پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

غیرقانونی دانستن ممنوعیت دانشجویان دکتری برای ثبت نام آزمون دکتری از سوی دیوان عدالت اداری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دیوان عدالت اداری در مصوبه‌ای ممنوعیت دانشجویان دوره دکتری را برای ثبت‌نام در آزمون غیرقانونی دانست و به نظر می‌رسد که این قید از کنکور دکتری ۱۴۰۰ حذف شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، هر یک از آزمون‌های سراسری کشور براساس قاعده‌ خاصی برگزار می‌شود در این میان آزمون دوره دکتری نیز به عنوان یک آزمون سراسری ضوابط مخصوص به خود را دارد.

یکی از مقررات این آزمون مربوط به اجازه شرکت دوباره در صورت پذیرفته شدن در آزمون است. تعدادی از داوطلبان دوره دکتری نسبت به این محدودیت اعتراض دارند و آن را قانونی نمی‌دانند. بر اساس مندرجات دفترچه راهنمای شرکت در آزمون دوره دکتری؛ «دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در صورت عدم انصراف تا پایان مهلت ثبت‌نام مجاز به ثبت‌نام و شرکت مجدد در این آزمون نیستند.» این بند در آزمون دوره دکتری سبب شده تعدادی از متقاضیان این آزمون با مشکل مواجه شوند چراکه تا زمانی که در دوره دکتری مشغول به تحصیل هستند نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند.

شکایت به دیوان عدالت اداری

این محدودیت باعث شد که یکی از دانشجویان دوره دکتری در این زمینه شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کند تا از این طریق به پاسخی قانونی دست یابد. صلاح قاسمیانی، دانشجوی دوره دکتری که در سال ۹۶ در دوره شبانه پذیرفته‌شده، در شکایتش خواستار ابطال بند «ج» دفترچه راهنمای ثبت‌نام یا همان محدودیت شرکت در آزمون دوره دکتری شد. وی اجرای این بند را تبعیض ناروا و مغایر با اصل سوم قانون اساسی دانست.

دیوان عدالت اداری پس از بررسی‌های لازم در روز ۳۰ شهریورماه ۹۹ رأی خود را در این زمینه صادر کرد. بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این محدودیت قانونی نیست و اجرای آن را از زمان تصویب ابطال می‌شود. در متن رأی دیوان عدالت اداری آمده است:‌ «وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در ماده ۳ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۵ ذکر شده است که از هیچ‌کدام از بندهای مقرر در این ماده اعمال محدودیت موضوع مصوبه مورد اعتراض قابل استنتاج نیست، بنابراین مقرره مورد اعتراض به علت آن‌که تصویب آن خارج از حدود اختیارات مرجع وضع است، مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۸۸ و ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.»

استقبال دانشجویان دوره دکتری از کاهش محدودیت‌ها

بنابراین داوطلبان آزمون دوره دکتری از سال ۱۴۰۰ می‌توانند بدون این محدودیت در آزمون ثبت‌نام کنند. شمار زیادی از دانشجویان دوره دکتری با استقبال از این رأی دیوان عدالت به خبرنگار آنا می‌گویند: برداشتن این محدودیت سبب می‌شود بتوانیم انتخاب‌های بهتری داشته باشیم.

مصطفی در این زمینه می‌گوید: برای اینکه شانسم را در آزمون امسال را از دست ندهم، یک رشته محل را انتخاب کردم و اگر این مصوبه اجرایی شود می‌توانم با آمادگی بیشتری در آزمون دوره دکتری سال آینده نیز شرکت کنم.

فاطمه دیگر دانشجوی دوره دکتری نیز در این باره می‌گوید: شانس بیشتری برای قبولی در محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد داشتم به همین دلیل یکی از انتخاب‌هایم این دانشگاه بود ولی به دلیل شرایط کاری آمدوشد برایم سخت است چراکه محل سکونتم با محل تحصیل ۶۰ کیلومتر فاصله دارد، اگر این مصوبه اجرایی شود می‌توانم درس خواندن را آغاز کنم و در کنکور دکتری ۱۴۰۰ ثبت‌نام کنم شاید در شهر محل سکونتم پذیرفته شوم.

مجید دانشجوی دوره دکتری که اتفاقاً در یکی از دانشگاه‌های دولتی درس می‌خواند، معتقد است: شاید منع ثبت‌نام در آزمون دوره دکتری برای پذیرفته‌شدگان دوره روزانه منطقی باشد ولی دانشجویانی که در دوره‌های شهریه‌پرداز پذیرفته شده‌اند نیازی به این محدودیت ندارند و به نظرم تبعیض‌آمیز است.

با وجود پیگیری‌های خبرنگار آنا از مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور درباره رأی دیوان عدالت اداری، هیچ یک پاسخگو نبودند اما سوابق تاریخی در موارد این‌چنینی نشان می‌دهد که آرای دیوان عدالت اداری لازم‌الاجراست و هر وقت تصمیم جدیدی درباره آزمون‌ها گرفته شده، دفترچه راهنمای ثبت‌نام بعدی تغییر کرده است، به همین دلیل انتظار می‌رود که ضوابط آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۰ در این مورد نیز دستخوش تغییر شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

48 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سها
آبان ۸, ۱۳۹۹ ۸:۱۳ ق٫ظ

پی اچ دی تست عزیز لطفا پیگیر باشید و این خبر رو شفافتر کنید که این رای برای چه دوره هایی قابل اجراست و دقیقا شرایط به چه صورت است؟و ایا برای ازمون ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد؟

م‌. م
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۴:۳۴ ب٫ظ

سلام
برای تکمیل ظرفیت این قانون هم صدق میکنه؟یعنی اگر شخصی روزانه قبول شده باشه می تونه دوباره تکمیل ظرفیت هم شرکت کنه؟

زیبا
آبان ۷, ۱۳۹۹ ۸:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  م‌. م

نه متاسفانه

رضا
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۳:۰۳ ب٫ظ

به نظر من که لغو این قانون بی انصافیه خوب کسی که دولتی قبول می شه وقتی بره یک صندلی را اشغال کرده و نوبت بعدی ازبین رفته دوباره مجددسال بعد شرکت کنه بازم یک صندلی دیگه رو می گیره این ضایع شدن حق نیست خوب اگه پارسال نمی رفت لااقل نفر بعدی جایش را می گرفت اما رفت حالا دوباره هم همین کار را بکنه چه بسا بارها این کارراتکرارکنه و حق های دیگران را ازبین ببره این درست نیست

علی
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۶:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

دوست عزیز بدیهی هست که این قضیه مربوط به رشته های شهریه پرداز (شبانه،دانشگاه آزاد و…)هست نه روزانه ،چون رشته های روزانه کسی قبول بشه بلافاصله سال دیگه نمیتونه شرکت کنه و یکسال محروم میشه

دانشجوی دکتری
آبان ۱۷, ۱۳۹۹ ۳:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

خوب ممکنه نرفته باشه درسته اشتباه کرده و جای یه نفر دیگه رو گرفته اما شرایطش پیش نیومده و نرفته و کلا اون جا خالی شده حالا چرا نباید سال بعدش شرکت کنه؟

نجمه
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۵ ق٫ظ

داخل دفترچه بند ۴، قسمت توصیه های مهم این مطلب نوشته شده:
دانشجویان در حـال تحصـیل در مقطـع دکتری (به استثنای پذیرفته شدگان دورههای روزانه آزمون دکتری سال ۱۳۹۸ که حق شرکت در آزمون سال ۱۳۹۹ را ندارند)، در صورت تمایل به ثبتنام و شرکت در آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه راهنما میبایست تا پایان مهلـت مقـرر ثبتنـام آزمـون دکتری سال ۱۳۹۹ ،از تحصیل انصراف قطعی حاصل نمایند. بدیهی است در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در زمان مقرر، در
صورت قبولی در آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ ،قبولی آنان در آزمون لغو و هیچگونه اقدامی نسبت به درخواست آنان، امکانپذیر نخواهد بود.

پس یعنی به جز روزانه، اگر در حال تحصیل در دوره های دیگه باشیم و انصراف بدیم، امکان شرکت مجدد در آزمون داریم، درسته؟؟؟؟؟؟

نجمه
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

این قانون آیا شامل پردیس هم میشه؟
یعنی اگر از پردیس انصراف بدیم، مجدد حق شرکت خواهیم داشت؟

منصور
آبان ۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  نجمه

فقط روزانه در سال اول حق شرکت در آزمون سال بعد رو ندارن.
بقیه دوره ها با انصراف مجاز بودن که طبق این حکم دیگر به انصراف هم نیاز نیست

....
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۱:۲۶ ق٫ظ

بچه ها من دانشجوی انصرافی به چشم دیدم که سال بعدی با رتبه بهتر اشک می ریخت، قبول شده بود ولی نه اونطوری که براش برنامه ریزی کرده بود…….. حالا که راه براتون باز شده برید بخوونید ایشالا نتیجه خوب می گیرید………..

Marzieh
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۱:۲۴ ق٫ظ

پارسال چقدر استرس جواب ازمون دکترا رو داشتم بعدم توی شهر خودم دانشگاه دولتی قبول شدم یه ترم رفتم خورد به کرونا الان ترم‌اخر واحدامه به صورت مجازی. نمیگم ناراضی ام اما وقتی قبول شین می بینید ارزش این همه مشغولیت ذهنی رو نداشت. سلامت روحتون رو وابسته به قبولیه یه ازمون نکیند بخدا حیف روح و روان اعصابتون نیست ؟ زندگی به اندازه کافی سحتی داره سخترش نکنید برای خودتون

مجتبی
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۱:۱۵ ق٫ظ

میشه یه مقدار شفاف سازی کنید؟ یعنی اگه کسی ۹۹ روزانه قبول بشه، میتونه ۱۴۰۰ شرکت کنه و اگه دانشگاه بهتری قبول شد ثبت نام کنه؟
ممنون میشم اگه یه نفر جواب بده

پدر ژپتو
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۲:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  مجتبی

دقیقا، اما نه دانشگاه بهتر بلکه هر دانشگاهی. قبلاً ممنوع بود اما الان دیگه نیست.

سها
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۷:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  پدر ژپتو

معلوم نیست که روزانه رو گفته یا شبانه!! شفاف ذکر نکرده، تو کامنتای پارسال دیدم کسایی که دکتری شبانه ثبت نام کرده بودن موقع ثبت نام کنکور ۹۹ نتونستن ثبت نام کنند و سنجش بهشون پیامک میداده که شما قبلا ثبت نام کردید و دکتری هستید و نمیتونید امسال شرکت کنید و من احتمال میدم این شکایت و رای دیوان برای دانشجوهای دکتری شبانه باشه نه روزانه وگرنه اگه بخوان به دانشجوهای روزانه چنین اجازه ای بدند کلی مشکل تو دانشگاهها ایجاد میشه …

منصور
آبان ۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  سها

سلام.خیر.سنجش هیچ پیامی نمیده و مشکل تنها پس از قبولی و مراجعه برای ثبت نام پیش میاد

سها
آبان ۸, ۱۳۹۹ ۸:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  منصور

اون موقع که دیگه شخص قبول شده از دانشگاه قبلی انصراف داده و مشکلی پیش نمیاد!!، مشکل همون موقع ثبت نام هست که اجازه ثبت نام ازمون سال بعد داده نمیشده، صحبت من از روی صحبتهای داوطلبان پارسال هست. منبع صحبت شما کجاست؟

الیسا
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۹:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  مجتبی

پی اچ دی تست جان این سوال منم هست…ممکنه واضح تر عنوان کنید…فقط برای پذیرفته شدگان شبانه هست این لغو ممنوعیت یا بچه های روزانه هم میتونن ثبت نام کنم برای کنکور بعدی؟

منصور
آبان ۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  الیسا

فقط شهریه پردازها

منصور
آبان ۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مجتبی

خیر.روزانه نمیتونه.این برای شبانه و پردیس و سایر بجز روزانه است

سها
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۲ ب٫ظ

حالا این رای منع ممنوعیت برای هر دو دوره رزوانه و شبانه هست یا فقط ممنوعیت ثبت نام دانشجویان شبانه برداشته شده؟ پی اچ دی تست عزیز لطفا شفافتر توضیح بده

Mozhdeh ALİZADEH
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۹:۴۹ ب٫ظ

پس چرا جواب آزادو نمیزنن امسال اعصاب و روان برامون نموند که

سید ابراهیم
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  Mozhdeh ALİZADEH

گفتن ۵ دیگه حالا یک روز اینور و اونور. به اعصابت مسلط باش خب.به چیزای خوب فکر کن یا مطالب زیبا بخون یا اهنگای شاد و ملایم گوش کن یا یه کار خوب و مفید برای اطرافیانت انحام بده و حس خوب بگیری..انشالله خدا بهت بده اونچیزی رو که میخوای و صلاحته.

مهربان باشیم
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۸:۴۱ ب٫ظ

برای تکمیل ظرفیت رای بدهید تمسال شرایط خیلی سخت بود برای عده ای از داوطلبان خواهشااا
لینک پایین گذاشتم
https://www.farsnews.ir/my/c/40800

sina
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۸:۱۵ ب٫ظ

اگر دیوان عدالت اداری ۳۰ شهریور رای خود را صادر کرده پس چرا در اطلاعیه سنجش در تاریخ ا آبان که به همراه کارنامه نهایی منتشر شد در بند ج (یادآوری های‌ مهم) محدودیت ثبت نام در کنکور ۱۴۰۰ همچنان وجود دارد؟

....
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۷:۳۵ ب٫ظ

فکر کنم یکی از دلایلی که تعداد شرکت کنندگان دکتری سالانه کم میشه، شکنجه شدن به لحاظ روحی از اعلام نتایج اولیه تا نهایی هست… واقعا مراحل نفس گیری داره
گاهی سر کلاس دانش آموزام میگن می خوایم بریم هنر و… بهشون میگم چرا؟ میگن خواهر و برادر بزرگتر داشتیم، رشته های سخت درس خواندن چقدر اذیت شدن آخرم کار و… ندارن

خب وقتی یک پروسه پذیرش و یا رد شدن حداقل شش ماه از سال از زندگی یک نفر رو مختل می کنه مسلما اونی که کوچکتر هست رغبت نمی کنه این سختی رو به جون بخره….

م
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۷:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  ....

واقعا درسته.از قبولی اولیه تا کارنامه نهایی فقط با روح و روان ملت بازی می کنند. یکسره ش بکنن آزمون را. اصلا مصاحبه ها فرمایشی هستن. فقط به رزومه علمی نگاه میکنن. همین کار را میتونن خودشون قبل از آزمون انجام بدن همزمان نمره ش را با نمره آزمون اعلام کنن

....
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۷:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  م

خوابم بهم ریخته… معده ام بهم ریخته … پوستم بهم ریخته …….. چرا چون همش خودخوری می کنم اگر اسمم جز قبولی ها نباشه باید تمام مراحل رو دوباره طی کنم و همه این انتظارها هیچ بوده و دوباره نقطه سر خط ….
اونایی که اپلای می کنن، مدرک تافلشون دو سال اعتبار داره، مدرک جی آر ایشون ۵ سال اعتبار داره، خیلی هاشون از کارشناسی به دکتری اپلای میکنن و توقف فوق لیسانس و بعد دکتری رو ندارن
اگرم پذیرش نشن، اما حدنصاب تافل و جی آر ایی رو آورده باشن، روی تقویت رزومه کار می کنن

اما من نوعی اگر قبول نشم، هر زحمتی برای تحصیلات تکمیلیم کشیدم انگار هیچچ میشه و جدای از اون دوباره باید تمام این پروسه رو به همین شکل با همه جزییات طی کنم….
نصف عملکرد خراب و عدم تمرکزم سر جلسه کنکور از استرس بعد کنکور چی میشه هست……. خیلی خسته ام دلم می خواد فقط بشینم گریه کنم… دستم به هیچ کاری نمیره…

به چهار نقطه
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۸:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  ....

اونوقت هنر رشته آسونیه؟ اونا این پروسه رو ندارن واسه دکتری؟
شرکت کنندگان دکتری هنر ۱۷۰۰ نفر بودن و پذیرش به شدتتت پایین! حتی با رتبه ۴۰ جایی دعوت نشدن!
شما برو توی انجمن هنر این سایت ببین بچه ها با چه رتبه هایی اصلا دعوت نشدن و بچه هایی که چندیییین ساله دارن کنکور میدن با رزومه خوب ولی قبول نمیشن
در حدی که یکی همینجا گفته بعد از چند سال آزمون دادن و رزومه عالی میگه میخاد دوباره ارشد بخونه..

ما هم این سختی ها رو داریم می‌کشیم بخدا..

....
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۸:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  به چهار نقطه

من نمیگم هنر آسون هست…
میگم خیلی از بچه های نسل جدید اصلا به درس خواندن فکر نمی کنن… هنر رفتنشون به خاطر علاقه به هنر نیست، چون دیدن مثلا خواهرشون تا لیسانس مهندسی و علوم پایه و… بگیره پیر شده ولی یکی دیگه اطرافشون بدون مدرک مثلا درامد کلانی از آرایشگری و… داره، به نظرشون درس خواندن بیهوده است.
توو یه کلاس ۲۹ نفری ۲۳ نفر دوست داشتن بازیگر بشن، عجیب نیست؟
اینکه کسی با عشق هر رشته ای رو ادامه بده فوق العاده با ارزشه و هر رشته ای سختی های خاص خودش رو داره… اما نگاه به رشته ها برای انتخابشون هم جای تامل داره

فارغ التحصیل فوق اطراف من کم نبود که به محض ورود خودشون رو آموزش محور کردن و عملا به زبان می آوردن به شرکت کردن در آزمون دکتری فکرم نمی کنن! تازه اوایل دهه هفتاد و اواخر دهه شصت بودن…… صبر کن نگاه کن ببین چند ساله دیگه به چه صورت هست… اگر اینقدر پروسه پذیرش پیچیده نبود شاید آدم هایی که پا به تحصیلات تکمیلی می ذاشتن با انگیزه بیشتری ادامه می دادن

......
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۹:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  به چهار نقطه

اگر شما رو ناراحت کردم کاملا ناخواسته بوده…. عذر خواهی می کنم…
هر بار اسون ترین مسئله ها رو پای تخته حل می کنم. یه تعداد بچه ها میگن خانم این توو امتحان میاد؟ ما چرا باید اینها رو بخوونیم؟
بهشون میگم درس بخوونید اینها مهم هست و…. میگن خانم مامان بابامون میگن ما درس خووندیم چی شد، بهمون گفتن اصلا نمی خواد به خودتون سختی بدین… یا میگن خانم خواهر، برادر، دختر خاله امون و…. خواندن آخرش هیچی نشدن… اونایی که شجاع ترن بهم میگن شما خووندی آخرش چی شد…. و…..

ولی وقتی ما پشت نیمکت های مدرسه بودیم آرزو داشتیم درس بخوونیم که آینده امون رو در مسیر دانشگاه بسازیم…

البته فارغ التحصیل فنی و حرفه ای که جذب بازار کار بشه با مدرک کاردانی و کارشناسی و…. فوق العاده با ارزش هست… ولی دیدی که بچه های مدرسه در متوسطه اول نسبت به بیهودگی رشته ریاضی فیزیک دارند گاهی عجیب متعجبم میکنه… حتی عاشق درس هاشون آخرش دلشون رشته تجربی می خواد… کمتر کسی انگار هوس مهندسی ‌و علوم پایه و….. خووندن انگار داره

م
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۹:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  ......

عملا رشته های مهندسی دارن از دور خارج میشن. چون اولا درآمد رشته های مهندسی واقعا نسبت به بقیه رشته ها پایین‌تره. ثانیا دروسشون هم سخت تره.نگاه میکنی اینهمه میخواد درس بخونی بعد هم تاثیری داخل آینده ت نداشته باشه. باید یه فکر اساسی برای رشته های مهندسی بشه

....
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  م

وقتی بچه ها با کنجکاوی نگاهم میکنن که خانم آخه شما چطوری اینها رو یاد گرفتنید، حالا مثلا پنج رو تقسیم بر ده نوشتم، یک دوم و مساوی قرار دادم با نیم و یکاش رو جلوش نوشتم…. در این حد ابتدایی عزا می گیرن که اخه خووندن اینها چه فایده ای داره…
به بچه ها میگم من عاشق رشته ام هستم… عاشق معلمی هستم…
بعضی هاشون میگن خانم ما هم می خوایم معلم بشیم ولی برای معلم شدن رشته های آسون تری هم هست……… زبونم واقعا بند میااااد گاهی در برابرشون…….
چیزی که من رو سمت فیزیک جذب می کنه و می کرد، عشق به دانستن و کنجکاوی نسبت به محیط اطرافم و خب اون موقع به مادیات فکر نمی کردم
ولی حق با شماست عملا رشته های مهندسی و علوم پایه داره از دور خارج میشه

به چهار نقطه
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  ......

نه دوست گرامی ناراحت نشدم ولی از بس که از روز اول بهمون گفتن خوش به حالت درس نمی خونید که شما فقط تفریح میکنید..یکم حساس شدم رو این جمله
موفق باشید انشالله همیشه

....
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۰:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  به چهار نقطه

موفق باشی دوست گرامی

سها
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  به چهار نقطه

یا خدااا!! واقعا ۱۷۰۰ نفر شرکت کننده دکتری هنر داریم؟!!

به سها
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۰:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  سها

آره والا نزدیک به ۱۷۰۰ نفر همین امسال شرکت کننده داشت همیشه همین طوره
تعداد دانشگاه و پذیرشش هم خیلی کمه ترازاام که یه وضعیه..
یعنی باید زیر ۱۵ یا ۱۷ اینا بیاریم تا بتونیم به ۳ تا دانشگاهای سطح اول رشته مون دعوت شیم دیگه..

سعید
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۷:۳۳ ب٫ظ

کاش میشد اجازه بدن برای دولتی، اگر میخواد کسی همزمان با دکتری، یه ارشد دیگه هم بخونه، بتونه.

AM
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۷:۲۱ ب٫ظ

سلام دوستان یعنی الان من اگه امسال آزاد بخونم میتونم برای آزمون اسفند بدون اینکه انصراف بدم ثبت نام کنم؟؟ لطفا جواب بدین

زیبا
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۷:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  AM

آزاد که کلا نیازی به انصراف نداشت
این قانون برای دولتی بود

AM
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۹:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  زیبا

آخه شنیدم میگن موقع ثبت نام نباید دانشجو باشین؟؟ اگه برم آزاد که دانشجو محسوب میشم

منصور
آبان ۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  AM

منظور دولتیه.
من خودم آزاد میخوندم و بدون انصراف ، سال بعد دولتی روزانه قبول شدم و مشکلی هم پیش نیومد

محمد جواد قاسم زاده قزوینی
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۷:۱۵ ب٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/40800
به تکمیل ظرفیت دکتری رای بدهید

...
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۶:۴۸ ب٫ظ

یعنی چی؟
من‌متوجه نشدم.

.
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۶:۴۲ ب٫ظ

سلام. کسی که یک ارشد روزانه داره برای ارشد دوم هم میتونه روزانه قبول بشه؟ دیوان عدالت اداری با توجه به شکایت یک نفر انگار اجازه داده بوده ولی روندش رو کسی میدونه چطوره و باید چیکار کرد؟
ممنون از پاسخ شما

فرهاد
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۷:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  .

این سوال شما که جوابش مشخص هست،بله میتواند.منظور این بود که هر سال هر دانشجویی بتواند در آزمون شرکت کند و در صورت قبولی بدون ممنوعیت و محدودیت در رشته محل جدید ثبت نام کند.این خیلی خوبه چون دانشجو مجبور نمیشه فقط همون جایی که قبول شده تا آخر بخونه بلکه سال بعد و یا سالهای بعد می‌تونه مجددا ثبت نام کنه و شانس خودش رو مجددا امتحان کنه،بدون محدودیت.

منصور
آبان ۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  فرهاد

بله میتونید ولی باید شهریه بدهید

سودا
آبان ۴, ۱۳۹۹ ۹:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  .

سلام. تا جایی که اطلاع دارم وقتی یه‌بار از امکانات دولتی به‌طور رایگان استفاده میکنید نمیشه مجدد اینکارو بکنید و باید برای دومین بار شبانه بخونید یعنی در کل باید شهریه پرداز بشید وقتی دومین بار میخواید ‌به دانشگاههای دولتی وارد بشید

طاهره
آبان ۵, ۱۳۹۹ ۳:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  .

سلام
تا جایی که من اطلاع دارم مجاز هستید. پارسال یکی از دوستان دومین ارشد روزانه شو علم و صنعت میخوند! گویا محدودیت رو واسه ارشد برداشتن