پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

ورود آرام دکتری پولی به کشور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بالاخره وزارت علوم پای دکتری پولی را به دانشگاههای کشور باز کرد.به گزارش پی اچ تست بحث دکتری پولی سال گذشته و همزمان با ارائه راهکارهای مختلف برای افزایش ظرفیت دکتری مطرح شد.

 

 

 

 

پشتوانه نظری این طرح اخذ کامل هزینه های تحصیل از دانشجویان متقاضی این دوره ها و توانایی دانشگاه ها در افزایش ظرفیت تا بالاترین حد بود.

وزارت علوم با ارائه این طرح از دانشگاه ها خواست نسبت به پذیرش دانشجویان دکتری تحت عنوان ” دکتری پولی” اقدام نمایند تا هم منافع دانشگاه تأمین شود و هم ظرفیت دکتری کشور افزایش یابد. شهریه این گونه دوره ها حدود 40 تا 50 میلیون تومان پیش بینی شد و این در حالی بود که شهریه دوره های شبانه که آنها هم میهمان تازه وارد دکتری بودند بین 16 تا 22 میلیون بود.

به گزارش پی اچ دی تست ، مطرح شدن این پیشنهاد از سوی وزارت علوم سر و صدای زیادی به راه انداخت تا آن جا که مخالفان از آن به عنوان شیوه ای برای فروش مدرک نام بردند. این سر و صدا ها موجب شد تا وزارت علوم با کمی عقب نشینی شرط ورود به این دوره ها را کسب نمره علمی لازم در آزمون دکتری 90 اعلام نماید و به تدریج آیین نامه هایی نیز برای آن تدوین کرد.

اما دکتری پولی با عنوان نامناسبی که داشت مورد توجه دانشگاه ها قرار نگرفت و جز دانشگاه امیرکبیر هیچ یک از دانشگاه ها حاضر به جذب دانشجو تحت این نام نشد.

امسال اما وزارت علوم دست به ابتکار زد و بدون سر و صدا و  جنجال “دکتری پولی” را تحت عنوان “شبانه مازاد بر ظرفیت” به دفترچه شماره 2 دکتری وارد کرد و به سادگی شهریه آن را 45 تا 55 میلیون اعلام کرد. بدون توجه به اینکه توان مالی بسیاری از خانواده پاسخگوی چنین هزینه هنگفتی نیست؛ شهریه ای که حدود 5 میلیون تومان در هر ترم می باشد. استفاده از واژه ” سقف شهریه ” نیز ابتکار دیگری بود تا دهان مخالف بسته بماند و در صورت جنجال رسانه ای بر روی آن توجیه گر داستان باشد.

جالب اینجاست که دفترچه شماره 2 ارائه شده سازمان سنجش که بسیاری موارد را ریز به ریز تشریح می کند تا داوطلبان در مقابل مقررات خلع سلاح باشند به هیچ وجه به تمایز شبانه و شبانه مازاد بر ظرفیت اشاره نکرده است تا  هیچ کس و مرجعی نتواند با قاطعیت این دو را از هم جدا کند و با این کار ورود دکتری پولی به کشور هر چه آرام تر و دلنشین تر باشد!

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها