موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

امتیاز کتاب در مصاحبه دکتری چقدر است؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

داشتن کتاب می‌تواند در مصاحبه دکتری برای داوطلب امتیاز داشته باشد. اما امتیاز کتاب در مصاحبه دکتری چقدر است؟ آیا ترجمه کتاب هم در مصاحبه امتیاز دارد؟

به گزارش پی اچ دی تست، نمره مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری از ۵۰ محاسبه می‌شود؛ از این عدد ۳۰ امتیاز به مصاحبه شفاهی و سنجش علمی داوطلبان اختصاص دارد و ۲۰ امتیاز هم مربوط به ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی است.

فعالیت‌های پژوهشی شامل کتاب‌های ترجمه­‌شده و یا تألیفی، همکاری در طرح‌های پژوهشی، اختراعات ثبت­‌شده و سابقه همکاری با مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی و نیز مقالات می­‌شود.

نگارش کتاب و مقالات از جمله مؤثرترین روش‌ها برای ارتقای این بخش از نمره­ مصاحبه است. مقالاتی در مصاحبه دارای ارزش هستند که در نشریات و کنفرانس‌های داخلی و خارجی منتشر و ارائه شده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص امتیاز مقاله در مصاحبه دکتری کلیک کنید. چاپ کتاب هم در مصاحبه دکتری امتیاز دارد؛ البته کتاب باید مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب باشد.

امتیاز کتاب در مصاحبه دکتری

چاپ چه کتابی در مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ امتیاز دارد؟

کتاب‌هایی که در مصاحبه دکتری با آزمون و بدون آزمون می‌توانند برای داوطلب امتیاز داشته باشند شامل کتاب های تالیفی، گردآوردی (تدوین) و نیز ترجمه است که ممکن است به صورت فردی یا گروهی به چاپ رسیده باشد.

۱- تدوین کتاب: گردآوری مطالب یا داده های هدفمند و منسجم از منابع مختلف در یک مجموعه

۲- تألیف کتاب: ساماندهی مجموعه‎ای از داده های علمی و نظریات پذیرفته شده بر اساس تحلیل یا ترکیب مبتکرانه که معمولا با نقد یا نتیجه گیری همراه است.

۳- ترجمه کتاب

معمولا رنگی بودن صفحات، طرح جلد، تعداد صفحات، تیراژ و… هیچ تاثیری در کاهش و افزایش امتیاز در مصاحبه ندارد؛ آن چه که در کسب امتیاز کتاب در مصاحبه مهم است عموما کیفیت محتوا و حفظ اصول علمی و نگارشی کتاب است.

امتیاز چاپ کتاب برای مصاحبه دکتری

تألیف یا ترجمه کتاب در صورتی در مصاحبه دکتری برای داوطلبان امتیازآور است که مرتبط با رشته تحصیلی باشند. بنابراین، اگر کتابی چاپ کرده‌اید که در حوزه رشته تحصیلی‌تان نیست، امید چندانی به کسب امتیاز کتاب در مصاحبه نمی‌توان داشت.

در صورتی که کتابی که چاپ کرده‌اید مرتبط با رشته‌تان است، طبیعتا اساتید در جلسه مصاحبه یا پیش از آن، کتاب را بررسی کرده و امتیاز می‌دهند. غالبا در صورتی که کتاب شما توسط یک انتشارات معتبر چاپ شده باشد، شانس بیشتری برای گرفتن امتیاز در مصاحبه دارد. انتشارات معتبر شامل انتشارات دانشگاهی و یا سازمان‌ها می‌شود که برای چاپ کتاب فرایند داوری مشخصی دارند. همچنین، در صورتی که در رشته تحصیلی شما ناشران شناخته‌شده‌ای وجود دارند، چاپ کتاب شما توسط آنها ارزش و اعتباری بیشتری به همراه دارد.

در نهایت این که چه امتیازی به کتاب شما در مصاحبه دکتری داده می‌شود به نظر اساتید مصاحبه کننده بستگی دارد. حداقل و حداکثر امتیاز برای چاپ کتاب در مصاحبه دکتری عموما توسط دانشگاه و در شیوه نامه مصاحبه و یا توسط اساتید تعیین می‌شود و سازمان سنجش و وزارت علوم امتیاز مشخصی برای امتیاز چاپ کتاب در مصاحبه دکتری در نظر نگرفته‌اند.

اما دانشگاه آزاد به ازای هر کتاب تالیف یا ترجمه‌شده مرتبط با رشته تحصیلی حداکثر ۲ امتیاز و تا سقف ۳ امتیاز در نظر می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کلیک کنید.

امتیاز ترجمه کتاب در مصاحبه دکتری

ترجمه کتاب تخصصی رشته تحصیلی نیز می‌تواند در مصاحبه دکتری امتیاز داشته باشد؛ به‌خصوص اگر نکات زیر درخصوص ترجمه کتاب رعایت شده باشد:

۱- در صورتی که به ترجمه تخصصی در رشته خودتان تبحر و تسط کافی دارید، می توانید پس از انتخاب کتاب مناسب و معتبر، نسبت به ترجمه کتاب اقدام کنید. در صورتی که کتابی که ترجمه کرده‌اید یک کتاب ارزشمند در رشته تحصیلی شما باشد، می‌تواند علاوه بر امتیاز در مصاحبه، اثر مثبتی بر ذهن اساتید بگذارد.

۲- کیفیت ترجمه شما قابل قبول باشد.

۳- توسط انتشارات معتبر به چاپ رسیده باشد.

این که چه امتیازی به ترجمه کتاب در مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری داده می‌شود نیز به نظر اساتید مصاحبه کننده بستگی دارد. امتیاز ترجمه کتاب در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد هم به ازای هر کتاب تا ۲ امتیاز است.

نکات مهم درخصوص امتیاز چاپ کتاب در مصاحبه دکتری

بسیاری از داوطلبان پایان نامه کارشناسی ارشد خود را تبدیل به کتاب می‌کنند. برای این که بتوانید از این کتاب امتیاز بگیرید بد نیست چند نکته را مدنظر داشته باشید:

– کیفیت کتاب چاپ‌شده عموما برای اساتید مهم است. بنابراین، اگر کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشدتان چندان مطلوب نیست، سعی کنید آن را تا حد قابل قبولی ارتقا دهید.

– معمولا بهتر است برای انتشار پایان نامه در قالب کتاب، مطالبی به آن اضافه کنید و به بیان دیگر کتابی چاپ کنید که محتوای آن غنی باشد و کیفیت لازم را داشته باشد؛ نیازی نیست به محتوای پایان نامه خود بسنده کنید. در واقع شما با این کار به اساتید اثبات می‌کنید که برای تالیف کتاب زمان گذاشته‎اید و صرفا پایان نامه خود را به کتاب تبدیل نکرده‌اید.

– در صورت امکان کتابتان را توسط انتشارات معتبر که پیش از این توضیح داده شده بود منتشر کنید.

– به عنوان اولین تجربه در زمینه تالیف و چاپ کتاب می‌توانید این کار را زیر نظر اساتید خود انجام دهید. بدین صورت هم اسم استاد در کنار اسم شما به عنوان مولف بر اعتبار کتاب می‌افزاید و هم کمک‌ها و نظرات اساتید می‌تواند منجر به بالا رفتن کیفیت محتوای کتاب بشود.

تاثیر چاپ کتاب در مصاحبه دکتری چقدر است؟

این موضوع بستگی به موارد مختلفی ازجمله کیفیت کتاب چاپ‌شده و نیز سلیقه و نظر اساتید مصاحبه کننده دارد که در این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است.

آیا تالیف کتاب به صورت گروهی هم در مصاحبه دکتری امتیاز دارد؟

بله، همه نویسندگان کتاب‌هایی که چند نویسنده دارند می‌توانند در مصاحبه دکتری امتیاز بگیرند.

آیا فقط تبدیل پایان نامه به کتاب در مصاحبه دکتری تاثیر دارد؟

خیر، نیازی نیست که کتاب شما از پایان نامه مقطع ارشد استخراج شده باشد. هر کتابی مرتبط با رشته تحصیلی شما که دارای کیفیت قابل قبول است می‌تواند در مصاحبه دکتری امتیاز داشته باشد.

 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسماعیل
شهریور ۲۸, ۱۴۰۲ ۱:۱۱ ب٫ظ

برای کسب ۴ امتیاز یک کتاب کافی است یا می تواند دو یا سه کتاب داشت