موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری فناورانه در حوزه مواد و صنایع معدنی و صنایع غذایی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

برنامه فن‌تز از پایان‌نامه‌های دکتری مرتبط با فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار حوزه مواد و صنایع معدنی و صنایع غذایی حمایت می‌کند.

دومین فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان نامه های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن تز مواد) و حمایت از ایده ها و طرح های فناورانه

به گزارش پی اچ دی تست، بنا بر اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، برنامه فن‌تز با هدف فرهنگ‌سازی و هدایت دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در مسیر زنجیره ارزش، از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تز مواد) و با خروجی‌های قابل ثبت در مراجع بین‌المللی و معتبر، به عنوان یک رویداد حمایتی برگزار خواهد شد. چشم‌انداز این مسیر، حمایت از ثبت اختراعات و کمک به فرآیند توسعه فناوری، ترویج و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های حیطه فناوری‌های مواد و صنایع معدنی است.

این فراخوان توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با حمایت ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته، شتابدهنده ماینتک و شتابدهنده کانی‌بوم و به منظور حمایت از ایده‌ها و طرح‌های این حوزه در قالب حفاظت از دارایی‌های فکری، توسعه فناوری و خدمات شتابدهی از قبیل سرمایه‌گذاری اولیه، فضای کار اشتراکی، خدمات آزمایشگاهی و پایلوت، شبکه‌سازی و برگزاری دوره‌ها و بوت‌کمپ‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مجری اصلی این رویداد است و برنامه به نحوی طراحی شده است که پایان‌نامه‌های مستعد و دارای قابلیت فناورانه، با حمایت معاونت مورد حمایت صددرصدی برای ثبت از مسیر بین المللی PCT قرار خواهد گرفت.

تمامی فارغ اتحصیلان کارشناسی ارشد، دانشجویان دکتری که از پروپزال خود دفاع کرده‌اند و موضوع پایان‌نامه آن‌ها در حیطه‌های فناورانه مواد و صنایع معدنی است و همچنین محققین پسا دکتری می‌توانند در این برنامه با حفظ شرایط و عدم انتشار نتایج دستاوردها در هر قالبی شرکت نمایند.

محورهای دومین فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری حوزه مواد و صنایع

  • مواد نوظهور

  • مواد معدنی و فلزی

  • مواد شیمیایی و پتروشیمی

  • بازیافت عناصر از سرباره‌های معدنی

  • تغلیظ و تخلیص مواد

  • مدیریت باطله و پسماند و بازیافت عناصر

  • تصفیه و بازچرخانی آب مصرفی در معادن

  • تحول دیجیتال در معدن و صنایع معدنی و هوشمندسازی

  • روش‌های نوین اکتشاف و استخراج

  • مدیریت آب و انرژی در معدن و صنایع معدنی

  • استحصال عناصر کمیاب از شورابه‌ها

جوایز و حمایت‌های فراخوان فن‌تز مواد

  • نگارش متن اختراع و ثبت تقاضانامه PCT برای ۳ پایان‌‎نامه واجد شرایط ثبت اختراع

  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌ها مواد و ساخت پیشرفته در قالب کمک بلاعوض برای ایجاد هسته فناور

  • کلیه حمایت‌های شتابدهی (سرمایه بذری، فضای کار اشتراکی، منتورینگ، شبکه‌سازی، خدمات آزمایشگاهی و پایلوت صنعتی، سرمایه‌گذاری)

شرایط فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری حوزه مواد و صنایع

برنامه فن‌تز با هدف فرهنگ‌سازی و هدایت دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در مسیر زنجیره ارزش، از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار حیطه مواد و صنایع معدنی با شرایط زیر حمایت می‌کند.

تعریف اختراع:

اختراع محصول، فرآیند یا روشی است که راهکار فنی جدیدی را به‌منظور حل یک مشکل فنی پیشنهاد می‌کند و اختراعی قابل ثبت است که شاخص نوآوری (Novelty)، شاخص گام ابتکاری (Inventive Step) و نیز شاخص کاربردپذیری صنعتی (Industrial Application) را داشته باشد.

تعریف پتنت (Patent):

پتنت (گواهی ثبت اختراع) سندی مبنی بر اعطای حق مالکیت به مالک/مالکان اختراع توسط اداره ثبت اختراع است که به موجب آن مالک این توانایی را دارد تا در کشوری که اختراع خود را ثبت نموده است برای مدتی معین از بهره‌برداری دیگران از آن ممانعت به عمل آورد.

موضوعات مناسب اختراع برنامه فن‌تز مواد

طرح‌هایی مورد حمایت کانون هستند که موضوعات آن‌ها از منظر معاهدات بین‌المللی و قوانین ثبت اختراع در ادارات معتبر قابلیت ثبت داشته باشد. در این راستا، موضوعات بیان شده در ذیل مورد حمایت کانون نیستند:

* کشفیات (مانند پیدا کردن یک گیاه یا ماده معدنی در طبیعت)، نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی، روش‌های تشخیص و درمان بیماری، نظریه‌های روانشناسی، آثار هنری (مانند نقاشی)، نظریه‌های اقتصادی و تجاری و روش‌های کسب‌وکار؛

* طرح‌ها، قواعد و روش‌های اجرای فعالیت ذهنی مانند بازی‌ها (Games)؛

* نرم‌افزار، کدنویسی، برنامه‌نویسی، معماری سیستم و پروتکل‌های ارائه و انتقال داده؛

* موضوعات انتزاعی که قابل ساخت نیستند (مانند برنامه‌های ورزشی) و یا در مرحله طراحی مفهومی هستند؛

* موضوعاتی که بهره‌برداری از آن‌ها خلاف موازین شرعی و اخلاق حسنه باشد؛

* موضوعاتی که محدود به یک منطقۀ جغرافیایی خاص است و کاربرد گسترده‌تری ندارد (به‌عنوان مثال دستگاه‌های کشت زعفران تنها در ایران و نقاط محدودی از جهان که زعفران در آن‌ها کشت می‎شود کاربرد دارد و مورد حمایت کانون قرار نمی‌گیرد).

نوآوری:

شاخص نوآوری دلالت بر عدم وجود عینی جنبه‌های فنی مختلف یک طرح در دانش پیشین دارد به‌گونه‌ای که در هیچ نوع از دانش بشری اعم از مقاله، پتنت، کتاب، محصول و حتی یک دانش عمومی در یک منطقه جغرافیایی، افشا نشده باشد.

گام ابتکاری:

گام ابتکاری، به زبان ساده به معنی میزان خلاقیت در نوآوری است. از منظر مبانی حقوق پتنت، جنبه نوآورانه اختراع، زمانی دارای گام ابتکاری است که از نقطه‌نظر شخص دارای مهارت عادی (Ordinary skill) در آن رشته، با کنار هم قرار دادن مراجع پیشین، نتوان به نوآوری مورنظر دست یافت و به نوعی این جنبه اختراع بدیهی نباشد.

معاهده PCT و فواید آن:

معاهده همکاری ثبت اختراع (Patent Cooperation Treaty) یا PCT یک پیمان چندجانبه بین‌المللی تحت پوشش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که حق‌تقدم ادعاهای تقاضانامه را به مدت ۳۰ ماه از تاریخ تشکیل پرونده (Filing) در بیش از ۱۵۰ کشور عضو آن برای متقاضی حفظ می‌کند. هدف از تشکیل پرونده در PCT آن است که متقاضی زمان کافی برای شناسایی بازارهای اصلی در راستای تجاری‌سازی تقاضانامه را داشته باشد و پس از شناسایی بازار هدف، نسبت به ثبت در پایگاه ثبت اختراع خارجی مورد نظر اقدام نماید.

به کمک این پیمان، متقاضی تنها یک درخواست بین‌المللی را در یک مکان، به یک زبان و با یک هزینه اولیه به ثبت می‌رساند. این در حالی است که در صورت‌عدم استفاده از PCT، می‌بایست به‌طور جداگانه برای هر یک از کشورها یا مناطق مدنظر اقدام نماید.

پایگاه ثبت اختراع خارجی:

منظور از پایگاه ثبت اختراع خارجی یکی از ادارات ثبت اختراع کشورهای عضو و غیر عضو در معاهده PCT، ادارات منطقه‌ای مانند اداره ثبت اختراع اروپا و غیره است. اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، سازمان مالکیت فکری ملی چین (CNIPA)، اداره ثبت اختراع ژاپن (JPO)، اداره ثبت اختراع اروپا (EPO) و اداره مالکیت فکری کره جنوبی (KIPO) فعال‌ترین پایگاه‌های ثبت اختراع خارجی هستند.

سطح بلوغ فناوری (TRL):

یکی از معیارهایی که جهت تعیین میزان آمادگی و بلوغ فناوری (تکنولوژی) بکار میرود، سطح بلوغ فناوری یا (Technology Readiness Level) TRL است. TRL ابزاری تحلیلی به منظور ارزیابی سطح آمادگی فناوری و میزان خطرپذیری ناشی از بکارگیری فناوری برای توسعه محصول است. امروزه TRL در ۹ سطح توصیف می‌شود و از سطح ۱ (مطالعات اولیه) شروع، و به مرحله ۹ که شامل راه اندازی سیستم در محیط واقعی و رقابت‌پذیر است، پایان می‌یابد.

در سطح ۳ آمادگی فناوری (TRL=3)، لازم است که مطالعات تحلیلی و آزمایشگاهی اجزای تشکیل دهنده تکنولوژی تأیید گردد (اجزایی که هنوز یکپارچه نشده‌اند). به عبارتی در این سطح، بایستی ویژگی‌ها و کارکرد اصلی تکنولوژی اثبات گردد.

نحوه و زمان ثبت نام فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری حوزه مواد و صنایع معدنی

 مهلت ثبت نام در دومین فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان نامه های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن تز مواد) و حمایت از ایده ها و طرح های فناورانه از ۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ می باشد.

برای شرکت در فراخوان، متقاضیان می‌توانند فرم ثبت‌نام با فرمت pdf را از طریق پست الکترونیک به نشانی IPMC@isti.ir ارسال نمایند.

دومین فراخوان  برنامه فن‌ تز مواد حمایت پایان نامه دکتری مواد و صنایع

سومین فراخوان حمایت از پایان نامه های حوزه صنایع غذایی (فن تز صنایع غذایی) و حمایت از ایده ها و طرح های فناورانه

برنامه فن‌تز با هدف فرهنگ‌سازی و هدایت دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در مسیر زنجیره ارزش، از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار حیطه صنایع غذایی (فن‌تز صنایع غذایی) و با خروجی‌های قابل ثبت در مراجع بین‌المللی و معتبر، به عنوان یک رویداد حمایتی برگزار خواهد شد. چشم‌انداز این مسیر، حمایت از ثبت اختراعات و کمک به فرآیند توسعه فناوری، ترویج و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های حیطه فناوری‌های صنایع غذایی است.

این فراخوان توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با حمایت سازمان جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی و به منظور حمایت از ایده‌ها و طرح‌های این حوزه در قالب حفاظت از دارایی‌های فکری، توسعه فناوری و خدمات استقرار در آزمایشگاه‌های ساخت سریع از قبیل فضای کار اشتراکی، خدمات آزمایشگاهی و پایلوت، شبکه‌سازی و برگزاری دوره‌ها و منتورینگ تخصصی برگزار می‌گردد.

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مجری اصلی این رویداد است و برنامه به نحوی طراحی شده است که پایان‌نامه‌های مستعد و دارای قابلیت فناورانه، با حمایت معاونت مورد حمایت صددرصدی برای ثبت از مسیر بین المللی PCT قرار خواهد گرفت.

تمامی فارغ اتحصیلان کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای، دانشجویان دکتری که از پروپوزال خود دفاع کرده‌اند و موضوع پایان‌نامه آن‌ها در حیطه‌های فناورانه علوم و صنایع غذایی است و همچنین محققین پسا دکتری می‌توانند در این برنامه با حفظ شرایط وعدم انتشار نتایج دستاوردها در هر قالبی شرکت نمایند

محورهای سومین فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری حوزه صنایع غذایی

  • مواد اولیه صنعت غذا

  • فرآورده‌های غذایی سنتی و بومی

  • ضایعات کشاورزی و صنایع تبدیلی

  • فرمولاسیون و فرآیندهای تولید در صنایع غذایی

  • کاربرد هوش مصنوعی در صنایع غذایی

  • طراحی و ساخت ماشین آلات صنایع غذایی

جوایز و حمایت‌های فراخوان فن‌تز صنایع غذایی

  • نگارش متن اختراع و ثبت تقاضانامه PCT برای ۳ طرح واجد شرایط ثبت اختراع

  • امکان حمایت از طرح‌های برتر برای توسعه در آزمایشگاه ساخت سریع پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی

  • امکان معرفی طرح‌های برگزیده به سرمایه‌گذاران

  • بهره‌مندی از مشاوران کسب وکار و منتورینگ تخصصی

شرایط فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری حوزه صنایع غذایی

برنامه فن‌تز با هدف فرهنگ‌سازی و هدایت دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در مسیر زنجیره ارزش، از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار حیطه صنایع غذایی با شرایط زیر حمایت می‌کند.

موضوعات مناسب اختراع برنامه فن‌تز صنایع غذایی

طرح‌هایی مورد حمایت کانون هستند که موضوعات آن‌ها از منظر معاهدات بین‌المللی و قوانین ثبت اختراع در ادارات معتبر قابلیت ثبت داشته باشد. در این راستا، موضوعات بیان شده در ذیل مورد حمایت کانون نیستند:

  • کشفیات (مانند پیدا کردن یک گیاه یا ماده معدنی در طبیعت)، نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی، روش‌های تشخیص و درمان بیماری، نظریه‌های روانشناسی، آثار هنری (مانند نقاشی)، نظریه‌های اقتصادی و تجاری و روش‌های کسب‌وکار؛

  • طرح‌ها، قواعد و روش‌های اجرای فعالیت ذهنی مانند بازی‌ها (Games)؛

  • نرم‌افزار، کدنویسی، برنامه‌نویسی، معماری سیستم و پروتکل‌های ارائه و انتقال داده؛

  • موضوعات انتزاعی که قابل ساخت نیستند (مانند برنامه‌های ورزشی) و یا در مرحله طراحی مفهومی هستند؛

  • موضوعاتی که بهره‌برداری از آن‌ها خلاف موازین شرعی و اخلاق حسنه باشد؛

  • موضوعاتی که محدود به یک منطقۀ جغرافیایی خاص است و کاربرد گسترده‌تری ندارد (به‌عنوان مثال دستگاه‌های کشت زعفران تنها در ایران و نقاط محدودی از جهان که زعفران در آن‌ها کشت می‎شود کاربرد دارد و مورد حمایت کانون قرار نمی‌گیرد).

نحوه و زمان ثبت نام فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری حوزه صنایع غذایی

 مهلت ثبت نام در سومین فراخوان حمایت از پایان نامه های حوزه صنایع غذایی (فن تز صنایع غذایی) و حمایت از ایده ها و طرح های فناورانه از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ می باشد.

برای شرکت در فراخوان، متقاضیان می‌توانند فرم ثبت‌نام با فرمت pdf را از طریق پست الکترونیک به نشانی ipmc.service@isti.ir   ارسال نمایند.

سومین فراخوان  برنامه فن‌تز صنایع غذایی

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها