انتقاد عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از اجرای شیوه پذیرش دکتری
از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظهای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اجرای شیوه فعلی پذیرش دانشجویان دکتری معرفی شده از سوی سازمان سنجش، توسط دانشگاه ها، گفت: شیوه فعلی به خودی خود خوب است، ولی مشکل ما نحوه اجرایی کردن این شیوه است.
دکتر رضا مراد صحرائی در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: سوالی که در مورد پذیرش دانشجویان مقطع دکتری مطرح میشود، این است که تعداد بالای پذیرش دانشجوی دکتری برای چیست؟
در یک مقطع زمانی، بیکاری در میان فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رایج بود، بعد کارشناسی ارشد و هماکنون این معضل گریبانگیر دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری شده و این یک فاجعه است. چراکه تبعات اجتماعی افزایش فارغالتحصیلان بیکار دکتری بیشتر از فارغالتحصیلان بیکار مقاطع پایینتر است. زیرا این فارغالتحصیلان به دلیل شأن اجتماعیای که کسب کردهاند، حاضر به انجام هر کاری نمیشوند.
وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: با قاطعیت معتقدم که سند آمایش ملی آموزش عالی برای تحصیلات تکمیلی وجود ندارد و این مسئله اصلی حوزه آموزش عالی است.
دکتر صحرائی در رابطه با شیوه فعلی پذیرش دانشجویان دکتری افزود: شیوه فعلی، روش خوبی است ولی خوب اجرا نمیشود. آزمونی که توسط سازمان سنجش برگزار میشود، محدود به دانش سطحی داوطلبان است. از طرفی دیگر، مصاحبه ای که توسط دانشگاهها دریافت میشود نیز در حد نگاه کردن به مدارک متقاضیان است. یعنی دانشجو سنجش نمیشود و مدارکی که ارائه میکند مورد سنجش قرار میگیرند. مدارکی که میزان اعتبار آنها هم گاه چندان مشخص نیست.
وی در این رابطه ادامه داد: آزمونی که سازمان سنجش دریافت میکند به جای علم، فقط محفوظات دانشجو را میسنجد. چراکه آزمون دانشگاه سنجش ۴ گزینهای و به نوعی تست هوش است.
دکتر صحرائی با بیان اینکه “دخالت همزمان سازمان سنجش و دانشگاه در پذیرش دانشجو دکتری یک حسن است”، عنوان کرد: جذب دانشجویی که محق تحصیلات تکمیلی باشد، با این تعداد قابل قبول است. ما در کشور این تعداد دانشجوی دکتری جذب میکنیم ولی آیا شاهد این بودهایم که هر دانشجو با رساله خود که این همه هزینه برای کشور دارد، یک حرف خوب بزند؟
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مشکل از بد اجرا کردن ایدههای خوب، نداشتن سند آمایش آموزش ملی در تحصیلات تکمیلی و عدم توجه به سند نقشه جامع ملی کشور و سند نظام علم و فناوری و سیاستهای کلی نظام است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما دانشجو جذب میکنیم که واحدهای استاد به نوعی تکمیل شود. دانشجوی دکتری میگیریم که گروه را توسعه داده باشیم؛ نه اینکه علم را توسعه دهیم و مشکلی از جامعه حل کنیم.
وی ادامه داد: سند آمایش ملی آموزش عالی به ویژه در تحصیلات تکمیلی، راه حلی است که میتواند به بهبود شرایط فعلی در نظام آموزش عالی کمک کند. با این سند در ابتدا سنجیده می شود که آیا پذیرش دانشجو با این تعداد نیاز است یا خیر؟اگر نیاز بود، ببینیم مشکل از کجاست و برای آن مشکل دانشجو پذیرش کنیم. در حال حاضر ما با آزمونهایی که میگیریم، تست هوش میگیریم که مناسب دانشجویان دکتری نیست.
دکتر صحرائی تصریح کرد: در گذشته دانشگاهها مستقل بودند و خودشان دانشجوی دکتری را پذیرش میکردند که به نظرم ممکن بود در این شیوه کمی بی عدالتی رخ دهد و دانشجویان کیفیتری جذب دانشگاهها میشدند و شیوه بهتری بود.چراکه دانشگاهها در آزمونهایی کتبی، سوالهای تحلیلی از دانشجویان میپرسیدند. اگر سازمان سنجش این توانایی را داشته باشد که شیوه فعلی را به خوبی برگزار کند، این شیوه خوب است ولی متاسفانه این کار را به شیوه خوبی انجام نمیدهد. سازمان سنجش برای یک دانشگاهی، دانشجو دکتری جذب می کند ولی از اساتید آن دانشگاه برای تست کنکور راهنمایی نمیگیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه برای دانشجو دکتری، محل دانش محض نیست،بلکه محل تحلیل و حل مسئله است؛ ولی ما در سطوح آموزش عالی خود دیدگاه حل مسئله نداریم. به عنوان مثال، مقاله اصالت دارد ولی کاربرد مقاله اصالت ندارد. ما دنبال چیزی هستیم که خودش اصالت دارد ولی نتیجه آن از اصالت برخوردار نیست. ما باید از طریق دانشجویان دکتری مشکلات را حل کنیم ولی با سرمایه مردم، به جای اینکه مشکلات را حل کنیم، مشکل ایجاد میکنیم و این بدترین سبک مدیریتی است.
فقط میخوام بگم که در این مسیر دانشجویان دانشگاه های سراسری هزینه میدن … تمام!
قطعا دکتر صحرایی قبلا با همین تعداد زیاد دانشجویان موافق بودند و با مقالات همین دانشجویان و به همت دلار ۱۰۰۰ تومنی و کمتر و گرنتی که بابت این دانشجویان تحصیلات تکمیلی میگرفتند، بار علمی و ارتقا و زندگیشون جمع کردند. حالا که دیگه نیازی ندارند یادشون افتاده که دانشجوی دکتری زیاد شده و نباید گرفت !!! اگر قانون بگذارند و ملزم کنند که اساتید باسابقه هم مثل اساتید جوان باید به فکر کارآفرینی و ارتباط با صنعت و … باشند و گامی در جهت ایجاد زمینه اشتغال برای دانشجویان بردارند، و دریافت ترفیع سالیانه را منوط به این موارد کنند، اون موقع رنگ رخساره ایشون دیدن داره….. نسخه پیچیدن واسه دیگران ساده ترین کار دنیاست دکتر عزیز
آخه اصلا کاری وجود داره که بخاد شان هم داشته باشه؟ ما با مدرک دکترا و با اون همه رزومه ی قوی برای استخدامی به یکی از سازمان های دولتی مراجعه کردیم، دیگه شان از این پایین تر که گفتیم حقوق هم نمیخوایم، فی سبیل الله میخایم کار کنیم، و اونا گفتن نه، اصلا نمیخام؟
عرض سلام و وقت بخیر
کاملا صحیح میفرمایند. مشکل عرضه و تقاضا یکی از بزرگترین ایرادات پذیرش دانشجو در رشته های غیر علوم پزشکی است. ای کاش کمی همانند دانشگاه های علوم پزشکی به تعداد دانشجوی پذیرفته شده و تقاضای بازار کار و به جنسیت دانشجویان متناسب با بازارکار سختگیری و مدیریت میشد؛ تا اگر مدرکی به دست فارغ التحصیلی داده میشه؛ دانشجوی فارغ التحصیل با خیال راحت در جایگاه کاری و متناسب با زحمتی که در دانشگاه کشیده شده قرار بگیرد
بلاخره آزمون سازمان سنجش تست هوش هست یامحفوظات را می سنجه؟
حداقل خدا به این استاد خیر بده که گفته روش قبلی همه ش تبعیض و پارتی بازی بود.
همه شدن عالم. هر کسی از راه میرسه یه نظری میده. اخه کی به نظرهای شما گوش میکنه.
هدفتون چیه دقیقا؟!
هدفتون چیه الان دقیقا؟!
با عرض سلام
آقای دکتر صحرائی گرامی، به نظر من دانشجو، مشکل بیکاری دانشجویان را با عدم پذیرش آنان یا با ایجاد مانع در سر راه تحصیل آنها در مقطع دکتری نمیتوان حل کرد، لطفا اینقدر دانش دانشجو را زیر سوال نبرید، زیرا در این صورت نتنها علم دانشجو بلکه علم اساتید را نیز زیر سوال میبرید، لطفا اینقدر با صراحت و سهولت در مورد آینده دانشجویان مظلوم و با انگیزه نظر ندهید….