موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ارزیابی صلاحیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از بازنگری وضعیت دانشگاه‌هایی که دوره دکتری دارند، خبر داد و گفت: از مهر سال جاری هیأت‌های چهار نفره‌ای به منظور ارزیابی وضعیت دوره‌های دکتری دانشگاه‌ها به این مراکز اعزام خواهند شد.

دکتر محمدرضا آهنچیان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب از بازنگری وضعیت دانشگاه‌ها در زمینه پذیرش دانشجویان دوره دکتری خبر داد و اظهار کرد: هیأت نظارت چهار نفره‌ای مرکب از اعضای کارگروه‌های تخصصی و هیأت‌های نظارت استانی با ارزیابی کیفیت دوره‌های دکتری دانشگاه‌ها، وضع کیفی این مراکز برای پذیرش دانشجوی دکتری را با بهره‌برداری از شاخص‌ها و قالب‌های مشخصی بررسی خواهند کرد. بر این اساس فقط فعالیت دانشگاه‌ها و مراکزی که امتیازات لازم را داشته باشند، در پذیرش دانشجویان دکتری ادامه خواهد یافت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های فوق، مجوز پذیرش دانشجوی دکتری برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که شرایط لازم را کسب نکنند، پس از تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی لغو می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: هیأت‌ها و کارگروه‌های لازم برای بررسی وضعیت دانشگاه‌هایی که دوره دکتری دارند در وزارت علوم تشکیل می‌شود و امیدواریم از مهرماه سال جاری اولین اعزام‌ها برای بررسی وضع کیفی دانشگاه‌ها به منظور پذیرش دانشجو در دوره دکتری آغاز شود.

دکتر آهنچیان تاکید کرد: بر اساس آئین‌نامه، هر دوره دکتری راه‌اندازی شده در دانشگاه‌ها حداقل هر سه و حداکثر پنج سال یک‌بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بنابراین ارزیابی‌های فعلی برای دوره‌های دکتری برای پذیرش‌های سه سال قبل صورت می‌گیرد و به این ترتیب دانشگاه‌هایی که در سال ۱۳۹۷ دوره دکتری راه‌اندازی کرده‌اند در این دوره ارزیابی نمی‌شوند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: تاکنون ارزیابی وضع کیفی دوره‌های دکتری دانشگاه‌ها با جدیت صورت نمی‌گرفت و یا در صورت احراز نبودن شرایط پذیرش دانشجو، مجوزی لغو نمی‌شد اما با این برنامه، مجوز دانشگاه‌هایی که امتیاز لازم برای تداوم پذیرش دانشجوی دکتری نداشته باشند لغو خواهد شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین فیضی
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۳ ب٫ظ

دوستان در مصاحبه دکتری سوال درسی هم میپرسند؟

مهسا
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸ ۸:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  رامین فیضی

سلام
بله امکانش هست.
لینک زیر رو ملاحظه کنید اطلاعات خوبی درمورد مصاحبه دکتری بهتون میده:
https://phdtest.ir/1393/10/%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%B4-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C-94-95/

:)
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸ ۴:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  رامین فیضی

‌ ‌ پ ن پ :)

دکتر
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸ ۸:۱۴ ب٫ظ

به جز دانشگاههاى درجه یک دولتى ، هیچ دانشگاهى در ایران صلاحیت اعطاء مدرک دکترى تخصصى به افراد را ندارد. مانند دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتى ، که در مجموع از ١٠ تا بیشتر نخواهند شد. پردیس هاى خودگردان و بین الملل این دانشگاهها و نیز دانشگاههاى آزاد و غیرانتفاعى و پیام نور هیچکدام این صلاحیت را ندارند و حداکثر مجاز به صدور مدرک کارشناسى ارشد مى باشند

eng
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸ ۹:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر

تازه اکثر دانشگاههای پولی شهرستان صلاحیت اعطا مدرک ارشد را ندارند چه برسد به دکترا….

دانشجوی ارشد دانشگاه شریف
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر

به نظر من کیفیت تعداد زیادی از دانشگاه های دولتی نسبت به بعضی مراکز دانشگاه آزاد به مراتب ضعیف تر و پایین تر است ، با این ایده که ما دولتی هستیم پس همه چیز تمامیم ، حاضر به تلاش برای بهتر شدن ندارند و فقط اسم دولتی یدک میکشند

eng
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۵ ق٫ظ

جسارتا این جملات شما درست نیست….اگر این جملات رو درباره ورودیهای قبل از سال ۹۲ درباره مقطع دکترای ازاد و قبل از سال ۹۰ درباره مقطع ارشد ازاد ارایه میکردین درست بود (چون دانشگاههای ازاد خاصی دانشجوی ارشد و دکترا میگرفتن و تازه انهم در رشته های محدودی و انهم تعداد جذبشان محدود و کنترل شده بود) اما حالا اصلا درست نیست…..ضمنا دانشگاههای دولتی هم باید بشدت انالیز گردد و برخی دانشگاهها حتی یک پرفسور در گرایش مربوطه ندارند و دانشجوی دکترا گرفتن (داشتن چنین شرطی جز حداقلهاست)…..

فرانک
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸ ۲:۵۳ ب٫ظ

به هیچ عنوان سطح دانشگاههای دولتی را با آزاد مقایسه نکنید. دانشگاههای دولتی دانشجو را با ضوابط و معیارهای معین انتخاب میکنند و اختلاف افراد پذیرفته شده ور دانشگاههای دولتی سراسر کشور بسیار کم میباشد در صورتیکه دانشگاه آزاد برای پر کردن صندلیهای خود و بدلیل شهریه دانشجوی دکتری میگیرد. بنظر بدترین دانشگاه دولتی هم به مراتب از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات سطح علمی بالاتری دارد….

سعید-مدیریت IT
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۷:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  دکتر

نظر شما به این شکل درست نیست. چون برخی دانشگاههای شهرهای دیگه تو رشته های خاصی بسیار بسیار قوی هستن. مثلا دانشگاه شاهرود در رشته معدن، خیلی خیلی قوی تر از جاهای دیگه هست. به نظرم برای بعضی از رشته ها تو بعضی دانشگاهها مشکلی نیست که در مقطع دکتری دانشجو بگیرن. اما حرف شما در بسیاری از موارد دیگه صحیحه و نباید دانشجو بگیرن.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

آفرین

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  دکتر

من خودم دانشگاه تهران درس میخونم-وقتی میگی دانشگاه تهران .شامل همه پردیسها -پردیسهای مرکزی-بین المللی وخودگردان و دانشکده ها میشه-پس فعلا بایستی معنی پردیس در دانشگاهها را یاد بگیریم بعد نظر بدیم-پردیسها جداگانه ارزیابی نمی شوند در یک کلمه فقط دانشگاه مادر ارزیابی میشه .معلومه دانشگاه تهران مهمترینه.در بین دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی هم واحدهای خوبی هست اما انگشت شمارند.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  دکتر

هیچ تفاوتی بین دوره ها و پردیس یا دانشکده های دانشگاه تهران نیست .همگی در خانواده بزرگ دانشگاه تهران تحصیل می کنند و مدرک رسمی دانشگاه تهران به یک شکل اعطا میشه واین تعبیر و تفسیر شما باید بگم کاملا اشتباست-زیرا ارزیابی در بین دانشگاههاست نه پردیس یا دانشکده های زیر مجموعه.مثلا دانشگاه تهران-دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات-دانشگاه پیام نور مرکز تهران-غیرانتاعی …. و ….در کل بگم که دانشگاه ازاد واحد علوم وتحقیقات -تهران مرکز در حد دانشگاه سطح یک دولتی هستند-و باز عرض شود دانشگاههایی در شهرستانها هست که از در بعضی رشته ها مرکز هم کاربردی تر و اهمیت علمی بیشتری دارند.ضمنا نظر شما اشکال دارد

مهدی
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۱:۰۹ ب٫ظ

اگه روزانه و پردیس فرقی ندارن پس شما “پردیس کیش” رو به اسمت اضافه کن دوست عزیز.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۶:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

پردیس اسم واحد آموزشی است که شامل چند دانشکده است-اشتباه مفهومی دارید!!!!!

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۷:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

پردیس کیش دانشگاه تهران و دانشگاه شریف عین همان پردیسها و دانشکده ها در تهران هستند.برو سوال کن -هیچ فرقی نداره-ضمنا من پردیس مرکزی دانشگاه تهرانم دانشکده جغرافیا

هاشم
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۴ ب٫ظ

دوست عزیز موفق باشید. انشاءالله همه دوستان موفق باشند.

ایمان
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸ ۳:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر

چه استدلالی
پس همه بیان چند تا دانشگاه که شما دوست دارید دکتر بشن

بقیه ایران که چیزی سرشون نمیشه

مهدی
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸ ۷:۲۳ ب٫ظ

برای حفظ ارزش و کیفیت مدرک دکتری،
به جز چند تا از دانشگاه های دولتی و تعداد بسیار کمی از واحدهای دانشگاه آزاد، هیچ دانشگاهی نباید مجوز دکتری داشته باشه.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۶:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

شما که هنوز تعریف پردیس را نمیدانید چطور نظر میدید!

مهدی
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۷:۱۱ ب٫ظ

جناب جغرافیا و برنامه ریزی پردیس کیش،
درک میکنم که دوست داشتید روزانه ی دانشگاه تهران باشید ولی نشد،
امیدوارم در همون پردیس، دانشجوی خوبی باشید

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸ ۹:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی

باور کن من کیش نمیرم کلا تهرانم دانشکده جغرافیبا-بیا می بینمت–ضمنا پردیس کیش تازه بین المللی است و درجه بالاتری نسبت به ما داره-اونها کلاساشون به زبان انگلیسی است.زبان باید قوی باشه پردیس کیش دانشگاه تهران و پردیس ارس دانشگاه تهران قبول بشی چون واحدهای بین المللی دانشگاه تهرانند.پردیس کیش هم دو دوره داره روزانه شهریه پرداز و بین الملل-کلاسهای پردیس البرز و نوبت دوم و روزانه در دانشکده جغرافیاست-پردیس کیش و پردیس ارس هم در همان محل ترجیحا سال اول به صورت تمام وقت است- ولی سالهای دوم -سوم و چهارم میتونند در دانشکده جغرافیا برای ازمون جامع-تصویب پروپوزال-تدوین رساله و سایر کلاسها حضور یابند.

phd
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸ ۷:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی

دوست عزیز شما برای خودت چطور تعداد رو محدود می کنید. همونطور که آورده شد، کمیته چهار نفره مسول تصمی گیری هستند نه من و شما. شاید دور افتاده ترین دانشگاه ها هم صلاحیت داشته باشند. از طرفی باید دید هر رشته بر اساس بازار و نیازسنجی به چند نفر دکتر نیاز داره.
حالا یجور میگن دکتری هر کی ندونه فکر می کنه انیشتین پروری، به نظرم این کارا برای پسادکتری مهم وکاربردی باشه نه دکتری. جالبه برا پسادکترا که صلاحیت مهمتره هیچ معیاری نیست.

eng
اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۸ ۴:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

اگر قرار است چندتا از دانشگاه دولتی دانشجوی دکترا بگیرند قطعا نباید هیچ دانشگاه ازادی دانشجوی دکترا گیرد….