نحوه درس خواندن برای آزمون دکتری | چیکار کنم دکتری قبول بشم؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مرور نکات مهم مطالعه و نحوه درس خواندن برای آزمون دکتری می‌تواند گامی مثبت برای یک شروع محکم برای آمادگی آزمون دکتری باشد.

به گزارش پی اچ دی تست، زمان آزمون دکتری ۱۴۰۳، ۴ اسفند ماه اعلام شده است. بنابراین فرصت مناسبی داریم تا خود را برای کنکور دکتری آماده کنیم.

اما مطالعه برای کنکور با درس خواندن به صورت معمول تفاوت‌هایی دارید. شاید مهم‌ترین آن خواندن حجم زیادی از کتاب‌ها و جزوات در مدتی مشخص باشد. اما نکات مهم دیگری هم هست؛ مثلا این که درس می‌خوانیم تا خوب تست بزنیم!

البته جای نگرانی نیست؛ داوطلبان دکتری یکی دو کنکور مقاطع قبلی را پشت سر گذاشته‌اند، بنابراین احتمالا تا الان رویکرد مناسب مطالعه برای خود را پیدا کرده‌اند.

در این مطلب هم می‌خواهیم نکات مهم مطالعه برای کنکور دکتری را با هم مرور کنیم.

اگر به خاطر داشته باشید؛ پیش از این درخصوص برنامه‌ ریزی آزمون دکتری ۱۴۰۳ با هم صحبت کردیم. امروز می‌خواهیم درمورد این که چطور مطالعه کنیم تا بهترین بازدهی را داشته باشیم حرف بزنیم.

با چه درس‌هایی شروع کنیم؟

در کنکور دکتری ۱۴۰۳، همه سؤالات تخصصی در قالب یک دفترچه و به صورت تفکیک‌نشده طرح می‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان همانند کنکورهای مقاطع قبلی با توجه به ضریب و اهمیت درس و یا تعداد سؤالات، دروس را اولویت‌بندی کرد.

اما دو رویکرد را می‌توان انتخاب کرد:

1. سوالات آزمون دکتری رشته خودمان در سال‌های قبل را بررسی کنیم و دروسی که بیشترین سؤال از آن‌ها آمده است را پیدا کنیم. این دروس می‌توانند در اولویت‌های بالاتری قرار بگیرند؛ به‌خصوص اگر زمان کافی برای مطالعه همه درس‌ها را نداریم.

2. اگر وقت کافی برای خواندن همه دروس را داریم، اول از دروسی که آن‌ها را بیشتر دوست داریم یا در آن‌ها قوی‌تر هستیم می‌توانیم شروع کنیم تا انگیزه‌ای برای ادامه مسیر باشد.

سؤال: آیا می‌شود درسی را حذف کرد؟

جواب: با توجه به رقابت تنگاتنگ در آزمون دکتری و ظرفیت محدود پذیرش بهتر است برای مطالعه همه درس‌ها تلاش کنیم و هیچ سرفصلی را از قلم نیندازیم؛ به‌خصوص اگر به دنبال پذیرش در دانشگاه‌های برتر هستیم.

آیا می‌شود یک درس را تمام کرد، بعد رفت سراغ درس بعدی؟

اغلب توصیه می‌شود برای این که ذهن خسته نشود و نیز برای که این که با دروس امتحانی مختلف که در جلسه آزمون باید یک‌جا به سؤالاتشان پاسخ دهیم، بطور پیوسته مواجه شویم، مطالعه حداقل ۲ یا ۳ درس را با هم پیش ببریم.

البته که این مورد ممکن است با توجه به شیوه درس خواندن شما متفاوت باشد. اگر این شیوه را قبلا امتحان کرده‌اید و نتیجه خوبی نگرفته‌اید، شیوه مناسب خود را انتخاب کنید.

مراحل مطالعه برای آزمون دکتری

برای این روند مطالعه برای آزمون دکتری به صورتی پیش برود که مطالب را خوب به ذهن بسپاریم، لازم است چند مرحله را طی کنیم:

  • خواندن منابع
  • مرور منابع
  • مرور خلاصه‌ها و تست زدن جامع

کدام منابع را اول بخوانیم؟

معمولا در هر درس منابعی وجود دارد که بیشترین تعداد سؤالات از آن‌ها طرح می‌شود. این منابع اولویت اول ماست. بعد از آن هر یک از منابع آزمون دکتری را با توجه به اهمیتی که دارند در اولویت مطالعه می‌گذاریم.

کتاب‌هایی که توسط مؤسسات مختلف تهیه شده‌اند هم در اولویت آخر قرار می‌گیرند (مگر این که کتاب خاصی بشناسید که در رشته شما مفید باشد و کمک زیادی به شما بکند.)

اگر در هنگام مطالعه با منبع جدیدی مواجه شدیم، می‌توانید با روش زیر به خوبی از پس آن بربیاییم:

1. پیش‌خوانی؛

2. مطالعه عمیق.

در مرحله پیش‌خوانی، اول به صورت سطحی و گذرا متن را می‌خوانیم؛ عنوان ها و تیترها را نگاه می‌کنیم؛ به تصاویر توجه می‌کنیم؛ با این فرآیند خواهیم فهمید که قرار است چه چیزی را بخوانیم.

در مرحله بعد به بررسی و مطالعه عمیق مطلب می‌پردازیم.

نکته مفید: وقتی در یک منبع مطلبی می‌خوانیم که در منابع قبلی که خوانده‌ایم هم بوده، بد نیست به منابع قبلی بازگردیم و مروری بر آن‌ها داشته باشیم و ارتباط مطالب منبع جدید و منبع قبلی را پیدا کنیم. این کار در به‌خاطر سپردن مطالب مفید است.

خلاصه‌نویسی برگ برنده ماست!

در هنگامی که مشغول خواندن منابع هستیم، با هر روشی که برای ما مناسب‌تر است باید خلاصه‌نویسی کنیم. خواندن بدون نوشتن یک اشتباه بزرگ در هنگام مطالعه برای آزمون دکتری است.

می‌توانید مطالب را با هایلایت مشخص کنید و بر روی کتاب و جزوه خود علامت‌گذاری کنید یا یادداشت بنویسید.

و یا می‌توانید در یک دفترچه خلاصه‌ها و نت‌های مهم خود را بنویسید.

خلاصه‌نویسی دو حسن بزرگ دارد: 1. مطالب بهتر در ذهن ثبت می‌شود؛ 2. در دوران مرور حسابی کمک‌حالمان خواهد بود.

مرور منابع؛ پیش به سوی تثبیت مطالب در ذهن

بعد از این که یک منبع را خوب مطالعه کردیم، لازم است آن را مرور کنیم تا در ذهنمان بماند. فعلا زود است که به سراغ خلاصه‌هایمان برویم و بهتر است در این مرحله، منابع اصلی را مرور کنیم.

در این مرحله خواندن کتاب‌های نکته و تست و نیز کتاب‌های کنکور مؤسسات خالی از لطف کنید.

مرور خلاصه‌ها و تست زدن جامع

این مرحله در واقع مختص روزهای نزدیک به کنکور دکتری است. وقتی همه منابع را تمام و کمال خوانده‌ایم و مرور هم کرده‌ایم و حالا وقت مرور خلاصه‌ها برای یادآوری نهایی است.

مرور خلاصه‌ها

بعد از اتمام جزوات، منابع و کتب تکمیلی، وقت مرور خلاصه‌هاست.

در این مرحله اگر خلاصه‌نویسی‌های خوبی داشته باشیم، وقت کمتری برای هر درس نیاز خواهد بود. یادداشت‌ها، حاشیه‌نویسی‌ها و مطالب مهمی که زیر آن‌ها خط کشیده‌ایم، در این مرحله به کمک ما می‌آیند.

تست زدن جامع

موقع تست زدن سعی کنیم خود را در موقعیت کنکور قرار دهیم. این شیوه تست‌زنی به ما کمک‌ می‌کند که بتوانیم زمان‌بندی مناسب برای کنکور دکتری را یاد بگیریم.

بعد از پاسخ به تست‌ها، برای بخش‌هایی که ضعف داشتیم، می‌توانیم به خلاصه‌ها یا منابع اصلی رجوع کنیم و مجددا آن‌ها را مرور کنیم. این رفت و برگشت می‌تواند به نوعی مرور مطالب باشد.

 

منتظر دیدگاه‌ها، تجربیات و سؤالات شما عزیزان در بخش نظرات این مطلب هستیم.

موفق و پیروز باشید

ثبت‌نام
باخبرم کن!

45 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رقیه جوادی
بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ ۹:۴۸ ب٫ظ

عالی بود خدایار تون

راضیه
بهمن ۱۵, ۱۴۰۲ ۹:۰۴ ب٫ظ

سلام میشه استعداد و زبان رو نزد

محمد
دی ۱۹, ۱۴۰۱ ۹:۲۵ ب٫ظ

عالی بود مرسی

شادی
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۹:۵۹ ق٫ظ

من هیچ وقت تصور نمیکردم که بتونم در مصاحبه دکتری قبول شم تلاش کردم برنامه ریزی کردم و خدا رو شکر تونستم چیز غیر ممکن وجود نداره

رضا
فروردین ۱, ۱۴۰۰ ۶:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  شادی

یه خلاصه مرور از مصاحبه رو میگین چجوری پیش میره؟

حسنی
مهر ۱۱, ۱۴۰۱ ۳:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  شادی

تبریکک میگم من میترسم ازکنکور دکتری ومصلحبه ان .
شما میتونین کمکم کنید

بیتا
دی ۳۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۲ ب٫ظ

سلام.کسی خبر داره که ایا ظرفیت های دانشگاه ازاد از پارسال بیشتر شده یا نه؟

سیدعلی
آبان ۲۱, ۱۳۹۸ ۲:۱۱ ب٫ظ

سلام به همه دوستان

سال گذشته این موقع، حال و هوایی مشابه الان شمادوستان روداشتم و خوشبختانه امسال دانشگاهی که مد نظرم بود ،قبول شدم.

دریک کلام، تلاش کنید و توکل به خدا داشته باشید حتی اگر رزومه قوی ندارید، مدرک زبان ندارید ومعدلتون خوب نیست و…

موفق وموید باشید

بهزاد میر
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۶:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سیدعلی

سلام

اگر زبان رو کلا نزنیم ولی تخصصی ها رو ۵۰ بزنیم قبول میشیم ؟ ممنون

فاطمه
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۷:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  سیدعلی

سلام بزرگوار کاش همه مثل شما روحیه می دادند.
کارشناس ادبیات فارسی بودم سال ۸۰ کنکور ارشد الهیات فقه و مبانی دادم همه تحقیر کردند ولی با رتبه دو رقمی پیام نور مشهد قبول شدم.۷هشت بار از اون موقع دکترای فقه و حقوق دادم قبول نشدم.امسال تصمیم گرفتم علوم قرآنی شرکت کنم.همه دارند تحقیر می کنند.منابع دقیق و اینکه تفسیر از کجا میاد نمی دونم دقیقا کجا بپرسم

احمدی
آبان ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  فاطمه

سلام اتفاقا بهترین رشته ها رو رفتی الهیات و علوم قرآنی الان کارش هست و مشکلی نداره موفق باشید

حسنی
مهر ۱۱, ۱۴۰۱ ۳:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  سیدعلی

چطورمیشه ؟؟؟؟؟؟؟من الان مهرماهه دیرنیست برای شروع …مقاله ومدرک زبان هم ندارم

احمدی
آبان ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  حسنی

۲ ماه درست بخونی قبول میشی

خوش بین
دی ۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  احمدی

مگه میشه؟ چطوری و چند ساعت

زمانبندی
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۸:۰۲ ب٫ظ

سلام، یکی شدن دفترچه خبر خیلی خوبیه، معمولا برای دفترچه تخصصی وقت زیاد می آوردیم، و همیشه برای زبان و استعداد وقت کم می آوردیم. حالا میشه وقت رو درست تقسیم کرد، از سر و صدای جلسه مابین وقت دو دفترچه هم جلوگیری میشه. تشکر که زودتر این خبر خوب رو به ما رسوندین :)

زهره- معماری
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  زمانبندی

سلام
خدا کنه اینطور شده باشه؛ ولی شما از همین خبر این رو نتیجه گیری کردید؟ چون تو این مطلب فقط در مورد دروس تخصصی گفته شده؛ اشتباه میکنم؟

“همه سؤالات تخصصی در قالب یک دفترچه و به صورت تفکیک‌نشده طرح می‌شوند”

رضا
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  زمانبندی

منظورش یکی بودن سوالات تخصصی هست.لطفا دوباره با دقت بخونید. سوالات شامل دو دفترچه هست

مهسا
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۶:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  زمانبندی

سلام
دفترچه سوالات یکی نشده. منظور این هست که سوالات تخصصی مثل کنکور ارشد به تفکیک سرفصل نیست و همه توی یه دفترچه بدون جدا شدن سرفصلها میاد.

