SOCIOLOGY به behnam
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  behnam

اما بنده بدین شیوه نگارش می کنم. متخصص کاردان بهتراز دارنده مدرکی دانشگاهی(هر مقطعی) است که هیچ حرفه ای را یاد نگرفته و عمرش را به بطالت گذارندن وهمیشه بخاطر نیازهای اولیه زندگی محتاج افراد دیگر است. اگر راهنمایی بدی انجام دادم از همه پوزش می طلبم. اما تجربه خودم را نوشتم. شغل و درآمد در شرایط حال حاضرجامعه ما و حتی غالب کشورها دنیا نقش تعیین کننده دارد. هرفردی می توانه برداشت خودش را ازمتنی که نوشتم داشته باشد.

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  behnam

این هم از اون جمله های گول زننده زیباست که بعضی دوستان به کار میبرن. باسواد بیکار بهتر از بی سواد بیکاره! چند مغالطه در این مطلب به کار رفته… اولا سواد یعنی چه؟ لزوما فردی که دکترا میگیره از فردی که ارشد داره باسواد تره ؟ آیا فرد مذکور این چهار تا پنج سال رو دکترا نمیخوند و در فضای دیگری کسب علم و سواد و تخصص می کرد نتایج بهتری نداشت؟ پشت علاقه و افزایش سواد و اینطور صحبت ها سنگر نگیریم.من با توجه به تجربه سالها مشاورم میگم درصد قابل توجه داوطلبین به خاطر عنوان دکترا وارد میشن.مخصوصا دوستان دهه شصت و اوائل هفتاد که هنوز اون رسوبات تلقینات دوران کودکی و نوجوانی و اون رقابت های آزار دهنده و جوی که والدین ایجاد می کردند رو در ذهنشون حمل می کنند.اینکه افرادی که مدرک تحصیلی بالاتری دارند لزوما شایسته احترام بیشتری هستند باسواد ترند و محبوبتر نزد بقیه و صحبتهاشون در همه زمینه ها درست .دسته دیگر دوستانی هستند که به خاطر اینکه حاضر نیستند واقعیت ها را بپذیرند می خواهند با ادامه دانشجو بودن بار مسئولیت زندگی روی دوش خود را سبکتر کنند. اینکه فردی می پرسد آیا دکترا در دانشگاه سطح ۲ یا ۳ ارزش دارد یا نه فکر می کنید ارزش را به چه معنایی به کار می برد؟ راهنمایی غلط یعنی نسخه پیچی برای همه بدون هشدار دادن و توجه به واقعیت ها اینکه به همه بگین برین دکترا بخونین یا بگین نرین دکترا بخونین. فردی که اینجا دودل است شک وتردید… ادامه نظر»

ُs
فروردین ۱۳, ۱۳۹۸ ۱:۰۶ ق٫ظ

سلام. بسیار عالی

Khakil
فروردین ۹, ۱۳۹۸ ۰:۴۱ ق٫ظ

سلام
تخصصی ۳۶
زبان و استعداد صفر
رتبم چند میشه؟
رشتم نانوشیمی

جلال
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  Khakil

شما خیلی استرس دارین نترسین حتما رتبتون زیر ۵۰

Khakil
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۲:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  جلال

ببخشید اما پارسال با این درصدها رتبشون زیر سی بود.
رتبه ی زیر ۵۰ واسه گرایش من که تقریبا زیر ۳۰۰ نفر شرکت می کنند، خوب نیست.البته نگاه اساتید اینه.

آقوی دوکتور
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۰ ب٫ظ

توکل‌ و امید ما واسه آینده فقط باید ب خدا باشه نه به مدرک و امثالهم، فرضا که قبول هم شدیم، با این وضعیت نظام آموزشی و دانشگاهی و مدرک و… که هست و داره بدتر‌ هم میشه، دیگه تا ما فارغ التحصیل بشیم دیگه دکتری هم مث کارشناسی دوزار نمی‌ارزه!! فقط خداس که میتونه ب دادمون برسه، یا غیاث من لا غیاث له( اى دادرس کسى که دادرس ندارد)

داوطلب
فروردین ۹, ۱۳۹۸ ۴:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  آقوی دوکتور

سلام بله موافقم توکل باید به خدای مهربان باشه اما خدا فکر هم داده باید براساس علاقه و بازارکار و استعداد انتخاب رشته کرد

امیرحسین
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۶:۱۲ ب٫ظ

سلام.مصاحبه سلیقه ای شده ن ربطی ب مقالات داره ن ربان بیخودیم توی دل بقیه رو خالی نکن جناب

ناصر
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۷:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  امیرحسین

دوستان نمیخوام نا امید بشین اما از اون طرف هم زیاد خودتون رو گول نزنید! درسته مصاحبه ها برای افرادی که تقریبا هم امتیاز هستند (یا تفاوت امتیاز آموزشی و مخصوصا پژوهشی ناچیزی دارند) تا حدودی سلیقه ای هست اما مطمئنا کسی که رزومه قوی داره پشتش گرمه و احتمال قبولیش به مراتب بیشتره. مسلما امتیازات کسی که ۱۰ تا مقاله داره یا کتاب داره از کسی که هیچی نداره بیشتره یا کسی که زبان خوبی داره اکثرا روش حساب ویژه ای باز میکنن تا فرد معمولی.

زهرا
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۶:۰۵ ب٫ظ

سالهای قبل اواسط فروردین میزدن.. چه خبره اینهمه تاخیر؟ ادم یادش میره کنکور داده

سعید
فروردین ۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

سالهای قبل هم هفته آخر فروردین میومد. روی سایت سنجش، تاریخها معلومه.

سامان
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۵:۴۱ ب٫ظ

دوستان فقط تمرکزتون رو مقالات و مدرک زبان باشه فارغ ار هر رتبه ای فقط تمرکز بر روی رزومه

پیمان
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۷:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  سامان

مصاحبه نه مقاله میخواد نه مدرک زبان !!!!!
فقط باید با استادت هماهنگ کرده باشی !! وسلام
اونایی هم که نخبه اند و و رزومه عالی دارن و خیلی کارشون درسته ، واقعا باید خیلی دیوانه باشند که بخوان تو ایران دکترا بخونن

علی
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  پیمان

نه دیگه تا این حد!!

پیمان
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  علی

باور کن همینه !! اساتید علاقه مند هستن دانشجویان خوب خودشون رو بگیرن ، نه شخص دیگه رو ….

سعید
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

الان شما جزء کدوم دسته ای؟

پیمان
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

من از هر دسته ای که باشم ، خدا رو شکر پردیسی نیستم !!!

مسعود
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸ ۶:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

پیمان جان امید وارم از هر دسته ای هستید متخصص اون دسته باشید و کار بلد باشید و تاثیر گذار باشید و وسعت دید و نظرتون هم باز باشه ذهن و قلبتون هم متواضع و همواره در حال آموختن و روحیه ی یک انسان فرهیخته ی روشنفکر و داشته باشید .

علی
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۵ ب٫ظ

۲۳ هزار نفر در دکتری…. عجب دهه ۶۰ و هفتاد ۱۰ تا ۲۰ نفر بیشتر نبود…

پیمان
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  علی

امان از دانشگاه پولی !!!!
پای پردیس و دکترای پولی به سیستم باز نشده بود که اون هم باز شد . یه زمانی طرف برای دکترای دانشگاه صنعتی اصفهان باید پوست مینداخت تا دکترا قبول بشه . الان کافیه بشینی و بلند شی سر جلسه و ۶۰ میلیون ناقابل خرج کنی . دکترا قبول هستی تو این دانشگاه …….
از این ۲۳ هزار نفر باور کنید خیلی هاش پردیس هست.
کارشناسی پولی
کارشناسی ارشد پولی
دکترا پولی
به کدام سمت میریم ؟؟؟؟؟

محمدرضا
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۷:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

فکر نکنم به کسی ربط داره همه جور دانشگاه هست شما بخون جای خوب برو به بقیه چیکار داری،

دیانا
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۸:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  محمدرضا

اصلا قبول ندارم
برو شرایط پردیس ها رو بخون
ترمی ۹۰ میلیون بده، مدرک دکتری دانشگاه تهران میگیری!!!!! بله درست خوندی ۹۰ میلیون تومان ترمی

علی
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  دیانا

ترمی؟!!!!!!!!!

پیمان
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  دیانا

دوست عزیز یکی از دوستانم امسال برق پردیس دانشگاه تبریز قبول شد . کلا شده ۶۰ میلیون
واسه ترم اول هم ۱۱ میلیون ریخته به حساب

behnam
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۱:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  دیانا

نظر دهید… تو همین سایت زده برو تحقیق کن. کل ۸ ترم میشه ۷۴ میلیون نه ترمی ۹۰

پیمان
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمدرضا

دوست گرامی ، از قدیم نظام دانشگاه دولتی پولی نبود ! آیا با امدن دانشگاه پولی ارزشی برای اون کسی که دانشگاه خوب قبول میشه وجود داره ؟
مثلا شخصی روزانه کرمان قبول بشه و کسی دیگه بره شریف پردیس بخونه ؟؟؟ بعد در نهایت به هر جفتشون میگن دکتر و اونم از دانشگاه روزانه !
واقعا باید اونایی که این پردیس ها رو روانه بازار میکنن بدونن که اینا آفت جامعه هستن و بی سوادی رونق میدن

سعید
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

دوست عزیز اون دفترچه رو باز کن بخون ببین چقدرش پردیس هست، بعد بیا رقم روی هوا اعلام کن. کل نظراتت همینطوریه. شما اگر مخالف این سیستم هستی، بیخیال دکتری شو،

محمد
فروردین ۸, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

اینکه چیز جدیدی نیست . دقیق بگن کی اعلام می کنن. الان هفته آخر یعنی هفته ای که از ۲۴ فروردین شروع میشه یا هفته ای که از ۳۱ شروع میشه ؟
احتمالا حدود ۲۸ فروردین نتیجه ها را بزنن.