موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

جشنواره خوارزمی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

جشنوراه خوارزمی نام یک جشنواره علمی در ایران است  که به منظور حمایت از عالمان و فرهیختگان عرصه علم و فناوری و ایجاد انگیزه برای نوآوری و ابتکار در زمینه های مختلف علمی، فنی و فرهنگی در دو بخش دانش‌آموزی (تحت نام جشنواره جوان خوارزمی) و دانشجویی (تحت نام جشنواره بین‌المللی خوارزمی) برگزار می‌گردد. نام این جشنواره از نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند مشهور ایرانی گرفته شده‌است.

هر دو جشنواره با هدف شناسایی و معرفی طرح‌های برتر در زمینه پژوهش‌های نوین بنیادی،‌کاربردی، توسعه ای، ‌اختراع و نوآوری برگزار می‌شوند. جشنواره بین‌المللی در عرصه جهانی و با مشارکت فرهیختگان به‌ویژه اساتید دانشگاه‌ها،پژوهشگران، نوآوران ، فناوران و متخصصان داخل و خارج کشور(با شرط سنی بالای سی سال) و جشنواره جوان با مشارکت دانشجویان، دانش‌آموختگان، نوآوران و متخصصان جوان داخل کشور (با شرط سنی زیر سی سال) برگزار می‌شود.

جشنواره جوان خوارزمی:

دو بخش جشنواره جوان خوارزمی

1-     دانشجویی _ آزاد ( برگزارکننده: سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران)

2-     دانش‌آموزی و دوره‌های کاردانی (برگزارکننده: معاونت آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش)

جشنواره جوان خوارزمی، بخش دانشجویی و آزاد

شرکت کنندگان در این جشنواره دانشجویان و داوطلبان آزادی هستند که تا زمان فراخوان سن آنها حداکثر سی سال تمام باشد. ثبت نام به صورت الکترونیک بوده و طرح ها پس از بررسی در گروه تخصصی، در هیات داوران بررسی و برگزیدگان نهایی اعلام می شوند. دانشجویان و داوطلبان آزاد که متقاضی شرکت در این جشنواره هستند برای دریافت هر گونه اطلاعات در مورد نحوه شرکت در این جشنواره می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی http://khwarizmi.irost.org/young مراچعه فرمایند.

جشنواره جوان خوارزمی، بخش دانش‌آموزی

شرکت کنندگان در این جشنواره دانش آموزان مقطع متوسطه، پیش دانشگاهی و دوره های کاردانی آموزش و پرورش می باشند که از لحاظ پذیرش طرح و بررسی های تخصصی زیر نظر معاونت آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، و بخشی از داوری اولیه در استانهای ذیربط و بخشی در دانشگاه رجایی انجام می شود و داوری نهایی در هیات داورانی که ترکیبی از اعضای داوری از هر دو وزارتخانه می باشند در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی صورت می پذیرد.

برگزیدگان کشوری جشنواره جوان خوارزمی از تسهیلات زیر جهت ورود به دانشگاه بهره‌مند می‌شوند:

  • ورود به دانشگاه با شرکت در کنکور و کسب حد نصاب علمی برابر ۸۵٪ تا ۹۸٪ (با توجه به رتبه و درصد مشارکت
  • ورود بدون کنکور به دانشگاه‌ها و یا موسسات و مراکز آموزش عالی درصورت اخذ پذیرش از دانشگاه و یا مؤسسه آموزش عالی مربوط.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی

این جشنواره برای مخترعان بالای ۳۰ سال در گروه های تخصصی برق و کامپیوتر، مکانیک، مکاترونیک، هوافضا، طرح های ویژه، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، مواد و متالورژی‌، انرژی‌های نو، صنایع شیمیایی، فناوری نانو، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، عمران، علوم پایه ، زیست فناوری محیط زیست و علوم پایه پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری برگزار می شود. دراین جشنواره افراد از کشورهای دیگر هم حق حضور دارند و در آن ﻃﺮحﻫﺎﯾﯽ ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻣﺸﻤﻮل ﯾﮑﯽ از ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺑﻨﯿﺎدی، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎیﮐﺎرﺑﺮدی، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪای، اﺑﺘﮑﺎر و اﺧﺘﺮاع ﺑﺎﺷﺪ، ﻃﺮحﻫـﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎﺗﯽ و ﭘﺎﯾـﺎنﻧﺎﻣـﻪ دورهﻫـﺎی  ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ، ﻓﻮقﻟﯿﺴﺎﻧﺲ و دﮐﺘﺮی ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﺟﺸﻨﻮاره ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

فرایند پذیرش و ارزیابی طرح‌های جشنواره خوارزمی

دبیرخانه جشنواره خوارزمی در یک برنامه زمان‌بندی شده از طریق رسانه‌های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، و چاپ فراخوان، دریافت طرح‌ها را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی اعلام می‌دارد. بدنبال فراخوان عمومی کلیه فناوران، پژوهشگران و نوآوران می‌توانند با ثبت نام و تکمیل و ارسال الکترونیک پرسش‌نامه شرکت در جشنواره و یا با معرفی توسط نهادهای علمی، دانشگاه‌ها و شخصیت‌های برجسته علمی تا پایان مهلت اعلام شده از طریق پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به نشانی www.khwarizmi.ir نسبت به ثبت طرح خود و ارسال مدارک تکمیلی به دبیرخانه جشنواره اقدام نمایند.‌ برحسب ضرورت تمدید مهلت فراخوان وجود دارد. دبیرخانه جشنواره پس از پذیرش و دریافت طرح‌ها اقدام به کارشناسی اولیه، تکمیل اسناد و مدارک و تشکیل پرونده متقاضیان می‌نماید و پس از تعیین گروه، آنها را برای گروه‌های تخصصی که متشکل از کارشناسان و متخصصان رشته مربوط است به‌منظور کارشناسی علمی و فنی ارسال می‌نماید. طرح‌هایی که نیاز به بررسی عمیق تر و بازدید دارند توسط اعضای گروه تخصصی از نزدیک مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از ارزیابی‌طرح‌ها در گروه‌های تخصصی، طرح‌های برتر برای داوری نهایی و انتخاب طرح های برگزیده برای هیات داوران ارسال می‌شود. هیات داوران نیز طی جلسات متعدد از میان طرح‌های منتخب گروه‌های تخصصی برگزیدگان نهایی را انتخاب و معرفی می‌نمایند. با اتمام مراحل یاد شده، طی آیین ویژه‌ای با حضور رییس جمهوری و دیگر مقامات علمی، فرهنگی و اجرایی از برگزیدگان نهایی تقدیر و تجلیل معنوی و مادی به‌عمل می‌آید.

 

ارکان علمی جشنواره  های خوارزمی

گروه‌های تخصصی: افراد متخصص و صاحب‌نظرانی می‌باشند که با حکم دبیر جشنواره منصوب می‌شوند.

ـ هیات داوران : دانشمندان و صاحب‌نظران برجسته ایرانی می باشند که با حکم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می‌شوند.

معیارهای ارزیابی طرح‌ها

ـ میزان نو بودن پژوهش در ایران و جهان از نظر موضوع یا روش،

ـ ارزش فنی، اقتصادی و اجتماعی حاصل از اجرای طرح،

ـ ارزش فعالیت‌های انجام شده در طرح از نظر ارتقای علمی، آموزشی و تربیت نیروی متخصص،

ـ اعتبار نشریاتی که نتایج پژوهش در آن به چاپ رسیده است،

– ثبت اختراعات معتبر داخلی و خارجی،

ـ تعداد موارد استناد (Citation) به موضوع پژوهش،

ـ امتیازات طرح نسبت به نمونه‌های مشابه،

ـ میزان ابتکار در روش ساخت

– تأییدیه های معتبر از مراجع ذیصلاح.

زمان برگزاری جشنواره: 

جشنواره جوان: در هفته پژوهش (آذرماه)

زمان ثبت نام: خردادماه

جشنواره بین المللی: دهه فجر (بهمن ماه).

زمان ثبت نام: اواخر شهریورماه

زمان دقیق ثبت نام از طریق رسانه‌های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، و چاپ فراخوان، به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی اعلام می شود. مهلت ثبت نام جشنواره ها برحسب نیاز تمدید می شود.

جوایز برگزیدگان جشنواره‌ها

بسته تشویقی، حمایت های مادی و معنوی بنیاد ملی نخبگان، تندیس و تقدیرنامه ریاست جمهوری اسلامی ایران برای رتبه‌های اول تا سوم.

زمینه‌های علمی مورد پذیرش دبیرخانه

برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع شیمیایی، مواد،‌متالورژی و انرژی‌های نو، عمران،‌ صنایع و مدیریت فناوری،‌علوم پایه، ‌زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، فناوری نانو، فناوری های نوین، هنر و معماری، طرح های ویژه دفاعی.

سوالات و نظرات خود در خصوص این مطلب را در صفحه راهنمای نگارش ، ارسال و پذیرش مقالات علمی پژوهشی و ISI مطرح فرمایید.