گرایش های دکتری مطالعات جهان

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مطالعات جهان یکی از رشته‌های آزمون دکتری گروه آزمایشی علوم انسانی است. این رشته را می‌توان یک رشته کشورشناسی دانست؛ چرا که تمرکز آن بر مطالعه روی کشورها است. در کشور ما گرایش‌های مختلف این رشته بر اساس کشورهایی تعریف می‌شود که به نوعی برای ما مهم هستند.

گرایش های دکتری مطالعات جهان چیست؟

داوطلبان همه گرایش های دکتری رشته مطالعات جهان لازم است در کنکور دکتری مجموعه امتحانی مطالعات جهان شرکت کنند. بنابراین، آزمون مجزایی برای گرایش‌های مختلف این رشته در مقطع دکتری برگزار نمی‌شود.

گرایش های دکتری مطالعات جهان

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، فهرست گرایش های دکتری مطالعات جهان به شرح زیر است:

  • مطالعات جهان

    • مطالعات بریتانیا

    • مطالعات فرانسه

    • مطالعات روسیه

    • مطالعات هند

  • ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت آمریکای شمالی

  • ایران شناسی معاصر

دفترچه انتخاب رشته دکتری مطالعات جهان را از کجا دانلود کنم؟

همه رشته‌محل‌های دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. بنابراین، دفترچه جداگانه‌ای برای رشته مطالعات جهان منتشر نمی‌شود و همه اطلاعات لازم در دفترچه‌های مذکور ارائه می‌شود.

کدام دانشگاه ها در رشته مطالعات جهان در مقطع دکتری پذیرش دارند؟

پذیرش در گرایش های دکتری رشته مطالعات جهان در دوره های روزانه، و نوبت دوم (شبانه) صورت می‌گیرد. دانشگاه‌های مختلفی در تهران و شهرستان‌ها در این رشته در مقطع دکتری پذیرش دارند.

برای کسب اطلاعات دقیق درخصوص دانشگاه های دارای پذیرش دکتری مطالعات جهان و ظرفیت پذیرش دکتری مطالعات جهان کلیک کنید.

نحوه پذیرش دکتری مطالعات جهان

برای شرکت در آزمون دکتری مطالعات جهان لازم است نسبت به ثبت نام در کنکور دکتری تخصصی در سایت سازمان سنجش در موعد مقرر اقدام کنید. زمان ثبت نام آزمون دکتری عموما در آبان یا آذرماه است.

رشته­ های مجاز به شرکت در آزمون دکتری مطالعات جهان چیست؟

بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری مطالعات جهان هستند:

– مطالعات جهان (تمامی گرایشها)

– مطالعات ترکیه

– مطالعات رژیم صهیونیستی

– ایرانشناسی (تمام گرایشها)

– مدیریت سازمان ها و نهادهای فرهنگی با رویکرد اسلامی

– ارتباطات و تبلیغ فرهنگی

– مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل (تمامی گرایشها)

– مجموعه حقوق (تمامی گرایشها)

– مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی (تمامی گرایشها)

– مجموعه زبان و ادبیات خارجه (تمامی رشته ها و گرایشهای زبان های انگلیسی، فرانسه و روسی)

– مجموعه علوم اقتصادی (تمامی گرایشها)

– مجموعه تاریخ (تمامی گرایشها)

– مجموعه علوم جغرافیایی (تمامی رشته ها و گرایشها)

– توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایشهای «مدیریت فرهنگی» و «تبلیغ دین»

– مدرسی انقلاب اسلامی

– مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری مطالعات جهان کلیک کنید.

برای پذیرش دکتری مطالعات جهان دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

با توجه به ادغام کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد، برای پذیرش در مقطع دکتری این رشته نیز لازم است در همان کنکور سازمان سنجش ثبت نام کنید. در هنگام اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، مجاز بودن به انتخاب رشته هم برای دانشگاه‌های سراسری و هم دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

در ادامه، فرایند انتخاب رشته دکتری مطالعات جهان برای دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و برای دانشگاه آزاد از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. نتایج دعوت به مصاحبه و مصاحبه نیز جداگانه انجام می‌شود.

نتایج نهایی قبولی دکتری مطالعات جهان برای دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

منابع دکتری مطالعات جهان چیست؟

داوطلبان هر یک از گرایش‌های امتحانی آزمون دکتری مطالعات جهان لازم است با توجه به سرفصل های آزمون دکتری رشته مطالعات جهان که در دفترچه ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ درج شده، نسبت به مطالعه و کسب آمادگی لازم برای آزمون اقدام نمایند.

سازمان سنجش هر ساله تنها به اعلام عناوین دروس امتحانی آزمون دکتری مطالعات جهان و ضرایب دروس به صورت کلی اقدام می‌کند. بدین صورت که ضریب دروس عمومی (شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی) برابر ۱ و ضریب دروس تخصصی برابر ۴ است. اما جزئیات منابع آزمون دکتری رشته مطالعات جهان اعلام نمی‌شود.

دروس تخصصی آزمون دکتری مطالعات جهانمجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (مبانی علم سیاست- مبانی علم اقتصاد- مبانی جامعه شناسی و کارشناسی ارشد شامل (اصول روابط بین الملل- اصول اقتصاد بین الملل- اقتصاد سیاسی توسعه، نظریه مطالعات فرهنگی و ارتباطات- حقوق سازمان های بین الملل)
دروس عمومی آزمون دکتری مطالعات جهان

– استعداد تحصیلی

 زبان عمومی آزمون دکتری

داوطلبانی که قصد پذیرش در هر یک از گرایش های دکتری مطالعات جهان را دارند، لازم است کلیه سرفصل‌های امتحانی مربوطه را مطالعه کنند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها