موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

هدف از ادامه تحصیل در مقطع دکتری چیست؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

یکی از سوالاتی که ممکن است در مصاحبه دکتری از شما پرسیده شود این است که «انگیزه شما از ادامه تحصیل در مقطع دکتری چیست». در این مطلب به پاسخ‌هایی که برای این سوال مناسب است خواهیم پرداخت.

به گزارش پی اچ دی تست، در مصاحبه دکتری سوالات مختلفی ممکن است مطرح شود. این سوالات ممکن است سوالات تخصصی مرتبط با رشته باشد و یا حتی سوالات عمومی که ارتباطی با رشته تحصیلی داوطلب نداشته باشد. در مطلب سوالات مصاحبه دکتری توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه شده است.

ازجمله سوالاتی که بر اساس تجربیات مصاحبه دکتری داوطلبان در سال‌های گذشته ممکن است در جلسه مصاحبه مطرح شود هدف و انگیزه داوطلب از تحصیل در مقطع دکتری است.

چرا  دانستن «هدف از ادامه تحصیل در مقطع دکتری» مهم است؟

در جلسه مصاحبه باید سعی کنید دارای برنامه، رسالت شخصی، چشم‌انداز فردی و برنامه مشخص باشید و آن را ارائه دهید. در مصاحبه باید مستقیم و غیرمستقیم نشان دهید که کاملاً هدف‌دار این مسیر را انتخاب کرده‌اید و این یکی از گام‌های آینده شما است؛ البته این موضوع باید واقعیت داشته باشد؛ در غیر این صورت نه باورپذیر است و نه تأثیرگذار.

یکی از مواردی که نشان می‌دهد شما دارای برنامه هستید، پاسخ به سوالی است که اساتید از شما درباره هدف از تحصیل دکتری می‌پرسند. سوالاتی مانند «چرا می‌خواهی دکتری بخوانی؟»، «هدف از تحصیل دکتری»، «هدف از دکتری خواندن» و مشابه آن ممکن است در مصاحبه مطرح شود. در ادامه نمونه تجربیات داوطلبانی که از ایشان درباره هدف از ادامه تحصیل سوال شده آمده است:

رشته روانشناسی

– در دانشگاه خوارزمی سؤالات مختلفی از داوطلبان پرسیده می‌شد. مثلاً از یکی از داوطلبان سؤال کرده بودند که «فرق روا‌ن‌شناسی سلامت و بالینی را به انگلیسی توضیح دهید.». از داوطلب دیگری خواسته بودند که چکیده پایان‌نامه ارشدش را به انگلیسی بیان کند؛ از یکی دیگر از داوطلبان خواسته بودند به انگلیسی هدف از تحصیلش در مقطع دکتری را مطرح کند، معرفی به زبان انگلیسی هم سؤال شده بود. از داوطلبانی که سطح زبان انگلیسی خود را خوب اعلام کرده بودند، سؤالات بیشتری پرسیده بودند. همچنین فصول 3 و 4 پایان‌نامه و دلیل استفاده از روش‌ها موضوع مهمی بود.

آگروتکنولوژی (زراعت)

– دانشگاه شیراز آزمون کتبی و مصاحبه داشت. در مصاحبه، بعد از معرفی، در مورد کدهای sas، مطالب فیزیولوژیکی، زراعتی، اکولوژی و در مورد هدف از ادامه تحصیل و موضوعات مدنظر برای رساله دکتری سؤال شد. سؤالات مرتبط با پایان‌نامه و ارتباط آن با مسائل فیزیولوژیکی و همچنین خواندن و ترجمه یک چکیده انگلیسی بود. عنوان و خلاصه انگلیسی پایان‌نامه هم سؤال شد.

مهندسی شیمی

– مصاحبه دانشگاه امیرکبیر بسیار ساده بود. استادی که با موضوعات تحقیقاتی شما آشناست، از مقالات و پایان‌نامه زیاد سؤال می‌کند و از هدف برای تحصیل در مقطع دکتری و ایده برای رساله دکتری هم می‌پرسند. درمورد این که برای مصاحبه به کدام دانشگاه‌ها رفته‌اید و دانشگاه امیرکبیر اولویت چندم است هم سؤال می‌کنند.

شهرسازی

– در همه دانشگاه‌ها این‌که اولویت چندم هستند از من سؤال شد. در دانشگاه تربیت مدرس، همه موارد فرم ثبت‌نام اینترنتی را یک‌بار دیگر سریع پرسیدند و در مورد هر کدام که برایشان جالب بود، بیشتر سؤال می‌کردند. تا جایی که می‌دانم از همه سؤال انگلیسی پرسیدند (طیف سؤالات خیلی گسترده بود، از یافته‌های پایان‌نامه ارشد بگیرید تا هدف از دکتری و این که کجا به دنیا آمده‌ای.).

پاسخ به سوال «هدف از تحصیل دکتری» در مصاحبه

احتمالا وقتی تصمیم به شرکت در آزمون دکتری یا فراخوان‌های دکتری بدون کنکور کردید، این سوال را به خودتان پاسخ داده‌اید. می‌توانید همان جواب را با بیانی مناسب به اساتید اعلام کنید.

در این بخش پاسخ‌هایی که احتمالا دلیل شما برای ادامه تحصیل در دوره دکتری است را آورده‌ایم که می‌توانید در جلسه مصاحبه بیان کنید:

۱- علاقه به توسعه تخصص و دانش فردی: دوره دکتری فرصتی برای توسعه تخصص و دانش است. در حین تحصیل در این دوره، من می‌توانم به عنوان یک پژوهشگر مستقل به مطالعه و تحقیق در زمینه تخصص خودم بپردازم و تخصص و دانش خود را بهبود ببخشم.

۲- فرصت‌های شغلی بهتر: داشتن مدرک دکتری به من فرصت پیشرفت در کار و درآمد بهتر را می‌دهد. می‌توانم برای مشاغل بهتری درخواست استخدام بدهم و درآمد بیشتری کسب کنم.

۳- هیات علمی شدن: به تدریس در دانشگاه علاقه‌مند هستم و لازمه این موضوع و هیات علمی شدن داشتن مدرک دکتراست.

۴- ارتقای شغلی: در حال حاضر شاغل هستم و لازمه پیشرفت و ارتقای شغلی من داشتن مدرک دکتری است.

۵- مفید و ارزشمند بودن در جامعه: با داشتن تخصصی که به واسطه تحصیل در مقطع دکتری به دست می‌آورم، می‌توانم فردی مفیدتر در جامعه باشم و نقش موثرتری ایفا کنم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد چرا دکتری بخوانیم کلیک کنید.

پاسخ‌هایی که در بالا ارائه شده نمونه جواب‌های مناسب به سوال هدف از دکتری خواندن در مصاحبه است. ممکن است شما دلایل دیگری داشته باشید که می‌توانید در کمال صداقت در مصاحبه آنها را بیان کنید.

البته بیان دلایلی مانند جایگاه اجتماعی بهتر به واسطه دکتر شدن و موارد مشابه ممکن است چندان مطلوب نباشد.

انگیزه ورود به دوره دکتری را در مصاحبه چه چیزی بیان کنیم؟

در این مطلب چند نمونه از پاسخ‌هایی که می‌توانید در مصاحبه دکتری بیان کنید آمده است.

آیا ممکن است در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد هم درمورد هدف از تحصیل دکتری سوال شود؟

بله بسیار محتمل است که در مصاحبه دانشگاه آزاد هم در این باره سوال شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها