موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

چالش‌های مدرک زبان در گیرودار کرونا

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بی‌نظمی‌های فراوان در برگزاری آزمون‌های زبان انگلیسی داخل کشور، اتخاذ یک تصمیم راهگشا در خصوص نمره زبان را ضروری کرده است.

به گزارش پی اچ دی تست، با شیوع کرونا، برگزاری آزمون‌های زبان با بی‌نظمی‌هایی بسیاری مواجه شد. در حالی که در سال‌های گذشته، برنامه سالیانه و یا شش‌ماهه آزمون‌های زبان داخل کشور اطلاع‌رسانی می‌شد، با شیوع کرونا این زمان‌بندی‌ها یا به طور کلی اعلام نشد و یا دستخوش تغییرات بسیاری شد. این امر نه تنها دانشجویان دکتری، بلکه داوطلبان دکتری را نیز متضرر کرد.

آزمون‌های زبان انگلیسی پیش از این نیز همواره با محدودیت ظرفیت مواجه بود و بسیاری از داوطلبان و دانشجویان از این موضوع شکایت داشتند. ظرفیت آزمون MSRT معمولاً در دقایق اول در بسیاری از حوزه‌ها تکمیل می‌شد و رقابت جهت ثبت‌نام در آزمون، تلاشی همپای تلاش برای کسب نمره در آزمون می‌طلبید. با این حال، با توجه به برگزاری مداوم این آزمون در طول سال (معمولاً ماهی یک‌بار) و نیز برگزاری منظم آزمون تولیمو و EPT بسیاری از علاقه‌مندان موفق به ثبت‌نام و شرکت در این آزمون‌ها و نیز اخذ مدرک زبان می‌شدند.

علاوه بر این، اگر چه آزمون‌های مذکور در همه شهرهای کشور برگزار نمی‌شد؛ اما در روزهایی که هنوز از کرونا خبری نبود، بسیاری از داوطلبان خود را به نزدیک‌ترین حوزه امتحانی می‌رساندند و در آزمون‌های زبان شرکت می‌کردند.

شیوع کرونا و لغو یا تعویق مکرر آزمون‌های زبان

با شیوع کرونا، بازار لغو و تعویق همه آزمون‌ها داغ شد و آزمون‌های زبان داخل کشور نیز از این موضوع در امان نماند. بحران لغو آزمون‌های زبان در حدی است که در سال جاری هنوز آزمون MSRT برگزار نشده، آزمون تولیمو با تعویق‌های مکرر همراه بوده و آزمون EPT نیز تنها دو بار برگزار شده است.

عدم  برگزاری و بی‌نظمی‌های فراوان در برگزاری آزمون‌های زبان باعث شده بسیاری از داوطلبانی که به سادگی می‌‎توانستند نمره لازم را کسب نمایند، فرصت ثبت‌نام یا شرکت در ازمون را پیدا نکنند. کما این که دیگر عدم برگزاری این آزمون‌ها در شهرهای مختلف نیز مسئله‌ای کوچکی نیست و کرونا باعث شده بسیاری داوطلبان جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان، بی‌خیال رفتن به شهری دیگر جهت شرکت در آزمون و گرفتن مدرک زبان شوند.

دانشجویان دکتری در رقابت با داوطلبان دکتری در ثبت‌نام آزمون‌های زبان

گرفتن مدرک زبان برای شرکت در مصاحبه دکتری اجباری نیست؛ اما اغلب دانشگاه‌ها ارائه مدرک زبان را تا پیش از آزمون جامع دکتری الزامی کرده‌اند. بنابراین، دانشجویان دکتری مجبورند به هر نحوی که شده در امتحان‌های زبان شرکت کرده و مدرک بگیرند، اما ظرفیت محدود و عدم برگزاری آزمون‌ها باعث شده برخی دانشجویان دکتری نیز نتوانند اقدام به گرفتن مدرک زبان کنند و ظرفیت محدود این آزمون‌ها پاسخگوی نیاز همه دانشجویان نباشد؛ به ویژه که معمولا داوطلبان دکتری هم به دنبال ثبت‌نام و شرکت در این آزمون‌ها هستند.

فرصت نابرابر برای گرفتن نمره زبان در مصاحبه دکتری

داشتن مدرک زبان در مصاحبه دکتری برای داوطلبان امتیازآور است و بنابراین، همه داوطلبان در تلاشند برای بالا بردن شانس قبولی خود، مدرک زبان بگیرند. این در حالی است که بسیاری از داوطلبان با وجود سطح بالای اطلاعات و امکان کسب نمره لازم، به دلیل محدودیت‌های ناشی از شرایط کرونا موفق به ثبت‌نام و شرکت در ازمون نمی‌شوند. این موضوع به بی‌عدالتی در گرفتن نمره در مصاحبه دکتری منجر می‌شود؛ به نحوی که بعضاً رقابت بر سر ثبت‌نام در آزمون است و نه سطح دانش زبان.

آزمون‌های زبان دانشگاه‌ها فرصتی برای اخذ مدرک زبان

مشکلات فراوان در زمینه نمره و مدرک زبان در شرایطی است که راهکاری بسیار سریع و آسان در دسترس است و تنها به یک تغییر رویه دائم یا موقت در این عرصه نیازمندیم.

بسیاری از دانشگاه‌های کشور آزمون‌های زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. دانشگاه تهران یکی از این دانشگاه‌ها است که مدرک زبان آن با عنوان UTEPT نسبت به دیگر دانشگاه‌ها شناخته‌شده‌تر است.

پیشنهاد راهگشایی که در این زمینه ارائه می‌شود این است که که اولاً امکان شرکت در آزمون زبان داخلی دانشگاه‌ها برای همه داوطلبان و دانشجویان فراهم شود و ثانیاً مدرک زبان هر یک از دانشگاه‌ها در دیگر دانشگاه‌های کشور  هم مورد قبول قرار گیرد.

البته وزارت علوم این موضوع را در قبلاً قالب پیشنهاد آن هم فقط برای دانشجویان مطرح کرده (برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید) اما مشخص نیست این پیشنهاد مفید و موثر تا چه حد عملی شده باشد و هنوز هم هستند داوطلبان و دانشجویانی که از این موضوع ابراز نارضایتی می‌کنند. بنابراین، شاید وقت آن رسیده که موضوع به صورت جدی‌تری دنبال شده و عملی گردد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

66 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
...
شهریور ۳۰, ۱۴۰۰ ۵:۲۳ ب٫ظ

خواستار حذف قطعی آزمون زبان ept هستیم.

دانشجوی نگران
شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ ۵:۰۶ ب٫ظ

سلام ببخشید یه سوال داشتم ممنون میشم اگر دوستان میدونن راهنمایی کنند . من برای یک ژورنال مقاله فرستادم الان در قسمت موقعیت نوشته آرشیو . این یعنی چی ؟؟؟ لطفا اگر میدونید جواب بدید.
ممنون میشم . لطفااااااااا جواب بدید اگر میدونید

سهیلا
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۲:۴۸ ب٫ظ

سلام چرا با این وضعی که پیش آمده نمیان برای آزمون msrt دو ظرفیت جداگانه برای دانشجویان دکتری و داوطلبان کنکور دکتری قرار بدن و آزمون این دو گروه رو در ۲ روز مختلف برگزار کنن تا ظرفیت بره بالا. چون در حال حاظر خیلی از داوطلبان کنکور ظرفیت رو پر میکنن و دانشجویان دکتری که نیاز شدید به گرفتن هر چه زودتر مدرک زبان دارن به مشکل بر میخورن و فرصت رو از دست میدن. آیا کسی خبر داره آزمون msrt بعدی کی ثبت نام شروع میشه؟

امیر
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

سلام
احسنت و درود بر کیا
این جمله و نقل قول زیبایتون واقعا تمام کننده بود…

کیا
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۴:۰۹ ق٫ظ

سلام دوستان

ژان دو لا برویر نویسنده و عالم علم اخلاق فرانسوی معتقد است: بزرگ ترین مصیبت برای یک انسان این است که نه سواد کافی برای حرف زدن داشته باشد و نه شعور لازم برای خاموش ماندن…(در خطاب به کسی که دیگران را متهم بی سوادی می نماید).

...
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۲:۵۶ ب٫ظ

موافق قطعی ازمون بی منطق ept هستیم.

...
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۲:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  ...

جهت حذف

...
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۲:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  ...

جهت حذذذذذف

علی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۷ ق٫ظ

با توجه به شرایط پیش آمده.شاید بهترین راه این باشه که همه دانشگاه های وزارت علوم و بهداشت همه نوع مدرک زبان رو والبته با نمره کمتر مثل دوره های قبل بپذیرند مثلا با نمره ۵۰ برا قبولی ….نه اینکه مثلا نمره ۶۰ بذارن آزمونم برگزار نشه و یه عده نتونن آزمون بدن و اونایی هم که به آزمون رسیدن خیلی هاشون نمره قبولی رو نمیگیرن….واقعا باید اصلاح بشه این قانون زبان

Farzane
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴ ق٫ظ

حذف ازمون مزخرف ept

نسیم
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۳ ب٫ظ

سلام،بله بنده هم موافق حذف هستم .چون الان بخاطر اینکه نمی تونم ازمون شرکت کنم از دفاع از رساله عقب موندم و شهریه پرداخت می کنم واقعا انصاف نیست همه کارهاتو انجام بدی بخاطره یه مدرک ای پی تی که انچنان چیزی نیست که رو سطح زبان دانشجو تاثیر گذار باشه و یه مدت بعد از امتحان از یاد میره عقب موندیم.
ازمون حذف بشه فک کنم همه موافق هستن من الان خواهرم و دو تا از دوستانمم موافق حذف ازمون هستن

زبان
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۰:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  نسیم

من خودم با ept مشکل دارم ولی از اون طرفم مخالف حذف ept هستم چون دانشجوی دکترای که دوتا لغت انگلیسی بلد نباشه به درد لای جرزم نمیخوره پس فردا روز جامعه میشه پر از دکترای بی سوادی که یه خط انگلیسی بلد نیستن بخونن بعد گفتی که از دفاع رساله عقب موندی تو از روزی که پذیرش گرفتی تا روزی که برسی به روز دفاع حدود ۵ سال زمان داشتی با توجه به اینکه ept هرماه برگزار میشه چطور توی ۵ سال وقت نکردی ept شرکت کنی؟ ببینیذ تنبلی و بی اری خودتونو پای حذف ept ننویسید ept به هیچ عنوان حذف نمیشه پس به جای این اهو ناله ها بشینید لغات و گرامر بخونید از خیال خام حذفept هم بیاید بیرون دانشجو دکترای که نتونه یه ازمون ابکی مثل ept قبول بشه فقط امده شان دکترا و ماهایی که داره پوستمون کنده میشه رو بیاره پایین پس فردا روز به این بی سوادا میگن دکتر به ما که هفت جدمون امد جلو چشممًن هم میکن دکتر نمیگن که کی کشکی مدرک گرفت و کی زحمت کشید که به همه اخرش میگن دکتر اگرم واقعا نمیتونید برید انصراف از تحصیل بدید دکترام مثل لیسانس کیلوییش نکنید دکترا جای هر کسی نیست دکترا جای اونی که امده واسه افزایش حقوق مدرک بگیره نیست دکترا جای اونی که بی سواده نیست دکترا جای اهو ناله نیست دکترا جای حرف در موردحذف نیست دکترا جای تحصیل و تهذیبه جای روشنگری و روشنفکریه جای افراد با سواده جای افراد با علمو علمیه نه… ادامه نظر»

نسیم
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  زبان

از طرز صحبت کردن شما مشخص هست که هیچ علمی ندارید
ما مقصر نیستیم خود شما مقصر هستید که جایگاهتون رو پیدا نکردید،اگر در این جانعه زندگی می کنی احتمالا باید بدونی که از بهمن ۹۸ درگیر کرونا هستیم یعنی کلا ترم های رساله تا الان.اون کسیم که قبل از امتحان جامع خودشو درگیر ازمون کرده زبانش ضعیف بوده .درک شماها در همین حد هست که فک می کنین مشکل همه یادگیری زبان نه نحوه برگزاری واقعا برای امثال شما باید تاسف خورد‌ که انقدر سطح بین هستین. ازمونی که تو دوسال نتونسته برگزار بشه یا باید حذف بشه یا باید انلاین بشه.کسی هم که هدف داشته باشه شما مطمین باش کیلویی نمیگیره مدرک. در هر مقطع و سمتی هر کی علم ببشتر داره اومده شما اگه از خودت مطمینی انقدر حرص نخور .

زبان
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  نسیم

شما با علم من کار نداشته باش تو اگه علم داشتی واسه یه ازمون ابکی اینقدرعزیو ناله راه نمینداختی امثال شما امدن که سطح رو بیارن پایین که ماها اجازه نمیدیم دکترا هم کردید خاله بازی تو همین جامعه ای که میگی در گیر کرونا ما رفتیم و ept رو دادیم و قبول شدیم چطور برای ما برگزار شد فقط برای شما کرونا بود ؟؟؟؟ مشکل اینجاست که امثال شما هدف ندارید و امدید کیلویی مدرک بگیرید لیسانسو که کیلوییش کردید رفت فقط یه دکترا تو گلوتون گیر کرده که کمر همت بستید اینم کیلوییش کنید خانم همه نباید دکتر شن برید استعدادتونو کشف کنید و توی اون موفق بشید شمایی که ۱۰ باره ۲۰ باره داری ept میدی و قبول نمیشی اقاجون استعدادت توی تحصیل نیست شاید مثلا استعدادت توی موزیک باشه و کشفش کنی و تبدیل به یه موزیسین بزرگ بشی این ویروس مدرک گرایی چیه که افتاده به جون همه بعد همه قشر افرادی میریزن تو دکترا هم سطحو میارن پایین هم کار و زحمت مارو با سطح پایینشون بی ارزش میکنن دکترا جای مباحث روشن فکریه نه مثل این بچه دبستانی ها التماس به معلم که امتحان نگیره برید انصراف بدید شمایی که دنبال حذفو درس نخوندنو این چیزایید ما برای این جایگاه زحمت کشیدیم خون دل خوردیم شب نخوابی کشیدیم دود چراغ خوردیم

...
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  نسیم

احسنت بر شما

امین
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۷:۳۹ ب٫ظ

سلام
من هم بامعدل ۱۸ بعد از چند دوره که همش ۴۰ به بالا می شدم و کلی هزینه مراکز خصوصی زبان بالاخره قبول شدم . و در مرحله دفاع دکتری هستم. اما موافق حذف هستم. درود بر تمام دوستانی که بااحترام و بادرک کامل کامنت حذف گذاشتن و راهکارهای اساسی آن راهم به درستی ارائه نمودن و کسی را به بیسوادی به خاطر زبان متهم نمی کنند..‌

...
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۸:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  امین

درود بر فهم خوب شما

Bashir
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۴:۳۰ ق٫ظ

سلام
با یک بار امتحان آنلاین EPT در سال تمام مشکلات حل خواهد شد . متاسفانه نون دونی شده. سطح زبان نشانگر سطح تحصیلی و تخصصی فرد نیست. الان دیگه فقط فرمول حفظ کردن نیست دنیای ماشین حساب و کامپیوترها. فقط باید راه رو بشناسی و فرمول رو توش قرار بدی. قدیما کلی زمان فقط برای حفظ کردن فرمولها میذاشتیم. حالا زبان شده سمبل شخصیت دانشجویی و نشانگر سطح سواد و هر کس از لغات خارجی استفاده کنه در ظاهر داناتره . پس دانشجویان ادبیات و زبان انگلیسی خیلی فهمیده هستند. زبان خارجی کلا باید در سطح دکتری حذف بِشهِ یا اگر قرارِ باشه از اول جز شرایط قبولی باشه و هر کس مدرک داشت پذیرش بشه نه اینکه دون می پاشن و میلیونها پول از دانشجو می گیرن و هر ماه آزمون EPT و … برگزار می کنن. ما که قبول شدیم ولی می دونم چه عزیزانی به خاطر زبان درس رو رها کردن.

داوطلب سختکوش
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۱:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  Bashir

بشیر عزیز زبان تنها سطح سواد کسی رو مشخص نمیکنه ولی کسی که زبان بلد نباش نمیتونه تو رشته تخصصی خودش به روز و موفق باش،بله اگه کل دانش رشته شما دانشمندان و محققینش فارسی زبان بودن و فقط مطالب به زبان فارسی بود شما درست میگید ولی وقتی نتونی مقالات و فیلم های آموزشی و نرم افزار هایی که همگی به زبان انگلیسی تو رشته تخصصی هممون تو دنیا ارائه میشه رو نفهمی خب اینجا میبینی مسلط بودن به زبان واقعا میتونه یکی از اولین شرط های پذیرش دانشجو دکتری باش، اینم بگم من خودم زبانم در سطح خوبی نیست ولی کلاس میرم که انشالله بتونم به سطح قابل قبولی برسم.اینو برای این گفتم الان یکسری ها میان میگن شما فقط زبان بلدید و اینجا کامنت میزاری و دفاع میکنی، ولی خدا رو گواه میگیرم که سطح زبان منم خیلی ضعیفه و به جای غر زدن دارم تلاش میکنم قوی شم.
با آرزوی موفقیت برای تمام کسانی که هدف دارن و براش تلاش میکنن

...
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۴:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  Bashir

کاملا درسته

باران
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۹:۱۰ ب٫ظ

با سلام و احترام خدمت همگی بزرگواران
واقعا خنده داره دانشجوی دکتری از یک آزمون که نه رایتینگ داره و نه اسپکینگ بترسه و بگه حذف بشه!! دوستان گرامی شما برید بررسی کنید ببیند در دهه هفتاد و هشتاد به چه شکل و معلوماتی دکتری صادر میشد! مگر میشه دکتر مملکت نتونه نمره حداقل از یک آزمون داخلی بیاره!! با این کامنت ها فقط سطح علمی دکتری رو کاهش میدید . شما اگر یه آزمون داخلی زبان رو نمیتوند پاس کنید چجوری میخواهید پژوهشگر و عالم به رسالتون بشود؟!
کمی سختی بکشید تلاش کنید نمره زبان بیارید و این کامنت هارو نزارید لطفا که باعث تاسف هست. موفق باشید.

فرانک
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۳:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  باران

با سلام خدمت خانم باران عزیزم من تصور میکنم شما ابتدای راه دکتری هستین که این حرفو میزنین.من و امثال من که ورودمون به مقطع دکتری با شروع کرونا مصادف شد و آزمون ها با فاصله زیاد برگزار شدن که در زمان ثبت نامشون یا ظرفیت پر شد و یا ثبت نامم کردیم اما مثل من دقیقا قبل از دو آزمون در این یک سال و نیم دوبار به کرونا مبتلا شدیم یا مسائل دیگه که غیر قابل پیش بینی بود و اتفاق افتاد اما نتیجه ش عقب افتادن از آزمون جامع بود؛ دلایل زیادی برای درخواست حذف داریم که اصلا خنده دار نیست. خدمتتون عرض کنم که بنده در یکی از بهترین دانشگاه های تهران (دولتی و نه آزاد) در حال تحصیل هستم و درزمان مصاحبه هم مدرک زبان ارائه دادم اما متاسفانه مدت اعتبارش تمام شد چون یک سال و نیم قبل مصاحبه آزمون دادم و مدرکم تنها امتیاز مصاحبم رو افزایش داد پس نه بیسوادم نه باعث تاسف.اما شرایط کرونا و لغو پی در پی آزمون ها و ابتلای به کرونا باعث میشه بخاطر عقب نیفتادن از برنامه هامون خواستار حذف باشیم. رتبه های ما در کنکور و مصاحبه به همراه رزومه و دانشگاه محل تحصیلمون سطح دکتری رو کاهش که نه؛ افزایش میده نگران این مساله نباشین. لطفا قبل از نگرانی برای سطح دکتری به این فکر کنین که درخواست حذف فقط از روی تنبلی و بی سوادی نمیاد چه بسا افراد باسوادتر از من و شما به دلیل مشکلاتشون به خاطر همین آزمون زبان تو… ادامه نظر»

فرانک
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۳:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  فرانک

حذف اگر چاره کار نیست به بعد از جامع موکول شه.
نیاز نیست بعد از حذف جایگزینش دو واحد زبان بشه که بشه کشکی گذروند.میشه جایگزینش توی خود دانشگاه سنجش سطح زبان باشه حتی توی خود جامع که اگر سطح زبان قابل قبولی کسی نداشت نتونه آزمون جامع رو بگذرونه.حتی سختگیرانه تره.اما این که سد راه آزمون جامع شده توی این شرایط درده.اینکه نه به خاطر عدم تسلط بلکه فقط بخاطر شرایط عقب بیفته آدم خیلی بده.
خیلی راه وجود داره که خواستنشون دلیل بر بی سوادی نیست.اما متاسفانه همچنان درگیر آزمون هستیم.آزمون msrt که قرار بود ۱۸ تیر برگزار شه لغو و به ۲۶ شهریور موکول شد.اینکه نگرانی لغو دوبارش چه استرسی رو وارد میکنه به آدم دیگه مشخصه.

دانشجوی دکتری
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  فرانک

سلام دوست عزیز من نوسته های شما رو خوندم واقعا حق با شماست. اما هستن دانشگاه هایی ک در این شرایط کرونا به فکر دانشجوهای دکتراشون هستن مثل دانشگاه بو علی سینا همدان ک خودش آزمون بسندگی زبان برگزار میکنه برا انهایی ک ب نمره یا مدرک زبان نیاز دارن.. امید هست دانشگاه های دیگر هم همین راهکار رو پیش بگیرن

زبان
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  فرانک

همین وقتی که گذاستی این عزو جزو نوشتی همینو میزاشتی الان حداقل ۲۰ تاا لغت یاد گرفته بودی برو بشین زبانتو بخون اگرم نمیتونی برو انصراف از تحصیل بده تلاشو کارو مارو بی ارزش نکنید فردا روز جامعه میشه پر از دکترای بی سوادی که حروف الفبای انگلیسی هم بلد نیستن

مهدی
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۷:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  زبان

شما با این طرز تفکر روانی خواهید شد. خیلی ها بخاطر افزایش حقوق و یا به هزار دلیل دیگه دکترا میگیرن و شما مسئول سواد دیگران نیستید. اگر کسی هم بی سواد فارغ التحصیل دکتری میشه فعلا همینیه که هست. دنیا دنیای رقابته در همه زمینه ها. الان تو بعضی از کشورهای اروپایی طرف پول میده از بهترین دانشگاه فارغ التحصیل میشه در مقطع دکتری هیچ سواد هم نداره. شما اگر واقعا سواد دارید باید بتونید با مدرکتون پول در بیارید و اگر نمی تونید پول در بیارید قطعا سواد کافی ندارید. الان تو خارج حقوق یک فوق دکترا با یک کارمند برابره و می دونید فوق دکترا در واقع مقطع تحصیلی نیست و شغل حساب میشه. شما نمی تونید بگید چون من دکترا گرفتم حالا هر روز یک بسته پول بیارن در خونمون و یک سمت خوب بهم پیشنهاد بدن.

باران
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  فرانک

سلام فرانک بزرگوار
بنده عرض کردم که به طور کلی آزمون داخلی ساده هست و شرایط این دوسال ویژه کرونایی رو مد نظر قرار ندادم! خود بنده یکبار ثبت نام تولیمو رو انجام دادم بانک رمز دوم نداد و از آزمونش عقب افتادم! بعد خود شما میفرماید نمره زبان رو قبل از شروع به تحصیل به دست آوردید و براتون امتیاز هم داشته! پس دغدغه آزمون رو نداشتید اگر آزمون ها روال طبیعی برگزار میشد!
بعد شما که دکتری دولتی هستید باید دیگر اطلاع داشته باشید هیچ تفاوتی بین آزاد تهران با حتی دانشگاه تهران نیست! در حال حاضر دیگه حداقل برای دانشگاه های تراز اول دنیا و رنک حتی زیر ۵۰ نام دانشگاه اهمیت نداره و اون ها اصلا به جز برق شریف و مدیریت تهران دیگه دانشگاهی رو نمیشناسن و رزومه شخص مهم هست که شامل(معدل عالی. مقالات علمی پژوهشی مفید. نمره زبان بالای ۶.۵ .بالای ۱۰۰. سابقه کاری و تحقیقاتی مرتبط و انگیزه و نمره جی آر ای یا جیمت هست) و جالبه بدونید امسال داوطلبین علوم تحقیقات و شهرستان ها و پیام نوری ها رزوانه های بیشتر دانشگاه ها رو بدست آوردن و رتبه های ۱تا ۱۰ رد شدن و اساتید برای همین نوع نگرش داوطلبین دولتی ها رو کنار گذاشتن و مهم انگیزه دانشجو بوده)
به هرحال امیدوارم بتونید به زودی دفاع رسالتون رو داشته باشید . موفق باشید.

کامران
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۱:۵۵ ب٫ظ

با سلام.
دوستان چون خودم اخیرا درگیر آزمون زبان بودم شاید بد نباشه نکاتی رو بگم.
امتحانات بصورت مداوم برگزار می شوند و آزمون تولیمو هر ماه ۲ بار برگزار می شود. آزمون های بسندگی زبان دانشگاه ها هم مرتب برگزار می شوند. حواستان به ثبت نام باشد در موعد مقرر ثبت نام کنید مشکل تکمیل ظرفیت نخورید. برای امتحان هم حدود ۲۰-۲۵ روز فشرده وقت بگذارید کتاب های ۵۰۴ و Essential words را بد نیست بخونید ولی حتما مراجع امتحانات TOLIMO و MSRT رو منبع اصلی انتخاب کنید چون تست های Grammar و Listening حتما نیازمند تمرین و نمونه سوال هستند و با کتاب لغت احتمالا نمیتونین امتحاناتی که مهارت دایره لغات رو نمیسنجند، پاسخ بدهید.
مطمئنا با وقت گذاشتن حدنصاب رو کسب خواهید کرد.
موفق باشید.

ندا
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۳:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  کامران

سلام.واقعا خیلی کامل توضیح دادین اما یه نکته ای رو من تکمیل کنم بر طبق تجربه خودم؛ من دایره لغاتم خیلی زیاد نبود و با اینکه مهارت های پاسخ دادن به ریدینگ رو تاحدودی میدونستم اما بازم جاهایی رو نمیتونستم پاسخ درست بدم.خیلی لغت خونده بودم قبل آزمون مهر پارسال و با اینکه آزمون سنجش لغت رو به طور مجزا نداشت اما به حدی توی ریدینگ ها بهم کمک کرد که خودمم باورم نمیشد.هم پاسخ درست دادم به بیشترش هم وقت کمتری صرف شد و باعث شد خیلی بالاتر از حدنصاب رو بیارم.

ندا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۵:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

عزیزم میشه منابع اتون را بگید من می خوام تازه شروع کنم برای خوندن بیشتر ازمون ept

ندا
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۵:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

میشه منابع اتون را بگید من می خوام تازه شروع کنم برای خوندن بیشتر ازمون ept

پرویز
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۱:۳۳ ب٫ظ

بهترین راه حل در این شرایط اینست که مدرک زبان را در موقع دفاع از رساله دکترا بخواهند نه موقع امتحان جامع. همچنین مدارک زبان تمام دانشگاه ها را دانشگاههای دیگر قبول داشته باشند.

فرانک
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۳:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  پرویز

واقعا موافقم.چون شرایط کرونا همه چیز رو بهم ریخته و از روال سابق خارج کرده.اینکه مانع آزمون جامع نشن و اجازه بدن بعدش مدرک رو تا قبل از دفاع ببریم خیلی خوبه.یه سری از دانشگاه ها این کار رو انجام دادن.ماهایی که تا این مقطع پیش اومدیم و در دانشگاه های خوب پذیرفته شدیم قطعا سطح زبانمون قابل قبوله فقط مشکل امتحان و شرایط کرونا رو داریم

سیا
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۱:۳۶ ق٫ظ

سلام علیکم
دوستان من هم حمایت می کنم
موافق حذف ept هستم
حذف ept باید در مهر ۱۴۰۰ قطعی خواهد شد. ان شاءالله

دانشجو
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲ ب٫ظ

سلام ببخشید یه سوال داشتم ممنون میشم اگر دوستان میدونن راهنمایی کنند . من برای یک ژورنال مقاله فرستادم الان در قسمت موقعیت نوشته آرشیو . این یعنی چی ؟؟؟ لطفا اگر میدونید جواب بدید.
ممنون میشم

صدرصد موافقم با حذف ept
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۸:۴۲ ب٫ظ

سلام آفرین دوست عزیز دکتری ازاد تهران من هم کاملا موافقم با این ایده و پیشنهاد عالی و به جا یعنی حذف ای پی تی و جایگزینی آن با واحدهای زبان. ept وقت تلف کردن است. ept سوختن جوانی دانشجویان دکتری بوده و هست. ept سوختن فرصت های شغلی دانشجویان دکتری بوده و هست. ept سوختن هزینه های نابجاست که بابت تمدید رساله دکتری دانشجویان آزاد متقبل شده اند. روسای دانشگاه ازاد باید دیگر چار ه ای بیندیشند ده سال است(۱۳۹۰-۱۴۰۰) که این آزمون غیر استاندارد خونه دانشجویان دکتری ازاد و تمامی آرزوهایشان را تخریب نموده است. وقت آن رسیده است که این دانشجویان جامانده دکتری آزاد سامان داده شوند و بدون ای پی تی فارغ التحصیلی آن ها با گذراند ن چند واحد زبان به جای ای پی تی تسهیل شود. دانشجویان دکتری بینوا که سال ها نوایی نداشته و درد ای پی تی را به دل دارند و کلی جوانی شون رفته و کلی هزینه فرصت ای پی تی نموده اند و کلی شهریه تمدید رساله دکتری بابت عدم قبولی در ای پی تی متقبل شد ه اند، بایستی از همه شهریه ها و وام هایی که بابت تمدید رساله دکتری متقبل شده اند معاف شوند و آن هایی که به قول دوستان زده شده اند و به خاطر ای پی تی رها کرده اند باید دوباره بازگردانده شوند به دانشگاه و با امید و با احترام و با همون سال قبولی امتحان جامع شون و یا همون سال اخذ رساله دکتری شون فارغ التحصیل شوند. یعنی دانشجوی… ادامه نظر»

...
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۹:۰۶ ب٫ظ

کاملا درسته

ept
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۶:۴۵ ق٫ظ

واسه یه ازمون زبان راحت اینقدر عزو جزو ناله راه انداختی؟؟؟ گفتی ۷ ساله که داری ازمون ept میدی قبول نمیشی تویی که ۷ ساله از پس راحت ترین ازمون زبان بر نمیای همین الان برو انصراف از تحصیلتو اعلام کن دانشجوی دکترای که یه ازمون به این راحتیو ۷ سال پشتت مونده مشخصه که تا اینجا کشکی امده بالا ept جوونیتو سوزونده :) یعنی ۷ ساله حاضری وقت بزاری هر ماه بری ept بدی ولی حاضر نیستی یک ماه لای کتاب ۵۰۴ و تافلو باز کنی یه نگاه بندازی بهشون همین شماها ریختید تو دکترا که دارید دکترارو کیلویی میکنید دودشو ماها میخوریم دانشجوی ذکترای که هفت ساله پشت یه ازمون به این راحتی مونده فقط امذه مدرک کیلویی بگیره بره که ارائه بده به سازمانش که ۵۰۰ هزار تومن اضافه بشه به حقوقش شماها با این طرز فکرتون کار ماهایی که داریم جون میکنیمو بی ارزش میکنید

...
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۵:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ept

کامل مشخصه که شما جیبت با جیب موسسات زبان یکی است! شما نگران کسی نباش، بهتره به فکر خودت باشی، اینجا برای حل مشکل و ارایه تدبیر برای ازمون بی منطقی است که نمیشه بعنوان سنجش انگلیسی ان را تلقی کرد و صرفا یکسری قلق است که در پیشرفت زبان دانشجوی دکتری بیفایده است در صورتی که با جایگزینی چند واحد زبان سطح زبان را میتوان بخوبی ارتقا داد ولی با ازمونی مثل ept خیر، نمیشه که نمیشه !!!

...
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۹:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  ...

از این گفتار مشخصه که تو اصلا دانشجو ارشد هم نیستی چه برسه به دکتری !!!

پگاه
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۳:۳۷ ق٫ظ

واقعا چرا یه دانشجویی که از پس یه آزمون ساده طی ۷ سال برنیومده رو اخراج نمیکنن!!!!!!!!
این همه وقتی که برای غصه خوردن برای سوختن جوانی و کارو اینا گذاشتی اگه برای خوندن زبان میذاشتی قبول بودی.حذف نمیشه برو بخون این بار دیگه قبول شی انقدرم ناله نکن سر یه آزمون ساده برای دانشجوی دکتری زشته

زبان
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  پگاه

افرین پگاه افرین. دانشجوی دکترا باید ننگ باشه واسش که بیاد بگه هفت ساله دارم یه ازمون ابکی رو میدم قبول نمیشم یکی نیست بگه تویی که هفت ساله داری ازمون میدی قبول نمیشی باور کن برای درس خوندن ساخته نشدی برو دنبال استعدادت شاید استعدادت تو یه چیز دیگه ست خودت خبر نداری همه که نباید دکتر بشن که

...
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۴:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  پگاه

یک عده چون شما که فقط از عذاب دیگران لذت میبرید…متاسف برای این گروه !!!!!

زبان
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۷:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  ...

یه عده مثل توام دنبال اینن که دکترا رو کیلویی کنن که ما نمیزاریم

درد ناتمام ept و راهکار حذف آن از مهر ۱۴۰۰
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۵:۴۱ ب٫ظ

سلام بعضی از دوستان دکتری هستند که از ورودی ۹۲ هستن و بالاتر و ۷ ساله درگیر آزمون زبان هستند و دانشگاه اجازه دفاع قبل از زبان را به آن ها نمی دهد. خیلی ها هم رها کرده اند آن قدر به خاطر ده نمره یا چند نمره پایین تر از پنجاه همون ept آزاد و دادند و قبول نشدن دیگه زده شده اند… به نظر میرسد تا ما هم به درد دانشجویان ۹۲ و بالاتر گرفتار نشدیم چاره ای بیندیشیم. من هم با معدل کل ۱۸ دکتری آزاد تهران چند بار شرکت کردم زبان ای پی تی و چند نمره کم آوردم و قبول نشدم و نمراتم ۴۳ تا ۴۹ شده. باید طی نامه ای از ریاست دانشکاه آزاد کشور درخواست کنیم که یا نمره ای پی تی به چهل قبولی تبدیل شود یا به قول دوستان ای پی تی کلا حذف شود و به جای آن چند واحد زبان در فضای ال ام اس دانشگاه از مهر ۱۴۰۰ برای کلیه دانشجویان دکتری و تمامی ورودی های دکتری که تا به امروز به خاطر ای پی تی قادر به دفاع دکتری نشده اند، در همون ال ام اس دانشگاه مجازی ارائه و قبولی آن به جای ای پی تی برای دانشجویان دکتری آزاد لحاظ گردد که سریعا بتوانند از رساله دکتری خود دفاع نمایند و با بخشودگی شهریه هایی که بخاطر عدم آوردن نمره زبان و تمدید رساله دکتری متقبل شده اند بتوانند فارغ التحصیل شوند. این پیشنهاد و دردل ۹۰ درصد دوستان و دانشجویان دکتری آزاد تهران است… ادامه نظر»

زبان
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۶:۵۵ ق٫ظ

دانشجوی دکترای که ۷ ساله از پس یه ازمون به این راحتی بر نمیاد نه تنها باید حذف بشه بلکه باید دادگاهی بشه که چطور با این سطح سواد کم امدن ریختن تو دکترا و جای افراد لایقو با رانت و ایجاد فضای مسموم گرفتن اقا برای درس خوندن و تلاش نیومدی بکش کنار جا واسه بقیه باز بشه پس فردا جامعه پر میشه از دکترای بی سواد و دکترا هم مثل لیسانس کیلوییش میکنن حاضر نیستی بشینی دو تا لغت بخونی بعد میخوای بشی دکتر مملکت دکتری که دو کلمه انگلیسی بلد نباشه به درد لای جرزم نمیخوره پس فردا روز این تنبلا میشن دکتر ماهم که داره مثل سیب زمینی پوستمون کنده میشه میشیم دکتر اقا تویی که ۷ سال رو اسون ترین مدرک زبان گیر کردی به هرچی میپرستی کشکی امدی بالا کیلویی مدرک دادن بهت

جاسم
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  زبان

دقیقا….

داوطلب سختکوش
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۲:۱۳ ب٫ظ

من خودم دانشجوی لیسانس و ارشد آزاد بودم امسالم دکتری تهران مرکز قبول شدم ولی نرفتم به خاطر هزینه اش، و تلاش میکنم بلاخره یک رتبه خوبی بیارم که روزانه قبول بشم و خودم رو قوی کنم تا به سطح دانشی برسم که اساتید منو قبول کنن، ولی همین شماها هستید فقط برای اینکه یه دکتر بچسبونن بغل اسمتون موقعیت ها رو از خیلی از جوونا میگیرید و آبروی دانشجوهای پر تلاش دانشگاه آزادم میبرید،دوست عزیزمون درست گفتن اگر شمایی که نمیتونی یک مدرک زبان بگیری انصراف بده به همه ام بگو فارغ التحصیل شدی کی میاد مدرکت رو نگاه کنه،تو میخوای یه آقای دکتر یا خانم دکتری بهت بگن که میگن دیگه باید یه جا تموم کنیم این اوضاع بی سواد بار امدن رو

زبان
شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۷:۵۰ ب٫ظ

احسنت داوطلب سختکوش کسی که هفت ساله پشت یه ازمون زبان به این راحتی گیر کرده مشخصه که الکی امده بالا

...
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۸:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  زبان

تو هاروارد بودی؟!؟

زبان
شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ ۹:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  ...

نه من هاروارد نبودم بر فرضم که بودم هاروارد بودن یا نبودن من فرقی به حال قبولی تو نمیکنه تا زمانی که نشینی دود چراغ نخوری شب نخوابی نکشی این ازمونو قبول نمیشی حالا چه من هاروارد باشم یا نباشم همین وقتی که میزاری با من کل کل میکنیو میزاشتی تا الان بالای صدتا لغت یاد گرفته بودی اینجا اهو ناله ات گوش فلکو کر نمیکرد دکترام میخواید مثل لیسانس کیلوییش کنید اره؟؟؟

محمد
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۴:۰۵ ب٫ظ

به نظر من شرکت در ازمون های زبان بطور کلی باید حذف گردد همین دو واحد زبان تخصصی جبرانی کفایت است هرکس در اینده نیازی احساس کرد خودش زبانش را قوی می کند شرکت در این ازمون ها اطلاعات زبان افزایش نمی دهد این ها کاسبی برای یک عده از افراد و موسسات است که باید برچیده شود

محمد جواد
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۳:۳۴ ب٫ظ

لطفا نمره آزمون ept به ۴۵ تقلیل یابد

محمدی
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۲:۲۵ ب٫ظ

آره به خدا اینقدر پافشاری کردیم که برای آزمون msrt ثبت نام کنیم نشد از دست اندرکاران ثبت نام آن آزمون تمعنا داریم ثبت نام آزمون را هر ماه داشته باشند .

مهندس
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۲:۰۲ ب٫ظ

ما که دیگه رد دادیم. هر ماه باید منتظر آزمون باشیم

دشتی
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

وزیر علوم تحقیقات و‌ فناوری

جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی گل

همانطور که مطلع هستید مجموع طول دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در بیشتر کشور های جهان مانند استرالیا ، سوئد، نروژ، فرانسه، انگلستان، فنلاند، دانمارک ،سنگاپور، مالزی ۴ سال می باشد که یکسال کارشناسی ارشد master و سه سال دکتری تخصصی phd می باشد ، خواهشمندم طول دوره دکتری تخصصی phd را مطابق استاندار آموزش جهانی برای کشور تعریف نمایید و طول دوره دکتری تخصصی را از چهار سال به دو سال کاهش دهید.

با تشکر

چه باید گفت
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  دشتی

سلام جناب دشتی عزیز
خدا خیرتان دهد. بالاخره یک نفر پیدا شد در این سایت تا حرف دلمان را بگوید. ولی این بندگان خدا فکر نمی کنم گذرشان به این سایت ها بخورد و حرف دانشجویان را بشنوند. باز اگر طول دوره دکترا ۴ سال هم باشد ما راضی هستیم منتهی بعضی دانشگاه ها من جمله دانشگاه خودم، تعصبات عجیب و غریبی دارند و قوانینی وضع کردند که دانشجو بعد از ۶ الی ۷ سال تازه وارد مرحله دفاع می شود. حقوق هم که قربونش برم نمیدن و مفت و مجانی در خدمت دانشگاه محترم هستیم.

دانشجوی دانشگاه تهران
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  چه باید گفت

با سلام
این رو هم اضافه کنید که علاوه بر کار مفت توقع حضور تمام وقت در آزمایشگاه و نوشتن چندین مقاله هم دارند بدون اینکه شرایط حال رو در نظر بگیرن، یه دانشجو دکتری باید هزینه تهیه لپ تاپ مناسب رو خودش تامین کنه یسری هزینه برای پیش بردن پروژه دکتری لازم داره، اگر قرار نیست مثل دانشجوی وزارت بهداشت پرداخت ماهانه کمک آموزشی داده بشه حداقل حضور تمام وقت در دانشگاه برداشته بشه بتونیم بریم سر کار!

ویکتاریون
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  دشتی

سه ساله ی اونا برای اینه که اون سه ترم کلاس اجباری نیست و کلاس ها رو متناسب با پروژه و در حین انجامش می گذرونن. اینجا هم من خیلی ها رو دیدم که پروژه های کلاسیشون رو متناسب با رساله جهت میدن. بعضی دانشگاه ها خودشونم همچین رویکردی دارن. و فکر می کنم کلا برنامه هایی برای اصلاح دوره ی آموزشی داشته باشن.
الانم سنوات مجاز حداکثر ۴ ساله. شما تمیز کار کن، مقاله رو برسون، سه ساله دفاع کن. مشکلی نیست که. اتفاقا دانشگاه های دولتی از خداشونم هست که دانشجو فارغ التحصیل بشه به جاش ورودی جدید بگیرن.
دیگه چه کار داری که همه مجبور باشن دو ساله! جمع کنن اونم وقتی میانگین ۶ ماه باید در حال ایمیل بازی با نشریه باشی؟

علی@
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

واقعا باید یک فکر اساسی در این زمینه بشه مخصوصا برای ما دانشجویان ۹۹ که الان بخاطر نداشتن مدرک زبان امتحان جامع رو هم نمی تونیم شرکت کنیم و بی دلیل یک ترم شاید هم دو ترم از ادامه تحصیل عقب بیفتیم.
حداقل اگه نمره قبولی زبان رو بعد امتحان جامع قرار بدهند هم بیماری کرونا تا آن زمان شاید کمتر بشه و هم این که ما از درس عقب نیستیم واقعا در حق ما خیلی ظلم هست که در شرایط بد بیشترین آسیب رو می بینیم.
ای کاش یک تصمیم جدی گرفته بشه.

سینا
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۲ ق٫ظ

واقعا در این اوضاع چطور میشه رفت یه شهر دیگه آزمون داد؟!
اگر شرکت کنیم خطرات و اگر هم شرکت نکنیم بعدا دردسرها و مصیبت‌های خاص خودش رو داره. معلوم هم نیست اگه شرکت نکنیم؛ وضعیت کرونا بهتر میشه یا بدتر یا اصلا باز هم آزمونی در سال جاری برگزار میشه یا نه

سلام
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  سینا

دقیقا. آزمونی مثل تولیمو در اکثر استان ها برگزار نمی شود. شهرستان های مربوطه که بماند

ماهور
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۵ ق٫ظ

واقعا شرایط بدی هست. دانشگاه ها اصلا همکاری نمی‌کنند. آزمون زبان هم برگزار بشه باید از جونمون‌ بگذریم بریم امتحان بدیم. تهران هم کم ظرفیت هست چه جوری بریم یه شهر دیگه؟؟؟

M.A
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۱ ق٫ظ

آره واقعا مشکل ساز شده! مثلا دانشگاه بوعلی لعنتی آزمون داخلی سایر دانشگاه ها رو قبول نداره! خودشم دو سه دوره هست که آزمون داخلی برگزار میکنه

مریم
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۹ ق٫ظ

حداقل نمره قبولی msrt برا دانشگاه فردوسی چقدره؟

ستاره
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

۵۵