موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

پذیرش دکتری با ارشد آموزش محور | نداشتن پایان نامه در مصاحبه

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

اگر شما هم فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد دوره آموزش محور باشید و پایان نامه ارشد نداشته باشید و قصد ادامه تحصیل داشته باشید، ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که آیا امکان قبولی در مقطع دکتری با ارشد آموزش محور وجود دارد یا خیر.

به گزارش پی اچ دی تست، دوره دکتری تخصصی به دو شیوه آموزشی – پژوهشی (که اشتباها به آن دکتری آموزش محور گفته می‌شود) و دکتری پژوهش محور برگزار می‌شود. اما مقطع کارشناسی ارشد به دو شیوه تحصیلی کارشناسی ارشد آموزش محور و ارشد آموزشی – پژوهشی برگزار می‌شود.

برخی تصور می‌کنند شیوه تحصیل مقطع ارشد در پذیرش یا عدم پذیرش در مقطع دکتری اثرگذار است؛ چرا که دانشجویان دوره آموزش محور پایان نامه ندارند. در این مطلب به طور کامل این موضوع توضیح داده خواهد شد.

کارشناسی ارشد آموزش محور چیست؟

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته غالبا برای شیوه آموزشی – پژوهشی صورت می‌گیرد. این شیوه، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه است.

اما شیوه تحصیل دیگری در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که به آن آموزش محور گفته شود. تحصیل در این شیوه با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه است که گذراندن حداقل ۲ و حداکثر ۴ واحد سمینار (تحقیق و پژوهش نظری) در آن الزامی است.

 داوطلبانی که به هر علتی تمایلی به اخذ پایان نامه ندارند، می‌توانند در هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد، در صورتی که رشته‌محل آموزش محور برای رشته آنها وجود داشته باشد آن را انتخاب کنند.

آیا مدرک کارشناسی ارشد آموزش محور معتبر است؟

بله مدرک این دوره آموزشی کاملا معتبر و مورد تایید وزارت علوم است. بنابراین از این جهت نگرانی‌ای جهت پذیرش در مقطع دکتری وجود ندارد.

چرا پذیرش در مقطع دکتری با ارشد آموزش محور آسان نیست؟

ادامه تحصیل در دوره دکتری تخصصی برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد آموزش محور هیچ محدودیت قانونی ندارد و این دانش‌آموختگان می‌توانند در کنکور دکتری شرکت کنند.

همچنین، دعوت به مصاحبه بر اساس کسب حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه دکتری صورت می‌گیرد و بنابراین این که مدرک مقطع کارشناسی ارشد آموزشی – پژوهشی یا آموزش محور است اثری در دعوت به مصاحبه ندارد.

اما در مصاحبه دکتری پژوهش اهمیت زیادی دارد. در مصاحبه دکتری مولفه‌های مختلفی مطرح است و یکی از این موارد سوابق پژوهشی داوطلب است. همچنین، با توجه به این که دوره دکتری تخصصی اساسا با محوریت پژوهش برگزار می‌شود، توانمندی داوطلب در زمینه پژوهش همواره حائز اهمیت است.

به همین علت، برخی بر این باورند که پذیرش در مقطع دکتری با داشتن مدرک کارشناسی ارشد آموزش محور چندان ساده نیست. چرا که دانش‌آموختگان ارشد آموزش محور به دلیل نداشتن پایان نامه، ممکن است رزومه پژوهشی (شامل مقاله و کتاب) نداشته باشند. ضمن این که خود پایان نامه هم در مصاحبه دکتری اهمیت دارد.

علاوه بر این، ممکن است مصاحبه کنندگان گمان کنند که فارغ التحصیلان آموزش محور، کمتر با مفاهیم روش تحقیق و اجرای پژوهش آشنا هستند.

چطور با نداشتن پایان نامه در مصاحبه دکتری قبول شویم؟

نباید تصور کرد که دانش آموختگان ارشد آموزش محور امکان پذیرش در دوره دکتری را ندارند. چرا که ایرادی که به فارغ التحصیلان این شیوه تحصیلی وارد است به سادگی قابل جبران است. کافی است با کمک اساتید خود نسبت به تدوین مقاله و حتی کتاب اقدام کنند.

با داشتن رزومه پژوهشی (شامل مقاله و کتاب) می‌توان هم امتیاز سوابق پژوهشی را در مصاحبه گرفت و هم به اساتید مصاحبه کننده نشان داد که داوطلب در زمینه پژوهش توانمندی های لازم را دارد و جای نگرانی نیست.

درخصوص نداشتن پایان نامه ارشد هم وقتی مصاحبه‌کنندگان از توان علمی و ظرفیت پژوهشی داوطلب مطلع شوند، طبیعتا این موضوع اهمیت زیادی نخواهد داشت.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیزینس من
فروردین ۱۸, ۱۴۰۳ ۲:۳۹ ب٫ظ

در تئوری بله فرقی ندارد ، در عمل ما با داشتن مقاله و … بارها رد شدیم …!؟

مهدی
اسفند ۹, ۱۴۰۲ ۵:۴۸ ب٫ظ

ممنونم از راهنمایی کامل شما