موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

آیین نامه پذیرش دکتری استاد محور + دانلود PDF

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

آیین نامه دکتری استاد محور (بدون کنکور استعدادهای درخشان و از طریق آزمون دکتری) از سوی وزارت علوم ابلاغ شد.

نحوه پذیرش دکتری استاد محور

به گزارش پی اچ دی تست، شیوه جدید پذیرش دکتری به روش استاد محور شیوه‌ای است که اساتید با داشتن شرایط خاصی می‌توانند از ابتدا با مشخص کردن موضوع رساله، دانشجوی دکتری جذب کنند. البته در این روش هم نیاز به تایید نهایی پذیرفته‌شدگان از سوی سازمان سنجش است.

پذیرش دکتری استاد محور به دو شیوه صورت می‌گیرد:

  • بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان
  • از طریق کنکور دکتری سازمان سنجش

آیین نامه های پذیرش دانشجوی استاد محور در مقطع دکتری (به صورت بدون آزمون و نیز از طریق کنکور) از سوی وزارت علوم به صورت جداگانه ابلاغ شده است.

در سال ‍۱۴۰۲ تنها پذیرش دکتری استاد محور بدون کنکور استعداد درخشان اجرایی شد و دانشگاه‌ها در حال فراخوان دادن هستند. اما در دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۲ اثری از کد رشته‌محل‌های استاد محور نبود و در نتیجه در سال جاری دانشجویی به شیوه استاد محور از طریق کنکور دکتری جذب نخواهد شد.

آیین نامه دکتری استاد محور (بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان)

در راستای تحقق اقدام ملی در بخش علم و آموزش عالی سند تحول دولت سیزدهم، آیین نامه «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری به شیوه استاد محور مبتنی بر رفع نیازهای کشور» با محوریت پذیرش استعدادهای درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت استاد محور و در راستای رفع نیازهای کشور جهت اجرا از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از طرف وزارت علوم و فناوری ابلاغ گردیده است.

بر اساس آیین نامه پذیرش بدون‌آزمون دکتری به شیوه استاد محور، داوطلبانی می‌توانند در فراخوان های دکتری استاد محور دانشگاه‌ها شرکت کنند که دارای شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون مطابق آیین نامه دکتری استعداد درخشان وزارت علوم باشند. در روش جذب دانشجو به شیوه استاد محوری، استاد میزبان که استاد راهنمای دانشجو خواهد بود، نقش اصلی را در گزیش دانشجو خواهد داشت.

آیین نامه دکتری استاد محور بدون کنکور استعداد درخشان

متن آیین نامه

مقدمه

در اجرای سیاست‌های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان مصوب جلسه ۴۱۹ تاریخ ۷۷/۲/۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند ۵ بخش ج از ماده ۲ قانون، اهداف وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب جلسه تاریخ ۸۳/۵/۱۸ مجلس شورای اسلامی مبنی بر برنامه‌ریزی برای شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان و هدایت آن‌ها به سمت اولویت‌های راهبردی کشور در حوزه‌های مختلف علوم و نیز در اجرای ماده ۶۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از نخبگان علمی کشور و با هدف تقویت فرایند بالندگی اعضای هیئت علمی و به ویژه تقویت رویکرد شاگردپروری اعضای هیئت علمی کشور (استادان) به منظور رفع نیازهای اساسی کشور در حوزه‌های مختلف این آیین نامه تدوین می‌شود:

ماده ۱: به منظور رعایت اختصار، واژه‌های زیر در این آیین نامه به کار می‌رود.

وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛

شورای هدایت: شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛

سازمان سنجش: سازمان سنجش آموزش کشور؛

دانشگاه: هر یک از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی کشور که طبق مقررات دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند.

کد رشته محل: شماره اختصاصی هر رشته گرایش تحصیلی در هر دانشگاه که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز در سال ورود دانشجو به دانشگاه درج می‌شود؛

کد محل تحصیل: شماره اختصاصی هر رشته گرایش تحصیلی در هر دانشگاه که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در سال ورود دانشجو به دانشگاه درج می‌شود؛

استاد میزبان: عضو هیئت علمی متقاضی پذیرش دانشجوی استعداد درخشان دارای مرتبه استاد تمام و دانشیاری یا اعضاء هیئت علمی با مرتبه استادیاری که در دوسال منتهی به اعلام فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان اعلامی توسط مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) قرار گرفته باشند.

ماده ۲: دانشگاه اختیار دارد ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری خود در هر کد رشته محل را به صورت مازاد بر ظرفیت‌های پذیرش با آزمون و بدون آزمون (بر اساس آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری مصوب جلسه شماره ۷۸ تاریخ ۱۴۰۱/۷/۳۰ شورای هدایت ابلاغیه شماره ۲/۳۰۷۸۶۲ تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۷) به دانشجویان/دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد که بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره یاد شده وارد شده‌اند با رعایت شرایط این آیین نامه اختصاص دهد.

ماده ۳: متقاضیان استفاده از تسهیلات این آیین نامه باید شرایط ماده ۳ آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری موضوع ابلاغیه شماره ۲/۳۰۷۸۶۲ تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ مصوب شورای هدایت را داشته باشند.

ماده ۴: مجموع ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره دکتری به شیوه استاد محور از طریق این آیین نامه (مازاد بر ظرفیت‌های پذیرش با آزمون و بدون آزمون طبق ابلاغیه شماره ۲/۳۰۷۸۶۲ تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۷) برای هر استاد میزبان، برابر با تعداد مجاز جذب دانشجوی دکتری برای عضو هیئت علمی مطابق ضوابط دانشگاه (ظرفیت مجاز راهنمایی رساله دانشجوی دکتری) است. راهنمایی رساله دانشجویان دکتری از طریق این آیین نامه برای استاد میزبان مازاد بر ظرفیت مجاز راهنمایی رساله دانشجوی دکتری در آن دانشگاه است. در هر سال تحصیلی هر استاد میزبان با مرتبه استاد تمامی حداکثر ۲ دانشجو و هر استاد میزبان با مرتبه دانشیاری ۱ دانشجو و هر استاد میزبان واجد شرایط با مرتبه استادیاری اعضاء هیئت علمی با مرتبه استادیاری که در دو سال منتهی به اعلام فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان اعلامی توسط مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) قرار گرفته باشد، ۱ دانشجو به شیوه استاد محور، مطابق ضوابط این آیین نامه می‌توانند پذیرش نمایند.

ماده ۵: فرایند پذیرش به شرح زیر است:

۱-۵- استاد میزبان موضوع رساله پیشنهادی خود را از میان موضوعات ثبت شده در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) انتخاب و به تأیید شورای پژوهش و فناوری دانشگاه می‌رساند.

۲-۵- استاد میزبان تعداد درخواست پذیرش دانشجو، موضوع رساله‌های پیشنهادی (مصوب در شورای پژوهش و فناوری دانشگاه) و رشته‌های مورد نظر بر اساس دفترچه سازمان سنجش را به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعلام می‌نماید؛

۳-۵- معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه نتیجه بررسی بند ۵-۲، ظرفیت رشته‌ها و نیمسال تحصیلی مجاز پذیرش دانشجو استعداد درخشان را به استاد میزبان اعلام می‌کند؛

۴-۵- معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رشته‌های مورد نظر موضوع رساله‌های مورد تأیید، تعداد دانشجویان قابل پذیرش در هر کد رشته محل و مشخصات استاد میزبان را از طریق سازوکارهای اطلاع‌رسانی پذیرش استعداد درخشان استاد محور دانشگاه به دانشجویان اطلاع‌رسانی می‌کند.

۵-۵- متقاضیان حائز شرایط استعداد درخشان موضوع ماده ۳ این آیین نامه نسبت به ارائه مدارک خود به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اقدام می‌کنند. نحوه دریافت مدارک و تنظیم فرم‌های موردنیاز طبق مصوبه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه انجام می‌شود؛

۶-۵- معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مدارک ارسالی متقاضیان را برای بررسی و اعلام نتیجه در زمان مقرر به استاد میزبان ارائه می‌کند؛

۷-۵- نتیجه بررسی مدارک متقاضیان توسط استاد میزبان به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به طور رسمی اعلام می‌شود؛

۸-۵- معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطابق ضوابط دانشگاه، مدارک و شرایط دانشجویان قابل پذیرش اعلامی از طرف استاد میزبان را بررسی و اسامی تأیید شده را به سازمان سنجش برای تأیید صلاحیت عمومی و نهایی شدن پذیرش ارسال می‌کند؛ 

تبصره ۱: میزان حق التدریس و حق التحقیق استاد میزبان برای راهنمایی رساله دانشجویان استعداد درخشان پذیرش شده به شیوه استاد محور مازاد بر سقف پیش‌بینی شده در دانشگاه و بر اساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه خواهد بود.

تبصره ۲: در صورتی که استاد میزبان به هر دلیلی پس از معرفی دانشجو از سوی دانشگاه به سازمان سنجش و پیش از اعلام نتایج نهایی امکان پذیرش دانشجو را از دست دهد، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه اختیار دارد یک عضو هیئت علمی دانشگاه (حائز شرایط استاد میزبان) را با رضایت دانشجو جایگزین کند و موارد را به سازمان سنجش گزارش دهد. در صورت‌ عدم جایگزینی استاد میزبان جدید، پذیرش دانشجو منتفی است و دانشگاه موظف است مراتب‌ عدم پذیرش دانشجو را پیش از اعلام نتیجه نهایی پذیرش به سازمان سنجش اعلام کند.

تبصره ۳: دانشجو پذیرفته‌شده توسط استاد میزبان تا قبل از اعلام نتایج موضوع ردیف ۵-۷ ماده ۵ نباید رابطه سببی و نسبی با استاد میزبان داشته باشد و در صورت احراز، تخلف استاد میزبان از جذب دانشجو استعداد درخشان استاد محور در همه دوره‌های تحصیلی برای همیشه محروم می‌شود. مصادیق رابطه سببی و نسبی مورد نظر پس از تصویب در کمیته کارشناسی مسائل استعدادهای درخشان توسط معاونت آموزشی وزارت به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

ماده ۶: اتباع غیر ایرانی «مقیم ایران» ورودی دوره کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و بعد از آن در صورت داشتن شرایط می‌توانند از تسهیلات این آیین نامه بهره‌مند شوند.

ماده ۷: پذیرش از طریق این آیین نامه در دوره‌های روزانه به صورت رایگان و در سایر دوره‌ها براساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه انجام می‌شود.

ماده ۸: دانشگاه موظف است برای پذیرش مهرماه سال تحصیلی آینده خود اسامی اساتید میزبان و شرایط پذیرش موضوع بند ۵-۴ ماده ۵ را تا نیمه اسفند ماه سال تحصیلی جاری اطلاع‌رسانی کند.

تبصره: در صورت پذیرش با آزمون در نیمسال دوم تحصیلی (به استناد کد رشته محل مندرج در دفترچه آزمون) دانشگاه موظف است تا نیمه اول آبان ماه همان سال تحصیلی اسامی اساتید میزبان و شرایط پذیرش موضوع بند ۵-۴ ماده ۵ را اطلاع‌رسانی کند.

ماده ۹: مسئولیت حسن اجرای این آیین نامه و هرگونه پاسخگویی قانونی مترتب بر آن بر عهده دانشگاه پذیرنده است. نظارت بر اجرا بر عهده سازمان سنجش و شرح و تفسیر مفاد آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت خواهد بود.

ماده ۱۰: این آیین نامه مشتمل بر یک مقدمه، ۱۰ ماده و ۴ تبصره در جلسه شماره ۷۸ تاریخ ۱۴۰۱/۷/۳۰ شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید و برای پذیرش دانشجو از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اجرایی می‌شود.

دانلود آیین نامه دکتری بدون آزمون استاد محور

برای دانلود آیین نامه پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استاد محوری وزارت علوم می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

دانلود آیین نامه دکتری استاد محور استعداد درخشان

 

آیین نامه پذیرش دکتری استاد محور از طریق کنکور دکتری

شیوه نامه پذیرش دانشجویان دوره دکتری به روش استاد محور از طریق آزمون دکتری تخصصی بر اساس مصوبه جلسه ۹۵۵ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم ابلاغ شد.

بنا بر این آیین‌نامه، در شیوه پذیرش استاد محور از طریق کنکور دکتری، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب نموده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند. به همین منظور تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند.

سازمان سنجش آموزش کشور، مشخصات استاد پذیرنده به همراه عنوان طرح تحقیقاتی موضوع رساله را به صورت یک کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته دکتری درج می‌کند.

پذیرش داوطلبان براساس این شیوه نامه به صورت مازاد بر ظرفیت تعیین شده برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است. روش کار به این صورت است که سازمان سنجش آموزش کشور، پس از برگزاری آزمون کتبی، بر اساس نمره کسب شده در آزمون و اولویت‌های انتخابی داوطلبان، به ازای هر کد رشته محل مربوط به شیوه استاد محور، ۴ نفر از داوطلبان را برای انجام  مصاحبه و ارزیابی‌های علمی به دانشگاه معرفی می‌کند.

پس از قبولی نهایی دانشجو، استاد پذیرنده به عنوان استاد راهنمای دوره دکتری وی خواهد بود. داوطلبانی که با استفاده از شیوه استاد محور پذیرفته می‌شوند، نباید با استاد پذیرنده دارای رابطه نسبی یا سببی باشند. 

گفتنی است در دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ کدرشته ای با توضیح استاد محور ارائه نشده است.

آیین نامه دکتری استاد محور از طریق کنکور

متن آیین نامه

مقدمه

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و برنامه‌ی تحول علم و آموزش عالی سند دولت سیزدهم مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دوره های دکتری، شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری به روش استاد محور تدوین و به مورد اجرا در می‌آید. در شیوه پذیرش استاد محور، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب نموده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند. به همین منظور تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند. این شیوه نامه در اجرای اقدام سوم از راهبرد اول مربوط به عامل دوم از چالش دوم برنامه تحول علم و آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم و بر اساس مصوبه‌ی جلسه ۹۵۵ مورخ ۱۴۰۱/۵/۲ شورای گسترش آموزش عالی تدوین شده است.

ماده ۱- تعاریف

وزارت: منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.

دانشگاه/موسسه: منظور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

سامانه نان: منظور سامانه نظام ایده ها و نیازها است.

استاد پذیرنده: منظور اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی و دانشیاری است.

داوطلب: منظور داوطلب/داوطلبان ورود به دوره های دکتری تخصصی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی است.

دوره: منظور دوره‌های دکتری تخصصی است.

ماده ۲- اهداف

۱-۲- استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توان علمی استادان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

۲-۲- اعطای نقش بیشتر به استادان در پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی

۳-۲- برقراری عدالت و برابری آموزشی در پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی

۴-۲- پذیرش دانشجویان دکتری بر اساس پروژه محوری

۵-۲- اعطای حق انتخاب استاد راهنما توسط داوطلبان دوره‌های دکترا در هنگام انتخاب رشته‌محل

۶-۲- جهت‌دهی رساله‌های دکتری به سمت حل مسائل و نیازهای کشور

۷-۲- برخورداری استادان برتر از دانشجویان مستعد و اولویت دانشجویان مستعد در انتخاب استادان برتر

ماده ۳- روش و ضوابط اجرایی

۱-۳- پذیرش دانشجو از طریق شیوه استاد محور در رشته‌هایی از دوره دکتری تخصصی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی امکان‌پذیر است که ظرفیت رشته مورد نظر حداقل سه نفر باشد.

۲-۳- تعداد داوطلبان قابل پذیرش به شیوه استاد محور در هر رشته محل بسته به تعداد اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه حداکثر تا سقف ۳ نفر می‌باشد.

۳-۳- پذیرش داوطلبان براساس این شیوه نامه به صورت مازاد بر ظرفیت تعیین شده برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می‌باشد.

۴-۳- دانشگاه موظف است حداقل به میزان ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش دکتری تخصصی را به شیوه استاد محور پذیرش نماید.

۵-۳- اعضاء هیات علمی دارنده عنوان استاد نمونه کشوری، سرآمدان آموزشی، پژوهشی و فناوری کشوری، دانشمندان یک درصد و دو درصد مستخرج از پایگاه‌های ESI ، WOS یا ISC، برگزیدگان جشنواره‌های پژوهشی مانند فارابی، خوارزمی، رازی و نظایر آنها و منتخبین جشنواره‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری با مرتبه استادی و دانشیاری می توانند با استفاده از این شیوه نامه دانشجویان دوره های دکتری تخصصی را در چارچوب ضوابط پذیرش نمایند.

۶-۳- استاد پذیرنده به عنوان استاد راهنمای دانشجو می‌باشد و بایستی موضوع رساله دکتری دانشجو را در هنگام اعلام ظرفیت دانشگاه و حسب مورد پس از تائید شورای آموزشی یا پژوهشی دانشکده و یا دانشگاه، در سامانه نظام ایده ها و نیازها «نان» ثبت نماید.

۷-۳- سازمان سنجش آموزش کشور موظف است در دفترچه انتخاب رشته دوره‌های دکتری تخصصی، مشخصات استاد پذیرنده به همراه عنوان طرح تحقیقاتی موضوع رساله را به صورت یک کد رشته محل درج نماید.

