مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
نوگولرن
عالم زاده
یازدهمین کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
نوگولرن
عالم زاده
یازدهمین کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری

سوالات زبان و ادبیات فارسی آزمون دکتری 93

ثبت‌نام
باخبرم کن!

347 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عشق ادبیات
بهمن ۱۶, ۱۳۹۵ ۳:۱۴ ق٫ظ

درود دوستان میشه کسی که اطلاع داره راهنمایی کنه من این سه هفته آخر رو دوره کنم یا تست بزنم سپاس

صدیقه زالکان
بهمن ۱۵, ۱۳۹۷ ۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  عشق ادبیات

درود باید تست زیاد کار کرد تا درک و استدلال بالا برود.

سجاد
دی ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۳ ب٫ظ

منابع مهم:
نظم: مثنوی جلد ۱و ۲ کریم زمانی، حافظ ( حافظ نامه خرمشاهی، شرح حافظ خطیب رهبر)، شرح بوستان یوسفی، گزارش دشواری های دیوان خاقانی، رخسار صبح کزازی، سی قصیده ناصرخسرو، حدیقه سنایی، منطق الطیر، جلد ۱ و ۲ شاهنامه و…
نثر: مرزبان نامه، تاریخ بیهقی، تاریخ جهانگشا، نفثه المصدور، کشف المحجوب، کلیله و دمنه، گلستان، چهارمقاله، مرصاد العباد، سفرنامه ناصرخسرو و…
کلیات: معانی، بیان، بدیع، سبک شناسی نظم و نثر، عروض و قافیه ( همه از شمیسا)، ۴ جلد تاریخ ادبیات صفا ( گزیده ترابی)، از صبا تا نیما، فن نثر خطیبی، فنون بلاغت و صناعات ادبی همایی، دستورزبان فارسی انوری- گیوی، دستورزبان و عروض قافیه وحیدیان کامیار، آیین نگارش سمیعی گیلانی، غلط ننویسیم ابوالحسن نجفی،
خوشبختانه امسال درس عربیم از آزمون دکترا حذف شد…

حمید
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۴:۴۴ ب٫ظ

سلام دوستان من امسال تازه میخوام کنکور دکتری زبان وادبیات فارسی شرکت کنم کسی میتونه منابع مهم و اساسی رو به معرفی کنه.ممنونم

بی قرارs.m.n.a.na..a
مرداد ۱۸, ۱۳۹۴ ۱:۵۱ ب٫ظ

سلام من بادرصدتخصصی ۴٣استعداد٢۵زبان١٣معدل ١٧شدم ۴٠٠تو پنج شهر دعوت شدم ارومیه روزانه حماسی، سمنان اراک قزوین وگیلان شبانهترازم ۶٨٧۶

پرتو
فروردین ۲۹, ۱۳۹۴ ۵:۳۳ ب٫ظ

سلام. من برای نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس مجاز شدم. می دونین از نظر قیمت و از نظر کیفیت کدومشون بهتر هستن؟

ارشد فردوسی
اسفند ۲۳, ۱۳۹۳ ۱:۴۷ ب٫ظ

سلام. من ۱۶۶ شدم. تخصصی ۵۴، زبان سفید استعداد ۱۸

ریرا به ادبیاتی ها!
اسفند ۲۰, ۱۳۹۳ ۰:۱۴ ق٫ظ

دوستان کسی میدونه که سوالات استعداد تحصیلی گروه زبان کجاست؟

ادبیات فارسی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۰۳ ب٫ظ

سلام لطفا یکی راهنمایی کنه جواب سوال ۲۷ چی میشه؟

ادبیاتی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۴۶ ب٫ظ

۲زدم

معصومه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۷:۵۷ ب٫ظ

بچه ها جواب سوال۷۲ تشبیه ملفوفه؟
سوال ۸۶ کدام کتاب در مورد خاقانی ست؟
ممنون میشم دوستان اگه اطلاع دقیق دارن جوابمو بدن

ادبیات فارسی شهرام
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۸:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

سلام. بله اون سوال ملفوفه و کتاب درباره خاقانی دریای جان

معصومه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۰۶ ب٫ظ

آخه تو چهار گزینه ک دریای جان نداریم؟

معصومه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۱۲ ب٫ظ

ممنون سوال ۹۰ بنظرتون کلمه متنازع “ماست” هست؟
کدام شاعر غزل سیاسی سروده؟

ادبیاتی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

سیاسی فرخی یزدی

ادبیاتی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۳۶ ب٫ظ

دیدار با کعبه جان

ریرا به ادبیاتی ها!
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

جواب گزینه ۴ مطمئنم

ادبیات فارسی ادبیات فارسی ادبیات فارسی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۷:۴۶ ب٫ظ

دوستان ادبیاتی چرا نیستین کاش دوستان باشن بحث کنیم در مورد سوالا من پر از ابهامم

ادبیاتی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۸:۲۹ ب٫ظ

تعلیمات کدوم عارف نامه نگاریه؟
کدوم کتاب محتواش به مرصاد العباد نزدیکه؟
جنگ شعرفارسی؟

ادبیات فارسی شهرام
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیاتی

کتابی که شعر شاهنامه زیاد داره تاریخ جهانگشاست دوستان؟

ادبیاتی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۵ ب٫ظ

بله

معصومه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۷:۴۹ ب٫ظ

اگه اشتباه نکنم سندباد نامه باشه آخه مرزبان نامه و جهانگشا ک صدردصد نیستن و تاریخ هم ک ترجمه بود ممونه فقط سندباد نامه ولی سال قبل دقیقا همین سال اومد بود اما جوابش میشد راحه الصدرو راوندی

ادبیات فارسی شهرام
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۸:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

اتفاقا صد در صد جهانگشاست…چند بار جهانگشا رو خونده ام و یقین دارن جواب جهانگشاست

لطفا نظرات ارزشمند خود را در صفحه سوالات ۹۴ مطرح کنید تا دیگران نیز بتوانند استفاده کنند
با تشکر
https://phdtest.ir/1393/12/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-94-95/

ادبیات فارسی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۰۵ ب٫ظ

بله قبول دارم خیلی بد شد من اشتباه زدم الان کنکور سال قبلو نگاه کردم جهانگشا هم جز گزینه ها بود ممنون

معصومه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۱۰ ب٫ظ

چقد بد شد بی دقتی کردم … ممنون

ادبیات فارسی شهرام
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

البته شما تقصیری ندارید
به هر حال همگی موفق باشید. انشالله همه زحمت کشیدگان به آنچه استحقاقش را دارند برسند.

صدیقه زالکان
بهمن ۱۵, ۱۳۹۷ ۰:۱۸ ق٫ظ

درود بله .تاریخ جهانگشا دارای اشعار شاهنامه است

ادبیات فارسی ادبیات فارسی ادبیات فارسی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۷:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیاتی

محمد غزالی نامه نگاری هست

ادبیاتی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۴۱ ب٫ظ

ابوسعید هم نامه نگاری داره

ادبیات فارسی ادبیات فارسی ادبیات فارسی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیاتی

عزالی مکاتیب داره

معصومه
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۷:۴۱ ب٫ظ

بچه های ادبیاتی با آرزوی موفقیت برا همتون دفترچه سوالات هم ک اومدن کجایین شما!

معصومه
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۷:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

لطفا یکی بگه سوال ۱- غم خویش در زندگی خور که خویش به مرده نردازد از حرص خویش
درستش میشه رد العجز علی الصدر؟
آخه تو کتاب استاد همایی (فنون بلاغت) نامگذاری به این ترتیبه
۲- دل ز افتعال اهل زمانه ملا شدم
م میشه مضاف الیه؟
سبک سعدی اینه؟
یکی را از ملوک عحم حکایت کنند ک ؟

ادبیات فارسی شهرام
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۸:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

بله بانو اون رد العجز علی صدر درسته

ادبیاتی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۸:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

منم همینا رو زدم

صدیقه زالکان
بهمن ۱۵, ۱۳۹۷ ۰:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  معصومه

پاسخ ۲_ دل من ز افتعال اهل زمانه ملا شد. من ، نقش مضاف الهی دارد

ادبیاتی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۸:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

معصومه جون بیا سوالات باهم چک کنیم؟

معصومه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۷:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیاتی

ب چشم در خدمتم بفرمایید

معصومه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۷:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیاتی

اون سوالی که گفته بود زحاف کاهش مستفعلن چی هست جواب میشه مفاعلن یعنی همون مخبون من کتاب المعحم رو نگاه کردم همین بود؟
متفق الرکان هم ک هزج بود درسته؟
و سوالی که گفته بود گزینه متفاوت رو انتخاب کنید (سوال ۷۰) جواب میشه فرزند از پدر و مادر استرقاق فرمودن

ادبیاتی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

منم مفاعلن زدم

ادبیاتی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

هزج درسته

امین - ادبیات
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۲:۰۶ ب٫ظ

سلام درصدایی که دوستان ادبیاتی در سال ۹۳ برا خودشون نوشتن آدم رو می ترسونه

معصومه
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۲:۲۵ ب٫ظ

سلام به نظرم مقایسه در این مورد و چون هنوز نتایج معلوم نشده فقط استرس آدم رو بیشتر می کنه به خدا توکل کنین و منتظر بمونین که سوالات و کلید و ملا نتایج بیان اگه زحمت کشیده باشین حتما مقمر قمر خواهد بود موفق باشید

امین - ادبیات
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۶:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  معصومه

حالا که سوالا اومدن بد نیست هر کدوم گزینه هایی که زدیم رو با همدیگه بررسی کنیم.
۱-۳
۲-۱
۳-۱
۴-۱
۵-۴
۶-۴
۷-۳
۱۷-۳
۲۱-۲
۲۳-۳
۲۴-۴
۲۵-۲
۲۶-۳
۲۷-۲
۲۹-۱
۳۱-۳
۳۲-۴
۳۳-۳
۳۴-۴
۳۵-۳
۳۶-۲
۳۷-۲
۳۸-۲
۳۹-۳
۴۰-۲
۴۱-۳
۴۲-۴
۴۳-۴
۴۴-۲
۴۶-۴
۴۸-۳
۴۹-۳
۵۰-۱
۵۲-۳
۵۳-۲
۵۴-۴
۵۵-۳
۵۶-۲
۵۸-۱
۵۹-۲
۶۰-۲
۶۱-۴
۶۲-۴
۶۳-۳
۶۶-۴
۶۷-۱
۶۸-۲
۷۱-۳
۷۲-۴
۷۳-۳
۷۴-۲
۷۵-۴
۷۸-۱
۸۰-۳
۸۲-۲
۸۳-۴
۸۵-۱
۹۱-۴
۹۸-۱

امین - ادبیات
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۶:۳۶ ب٫ظ

ببخشید سوال اول رو برعکس نوشتم
۱-۳

معصومه
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۷:۴۸ ب٫ظ

آقا امین من سوال ۱ رو گزینه چهار زدم :(
ای کسانی که ایمان آورده اید

ادبیات فارسی شهرام
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۸:۲۵ ب٫ظ

به نظرتون اون پژوهشگری که تصحیح متون کار نکرده زرین کوبه؟

ادبیاتی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۰ ب٫ظ

بله

ادبیات فارسی شهرام
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیاتی

ممنونم

سلام 93
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۴ ق٫ظ

رتبه ۱۴ سال ۹۳
تخصصی ۶۳
استعداد۴۵
زبان سفید

ادبیات فارسی ادبیات فارسی ادبیات فارسی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۳ ۹:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  سلام 93

سلام امیدوارم ما هم سال دیگه بیایم با افتخار رتبه هامونو اینجا قید کنیم ممنون

sepideh
بهمن ۳, ۱۳۹۳ ۷:۰۶ ب٫ظ

سلام دوستان خسته نباشید
از یکی از بچه ها شنیدم که زبان نمره منفی نداره ایا واقعا درسته این حرف
من حرفشون رو تکذیب کردم اما ایشون اصرار داشتن که حرفشون درسته الان میخوام بدونم ایا واقعا ایشون درست میگن

مهسا
بهمن ۳, ۱۳۹۳ ۷:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  sepideh

سلام
خیر. این خبر صحت نداره.

معصومه
اسفند ۱۸, ۱۳۹۳ ۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  sepideh

سلام صحت نداره فقط سال ۹۲ نمره منفی نداشت من شخصا از یکی از مراقبین حوزه پرسیدم و اگه نداشته باشه حتما صفحه اول قید میشه

نگار
دی ۲۵, ۱۳۹۳ ۶:۱۲ ب٫ظ

سلام.
امیدوارم ادب دوستان هنوزم اینجا سر بزنن.
دوستان برای من هنوزم بعضی از پرسشای آزمون حل نشده. آیا کسی هست که بدونه چرا جواب سوال ۶۴ مجاز به علاقه مایکون بود در صورتی که من هر جوری که فکر میکنم ماکان جوابش میشه و چرا سوال ۶۵ مضارع می شد در صورتی که لاحق درست تر هست؟
میشه کسی که جواب درست رو زده برامون توضیح بده؟

نگار
دی ۲۵, ۱۳۹۳ ۶:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  نگار

البته لاحق اصلا در بین جواب ها نبود

ارغوان،ادبیات
دی ۱۷, ۱۳۹۳ ۷:۴۷ ب٫ظ

با سلام خدمت دوستان عزیز
اول اینکه فکر نمیکردم اینهمه ادبیاتی وجود داشته باشه فکر میکردم منو دوستام آخرین نسل باقیمانده ایم بس که اجحاف شده در حق ما ادبیاتیها
بعدشم دوستان کمی میترسم دکتری شرکت کنم امسال هم شرکت نکردم همه اش احساس میکنم آماده نیستم،چیکار کنم؟

ادیب
دی ۲۲, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۷ ب٫ظ

سلام ارغوان
شرکت می کردی بهتر بود

ملیکا بهادری
دی ۱۴, ۱۳۹۳ ۵:۴۰ ب٫ظ

من که هیچ شما چی//؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟من ک زیر ۲۰ شدم۱۹/۵

شیرین
آذر ۲, ۱۳۹۳ ۶:۳۱ ب٫ظ

با سلام
من میخوام آزمون دکتری شرکت کنم هنوز دفاع نکردم ولی خیلی دوست دارم زودتر شروع کنم که امید داشته باشم،خوشحال میشم دوستان محترم منو راهنمایی کنن

راهنما
آذر ۱۰, ۱۳۹۳ ۹:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  شیرین

در چه زمینه ای؟
اگه پست های سایر دوستان رو بخونید خودش کلی راهنمایی هستش

soheil
آبان ۲۷, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۰ ق٫ظ

سلام
به امید قبولی هر چه مطلوب تر هممون در آزمون دکتری
ان شاالله

ساسان
مهر ۱۳, ۱۳۹۳ ۹:۱۶ ب٫ظ

با سلام خدمت بچه های خوب . تعدای جزوه دارم اگر مایلید براتون بفرستم

مایلم!
مهر ۱۶, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  ساسان

سلام اگه استعداد تحصیلی مسیح خواه رو داری من می خوام

سروش،ادبیات
مهر ۲, ۱۳۹۳ ۹:۳۸ ب٫ظ

مهران جان کجا قبول شدی؟

ادبیات93
مرداد ۲۹, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۴ ب٫ظ

یادش بخیر دوستان ادبیاتی اینجا بودند انگار خشکسالی اومده کسی نیس

خطاب به دکترهای آینده ادبیات
اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۳ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

از دوستان پذیرفته شده اگر کسی قصد فروش منابع،جزوه یا بسته آموزشی دکتری مدرسان شریف را دارد.بنده خریدارم

ندا
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۹:۰۴ ب٫ظ

بچه‌ها من دنبال یه پایه می‌گردم برای کنکور سال آینده. کسی هست؟

مهران
اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۳ ۹:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

داشتن همراه و هم فکر خوبه ولی در این زمینه کی می تونه کاری براتون بکنه؟ اهم کار بر عهده ی خودته
یا علی! آن آزمون دکتری ۹۴ و این ۸ ماه پیش رو! تا چشم به هم بزنی رسیده!

م
خرداد ۲۱, ۱۳۹۳ ۱۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

پایه؟

سمانه ادبیات
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۶ ق٫ظ

سلام آقا سروش. مهران رو نمی دونم اما اینجا هیچکس نه از رتبه اش نوشت نه درصداش و نه هیچ راهنمایی دیگه ای. فقط زمانی که کنکور داده بودیم بازار فضل فروشی خیلی گرم بود. دریغ از اینکه الان بدونیم کدوم یکی از این دوستان درست می گفتن و کدوم رتبه خوبی آوردن و خلاصه یه چیزی یاد بگیریم. خیلی تو این صفحه دنبال راهنمایی شدن نباش. حیف ادبیات

سروش،ادبیات
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۱ ب٫ظ

سلام سمانه
من خوارزمی و فردوسی و زاهدان شبانه دعوت شدم.
مهران هم که خودش گفت.

سروش،ادبیات
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۹ ب٫ظ

سلام آقا مهران ممنون از راهنمایی های خوبت
رتبه ات چند شد؟ کجا دعوت به مصاحبه شدی؟

مهران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۵:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  سروش،ادبیات

سلام سروش جان
من چمران اهواز ، اصفهان(شبانه و روزانه) و پیام نور دعوت شدم

مهران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۶:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

۱۸۸

سروش،ادبیات
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

ممنون مهران جان
برات آرزوی موفقیت میکنم
من هم خوارزمی و فردوسی و زاهدان
دعوت شدم(همه شبانه)
موندم که برم یا نرم…..
نظرت چیه؟

مهران
اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۳ ۹:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  سروش،ادبیات

سروش جان علاقه، شرایط اقتصادی -اجتماعی و نظر خودت شرطه ولی به نظرم زمان خیلی زود میگذره ، بعداً شاید افسوس بخوری چرا نموندی سال بعد روزانه بری

سمانه ادبیات
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  سروش،ادبیات

سلام سروش جان. بهت تبریک می گم. انشالله قبول بشی. بله بنده هم نوشتم مهران رو نمی دونم چون دیدم که یه کامنت طولانی برای راهنمایی بچه ها نوشته بود. دستش درد نکنه. منظورم سایر دوستان و نیز در فاصله زمانی اعلام رتبه ها تا انتخاب رشته بود. خود بنده چون دانشگاه آزادی هستم هیچ اطلاعات خاصی نداشتم. مثلا اصلا نمی دونستم بین دانشگاه های شیراز و اصفهان و اهواز و سبزوار و… کدوم بالاتره کدوم پایین تر. کدوم به رتبه من می خوره و… . فقط همین چندتا دانشگاه معروف تهران و علامه و بهشتی اینارو می شناختم که اصلا به رتبه من نمی خورد. اینجا هم از روزی که نتایج اعلام شد دیگه هیچکس نیومد. در نتیجه همینجوری انتخاب رشته کردم و مجاز هم نشدم و بعدا یکی از آشناها گفت خیلی افتضاح انتخاب رشته کردی. انشالله دانشگاه آزاد. موفق باشی دوست من.

سروش،ادبیات
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۴ ق٫ظ

سپاس سمانه خانم
برات آرزوی موفقیت می کنم
هرجا رفتی چه آزاد و چه سال بعد دولتی،موفق باشی
منم احتمال زیاد نرم

سمانه ادبیات
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۳ ۱۱:۳۷ ب٫ظ

ممنون مهران جان از راهنمایی های خوبت. موفق باشی دوست من.

مهران
اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۳ ۱:۲۵ ب٫ظ

سلام دوستان ادبیاتی فردا دعوت به مصاحبه ها میاد امیدوارم کسانی که مجاز شدند نتیجه زحماتشون رو بگیرند.کسانی هم که نشدند برای سال آینده برنامه ریزی کنند . راستش من زیاد وقت نمیکنم به این صفحه سر بزنم ولی هر وقت بیام همه ی نظرات دوستان رو می خونم. به نظر من شما حرف ها و پیشنهاداتتون رو بذارید. درسته گاهی کسی اظهار نظر نمی کنه ولی مطمئنم در نهایت تعداد زیادی می خونند و استفاده می کنند. برای سمانه ، ندا، مینا و سایر ادیبان این سایت آرزوی پیروزی می کنم. تاریخ ادبیات یه جورایی داره غیر قابل خوندن میشه! چون تقریباً هرسال به نحوی داوطلب رو سورپرایز می کنند! با این روند من پیش بینی می کنم سال آینده چند سوال از تاریخ ادبیات جهان بیاد!! من خودم هرکاری که کردم نتونستم با زمان هماهنگ بشم و باز وقت کم اوردم اما فکر می کنم شرکت در چند آزمون شبیه سازی قبل از کنکور (مثل مدرسان شریف) کمک شایانی به داوطلب می کنه به نظرم برای سال اینا راهگشاست: لغات۵۰۴ و ۱۱۰۰ واژه و تمرین چند متن درک مطلب (زبان)، حل تست های کلیه گروه های کنکور دکتری از سال ۹۰ تا ۹۳ برای استعداد مرزبان نامه، بیهقی،گلستان،جهانگشا و تعاریف مفاهیم عرفانی یکی از کتب صوفیه ( نثر ) مثنوی،خاقانی، انوری( شعر )، سبک شناسی،بیان، معانی شمیسا، عروض ، کتاب همایی، در ضمن تجربه ی چند سال اخیر میگه گاهی دونستن محتوای کلی یک اثرمثلاً تاریخ بیهقی گاهی از اشراف بر جزییاتش برای حل تست ها مفید تره.… ادامه نظر»

ندا
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

چرا مجازات؟ سپاس برای راهنمایی‌های خوبتون.
من رزومه بدی ندارم. البته شاید رزومه دوستان خیلی بهتر باشه. من دو تا مقاله علمی پژوهشی دارم و یه علمی ترویجی و یه مقاله همایشی. مشکل اینه که مجاز نشدم! زبان بلد نیستم و مدتی دور بودم از فضای ادبیات. شاید به همین خاطر بوده که مجاز نشدم. به هر حال امیدوارم امسال مثل پارسال نشه. باز هم سپاس برای راهنمایی‌هاتون

مینا
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۳ ۹:۴۵ ب٫ظ

سلام.امیدوارم کسی منو راهنماییم کنه.سوالات تاریخ ادبیات امسال از شاعرای معاصر بود.منبع این سوالا از کدوم کتابه.مثل سوالی که درمورد ابتهاج و بهبهانی بود.
یه سوال دیگه:
چیکار میشه کرد که وقت کم نیارم.چطور رو تست زنی تمرین میکنین.
همه بیهقی رو می خونین؟مثنوی رو چیکار می کنین؟

ندا
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۳ ۷:۱۶ ب٫ظ

بچه‌ها میشه منابعی هم به ما معرفی کنید؟ برای درس‌های تخصصی.

سمانه ادبیات
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۳ ۲:۳۹ ب٫ظ

جدا بچه های ادبیات کجان؟
اونهمه بحث و فعالیت سر جواب سوالا اونوقت الان!!!!!!
الان بود که باید از تجربیات هم استفاده می کردیم که کدوم دانشگاه بهتره کدوم استاد کجاست و… تا بتونیم بهتر انتخاب رشته کنیم.

ندا
اردیبهشت ۱, ۱۳۹۳ ۹:۵۶ ب٫ظ

سلام دوستان
میشه رتبه ها و درصدهاتون رو برای ما که مجاز نشدیم بنویسید.
سپاس

ادبیات93
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

سلام عزیز تخصصی۶۰.استعداد۲۱ .زبان صفرشدم/رتبه ۶۹امیدوارم موفق باشید خواهرم.

ندا
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۳ ۷:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیات93

سپاس

مهدی
فروردین ۳۱, ۱۳۹۳ ۷:۴۵ ب٫ظ

سلام دوستان چه خبر از رتبه هاتون؟

سلام
اردیبهشت ۱, ۱۳۹۳ ۷:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی

سلام من زیر صد شدم شما ها چ کردید؟

سمانه ادبیات
فروردین ۳۱, ۱۳۹۳ ۳:۲۱ ب٫ظ

سلام دوستان نتایج اومد. من مجاز شدم اما رتبه ام اصل خوب نیست. انشالله همه موفق باشید. راستی شما بطور مستقیم میاید این صفحه؟ آخه لینک جدایی نداره و من هی می رم صفحه های قبل تا برسم به صفحه ی تبادل نظر در خصوص… خیلی وقت گیره خواستم ببینم شما از آدرس کوتاه تری میاید؟

سمانه ادبیات
فروردین ۳۱, ۱۳۹۳ ۵:۰۸ ب٫ظ

خودم پیدا کردم. مرسی. نیستیدا!!!!
کجایین پس؟ بیاین ببینیم چکار کردین

سمانه ادبیات
فروردین ۳۰, ۱۳۹۳ ۸:۴۱ ق٫ظ

سلام. این صفحه بسته شده؟
آخه مگه می شه این همه روز کسی نیاد سر بزنه؟
شاید ادبیاتی ها رفتن یه جای دیگه من نمی دونم

مهدی
فروردین ۳۰, ۱۳۹۳ ۳:۱۴ ب٫ظ

سلام بسته نشده نمیدونم ادبیاتیا چی شدن بچه های همه رشته ها فعالند بجز ما

ساسان
فروردین ۳۰, ۱۳۹۳ ۸:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

سلام! ما می اندیشیم پس هستیم.

هوشنگ
فروردین ۳۰, ۱۳۹۳ ۸:۳۷ ب٫ظ

سلام بر همه ی عزیزان نازک طبع!
بچّه های ادبیّات به خاطر این همه انتظار و امروز و فردای سنجش قهر کرده اند؛ چون طبعشان ظریف است و این چیزها را برنمی تابند. به امید خدا فردا نتایج می آید و اکثر بچّه ها برای روزانه مجاز می شوند. به امید پیروزی و شاد کامی برای دوستان عزیز!

ابوالقاسم
فروردین ۳۱, ۱۳۹۳ ۱:۵۴ ب٫ظ

سلام برب ادبیاتی ها امیدوارم سه چار ساعت دگه خوشحال باشین.همه منتظر اعلام نتایجیم وگرنه من خودم هردفه اینجا سرزدم خبری نبود.تپانشاالله ازامروز دورهم جمع باشیم.

بهمن
آبان ۲۶, ۱۳۹۳ ۹:۰۸ ق٫ظ

سلام خوبین من خودم تازه فوق رو تموم کردم میخام جایی مشغول بشم بعد اگه خدا بخاد دکترا شرکت کنم شما دکترا هم هستین؟

مهدیm
فروردین ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۰ ق٫ظ

بچه های ادبیات کجایین پس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سمانه ادبیات به m
فروردین ۱۸, ۱۳۹۳ ۳:۳۶ ق٫ظ

سلام دوست من. من پاسخ شما رو تازه دیدم. تو جزوه کلیات ادبی مدرسان شریف جناس لاحق رو زیر مجموعه ی جناس مضارع نوشته. انواع جناس رو شماره گذاری کرده
۱…..
۲…..
۳….
۴ک جناس مضارع. و جناس لاحق رو در این شماره آورده. مثل سایر تقسیم بندی هایی که انواع دیگه ی جناس رو انجام داده. حالا یا اون بد نوشته یا من بد برداشت کردم. به هر حال حاصل تجربه امسال من این شد که هیچ چیز بهتر از خوندن خود کتاب نیست.

نگار ادبیات
فروردین ۱۸, ۱۳۹۳ ۳:۳۲ ب٫ظ

در کتاب همایی چنین زیرمجموعه ای نیومده ولی بعید نیست که دکتر شمیسا در نگاهی تازه به بدیع اینجوری تقسیم کرده باشن.

مهدیm
فروردین ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  نگار ادبیات

سلام
دوست عزیز در کتاب شمیسا هم چنین تقسیمی وجود ندارد.من نگاه کردم.

مهدیm
فروردین ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۹ ق٫ظ

سلام دوست عزیز امیدوارم موفق باشید.
درصدهاتون چند شدن؟

سمانه ادبیات
فروردین ۱۷, ۱۳۹۳ ۸:۴۸ ق٫ظ

سلام به دوستان و مدیر محترم . امیدوارم سال خوبی رو شروع کرده باشید. بچه های ادبیات کجایید پس؟ هنوز تو تعتیلاتین؟ :)

sima
فروردین ۹, ۱۳۹۳ ۶:۰۰ ب٫ظ

سلام .من هر چی سعی میکنم نمیتونم سوالات و کلیدشون رو دا . نلود کنم .لطفا راهنمایی کنید.ممــــــــــــــــنون

نگار ادبیات
فروردین ۱۸, ۱۳۹۳ ۳:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  sima

سلام. توی سایت سنجش هم هستن

زارع
فروردین ۸, ۱۳۹۳ ۰:۱۶ ق٫ظ

پس محسن جان چه طور شده است !!!! فردی رتبه۹۰ را کسب کرده با درصد های زیر؟
تخصصی ۵۰
استعداد ۳۰
زبان ۳۰
و فردی دیگر رتبه ۴۰ شده است با درصد های زیر
اختصاصی ۶۲
استعداد۱۸
زبان ۲۸
حالا چه طور شده شما ۱۲۰۰ شده اید شما که با این درصد ها اختلاف زیادی ندارید به خصوص با رتبه ۹۰

محسن
فروردین ۸, ۱۳۹۳ ۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  زارع

زارع جون به خدا درصدهام واقعی ولی یه سری دوستان با این درصدهای؟؟؟؟ نمی دونم می خواهند چی بکنند؟۱
اگه می خواهید براتون بفرستم.

شریفی
فروردین ۷, ۱۳۹۳ ۷:۴۴ ب٫ظ

عجب حرفی میزنی علی جون!!!!
منظورم از بین تمام سوالات زبان گزینه های ۳ رو زده بودم یعنی تمام سوالات زبان رو شانسی فقط کزینه ۳ رو پر کرده بودم نه یک سوال!!!

m
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۵:۵۲ ب٫ظ

دوستان عزیز در مورد استعداد تحصیلی هم نظر بدین

m
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۵:۱۲ ب٫ظ

با سلام
سال نورو به همه دوستان تبریک عرض می کنم امیدوارم سالی سرشار از موفقیت و کامیابی در انتظار شما باشد.

شریفی
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۶:۵۰ ق٫ظ

دوستان خودتونو ناراحت نکنین
این اقا هوشنگ که میگن زبان رو سال گذشته ۲۷ زده فکر نکنین کار بزرگی کرده چون ۲۷ درصد ۹۲ معادل صفر درصد امسال هستش به دلیل نداشتن نمره منفی من خودم شانسی سال قبل فقط گزینه ۳ رو پر کرده بودم ۲۲ درصد شده بود!!!!!!!

علی
فروردین ۷, ۱۳۹۳ ۶:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  شریفی

جطور با یک سؤال شانسی بیست ودو درصد زدی!؟ آفا هوشنگ راست میگه نه تو!

ادبیات
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۰:۱۸ ق٫ظ

سلام دوستان امسال سوالات بخش نظم ادبیات فارسی خیلی خیلی !!!سخت بود ۳ برابر سخت تر از سال ۹۲ الان که از امتحانات ۲۰ روز گذشته من چند تا ازجوابات نظم رو درست نمیدانم اصلا جواب ندارند یا
اگرجوأب داشته باشند کلید سازمان سنجش غلط هستش
کلا که نظم من رو افسرده کرده وباعث شده میانگین تخصصی ام از ۵۰ به ۴۰ برسه
امان از نظم!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بامن موافقید؟؟؟؟؟؟

ادبیات
فروردین ۵, ۱۳۹۳ ۹:۵۷ ب٫ظ

اختصاصی ۵۷
زبان ۳۷
هوش ۳۵
رتبه کل ۳

محمد رضا
فروردین ۵, ۱۳۹۳ ۵:۴۹ ب٫ظ

درصد سال ۹۲
تخصصی ۴۹
زبان ۲۵
استعداد ۲۸
رتبه ۱۱۴

m
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۵:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  محمد رضا

سلام دوست عزیز عیدت مبارک
درصدهای خودتون هست؟

اکبر
فروردین ۵, ۱۳۹۳ ۱۲:۳۰ ب٫ظ

رتبه ۲۲۶ پارسال:
اختصاصی ۴۴
استعداد ۱۰
زبان۱۵

هوشنگ
فروردین ۵, ۱۳۹۳ ۱:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  اکبر

با سلام و تبریک سال نو به اکبر آقا و همه ی دوستان!
چه طور ممکن است! درصد دروس تخصّصی سال گذشته ی خود من دقیقاً چهل و پنح و شصت و هفت استعداد چهارده و هفده و زبان انگلیسی بیست و هفت و چهارده و رتبه ام با سهمیه ی عادّی ۹۶۷ بود و دوره ی روزانه مجاز نشدم؛ ولی دوستمان اکبر آقا با این درصدها رتبه اش ۲۲۶ شده است!؟ یعنی معدّل و دانشگاه و احیاناً سهمیّه این اندازه( اختلاف رتبه ۷۴۱) تأثیر دارد!؟ در سازمان سنجش چه خبر است!؟

محسن
فروردین ۷, ۱۳۹۳ ۹:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  اکبر

سال ۹۲ رتبه ۱۲۰۰
اختصاصی ۴۵
استعداد۱۰
زبان ۲۲
کارنامه ام موجود است لطفا آمار سرکاری ندهید!لازم باشه رو سایت می گذارم

حسن
دی ۱۸, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  محسن

امکان ندارد
رنبه من شد ۱۲۰۰
زبان سفید
استعداد۳۰
تخصصی ۳۱

ودیعه
فروردین ۹, ۱۳۹۳ ۰:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  اکبر

سلام اکبر آقا من سال گذشته با این درصدها
:اختصاصی ۴۸/۵
استعداد ۱۰
زبان ۲۷
و در ضمن با تاثیر معدل ۱۸/۲۸رتبم ۴۵۶ شد شما چه طور با کمتر از اون ۲۲۶ شدید؟

دانشجوی دکتری ادبیات
فروردین ۳, ۱۳۹۳ ۶:۲۳ ب٫ظ

باعرض سلام و تبریک سال نو؛
دوستان عزیز، من پارسال پراسترس ترین سال عمرم رو پشت سر گذاشتم واز ایام نوروز تا شهریور خواب و خوراک نداشتم!از بس درگیر محاسبه درصد و نمره و شانس و…بودم که تا مرز جنون پیش رفتم!…پیشنهاد من به همه ی دوستان عزیز ادبیاتی این است که سعی کنید تا زمان اعلام نتایج اولیه ذهنتان را به امور دیگر مشغول کنید(میدونم سخته!)و حال که تلاش خود را کرده اید دنباله ی کار را به خدا واگذار کرده و به او توکل کنید

سوده-ادبیات
فروردین ۴, ۱۳۹۳ ۴:۵۴ ب٫ظ

سلام دوست عزیز
میشه از رتبه و درصد و دانشگاهتون بگید
مرسی
سال خوبی داشته باشی:)

دانشجوی دکتری
فروردین ۵, ۱۳۹۳ ۲:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  سوده-ادبیات

رتبه :۱۶۳؛ درصدها:اختصاصی:۵۰/زبان:۳۶/استعداد:۲۷/معدل:۱۶:۷۲/از پنج انتخاب،یزد هرمزگان و یاسوج قبول شدم و انتخاب اولم هرمزگان بود

سوده-ادبیات
فروردین ۸, ۱۳۹۳ ۰:۳۷ ق٫ظ

مرسی دوست عزیز
من امسال فقط میتونم به خاطر شرایطم فقط دانشگاه های تهران، اصفهان و شیراز و فقط روزانه برم، به خاطر همین یه مقدار نگرانم
برام دعا کنید.

محمد به هوشنگ
فروردین ۱, ۱۳۹۳ ۲:۱۸ ب٫ظ

با سلام و عرض تبریک عید به همه دوستان ادبیاتی و آقا هوشنگ عزیز
ممنون از توضیحتون راجع به آب عنب.
اما آقا هوشنگ خوب به جمله خوئتان دقت بفرمایید « اب عنب به خودی خود که شراب نیست بعداً و پس از طی کردن مراحلی به شراب تبدیل می شود»

خودتان می فرمایید «بعداً»
بعدا به شراب تبدیل می شود. درسته؟
پس فعلا آب عنب است.
در این بیت منظور شاعر از آب عنب شراب است دوست عزیز.
یا به قول خودتان همان شرابی که آب عنب بعدا به آن تبدیل می شود.
پس شرابی که قبلا آب عنب بوده می شود مجاز به علاقه ماکان

اگر طبق فرمایش شما مجاز به علاقه مایکون باشد پس منظور شاعر از آب عنب شراب نیست بلکه چیزی است که بعدا (ما یکون)به آن تبدیل می شود. پس آقا هوشنگ عزیز! لطفا بفرمایید این آب عنب بعدا به چه چیزی قراره تبدیل بشه؟؟؟؟؟؟
ممنون

محسن
فروردین ۱, ۱۳۹۳ ۹:۳۳ ب٫ظ

دقیقا صحیح ه اما در جمله ی «پس شرابی که قبلا آب عنب بوده می شود مجاز به علاقه ماکان » با ید بگویید پس آب عنب که بعدا شراب می شود مجاز به علاقه ما یکوناست. با تشکر

مهران
فروردین ۱, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

آقا محسن آب انگور رو که در جام مرصع نمیریزند که بخورند! این شرابه! و شاعر به مجاز به اون آب عنب گفته

سمانه ادبیات
فروردین ۱, ۱۳۹۳ ۱:۱۴ ب٫ظ

رسید مژده که از کوچه یار می گذرد
دلا بیا به تماشا که بهار می گذرد

مدیر عزیز،
دوستان گرامی
بهترین ها رو براتون آرزومندم،
عیدتون مبارک :)

جعفر
فروردین ۳, ۱۳۹۳ ۹:۳۵ ب٫ظ

سال نو مبارک باد بر شما وتمام ادب دوستان در سراسر جهان

هوشنگ
فروردین ۱, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۸ ق٫ظ

ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی
از این باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی
«حضرت حافظ»
عید باستانی نوروز را صمیمانه به همه ی دوستان گروه زبان و ادبیّات فارسی و مدیر محترم سایت تبریک می گویم و برای همه ی عزیزان آرزوی پیروزی و شاد کامی دارم.

مهران
فروردین ۱, ۱۳۹۳ ۱:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  هوشنگ

هوشنگ عزیز نوروز به کام، لبت پر شکوفهی خنده باد

مهران
اسفند ۲۹, ۱۳۹۲ ۹:۴۶ ب٫ظ

این هم چند تا از رباعی های من که به دوستان داوطلب دکتری رشته ادبیات تقدیم می کنم

امشب شب دود کردن اسپند است
هنگام به لب نشاندن لبخند است
نوروز نمای دیگر از گلهایی ،
کز عاطفه بر لب تو می رویند است

****
بی حس تو جنس دسته گل از چوب است
در سینه به جای امنیت آشوب است
این نکته همیشه بر دلم مکتوب است،
تا یاد تو هست حال من هم خوب است

****
شادی به وفور می کنم من با تو
احساس غرور می کنم من با تو
چون رود میان بستر اطمینان
هر لحظه عبور می کنم من با تو
***

با مهر،به مهربانان ادبیاتی ، مهران

مهران
اسفند ۲۹, ۱۳۹۲ ۹:۴۰ ب٫ظ

سال نو مبارک دوستان

تینا راد ادبیات 93
اسفند ۲۹, ۱۳۹۲ ۹:۲۴ ب٫ظ

سلام دوستان ادبیاتی سال نو شما مبارک
به امید موفقیت. الهی آمین

محمد به هوشنگ
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۱۰:۴۴ ب٫ظ

سلام آقا هوشنگ
شما که می فرمایید سوال ۶۴ جوابش مایکون درستهو آب عنب شراب نیست. توضیح بفرمایید آی عنب اینجا چیست که مجاز به علاقه مایکون است؟
ممنون

مهران
اسفند ۲۹, ۱۳۹۲ ۰:۴۲ ق٫ظ

بچه ها دقت کردید که «هوشنگ» از گزینه هایی که خودش زده دفاع می کنه و کاری به درست و غلط بودنش نداره!!!!
ایشون فکر می کنند سازمان سنجش با توجه به بحث هایی که ما می کنیم کلید رو عوض می کنه!
نه جانم! اینجوری نیست.سازمان سنجش جواب این گزینه رو اشتباه داده!
حالا درباره ی همین سوال ۶۴ نگاه کنید ببینید دو استدلال کاملاً متناقض داشته!

«آقا شهرام مطمئن باش پاسخ سؤال ۶۴ مجاز به علاقه ی ما یکون درست است؛ عنب را گفته و درخت مو( انگور) را اراده کرده است؛ یعنی چیزی که در آینده به وجود می آید.»

فکر می کنم به شرح خطیب رهبر که نگاه کرده حالا اینجوری توجیه می کنه که آب عنب فلان و بهمانه!
بابا به خدا منظور از آّب عنب چیزی جز شراب نیست!

هوشنگ
اسفند ۲۹, ۱۳۹۲ ۱۰:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  مهران

جناب مهران! سازمان سنجش به هیچ مجه حتّی یک سؤال را هم تغییر نخواهد داد؛ قرار شد اینجا بحث ادبی کنیم نه این که به هم حمله کنیم! من نظرم را گفتم شما هم نظر خود را با دلیل بفرمایید؛ امّا دیگر حق توهین نداری. اتفاقا من اصلا توجّهی به شرح خطیب رهبر نکرده ام. نباید هر چه به ذهنت می آید در یک سایت رسمی بنویسی و منتشر کنی و دیگرا را تخطئه کنی! به جای این کارها برو دانش ادبی خود را بیشتر کن.

ادبیاتی
فروردین ۲, ۱۳۹۳ ۶:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

دوستان! اگه دقّت کرده باشید، در ابتدای کلید ،سازمان گفته این پاسخ نامه مستند نبست، من خودم سال ۸۷ که ارشد قبول شدم طبق پاسخ نامه ی اولیه، مسائل ادبی رو ۵۸ زدم؛امّا اعتراضاتم رو با سند و ارجاعاتی که دادم، کارنامه که اومد مسائل ادبی رو ۷۱ شدم.مطمئن باشید که دفاع از جواب های صحیح ، نه جواب هایی که خودمون زدیم و می گیم درسته، بسیار، تاثیر گذاره.
«دلتان به نور خدا منوّر
مشام جانتان به شمیم بهار معطّر
لطف روزگار بر ایامتان مقرّر»
به امید پیروزی و برکامی برای تمام دوستان ادبیاتی ام.

m
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۵:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

سلام آقا مهران عیدتون مبارک
کاملا با شما موافقم ایشون در پاسخگویی به بنده ادبیات گفتاری توهین آمیزی به کار بردن واقعا متأسفم منم برخی جوابام با کلید سنجش متفاوت هست ولی دلیلی نمی بینم از آنها دفاع کنم چون با دقتی که کردم دیدم کلید سنجش صحیح هست بجز در چند مورد.

هوشنگ
اسفند ۲۹, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۲ ق٫ظ

سلام آقا محمد!
من که هر چه می گویم متأسّفانه دوستان حرف خود را می زنند. در علاقه ی ماکان شاعر یا نویسنده، چیزی را می گوید که قبلا! بوده است. مانند عطّار که خاک را گفته و انسان را که از خاک خلق شده را اراده کرده است( ز خاک آفریدت خداوند پاک) امّا در علاقه ی ما یکون بر عکس این است؛ یعنی چیزی را می گوید که بعدا به آنچه مورد نظر شاعر است تبدیل می شود. مثل همین آب عنب، اب عنب به خودی خود که شراب نیست بعداً و پس از طی کردن مراحلی به شراب تبدیل می شود. امید است باز هم دوستان ناراحت نشوند و شروع به پرخاش نکنند و فقط نظر خود را بگویند. سنجش که کاری به این بحث های ما ندارد.

رضا
فروردین ۱, ۱۳۹۳ ۲:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  هوشنگ

باسلام نظرآقاهوشنگ درسته به شراب مجازا می گوییم انگوریعنی قبلا انگور بوده به علاقه ماکان

مهشید/ادبیاتی به رضا.
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۰ ب٫ظ

سلام!اققا رضا احساس میکنم خیلی مشتاق هستی که حتما امسال قبول بشی ناامید نباش بعضی موقع معجزاتی رخ میده که ما بی خبریم شاید درکلید نهایی اینقدر تغییرات اساسی قایل بشن که ما به درصدهایی برسیم که خودمون هم باورمان نشه.من رتبه ی چهل امسال همکارم میباشه ذقیق اختصاصی ۶۳؛زبان ۲۸.واستعداد۱۸زده بود میانگین ۴۹.پارسال خودم اختصاصی ۳۵.استعداد۳۰.وزبان۱۲.رتبه ام بالای ۱۶۰۰شد اما دقیق تو ذهنم نیست رتبه ام. ازبس ناراحت بودم اون موقع وحتی مجاز نشدم امیدمون را نباید از دست بدیم فعلا خوش باش عیدرا.درضمن اقا مهران درصدهای این چندسال شما که عالی بودتد.متاسفانه من از ۸۴اختصاصی که زدم دقیق ۳۰غلطی که دارم همه اش در دو گزینه ای ها شک به وجود میامد برام دقتتم خیلی پایینه امسال را فکر نکنم قبول بشم .عید همگی شما بچه های ادبیات مبارک باد!

رضا ادبیات
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۰۹ ب٫ظ

ایادر مورد رتبه ۴۰ هم اطلاعات غلط هست؟؟؟؟؟؟؟؟دوست M

رضا ادبیات
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۰۵ ب٫ظ

حالا دوست m عزیز به نظر شما کسی با
اختصاصی۵۷
زبان۳۵
استعداد۳۵
رتبش چند میشه؟؟؟؟؟ خواهشم میکنم صادقانه جواب بدین

مهران
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

به نظر من رتبه ای زیر ۴۰ خواهد داشت

دانشجوی دکتری ادبیات
فروردین ۳, ۱۳۹۳ ۶:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

با سلام؛اگه این درصدهای کنکور امسالتون هست به نظر من حداقل باید زیر ۵۰ باشید

m
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۵:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

سلام آقا رضا عیدتون مبارک
اگر درصد امسال باشد رتبه اش زیر۲۰ شاید بهتر هم باشد. چون امسال زبان منفی داشت به همین خاطر گفتم.به عبارتی ۲۵ درصد پارسال یعنی صفر امسال چون همه پارسل الکی پر کردن. تخصصی هم امسال نظم و کلیاتش سخت بودن عربی هم دشوار بود.

m
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۵:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

آقا رضا اگه درصدهای سالهای قبل باشه رتبه اش زیر ۵۰ هست. نمیدونم منظورت امساله یا سال قبل؟

m
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۵:۳۷ ب٫ظ

در مورد کلید سوالات به نظر بنده در سوال ۶۴ گزینه ۴ ماکان درست هست که اشتباه زدهسوال ۶۵ جناس لاحق درسته که جز گزینه ها نیست؟ کتاب علامه همایی و شمیسا مبین این امر هست.بقیه سوالات کاملا درست هست دوستان با دقت بیشتر سوالات را بخونند متوجه میشند.

هوشنگ
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۷:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  m

با درود!
برادر من پاسخ سؤال ۶۴ مایکون است و سؤال ۶۵ جناس مضارع. من واقعاً تعجّب می کنم چه طور ممکن است کسی که می خواهد وارد دوره ی دکتری شود؛ همین طوری نظر می دهد!؟ « آب عنب» شراب نیست اگر این گونه باشد پس آب انگوری که مردم می خورند شراب است و حرام. ( یاد و باد) هم طبق نظر استاد همایی جناس مضارع( لاحق) است؛ خود شما هم به لاحق بودن آن اشاره کرده ای. استاد همایی در تعریف جناس مضارع در کتاب بسیار معتبر فنون بلاغت و صناعات ادبی می فرماید:« آنست که دو رکن جناس در حرف اوّل یا وسط مختلف باشند.»( همایی، ۵۶:۱۳۷۰)

m
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۵:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  هوشنگ

دوست عزیز آقا هوشنگ عیدت مبارک
بنده نظر شخصی خودم را براساس کتاب علامه همایی و شمیسا گفتم شما لطفا کتاب رو نگاه کنید بعد نظر بدید هر دو نویسنده جناس مضارع و لاحق را دو نوع مختلف جناس می دانند اگر دو رکن جناس در حرف اول یا وسط باهم اختلاف داشته باشند اگر حروفشان قریب المخرج باشد مضارع مثل رحمت زحمت و اگر بعید المخرج باشند لاحق هست مثل یاد باد.بنده هم گزینه مضارع رو زدم ولی معتقدم سوال از دقت کافی برخوردار نیست. در مورد آب عنب هم اصلا نیاز به توضیح نیست به قول خودت آب عنب بعدا به شراب تبدیل می شود پس اول آب عنب بوده بعد میشه شراب درسته؟مجاز به علاقه ماکان هم دقیقا همین است . برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به کتاب های معانی و بیان تجلیل؛شمیسا؛کزازی و …

سمانه ادبیات
فروردین ۱, ۱۳۹۳ ۱:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  m

سلام دوست عزیز. خب جناس لاحق یکی از زیر مجموعه های جناس مضارع است. یعنی جناس مضارع براساس قریب المخرج یا بعید المخرج بودن به انواع مختلف از جمله لاحق تقسیم می شود.

m
فروردین ۶, ۱۳۹۳ ۵:۳۱ ب٫ظ

سلام عیدتون مبارک
ببخشید بنده هم گزینه جناس مضارع رو زدم ولی جواب درست لاحق است جناس لاحق زیر مجموعه جناس مضارع نیست. رجوع کنید به کتاب لامه همایی

ahp
فروردین ۱۲, ۱۳۹۳ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  m

موافقم . دقیقا نظر منم همینه . البته در سوالات هوش هم چند مورد از جمله مورد فروشگاه اشتباهاتی وجود داشته.

ادبیات 93
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۴:۰۹ ب٫ظ

اختصاصی ۵۳
زبان ۳
استعداد ۵۲
رتبم چند میشه تقریباً؟
مجاز میشم به نظرتون؟

m
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۵:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیات 93

سلام دوست عزیز اگه درصداتون دقیق باشه رتبتون زیر دویست هست ایشالا

رضا ادبیات
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۳:۰۱ ب٫ظ

اقا مهران برا من یک سوال عجیب پیش اومده؟؟؟؟؟؟
سال ۹۲ بادرصد
اختصاصی ۴۹
استعداد ۲۰
زبان ۳۰
رتبه ۹۰ را کسب کردند. و یکی هم با تخصصی ۶۲
استعداد ۱۷
زبان ۲۸
رتبه ۴۰ رو کسب کردن
پس قاعدتا شما هم باید سال پیش بادرصدی که گفتی رتبت باید زیر ۱۰۰ میشد؟؟؟؟؟
چه طور ۶۰۰ شده؟
والا من که گیج شدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

m
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۵:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

سلام آقا رضا
اطلاعات غلط به شما دادن با اون درصدا عمرا کسی رتبه اش ۹۰نمیشه ایشون رتبه اش دوربر ۳۵۰ تا ۴۰۰ بوده

m
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۵:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

سلام آقا رضا
به شما اطلاعات غلط دادن عمرا کسی با اون درصدا رتبه اش ۹۰نمیشه رتبه ایشون با اون درصدا بالای ۳۵۰ هس صدرصد شک ندارم چون دوستم با این درصدا با کمی اختلاف ۳۸۰ شده بود

مهران
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

تخصصی ۶۲ که باید زیر ۴۰ باشه عجیب نیست

سروش،ادبیات
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

من سال ۹۲ با درصد های زیر رتبه ام ۴۲۰ شده
تخصصی ۴۸
زبان۲۴
استعداد۲۵

رضا ادبیات
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۱۰:۲۰ ق٫ظ

من واقعا تو یک چیزی موندم؟؟؟!!!!بچه های رشته های دیگه علوم انسانی مثل اقتصاد،تاریخ ،فلسفه،جغرافی، علوم تربیتی،نظراتشون رو که میخونی به زور تونستند اختصاصی رو ۳۰ بزنند بعد رشته ما ادبیات فارسی که ادعای سخت بودنش رو میکنیم هر کی اینجأ نظر گذاشته حداقل اختصاصی رو ۵۰ زده !!!! یعنی ادبیأت این قدر رشته آسانی شده یا سوالات امسال خیلی ابتدایی بوده؟؟
یا هممون با آمارهای الکی سر کاریم؟؟؟

هوشنگ
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۱۲:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

سلام!
تا نتایج نیاد هیچی معلوم نیس. بهتره به جای وقت تلف کردن بریم بخونیم؛ چون این کار فایده ای نداره.

محسن
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

تخصصی ۵۴ زبان صفر استعداد ۱۰ معدل ۱۷به نظرتون رتبه چند می شم؟

مهران
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

محسن جان حتماَ روزانه مجاز میشی
احتمالا زیر۲۵۰

محسن
اسفند ۲۹, ۱۳۹۲ ۸:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

بسیار سپاس انشا الله که چنین باشه ممنون که داری وقت میذاری واسه ی ماها.

دانشجوی دکتری ادبیات
فروردین ۳, ۱۳۹۳ ۶:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

آره والا! به نکته ی جالبی اشاره کردید!به نظر من دوستانی که اختصاصی را ۵۰ به بالا زدند فارغ از درصدهای دروس دیگر ،حداقل مجاز به انتخاب رشته خواهند شد

مهشید/ادبیاتی به اقا مهران
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۴۴ ق٫ظ

سلام!نوروزتان پاینده باد.لطف میکنید بگین که اخرین رتبه ی مجاز رشتمون تا چنده ومن با میان ۳۳ایا شانس شبانه وپیام نور را دارم یانه؟

مهران
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۱:۱۹ ب٫ظ

سلام ! عیدتون مبارک
سال ۹۰ که رتبه اعلام نکرده بودند تقریباً تراز ۶۷۰۰ به بالا به مصاحبه رفته بود.
درصدهای من در سال ۹۰:
نظم و نثر ۸۴
فنون ادبی ۵۷
استعداد ۲۴
زبان ۱۷ درصد
با این توضیح که در سال ۹۰ عربی جزو مواد امتحانی نبود و همه درس ها ضریب ۲ بود.
در این آزمون من با تراز بالای ۷۰۰۰ برای مصاحبه چند جا دعوت شدم.

سال ۹۱ تا رتبه ی ۹۰۰ و اندی به مجاز به انتخاب رشته شده بودند که سرجمع (روزانه و غیر روزانه) نزدیک به سیصد نفر رو می پذیرفتند.
رتبه ی من: ۶۵۰
درصدها: تخصصی با ضریب۴: ۴۳
زبان با ضریب۲ :۱/. درصد ( بیسار سخت بود)
استعداد با ضریب۱ : ۳۶ درصد
# در همین آزمون دوست من با ۶۳ درصد تخصصی،صفر زبان و ۱۵ درصد استعداد با کسب رتبه ی ۳۲ در دانشگاه تهران پذیرفته شد

در سال ۹۲ تا رتبه ی ۴۵۰ به روزانه و تا رتبه ی حدود ۷۷۰ به غیر روزانه ها دعوت می شد.
سال ۹۲:تخصصی با ضریب۴، ۵۰ درصد،
زبان بدون نمره منفی با ضریب۱ :۳۰ درصد
استعداد ضریب ۱ : ۱۱ درصد
رتبه ی من شد نزدیک به ۶۰۰
( انتخاب رشته نکردم)

سال ۹۳ …

مهران
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۱:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

من فکر می کنم با میانگین ۳۳ غیر روزانه ها رو مجاز میشید ( احتمالاً رتبه ای نزدیک به ۷۰۰)اما رتبه چندان خوبی نخواهید آورد.
البته باید به این نکته توجه کنید که معمولاً میانگینی که ما برای خودمون حساب می کنیم بیشتر از میانگین واقعی خواهد بود. یعنی شما محض احتیاط چند درصد پایین تر رو برای میانگین در نظر داشته باشید.

*** اصلاح می کنم زبان در سال ۹۲ با ضریب ۲ بود

m
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۵:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

زبان چونمنفنداشت همه زده بودن امسال کسی جرأت ریسک کردن نداشت به نظر شخصی بنده امسال با توجه به سخت بودن سوالات نظم وکلیات و عربی هر کی تخصصی رو بالای ۵۰ بزنهو استعداد و زبان رو هم ۱۰ بزنه شانس بالایی برای قبولی در دوره روزانه داره جوابا که اومد به حرف من میرسین

m
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۵:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

سلام دوست عزیز
چرا به بچه ها اطلاعات غلط میدین بنده خداها استرس میگیرن بنده در کنکور ۹۲ با تخصصی۳۳/۴۷ زبان ۵۷/۲۸ و استعداد ۵/۷ رتبه ام۵۴۹ شد چطور شما با این درصدا ۶۰۰ شدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مهران
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  m

جناب m سلام!
منظورت اینه که رتبه م باید بیشتر می شد یا کمتر؟
منظورت هر چی هست میانگین پارسال شماتقریباً ۴۲ و میانگین من ۳۸ بوده و فکر نمی کنم با درنظر گرفتن معدل و عوامل دیگه نکته ی گمراه کننده ای آمار ما دیده بشه!

مهران
اسفند ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

ببخشید میانگین شما رو اشتباه حساب کردم
میانگین من و شما شبیه هم هستش
احتمالا! این اختلاف به معدل و دانشگاهتون بر می گرده

سمانه ادبیات
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱:۲۱ ب٫ظ

دوستان لطفا میانگین منم حساب کنین.
زبان ۰
استعداد ۳۳.۳۳
تخصصی ۳۸
راستی میانگین رو چطور حساب می کنیین؟ سه بربر تخصص به علاوه زبان و استعداد تقسیم بر ۳؟

سلام
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۲:۰۵ ب٫ظ

۳۰/۸۸میانگین شماس تخصصی ضرب۴ اونا ضریب ۱-جمع همه تقسیم۶

سمانه ادبیات
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۵:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

ممنونم دوست عزیز. موفق باشید

سمانه ادبیات به رضا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱:۰۰ ب٫ظ

رضا جان پست قبلی جواب سوال شما بود.

رضا ادبیات
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۲:۵۴ ب٫ظ

پس اقا مهران رتبه زیر ۱۰ رو از همین الان بهت تبریک میگویم
راستی شما ارشد کدوم دانشگاه بودی؟
معدلت چه جور بود؟

مهران
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۲:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

من پیام نور اصفهان فوق گرفتم

مهشید/ادبیاتی به رضا.
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۲ ق٫ظ

سلام!ببخشید من مسافرت بودم که بخوام جواب کامنت شمارا بدهم

سوده-ادبیات
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۲:۳۴ ب٫ظ

سلام دوستان
من با این که خیلی وسوسه شدم حتی یکبار هم به سراغ سوالات نرفتم … توکل به خدا … فقط اعصاب آدم خورد میشه این طوری … عوضش چند تا کتاب خوب گرفتم برای مصاحبه اگر قسمت شد که برم آماده باشم … به هر حال انشاءالله هر چی که خیره برای همگی ما پیش میاد. بهتره به فکر مقاله باشید و رزومه رو مرتب کنید و چند تا کتاب خوب بخونید . پایان نامه ها و مقالاتتون رو مرور کنید که اگر تو مصاحبه پرسیدن بلد باشید توضیح بدید.و البته زبانتون رو تقویت کنید و دیگه به پایان کار رو بسپارید به خدا …

محمد.......لطفا فوری جواب بدین
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۹:۳۸ ق٫ظ

سلام به هم
دوستان چه جوری میانگین را حساب می کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من تخصصی ۵۰
زبان ۰
استعداد ۲۵
میانگینم چن میشه؟
لطفا جواب بدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هوشنگ
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۵ ق٫ظ

سلام
میانگین شما سی و هفت و نیم است. پیروز باشید

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۳ ب٫ظ

اقا مهران میشه شما درصدات رو بگی؟

مهران
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

تخصصی حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد میشه
زبان ۲۰ درصد
استعداد حدود ۲۰ درصد

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۰۵ ب٫ظ

اقا ایمان من ارشد دانشگاه تبریز بودم معدل ارشدم ۱۷/۳۰ بود.
راستی شما معدل چند بود؟
به نظرت من با اختصاصی ۴۰ وزبان ۷ و استعداد ۸ شانس دارم؟

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۹:۲۱ ب٫ظ

پس اقا ایمان تبریک میگم وای به حال ما که میانگینمون ۳۰ شده
راستی شما ارشد و کارشناسی کدوم دأنشگاه بودی؟

ایمان
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۹:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

باهنرکرمان -شما؟

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۳۷ ب٫ظ

ایمان جان من تعجب میکنم با این سختی شما جور ۶۵ تخصصی زدی نفر ۳ سال پیش ۵۷ زده بود پس شک نکن که زیر ۲۰ میشی
حالا شما در مورد سوالات ۴،۵،۶،۷،۱۰،نظم چی رو زدید، ؟
ودرمورد اون سوال یوسف به زر ناسره هم کدوم یک رو زدید

ایمان
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۸:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

سوال۵و۶اشتباه زدم راجع ب گزینه درستش قانع نشدم ک باسخنامه درسته-سوال۷گزینه دوم صحیحه چون هدف شاعر جاودانه بودن دین اسلامو میگه مصرع دومش انحرافیس-یوسف هم تابلوس ک تلمیح میشه چون تمثیل زمانی میتونه باشه ک بشه چداگانه معنی بده الان مصراع دوم رو بدون مصراع اول بخونیم هیچی معنی کاملی نداره -من عربیم خداروشکرخوبه زیاد کمکم کرد حتی تو ارشد

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۵:۰۸ ب٫ظ

سمانه من امسال آزاد شرکت نکردم سوالات آزاد در چه سطح بود ؟ میخوام با سوالات سراسری مقایسه کنی؟
از لحاظ آسانی و سختی

سمانه ادبیات-
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

سلام من امسال سال دومی بود که آزاد شرکت کردم. امسال سخت تر از پارسال بود. اما بخش کلیات خیلی آسونتر از پارسال بود. در حد همین سراسری امسال بود. پارسال تا مخبون یا مقصور هم جزء گزینه ها بود اما امسال مثل همین سراسری فقط اسم بحر رو خواسته بود. اما نظمش اکثرا عربی بود. در کل سخت تر از دولتی بود. اما نظم دولتی تست شبیه به هم که شک کنی کدومه بیشتر داشت. کلیات دولتی هم با خوندن یه معانی بیان حل بود . دریغ از یه صنعتی، چیزی. انقدر پارسال تو مصاحبه آزاد از ما اعنات و افتنان و مدرج و اکفا و ایطای جلی و خفی و مجبوبه یا مکفوفه یا مقصوره پرسیدن من گفتم ببین این که دولتیه دیگه چقدر سخت تره. چقدر وقت گذاشتم واسه اونا، غافل از اینکه با خوندن یه معانی بیان ساده می شد کلی از سوالاتشو جواب داد.

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۴:۵۷ ب٫ظ

سلام ایمان درصدات رو تک تک بنویس ؟؟؟؟؟

ایمان
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۶:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

تخصصی۶۵-استعداد۲۳زبان سفید

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۴:۰۱ ب٫ظ

خانم مهشید من اشتباه نمیکنم اگه کسی پارسال زبان رو ۳۰ درصد زده باشه اون ۳۰ برابر هستش با ۵ درصد امسال چون خیلی ها فقط ۱ گزینه رو پر کرده بودن به خاطر نداشتن نمره منفی حداقل ۱۵ درصد میشده من زبانشون رو کم کردم بعد میانگین گرفتم درضمن به اون دوستت بگو درمورد سوالات ۴ ،۵،۶،۷،۹ نظر بدن جون هنوز من از جوابا قانع نشدم به استادا هم نشان دادم هر کی یک جوابی میده

ایمان
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۴:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

سلان رضا چطوری میگم میانگین درسا ۴۶باشه رتبش حدودا چندمیشه؟

مهشید/ادبیاتی به رضا.
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۳:۱۳ ب٫ظ

اشتباه میکنید رتبه ی چهل پارسال الان درکنارمه اختصاصی ۶۳.استعداد۱۸.زبان ۲۸زده میانگینش شد ۴۹.ونود میانگینش ۴۱بود استعداد۱۸.زبان ۳۵اختصاصی ۵۳.رتبه ی چهل چمران اهواز درحال تحصیل هست.ایشون معتقد هستند سطح نظم نبت به پارسال پیچیده تر.نثر اسون تر.عربی روان تر.تاریخ ادبیات بیشتر و غافل کننده.پس میشه گفت میانگین ۳۸به بالا شانس بیشتری دارند

ایمان
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۳:۵۰ ب٫ظ

سلام مهشید خانم نظر دوستت راجع به جوابا چیه اونا ک فک میکنیم غلطن؟دوستت مقاله داشت برای مصاحبه؟

سمانه ادبیات-
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۴:۲۴ ب٫ظ

مهشید جان این درصدهای رتبه ۳ پارساله که همه رو سردرگم کرده. هم حرفای شما درست، هم حرفای مهران، فقط باید ببینیم این رتبه ۳ چرا با این درصد ها شده ۳. سهمیه هم که نداشته . نوشته آزاد. به نظر من که فقط به خاطر دانشگاهشه که تهران بوده و امتیازش ۱۰۰.

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۴۲ ب٫ظ

سمانه خانم پارسال نفر اول میانگین ۵۰ بوده
نفر چهل میانگینش ۴۵
نفر نود میانگینش ۳۸ بوده
فکر کنم امسال با توجه به سختی سوالات تو میانگینت حدود۴۰ سال پیش میشه به نظر من که انشاالله زیر ۱۵۰ میشه امیدوار باش

سمانه ادبیات-
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۴:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

ممنونم رضا جان. ولی کلا تمام امیدم به آزاده. چون به هرحال چه دولتی چه آزاد شهرستان برای من خیلی سخته. این درصد ها هم که در خوشبینانه ترین حالتش _یعنی حتی اگر به فرض محال در مصاحبه هم قبول بشم – به قبولی شهرستان می خوره. فقط امیدوارم آزاد تهران قبول شم. اما از صمیم قلب دعا می کنم شما قبول شی. با توجه به درصدات و مواردی که خودت استدلال می کنی، اگه رزومه خوبی هم داشته باشی انشالله شهرستان قبول می شی.

مهشید/ادبیاتی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۵۵ ب٫ظ

سلام!رضا خان من معتقدم مثل دوستان که میانگین ۴۰به بالا شانس قبولی را دارند هرچند خودم میانگین درصدهام ۳۴میشه اما پاک ناامیدم ومیدونم که حتی مجاز نمیشم البته اگر کلید اصلاح بشه شاید کو سویی امید باشه اما درکل اختصاصی من ۴۳درصدزدم.چرا بچه هایی که پارسال ه شرکت کردند چه قبول شده ها وچه انهاییکه مجاز نشدند درصدهاشون نمیذا رند شماها نمیدونید چه کمکی به ما میکنید اینطور سطح سوالات مشخص میشه وهرکس تقریبا میتونه حدس بزنه که رتبه اش چنده پس این کار انجام بدین متتظریم

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۴۹ ب٫ظ

سمانه خانم اولش قرار بود هم از تخصصی سوال بیاد وهم از عمومی ولی اواسط دیماه اعلام شد که قراره سولات فقط از زبان عمومی باشه راستی درصدهای نفر سوم و مهران رو بنویس تا با هم مقایسه کنیم

سمانه ادبیات-
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

ممنون. پس من دیگه متوجه خبر دوم نشدم. مهران رو دقیق نمی دونم فقط یادمه اختصاصی اش ۵۰ بود. تو اون پیج “کنکور ۹۳ برگزار شد ” درصداشو گذاشته بود. خودش اینجاس. اگه درصدا و دانشگاهشو بذاره ممنون می شیم.
رتبه ۳ : تخصصی: ۵۷
زبان: ۳۵/۳۳
استعداد: ۳۸/۸۹
نمره کل: ۹۰۳۵
آخرین رتبه مجاز: ۹۹۵
تو گوگل که سرچ کنین مصاحبه و کارنامه اش میاد. رتبه های دیگه نیستن متاسفانه. شما از کدوم دانشگاهی؟

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۴۸ ب٫ظ

سمانه خانم اولش قرار بود هم از تخصصی سوال بیاد وهم از عمومی ولی لواسط دیماه اعلام شد کخ قراره سولات فقط از زبان عمومی باشه راستی درصدهای نفر سوم و مهران رو بنویس تا با هم مقایسه کنیم

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۲:۰۲ ب٫ظ

سلام
سمانه اولش قرار بود سوالات زبان هم از تخصصی باشه هم ازعمومی ولی فکر کنم اواسط دی ماه بود که دکترابراهیم خدایی گفت که سوالات امسال زبان فقط عمومی هستش !
راستی میشه درصدای مهران و نفر ۳ رو بگی؟

سمانه ادبیات- تکرار سوالاتم
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۳۴ ق٫ظ

ضمنا دوتا سوال داشتم.
کسی می دونه چرا زبان تخصصی نبود؟ مگه نگفتن زبان امسال تخصصیه؟ منم فقط تخصصی خونده بودم. فکر می کردم مثل آزاده اما با دیدن بخش اول که گرامر بود فهمیدم امسالم عمومیه و کلا سراغ زبان نرفتم. شما می دونید چرا؟ خب تکلیف ما که وقتمونو واسه یادگیری لغات تخصصی ادبیات گذاشتیم چی می شه؟ شایدم بعدا دوباره اعلام کردن عمومیه و من متوجه نشدم.
۲- لطفا اگه اطلاعاتی راجع به معدل موثر و امتیاز دانشگاه ها دارید بفرمایید. فکر می کنم خیلی خیلی موثره. شاید اختلاف رتبه فاحش مهران با رتبه ۳ واسه همین باشه. زتبه ۳ درصدهای خیلی متوسطی داره اما گمان می کنم دانشگاه تهران بود. اگه اینطور باشه معلومه دانشگاه خیلی تاثیر داره. لطفا اگه کسی اطلاعاتی داره بگه. معدل من ۱۸٫۵۳ دانشگاه علوم تحقیقات. کسی می دونه امتیازش چنده؟

مهران
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۹:۳۶ ب٫ظ

البته به طور رسمی اعلام نشد که زبان تخصصیه بلکه یکی از مسئولین سازمان سنجش اینو گفت و هفته بعد اعلام کردند که عمومی در حد کارشناسیه

سمانه ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۳۰ ق٫ظ

سلام آقا رضا. خوبی؟ اون سال سال ۹۰ بود. اولین سالی که دکتری با کنکور شد. رتبه کلی نداشت. برای هر انتخابت شما یه رتبه داشتی و آخرین فرد دعوت به مصاحبه هم یه رتبه. اون سال والا یادم نیست یا رتبه من ۸۹ بود یارتبه آخرین فرد دعوت شده به مصاحبه فردوسی مشهد ۸۹ بود فقط یادمه من ۲۸ نفر با آخرین نفر دعوت به مصاحبه فاصله داشتم. ولی این رتبه فقط مال همون انتخاب بود. مثلا یادمه واسه دانشگاه تهران دویست و خورده ای شده بودم. نمی دونم سیستم رتبه بندی دولتی چه جوریه. یا همیشه همینطوره یا اون سال اون شکلی بود.

سمانه ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۲ ق٫ظ

هیچ کس نبود سوالای منو جواب بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی هیچ کس نمی دونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ضمنا به نظر من بحث در مورد تست ها بیهوده است چون اگه دقت کنین کمتر کسی تونسته اون یکی رو متقاعد کنه. خب چند تا تسته که تو جواباش اتفاق نظر وجود نداره. من یه چیزی می گم، دیگری یه چیزی، و کلید چیز دیگه ای. اگر می تونستیم به یه نتیجه واحد برسیم خوب بود اما حالا که نمی رسیم من تصور می کنم بیهوده است. اگه موافقید کمی هم راجع به دانشگاه ها ها و تاثیرشون تو پذیرفته شدن و …. بحث کنیم. اونایی که چند بار شرکت کردن مارو راهنمایی کنین. من تو پست قبلیمم نوشتم که فکر کنم دانشگاه خیلی موثره چون مهران درصدهاش به رتبه ۳ نزدیک بود اما رتبه ۳ پارسال از دانشگاه تهران بود. بچه ها بگید هرکدوم از کجایید و چه تجربیاتی دارید قبلا مجاز شدید؟ مصاحبه رفتید و….

محمد
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۲۳ ق٫ظ

سلام آقا رضا
منم عرض کردم که سوالات نظم کمی پیچیده و سخت بود اما اینکه بگیم کل آزمون تخصصی از سالهای قبل سخت تر بود و قبول ندارم
راجع به سوالات تاریخ ادبیات هم باید بگم
من از ۸ سوال تاریخ ادبیات ۴ صحیح ۳ نزده و ۱ غلط دارم

رضا ادبیات
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۹:۴۳ ق٫ظ

دوستان به نظر من هم موی شکافتن به تیرنطق هم اشاره به نقاد زبان بسته است من هم نقاد زبان بسته رو زدم
هنرناراضی خیلی کلیه!
درمورد سوال ۶ من روی از دلدادگان پوشیدن رو در بیت نمیبینم !
درضمن آقا محمد شما چند تا ازسوالات تاریخ ادبیات امسال رو زدین که میکید سوالات اسان بوده سوالات سال های قبل طوری بود که ادم به یک جواب قطعی میرسید ولی امسال بعد ۱۰ روز من هنوز از بعضی جوابا قانع نشدم

ادبیات فارسی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  رضا ادبیات

منم همینطوری زدم ،دیشب اعتراضم وارد شد

ادبیات فارسی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۸ ق٫ظ

خداکنه کلید عوض بشه……من درصدام خیلی تغییر میکنه

محمد
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۹:۰۳ ق٫ظ

با سلام به همه دوستان خوب ادبیاتی
من سه دوره در آزمون دکتری شرکت کردم
نمیدونم چرا دوستان اصرار دارند که سوالات امسال سخت بوده؟!!!!!!
شاید بخش نظم به نسبت سخت بود اما بخش نثر و کلیات ادبی فوق العاده ساده بود. حتی عربی هم نسبت به سال قبل آسونتر بود.
پس بعید میدونم درصد تخصصی زیر ۵۰ چندان خوب باشه با توجه به اینکه معمولا بچه ها در دروس زبان و استعداد تقریبا در یه سطح هستند.

راجع به اشتباه در کلید هم باید بگم:
فقط ۲ سوال اشتباه داره:
یکی (ماکان) که اشتباها (مایکون) را انتخاب کرده
و یکی دیگه (کنایه-مجاز) درسته که اشتباها (کنایه-کنایه) رو زده

موفق باشید

هوشنگ
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

با سلام به همه
نه! کلید دو سؤالی که فرموده ای اشتباهه درسته!هم علاقه ی مایکون درسته هم کنایه کنایه.

ادبیاتی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

چرا در مورد عربی چیزی نمی گی سوال اول کاملا معلومه اشتباس.اومده یه گزینه ی بسیار آشفته ای رو به عنوان درست انتخاب کرده.شما هم صبر کن رتبه بیاد بعدا بگو سوالات آسونتر از قبل بوده.

ایمان
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۳:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  ادبیاتی

سعدیا الشیرازی اشتباس-موصوف وصفت تظابق باید داشته باشند-

مهران
اسفند ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  ادبیاتی

اتفاقاً من همین سوال رو قبل از این که کلید بیاد به یک دکترای ادبیات عرب نشن دادم همین جواب سنجش رو داد!
استنباطش این بود که حمید صفت برای صراط نیست بلکه « صراط کسی که ستوده شده(خدا) معنی کرد و این نکته فقط در گرینه ی دو دیده میشه

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۲۹ ق٫ظ

در مورد سوال ۲۹ شکی نیست که کلید سنجش درست است.غور محاسن شناخت نیکی هاست و غور مقابح شناخت بدیها.می ماند اسقصا که آنهم بسیار کوشیدن و به جان کوشیدن و برای امری از هیچ تلاشی دریغ نکردن معنی می دهد پس در شناخت نیک و بد از هیچ کوششی دریغ نداشتن گزینه صحیح است و کلمات تدبیر در گزینه ۱ زیبایی و زشتی در گزینه ۲ و با خوبی پاسخ دادن در گزینه ۴ دلیل اشتباه بودن آن گزینه هاست.آری درسا است بعضی گزینه ها کلماتی نزدیک به معنی دارند اما مطمئنن گزینه ی صد در صد صحیح گزینه ی ۳ است.

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۲۴ ق٫ظ

سوال ۲۲ اگر اشتباه نکنم از انوری است و با اینکه بنده انتظار را پایان بخشیدن رو علامت زده ام اما فکر میی کنم از بهترین و زیباترین سوالهای نظم امسال بود جواب درست با دقت بیشتر در گزینه ی ۱ نهفته است چرا که انوری معتقد است ممدوحش در شان نیاز چنان عمل کرده که گویی پیراهن یوسف را بر چشم پدر افکندند تا از نابینایی نجات یابد پس این احسان ممدوح در شان نیاز می شود بی نیازی بخشیدن و نه انتظار را پایان بخشیدن…کاش این ذهن کورم در لحظه ی امتحان بوی پیراهن این تفسیر به مشامش می خورد…کاشکی داوری در کار در کار درکار می بود…

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۱۸ ق٫ظ

در مورد سوال ۱۰ از آنجایی که در افکار و دانسته های من بیسواد موی شکافتن با تیر نطق یعنی نقد کردن با ظرافت بسیار پس به نظرم گزینه ۲ صحیح تر به نظر می رسد اما هنرمند ناراضی هم از مفهوم بیت دریافت می شود اما با توجه به خواسته ی سوال که گفته این بیت زبن حال کیست مطمئنم نود درصد اساتید ادبیات گزینه ۲ را صحیح تر از هنرمند ناراضی خواهند دانست.چه موی شکافتن به تیر نطق یعنی نقادی اما هنرمندی…خب نقاد اول نقد می کند تا بشود به او هنرمند گفت اما آسیب طالع و بخت نیز باعث بسته شدن زبانش شده و …الله و اعلم

احمد
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  شهرام

پس یکباره بفرمایید اساتید دانشگاه چهل در صد اشتباه کرده اند و باید شما کلید را اصلاح و تأیید نهایی کنی! عزیز من اگر عاقلانه و منطقی صحبت کنیم بهتر است. به هر حال و قتی کسی در یک آزمون در این سطح شرکت می کند این طبیعی است که اشتباه هم داشته باشد. نباید تا این حد اساتید و سازمان سنجش را زیر سؤال برد. چند گزینه اشتباه هست که آن هم طبیعی است و فروردین ۹۳ اصلاح خواهد شد.

مهران
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  شهرام

نارضایتی خاقانی نسبت به شرایط موجود در کل اون قصیده دریافت می شود

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۱۳ ق٫ظ

در مورد سوال ۶ راستش را بخواهید هنوز که هنوز است بعد از ۱۰ روز از امتحان نتوانسه ام این سوال را این گزینه ها وفق دهم…پس بیخیال امتیاز این سوال کما اینکه در جلسه امتحان هم گویی الهامی به من شد که این سوال را نباید علامت زد و اینچنین نیز شد.

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۱۰ ق٫ظ

در مورد سوال ۸۱ چندین جا از سایتهای مختلف که این آیه را به عنوان شعار وبلاگ یا سایت درج کرده بودند و تفسیر ترجمه بسیاری را دیدم که گزینه ۴( هدایت یافتند بسوی گفتار نیک و هدایت شدند به راه ستوده)را عینا نوشته وآورده اند حال اگر طراح محترم عبارت ناسره ای را از مترجمی مدنظر داشته اند ما حرفی نداریم و یک مدرک دکترا ست که آنهم عطایش را به لقایش می بخشیم و ۷ ماه نمی نشینیم کنج دخمه ای و ترجمه های جورواجور را دوره کنیم…ما بی تو دوره می کنیم شب را و روز را…هنوز را…

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۰۶ ق٫ظ

در مورد سوال ۷۳ خدا کند من اشتباه کرده باشم اما ۳ بار شرحدشواریهای دیوان انوری رو خوندم و من که آمیختن کلام به طنز رو جایی ندیدم اما تا دلتان بخواهد مفاهیم خاص فرهنگ عرب در شعر او هست و …الله اعلم

مهران
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  شهرام

انوری رو به عنوان شاعری که با هنرمندی از اوضاع اجتماعی عصر خود به طنز و هجو انتقاد می کند می شناسند. بیت معروف او گویای موضوع است:
گر انوری خواهد از روزگار که یک لحظه بی زای زحمت زید.
مگس را پدید آورد روزگار که تا بر سر رای رحمت رید

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۰۴ ق٫ظ

در مورد آب عنب و مجاز شکی نیست که کلید نهایی باید مجاز ماکان را درست بداند وگرنه فقطو تنها فقط طراح محترم خودش باید وجدانش را قاضی کند که کجای این ترکیب( آب عنب) که بعد تبدیل به شراب شده و یاقوت رمانی و جام مرصع و… نیز در بیت آمده می تواند مایکون باشد یعنی یا درخت انکور منظورش بوده یا خود انگور که اکنون آب انگور شده است…بخدا از توضیح درباره ی این سوال خجالت می کشم…

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۵۹ ق٫ظ

سوال ۵۴ فکر می کنم نکته بیت در این است که تمثیل که همان تبدیل شدن بیتی یا عبارتی به ضرب المثل یا عبارتی اپیدمی شده است باید نوعی عبارت سهل تر و ساده تری باشد تا بهتر در ذهن عامه بماند و تبدیل به ضرب المثل شود و همین نکته ی بسیار کلیدی در این سوال باعث شده طراح محترم گزینه تلمیح را درست بداند چرا که اگر شما از هر عضو غیر ادبیاتی خانواده تان هم بپرسید کار فلانی مثل یوسف به زر ناسره فروختن قبل از هر چیز معنی ناسره را از شما خواهد پرسید و …الله اعلم…

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۵۴ ق٫ظ

سوال ۳۸ پرواضح است که کلید درست است و عبارت امروزی کم شدن ارزش پول ملی منحرف کردن ذهن از مفهوم اصلی عبارت است چرا که درم به دانگی باز آمدن یعنی ارزش یک درم به یک ششم کاهش پیدا کردن و مطمئنم این سوال را یکبار دیگر در جایی که یادم نیست دیده بودم و همانجا هم جواب را همینی نوشته بودند که کلید اشاره کرده است.

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۵۰ ق٫ظ

در مورد سوال ۵ بنده با این دانسته های ناچیزم و البته عشق زیاد به حافظ و خوانش های بسیار زیبای استاد شجریان از این غزل شاید بشود گفت هزاران بار این بیت را شنیدهو خوانده ام اما روی از دلدار پوشیدن را از این بیت برداشت نمی کنم و به نظرم بیشتر از سایر گزینه ها می شود گزینه ۳ را درست دانست.اشکال کلید در این است که مشعلی از چهره بر افروختن را فقط برای ره به رهزننمودن ملاک گرفته حال اینکه براحتی می تواان مشعل بر افروختن از چهره که زیبایی اغراق آمیز است را برای گزینه یک نیز تعمیم داد و روی از دلبر پوشیدن دور از مفهوم بیت می باشد…الله اعلم

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۴۴ ق٫ظ

در مورد سوال ۵۵ به نظرم دوستانی که معتقدند کنایه کنایه درست است متن سوال را خوب متوجه نشده اند.چرا ما باید عبارت عسل را سر بپوشد را مد نظر قرار دهیم؟ سوال دقیقا پرسیده کدام گزینه در مصراع دوم بیت زیر وجود دارد.و نپرسیده مگس را پر ببندد و عسل را سر بپوشد چیست.پس صد در صد گزینه گنایه مجاز درست است به این دلیل که مگس را پر بستن کنایه است و عسل به تنهایی مجاز چرا که عسل را که نمی توان سر بست پس منظور سر ظرف عسل را بستن است نه خود عسل.البته باز هم مثل اینکه اساتید عینکی …

شهرام
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۳۸ ق٫ظ

اگه شما در سوال ۷ مرجع ضمیر شین در آفرینش را خدا بگیرید(عقل آفرین خدای از بن دندان جاودانی دین را ضمانت می کند) پس کلید درسته و البته اشتباه دوستان اینه که در خوانش شعر اشتباه دارند.عقل از صمیم قلب حقیقت دین را می پذیرد از کجای سوال مفهوم میشه؟حقیقت دین آیا اصلا در سوال آمده؟ عقل چطور؟ اما عقل آفرین که خدا هست آمده پس وقتی عقل آفریننده از بن دندان ضامن دینی باشد آن دین جاودانی خواهد بود و گزینه ۲ صد در صد درست است.با تشکر از دوستان.

مهران
اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۸:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  شهرام

شهرام جان از بن دندان رو شاعر مسلماً برای خدا نمیاره!
مگه میشه گفت خدا از صمیم قلب فلان کارو می کنه؟؟
پس عقل رو نهاد و آفرین رو جزیی از گزاره بگیریم بهتره
یعنی: عقل از بن دندان آفرین(ستایش )از آن را ضمان می کند.