پارسه
موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در شیوه نامه جدید وزارت علوم، سه پیشنهاد و رویکرد جایگزین برای شرط مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری مطرح شده است. بنابراین، اجبار برای ارائه مدرک زبان از سوی دانشجویان دکتری حذف شده است.

به گزارش پی اچ دی تست، شیوه نامه احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دکتری مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در جلسه مورخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

آیین نامه جدید زبان دکتری (مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری)

مقدمه

به استناد مصوبه جلسه ۹۵۴ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی و در راستای اجرای طرح تحول آموزش عالی، این شیوه‌نامه با هدف کارآمدتر و اثربخش تر نمودن احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دوره دکتری تخصصی تدوین و ابلاغ شد.

ماده ۱: تعاریف

۱- وزارت: منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. 

۲- شورا: منظور شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی است.

۳- معاونت آموزشی: منظور معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

۴- دانشگاه: به هر یک از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سایر دستگاه‌های اجرایی و مراجع قانونی ذی‌ربط می‌باشند اطلاق می‌گردد.

۵- استاد راهنما: یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه است که مسئولیت هدایت و راهنمایی رساله‌های دانشجویان در مقطع دکتری را به عنوان استاد راهنمای اول بر عهده می‌گیرد.

۶- دانشجو: به تحصیل‌کنندگان دوره دکتری تخصصی اطلاق می‌شود.

۷- نمره ملاک: حد نصاب نمره علمی مورد نیاز برای احراز صلاحیت در بسندگی زبان خارجی مورد نظر.

۸- دوره‌های توانمندسازی: دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی آشنایی و کسب مهارت‌های مورد نیاز زبان خارجی.

ماده ۲: دانشجویان مقطع دکتری تخصصی بایستی در بدو ورود تا پیش از آزمون جامع نسبت به ارائه کفایت بسندگی زبان خارجی به دانشگاه محل تحصیل اقدام نمایند و در غیر این صورت اجازه حضور در امتحان جامع و تصویب پیشنهاده پژوهشی (پروپوزال) را ندارند، برای تایید بسندگی مهارت زبان خارجی دانشجو توسط دانشگاه صرفا تحقق یکی از موارد زیر کفایت می‌نماید:

۱- تشخیص استاد راهنما مبنی بر بسنده بودن مهارت زبان خارجی دانشجو و اعلام رسمی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه.

۲- حضور دانشجو در دوره‌های توانمندسازی زبان خارجی و دریافت گواهی اتمام موفقیت‌آمیز دوره (این بند صرفا در صورت تشخیص استاد راهنما مبنی بر نیاز دانشجو به حضور در دوره‌های توانمندسازی زبان خارجی و اعلام رسمی آن به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قابل اجرا است).

۳- کسب نمره ملاک دانشگاه از درس زبان آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سازمان سنجش آموزش کشور در سال پذیرش.

تبصره ۱: دانشگاه موظف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که در صورت نیاز دانشجو به استفاده از بند ۱ و ۲ ماده ۲ جهت احراز بسندگی زبان خارجی تا شروع نیمسال تحصیلی سوم دانشجو، نتیجه به دانشجو اعلام شود.

تبصره ۲: جهت انجام وظایف پیش‌بینی‌شده مربوط به استاد راهنما برای اجرای بند ۱ و ۲ ماده ۲ دانشگاه موظف است استاد راهنمای دانشجو را در سال اول تحصیل دانشجو در مقطع دکتری به طور رسمی به دانشجو اعلام نماید.

تبصره ۳: دوره توانمندسازی زبان خارجی حداکثر ۱ ساله و بایستی توسط دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه محل تحصیل دانشجو و تحت ضوابط آن یا در صورت عدم امکان برگزاری دوره توسط و تحت ضوابط دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه جامع استان برگزار شود.

تبصره ۴: دانشگاه‌های پذیرنده دانشجوی دکتری موظف می‌باشند حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این شیوه‌نامه نسبت به تدوین شیوه‌نامه داخلی برگزاری دوره‌های توانمندسازی زبان خارجی ویژه دانشجویان دکتری اقدام نمایند، به گونه‌ای که از شروع مهرماه سال ۱۴۰۲ دانشجویان امکان حضور در دوره‌های توانمندسازی را به تشخیص استاد راهنما داشته باشند.

تبصره ۵: اگر دانشجویی در بدو ورود یا پیش از آزمون جامع نمره ملاک دانشگاه در آزمون‌های معتبر زبان خارجی (مورد تأیید معاونت آموزشی وزارت) را به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارائه کند، بسندگی زبان مورد تأیید است.

استفاده از این تبصره توسط دانشجو اختیاری است و دانشگاه / استاد راهنما مجاز به الزام دانشجو جهت حضور در آزمون‌های مذکور نیستند. معاونت آموزشی وزارت موظف است به طور سالیانه نسبت به اعلام آزمون‌های معتبر زبان خارجی اقدام نماید.

ماده ۳: در صورت نیاز به مهارت زبان‌های غیرانگلیسی در یک رشته تحصیلی درج اعلام نیاز به زبان خارجی دیگر به همراه ذکر نوع زبان خارجی و در صورت نیاز توانمندی‌های لازم در دفترچه آزمون دکتری تخصصی الزامی است. در غیر این صورت زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی ملاک خواهد بود.

ماده ۴: این شیوه‌نامه از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در دانشگاه‌ها (برای کلیه دانشجویان دکتری در حال تحصیل در دانشگاه‌ها) لازم‌الاجراست و مصوبات پیشین در مورد آزمون بسندگی زبان خارجی از مهرماه سال ۱۴۰۲ ملغی می‌گردد.

تبصره ۶: در خصوص ورودی‌های پیش از مهرماه ۱۴۰۱ چنانچه دانشجویانی به دلیل عدم پذیرش در آزمون بسندگی زبان خارجی امکان شرکت در امتحان جامع، ارائه پیشنهاده پژوهشی (پروپوزال)، دفاع از رساله یا دانش‌آموختگی را ندارند|، از تاریخ ابلاغ این شیوه‌نامه (۱۴۰۱/۰۹/۳۰) امکان بهره مندی از بند ۱ ماده ۲ را دارند.

ماده ۵: دانشگاه‌ها مجاز نیستند در قالب شیوه‌نامه‌های داخلی شرایطی را برای آزمون بسندگی زبان خارجی اعلام نمایند که مغایر با مواد و تبصره‌های شیوه‌نامه حاضر باشد.

ماده ۶: تفسیر این شیوه‌نامه و یا پاسخگویی به موارد پیش‌بینی‌نشده در خصوص آزمون بسندگی زبان خارجی بر عهده معاونت آموزشی وزارت است.

این شیوه‌نامه در ۶ ماده و ۶ تبصره در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ توسط معاونت آموزشی وزارت ابلاغ گردید و اجرای آن برای کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور موضوع شیوه‌نامه مذکور لازم الاجراست.

دانلود شیوه نامه اجرایی احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دکتری

 

پاسخ معاون آموزشی دانشگاه تهران به عدم اجرای بخشنامه مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری

محمود کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: زمانی که آئین‌نامه آزمون بسندگی زبان را دریافت کردیم مکاتبه‌‌ای با وزارت علوم داشتیم و اشکالاتی را که به نظرمان می‌رسید را با آنها درمیان گذاشتیم.

وی افزود: ۸-۷ محور را به وزارت علوم توضیح دادیم و عنوان کردیم که به این دلایل اجرای مستقیم آئین‌نامه آزمون بسندگی زبان مشکلاتی دارد و با مذاکرات انجام شده وزارتخانه به ما اعلام کرد که دانشگاه‌ درمورد این آئین‌نامه می‌تواند شرایطی را در نظر بگیرد که البته ذکر شده این شرایط نافی هیچکدام از مفاد این آئین‌نامه و تبصره‌ها نباشد. 

برای مشاهده متن کامل خبر کلیک کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

79 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیمین
تیر ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۷ ب٫ظ

اگه ارایه مدرک زبان تا زمان قبل از دفاع باشه به نظر من خیلی بهتره چون کسی که زبانش ضعیفه سر فرصت همزمان با رساله زبانش رو هم قوی میکنه اگه دیگران موافقن نظر بدن شاید تغییرش بدن

سحر
فروردین ۲۲, ۱۴۰۰ ۲:۲۷ ب٫ظ

سلام دوستان
بنابر بخشنامه جدید در خصوص امتحان جامع دکترا دانشگاه ازاد، ایا دانشجویانی که اصلا در امتحان زبان شرکت نکردند و هیچ نمره زبانی هم ندارند میتوانند امتحان جامع شرکت کنند؟ ورودی ۹۸ ام

پیک
فروردین ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  سحر

سلام بله دیروز پری روز اعلام نمودند تو بخشنامه جدید که بخاطر برگزارنشدن منظم و ناقص ازمون ای پی تی و ام اس ارتی وغیره میتونند کلیه ورودی ها ونودوهشت هم بدون مدرک زبان در جامع شرکت نمایند.و احتمالا تا اوایل ترم بعد رساله و یا تا اخر ترم رساله در مرحله وترم اول زمان میدن ,اما بهتره نودشهتیت تا مرداد وشهریور ارایه بدن زبان رو ای پی تی .چون ممکنه برای قبل نودوهفت بزارن تا اخر ترم اول رساله اما برای نودهشتیا تا شهریور قبل رساله برداشتن بزارن باید منتظر ماند اماخوند

سارا
بهمن ۱۶, ۱۳۹۹ ۲:۳۶ ب٫ظ

ادمین محترم یا دوستان عزیز اگه اطلاع دقیق دارید لطفا راهنمایی بفرمایید؛
اگه مدرک زبانم فقط تا پایان ترم یک دوره دکتری اعتبار داشته باشه …من ورودی ۹۸ هستم و تا بهمن ۹۸اعتبار دو ساله مدرکم تمام شده، با این شرایط مدرک زبانم برای آزمون جامع و رساله قابل قبول هست؟ اکه قانون و تبصره ای وجود داره ممنون میشم بهم بگید.

nastaran ghahremanzadeh
اسفند ۴, ۱۳۹۹ ۴:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

با سلام
این دقیقا سوال منم هست
لطفا اگه کسی اطلاعات دقیق داره راهنمایی کنه
ممنون

زهرا
اسفند ۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

سلام قابل قبول است

پیک
فروردین ۲۹, ۱۴۰۰ ۴:۰۶ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

تا جایی که من بدونم اعتبار هر بار پذیرفته شدن در زبان به فرض اگر مشروط برای برداشتن رساله باشه از سال بعد به بعد دیگه هم جامع چون امسال بخاطر کرونا هم نمیخوان زبان برای جامع و اون نمره چهل مشروط رو و ۵۰ برای دفاع از رساله ای پی تی یا ام اس ارتی بگیری باید دوسال نگذشته باشه اعتبارش هربار زبان تا دوساله پس به نظرم باز باید شرکت بفرمایید زبان رو..بازم بپرسید اما برای احتیاط باز شرکت نمایید و تمدید بشه عین ایلتس که دوسال معتبره

Abed
دی ۱۹, ۱۴۰۰ ۸:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

سلام.شما فقط یکبار نمره زبان رو ارائه میدین و تا پایان تحصیل اعتبار داره

محمدی
آذر ۲۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۱ ب٫ظ

یک فکری هم درباره مقاله قبل از دفاع بکنید
آرایه مقاله را بگذارید بعد از دفاع نشریات بسته بوده یا چاپ نشده
منتظریم

Ali
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۶:۰۶ ب٫ظ

دوستان سلام ایا دانشجویان دانشگاه ازاد هم باید نمره زبان رو قبل امتحان جامع ارایه دهند؟لطفا یکی جواب منو بده…

شهاب
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  Ali

فرقی بین آزاد و دولتی نیست و قبل از آزمون جامع ازتون مدرک میخوان. ولی خودم دیدم حتی دانشگاههای دولتی هم بعضا این موضوعو تا دفاع عقب میندازن.به خود دانشگاه بستگی داره که بخواد با دانشجو راه بیاد یا نه

Ali
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  شهاب

ممنون دوست عزیز

رویا
آذر ۲۰, ۱۳۹۹ ۱:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  Ali

سلام
پاسخ شما رو حداقل می تونم در مورد دانشگاه خودم بدم، از دانشگاه های آزاد دیگه به صورت دقیق خبر ندارم.
علوم تحقیقات از دانشجوهایی که مدرک زبان ندارن، یک تعهد کتبی می گیره که تا قبل از اخذ واحد پایان نامه حداقل نمره مشروط زبان رو ارائه بدن و تا زمان دفاع مدرک زبان رو.
با این تعهد اجازه ی امتحان جامع رو به همه می ده.

منتها اگر بعد از قبولی نمره زبان یا مشروطی ارائه نشه، اجازه اخذ واحد پایان نامه رو نمیده.

Ali
آذر ۲۰, ۱۳۹۹ ۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  رویا

ممنونم دوست محترم خانم رویا

Ali
آذر ۲۰, ۱۳۹۹ ۲:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  رویا

ممنون دوست محترم

رضا
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۴:۵۰ ب٫ظ

سلام . راه حل ساده
۱) برگزاری آزمون زبان را هر هفته در دستور کار قرار دهید.
۲) هزینه را رایگان فرمایید.
۳) حد نصاب کسب مدرک زبان و .. را پایین آورید
۴) بیشتر متکی به داخل ایران شویم تا خارج از ایران
۵) آزمون جامع را کلا حذف و….دانشجو مستقیما سراغ پژوهش ، تز و مقاله و …. رود.
۶) ……

شهاب
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

بند ۲ به هیچ وجه مورد قبول واقع نمیشه. حتی احتمال داره جریمه هم بشید به خاطر این پیشنهادتون

پدر ژپتو
آذر ۱۹, ۱۳۹۹ ۹:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

منظورتون از بند ۴ چیه ؟!