زمانبندی
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام ببخشید من اول اشتباه متوجه شدم،
پس مشکل دو تا شد! هم زمانبندی و هم پراکندگی ذهن مابین سوالات تخصصی…!
چه توجیهی برای این *از این شاخه به آن شاخه پریدن ما* دارند؟! من وقتی تمرکزم روی مثلا ۱۰ تست یک درس تخصصی است که بطور متوالی چینش شده اند، بهتر تست می زنم، تا اینکه ملغمه ای و فله ای…!

سهیل
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۶:۲۷ ب٫ظ

سلام

نخوانده میشه قبول شد؟؟ البته برای دانشگاه های پیام نور غیر انتفاعی ها نوبت دوم و ازاد منظورم هست ایا نخوانده میشه قبول شد اینارو؟؟؟

مهسا
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۶:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  سهیل

سلام
رقابت در ازمون دکتری زیاد هست و بعیده کسی بدون خوندن بتونه پذیرش بشه. مگر این که پایه قوی داشته باشید. و البته نباید فراموش کنیم که در پذیرش دکتری مصاحبه هم خیلی مهمه و تنها با رد شدن از مرحله کتبی نمیشه گفت به طور قطع شانس قبولی وجود داره

سهیل
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام ممنون از پاسخگوییتان من به دلیل مشغله زیاد وقت مطالعه ندارم و نخوانده سر جلسه حاضر خواهم شد

ساسان
آذر ۲۷, ۱۴۰۱ ۴:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

شماخیلی باحالید گوگولی

نوبل
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۳:۵۹ ب٫ظ

یک نکته برای من خیلی جالبه! خدایی که دانای مطلق است و همه زیر و روی بنده های خودش را می شناسد در عرض ۱۰دقیقه بنده ای را رد یا قبول نمی کند. شما آقا/خانم هیئت علمی که خودت بنده خدا هستی فکر می کنی به چه مرحله ای رسیدی که بتوانی در عرض ۱۰ دقیقه فردی را رد یا پذیرش کنی … نفر چند سال زحمت می کشه اعضای هیئت علمی در عرض ۱۰ دقیقه مردود می کنند … مگر در عرض ۱۰ دقیقه می شود فردی را شناخت؟ نمی شود … پس مشخص است که مصاحبه دکتری تمام و کمال پارتی بازی، تبارگماری، لابی گری و رانت بازی است چون در غیر این صورت چگونه می توان در عرض ۱۰ دقیقه فردی را شناخت؟ نمی شود … پس یک مصاحبه ظاهری برگزار می شود و بعد پذیرش می شود بر اساس پارتی بازی، تبارگماری، لابی گری و رانت بازی …

g
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۰:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  نوبل

سلام،من هم با حرف شما موافقم.چون دوره ارشد با چشم خودم دیدم کسی که استعداد درخشان نبود و فردی دیگه بود(دوره ارشد هر کسی استعداد درخشان باشه به عنوان مزیت برتری برای قبولی دکتری ازش استفاده می کنند) دکتری قبولش کردن چون با یکی از استادا جیک تو جیک بود

دریا
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۲:۴۵ ب٫ظ

درسته نظر استاد خیلی مهمه و اکثرا بچهای خودشون رو میگیرن.ولی ۱۰۰هم اینجوری نیست.چرا تو دل بقیه رو خالی میکنید ۳ ۴تا از دوستای خودم توی دانشگاهای برتر تهران درس میخونند تازه هیچ رزومه ایی ک ندارن هیج تازه دارن الفبای زبان انگیلسی روهم یاد میگیرن.اگه اینجوره پس کسی تلاش نکنه.کسی‌کنکور‌نده.چون همش باند بازیه

...
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۳:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  دریا

دوست عزیز بهتره طرز فکرتون رو اصلاح کنید چون احتمال داره به قیمت یکسال عقب افتادن از زندگی منجر بشه. توی همین سایت سال قبل رتبه ۱ کنکور نتونست تهران قبول بشه و شانس آورد انتخاب اولش رو جای دیگه زده بود وگرنه اگه با ذهنیت شما انتخاب رشته میکرد مثل سال قبل که تک رقمی و رد شده بود بازم رد میشد. قبولی دکتری با ارشد متفاوته! رزومه اهمیت خیلی زیادی داره مخصوصا اگه مدرک زبان داشته باشه خیلی از رقبا جلو میافتی برعکس چیزی که شما فرمودین. در مورد قبولی دانشگاه های تهران خیلی راحت بهتون بگم چون بلند پروازی واقعا احتمال داره براتون گرون تموم بشه. اگه معدلت خیلی پایینه، اگه ارشدت رو آزاد یا دانشگاههای دولتی سطح پایین بودی فقط در صورتی شانس قبولی داری که رزومه خوبی داشته باشی. اونا به اینکه شما رتبه چندی اهمیتی نمیدن و کلا کنکور رو قبول ندارن واسه همین میخوان پذیرش کلا دست دانشگاهها باشه حتی دوره ارشد هم میخوان مصاحبه بذارن! پس تلاشت رو بکن تا تراز دانشگاه مورد نظرت رو بیاری و بعدش باید به فکر رزومه ت باشی.

آرش
آذر ۹, ۱۳۹۸ ۱:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  ...

بهترین پیشنهاد رو دادین من در رشته عمران سال ۹۷ رتبم ۱۴ شد از میون نزذیک به ۱۰۰۰ نفر در گرایش خودم با اینکه رزومم بالا بود ولی کارشناسیم در آزاد بودم و ارشد در شهرستان مثل آب خوردن حدفم کردن وحتی یک دانشگاه برم نداشت پس واقعا به نصیحت این دوستمون توجه کنید مدرک زبان و مقاله ژورنالیisi و مقاله داخلی فقط علمی پژوهشی مهمه نه رتبه ومطمنا دانشگاه ارشدت باید از دانشگاههای سطح یک باشه تا شانست رو تو دانشگاه های تهران رقم بزنی خواهشا خواهشا همانند امسال بنده بلند پروازی نکنید و صرفا به رتبه تکیه نکنید رزومه بسیار مهم است و رتبه اصلا به چشم اساتید نمیاد

نوبل
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵ ب٫ظ

فایده ای نداره!! این رو از فردی بشنوید که ۶ ساله برای آزمون دکتری تلاش کرده و از مرحله اول با موفقیت عبور کرده و در مرحله دوم شکست خورده. هر چقدر هم رتبه و درصدهای خوبی در مرحله اول داشته باشید تا برای مرحله مصاحبه پارتی، لابی، رانت یا سهمیه ای نداشته باشید احتمال پذیرفته شدنتان خیلی کم است. تا زمانی که آزمون دکتری نیمه متمرکز، متمرکز نشود و مرحله مصاحبه حذف نشود عدالتی در پذیرش دانشجو نخواهد بود. شما با بهترین رتبه هم بروید مصاحبه اساتید دانشجویانی را که بخواهند می پذیرند نه آنهایی که لیاقت پذیرش را دارند. انتظار اساتید در دوره های تکمیلی از دانشجو این است که دانشجو به نام آن استاد مقاله بنویسد تا استاد پیشرفت کند. خوب برای استاد چه فرقی می کند تا دانشجو را از پیش ببیند یا نبیند. استاد امتیاز مقالات علمی دانشجویان را می خواهد که هر کسی پذیرفته شود این امکان برای استاد مهیا می شود. حتی اساتید بهترین دانشگاههای تهران هم هدفشان از دانشجویان تحصیلات تکمیلی این است که با امتیاز مقالات این دانشجویان امتیاز علمی کسب کنند. من خودم فارغ التحصیل دانشگاههای دولتی هستم و خیلی خوب سوءاستفاده اساتید از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را درک می کنم … آزمون نیمه متمرکز بی عدالتی است و باید تبدیل شود به آزمون متمرکز سازمان سنجش تا عدالت برقرار شود. اساتید دوره دکتری از دانشجویانشان مقاله می خواهند تا امیتاز علمی کسب کنند و این دیگه مصاحبه کردن نداره وقتی نفر به دوره دکتری رسیده حتمن مقاله نوشته که… ادامه نظر»

ثنا
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  نوبل

با این حرفها واقعا دلم خالی شد. من با انگیزه دارم میخونم. اگه اینطور که گفتین باشه، یعنی تمام زحماتمون به فنا میره. شما دکتری قبول شدید؟ یعنی این حرفهایی که گفتین بر اساس تجربیاتتون است؟

...
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  ثنا

بله ایشون درست میگن، شما باید اینقد رزومه خوبی نسبت به بقیه داشته باشی تا تو مرحله رقابت بمونی وگرنه خیلی راحت با حد نصاب ردت میکنن

....
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۲:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  ...

البته امسال تراز وردی به دانشگاه ها بردن بالا و افراد کمی به مصاحبه رفتن که اون افراد رتبه ها عالی بودند،ولی مصاحبه دوباره سلیقه شد و اکثر صندلی ها خالی موندن انشاءالله که راه حلی پیدا بشه

نوبل
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۳:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  ثنا

اینجوری نباشه تلاش نکنی … در حد توانت تلاش کن ولی فکر نکن مثل آزمونهای دیگر نتیجه نهایی به تلاش خودت بستگی دارد! نتیجه نهایی به عوامل زیادی بستگی دارد یکی از آنها تلاش خودت است. اگر توانستی ببین می توانی با اساتید رشته خودت در دانشگاهی لابی گری کنی یا بتوانی با پول اساتیدی را بخری. به اندازه خواندن خودت مهم است …

...
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸ ق٫ظ

خیلی عالی توضیح دادین.

دریا
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۵ ق٫ظ

منم دو ماهه شروع کردم ولی همش استرس دارم ک‌نرسم.چون همزمان دارم روی پایان‌نامم کار میکنم.بچهای تاریخ کسی هست اینجا؟؟؟

مهسا
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۶:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  دریا

سلام
نزدیک چهار ماه تا کنکور وقت هست و زمان خوبی پیش رو دارید. کافیه برنامه ریزی مناسبی داشته باشین تا موفق بشین

مایسا
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰ ق٫ظ

به امید خدا فقط میخام به رتبه یک شدن فکر کنم و حسابی بخونمممم از همین الان

مایسا
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰ ق٫ظ

مرسی پی اچ دی جان بهم انگیزه و امید خوندن دادی استرس داشتم فکر میکردم اگه از امروز شروع کنم هم خیلی دیر شروع کردم. خییییییلی انرزی گرفتم ازت از همین الان میخام بترکونممممم فقط تنهامون نذار بازم اینجوری بهمون انرزی و امید خوندن بده متشکرممممممم

خاطره
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۴ ق٫ظ

۱۱۰ روز تا کنکور اسفند مونده ، هنوز عده ای دنبال تکمیل ظرفیت کنکور قبل هستند . جل الخالق

سلما
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  خاطره

اینجا هم هستیدعجیب هستید

دانشجو
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۳:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  سلما

شما که عجیب ترید . خودتون اینجا هستید و در مورد آدم عجیب نظرمی دید

دکتر(مطمینا تکمیل ظرفیت دکتری تخصصی برقرار می شود)
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۳:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو

دانشجو جان، شما به هدفی که داریم که همان تکمیل ظرفیت است تمرکز کنید.

دکتر(مطمینا تکمیل ظرفیت دکتری تخصصی برقرار می شود)
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۳:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  خاطره

شما شک نکن تکمیل ظرفیت دکتری تخصصی ٩٨ خواهی دید.

الهه
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۲ ب٫ظ

باسلام و وقت بخیر… بنده حدود یکماه ک برای خواندن شروع کردم… واز منابع موسسه مدرسان شریف استفاده میکنم…. متاهل وشاغل وبچه دارم.. و۴کتاب و۸مقاله دارم وفارغ التحصیل از دانشگاه آزاد بامعدل ۱۷…چقد شانس قبول شدن دارم؟!!

الهه
مهر ۳۰, ۱۴۰۰ ۸:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  الهه

سلام… دوستان… لطفا ب سوالم جواب بدین…. الهه