۲ دلیل دانشگاه‌ها برای مخالفت با کاهش ظرفیت پذیرش دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزیر علوم نیاز دانشگاه ها به پژوهش‌های دانشجویان دکتری و کاهش حق‌التدریس و حق‌التحقیق استادان را ازعلل مخالفت دانشگاه‌ها با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری دانست.

«علی خاکی صدیق» در گفنگو ایرنا درباره علت استقبال نکردن دانشگاه ها از کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری، اظهارداشت: امسال هیچ کاهش ظرفیتی در مقطع دکتری اتفاق نیفتاده است و تنها در مقطع کارشناسی ارشد هفت درصد کاهش ظرفیت پذیرش داشتیم.

وی افزود: دانشگاه ها در ارتباط با کاهش ظرفیت دکتری بسیار مقاومت می کنند چون دانشجویان دکتری موتورهای اصلی پژوهش در دانشگاه ها هستند و بیشترین بار پژوهش بر دوش آنهاست، پروژه ها را انجام می دهند و مقالات دانشگاه ها نتیجه پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در مباحث رتبه بندی، شاخص‌های مقالات وزن زیادی دارد و از سوی دیگر ارتقای استادان نیازمند چاپ تعدادی مقاله است و اگر تعداد دانشجویان دکتری کم شود، خروجی های مقالات دانشگاه ها هم کاهش می یابد.

خاکی صدیق با بیان اینکه ناگزیر به کاهش ظرفیت دانشجوی دکتری در سطح کشور هستیم، تاکید کرد: نیازی به این تعداد دانشجو و دانش آموخته دکتری نداریم و ناگزیریم به سمت تعدیل برویم اما کار ظریف و حساسی است و مقدمات آن باید فراهم شود و در یک سری از آیین نامه ها بازنگری صورت گیرد تا جذابیت گرفتن دانشجویان دکتری در حجمی که الان هست، کاهش یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به یکی دیگر از علل دانشگاه ها در مخالفت با کاهش ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی از جمله دکتری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در دانشگاه ها وجود دارد که یکی از تبعات جانبی آن دانشجویان دکتری می شود، حق التدریس در دانشگاه ها است.

خاکی صدیق افزود: از سال های گذشته در کشور نظام حق التدریسی راه اندازی شد و دلیل اصلی برای فعال کردن این مدل حقوقی که الان هم روی آن پافشاری می شود، پایین بودن حقوق اعضای هیأت علمی است.

خاکی صدیق یادآور شد: باوجود اینکه بسیاری تلاش بر کاهش حقوق استادان دارند و بر این باور هستند که این قشر حقوق زیادی دریافت می کنند اما بر اساس استانداردهای سطح جهانی، حقوق اعضای هیأت علمی زیر رقم استاندارد است که برای جبران این حقوق پایین، ساز و کار حق التدریس و حق التحقیق استفاده می شود.

وی در این باره یادآور شد: پیش از این، حق التدریس و حق التحقیق در واقع یک معنا داشت اما بسیاری از دانشگاه ها این دو را از هم جدا کردند. حق التحقیق برای پایان نامه های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد به اعضای هیأت علمی اطلاق می شد و کاهش تعداد دانشجویان ورودی دکتری در این بخش هم تاثیر می گذارد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: البته دلیل اصلی مخالفت دانشگاه ها با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری این مسئله نیست اما یکی از عوامل تاثیرگذار است.
خاکی صدیق با یادآوری نامه ای که وزیر علوم، ‌ تحقیقات و فناوری چند ماه قبل به دانشگاه ها ارسال کرد، گفت:

وزیر علوم نامه ای به دانشگاه ها برای بازنگری در سیستم حق التدریس ارسال کرد. استانداردسازی ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری به نفع کشور است و منطقی کردن حقوق استادان بهترین اقدام است، یعنی کل حاکمیت در کشور باید بر اصلاح حقوق اعضای هیأت علمی هم نظر شوند.

وی با بیان اینکه حقوق فعلی اعضای هیأت علمی باید اصلاح شود و قابل قبول نیست، اظهار داشت: بسیاری از استادان جوان تر یا آن دسته از اعضای هیأت علمی که امکان آن را داشته باشند، مهاجرت می کنند یا به فکر مهاجرت هستند و این مسئله شایسته نیست.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: اصلاح در سیستم حق التدریس و حق التحقیق اعضای هیأت علمی ضروری است و این پرداخت ها باید منطقی شده و کیفی سازی شود.

خاکی صدیق اشاره ای دیگر به نامه یاد شده وزیر علوم به دانشگاه ها داشت و تاکید کرد: روح نامه وزیر علوم، ‌ تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها همین موضوع است و آن دسته از اعضای هیأت علمی که کار کیفی بیشتری برای دانشگاه انجام می دهند سهم بیشتری از میزان حق التدریس و حق التحقیق کلی باید داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که شیوه برگزاری آزمون دکتری می تواند در کیفیت ورودی های دکتری تاثیرگذار باشد یا نه، تاکید کرد: تغییر شیوه آزمون می تواند در کیفیت ورودی های دکتری به دانشگاه ها موثر باشد اما تاثیری در کمیت و تعداد دانشجویان دکتری ندارد.

وی همچنین اظهارداشت: مسئله دیگر در استانداردسازی ظرفیت تحصیلات تکمیلی، هماهنگی همه زیرنظام ها با هم است که این مورد هم یکی از گلوگاه های این موضوع محسوب می شود؛ الان درصدی از دانشجویان دکتری در دانشگاه های دولتی و عمده آنها در دانشگاه های غیردولتی و آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر جایی را خیلی محدود کنیم و جای دیگر این محدودیت اعمال نشود، تاثیرگذار نیست؛ ضمن اینکه نمی توانیم همه دانشگاه های سطح مناسب کشور را از دانشجوی دکتری محروم کنیم.

آمار دانشجویان دکتری در کل کشور

موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری آمار دقیق دانشجویان دکتری را مربوط به سال تحصیلی ۹۶-۹۷ اعلام کرد. این آمار مربوط به سال تحصیلی دو دوره پیش بوده و آمارهای سال گذشته توسط این موسسه در حال احصاء است.

بر این اساس، تعداد دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی ۵۲ هزار و ۶۳۷ نفر، در دانشگاه پیام نور هزار و ۵۹۷ نفر، در دانشگاه ها و موسسه های غیردولتی غیرانتفاعی دو هزار و ۳۱۰ نفر، در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۵۸ هزار و ۹۰۹ نفر، در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۴ هزار و ۴۳۴ نفر و در سایر دستگاه های اجرایی هزار و ۱۹۱ نفر است.
بدون احتساب دانشجویان گروه علوم پزشکی و سایر دستگاه های اجرایی، در دو سال گذشته تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۵۳ دانشجوی دکتری در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل بودند.

این در حالی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بارها بر اینکه کشور به این تعداد دانشجوی دکتری نیازی ندارد تاکید کرده است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
آبان ۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۹ ق٫ظ

داشتن این حجم از فارغ التحصیل ارشد و دکترا آرزوی هر کشوریه
کافیه مدیریت کنید، دانشگاها رو پیوند بدید با صنعت، با کشاورزی
پژوهشکده های مرتبط با صنایع مختلف تاسیس کنید. اونم زیر نظر وزارت علوم و وزارت صنعت و معدن یا کشاورزی و شرکت ها بیان و هزینه هاشو بدن اینطوری هم موتور اقتصادی کشور میگرده هم توی جوامع علمی دنیا کم نمیاریم.
راه دیگه اینکه روی پارک های علم و فناوری بیشتر کار کنید
و دیگه اینکه پایان نامه ها بر اساس نیاز یه مرجع خاص(مراکز تحقیقاتی مناطق) یا سازمانها یا شزکت ها طراحی بشه
کافیه مدیریت کنید

eng
آبان ۸, ۱۳۹۸ ۱:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

“داشتن این حجم از فارغ التحصیل ارشد و دکترا آرزوی هر کشوریه”؟؟؟؟؟؟؟؟….وقتی استانداردهای کیفی در مقاطع رعایت نمیشود در میان مدت و بلند مدت باعث سرخودگی و کاهش شدید استتقبال در این رشته ها خواهد شد…نمونه اش در کنکور سراسری رشته ریاضی کاملا مشهود است…..مدیریت یعنی جذب متناسب با نیاز کشور ضمن حفظ کیفیت ان است که هیچ کدام محقق نشده است پس این جذب بشدت مخرب بوده و خواهد بود…

فاطمه
آبان ۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۳ ب٫ظ

۳۵سالمه یه دهه شصتیم مجرد بیکار دکتر!
چرا همش به فکر خودتونین دهه سی ها دهه چهلی ها دهه پنجاهی ها! ما هم آدمیم!تمام عمرمون با استرس تو کنکورها با بیشترین شرکت کننده گذشت!اسممون شد دانشگاه آزادی خنک!حتی اگر همیشه اول نفر بهترین واحد دانشگاه آزاد بودیم
به خدا خسته ایم
ظلم بسته
ما هم می خوایم هیات علمی
ما که تمام مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری رو دانشگاه آزاد بودیم حقوق استادها رو ما دادیم سختی کشیدیم اما الان که دیگه جوانیمون گرفتین با لسترس مریضمون کردین پول هامونو گرفتین به خانواده هامون فشار آوردین حالا دیگه ما رو نمی خواین
خدا هست
خدا به این کارها راضی نیست

eng
آبان ۸, ۱۳۹۸ ۱:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  فاطمه

وقتی سال ۹۰ در مقطع ارشد و سال ۹۳ در مقطع دکترا دانشگاه ازاد ظرفیت را دهها برابر کرد کسی به فریادهای ما گوش نمیداد و همه در خواب بودند…حال این همه اسیب اجتماعی و روانی به جامعه تحمیل شده است و هیچ کس پاسخ گو نیست…کسی با دانشگاه ازاد مثلا در مقطع دکترا مخالفت شدید نداشت مخالفت از سال ۹۳ با جذب سرسام اور بوجود امد و خودش در مقطع دکترا خودش را زیر سوال برد…اتفاقا بیشترین ضربه را دانشجویان خوب دانشگاه ازاد که قبل از این سالها وارد دانشگاه ازاد در مقطع مربوطه شدند خواهند خورد سپس دانشجویان دولتی (روزانه و شبانه)….در واقع ظرفیت دهها برابری دانشگاه ازاد در مقطع دکترا اشتغال را برای فارغ التحصیلان دکترای ازاد عملا نابود کرده و فقط بدرد افراد کارمند میخورد تا با اخذ مدرک دکترا ضمن تضعیف علمی دانشگاهها، پست و مقام خود را ارتقا دهند و با افزایش درامد با اخذ مدرک هزینه مازاد بر دولت (بیت المال) تحمیل نمایند….

eng
آبان ۱, ۱۳۹۸ ۲:۱۵ ب٫ظ

بهتر است مقطع دکترا از دانشگاههای پیام نور، غیرانتفاعی و ازاد و درجه سه دولتی حذف گردد …همچنین دانشگاهها ادغام گردند یعنی در هر استان یک دانشگاه دولتی و یک دانشگاه ازاد بنام همان استان باشد و غیرانتفاعی و پیام نور و علمی کاربردی کلا جمع گردد چون اصلا نیازی به این دانشگاهها نیست….همچنین در صورت ادغام دانشگاههای سطح یک حجم پژوهشها بشدت افزایش می یابد مثلا اگر دانشگاههای تهران ادغام شوند و یک دانشگاه واحد شوند باعث تبدیل شدن ان به برترین دانشگاههای جهان می شود…..متاسفانه کوچک سازی دانشگاههای خصوصا دانشگاههای برتر نتنها باعث جذب بیش از حد دانشجو در مقاطع متعدد خصوصا در رشته های مهندسی شده بلکه باعث عدم کسب رتبه در بین پنجاه دانشگاه برتر جهان شده است…امیدواریم یکپارچه سازی و ادغام دانشگاهها صورت پذیرد…

یه رفیق
مهر ۳۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۱ ب٫ظ

معترضم به کنکور، مشتعلم ز مسئول
مضطربم ز تست و منفعلم ز مسئول
مفتضح ردّی ام، منفصلم ز مسئول
مشتعلم منفعلم منفصلم ز مسئول

SE. Si
مهر ۳۰, ۱۳۹۸ ۹:۰۷ ب٫ظ

با کاهش ظرفیت در مقطع دکتری موتور پژوهش و تحقیقات دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاههایی که زیر نظام های آموزشی هستند از کار میفته بخصوص اینکه با اعمال کاهش ظرفیت و عدم تکمیل صندلی های خالی دانشگاههایی که هزینه هاشون از شهریه های دکتری تامین میشه دچار بحران مالی خواهند شد. بهتره روی مقاطع کارشناسی و ارشد تامل بیشتری صورت گیرد تا دکترا

eng
مهر ۳۰, ۱۳۹۸ ۶:۰۷ ب٫ظ

“پژوهش‌های دانشجویان دکتری و کاهش حق‌التدریس و حق‌التحقیق استادان را ازعلل مخالفت دانشگاه‌ها با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری”….این یعنی دانشجویان دکترا برای ارتقا شخصی هییت علمیها و کسب درامد بیشتر انها جذب شوند!؟!؟!؟….

“این در حالی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بارها بر اینکه کشور به این تعداد دانشجوی دکتری نیازی ندارد تاکید کرده است.”…توصیه و تاکید را معمولا کارشناسان و روزنامه نگاران و مردم که مسول نیستند انجام می دهند و وزارت علوم بعنوان نماینده دولت که مسول کنترل ظرفیتها برحسب نیاز جامعه هستند (طبق اصل سی ام قانون اساسی) ظرفیت را کنترل کنند نه اینکه توصیه و تاکید کنند!!!…

دانشجو
آبان ۱, ۱۳۹۸ ۲:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  eng

دقیقا، پس چرا در یک مقاله دیگر در سایت که یک دانشجو اعتراض کرده بود که چرا استاد باید بدون دخالت در مقاله، به عنوان نویسنده مسئول نوشته بشود، در آخر مقاله یک کسی از استادان حمایت کرده بود؟!؟!؟!؟! ….

اگر استادا میتوانستند خودشون مقاله در می آوردند الان با کاهش ظرفیت دکتری مخالفت نمی کردند…

اکثر استادان علم شون فسیل شده و قدیمی و میدانند که محتاج دانشجویان دکتری هستند برای مقاله و ارتقا…..

اما بودجه اصلی پروژه را چه کسی می گیرد؟ استاد ؛
ارتقا برای چه کسی است؟ استاد؛
کل زحمت را چه کسی می کشد؟ دانشجو؛ اکثرا هم دو زار دست دانشجوی بیچاره نمی دهند…

حتی یک استادیار دانشگاه های معتبر دولتی به دانشجوی دکتری گفته بود که اگر خودت نمیتونی مقاله در بیاری برو بیرون پول بده برات مقاله در میارن!!!!!

وقتی ظرفیت اشتغال برای این همه دانشجوی دکتری نداریم چرا باید ظرفیت ها کاهش نیابد؟!؟!؟!

فقط دانشجو می گیرند که استادها ارتقا پیدا کنند و بیشتر برای درآمدزایی برای موسسات کنکور و اساتید فعلی دانشگاه ها است که دانشجو می گیرند….

دانشجو
آبان ۱, ۱۳۹۸ ۲:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو

“اعتراض برخی دانشجویان به ذکر نام استاد در مقالات پایان نامه”
در سایت:
https://heiatelmi.ir

eng
آبان ۱, ۱۳۹۸ ۴:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو

“وقتی ظرفیت اشتغال برای این همه دانشجوی دکتری نداریم چرا باید ظرفیت ها کاهش نیابد؟!؟!؟!”….این موضوع بهتر است طبق اصل سی ام قانون اساسی جهت کنترل ظرفیت مطابق با نیاز جامعه از دیوان عدالت اداری پیگیری شود….

دانشجو
آبان ۱۱, ۱۳۹۸ ۴:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

بله کاملا درست است.
وقتی کار براشون نداریم باید ظرفیت ها کم شود.
البته وقتی تقاضا (افراد تحصیل کرده در یک رشته) زیاد باشه ، خب هزینه اشتغال آنها برای دولت کمتر می شود.
چون برای یک کار بخصوص تعداد بیشتری درخواست خواهند داد و دولت هزینه کمتری پرداخت می کند!!!!
اما به چه قیمتی؟؟؟؟ به قیمت افت کیفیت تحصیلی و دانشگاه های کشور

علی
مهر ۳۰, ۱۳۹۸ ۳:۵۸ ب٫ظ

برای بنده خیلی جالب است که این همه خبر در مورد فروش صندلی دانشجویی و یا فروش سوالات کنکور وجود دارد ولی اینطور وانمود می شود که فرآیند جذب دکتری در بهترین و کم تخلف ترین شکل ممکن است. با اینکه حجم زیادی از اعتراضات هم در فضای مجازی دیده میشود

دریا
مهر ۳۰, ۱۳۹۸ ۲:۲۵ ب٫ظ

امیدوارم که درست باشه و حداقل امسال کاهش ظرفیت نداشته باشن.