۸-۳- داوطلبان در زمان انتخاب رشته، کد رشته‌محل مربوط به دانشگاه، رشته و استاد راهنما را بر اساس اولویت‌های خود انتخاب می‌نمایند.

۹-۳- سازمان سنجش پس از برگزاری آزمون مرحله اول، بر اساس نمره کسب‌شده در آزمون و اولویت‌های انتخابی داوطلبان، به ازای هر کد رشته‌محل به شیوه استاد محور، ۴ نفر از داوطلبان را برای انجام مرحله دوم آزمون (مصاحبه و ارزیابی‌های علمی) به دانشگاه معرفی می‌نماید. استاد پذیرنده پس از انجام مرحله دوم آزمون مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، نمره کسب‌شده توسط هر یک از داوطلبان را به دانشگاه اعلام می‌نماید و دانشگاه نمرات اخذشده توسط داوطلبان را به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌نماید.

۱۰-۳- تا زمان اعلام رسمی پذیرفته‌شدگان توسط سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه و استاد پذیرنده حق هیچ‌گونه اعلام نتیجه به داوطلبان را ندارند و نتایج محرمانه قلمداد می‌شود.

۱۱-۳- سازمان سنجش آموزش کشور پس از تکمیل فرآیندهای مربوطه و بر اساس اولویت‌های انتخابی داوطلب، در صورت قبولی داوطلب در کد رشته محل انتخابی به شیوه استاد محور، نتیجه را به داوطلب و دانشگاه اعلام می‌نماید.

۱۲-۳- پس از قبولی داوطلب بر اساس شیوه استاد محور، در صورتی که به هر دلیلی ادامه‌ فعالیت استاد پذیرنده به عنوان استاد راهنمای رساله‌ دانشجو امکان پذیر نباشد، انتخاب استاد راهنمای جدید که حتی الامکان حائز شرایط استاد پذیرنده در این شیوه نامه باشد، پس از تصویب در گروه آموزشی، شورای آموزشی/پژوهشی دانشکده و شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امکان پذیر خواهد بود. دانشگاه موظف است حداکثر یک ماه پس از تصمیم گیری در مورد تغییر استاد راهنما، موضوع را به صورت مکتوب به معاونت آموزشی وزارت عتف اعلام نماید.

۱۳-۳- داوطلبانی که با استفاده از شیوه استاد محور پذیرفته می‌شوند، نباید با استاد پذیرنده دارای رابطه نسبی یا سببی باشند. در صورت اثبات رابطه نسبی یا سببی داوطلب با استاد پذیرنده در هر مرحله از تحصیل، دانشجو از تحصیل محروم خواهد شد.

تبصره ۱: مصادیق رابطه نسبی و سببی توسط معاونت آموزشی وزارت عتف به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ خواهد شد.

ماده ۴- مسئولیت نظارت و تفسیر

مسئولیت حسن اجرای این شیوه‌نامه بر عهده دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و سازمان سنجش آموزش کشور است. شرح و تفسیر مفاد آن بر عهده معاونت آموزشی و نظارت بر حسن اجرا بر عهده مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف خواهد بود.

این شیوه نامه مشتمل بر یک مقدمه و ۴ ماده و یک تبصره در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از زمان ابلاغ لازم‌الاجراست.

دانلود آیین نامه پذیرش دکتری با کنکور استاد محور

علاقه مندان می‌توانند از طریق لینک زیر، آیین نامه پذیرش دانشجویان دکتری استاد محور از طریق آزمون دکتری را دانلود کنند.

دانلود آیین نامه دکتری استاد محور از طریق کنکور دکتری

ثبت‌نام
باخبرم کن!

30 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مژگان
فروردین ۲۳, ۱۴۰۲ ۹:۴۳ ق٫ظ

سلام همگی اعتراض بزنیم و درخواست کنیم شرط دوسال بعد از فارغ التحصیلی رو بردارن

مریم
فروردین ۲۳, ۱۴۰۲ ۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  مژگان

موافقم، کاش ی کارزار راه بندازیم.

سمیرا
فروردین ۲۳, ۱۴۰۲ ۷:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  مژگان

سلام عزیزم میشه لطف کنید بگویید شرایط را در کجا مطالعه کردید

شمیم
اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲ ۹:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  مژگان

منم موافقم.

هورا
فروردین ۲۳, ۱۴۰۲ ۳:۳۶ ق٫ظ

یکی بگه از کجا باید براش اقدام مرد اصلا چجوریه ؟

مهسا
تیر ۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  هورا

سلام
تو صفحه زیر اطلاعات تکمیلی درمورد دکتری استاد محور هستش:
https://phdtest.ir/%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%ad%d9%88%d8%b1/

هورا
فروردین ۲۳, ۱۴۰۲ ۳:۳۰ ق٫ظ

سلام من ارشد روانشناسی بالینی هستم با معدل ۱۹ و میخواستم شرکت کنم اما نمیدونم چطور باید اقدام کنم؟ ممکنه راهنمایی کنین؟

مهسا
تیر ۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  هورا

سلا
بالاتر پاسختون داده شد. موفق باشید

حدیثه
فروردین ۲۲, ۱۴۰۲ ۷:۳۶ ب٫ظ

سلام من معدل ارشدم ۱۷.۶۶ بوده و رتبع یک بین فارغ التحصیلان رشته خودم در سال ۹۴ بودم ولی از استعداد درخشان استفاده نکردم رشته ژنتیک ممنون میشم بگید میتونم با این طرح چیکار کنم واسه دکترا خدا خیریتون بده

مهسا
تیر ۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  حدیثه

سلام
اگه منظورتون بدون آزمونه که متاسفانه نمیتونید استفاده کنید. فقط تا دو سال بعد از فارغ التحصیلی فرصت دارید.

حدیثه
فروردین ۲۲, ۱۴۰۲ ۷:۳۵ ب٫ظ

سلام من معدل ارشدم ۱۷.۶۶ بوده و رتبع یک بین فارغ التحصیلان رشته خودم بودم ولی از استعداد درخشان استفاده نکردم رشته ژنتیک ممنون میشم بگید میتونم با این طرح چیکار کنم واسه دکترا خدا خیریتون بده

مهسا
تیر ۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  حدیثه

سلام
بالاتر پاسختون داده شد. موفق باشید

Sasy
فروردین ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۲:۳۲ ب٫ظ

من معدل ارشدم ۱۵ و ۲۳ صدم شد بخاطر لجبازی بعضی اساتید آیا منم تو طرح استاد محور میتونم شرکت بکنم یا نه ؟ سال ۹۵ فوق لیسانس گرفتم ولی بجای این کار کنکور را حذف میکردن بهتر بود ❤

مهسا
تیر ۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  Sasy

سلام
اگه منظورتون بدون آزمونه که متاسفانه نمیتونید استفاده کنید. فقط تا دو سال بعد از فارغ التحصیلی فرصت دارید.

رضی اله
فروردین ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۴ ق٫ظ

خدایا صبر

خادم
فروردین ۲۱, ۱۴۰۲ ۱:۴۳ ق٫ظ

سلام من متوجه نشدم. چجوری باید برای ثبت نام اقدام کرد؟!

Vahidamhl
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۷ ب٫ظ

Phdtest از نتایج اولیه کنکور خبری نشده؟

پیمان
فروردین ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  Vahidamhl

با توجه به اینکه ثبت نام کنکور سراسری تا ۲۴ فروردین تمدید شده و برای اینکه سایت بیش از حد شلوغ و سنگین نشه احتمالا اول هفته آینده اعلام میشه البته اینها همه حدس و گمان است

رضا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۴۴ ب٫ظ

اگر قوانین و شرایط اختصاصی پذیرشتون همون بچه بازی استعداد درخشانه به درد خودتون میخوره بزرگواران.

رضا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۴۲ ب٫ظ

من رفیق داشتم که خورده و خوابیده یه دوست محترم دیگه در مقطع دکتری به عنوان نویسنده دوم و یا سوم اسمشو توی مقالاتش ثبت کرده و با سن و تجربه پایین و به همین روش جایگزین شخصی شد که با همین دو تا چشمم میدیدم شبانه چقدر تلاش میکرد و چقدر باسواد بود …‌

بینام
فروردین ۲۲, ۱۴۰۲ ۱:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

تازه دکتری که بیای بیشتر این پارتی بازی ها اذیتت میکنه دانشجویی که مشروطه و دو تا درس افتاده حتی کلاس ها هم نمیاد باید اخراج بشه استادش درس چهار واحدی که باهاش داشته رو بهش بیست میده در صورتی که تک گرفته بود تا از مشروطی در بیاد . تازه آزمون جامع هم با وجود پاس نکردن درسا شرکت کرد اینا توی یه دانشگاه سطح یک و معتبر اتفاق افتاده یا فامیلش استاده با پارتی بازی اسمش اومده تو مقاله. یکی هم با کلی زحمت هیچ فرقی بینشون نیست

زهرا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۳۶ ب٫ظ

سلام یه سوال، الان من که استعداد درخشان بودم و سال ۹۵ ارشد گرفتم، می تونم از این طریق برای دکترا اقدام کنم؟

رضا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۳۶ ب٫ظ

یعنی چی که دو سال از تاریخ فارغ التحصیلی اون فرد نگذشته باشه ….مگه خاله بازیه … طرف ممکنه دو سال بعد از فارغ التحصیل شدنش به به طرح و ایده ی بزرگی دست پیدا کنه !! توجه داشته باشید که زمان و سن پذیرش فرد و درک و پختگی فرد اتفاقا از دلایل مهم پذیرش در استعداد درخشان و دکتری ست . متاسفم واقعا شخصی با سن ۲۸ تا ۳۰ و دو مقاله وارد مقطع دکتری میشه و فرد دیگه در سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی با کلی سواد و مقاله و تجربه و اوج پختگی عقل برای مقطع دکتری رد میشه ….
متشکرم ..

رضا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۲۶ ب٫ظ

شرایط اختصاصی پذیرش در استعداد درخشان و استاد محور رو اصلاح کنید لطفا چون خیلی بچه گانه و غیر عقلانیه….
با تشکر

رضا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۲۴ ب٫ظ

ببخشید اصلاح میکمم : چطور یک دانشجوی دکتری با نگذشتن دو سال از زمان فارغ التحصیلی باید حرفی برای گفتن داشته باشه ؛ وقتی که داوری هر مقاله یک سال حداقل زمان میبره …. اون دانشجویی که تا دو سال بعد از فارغ التحصیل شدن با یک یا دو مقاله وارد مقطع دکتری میشه با اونی که دو سال از فارغ التحصیل شدنش میگذره و بیش از ده مقاله داره قابل مقایسه هستن ؟؟ به نظرتون اونی که د تا مقاله داره مناسب تحصیل در مقطع دکتری ست یا اونی که بیش از ده تا داره ؟؟

رضا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۱۷ ب٫ظ

شرایط اختصاصی استعداد درخشان رو درست میکردید هیچ تفاوتی با این روش نداشت … شما چطور انتظار دارید دانشجوی مقطع دکتری با گذشتن دو سال از فارغ التحصیل شدنش از مقطع ارشد حرفی برای گفتن داشته باشه …. واقعا متاسفم برای این تصمیمات غیر عقلانی که میگیرید

د
فروردین ۲۱, ۱۴۰۲ ۱:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

دوست عزیز تمام دانشجویان در یک سطح نیستن.
شما چه جوری با اطمینان میگید دانشجویی که دو سال از فارغ التحصیلی ارشدش گذشته حرفی واسه گفتن نداره ….!!!!؟؟؟؟

شاید تمام اون دانشجویان اطراف شما این مدلی بودن ولی من عیناً دیدم دانشجویی رو که در همون نقطع ارشد از بقیه برتر بود و یوادش بیشتر از اساتیدی که مدرک دکتری داشتن بود، دیگه بماند اون دسته از دانشجویان ارشدی که فقط برای گرفتن مدرک و ترفیع وارد این نقطع شده بودن و با دادن پول پروژه‌ها و مقاله‌هاشون رو به ثبت میرسوندن.

این تحلیل شما واقعا غیرعلمی و غیر منطقی هستش

رضا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۱۴ ب٫ظ

اگه شرایط پذیرش مثل پذیرش از طریق شرایط اختصاصی استعداد درخشان باشه به چه درد میخوره … چه فرقی میکنه وقتی طرف با اون همه سواد قطعا عمرشو گذاشته و باید دو سال از فارغ التحصیل شدنش از مقطع ارشد گذشته باشه

سهیل
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۸:۱۲ ب٫ظ

بهتر بود امکان پذیرش استاد محور از طریق کنکور دکتری هم فراهم بشه.
خیلی از استعدادها هستن که شرایط آیین نامه استعداد درخشان رو ندارن.

ناهید کولیوند
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۷:۳۴ ب٫ظ

آیا قانون جدید ؟ یا همون قانون جذب استعداد درخشان هر ساله؟