موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

گرایش های دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

زبان عربی در ایران و خاورمیانه از اهمیت بالایی برخوردار است. دانشجویان دکتری رشته ترجمه، زبان و ادبیات عربی با فنون ترجمه، عروض و قافیه، بلاغت و قواعد صرف و نحو زبان عربی آشنا می‌شوند و در فهم متن‌های نظم و نثر عربی از این آموزش بهره می‌برند. رشته زبان و ادبیات عربی در مقطع دکتری به‌طور علمی، عملی و پژوهشی دانشجویان را با حوزه‌های گوناگون زبان و ادبیات عربی قدیم و جدید و با در نظر گرفتن نیازهای بومی کشور به ویژه در زمینه تعامل میان زبان و ادبیات عربی با زبان و ادبیات فارسی در طول تاریخ مشترکشان آشنا می‌کند.

گرایش های دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی چیست؟

داوطلبان همه گرایش های دکتری رشته ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی لازم است در کنکور دکتری مجموعه امتحانی ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی شرکت کنند. بنابراین، آزمون مجزایی برای گرایش‌های مختلف این رشته در مقطع دکتری برگزار نمی‌شود.

گرایش های دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، فهرست گرایش های دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی به شرح زیر است:

  • زبان و ادبیات عربی

  •  مطالعات ترجمه عربی

دفترچه انتخاب رشته دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی را از کجا دانلود کنم؟

همه رشته‌محل‌های دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. بنابراین، دفترچه جداگانه‌ای برای رشته ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی منتشر نمی‌شود و همه اطلاعات لازم در دفترچه‌های مذکور ارائه می‌شود.

کدام دانشگاه ها در رشته ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی در مقطع دکتری پذیرش دارند؟

پذیرش در گرایش های دکتری رشته ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. دانشگاه‌های مختلفی در تهران و شهرستان‌ها در این رشته در مقطع دکتری پذیرش دارند.

برای کسب اطلاعات دقیق درخصوص دانشگاه های دارای پذیرش دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی و ظرفیت پذیرش دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی کلیک کنید.

نحوه پذیرش دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی

برای شرکت در آزمون دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی لازم است نسبت به ثبت نام در کنکور دکتری تخصصی در سایت سازمان سنجش در موعد مقرر اقدام کنید. زمان ثبت نام آزمون دکتری عموما در آبان یا آذرماه است.

رشته­ های مجاز به شرکت در آزمون دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی چیست؟

بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی هستند:

– مترجمی زبان عربی

– زبان و ادبیات عربیی (گرایش ادبیات)

– زبان و ادبیات فارسی با گرایش ادبیات تطبیقی (فارسی – عربی)

– زبان‌شناسی همگانی

– آموزش زبان عربی

– سطح سه حوزه

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی کلیک کنید.

برای پذیرش دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

با توجه به ادغام کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد، برای پذیرش در مقطع دکتری این رشته نیز لازم است در همان کنکور سازمان سنجش ثبت نام کنید. در هنگام اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، مجاز بودن به انتخاب رشته هم برای دانشگاه‌های سراسری و هم دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

در ادامه، فرایند انتخاب رشته دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی برای دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و برای دانشگاه آزاد از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. نتایج دعوت به مصاحبه و مصاحبه نیز جداگانه انجام می‌شود.

نتایج نهایی قبولی دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی برای دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

منابع دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی چیست؟

داوطلبان هر یک از گرایش‌های امتحانی آزمون دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی لازم است با توجه به سرفصل های آزمون دکتری رشته ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی که در دفترچه ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ درج شده، نسبت به مطالعه و کسب آمادگی لازم برای آزمون اقدام نمایند.

سازمان سنجش هر ساله تنها به اعلام عناوین دروس امتحانی آزمون دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی و ضرایب دروس به صورت کلی اقدام می‌کند. بدین صورت که ضریب دروس عمومی (شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی) برابر ۱ و ضریب دروس تخصصی برابر ۴ است. اما جزئیات منابع آزمون دکتری رشته ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی اعلام نمی‌شود.

دروس تخصصی آزمون دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی– مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (ترجمه و تعریب متون، صرف و نحو، علوم بلاغی (معانی، بیان، بدیع و عروض)) و کارشناسی ارشد شامل (تاریخ ادبیات عربی، درک و فهم متون ادبی (قدیم و جدید)
دروس عمومی آزمون دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی

– استعداد تحصیلی

 زبان عمومی آزمون دکتری

داوطلبانی که قصد پذیرش در هر یک از گرایش های دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی را دارند، لازم است کلیه سرفصل‌های امتحانی مربوطه را مطالعه کنند.

برای مشاهده منابع پیشنهادی آزمون دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی به صفحه زیر مراجعه کنید:

منابع آزمون دکتری ترجمه، زبان و ادبیات ﻋﺮبی

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها