نگاهی به نحوه پذیرش آزمون دکتری تخصصی در سالهای اخیر
از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظهای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …
همه چیز از سال 1390 کلید خورد. پیش از آن پذیرش آزمون دکتری تخصصی شکل و رویه دیگری داشت.
به گزارش همشهری، پیش از آن به ازای هر فرصت دکتری در یک دانشگاه، یک آزمون در کار بود. برای هر داوطلب دکتری چند فرصت موجود بود تا خود را محک زند و دریابد در این عرصه وسیع دقیقا کجای کار قرار دارد. سال 90 شد و همه کسانی که خود را در مصاف دکتری واجد قدرت می دانستند بار دیگر گرد هم نشستند و آزمونی دیگر دادند.
همانند هر حرکت تازه ای به نظرات و دیدگاه های متفاوت و متناظری منتج شد؛ برای از این شیوه تازه دفاع کردند و آن را حرکتی رو به جلو خواندند، هواداران شیوه آزمون سراسری آن را تلاش برای رسیدن به برابری میان تمام داوطلبان خواندند که اکنون می توانند همپای دیگران شانس خود را محک زنند و در مقابل، مخالفان این شیوه را ناروشن و بسته نامیدند. مخالفان معتقد بودند در شیوه جدید، اختیارات دانشگاه ها سلب شده است و فرد لایق نمی تواند بر صندلی مقطع دکتری تکیه زند.
آزمون دکتری تا امروز با وجود نوپا بودنش مدام دچار تحول شده است. از همان ابتدا درصد آزمون و مصاحبه از یک سو به سوی دیگر کوچ کرد و برخی اتفاقات در دانشگاه هایی خاص منجر به اعلام الگوریتم مصاحبه شد. با این حال در سال اخیر شرایط به جایی رسید که تلفیقی از شیوه قدیم و جدید اجرا شد. این بار یک آزمون عمومی برای معرفی داوطلبان طراحی شد و سپس برگزیدگان برای امتحان تخصصی هر دانشگاه معرفی شدند.
به نظر می رسد تجربه پنج دوره برگزاری آزمون دکتری کماکان در مرحله آزمون و خطاست. مهم تر آنکه مشخص نیست چرا در ایران از سیستم رایج کشورهای دیگر استفاده نمی شود؛ سیستمی که کلید پذیرش و کوچ تعداد کثیری از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به کشورهای دیگر شده است.
دکتر ناصر نیکوبخت، عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است هر کدام از دو شیوه جذب دانشجوی دکتری معایب و محاسنی دارد. او شکل و شمایل آزمون ها را این گونه تشریح می کند: «در شیوه کنونی همه دانشجویان با هم سنجش می شوند و سادگی و دشواری سوالات برای همه بالسویه است. مثل مسابقه شنا در یک اقیانوس که هر کس بیشتر شنا کند و مسیر بیشتری را طی کند برنده می شود. امتحان دانشگاهی هم مثل مسابقه شنا درون استخر است و بیشتر به سرعت عمل نحوه می دهند نه توانایی.
از طرف دیگر در نمونه اول حق کشی در آزمون کتبی کمتر وجود خواهدداشت و ضریب خطای تصحیح اوراق کمتر خواهدبود. علاوه بر توانایی تخصصی فرد، استعداد و ضریب هوشی او نیز سنجیده می شود اما بزرگ ترین عیب چنین شیوه ای این است که به توانایی تخصصی فرد در رشته امتحانی مورد نظر ارزش واحد یا کمتر از استعداد و هوش داده می شود. مثلا دانشجویانی که استعداد ریاضی بیشتری دارند احتمال قبولی بیشتری خواهند داشت و آنان که صرفا در همان رشته تصحیلی ورزیده اند نتیجه خوبی نمی گیرند، البته با توجه به اینکه دانشجو به چند دانشگاه برای آزمون شفاهی معرفی می شود و شیوه آزمون شفاهی نیز با هم متفاوت است در صورت برخورداری از آمادگی لازم در یکی پذیرفته می شود».
دکتر نیکوبخت که تجربه تدریس در کشورهای اروپایی را دارد شیوه امتحان دانشگاهی را توام با حق کشی های بیشتر می داند. او تاکید می کند: «دانشجویان هر دانشگاه با توجه به آشنایی با شیوه سوال دهی استادان و علایق آنان شانس قبولی بیشتری خواهند داشت و ارتباط و دوستی دانشجو با استادان گروه بسیار تعیین کننده است.
این نقیصه البته به شرط اینکه هیئت ممتحنان و آزمون شفاهی از دانشگاه های متعدد انتخاب شوند قابل رفع است. مثلا در امتحان شفاهی دانشگاه تربیت مدرس حداقل شش استاد شرکت می کنند و هرکدام در اتاق مجزا و بدون مشورت با هم نمره می دهند و همیشه دو تا سه استاد از دانشگاه های دیگر دعوت می شوند تا احتمال حق کشی کمتر شود. من با اینکه سال ها با شیوه نخست انس داشتم و دانشگاه ما مستقل امتحان می گرفت شیوه سنجش را بیشتر می پسندم».
علاقه این استاد ادبیات فارسی موجب نمی شود نقصان را نادیده بگیرد و می افزاید: «البته ضعف دیگر شیوه سنجش آن است که وقتی دانشجو به چند دانشگاه معرفی می شود چه بسا در چند جا پذیرفته شود و دانشگاهی که او را پذیرش کرده و دیگرانی را در قیاس با او رد کرده است گاهی سرش بی کلاه می ماند و دانشجو به دانشگاه دیگری می رود و چه بسا یک یا دو ظرفیت پذیرش را از دست می دهد. در امتحان دانشگاهی عیب دیگری نیز وجود دارد و آن این است که چون عموما برای هر رشته ظرفیت پذیرش خاصی تعریف می شود، دانشگاه ها برای پرکردن ظرفیت خود گاه مجبور می شوند حتی از بین تعداد محدود شرکت کننده ها در آزمون افراد ضعیفی را بپذیرند».
دکتر سیدفضل الله میرقادری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز نظری مشابه با هم رسته خود دارد. او شیوه گذشته را مملو از نظرگاه های شخصی می داند که براساس آن افراد طبق شناخت پیشینی به دانشگاه ورود می کردند. البته او شیوه کنونی را در صورتی کامل می بیند که قدرت وزارت علوم در آن بیشتر باشد و از قدرت های خصوصی در دانشگاه کاسته شود.
این استاد رشته زبان و ادبیات عربی درباره تفاوت های میان شیوه جذب دانشجوی دکتری در ایران و غرب در گفت و گو با «خردنامه» تصریح می کند: «در غرب دانشجو با گذراندن واحدهای درسی مواجه نیست لذا همه چیز برپایه پروژه نهایی شکل می گیرد. در ایران گذراندن 24 واحد درسی به هر نحو موجب آماده سازی دانشجو و زمینه سازی برای ارائه تز دکتری است. مسئله اصلی نبود رابطه میان تحصیلات و تحقیقات دوره کارشناسی ارشد و دکتری است که دانشجو تقریبا دنبال رو پژوهش گذشته خود نیست».
وقتی از دکتر میرقادری درباره باز گذاشتن دست استاد در پذیرش دانشجو بر پایه پروپوزال می پرسیم، او بر این نکته تاکید می کند که در ایران فرهنگ عمومی اجازه چنین کاری نمی دهد و می افزاید: «در ایران به هر روری روابط بر ضوابط چیره می شود و جای هیچ تضمینی وجود ندارد که شخص محق از این طریق وارد دانشگاه شود بلکه اقبال یک فرد آشنا با سیستم بیشتر است. البته اینکه استاد بتواند در امور دانشجوی خود قدرت عمل داشته باشد امر پسندیده ای است اما اکنون همه چیز در سلسله مراتب دانشگاه تعریف می شود».
سعید ظهیری، دانشجوی دکتری مکانیک یکی از دانشگاه های معتبر چین است. او با وجود شرایط استعداد درخشان ترجیح می دهد از بورس خارجی بهره بگیرد. مکاتبات اولیه با یک استاد چینی رشته مکانیک و ارائه پروپوزال گام های نخستی است که منجر به تایید پروپوزال و تعلق گرفتن بورس به او می شود. وقتی از او درباره مسئله آزمون سوال می شود، این گونه پاسخ می دهد: «شیوه امتحانی بد نیست، حداقل استادها نمی توانند کسانی را که مدنظر خودشان است جذب کنند. از طرفی اگر استاد واقعا کمک هزینه پیدا کند به نظرم باید دستش را برای جذب دانشجو باز بگذراند».
ظهیری به نکته ای اشاره می کند که در دانشگاه های غربی رایج است؛ استاد با تکیه بر سرمایه مالی مختص خود، دانشجو جذب می کند و هزینه های دانشجو بر عهده اوست و در صورتی که دانشجو در نقش دستیار استاد مشغول به کار شود همه چیز باز بر گردن استاد اوست اما در دانشگاه های ایران جذب دستیار استاد و تدریس در کلاس های مقاطع پایین تر در چارچوب امور آموزشی دانشگاه ها صورت می گیرد و استاد استقلال رای چندانی ندارد.
این دانشجوی مکانیک درباره شیوه رایج در غرب تصریح می کند: «در این شکل استاد مجبور است هزینه دانشجو را شخصا بپردازد و از طرفی نسبت به ارائه نتایج از سمت دانشجو مصر باشد. در خارج از ایران استاد همه کاره است. به نظر من باید در ایران تلفیقی از دو سیستم پیاده شود».
از دو دانشجو که به تازگی دوره دکتری خود را گذرانده اند و جزء نخستین پذیرفته شدگان شیوه جدید هستند درباره تفاوت ها، محاسن و معایب می پرسیم. یکی از این افراد که تجربه آزمون های قدیمی را دارد با شیوه آزمون سراسری موافق است چون آن را واجد عدالت بیشتری می داند اما بر این باور است که باید سبک امتحان و مصاحبه تغییر کند و به سمت تخصصی تر شدن پیش رود. او که سابقه تدریس در دانشگاه های تهران را دارد می گوید: «امتحان به شکلی که در گذشته برگزار می شد و هر دانشگاه به شکل سلیقه ای برخورد می کرد به هیچ عنوان ایده آل نبود.
در شیوه کنونی با امتحان کتبی دوباره دانشگاه هم موافقم چون دید استادها درباره توانایی های دانشجو منطقی تر می شود و در مرحله سوم مصاحبه حضوری باشد که صحبت از تخصص شخص و برنامه علمی پژوهشی و موضوع رساله دکتری شود، نه اینکه دوباره وقت مصاحبه به مطرح شدن سوالات علمی تلف شود».
این استاد نوپای دانشگاه اظهار می کند: «یعنی اگر سوال علمی هم مطرح می شود، بهتر است در حهت سنجش سمت و سوی ذهنی دانشجو باشد نه در سطح اطلاعات عمومی که در دو آزمون قبلی سراسری و دانشگاهی سنجیده شده است».
داشن آموخته دکتری دیگری که تجربه تدریس در دانشگاه شیراز را دارد بر این باور است که باید در ابتدا یک آزمون سراسری مشابه آزمون فعلی در قالب تستی برگزار شود و به عنوان فیلتر اولیه عمل کند تا برخی از گردونه رقابت حذف شوند و در مرحله بعد دانشگاه ها یک آزمون تشریحی مفصل در درس های اصلی هر رشته برای متقاضیان برگزار کند که شیوه تحلیل دانشجو و دیدش نسبت به رشته بررسی شود یعنی همان روش قدیمی. در مرحله آخر نیز مصاحبه صورت گیرد که تعامل شخص و مدیریت جلسه مورد ارزیابی قرار گیرد.
او که عضو بنیاد ملی نخبگان نیز هست، می گوید: «در زمان ما خیلی از دوستانم که استعدادها خوب رشته ما بودند به سبب عدم توانایی در تست زدن، کل آزمون دکتری را متاسفانه از دست می دادند. بسیاری که تست زن های خوبی بودند ولی سواد چندانی نداشتند صندلی های دکتری را تصاحب کردند. اگر سیستم گزینش، سیستمی همه جانبه باشد تا حد زیادی انتخاب ها به عدالت نزدیک می شود».
یک دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس به شیوه جذب غرب اشاره می کند که براساس زمینه های کاری دانشجو شکل می گیرد. او این شیوه را برای ایران نامناسب می داند چرا که اگر در ایران پیاده سازی شود متاسفانه چون دانشجویان به شکل فله ای صاحب پژوهش اند، اگر کنکور وجود نداشته باشد شاهد موجی از افرادی خواهیم بود که در انتظار ورود به دانشگاه هستند. این دانشجو از اصطلاح «شهوت تحصیلات تکمیلی» استفاده می کند که در این وضعیت افراد بدون هیچ زمینه فکری به دنبال ورود به عرصه دکتری هستند.
اشاره این دانشجو به تعداد بسیاری از افراد در ایران است که یا پشت دروازه ورودی به عرصه دکتری یا عرصه دانشجویی دکتری قرار دارند و آن را امتیاز مثبتی برای کشور نمی داند. او تاکید می کند باید فرهنگ سازی شود که لزومی برای حضور در مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد و در عوض بهتر است به سمت بهینه سازی رشته ها براساس نیاز کاری جامعه پیش رویم. داستان آزمون دکتری روز به روز به مسئله مهم تری تبدیل می شود.
برخی دانشجویان فقدان فرصت ها در ایران را عاملی برای هجوم به سمت مقطع دکتری می دانند در حالی که دانشجوی غرب رفته با تصویری متضاد حرف می زند که تمایل به تحصیل جوان غربی، هیجان ایران را ندارد. در ایران هنوز روابط فردی افراد و نهادها بر ضوابط چیره است؛ همان طور که استادان به آن اشاره کردند. هنوز جامعه ایران نیاز جامعه به فردی با مدرک دکتری را تعیین نکرده است. در ایران مدرک دکتری منتهی به پست دولتی می شود تا جایگاه پژوهشی؛ رویه ای که در غرب دگرگون است.
داستان آزمون دکتری در فاز آزمون و خطاست. بدون شک شیوه جدید، موثرتر و عادلانه تر است اما هنوز برای صحت و سقم بخش مصاحبه فکری نشده است. تکثر آرای دانشگاه ها تجمیع نشده است و هر دانشگاه در مرحله دوم می تواند کفه ترازو را به نفع خود سنگین کند. داستان آزمون دکتری حداقل برای بازماندگان دهه 50 و 60 داستان سختی و مشقت است. افزایش ظرفیت ها خیلی زود به فضای خالی و تهی آینده منجر می شود و مشخص نیست زیرساخت به وجود آمده تا چه اندازه با روساخت حال و آینده تناسب دارد. این داستان کماکان ادامه دارد.
سلام بچه ها
آیا مدرک زبان تولیمو برای آزمون و مصاحبه دکترا قابل قبول هست ؟
ممنون
سلام
به نظرتون کی منابع رو اعلام می کنند؟ دیگه وقتی نمونده. چرا هیچ کس اعتراض نمی کنه؟
مدرک زبان بعدازقبولی نیازهست ولی بدنیست msrt درمصاحبه داشته باشید مقاله هم لزومانیازنیست ولی بسیار موثراست اول رتبه وبعدهم رزومه برای مصاحبه که همون شامل زبان مقاله کتاب وتسلط کافی والبته درصدی شانس هستش باارزوی موفقیت
خیلی ممنونم
بله حتما میشه چراکه نه.مشکلی وجودنداره فقط تلاش
ممنون زهرا خانم
برای زبان چه مدرکی دکترا می خاد ؟
برای دانشگاه نهران هم مقاله isi میخاد؟
سلام خدمت دوستان من دانشجوی ارشد توی دانشگاه سطح ۲ هستم به نظرتون میشه روی قبولی یکی از دانشگاه های تهران سرمایه گذاری کرد؟ممنون میشم جواب بدید
بابا منابع رو بگین، عجب بدبختی گیر کردیم ما
بالاخره کی معلوم میشه کارنامه امسال اعتبار دو ساله داره یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اعتباری نداره کارنامه امسال.آزمون اختصاصی امسال هست
با کمال احترام باید بگم که تو دو سه سال گذشته خیلی از خانم ها به شکل عجیبی هجوم آوردن به سمت دکتری! پسرا بیشتر دنبال کار میگردن.. اگه شغل های پژوهشی وجود داشت انقدر فارغالتحصیلای ارشد همه هجوم نمی آوردن به سمت دکتری..
درسته. من واقعا به آقایون حق میدم.
بنده های خدا آقایون نه براشون شغلی وجود داره و نه میتونن بیکاری و از بابا پول گرفتن رو تحمل کنن. به همین خاطر سعی میکنن ادامه تحصیل بدن شاید فرجی شد و تونستن استخدام بشن. اگر هم قبول نشن باید برن سربازی.
خیلی جالبه وسط این سرگردونی تازه دارن سر نحوه امتحان صحبت می کنن سما که همه جورشو امتحان کردین لااقل منابع رو معرفی کنید اینجوری اوی تاریکی راه رفتن صد در صد مثل قبله. هیچ جای دنیا اینجوری نیست که منابع آزمون اینقدر سکرت باشه
قابل توجه پذیرفته شدگان مشروط دکتری سال تحصیلی ۹۶- ۱۳۹۵
دانشگاه شهید بهشتی
http://www.sbu.ac.ir/Lists/News/DispForm.aspx?ID=18076&RootFolder=%2FLists%2FNews&Source=http%3A%2F%2Fwww%2Esbu%2Eac%2Eir%2FAdj%2FEDUVP%2FStuEduServices%2FPages%2Fdefault%2Easpx
متشکر
اقا اینکه باز نوشته مشروط :(
ما مشروط به دنیا اومدیم و مشروط هم از دنیا خواهیم رفت.
دوستان من از دانشگاه شهرستان خداروشکر امسال تهران قبول شدم
متاسفانه ب جز دانشگاه تهران که واقعا رو اصول بود بقیه دانشگاه ها وضعیت مصاحبه خوبی نداشتند
شما مطمئن باشید اگه ۹۹درصد هم بشه آزمون باز همون یک درصد دست اساتید رو باز میذاره
بهترین کار بعد از امتحان سنجش بررسی مقالات اساتید هس
ببینید کدوم اساتید با مقالات شما با رزومه پژوهشی شما یکی هستن
من یادمه شب قبل از مصاحبه تهران دوسه تا از مقالات اخیر استاد مورد نظر خودم رو خوندم دقیقا چندتا از همون مقالات سوال کرد
برا آزمون کتبی هم محکم بشینید بخونید انشاءا قبول میشید
من کارشناسی ی دانشگاه درجه چهار پنج بودم که هیچ کدوم از اساتید اونجا رو نمیشناختن پس ایقد استرس کارشناسی ی ارشد نداشته باشید قشنگ و محکم بشنید بخونید ایشاا قبول میشید
شما کارشناسی ارشد توی کدوم دانشگاه خونید ؟ چند تا مقاله داشتید در دوران ارشدت ؟
دوستان جای محاکمه ی همدیگه بیاید همدل شیم تا به یه هدف برسیم.وقتی ما که یه هدف داریم توی این سایت و همدیگرو میکوبیم و نقد میکنیم.چه انتظاری از بقیه خانه از پایبست ویران است.من خودمو اصلاح کنم بعد بگم جفتیم مشکل داره.
بجای به چالش کشیدن ازمون دکتری منابع ۹۶ رو معرفی کنید. کسی که به فکر ما نیست این چند ماه باقیمونده رو برای درس خوندن دیگه از ما نگیرید. یکی بگه استعداد تحصیلی تو کنکور امسال هم هست یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟
استادای بازنشسته باید از دانشگاهها برن بیرون تا نیروهای جوون هم بتونن جذب بشن. اساتیدی هستن که سالهاست از بازنشستگی شون میگذره ولی هنوز توی دانشگاهها حضور دارن و حقوق میگیرن. بعضی هاشونم که از دانشگاه دولتی بازنشسته شدن، رفتن توی دانشگاههای پیام نور و آزاد دوباره. اینجوری اگر بخواد پیش بره تا صد سال دیگه هم ظرفیت برای استخدام دکتراها خالی نمیشه.
اره بخدا روا نیست
استاد میشناسم نفسش در نمیاد از پیری
ب خدا اساتید جوون بهترن
انرژی دارن
مىتونن منابع جدید رو مطالعه و ب روز باشن
امروز در خبر ۲۰:۳۰ وزیر علوم خبر از خالی موندن نصف صندلی های رشته ریاضی فیزیک میداد و میگفت رقابت در رشته تجربی سخت تر شده. یکی نیست بهش بگه وقتی طرف با دیپلم انسانی و خیاطی و … خلاصه دیپلمی غیر از دیپلم ریاضی در دانشگاه علمی کاربردی راحت مهندس میشه، دیگه ارزشی برای مهندسی نمی مونه که، اونم با این اوضاع کار.
من نمیفهمم که چرا تو ایران همه مثل شما حرف از رشته و درجه مهندسی میزنن؟؟؟؟ تحصیل حق همه هست و باید درس بخونن! باید جاهای دیگه شایستگیتون رو نسبت به بقیه نشون بدید. ارزش مهندسی یا ارزش مدرک دکتری میاد پایین یعنی چی دقیقا؟؟؟؟
اگر کسی تراز یک دانشگاهی رو نیاره اجازه شرکت در مصاحبه اون دانشگاه رو نداره و قطعا سنجش مردودش خواهد کرد.
دوست عزیز خیلی خوشبحالتونه..
والا من تا جایییکه یادمه همیشه پای درس و مشق بودم همیشه هم بفکر دانشگاههای دواتی و روزانه بودم ولی متاسفانه نه تنها بیکار موندم بلکه سرخورده هم شدم….
ماها خیلی سخت درس خوندیمو خیلی سخت قبول شدیم و بدون شک خیلی خیلی سختتر دکتری میگیریم ولی همین ماهایی که همیشه شرایط برامون سخت بوده بیکار موندیمو تماشاگر دوستان خودمون شدیم که راحت دیپلمو گرفتن با تک ماده و مردودی بعدش خیلی راحت رفتن دانشگاه اونم با درصدای منفی بعد یه سال هم از فارغ التحصیلیشون نگذشته بود که راحته راحت استخدام سازمان دولتی شدن ارشدشنو هم گرفتن بدون اینکه بفهمن پروپزال یعنی چی پایان نامه یعنی چی پاشونو گذاشتن روی پاشون حقوقشونو گرفتن همه کارای پایان نامه شونو هم میدادن بیرون براشون انجام میدادن فقط باید زحمت شبای امتحانو میکشیدن و چندساعتی میخوندن و بقیه شو یا به قول شما تقلب بهشون کمک میکرد یا استادشون رو خدا میدونه خلاصه با معدل بالا هم ارشدشونو گرفتن الآنم بفکر دکتراشون هستن خیالشونم تخته تخته چون سرکار هستن و مثل ماها نیستن که هی بخوایم به فکر کار و یا درآمد باشیم..
اونوقت مسئولین از دادن وام به ماها که بیکار هستیم صحبت میکنن.
دستت طلا مهندس حرف دل ما رو قشنگ زدی…
منم هرچی فکر میکنم می بینم بیشتر از خیلی زحمت کشیدیم ولی هنوز اندر خم یک کوچه ایم….
کار که دیگه برامون شده یه خواب و رویای دست نیافتنی
مخصوصا با این اوضاع استخدامی
یعنی هیچ کس نمیتونست به این خوبی حرف دل من بزنه. عالی گفتین
واقعا درست میگین………….
امان از دست این تقدیر که خودمون اینطوری کردیم با خودمون
ممنون از پاسخ شما. منم دهه شصتی هستم (۳۲ سالمه) و شرایط مشابه شما رو داشتم. یادمه ابتدایی که بودم، ۵نفر پشت یک میز مینشستیم. دانشگاه قبول شدن هم یک آرزو بود برامون. تعداد زیادی پشت کنکور میموندن. من که سال ۸۰ کاردانی روزانه میخوندم، فک میکردم خیلی حالیمه. اما شرایط مالی نذاشت ادامه بدم. باید کار میکردم. بعد از اون هم دیگه رفتم سر کار و بعدا شرایطم طوری بود که نمی تونستم رقابت کنم و دانشگاه دولتی قبول شم. آخه واسه آدم شاغل (که بعدا متاهل شذ) درس خوندن سخته. توان رقابت نداره. الان چندین ساله که شرایط عالی شده. ظرفیت ها بالا رفته. (حتی دانشگاه دولتی) به عنوان نمونه، یک از فامیل دو سال پیش با ۴۸هزار دانشگاه گیلان مهندسی کشاورزی قبول شده! قبلا این رتبه حتی مجاز به انتخاب رشته نمیشد! دانشکده های فنی دولتی، برای رشته هایی مثل برق بدون کنکور شدن! شما هم حرف بنده رو زدید. آدم ها با رابطه میرن سرکار. البته شرایط کاری من خیلی سخته. چون رابطه نداشتم (نظامی هستم. خیلی ها وقتی میان سربازی، حاضر نیستن شغل ما رو داشته باشن. ماموریت های سخت. انتقال به استان های محروم و… با یک حقوق ساده کارمندی) میخام بگم که اونقدرها هم خوش به حال من و همکارام نیست. ولی خدا رو شکر. زندگیمون میچرخه شما هم میتونی همکار من شی. هدفم اینه که عضو هیئت علمی دانشگاه سازمان مون بشم. از دار دنیا یک مقاله ISI (در یکی از ژورنال های الزویر) و ۶ تا مقاله کنفرانسی (۲ تاشون IEEE)… ادامه نظر»
من دهه ۶۰ ام انقدر با سختی درس خواندم انقدر سخت که باور کسی نمیشه الان که به دکتری رسیدم دانشجوی برتر دانشگاه درجه یک شدم ولی با بی رحمی تا استاد هام در مصاحبه بدم ازمون دکتری گفتند ما تو اصلا نمی خواهیم انگار دیگه دوست ندارم درس بخوانم تمام سختی های درس خواندم هر روز جاوی چشمهام دیگه همه استادهام بی ارزش شدن می گم دنبال کار میرم مطابق رشته ام نیست به خودم میگم چه تلاش بیهوده کردم رتبه اول شدن استعداد درخشان شدن هیچ معنای نداره یک ماه دارم سعی می کنم به زندگی امیدوار بشم ولی ….خدایا صدا به جای نمی رسه ایا تو صدام میشنوی
مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشید ! منم مثه شمام،همدردیم، خودتونو ناراحت نکنید
معلومه که می شنوه اتفاقا خدا تنها مشترک مورد نظریه که همیشه هست. من هم دهه شصتی هستم با تجربه های تلخ و شیرین و سخت و اسون زیاد. یادتونه حتی برای رفتن به پیش دانشگاهی ازمون دادیم؟ ولی این حرفو نزنید خدا همیشه کمک کرده ظلم و تبعیض به خاطر اعمال ادمهاست نه خدا.
ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس
هیچوقت از رحمت خدا نامید نشید.هیچ وقت
همیشه این را به یاد داشته باشید که ما دهه شصتیها درست سختی زیاد کشیدیم حداقل هم درد زیاد داریم عزیز
آقا محمد شما تلاش کن نگران نباش حتما قبول میشی. من هم پیام نور خوندم و امسال چهار دانشگاه روزانه قبول شدم. چون رزومه قوی داشتم.دو تا از همکلاسی هام علامه قبول شدن . یکی هم مدرس. اینها همه پیام نور بودن.من هم دهه شصت هستم با رتبه ۵۰۰۰تجربی پیام نور خوندم هرچند شبانه هم پرستاری و مامایی و اتاق عمل .علوم آزمایشگاهی قبول شدم نرفتم. رفتم پیام نور استان خودم چون نمیخواستم برم شهر دیگه.ارشد هم با رتبه ۴۰۰.دوره ما قبول شدن دانشگاه خیلی سخت بود. درس خوندن پیام نور خیلی سخته. چون نمره دست استاد نیست و کامپیوتری هست.
سلام شما کجا قبول شدین؟ و چه گرایشی؟ چون منم پیام نور بودم هر دو مقطع رو و خدا رو شکر دانشگاه فارابی قم قبول شدم.
تبریک میگم انشالله موفقیت های بعدی. خوارزمی. رفتار. فردوسی رفتار. زاهدان منابع انسانی. لرستان منابع انسانی
اره بخدا راست میگی، دمت گرم، بهترین روزها و شبها و دقایق جوونیمونیمو گذاشتیم ولی چی ….. هیچی
عالی بود
منابع کنکور دکتری ۹۶ را اعلام کنید
دوستان لطفا در متنی که نوشتم بیشتر تمرکزتون روی بخش انتهایی و نصیحت برادرانه من باشه، نه اینکه آرزوهای من رو به چالش بکشونید به خاطر مدرک پیام نو و غیرانتفاعی. من واسه خودم یه چیزی میگم، شما زیاد به دل نگیرید. منظورم اینه که خوشبختی شما فقط در گرو گرفتن مدرک دکتری نیست. دعا می کنم وضعیت استخدامی ها بهتر بشه. چون با همون لیسانس استخدامتون می کنن و نیازی به دکتری نیست.
آقا محمد خوبه که امید داری ولی اینم بدون که الان فارغ التحصیلای دانشگاه های درجه یک میان تو دانشگاه های درجه ۲ و ۳ آزاد میخان جذب شن! فک نکنین ماها که درجه ۱ درس خوندیم هیءت علمی اینجاها میشیم. شرایط کاری خیلی بده برادر من….
خوب آقا محمد فرمودن کارمند یک سازمان هستن. یعنی آشنا دارند که توانستند برن اونجا یا همچنین چیزی.دیدم که می گم. بنابراین با استدلال منطقی یا حتی غیر منطقی هم می خوان بگن که آشنا می خواد برای هیئت علمی شدن. داداش ما هم خدایی داریم. امیدم به خدا و کرمشه. هر وقت من خودم به شخصه داشتم نا امید می شدم خدا کمکم کرده. غصه پولم نخورید دوستان چون اونایی که زیادی می خورن، آخرش باید زیادی پس بدن. توکل بر خدا.اینم بگم که هیچ کس شما رو آقا محمد مخاطب قرار نمی ده. دل پر ما از اونایی که خودشان رو به نشنیدن می زنن.
شما اگه چندتا پیام بالاتر رو بخونی میبینی که آشنا نداشتم. شغل من (نظامی) نیاز به آشنا نداره. همه میتونن بیان ولی نمیان. ضمن اینکه من ۱۲ سال پیش استخدام شدن. اون وقع ها هنوز آشنا بازی شروع نشده بود. واسه هیئت علمی شدن هم اگه شما کارمند یک سازمان باشی، به خاطر گذروندن مراحل گزینش و داشتن رزومه در اون سازمان، راحت تر میتونی عضو هیدت علمی دانشگاه همون سازمان بشی.
تمام جوانیم فت برای درس خواندن دیگ چی اون رو جبران می کنه
رشته با رشته فرق می کنه، بعضی شهرها هم افراد درجه ۱ حاضر نمیشن برن، برای مثال دانشگاه آزاد رشته من یکی از شهرستان ها امسال یک نفر هیئت علمی میخواست، اما حتی یه درخواست هم نرفت برای اون شهر
چه شهری؟ چه رشته ای؟بابا من حاضرم برم
دمت گردم
بنده هم حاضرم
والا بخدا
خخخخخ
البته لزوما داشتن مدرک، پست بالاتر نمیاره ولی شانس آدم رو بالا میبره. پست گرفتن دقیقا تحت تاثیر روابط هستش. من یک کارمند دولت با ۱۲ سال سابقه هستم و ۱۲ سال پیش با کاردانی استخدام شدم. اون موقع داشتن کاردانی (روزانه) خوب بود. لیسانس و ارشد هم مثل یک رویا بود. اما رفته رفته مدرک گرفتن آسون شد. همکارهای دیپلم و زیردیپلم خیلی راحت مدرک گرفتن و به ما رسیدن. طرف بدون حضور در دانشگاه، راحت امتحان ها رو پاس میکنه و لیسانس با معدل بالا گرفته. میگم چه طوری اینکارو میکنی؟ اونم تو رشته برق؟ میگه سوالا دقیقا مثل جزوه ست. جواب اون سوالایی رو هم که نمیدونم، با تقلب جواب میدم. اگر تقلب هم جواب نداد، سوال ها رو تو جواب سوالای دیگه مینویسم و برگه رو سیاه میکنم. استاد هم بهم نمره میده! بنابراین من هم نمیتونستم منتظر بمونم و لیسانس IT پیام نور و ارشد IT غیرانتفاعی گرفتم. البته IT رشته سختیه و پذیرش پایینی داره. فک نکنین درس خوندن تو پیام نور آسونه. ولی قبول دارم که سختی و کیفیتش به پای دانشگاه های دولتی نمیرسه. الانم تو فکر دکتری هستم. نه فقط برای پست های بالاتر، چون رابطه ای ندارم که مدرک بخوام، بلکه هم درس خوندن رو دوست دارم، هم اینکه علاقه دارم شغلم عوض بشه و بتونم مدرس دانشگاه باشم. ضمن اینکه حقوق یک عضو هیئت علمی حداقل ۵ برابر امثال منه! خب چرا من نباید اینقد حقوق بگیرم؟؟؟!!! امسال بدون آمادگی قبلی، دکتری شرکت کردم تراز ۱۲۰۰ آوردم که حتی… ادامه نظر»
دوست خوب به تظرتون با مدارکی که از پیام نور و غیر انتفاعی گرفتید آیا شانسی واسه هیییت علمی دارید؟
آره دارم. اول اینکه من میخام برای دانشگاهی که مال سازمان خودمونه اقدام کنم. همین که کارمند این سازمانم، یعنی نصف راه رو رفتم. اکثر اعضای هیئت علمی این دانشگاه، در دانشگاه آزاد درس خوندن.
دوم: فرض هم که کارمند این سازمان نبودم، من که نمیخام عضو هیئت علمی دانشگاه های دولتی و تاپ مثل امیرکبیر یا امثال دانشگاه گیلان بشم. با همین مدارک و داشتن رزومه خوب میشه، عضو هیئت علمی دانشگاه های آزاد درجه ۲ و ۳ تو شهرستان های غیر از مرکز استان شد.
دانشگاه هاى درجه ٢ آزادم از فارغ التحصیل هاى خودش بر مى داره ، نه پیام نور و غیرانتفاعى
خب اگه من هم دکتری رو دانشگاه آزاد بخونم میشم فاغ التحصیل همون دانشگاه دیگه! چه ربطی به پیام نور و غیرانتفاعی داره!
دوست عزیز همون دانشگاه آزاد درجه ۲ و ۳ اگه فارغ التحصیل دانشگاه درجه ۱ درخواست هیئت علمی شدن بده مسلما داخل گزینش اونا انتخاب میکنه
البته فارغ التحصیل دانشگاه درجه ۱ آزاد ، نه دولتی
راحت این حرف رو نزنید. دانشگاه آزاد بعضی وقتا فارغ التحصل های خودشو ترجیح میده به دانشگاه درجه یک.
چرا؟ چون هدفش تبلیغ اینه که ممدارک خودشون معتبره. به عنوان مثال شما اگه مدرک زبان MSRT وزارت علوم رو داشته باشی، دانشگاه آزاد از شما نمره ۶۵ به بالا میخواد. ولی اگه آزمون EPT دانشگاه آزاد رو ۵۰ هم بگیری ازت قبول میکنن. میخوان بگن آزمون خودمون بهتر از وزارت علومه
متاسفانه و با عرض تاسف فراوان باید صحبت های دوست عزیزمون رو تایید کنم. اما باید بگم که در رشته معماری تراز پایه ۵۵۰۰ بود و دانشگاه های تهران هم ۶۲۰۰ . نسبت به چیزی که شما فرمودید خیلی فرق می کنه. در ضمن باید رک باشم. مدرک تحصیلی شما منظورم پیام نور خیلی سخته که در دانشگاه های دولتی پذیرش بدن. البته امید جزئی از موفقیت است.
به قول شما امید دارم. چون استاد خودمون، لیسانس آزاد و ارشد، پردیس داره و همین خرداد دکتری رو در روزانه کاشان تموم کرد!
ضمن اینکه بنده امسال مصاحبه آزاد هم رفتم و احتمال قبولی در آزاد رو دارم. هرچند چون احتمالا در شهرستان ها قبول میشم، نمیخوام ثبت نام کنم. قصدم قبولی در آزاد تهران یا قزوینه
سلام
هم شما شانس مدرس شدن را داری هم حرف هایی که نوشتی از رو حسابه
من از شما خیلی جلو ترم نه از لحاظ علم و نه از لحاظ مالی بلکه از لحاظ سن و تجربه کاری . اینکه نمی گم چه کاره ام و چند سالمه می ترسم همه چی لو بره .
این برا ما درداست که همین ها مرتب و مکرر از ظرفیت زیادی دکتری دم می زنن . امیدوارم خدا کمک کنه ممنون
تو رو خدا یکی زنگ بزنه بهشتی بگه نتایج استعداد درخشان رو اعلام کنن، مردیم از استرس
با آموزش دانشگاه اصفهان تماس گرفتم، گفتند که نتایج تایید صلاحیت عمومی بعد از ثبت نام اولیه می آید.یعنی شما با در نظر گرفتن همان پذیرش مشروط از سوی دانشگاه، ثبت نام می کنید و اگر احیانا مشکلی در تایید صلاحیت عمومی وجود داشت، بعد از ثبت نام و در مهرماه اعلام می شود و آن موقع می توانید پیگیر چرایی آن باشید.
در ضمن آموزش دانشگاه اصفهان تاریخ ۲۷ شهریور را برای ثبت نام به صورت الکترونیکی در نظر گرفته است
یکی نیست بگه دفترچه ازادو ملی دکتری کی میاد اخه ،همش میگن بدون ازمون بعدازاونور میگن ظرفیت کم شده و افراد لایق باید برن خب چجوری باید انتخاب بشن ازمون باید گرفته بشه یانه?اگه اره کی دفترچه میاد که مام بتونیم ثبت نام کنیم
دوستم دفترچه دولتی ک به این زودی نمیاد.پارسال ک دی بود فک کنم.البته همیشه آذر ماه میومد.کلا کنکور پارسال جزء عجایب بود.
اخه این چه وضعشه چرااینقدرماروبازی میدن پارسال داشتم واسه ازمون میخوندم یهوگفتن منابع عوض شده بازالان داشتم میخوندم باززمزمه تغییرمنابع اومده بالایعنی این دیوانه کننده است .کاری نیست مجبوریم به فکرمقطع بالاترباشیم تااینقدرمسخرمون نکنن ونگن بعداین همه درس خوندن اخرش یک بیکارشده توروخدایه لحظه خودتونوجای مابذاریداینقدرماروازاین شاخه به اون شاخه نپرونید
امیدوارم ناراحت نشید، اما به نظر من خیلی افتضاحه که یک سری منابع معرفی بشه و بعد هر کی بهتر حفظ کرد بشه دانشجوی دکتری
مگه دبستانه
واقعیتش من با اطلاعات عمومی رفتم کنکور دکتری، یک خط هم نخونده بودم، سه،سال هم از مدرک ارشدم میگذشت خداروشکر روزانه قبول شدم…
دوستان کسی با آموزش بهشتی تماس نگرفته؟ظاهرا سنجش اعلام کرده که از طریق دانشگاهها پیگیری کنیم برای اطلاع از نتایج نهایی
ثبت نام شهید بهشتی چخبر؟؟
کی شروع میشه
من با آموزش دانشکدمون تماس گرفتم. گفتند دارند اسامی رو وارد سیستم گلستان میکنند و نهم تاریخ ثبت نام اینترنتی و ۱۷ شهریور تاریخ ثبت نام حضوری هست.
خداخیرتان بدهد
شما کدام دانشکده هستید؟
علوم انسانی
تو رو خدا منابعو اعلااااااام کنین
من هم سال قبل که کنکور دکتری دادم و قبول نشدم همین حرف ها را میزدم. امسال یا قوی کردن رزومه ام قبول شدم.
یک جمله معروف هست که میگه با گذر زمان همه چی درست میشه
اندکی صبر
من هم قبول شدم ولی فقط می تونم بگم ۱۰ سال پیر شدم ۱۰ سال الان هم که نتایج اصلا معلوم نیست نه کسی اسامی رو می ده. نه سنجش چیزی می گه. اصلا این قبولی نچسبید. به کسی هم نمی شه گفت قبولیم. چون خودمون هنوز تو شوکیم.
در این مدت هر طور که خواستن ما رو بازی دادند. من امسال اصلا دیگه سراسری شرکت نکردم و به خاطر همین مجبورم وارد گرداب دانشگاه ازاد بشم؛ با وجود اینکه خودم فارغ التحصیل دانشگاه علامه هستم. این یک ننگ بر پیشانی دانشگاه سراسریه که دانشجوهای خوبش رو از دست بده. چند سال از بهترین سال های زندگیمون تلف شد
منابع شیمی معدنی
سلام.من متاسفم برای اینکه می بینم خیلی از جوان هامون پشت کنکور پیر میشن،سرخورده میشن… اخرشم میرن خارج کشور مدرک میگیرن و پول این مردم از کشور خارج میشه. خواهشم اینه مسئولین متوجه باشن که ادامه تحصیل حق همه است.شرایطش رو بسازن. من میخونم و امیدوارم قبول بشم. تا دکترا نگیرم از پا نمی ایستم
مگه همه باید دکتری بخونن برن دنبال کار و زندگیشون
ایشون نگفتند همه باید دکتری بخونند. اما هر کسی که به تحصیلات تکمیلی علاقه دارد این حق مسلم او هست که دکتری بخواند.
خب تلاش کنه بخونه.ولی نه با زیاد کردن ظرفیت.کسی جلوی درس خوندن آدمای لایقو نگرفته
چرا جلوی تحصیل ادمای لایقو با طرح امسال که اجرا کردن گرفتن.میدونید چقد رتبه های عالی با رزومه عالی و کامل به خاطر باز کردن دست برخی اساتید نتونستن قبول بشن و خیلی از کساییکه حتی کمترین سواد از رشته رو نداشتن به راحتی قبول شدن.
واقعا احسنت که اینقدر راحت اجازه دادن بدون هیچ نظارتی اساتید براحتی حق ناحق کنند.تو رشته من کسی رو جزو نفر اصلی دانشگاه سطح یک قبول کرد که حتی تراز اون دانشگاه رو نیورده بود.این واقعا فاجعه ست.چرا هیچ نظارتی روی پذیرفته ها و رزومه و رتبه شون نمیشه.اخه بهمین راحتی امسال قبول کردن?’???????????”
پس ابن منابع کی اعلام میشه
پس این کنابع کی اعلام میشه
آفرین به این دانشجوی تربیت مدرس که گفت باید فرهنگ سازی شود که لزومی برای حضور در مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد و در عوض بهتر است به سمت بهینه سازی رشته ها براساس نیاز کاری جامعه پیش رویم.
واقعا اگر فرصت های شغلی مناسب ایجاد میشد، این همه هجوم به سمت تحصیلات تکمیلی زیاد نبود.
۹۰درصداساتید ما اصلا نمی دمنند فرهنگ چی هست
واقعا دانشگاه دولتی با سرنوشت ما بازی کرد و هر روز یک روش رو امتحان کرد و سه ساله که قبول نشدیم
من که دیگه نا امید شدمممم
برای ارتقا شغلی که بخشنامه جدید اومده نمیتونن ارتقا بدن
استعداد تحصیلی که خیلی بده زبان عمومی هم برای دکتری واقعا مناسب نیست
اصلا استعداد استاندارد نیست. وقتشم کمه
استعداد و هوش اسمش رو خودشه یعنی هرکی در زمان کمتر پاسخ بیشتری بده موفق تره
اره موافقم. من برای استعداد ب اندازه دروس تخصصیم وقت گذاشتم. هم استعداد هم تخصصی رو ۴۰% زدم. اما کتاب استعداد هم حجمش زیاد بود و هم سخت بود برام چون بار اولم بود ک میخوندم.استعداد و زبان صریب ۱ هست اما تخصصی ضریب ۴. بنظرم دوستان اگر وقت رو تخصصی بزارن خ بهتره. هر ۱% تهصصی رتبه رو خ بهتر میکنه
حرفت درسته باهات موافقم
سلام فهیمه جان خوبی؟از نتایج ذخیره فردوسی خبر داری؟ایا به دخیره ها زنگ زدن بیان تعهد بدن؟اون دونفر از قبولی های اصلی دیگه ثبت نام نکردن؟
پاسخ دادن
سلام دوستم. والا من اطلاعی ندارم از ذخیره ها و قبولیای نهایی. من فرم صلاحیتو پر کردم و منتظرم فردوسی اسامی نهایی رو اعلام کنه و زمان ثبت نامو. اون دونفر ک انصراف دادن. اما از ذخیره ها اطلاع ندارم. فردوسی ذخیره هارو اعلام نکرد ک. خودس بعد انصراف اصلیا باهاشون تماس گرفته. فک نمیکنم کسی اطلاع داشته باشه
ممنونم فهیمه جان
توی این ۵ سال هر سری میاین تجزیه و تحلیل میکنین ولی شرایط هر سال بدتر از سال قبل شده… دقیقا با این مطلب که دکتری نهایتا منجر به پست دولتی میشه نه پژوهشی موافقم..طرف کارمند دولته با مدرک لیسانس استخدام فلان شغل در فلان اداره شده ولی وقتی سواد عمومی شد ارشد اونم رفت ارشد با کلی هزینه بعد حالا که سواد عمومی داره دکتری میشه بازم به فکر دکتری ست دیدش هم اینه که ارشدمو گرفتم اینقد اومد روی حقوقم و پستم هم از کارشناس معمولی جهش پیدا کرده به مدیریت یه بخش مهم حالا اگه دکترامو بگیرم اگه رئیس جمهور و وزیر نشم حداقلش مدیرکل استان میشم… تحصیل در مقاطع بالاتر بد نیست و برای همه باید وجود داشته باشه ولی هر دیدگاهی نسبت به ارشد و دکتری نباید وجود داشته باشه این دو مقطع حساسن و صرفا باید افراد واقعا متخصص واردش بشن مخصوصا دکتری..باید جلوی پذیرش بی رویه در اول در مقطع ارشد و بعد در مقطع دکتری گرفته بشه.مملکت نیازش به نیروی کاردان و کارشناس خیلی بیشتره تا ارشدو دکتری.باید فقط افراد واقعا پژوهش طلب و علمی وارد این دومقطع بشن.اگه اینطوری بشه این افراد مشکل بیکاری رو هم نخواند داشت.باید خیلی موشکافانه تر و دقیقا با توحه به نیاز سالانه کشور این موضوع تحصیلات تکمیلی رو از بدو ورود تا بعد از فارغ التحصیلی بررسی کنن. از طرفی در غرب دانشجو تامین میشه حالا یا توسط استاد یا دولت ولی در ایران چی؟؟؟؟؟ اساتید از ما تعهد تمام وقت میگیرن و هیچ منبع… ادامه نظر»
????????تحصیل در مقاطع بالاتر بد نیست و برای همه باید وجود داشته باشه ولی هر دیدگاهی نسبت به ارشد و دکتری نباید وجود داشته باشه این دو مقطع حساسن و صرفا باید افراد واقعا متخصص واردش بشن مخصوصا دکتری..باید جلوی پذیرش بی رویه در اول در مقطع ارشد و بعد در مقطع دکتری گرفته بشه.????????