موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

گرایش های دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رشته زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی یکی از رشته های دوره دکتری گروه امتحانی زبان است که به مطالعه و بررسی علم زبان، نحوه یادگیری سخن گفتن کودکان و … می پردازد.

گرایش های دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی چیست؟

داوطلبان همه گرایش های دکتری رشته زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی لازم است در کنکور دکتری مجموعه امتحانی زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی شرکت کنند. بنابراین، آزمون مجزایی برای گرایش‌های مختلف این رشته در مقطع دکتری برگزار نمی‌شود.

گرایش های دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، فهرست گرایش های دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی به شرح زیر است:

  • زبان شناسی (بدون گرایش)

  • آﻣﻮزش زﺑﺎن فارسی ﺑﻪ ﻏﻴﺮفارسی زﺑﺎﻧﺎن

  • علوم شناختی – زبان شناسی 

دفترچه انتخاب رشته دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی را از کجا دانلود کنم؟

همه رشته‌محل‌های دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. بنابراین، دفترچه جداگانه‌ای برای رشته زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی منتشر نمی‌شود و همه اطلاعات لازم در دفترچه‌های مذکور ارائه می‌شود.

کدام دانشگاه ها در رشته زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی در مقطع دکتری پذیرش دارند؟

پذیرش در گرایش های دکتری رشته زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. دانشگاه‌های مختلفی در تهران و شهرستان‌ها در این رشته در مقطع دکتری پذیرش دارند.

برای کسب اطلاعات دقیق درخصوص دانشگاه های دارای پذیرش دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی و ظرفیت پذیرش دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی کلیک کنید.

نحوه پذیرش دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی

برای شرکت در آزمون دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی لازم است نسبت به ثبت نام در کنکور دکتری تخصصی در سایت سازمان سنجش در موعد مقرر اقدام کنید. زمان ثبت نام آزمون دکتری عموما در آبان یا آذرماه است.

رشته­ های مجاز به شرکت در آزمون دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی چیست؟

بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی هستند:

– زبان‌شناسی (تمام گرایشها)

– زبان‌شناسی رایانشی

– آموزش زبان انگلیسی

– آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

– زبان و ادبیات فارسی

– آموزش زبان فارسی

– آموزش زبان آلمانی

– آموزش زبان فرانسه

– آموزش زبان روسی

– زبان و ادبیات انگلیسی

– مترجمی زبان انگلیسی

– فرهنگ و زبان‌های باستانی

– گفتاردرمانی

– واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی

– زبان و ادبیات فارسی زبان انگلیسی

– آموزش زبان ژاپنی

– آموزش زبان عربی

– آموزش سایر زبان ها

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی کلیک کنید.

برای پذیرش دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

با توجه به ادغام کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد، برای پذیرش در مقطع دکتری این رشته نیز لازم است در همان کنکور سازمان سنجش ثبت نام کنید. در هنگام اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، مجاز بودن به انتخاب رشته هم برای دانشگاه‌های سراسری و هم دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

در ادامه، فرایند انتخاب رشته دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی برای دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و برای دانشگاه آزاد از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. نتایج دعوت به مصاحبه و مصاحبه نیز جداگانه انجام می‌شود.

نتایج نهایی قبولی دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی برای دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

منابع دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی چیست؟

داوطلبان هر یک از گرایش‌های امتحانی آزمون دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی لازم است با توجه به سرفصل های آزمون دکتری رشته زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی که در دفترچه ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ درج شده، نسبت به مطالعه و کسب آمادگی لازم برای آزمون اقدام نمایند.

سازمان سنجش هر ساله تنها به اعلام عناوین دروس امتحانی آزمون دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی و ضرایب دروس به صورت کلی اقدام می‌کند. بدین صورت که ضریب دروس عمومی (شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی) برابر ۱ و ضریب دروس تخصصی برابر ۴ است. اما جزئیات منابع آزمون دکتری رشته زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی اعلام نمی‌شود.

دروس تخصصی آزمون دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی– مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (کلیات زبان‌شناسی) و کارشناسی ارشد شامل (دروس پایه زبان‌شناسی (آواشناسی و واج‌شناسی، صرف، نحو، معناشناسی، مکاتب زبان‌شناسی، تجزیه و تحلیل کلام) – مسائل میان‌رشته‌ای زبان‌شناسی (جامعه‌شناسی زبان، روانشناسی زبان، زبان‌شناسی رایانشی))، (اصول و نظریه های آموزش زبان دوم/ خارجی – تهیه و تدوین مواد آموزشی – دستور زبان فارسی (صرف و نحو- آواشناسی- واج شناسی) – آزمون سازی و نظریه های ارزشیابی)
دروس عمومی آزمون دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی

– استعداد تحصیلی

 زبان عمومی آزمون دکتری

داوطلبانی که قصد پذیرش در هر یک از گرایش های دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی را دارند، لازم است کلیه سرفصل‌های امتحانی مربوطه را مطالعه کنند.

برای مشاهده منابع پیشنهادی آزمون دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی به صفحه زیر مراجعه کنید:

منابع آزمون دکتری زﺑﺎن ﺷﻨﺎسی

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها