موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

گرایش های دکتری روانشناسی (۲)

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رشته روانشناسی یکی از رشته‌های دوره دکتری گروه آزمایشی علوم انسانی است که به مطالعه و بررسی جنبه‌های نظری و پژوهشی درمان مشکلات خانوادگی، فردی، بین فردی، شغلی، تحصیلی، زناشویی، پژوهش‌های روان‌شناختی و خدمات روانشناسی می‌پردازد. دکتری روانشناسی همچنین جنبه‌های نظری علم روانشناسی و مفاهیم بنیادی روانشناسی مانند یادگیری، حافظه، انگیزش، هیجان، احساس و ادراک را مطالعه و بررسی می‌کند.

گرایش های دکتری روانشناسی چیست؟

داوطلبان همه گرایش های دکتری رشته روانشناسی لازم است در کنکور دکتری مجموعه امتحانی روانشناسی (۲) شرکت کنند. بنابراین، آزمون مجزایی برای گرایش‌های مختلف این رشته در مقطع دکتری برگزار نمی‌شود.

گرایش های دکتری روانشناسی

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، فهرست گرایش های دکتری روانشناسی به شرح زیر است:

  • روانشناسی

  • روانشناسی ﺑﺎلینی

  • روانشناسی ﺳﻼﻣﺖ

  • خانواده و سلامت جنسی

  • روانشناسی صنعتی و سازمانی

  • علوم شناختی – روانشناسی

    • روان شناسی شناختی

دفترچه انتخاب رشته دکتری روانشناسی را از کجا دانلود کنم؟

همه رشته‌محل‌های دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. بنابراین، دفترچه جداگانه‌ای برای رشته روانشناسی منتشر نمی‌شود و همه اطلاعات لازم در دفترچه‌های مذکور ارائه می‌شود.

کدام دانشگاه ها در رشته روانشناسی در مقطع دکتری پذیرش دارند؟

پذیرش در گرایش های دکتری رشته روانشناسی در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. دانشگاه‌های مختلفی در تهران و شهرستان‌ها در این رشته در مقطع دکتری پذیرش دارند.

برای کسب اطلاعات دقیق درخصوص دانشگاه های دارای پذیرش دکتری روانشناسی و ظرفیت پذیرش دکتری روانشناسی کلیک کنید.

نحوه پذیرش دکتری روانشناسی

برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی لازم است نسبت به ثبت نام در کنکور دکتری تخصصی در سایت سازمان سنجش در موعد مقرر اقدام کنید. زمان ثبت نام آزمون دکتری عموما در آبان یا آذرماه است.

رشته­ های مجاز به شرکت در آزمون دکتری روانشناسی چیست؟

بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری روانشناسی هستند:

– علوم تربیتی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها)

– روانشناسی (تمامی رشته‌ها و گرایش­‌ها)

– بهداشت و درمان (پزشکی عمومی، پرستاری)

– توان‌بخشی (علوم پزشکی)

– مشاوره و راهنمایی 

– مشاوره (تمامی گرایش‌ها)

– سنجش و اندازه‌گیری

– توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره

– مشاوره با رویکرد اسلامی

– علوم شناختی (گرایش های توانبخشی شناختی و روانشناسی شناختی)

– تربیت اخلاقی 

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری روانشناسی کلیک کنید.

برای پذیرش دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

با توجه به ادغام کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد، برای پذیرش در مقطع دکتری این رشته نیز لازم است در همان کنکور سازمان سنجش ثبت نام کنید. در هنگام اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، مجاز بودن به انتخاب رشته هم برای دانشگاه‌های سراسری و هم دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

در ادامه، فرایند انتخاب رشته دکتری روانشناسی برای دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و برای دانشگاه آزاد از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. نتایج دعوت به مصاحبه و مصاحبه نیز جداگانه انجام می‌شود.

نتایج نهایی قبولی دکتری روانشناسی برای دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

منابع دکتری روانشناسی چیست؟

داوطلبان هر یک از گرایش‌های امتحانی آزمون دکتری روانشناسی لازم است با توجه به سرفصل های آزمون دکتری رشته روانشناسی که در دفترچه ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ درج شده، نسبت به مطالعه و کسب آمادگی لازم برای آزمون اقدام نمایند.

سازمان سنجش هر ساله تنها به اعلام عناوین دروس امتحانی آزمون دکتری روانشناسی و ضرایب دروس به صورت کلی اقدام می‌کند. بدین صورت که ضریب دروس عمومی (شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی) برابر ۱ و ضریب دروس تخصصی برابر ۴ است. اما جزئیات منابع آزمون دکتری رشته روانشناسی اعلام نمی‌شود.

دروس تخصصی آزمون دکتری روانشناسی– مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (روان‌شناسی رشد و شخصیت) و کارشناسی ارشد شامل (آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی)، آسیب‌شناسی روانی، نوروسایکولوژی)
دروس عمومی آزمون دکتری روانشناسی

– استعداد تحصیلی

 زبان عمومی آزمون دکتری

داوطلبانی که قصد پذیرش در هر یک از گرایش های دکتری روانشناسی را دارند، لازم است کلیه سرفصل‌های امتحانی مربوطه را مطالعه کنند.

برای مشاهده منابع پیشنهادی آزمون دکتری روانشناسی به صفحه زیر مراجعه کنید:

منابع آزمون دکتری روانشناسی

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها