مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
زمان کنکور دکتری ۱۴۰۴
کاکایی
همپا
مدرسان شریف
دانلود سوالات دکتری
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

مقایسه جایگاه جهانی دانشگاه های ایرانی در ۳ پایگاه رتبه بندی جهانی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

موسسه ISC در گزارشی جایگاه دانشگاه‌های ایران را در رتبه‌بندی‌های کیو. اس، شانگهای، تایمز و ISC بررسی کرد.

به گزارش پی اچ دی تست، بنا بر اعلام روابط عمومی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با بیش از ۱۵ سال سابقه در حوزه‌های مرتبط با علم سنجی و رتبه‌بندی به عنوان مرجع ملی و بین المللی در این حوزه شناخته می‌شود و بر این اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور را هرساله انجام می‌دهد.

فاضل زاده اظهار داشت: با توجه به ماده ۹۳ در اجرای بند (۲۰) سیاست‌های کلی برنامه هفتم، تعداد دانشگاه‌های ایران با رتبه زیر ۵۰۰ در یکی از نظام‌های رتبه‌بندی بین المللی، باید به ۲۰ دانشگاه برسد.

جایگاه دانشگاه های ایران در رتبه بندی های جهانی

در جدول یک، وضعیت رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور با رتبه زیر ۵۰۰ در سطح جهانی نشان داده شده است.

جدول یک. دانشگاه های ایران دارای رتبه زیر ۵۰۰

سالآی اس سیشانگهایکیو استایمز
۲۰۲۵۵
۲۰۲۴۴۴
۲۰۲۳۰۱۲۱۰
۲۰۲۲۲۲۲۴
۲۰۲۱۲۱۲۳
۲۰۲۰۰۱۲۲
۲۰۱۹۲۳۲۱
۲۰۱۸۲۲۱۱
۲۰۱۷۲۲۰
۲۰۱۶۲عدم دسترسی۲
۲۰۱۵۲عدم دسترسی۲
۲۰۱۴۱عدم دسترسی۱

مهمترین اهداف رتبه‌بندی بین المللی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

رئیس مؤسسه ISC به معرفی مهمترین اهداف رتبه‌بندی بین المللی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پرداخت و گفت: تدوین سیاست های پژوهشی و فناوری در راستای رقابت بین الملل، تدوین نقشه راه به سمت جهانی شدن دانشگاه ها در تراز جهانی، مقایسه عملکرد دانشگاه ها با برترین دانشگاه های جهان، جذب اعضای هیات علمی بین المللی، بازاریابی جهت جذب دانشجویان بین المللی و همچنین کمک به دیپلماسی علمی و فناوری از مهمترین این اهداف است.

رتبه بندی کیو اس

وی ادامه داد: در رتبه بندی کیو اس ۲۰۲۵، تعداد ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند. دانشگاه‌های صنعتی شریف با رتبه ۳۴۲، تهران با رتبه ۳۶۸، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۰۳ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۳۶ و صنعتی اصفهان با رتبه ۴۸۹ به ترتیب رتبه اول تا پنجم ایران را کسب کرده اند. همچنین دانشگاه های تبریز با رتبه ۵۵۲، شیراز با رتبه ۶۹۱-۷۰۰، شهید بهشتی با رتبه ۸۵۱-۹۰۰ و فردوسی مشهد با رتبه ۹۵۱-۱۰۰۰ دیگر دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی هستند.

شاخص های مورد استفاده در رتبه بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۵ در جدول ۲ نشان داده شده است.

جدول ۲. شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۵

وزنشاخص‌ها
۳۰ درصدبررسی شهرت علمی
۱۵ درصدارزیابی کارفرمایان
۱۰ درصدنسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو
۲۰ درصدمیزان استناد به اعضای هیئت علمی
۵ درصدنسبت اساتید بین‌المللی
۵ درصدنسبت دانشجویان بین‌المللی
۵ درصدشبکه پژوهش بین المللی
۵ درصداشتغال فارغ‌التحصیلان
۵ درصدپایداری

با اینکه به لحاظ تعداد حضور، دانشگاه‌های کمتری از ایران در رتبه بندی کیو اس جضور دارند و به نسبت جامعه مورد بررسی رشد قبل ملاحظه ای نداریم ولی به صورت کلی کمینه رتبه بهتری را شاهد هستیم. جدول ۳ این روند را نشان می دهد.

جدول ۳. جایگاه ایران در سامانه رتبه بندی بین المللی کیواس

سالتعداد کل دانشگاه هاتعدادکمینه رتبه
۲۰۱۷۹۱۶۵۴۳۱-۴۴۰
۲۰۱۸۹۵۹۵۴۷۱-۴۸۰
۲۰۱۹۱۰۱۸۶۴۳۲
۲۰۲۰۱۰۶۹۶۴۰۷
۲۰۲۱۱۱۸۵۶۴۰۹
۲۰۲۲۱۳۰۰۶۳۸۱
۲۰۲۳۱۴۲۲۶۳۸۰
۲۰۲۴۱۴۹۷۷۳۳۴
۲۰۲۵۱۵۰۳۹۳۴۲

رتبه بندی تایمز

فاضل زاده ادامه داد: در رتبه بندی ۲۰۲۴ تایمز، ۷۳ دانشگاه (بعلاوه ۲ دانشگاه مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان و دانشگاه صنعت نفت که به عنوان Reporter آورده شده است) از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی تایمز حضور دارند. در جدول ۴ معیارها و شاخص های رتبه بندی تایمز نشان داده شده است.

جدول ۴. معیارها و شاخص های مورد استفاده در هر معیار

آموزش (محیط یادگیری): ۲۹.۵%محیط پژوهشی: ۲۹%کیفیت پژوهش: ۳۰%چشم انداز بین المللی: ۷.۵٪صنعت: ۴%
شهرت آموزشی: ۱۵%شهرت پژوهشی: ۱۸%تاثیر استناد: ۱۵%نسبت دانشجویان بین المللی: ۲.۵٪درآمد صنعت: ۲%
نسبت استاد به دانشجو: ۴.۵%درآمد پژوهشی: ۵.۵%قدرت پژوهش: ۵%نسبت اعضای هیات علمی بین المللی: ۲.۵٪پروانه های ثبت اختراع: ۲%
نسبت دانشجویان دکترا به لیسانس: ۲%بهره وری پژوهشی: ۵.۵%برتری پژوهشی: ۵%همکاری بین المللی: ۲.۵٪ 
نسبت مدارک دکترا به اعضای هیات علمی : ۵.۵٪ تاثیر پژوهش: ۵%  
درآمد سازمانی: ۲.۵٪    

در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی شریف با قرار گرفتن در بازه رتبه ای ۳۰۱-۳۵۰ به عنوان رتبه اول جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۴ معرفی شده است.

وی افزود: در پایگاه رتبه بندی تایمز در سالهای ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴، از جمهوری اسلامی ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت که در سال ۲۰۲۴ به ۷۳ دانشگاه رسیده است. (بعلاوه ۲ دانشگاه مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان و دانشگاه صنعت نفت نیز به عنوان Reporter آورده شده است). در این رتبه بندی دانشگاه های صنعتی شریف با قرار گرفتن در بازه رتبه ای ۳۵۰-۳۰۱ به عنوان رتبه اول جمهوری اسلامی ایران معرفی شده اند. همچنین، دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه دوم، دانشگاه علم و صنعت ایران و تهران نیز مشترکا رتبه سوم را کسب کردند. تمام این چهار دانشگاه نسبت به سال گذشته، ارتقا رتبه داشتهاند.

بدین ترتیب بهترین رتبه ایران که در سال گذشته ۳۵۱-۴۰۰ بوده است با ارتقا یک بازه ای به رتبه ۳۰۱-۳۵۰ ارتقا یافته است. جدول ۵ این روند حضور و کمینه رتبه جهموری اسلامی ایران را نشان می دهد.

Times
  ایران
سالتعداد کل دانشگاه هاتعدادکمینه رتبه
۲۰۱۳۴۰۰۱۳۰۱-۳۵۰
۲۰۱۴۴۰۰۱۲۵۱-۲۷۵
۲۰۱۵۴۰۱۲۳۰۱-۳۵۰
۲۰۱۶۸۰۰۸۴۰۱-۵۰۰
۲۰۱۷۹۸۱۱۳۵۰۱-۶۰۰
۲۰۱۸۱۱۰۳۱۸۳۰۱-۳۵۰
۲۰۱۹۱۲۵۸۲۹۳۵۱-۴۰۰
۲۰۲۰۱۳۹۷۴۰۳۵۱-۴۰۰
۲۰۲۱۱۵۲۶۴۷۳۰۱-۳۵۰
۲۰۲۲۱۶۶۲۵۸۳۵۱-۴۰۰
۲۰۲۳۱۷۹۹۶۵۳۵۱-۴۰۰
۲۰۲۴۱۹۰۴۷۳۳۵۰-۳۰۱

رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۳

رئیس مؤسسه ISC در ادامه گفت: رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. این رتبه بندی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

وی افزود: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند که در این بین تعداد ۱۰ دانشگاه نیز از ایران حضور یافته اند. لازم به ذکر است حضور دانشگاه های ایران در این نظام رتبه بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) در سال ۲۰۱۴ بوده است.

وی ادامه داد: در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۱-۵۰۰ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه های ایران را از آن خود کند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه رتبهای ۵۰۱-۶۰۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بازه رتبه ای ۶۰۱-۷۰۰ به ترتیب رتبه دوم و سوم ایران را کسب کرده اند.

در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۱-۵۰۰ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه های ایران را از آن خود کند.

رتبه سایر دانشگاه ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

جدول ۷. جایگاه دانشگاه های ایران در نظام رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۳

ردیفنام دانشگاه۲۰۲۳۲۰۲۲
۱دانشگاه تهران۴۰۱-۵۰۰۳۰۱-۴۰۰
۲دانشگاه علوم پزشکی تهران۵۰۱-۶۰۰۴۰۱-۵۰۰
۳دانشگاه صنعتی امیرکبیر۶۰۱-۷۰۰۶۰۱-۷۰۰
۴دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۷۰۱-۸۰۰۷۰۱-۸۰۰
۵دانشگاه صنعتی شریف۶۰۱-۷۰۰
۶دانشگاه تربیت مدرس۵۰۱-۶۰۰
۷دانشگاه فردوسی مشهد۹۰۱-۱۰۰۰۹۰۱-۱۰۰۰
۸دانشگاه علم و صنعت ایران۸۰۱-۹۰۰
۹دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۱۰دانشگاه تبریز۹۰۱-۱۰۰۰

فاضل زاده خاطرنشان کرد: به صورت کلی می توان گفت که در رتبه بندی جاری شانگهای متاسفانه شاهد افزایش حضور و ارتقای رتبه دانشگاه های کشور نبوده ایم. تعداد دانشگاه های کشور از ۱۱ دانشگاه در سال گذشته به ۱۰ دانشگاه رسیده است و دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه اول ایران از بازه رتبه‌ای ۳۰۱-۴۰۰ به بازه رتبه‌ای ۴۰۱-۵۰۰ و دانشگاه علوم پزشکی تهران از بازه رتبه‌ای ۴۰۱-۵۰۰ به بازه رتبه ای ۵۰۱-۶۰۰ تنزل پیدا کرده است.

جدول ۸. بهترین رتبه کسب شده ایران در رتبه بندی های جهانی شانگهای

شانگهای
سالتعداد کل دانشگاه هاتعدادکمینه رتبه
۲۰۱۳۵۰۰۱۴۰۱-۵۰۰
۲۰۱۴۵۰۰۱۳۰۱-۴۰۰
۲۰۱۵۵۰۰۲۲۰۱-۳۰۰
۲۰۱۶۵۰۰۲۳۰۱-۴۰۰
۲۰۱۷۸۰۰۸۳۰۱-۴۰۰
۲۰۱۸۱۰۰۰۱۳۳۰۱-۴۰۰
۲۰۱۹۱۰۰۰۱۳۳۰۱-۴۰۰
۲۰۲۰۱۰۰۰۱۲۳۰۱-۴۰۰
۲۰۲۱۱۰۰۰۱۱۳۰۱-۴۰۰
۲۰۲۲۱۰۰۰۱۱۳۰۱-۴۰۰
۲۰۲۳۱۰۰۰۱۰۴۰۱-۵۰۰

رتبه بندی ISC

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبهبندی جهانی ISC (ISC world University rankings) یکی از نظام های رتبه بندی جهانی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توسط ISC و براساس تجربه ۱۰ ساله در رتبه بندی دانشگاه ها و به منظور مقایسه حرکت علمی و عملکرد دانشگاه های کشور در جهان اسلام و دنیا صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای رتبه بندی جهانی، ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی کشورها و دانشگاه های تراز اول دنیا است که در نتیجه آن امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه، به منظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کشور و نیز دانشگاه های کشور در سطح بین المللی وجود خواهد داشت.

“رتبه بندی جهانی ISC” به منظور رتبه بندی دانشگاه های جهان در معیارهای خود، مهمترین مأموریت دانشگاهها که عبارتند از: پژوهش، آموزش، نوآوری و فعالیت‌های بین‌المللی را در نظر میگیرد و بر این اساس دانشگاه ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد. نکته مهم در معیارهای این رتبه بندی این است که بعد کیفی و کمی پژوهش هم زمان با هم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

جدول ۹: معیارها و شاخص ها رتبه بندی رتبه بندی جهانی ISC

معیارها و شاخص ها رتبه بندی رتبه بندی جهانی ISC
وزنشاخصوزنمعیار
۲۵حجم پژوهشکمیت۶۰پژوهش
۱۵تعداد استناد به مقالاتکیفیت
۱تاثیر استنادی نرمال شدهکیفیت
۴تأثیر استنادی نسبت به کل جهانکیفیت
۱۵تعداد مقالات نشریات برترکیفیت
۵نسبت دانشجو به عضو هیات علمی۱۰آموزش
۵تعداد اعضای هیات علمی پر استناد
۱۰تعداد همکاری دانشگاه در انتشار مقالات بین المللی۱۵فعالیت بین‌المللی
۴تعداد کشورهای همکار در انتشارات بین المللی
۱میزان شهرت دانشگاه
۵-مقالات سلب اعتبار شده
۱۰تعداد پروانه های ثبت اختراع۱۵فناوری و نوآوری
۵درصد همانتشاری با صنعت

فاضل زاده ادامه داد: با گردآوری دادهها در مؤسسه ISC بدون خوداظهاری دانشگاه ها از سراسر جهان، پایگاه داده موثق و معتبری شکل گرفته که می توان از آن در جهت سیاست گذاریهای پژوهشی و بررسی موقعیت دانشگاه های ایران در سطح جهان استفاده نمود. “رتبه بندی جهانی ISC” میتواند نقش مهمی در سوق دادن دانشگاههای ایران به سمت دانشگاههای تراز جهانی داشته باشد.

در رتبه بندی جهانی ISC ۲۰۲۳، تعداد ۲۵۵۵ دانشگاه برتر از ۱۱۴ کشور و ۶ قاره دنیا وجود دارند.

از جمهوری اسلامی ایران ۶۹ دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی ۲۰۲۳ ISC حضور دارند.

جدول ۱۰: رتبه دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه بندی جهانی ISC ۲۰۲۳

ردیفدانشگاه۲۰۲۳۲۰۲۲ردیفدانشگاه۲۰۲۳۲۰۲۲
۱دانشگاه تهران۵۰۱-۶۰۰۴۰۱-۴۵۰۲۲دانشگاه علوم پزشکی بابل۱۶۰۱-۱۸۰۰۱۴۰۱-۱۶۰۰
۲دانشگاه صنعتی شریف۶۰۱-۷۰۰۶۰۱-۷۰۰۲۳دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله۱۲۰۱-۱۴۰۰
۳دانشگاه تربیت مدرس۶۰۱-۷۰۰۲۴دانشگاه علوم پزشکی گلستان۱۲۰۱-۱۴۰۰
۴دانشگاه علوم پزشکی تهران۴۰۱-۴۵۰۲۵دانشگاه علوم پزشکی همدان
۵دانشگاه صنعتی امیرکبیر۷۰۱-۸۰۰۷۰۱-۸۰۰۲۶دانشگاه علوم پزشکی کرمان۱۴۰۱-۱۶۰۰
۶دانشگاه علوم پزشکی ایران۶۰۱-۷۰۰۲۷دانشگاه علوم پزشکی کردستان۱۴۰۱-۱۶۰۰
۷دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۸۰۱-۹۰۰۶۰۱-۷۰۰۲۸دانشگاه علوم پزشکی قزوین
۸دانشگاه فردوسی مشهد۹۰۱-۱۰۰۰۱۰۰۱-۱۲۰۰۲۹دانشگاه سمنان۱۶۰۱-۱۸۰۰
۹دانشگاه صنعتی اصفهان۸۰۱-۹۰۰۳۰دانشگاه صنعتی شاهرود۱۴۰۱-۱۶۰۰
۱۰دانشگاه علم و صنعت ایران۱۰۰۱-۱۲۰۰۹۰۱-۱۰۰۰۳۱دانشگاه اصفهان۱۴۰۱-۱۶۰۰
۱۱دانشگاه علوم پزشکی مشهد۷۰۱-۸۰۰۳۲دانشگاه شهید مدنی آذربایجان۱۸۰۱-۲۰۰۰۱۸۰۱-۲۰۰۰
۱۲دانشگاه علوم پزشکی شیراز۸۰۱-۹۰۰۳۳دانشگاه بوعلی سینا۱۶۰۱-۱۸۰۰
۱۳دانشگاه علوم پزشکی تبریز۸۰۱-۹۰۰۳۴دانشگاه خوارزمی۱۸۰۱-۲۰۰۰
۱۴دانشگاه علوم پزشکی اصفهان۱۲۰۱-۱۴۰۰۹۰۱-۱۰۰۰۳۵دانشگاه رازی۱۶۰۱-۱۸۰۰
۱۵دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی۱۲۰۱-۱۴۰۰۳۶دانشگاه صنعتی سهند۱۸۰۱-۲۰۰۰
۱۶دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه۱۰۰۱-۱۲۰۰۳۷دانشگاه علوم پزشکی سمنان۲۰۰۱+
۱۷دانشگاه شهید بهشتی۹۰۱-۱۰۰۰۳۸دانشگاه شهید باهنر کرمان۱۴۰۱-۱۶۰۰
۱۸دانشگاه شیراز۹۰۱-۱۰۰۰۳۹دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد۲۰۰۱+
۱۹دانشگاه تبریز۹۰۱-۱۰۰۰۴۰دانشگاه کاشان۱۶۰۱-۱۸۰۰
۲۰دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز۱۴۰۱-۱۶۰۰۱۲۰۱-۱۴۰۰۴۱دانشگاه گیلان۱۴۰۱-۱۶۰۰
۲۱دانشگاه علوم پزشکی مازندران۱۲۰۱-۱۴۰۰۴۲دانشگاه کردستان۱۶۰۱-۱۸۰۰
    ۴۳دانشگاه محقق اردبیلی۱۸۰۱-۲۰۰۰
    ۴۴دانشگاه یزد۱۴۰۱-۱۶۰۰
    ۴۵دانشگاه علوم پزشکی ارومیه۱۶۰۱-۱۸۰۰
    ۴۶دانشگاه یاسوج۱۶۰۱-۱۸۰۰

راهکارهای ارتقا رتبه دانشگاه ها در رتبه بندی های جهانی

فاضل زاده در ادامه به بیان راهکارهای ارتقا رتبه دانشگاه ها در رتبه بندی های جهانی پرداخت و گفت: امروزه رتبه بندی های دانشگاهی در سطح جهان به مقبولیت قابل توجهی رسیده اند و ذینفعان از اقشار مختلف از اعضای هیات رئیسه دانشگاه ها تا اعضای هیات علمی و دانشجویان و در سطوح بالاتر سیاستگذاران علم و فناوری از این رتبه بندی ها در اهداف متفاوتی بهره می برند.

وی ادامه داد: این رتبه بندی ها در سطح رتبه بندی ملی می تواند نشان دهنده قابلیت، نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها در ابعاد مختلف و نیز میزان هم راستایی آنها با سیاست هایی باشد که کشور ها برای دانشگاه ها در نظر گرفتهاند. اما حضور دانشگاه ها در رتبه بندی ها در سطح بین المللی می تواند علاوه بر نشان دادن موقعیت دانشگاه ها در مقایسه با یکدیگر، در برقراری دیپلماسی علمی از جمله جذب اعضای هیات علمی بین المللی و جذب دانشجویان بین المللی و تدوین سیاست های پژوهشی در راستای رقابت بین الملل نیز به کار گرفته شود و مسیر حرکت به سمت جهانی شدن و تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه های تراز جهانی را هموار کند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: با توجه به این اهمیت می توان با بررسی روش شناسی نظام های رتبه بندی های معتبر و در نظر گرفتن شاخصها و معیارهایی که هر کدام به منظور ارزیابی دانشگاه ها در نظر می گیرند، به منظور حضور و ارتقا رتبه دانشگاه ها در این نظام ها برنامه ریزی های لازم را انجام داد.

فاضل زاده اظهار داشت: در سالهای اخیر، وزارت عتف علاوه بر جایگاه جهانی، بر اساس اسناد بالادستی و برنامه راهبردی نظام، بخشی از توجه خود را معطوف به سیاستگذاری و سرمایه‌گذاری برای اولویتهای پژوهشی و فناوری نیاز محور کرده و کوشیده است تا پژوهشگران را به آفرینش علم بومی برای حل چالشها و نیازهای کشور هدایت کند. بالطبع، این بخش از تلاش های پژوهشگران، لزوما در آمار جهانی تولید علم و نظام های رتبه بندی بازتاب نمییابد. لذا باید تلاش نمود که هم تولید علم بومی و هم جهانی هم راستا با یکدیگر رشد داشته باشند.

وی ادامه داد: حضور پژوهشگران پراستناد در دانشگاه ها به عنوان یک شاخص در برخی رتبه بندی های جهانی مانند شانگهای و ISC در نظر گرفته می شود، لذا تلاش در تدوین مقالات اثرگذار و همکاری های بین المللی می تواند در کسب این عنوان کمک کننده باشد. سیاست جذب پژوهشگران مطرح کشورهای دیگر در سال های اخیر در برخی از کشورها از جمله عربستان سبب شده است که این کشور با استفاده از نام و آثار این پژوهشگران در بسیاری از زمینه ها از جمله پژوهشگران پراستناد، رتبه دانشگاهی در سطح بین المللی به رتبههای خوبی دست یابد. با اینکه این روش به صورت کلی پذیرفته شده نیست ولی می توان با برقراری دیپلماسی علمی در سطح پذیرفته شده و عرف جهانی از آن بهره برد.

رئیس مؤسسه ISC گفت: وزن زیادی از معیارهای رتبه بندی در رتبهبندی‌هایی مانند کیو اس به نظرسنجی و بررسی شهرت دانشگاهی مربوط می شود. برقراری دیپلماسی و حضور در محافل علمی جهانی میتواند، علاوه بر ارائه چهره فرهنگی، مذهبی و تمدن چندهزار ساله، به افزایش نفوذ و عمق استراتژیک خود از طریق ارائه توانمندیهای علمی خود بپردازد. تحقیقات علمی، برای برقراری دیپلماسی علمی میان کشورها ضروری است. دیپلماسی علمی و فناوری فرآیندی است که طی آن دولت‌ها، اهداف، مواضع و منافع خود را در عرصه بین‌المللی در حوزه‌های علمی و فناوری به نمایش میگذارند، و میتواند در حل مسائل جهانی، همرسانی دانش و تقویت همکاری ها یا کاهش تنش‌های بین‌المللی اثربخش باشد. دیپلماسی علمی مولد قدرت نرم است که میتواند تاثیری ویژه بر وجهه ملی و شهرت کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: برقراری دیپلماسی علمی در افزایش رویت پذیری آثار علمی، کسب استناد و افزایش اثرگذاری آنها بسیار تاثیرگذار باشد. این مورد در تمامی نظام های رتبه بندی به عنوان یک شاخص قوی و تاثیرگذار است.

فاضل زاده در ادامه به موضوع انتشارات پرداخت و گفت: انتشاراتی که در مجلات چارک اول و یا مجلات معتبر ساینس و نیچر منتشر می شوند به عنوان آثار با کیفیت لحاظ می شوند که به عنوان شاخصی با اهمیت در نظام های رتبه بندی مانند شانگهای و ISC در نظر گرفته می شود این آثار در بیشتر مواقع شانس دریافت استناد بیشتری هم دارند. بر همین اساس دقت در انتخاب نشریه جهت منتشر کردن آثار پژوهشی می تواند شانس دریافت امتیاز در این شاخص را افزایش دهد.

وی افزود: همکاری با صنعت به عنوان ماموریت نسل سوم دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی از جمله تایمز و ISC دیده شده است. لذا تحقق این امر علاوه بر اینکه سبب جریان یافتن جهت دانش دانشگاهی به سمت صنعت می شود و علم تئوری را علم کاربردی تبدیل می کند و در اقتصاد دانش بنیان نقش اساسی ایفا می کند، در ارتقای رتبه دانشگاه ها نیز می تواند موثر باشد که بدین منظور توسعه زیر ساختهای فناوری در دانشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: در نهایت تامین بودجه‌های پژوهشی و فناوری برای تقویت زیرساختها و افزایش پژوهانه محققین در تحقق این امر بسیار مهم است.