دانشجوی دکتری
دی ۷, ۱۳۹۹ ۱:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

آزمون جامع و زبان هر دو حذف بشه برای ورودی های ۹۸ و بعدش

فرناز
تیر ۱۴, ۱۴۰۰ ۸:۲۶ ق٫ظ

منم موافقم. وقتی آخر هر ترم آزمونهای سخت می گیرن چه لزومی داره مجدد همه اون مطالبو بخونیم و در ضمن زبان انگلیسی به چه دردمون می خوره بعد از فراغت از تحصیل!!!! مگه همه می خوان هیئت علمی بشن و در خارج از کشور مقاله ارائه بدن که مدرک زبان لازم داشته باشن!!! باید این قانون رو برای کسی که هدفش هیئت علمی شدنه بذارن

منیره احدزاده
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۲:۵۴ ب٫ظ

با سلام و خسته نباشید. لطفا در مورد نمره امتحان زبان یه تجدید نظر بکنید. و نمره ۴۰ رو قبول اعلام کنید. تا لااقل مشکل بیشتر دانشجوها با این ارفاق حل بشه. تو رو خدا رحم کنید. به خدا دیگه داریم زیر بار مشکلات مالی و شرایط به وجود آمده له می شیم. رحم کنید

سعید
آذر ۱۹, ۱۳۹۹ ۲:۳۳ ب٫ظ

ای بابااااااااااااااا
۴۹ شدم اما قبول نمیکنن حالا ۴۰ رو قبول کنن؟

...
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۹ ب٫ظ

نمرات مشروط را قبول اعلام کنند.

سحر
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴ ق٫ظ

سلام. چرا همه چیز در ایران مدرک گراییه و هیچ کس به اصل قضیه نگاه نمیکنه؟؟ این چجور قانونایی که باید قبل از جامع نمره زبان بگیری؟؟ مثلا طرف نمره زبان هم داشته باشه یا نه چه فرقی میکنه؟؟ خیلیا با پارتی یا پول مدرک زبان میخرن. مثلا کسی مدرک زبان نداشته باشه چی میشه؟؟؟؟؟ مگه سواد اشخاص به مدرک زبان الکیه؟؟؟ لطفا اینطور قانونایی بردارین. ممنون

جواد
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۲:۰۷ ق٫ظ

با سلام
ظاهراً بعضی از عزیزان به علت اصلی اختلاف توجه نفرمودن و برای همین از مصوبات دانشگاه دفاع میکنن.
اخذ مدرک زبان برای دانشجویان دکتری از اهم موارده و شکی نیست اما صحبت اینه که ارایه مدرک زبان وقتی تو این شرایط کرونایی امکان پذیر نیست شرط شرکت در جامع و تصویب پروپوزال نباشه و به قبل از دفاع یا اولین زمانی که امکان شرکت در آزمون هست موکول بشه.
این رو هم بگم که فرمایش معاون محترم وزارت علوم جای تامل جدی داره چرا که ایشون صحبت از مصالحه کردن در حالی که این همه دانشگاه و دانشجو رو نمیشه به یک نظر واحد رسوند. وزارت علوم باید دانشگاه رو الزام کنه. به نظر میرسه دانشگاه ها اصلا خودشون رو به گفته وزارت علوم ملزم نمیدونن و اگر اینطور باشه واقعا جای تأسف داره که هر دانشگاهی هر طور بخواد عمل می‌کنه ….

ویکتاریون
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  جواد

حالا جالبه که لازم نیست مدرک زبان رو تا دفاع اصلی به تاخیر بندازن. خیلی راحت می تونن بندازنش قبل از دفاع پروپوزال که یک یا دو ترم بعد از جامع می افته. و شانس فروکش کردن بیماری و برگزاری آزمون ها تا اون موقع هست. عجیبه که برای همچین تصمیم ساده ای هم اراده نمی کنن.

جواد
آذر ۱۹, ۱۳۹۹ ۵:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

دقیقا

دانشجو
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱:۵۳ ق٫ظ

با سلام از مسئولین میخواهیم فکری به حال آزمون زبان بکنند یا مجازی بشه یا در همه شهرهای ایران برگزار بشه و یا این در طول یک ترم جز واحد درسی بشه خواهش میکنیم به فکر ماهم باشید من الان باید دفاع کنم و ترس برگزار نشدن آزمون زبان دارم تازه در شهر ما هم که برگزار نمیشه و باید با بچه ۲ساله به شهر های دیگه با این شرایط کرونایی مسافرت کنم تازه آزمون به تعویق هم میوفته تعجب میکنم که هنوز یک راهبرد اساسی در این مورد اتخاذ نشده!!!!!

آ
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  دانشجو

دقیقا مشکل من هم هست که ازمون زبان تو شهر ما برگزار نمیشه با اینکه مرکز استان هستیم. واقعا باید یه فکری کنن تو این وضعیت کرونا ظلم در حق ماست

امینی
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱:۲۹ ق٫ظ

کاش خود دانشگاه ها دوره زبان رو برگزار میکردن واسه دانشجوهای دکترا تا اونهایی که امکانات ندارن بتونن استفاده کنن

امیر
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۰:۲۹ ق٫ظ

زبان چیه باو. برای اینکه دانشجوی بومی تو کشور خودش تحصیل کنه بعد کارشناسی ارشد باید زیان خارجی یلد باشه ؟؟؟ این چ قانونیه !!؟؟ حذف زبان خارجی !!!

فرناز
تیر ۱۴, ۱۴۰۰ ۸:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  امیر

کاملا موافقم. مدرک زبان چه ربطی به مدرک دکتری داره؟!

A.SH
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳ ب٫ظ

س. من با اینکه قبل از ازمون دکتری مدرک زبان بگیریم کاملا مخالفم. چه تضمینی هست که شما رو دانشگاه مورد نظر بگیره. من خودم سال ۹۷ رتبه ۸ کنکور, ۱۰ مقاله., ۳ ISI با ضریب تاثیر بسیار بالا داشتم که خود اساتید دانشگاه های تهران هم نداشتن, من رو به خاطر اینکه از دانشگاه دیگری اومده بودم و سفارش نشده بودم, نگرفتن. پس بهتره مدرک زبان در طول دوره تحصیل دکتری گرفته بشه. چون داشتن مدرک زبان هیچ تضمینی برای رفتن به دانشگاه نیست. طبق تجربه من شناخت و سفارش توی مملکت ایران حرف اول و اخره. تمام.

هیوا
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۰:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  A.SH

درود بر شما .ابتدا دانشگاه بعد مدرک زبان.بودجه کم آوردند دنبال درآمدزایی هستند .تو شرایط کرونایی بودجه شون یک دهم شده و حال به هر نحو ممکن دنبال خالی کردن جیب دانشجویان هستند.

شایلین
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۲:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  A.SH

با همین حواس جمع رفتی مصاحبه؟؟ میگه الزامی هست قبل از امتحان جامع. یعنی سال دوم دکترا

A.SH
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۹:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  شایلین

منم میدونم قبل امتحان جامع. منظورم اینه که قبل ورود به دوره دکتری نباشه. بعدش دانشگاهها برای این تاکید بر مدرک زبان دارند که دانشجو بتونه مقاله خارجی بخونه و بنویسه براشون. اگر نه به فکر صحبت کردن و نوشتن انگلیسی شما برای اهداف خودتون نیستن!!!

مینا
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹ ب٫ظ

اگه کسی اطلاع داره لطفا بگین ایا انتخاب واحد امتحان جامع در دانشگاه ازاد هم منوط به ارائه مدرک زبانه برای ورودی ۹۸ و یا تا زمان ازمون جامع وقت داریم برای قبولی…ترم قبل دانشگاه به ما اجازه انتخاب واحد نمیداد به خاطر نمره زبان

یلدا
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۳:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مینا

سلام
قانون همه جا یکیه.تا قبل از آزمون زبان باید مدرک رو ارائه بدی
البته در آزاد آسونتر هم هست چون حودشون یه سری کلاسا و آزمونای داخلی دارن که همونو جای مدرک زبان قبول دارن

r
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۰۴ ب٫ظ

سلام و خسته نباشید
برای مقاله دوم برای تسویه حساب هم یه تصمیم درست و منطقی کاش در نظر گرفته بشه و با مقاله دفاع اجازه فارغ التحصیلی صادر بشه…

Hadi
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۵۲ ب٫ظ

دو ترم به خاطر آزمون زبان عقب افتادم این آزمون زبان مجازی هم اصلا نمیشه شرکت کرد و سوالا رو پاسخ داد

حسن
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۱۴ ب٫ظ

مدرک زبان چیه دیگه ، وقتی که زبان کشور فارسی است ، اگر فقط به فکر جیب خالی کردن مردم هستید ، اون حسابش جداست .سوال من اینست که خارجیا مگه زبان فارسی بلد هستند که من بخواهم زبان انگلیسی یاد بگیرم . ما نباید مصرف کننده علمی باشیم ، باید متکی به علم و ایجاد زمینه برای جوانهای وطن باشیم .ممنون ، به امید آزادی این قفلهای بسته به پای دانشجویان .

شهاب
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  حسن

تمام علم که توی کشور ما تولید نمیشه و از طرفی زبان انگلیسی زبان بین المللی هست. اگه زبان فارسی یه زبان بین المللی بود حق با شما بود و خارجی ها هم باید زبان فارسی یاد میگرفتن ولی میبینید که اینطور نیست و یه دانشجوی دکترا باید بتونه از منابع به روز دنیا که به زبان انگلیسی هستن استفاده کنه. پس داشتن مدرک زبان مهمه و حق با دانشگاه هاست. کسی که میخواد وارد دوره ی دکترا بشه بهتره که قبل از آزمون و مصاحبه این مدرکو گرفته باشه تا وقتی که وارد دانشگاه شد نه وقت خودش تلف بشه نه وقت اساتیدو بگیره.این شرط نمره ی زبان شرط جدیدی نیست که حالا دانشجوها معترض شدن.اگه دانشگاه بعد از ورود به دانشگاه این شرطو میذاشت بله حق با دانشجو بود ولی همه ی داوطلبین دکترا میدونن که وقتی دارن وارد دوره ی دکترا میشن این مدرک مورد نیازه برای آزمون جامع.

حسن
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۰:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  شهاب

جناب اقای شهاب ، نه تنها زبان انگلیسی خوبه بلد باشی من تاکیدم بر یادگیری تخصصی رشته مربوطه است ، بحث من این است که چیزی را زوری از دانشجو طلب نکنند ، بالاخره زبان انگلیسی هر کسی تا حدی بلد است ، نمیشود که تمام مسائل رو دوش دانشجو باشد ، برو مدرک زبان انگلیسی بیار ، اگه نیاری قبول نمیشی . سوال من این است که دانشگاه برای ارتقائ زبان انگلیسی دانشجو چه کرده و آن را طلب کند نه زیاده خواهی ،دوستانی هستند شرایط خوب و امکانات رفاهی داشته مدرک زبان گرفتند ولی دوستانی که این امکانات و رفاهیات را نداشته اند چه کنند . با سرنوشت داوطلب بازی نکنید ، اجازه بدید همه رشد کنند ، امنیت فکری داشته باشند ، دیدگاهتون را از علم باز کنید .ممنون از همه داوطلبین ممنون از سایت پی اچ دی که نظر بنده را گذاشتید.

داوطلب
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  حسن

یکی از دوستان نزدیکم، به شدت مشکل مالی داشت در حدی که حتی همه ی جاها رو پیاده می رفت و می اومد که پول تاکسی نده
ایشون بدون اینکه توی عمرش کلاس زبان رفته باشه به طور خودآموز زبان خوند کتاباشم فقط یدونه شو خودش هزینه کرد و خرید
ولی همین چند وقت پیش با نمره تافل ۱۱۰ !! فاند گرفت رفت واسه دکتری

همه چیو به رفاه و امکانات ربط ندیم دیگه چون خودم دیدم میشه بدون هیچ امکاناتی هم رسید به خیلی چیزا

شهاب
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۳:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

موافقم باهاتون. همه چیز فقط امکانات نیست و خیلی از اوقات همت میخواد که یه کاری رو انجام بدی

شهاب
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۲:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  حسن

والا ما امکانات خاصی هم نداشتیم ولی از دوره ی ارشد تلاش کردیم واسه یادگیری زبان به صورت خودآموز. این روزا هم که ماشاالله همه از اینترنت استفاده میکنن و راحت تر هم میتونن یاد بگیرنش. بله اینکه تخصصی یاد بگیرید خوبه ولی اگه تصمیم به ارائه ی یک مقاله ی انگلیسی کنید باید عمومی هم بلد باشید که جمله بسازید و اینکه مدرک زبان که فقط منحصر به ترجمه نمیشه و مهارت شنیداری هم یکی از بخش هایی هست که برای دریافت مدرک نیاز دارید و این به این معنی هست که دانشجوی دکترا در صورت برخورد با یک فرد خارجی یا هم رشته ای های خودش باید بتونه باهاشون ارتباط برقرار کنه. یعنی علاوه بر خوندن و نوشتن یه مقاله باید بتونه حرفای هم رشته ای های خودشو بشنوه و پاسخ بده. واقعا از معدود جاهایی در سیستم تحصیلات تکمیلی که من خیلی باهاش موافق هستم همین بحث مدرک زبان هست که دانشگاهها هم خوب پاش وایستادن. البته با اینکه خیلی با این موضوع مدرک زبان موافقم ولی توی این شرایط کرونا که آزمون ها لغو میشن و خیلی ها نمیتونن مدرک بگیرن فکر میکنم باید یه راهکاری اندیشیده بشه.

امینی
آذر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  شهاب

احسنت…دمت گرم…سخن از زبان ما میگویی

فاطمه فردوسی
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۷:۱۰ ب٫ظ

خانه از پای بست ویران است یک عده با پارتی نمراتی به ناحق می گیرند وجز تستعدادهای درخشان میشوند ویک عده از ما هم که پارتی نداریم باید مرتبا زیر استرس کنکور ومصاحبه و…….جان بدهیم واصلا صدای ما به گوش کسی نمی رسد من تاحالا چند بار پیام دادم شماره تلفن مشاوره که اصلا جوابگو نیست وتازه با مبلغی هنگفت از جیب امثال ما نان می خورند پس ما شکایت به کجا ببریم؟این کنکور دیگر چه فکر اشتباهیست مگر این زندگی خودش کم دردسر دارد با این وضعیت معیشتی ؟وقتی هم نطر می دهیم فقط زیران نوشته میشود نطر شما دردست بررسی است اصلا کسی این پیامها را خدا وکیلی میخونه ؟ما دیگه جونمون بالا اومده وهیچ نماینده ای هم اصلا به فکر نیست اگر میخواهید سال دیگر کنکور رابردارید خب امسال که این همه زیر فشار کرونا وهزار بدبختی ومریضی هستیم برداریدکسی که درسخوان هست خودش درسش را میخونه کسی هم که میبینه نمیتونه خب رهاش میکنه خوب اسمش را نگذارید کنکور اسمش را لطفا بگذارید کشتارگاه عقاید

فاطمه فردوسی
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۶:۵۸ ب٫ظ

سلام .هیچ کشوری کنکور ندارد به جز ایران که باید هشت خان رستم راطی کنیم تا به دکترا برسیم واقعا وجود آزمون جامع دیگر ظلم بالاتری نیست .انسانم ارزوست

A.SH
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۷ ب٫ظ

س. اگه کنکور نباشه که همه اونایی که پارتی دارن میرن دانشگاه. من میگم باید کنکور باشه و مصاحبه هم افراد از سازمان سنجش باشند تا حق داوطلبان کمتر ضایع بشه. اساتید دانشگاه های ایران فقط سفارش شده ها رو میگیرن. سطح علمی ملاک نیس. یک حداقل هایی داشته باشه و سفارش شده باشه بسه

سودا
آذر ۱۹, ۱۳۹۹ ۵:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  A.SH

والا اگه افراد سازمان سنجش هم انجام بدن بازم سفارش شده ها رو میگیرن ولی سفارش شده های خودشون. سهمیه ها رو هم بیشتر میگیرن

A.SH
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۲ ب٫ظ

کاملا مخالفم. باید باشه.

سید
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۶:۴۹ ب٫ظ

آقای معاون آموزش اساسا خود ازمون جامع بر روی وجود یا نبودش حرف هست . تا چه برسد به این که دم ازمون جامع را با زبان تستی پر حرف و حدیثتون گره بزنند . روسای دانشگاهها باید بروند دنبال بالا بردن کیفیت اموزش دوره دکتری و ارائه زبان بصورت واحد در دانشگاه های خودشان . در این زمینه به یک تحول و خانه تکانی در آموزش نیاز داریم

سید
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۶:۴۰ ب٫ظ

آزمون زبان که همش لغو می شه . آقایان هم هیچ تصمیمی نمی گیرند . اساسا مسیولین مربوطه در همه جا با مشکل در تصمیم گیری و ارائه روش های جایگزین مشکل داریم .
زبان را هر دانشگاهی یه یا دو ترم ارائه بده ، خیلی بهتره.

سید
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۶:۳۸ ب٫ظ

آقای دکتر و آقایان تصمیم گیرنده نمره یه ازمون و چند تا تست مگه چه معجزه ای ایجاد کرده و قبول شدگان این آزمون زبان . آیا خیلی با سوادن .
مشکل این جاست که نوع ازمون ها اشتباه است . زبان تخصصی هر دانشجوی دکتری باستی یک یا دو ترم در خود آن دانشگاه و با تاکید بر رشته تخصصی ارائه و تدریس گردد .
ایا ارزیابی توانایی زبان یه دانشجوی دکتری با ۱۰۰ تا تست بعضا غلط کار درستی است .

سامیار
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۶:۳۲ ب٫ظ

ممنونیم

هانی
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۶:۲۲ ب٫ظ

یکی لطفا بگه فرق جامع با ept چیه ؟
آزاد قبول شیم فقط ept میریم کافیه یا جامع هم لازمه ؟
من تافل ثبت نام کنم یا بمونم وقتی دانشجو ازاد شدم ept برم ؟ ضمن اینکه دکتری دولتی بعید میدونم قبول بشم .

Sh
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۷:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  هانی

دوست عزیز همه دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد باید آزمون زبان ept بدهند. ازمون جامعه یعنی تمامی دروس سه ترم قبل را بصورت شفاهی و کتبی امتحان میگیرند. زبان چه ارتباطی به آزمون جامع داره؟.
آزمون ept فقط مربوط به دانشگاه آزاده. تافل مال دولتیه

احمد
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۵:۳۳ ب٫ظ

آیا کسانی که اکنون با عنوان آقای دکتر! در مناصب گوناگون تکیه بر صندلی زده اند و شاهد تبعات منفی تصمیماتشان در زندگی مردم هستیم، براستی مدرک زبان شان را قبل از شرکت در آزمون جامع گرفته اند؟ مصاحبه های تلویزیونی که چیز دیگری می گویند!

محمد
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۴:۰۶ ب٫ظ

اگر ارائه مدرک زبان حذف بشود باید در دانشگاه وزارت علوم تخته شود آگر چه بنده این روند را گزارنده ام و اینک نیز عزیزانم آماده کسب نمره زبان هستند ولی بازهم می‌گویم حذف آن بی ارزشی است

شهاب
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

کاملا موافقم

...
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

کاملا مخالفیم…

M.A
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۲:۰۰ ب٫ظ

آخه کی دیگه تصمیم میگیرید!؟ موندیم توی این بلاتکلیفی
مثلا نمره زبان بشه شرط دفاع از رساله به کی برمیخوره!!؟ مشکل این چیه!

علی
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۷ ب٫ظ

دانشگاه تبریز در این سالتحصیلی فقط یکبار آزمون زبان برگزار کرده و آزمون های زبان وزارت علوم هم لغو شده. با این شرایط آزمون جامع من یک ترم به تعویق افتاد

جواد
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸ ب٫ظ

این تصمیماتی که گفتن کی قراره اتخاذ بشه؟! ترم تموم شد دیگه اگر تصمیمی قراره گرفته بشه باید توی همین چند روز انجام بدن تا بتونیم حداقل جامع رو بدیم

لیدا
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

دانشگاه‌ها بفرمایند وقتی نصف آزمونهای زبان امسال کنسل شده، چطور مدرک زبان بگیریم!؟؟
دانشگاه تهران فقط یکبار مجازی برگزار کرد. باقی امتحانها یک درمیان لغو شد..

A.SH
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  لیدا

حرف حساب

پدر ژپتو
آذر ۱۹, ۱۳۹۹ ۹:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  لیدا

شهریور ماه دانشگاه تهران آزمون زبان حضوری برگزار کرد ..

احسان
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰ ق٫ظ

با درود خدمت هیات علمی و نخبگان و امور درسی ..بنده بعنوان یک دانشجو چندین نظر داشتم اگر اگر اگر اگر حقوق شهروندی و دانشجویی بنده مورد لطف شما عزیزان قرار بگیرد..آیا دوستان عزیز بهتر نیست بجای ده ها ازمون و سنجش در صد و بیست دقیقه آزمون زبان ما بیاییم کارهای ریشه ای برای دانشجویان انجام بدهیم .اگر بیاییم شش واحد دروس زبان رو براساس تعریف رشته تخصصی دانشجویان ،، آنها رو آشنا کنیم با مبانی مقالات رشته خودشان که به زبان اصلی هست آیا به حیثیت زبان بر می خورد ؟؟؟؟؟؟؟ آیا این دانشجو حداقل با مبانی مقالات و رفرنس های علمی دانش زبان رشته خودش آشنا نمی شود….بیاید نمرات مشروطی رو قبول کنید تا دانشجو به دفاع خود برسد…چقدر باید ترس روانی برای دانشجو درست کنیم …مگر ارایه یک درس نباید با حس زیبا شناسی بیان شود یا شرطی شدن ؟؟؟؟؟؟!!!!! اگر دروس زبان یا شیوه مقاله نویسی به زبان برای وی تعریف شود این گزاره علمی و پژوهشی تا سالها از ذهن دانشجو پاک نمی شود ..و تا نسل های بعدی بعنوان شیوه آموزشی ترویج می شود . خیلی‌ از دانشجویان خانواده خودشان رو بخاطر بیماری کویید نوزده از دست دادند حس روان پریشی دارند برای برگزاری آزمون یا انصراف می هند یا در افسردگی سیر می‌کنند ایا عمر مفید یک دانشجوی دکتری چقدر هست ؟؟؟؟؟ چرا چرا کارهای ریشه ای انجام نمی شود …سنجش یه دانشجو با صد بیست دقیقه میسر نمی شود و نمی شود …

مهسا
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۳:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

واقعا. کی هست که گوش بده

ب
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۷ ق٫ظ

سلام
هم زبان لازمه هم مقاله
انقد کنکور مسخره شده که هر کی داره دکتری میخونه
دیگه زبان و مقاله هم نباشه که بابای منم میتونه دکتری بخونه

مهدی
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  ب

چقدرشمادیگه بخیل وحسودهستید

مینا
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  ب

احسنت

لیدا
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  ب

الان بحث مقاله نیست!
بحث امتحانیه که درست برگزار نشده

ازمون جامع
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۲:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  ب

دیگه قیمه ها رو نریزین تو ماستا!!!

A.SH
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ب

درسته. ولی ازمون زبان باید در طول دوره دکتری باشه. مقاله قبل ورود به دکتری

علی
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۴۴ ق٫ظ

مارو بیچاره کردید،انواع و اکسام مشکلات روحی و روانی ایجاد شده، فقط مونده از تحصیل انصراف دهیم. شماها بیخیالید. لطفا نمرات مشروطی رو قبول اعلام کنید. و این همه فشار وارد نکنید.

...
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۲۷ ق٫ظ

لااقل نمرات مشروط مورد قبول دانشگاه ها قرار گیرد!!! تا کی باید صبر کرد… بخدا دانشجو هم گناهی نداره… اتصاف هم بد نیست…

شهلا
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  ...

من با نظر اقا احسان کاملا موافقم و چقدر ایده ی زیبایی
چند واحد درسی تخصصی زبان….
ای کاش در جایگاه های مسئولین تصمیم گیرنده
جایی برای توجه و احترام به نظرات دانشجوهای صاحب نظر قرار بگیره
به امید چنین روزی