موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعلام شرایط ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش  پی اچ دی تست، زمان برگزاری کنکور دکتری وزارت بهداشت (بجز رشته های داروسازی) چهارم آبان‌ماه اعلام شده است.

زمان و نحوه ثبت نام داوطلبان کنکور دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲

ثبت نام داوطلبان این آزمون از ۹ مرداد آغاز می‌شود و تا ۱۶ مرداد ادامه خواهد داشت. داوطلبان لازم است در صورت داشتن شرایط ثبت نام کنکور دکتری وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ در این بازه زمانی نسبت به ثبت نام از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اقدام کنند.

گفتنی است لازم است داوطلبان همزمان با ثبت نام در آزمون مذکور، نسبت به ارسال مدارک ثبت نام دکتری وزارت بهداشت هم اقدام کنند.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت

داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون هستند که دارای شرایط عمومی زیر در تمام ادوار تحصیلی و مراحل شغلی باشند:

۱- برخورداری از سلامت و توانایی جسمی به تناسب رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر

۲- واجد کلیه شرایط عمومی متداول در آزمون‌های مختلف کشور

۳- اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان مندرج در قانون اساسی

۴- پذیرفتن قانون اساسی و عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران

۵- عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب و گروه‌های محارب و ملحد و هواداری از آنها

۶- نداشتن سوء پیشینه کیفری

۷- عدم اشتهار به فساد اخلاقی

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲

شرایط اختصاصی برای ثبت‌نام رشته‌های علوم پایه پزشکی بهداشت و تخصصی و دندان پزشکی به شرح زیر است:

۱- دارا بودن دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) مرتبط یا دکتری عمومی (پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی) طبق جدول شماره ۳ دفترچه ثبت نام دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲ برای رشته‌های علوم پایه پزشکی بهداشت و تخصصی و جدول شماره ۵ برای رشته های دندان پزشکی

تذکر مهم: در صورتی که دانشجوی نیمسال آخر به هر دلیلی تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ فارغ‌التحصیل نشود، پس از اعلام نتایج، قبولی وى کان لم یکن خواهد شد.

تمامی داوطلبان دقت نمایند که مطابق با مدرک تحصیلی (بر اساس جداول شماره ۳ و ۵ دفترچه) رشته امتحانی خود را انتخاب نمایند.

تبصره: دارندگان مدارک معادل کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد آموزش محور مجاز به شرکت در آزمون دکتری تخصصی نیستند.

۲- داوطلبان برای شرکت در آزمون صرفاً مجاز به انتخاب یکی از دوره‌های دکتری تخصصی یا پژوهشی می‌باشند که باید در فرم ثبت‌نام نسبت به انتخاب یکی از آنها اقدام نمایند.

توجه: متقاضیان دوره پژوهشی فقط مجاز به انتخاب رشته‌های ستاره دار طبق جدول شماره ۳ می‌باشند.

۳- دانشجویان نیمسال آخر تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای با ارائه گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ مجاز به شرکت در آزمون هستند.

۴- پذیرفته شدگان آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی سال ۱۴۰۱ و نیز دانشجویان دوره روزانه و غیر روزانه در حال تحصیل مقطع دکتری سال‌های قبل می‌توانند در آزمون سال ۱۴۰۲ ثبت نام و شرکت نمایند و در صورت پذیرش باید انصراف قطعی خود از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

5- متقاضیان شرکت در این آزمون نباید از نظر طرح تعهدات نیروی انسانی مشکلی داشته باشند.

6- عدم اشتغال به تحصیل در دوره‌های دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) یا دستیاری تخصصی در تمامی مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی کشور

7- بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی شرط داشتن نمره زبان به عنوان پیش نیاز برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) حذف شده است و درس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی با ۳۰ سوال با ضریب ۳ برای همه رشته‌ها به عنوان یکی از دروس امتحانی به آزمون اضافه شده است. (برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حذف نمره زبان دکتری وزارت بهداشت کلیک کنید.)

توجه: شرط ارائه نمره زبان معتبر به دانشگاه برای پذیرفته شدگان نهایی (تا زمان آزمون جامع) به قوت خود پابرجاست.

وضعیت نظام وظیفه عمومی

داوطلبان مرد که در آزمون دکتری پژوهشی و دکتری تخصصی (Ph.D) سال ۱۴۰۲ شرکت می‌کنند، لازم است هنگام پذیرش در دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت نام)، یکی از شرایط زیر را از لحاظ وضعیت مشمولیت و مقررات وظیفه عمومی دارا باشند، در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود:

۱- داشتن کارت پایان خدمت هوشمند

۲- داشتن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)

۳- واجدان شرایط معافیت سنی عنایت مقام معظم رهبری (دارندگان مدرک دکتری گروه پزشکی متولد ۱۳۴۸ و ماقبل)

این قبیل مشمولان باید پس از اعلام قبولی و در زمان ثبت نام، کارت معافیت دائم (معافیت سنی عنایت مقام معظم رهبری) را ارائه نمایند.

۴- متولدان نیمه اول سال ۱۳۵۲ و قبل از آن به شرط این که تغییر سن نداده باشند.

۵- مشمولان دارای برگه آماده به خدمت بدون غیبت که زمان پذیرش و ثبت‌نام آنان در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت (مندرج در برگ اعزام) باشد.

تبصره: افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی دانشگاه است، لازم است در تاریخ مقرر (مندرج در برگ اعزام) به خدمت اعزام شوند. بدیهی است در صورت قبولی در دانشگاه و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط چنانچه طبق مقررات نظام وظیفه ترخیص شوند می‌توانند ادامه تحصیل دهند در غیر این صورت غایب محسوب شده و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

۶- دانشجویان سال آخر دکتری حرفه‌ای یا کارشناسی ارشد که تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ در سنوات مجاز تحصیلی فارغ‌لتحصیل می‌شوند.

۷- فارغ التحصیلان مقطع دکتری حرفه ای یا کارشناسی ارشد که در سقف مجاز سنوات تحصیلی فارغ‌التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل تا زمان پذیرش در مقطع دکتری تخصصی بیش از یک سال سپری نشده باشد.

داوطلبانی که مدت تحصیل آنان در دکتری حرفه ای یا کارشناسی ارشد بیش از سقف مجاز سنوات تحصیلی به طول انجامیده، شرایط استفاده از معافیت تحصیلی در مقطع بالاتر را ندارند.

۸- کارکنان متعهد خدمت در سازما‌ن‌ها و یا وزارت خانه‌ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل

۹- کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوطه برای ادامه تحصیل

۱۰- طلاب علوم دینی دارنده مدرک دکتری حرفه‌ای که دارای معافیت تحصیلی حوزوی هستند.

* در صورتی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و اصفهان تأیید نمایند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه به موازات آن در دانشگاه نیز تحصیل کند، با همان معافیت تحصیلی حوزه اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است.

این گونه دانشجویان برای ثبت نام در هر نیمسال تحصیلی باید موافقت نامه حوزه علمیه مربوط را ارائه نمایند. بدیهی است هر زمان حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه ای را خاتمه یافته اعلام کند ادامه تحصیل وی در دانشگاه منوط به تطبیق و احراز شرایط بهره مندی از معافیت تحصیلی دانشگاهی توسط معاونت وظیفه عمومی استان محل استقرار دانشگاه خواهد بود. در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

۱۱- مشمولان دارای برگه معافیت موقت بدون غیبت پزشکی کفالت و …) در مدت اعتبار آن

* این دسته از افراد پس از اتمام اعتبار معافیت موقت بدون معافیت تحصیلی مجاز به ادامه تحصیل نمی‌باشند و لذا بایستی برابر فرآیند تعریف شده درخواست معافیت تحصیلی نمایند.

۱۲- کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) دارای مدرک دکتری حرفه ای یا کارشناسی ارشد فاقد غیبت اولیه

* این دسته از کارکنان پس از اعلام قبولی از سوی دانشگاه با ارائه گواهی اشتغال به خدمت از یگان مربوطه و صدور مجوز تحصیل از سوی دفاتر پلیس +۱۰ (به شرط این که پس از بررسی واجد شرایط برخورداری از معافیت تحصیلی شناخته شوند)، برای ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد.

تبصره: کارکنان وظیفه‌ای که خدمت آنان تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ به اتمام می‌رسد مجاز به شرکت در آزمون می‌باشند، لیکن باید پس از قبولی و زمان ثبت‌نام در دانشگاه گواهی اتمام خدمت یا کارت پایان خدمت ارائه نمایند.

۱۳- دانشجویان انصرافی فاقد غیبت که قبلاً دارای مدرک دکتری بوده‌اند در صورتی که از تاریخ ۹۰/۸/۲۲ (ابلاغ قانون جدید وظیفه عمومی) الزاماً یک بار انصراف از تحصیل داده باشند و تاریخ انصراف آنها در سنوات اولیه بوده باشد و همچنین، از تاریخ انصراف در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد.

۱۴- مشمولان عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها که در راستای «قانون نحوه تأمین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها» در حال انجام خدمت هستند. این افراد پس از قبولی در دانشگاه پس از احراز شرایط جهت ادامه تحصیل برابر فرآیند تعیین شده از خدمت ترخیص خواهند شد.

تذکر:

الف- مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه مجوز تحصیلی برای آنان صادر نگردیده و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت نام از آنان نمی‌باشند.

ب- دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ها تا پایان خدمت دوره ضرورت و یا اخذ معافیت دائم شرایط استفاده از معافیت تحصیلی را نخواهند داشت.

ج- فارغ‌التحصیلان این دوره (دکتری تخصصی) مجاز به شرکت مجدد در این آزمون از نظر معافیت تحصیلی نیستند.

د- کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت نیستند. این دسته از کارکنان در صورت قبولی در دانشگاه در صورت نداشتن غیبت اولیه و دارا بودن سایر شرایط جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد.

ه- مدت تحصیل در مقطع دکتری (Ph.D) بر اساس آیین نامه دوره، حداکثر چهار سال است و افزایش طول دوره (حداکثر تا ۶ سال) منوط به تصویب در شورای تحصیلات تکمیلی و کمیسیون موارد خاص است.

* داوطلبان جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا به نشانی vazifeh.police.ir مراجعه نمایند.

ضوابط و مقررات ثبت نام اتباع خارجی

اتباع خارجی متقاضی شرکت در آزمون ورودی در دوره دکتری تخصصی رشته‌های گروه پزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی آزمون باید دارای شرایط زیر نیز باشند:

۱- پذیرفته شدگان غیرایرانی ملزم به مطالعه دقیق مندرجات دفترچه راهنمای آزمون بوده و در صورت عدم احراز شرایط مندرج در دفترچه هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه پذیرفته نیست.

۲- شرکت کلیه داوطلبان غیر ایرانی مقیم در ج.ا.ایران به طور آزاد بلامانع است و داوطلبان موظف به کسب ۱۰۰% نمره حد نصاب قبولی خواهند بود؛ ولی در خصوص دانشجویانی که با ادامه تحصیل آنان به صورت بورس موافقت به عمل آمده است می‌بایست ۷۰% حدنصاب نمره نفر آخرین فرد پذیرفته شده ایرانی سهمیه آزاد آن رشته را کسب نمایند. این افراد لازم است هنگام ثبت نام معرفی نامه‌ای مبنی بر موافقت با بورس را از طریق مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت دریافت و همراه سایر مدارک نسخه اصلی را اسکن کرده و ارسال نمایند.

۳- داشتن شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون

۴- فقط اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به شرکت در آزمون هستند. ثبت نام اتباع مذکور در آزمون منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی زیر است:

۴-۱- گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت

۴-۲- دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از طرف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (تأییدیه نیروی انتظامی در مورد اصالت و اعتبار آن ضروری است).

۴-۳- کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

۴-۴- آخرین کارت آمایش معتبر براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

تبصره: پذیرش و ثبت نام اولیه متقاضیان تحصیل فرزندان طلاب مرکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه براساس گذرنامه و اقامت صادره آن مرکز بلامانع بوده و ثبت نام قطعی و ادامه تحصیل آنان منوط به اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی است.

۵- چنانچه پذیرفته‌شدگان هنگام ثبت‌نام اولیه آزمون گزینه اتباع غیرایرانی را علامت نزده باشند پذیرش آنان لغو خواهد شد.

۶- جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارد.

۷- متقاضیان تحصیل همانند پذیرفته شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی دانشگاه محل قبولی خود خواهند بود.

۸- تحصیل متقاضیان در سایر مؤسسات آموزش عالی یا مراکز جامعه المصطفی (ص) و مرکز آموزش عالی اهل بیت (ع) به صورت هم زمان یا تحصیل در دوره دکتری تخصصی پزشکی ممنوع است.

۹- دانشجویان غیرایرانی به دلیل تابعیت غیرایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نیستند.

۱۰- پذیرش اتباع بیگانه در رشته های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی واقع در مناطق ممنوع (جدول شماره ۱۲ دفترچه) مجاز نیست «در صورت انتخاب مناطق ممنوع و قبولی آنان در این مناطق، پذیرش داوطلب کان لم یکن تلقی می گردد و امکان بررسی جهت رشته‌های مناطق مجاز به هیچ عنوان مقدور نبوده و از ثبت نام و تحصیل آنان ممانعت به عمل می آید.»

۱۱- کلیه پذیرفته شدگان غیرایرانی آزمون (درکلیه مقاطع) موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند (از مرکز خدمات آموزشی پیگیری شود.) لذا لازم است پیش از ثبت نام در آزمون با آگاهی کامل از شهریه نسبت به ثبت نام اولیه اقدام نمایند.

۱۲- دارا بودن حداقل معدل کل ۱۴ مندرج در گواهینامه موقت یا مدرک رسمی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف کارشناسی ارشد.

* در صورت مغایرت معدل اعلام شده به مرکز سنجش آموزش پزشکی با معدل مندرج در مدرک تحصیلی پذیرفته‌شدگان در مقاطع مختلف تحصیلی مطابق مقررات در خصوص این افراد اقدام خواهد شد.

۱۳- چنانچه درحین تحصیل پذیرفته شدگان غیرایرانی محرز شود که دانشجو دارای مدرک تحصیلی همتراز بوده و مجدداً با شرکت در این آزمون در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است از تحصیل ایشان ممانعت به عمل آمده و اخراج محسوب می‌شود. دانشگاه محل تحصیل در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت نام اولیه است.

۱۴- فارغ التحصیلان غیر ایرانی باید پس از فراغت از تحصیل به کشور خویش بازگردند و دانشگاه محل تحصیل در این خصوص نیز ملزم به اخذ تعهد محضری از دانشجو مبنی بر بازگشت به کشور متبوع خویش پس از فارغ التحصیلی است.

۱۵- پذیرش نهایی دانشجو منوط به تأیید مراجع ذیصلاح است.

۱۶- صدور دانشنامه برای فارغ التحصیلان غیر ایرانی منوط به ارائه روادید خروج قطعی از سوی دانش آموختگان است.

شرایط داوطلبان دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه… (عج) 

تمامی داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون دکتری پژوهشی و دکتری تخصصی (Ph.D) سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه… (عج) باید عضو رسمی نیروهای مسلح (سپاه پاسداران، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت دفاع( باشند و با ارائه گواهی عضویت از محل خدمت مجاز به انتخاب دانشگاه هستند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها