موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

گرایش های دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی یکی از رشته‌های دوره دکتری گروه آزمایشی علوم انسانی است که به تجزیه و تحلیل حقیقت علم و دانش، تالیف و طریق جمع‌آوری، سازماندهی کردن، رواج و مدیریت علم می‌پردازد.

گرایش های دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی چیست؟

داوطلبان همه گرایش های دکتری رشته ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی لازم است در کنکور دکتری مجموعه امتحانی ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی شرکت کنند. بنابراین، آزمون مجزایی برای گرایش‌های مختلف این رشته در مقطع دکتری برگزار نمی‌شود.

گرایش های دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶﺷﻨﺎسی

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، فهرست گرایش های دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی به شرح زیر است:

  • علم اطلاعات و دانش شناسی

    • ﺑﺎزﻳﺎبی اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ

    • ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ

دفترچه انتخاب رشته دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی را از کجا دانلود کنم؟

همه رشته‌محل‌های دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. بنابراین، دفترچه جداگانه‌ای برای رشته ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی منتشر نمی‌شود و همه اطلاعات لازم در دفترچه‌های مذکور ارائه می‌شود.

کدام دانشگاه ها در رشته ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی در مقطع دکتری پذیرش دارند؟

پذیرش در گرایش های دکتری رشته ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. دانشگاه‌های مختلفی در تهران و شهرستان‌ها در این رشته در مقطع دکتری پذیرش دارند.

برای کسب اطلاعات دقیق درخصوص دانشگاه های دارای پذیرش دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی و ظرفیت پذیرش دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی کلیک کنید.

نحوه پذیرش دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی

برای شرکت در آزمون دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی لازم است نسبت به ثبت نام در کنکور دکتری تخصصی در سایت سازمان سنجش در موعد مقرر اقدام کنید. زمان ثبت نام آزمون دکتری عموما در آبان یا آذرماه است.

رشته­ های مجاز به شرکت در آزمون دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی چیست؟

بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی هستند:

– علم اطلاعات و دانش‌شناسی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها از جمله مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی، مطالعات کتابخانه‌های عمومی، مدیریت کتابخانه‌های دیجیتال، مدیریت اطلاعات، مطالعات آرشیو، علم‌سنجی، مدیریت و سازماندهی نسخه‌های خطی)

– کتابداری و اطلاع‌رسانی

– کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

– مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار)

– زبان‌شناسی رایانه‌ای

– مدیریت (تمامی گرایش‌ها)

– علوم ارتباطات

– علوم اجتماعی

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی کلیک کنید.

برای پذیرش دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

با توجه به ادغام کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد، برای پذیرش در مقطع دکتری این رشته نیز لازم است در همان کنکور سازمان سنجش ثبت نام کنید. در هنگام اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، مجاز بودن به انتخاب رشته هم برای دانشگاه‌های سراسری و هم دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

در ادامه، فرایند انتخاب رشته دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی برای دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و برای دانشگاه آزاد از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. نتایج دعوت به مصاحبه و مصاحبه نیز جداگانه انجام می‌شود.

نتایج نهایی قبولی دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی برای دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

منابع دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی چیست؟

داوطلبان هر یک از گرایش‌های امتحانی آزمون دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی لازم است با توجه به سرفصل های آزمون دکتری رشته ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی که در دفترچه ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ درج شده، نسبت به مطالعه و کسب آمادگی لازم برای آزمون اقدام نمایند.

سازمان سنجش هر ساله تنها به اعلام عناوین دروس امتحانی آزمون دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی و ضرایب دروس به صورت کلی اقدام می‌کند. بدین صورت که ضریب دروس عمومی (شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی) برابر ۱ و ضریب دروس تخصصی برابر ۴ است. اما جزئیات منابع آزمون دکتری رشته ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی اعلام نمی‌شود.

دروس تخصصی آزمون دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی– مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (سازماندهی اطلاعات) و کارشناسی ارشد شامل (ذخیره و بازیابی، آمار و روش تحقیق، مبانی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علم اطلاعات مدیریت دانش)
دروس عمومی آزمون دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی

– استعداد تحصیلی

 زبان عمومی آزمون دکتری

داوطلبانی که قصد پذیرش در هر یک از گرایش های دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی را دارند، لازم است کلیه سرفصل‌های امتحانی مربوطه را مطالعه کنند.

برای مشاهده منابع پیشنهادی آزمون دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی به صفحه زیر مراجعه کنید:

منابع آزمون دکتری ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و دانش شناسی

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها