موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تغییر رشته در مقطع دکتری؛ آری یا خیر؟!

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

با توجه به این که تغییر رشته در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم به سادگی صورت می‌گیرد، برای برخی داوطلبان آزمون دکتری نیز این سوال مطرح است که آیا میتوان در مقطع دکتری تغییر رشته داد؟

به گزارش پی اچ دی تست، تغییر رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف از جمله تحولاتی است که می‌تواند در زندگی ما رخ دهد. در این مطلب قصد داریم به سوالات داوطلبان دکتری در این خصوص پاسخ داده و تا جوانب مختلف تغییر رشته در مقطع دکتری را بررسی کنیم.

آیا امکان تغییر رشته در مقطع دکتری وجود دارد؟

آیا میتوان در مقطع دکتری تغییر رشته داد؟

بر اساس دفترچه ثبت نام دکتری، امکان تغییر رشته برای داوطلبان برخی رشته‌های آزمون دکتری وجود دارد. در واقع داوطلبان این رشته‌ها می‌توانند بدون توجه به رشته مقطع کارشناسی ارشد خود نسبت به انتخاب رشته امتحانی آزمون دکتری اقدام کنند.

اما برخی رشته‌ها دارای محدودیت هستند و تنها فارغ‌التحصیلان رشته‌های خاصی می‌توانند در آزمون آن‌ها شرکت کنند.

شرط تجانس رشته دکتری

برخی رشته‌های امتحانی همانند رشته‌های زیرمجموعه گروه فنی و مهندسی، گروه آزمایشی علوم پایه، برخی رشته‌های گروه علوم انسانی و اغلب رشته‌های گروه کشاورزی و منابع طبیعی نیازی به رعایت شرط تجانس رشته مقطع کارشناسی ارشد با رشته امتحانی آزمون دکتری ندارند.

برای اطلاعات بیشتر درمورد رشته های بدون شرط تجانس دکتری کلیک کنید.

اما در سایر رشته‌ها لازم است داوطلبان دکتری شرط تجانس را مدنظر داشته باشند؛ یعنی رشته امتحانی کنکور دکتری داوطلبان با رشته آنها در مقطع کارشناسی ارشد همخوانی داشته باشد که این موضوع از سوی سازمان سنجش تعیین می‌شود و در در دفترچه ثبت نام کنکور دکتری اطلاع رسانی می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات این مورد می‌توانید به مطلب رشته‎ های مجاز ثبت نام دکتری مراجعه کنید.

تغییر رشته / گرایش دکتری دانشگاه آزاد

با توجه به این که کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد ادغام شده است؛ تنها یک آزمون جهت پذیرش در مقطع دکتری برگزار می‌شود. بنابراین، همه شرایطی که برای شرکت در آزمون سراسری از سوی سازمان سنجش اعلام شده است؛ برای دانشگاه آزاد نیز صادق است.

آن‌چه که در بالا توضیح داده شده است در واقع مربوط به محدودیت‌های قانونی تغییر رشته در آزمون دکتری است. این بدان معنا نیست که لزوما تغییر رشته در این مقطع تحصیلی مثبت یا منفی است. در ادامه ابعاد مختلف این موضوع را برای شما عزیزان تشریح می‌کنیم.

مزایا و معایب تغییر رشته در مقطع دکتری

ذکر این نکته لازم است که قرار نیست نتیجه‌گیری این بحث این باشد که تغییر رشته خوب است یا خیر. تنها می‌خواهیم جوانب مختلف این امر را برای شما داوطلبان گرامی تشریح کنیم تا در صورت تمایل، آگاهانه‌تر دست به این اقدام بزنید.

۱) چرا تغییر رشته دهیم؟

تغییر رشته در مقاطع مختلف می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. در آزمون کارشناسی ارشد بیشتر ورود به رشته‌هایی با بازار کار بهتر و یا عدم تطابق رشته کارشناسی با روحیات داوطلب زمینه تغییر رشته را فراهم می‌کند. چرا که در برخی موارد، رشته مقطع کارشناسی به دلیل ناآگاهی از ماهیت رشته و یا به علت اجبار ناشی از رتبه کسب‌شده در آزمون توسط داوطلبان انتخاب شده است و پس از طی یک‌ دوره چهارساله و قرارگیری در محیط دانشگاهی، امکان بررسی بیشتر رشته‌های مختلف برای دانشجویان فراهم شده است و این‌جاست که برخی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد دست به تغییر رشته می‌زنند.

اما در آزمون دکتری این انگیزه‌ها کمی متفاوت است. ضمن آن که به طور کلی تغییر رشته در این مقطع کم‌تر از مقاطع دیگر رخ می‌دهد. هماهنگی بیشتر رشته جدید با زمینه کاری فرد و کسب مدارک و مدارج مدیریتی (چرا که عموماً داوطلبان مقطع دکتری افرادی هستند که در سنینی قرار دارند که داشتن شغل و تأمین مخارج جزئی از زندگی‏شان است) و نیز تحصیل در رشته مورد علاقه شخصی و … را می‌توان از جمله دلایل این امر برشمرد.

وجود این انگیزه‌ها و شدت بالای آن‌ها در برخی داوطلبان موجب می‌شود که نتوان افراد را از تغییر رشته نهی کرد و تنها باید توصیه کرد پیش از این انتخاب، بررسی‌های لازم را در مقاطع و مراحل مختلف انجام دهند.

۲) تغییر رشته در آزمون کتبی

تغییر رشته در مرحله کتبی آزمون دکتری شاید تفاوت چندانی با تغییر رشته در مقطع ارشد نداشته باشد. چرا که دشواری این مرحله از آزمون همانند مقطع ارشد، مطالعه منابع جدیدی است که ممکن است پیش از این داوطلبان تصوری از آن‌‏‏ها نداشته باشند. با این تفاوت که ممکن است کمی کار دشوارتر از مقطع قبلی باشد.

۳) تغییر رشته در مصاحبه دکتری

تغییر رشته در مصاحبه دکتری شرایط متفاوتی را برای داوطلبان رقم می‏زند. در این مرحله از آزمون، نه تنها سطح دانش داوطلبان تغییررشته‌ای لازم است قابل رقابت با سایر داوطلبان همان رشته باشد، بلکه قانع کردن اساتید مصاحبه‌کننده خود موضوعی دیگر است.

معمولاً در جلسه مصاحبه از افرادی که در مقطع دکتری تغییر رشته می‌دهند این سؤال پرسیده می‌شود که چرا در این مقطع تصمیم به تغییر رشته گرفته‌اند و پاسخ به این سؤال اهمیت و نقش بسیار زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت این داوطلبان خواهد داشت. داشتن رزومه کاری مرتبط با رشته جدید، داشتن علاقه شخصی و در نتیجه رزومه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی در زمینه رشته جدید می‌تواند از جمله دلایلی باشد که در مصاحبه توسط داوطلبان مطرح می‌شود. در هر حال اساتید باید در این مرحله قانع شوند که تغییر رشته با دلایل کاملاً منطقی صورت گرفته است، چرا که از داوطلبان این مقطع، غیر از این نیز انتظار نمی‌رود.

اما نکته قابل توجه این است که ضروری است دلایل منطقی تغییر رشته با پشتوانه علمی مناسب نیز همراه باشد تا اساتید، داوطلبان تغییررشته‌ای را سزاوار تحصیل در رشته جدید در قیاس با سایر داوطلبان بدانند. زیرا در مقطع دکتری همانند مقاطع قبلی زمان زیادی برای فراگیری مباحث جدید علمی نیست و این دوره بر پژوهش و پیشبرد مرزهای دانش در آن حوزه متمرکز است. در نتیجه عملکرد داوطلب در مصاحبه و نمایش توانمندی‌های خود در رشته جدید در مصاحبه بسیار مهم خواهد بود.

۴) تغییر رشته در اشتغال و جذب هیأت علمی

درمورد جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم، اگر چه به طور رسمی شرایطی در این زمینه اعلام نشده است، اما علاوه بر این که برخی دانشگاه‏‌ها ممکن است در شرایط اختصاصی خود به لزوم تجانس رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کنند، در جلسات مصاحبه جذب نیز احتمال ایجاد شرایط مشابه مصاحبه پذیرش دکتری وجود دارد. یعنی ممکن است اساتید در رابطه با این تغییر رشته در مقطع دکتری قانع نشوند و یا متقاضی با تجانس رشته مقطع ارشد و دکتری را فردی لایق‌تر جهت تدریس در آن رشته بدانند.

علاوه بر این، در فراخوان‌های سال‏‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی صراحتاً به لزوم همسان بودن رشته تحصیلی در دو مقطع آخر تحصیلی متقاضیان اشاره شده است و بنابراین داوطلبان تغییررشته‌ای لازم است بدانند که احتمالاً فرصت جذب به عنوان هیأت علمی در دانشگاه آزاد را نخواهند داشت.

درمورد مشاغل دولتی و خصوصی نیز شرایط گوناگونی ممکن است وجود داشته باشد. ممکن است برخی ادارات، شرکت‌ها و … علاقه‌مند به جذب افرادی با مدارک دارای تجانس در مقطع ارشد و دکتری باشند. اما این احتمال هم وجود دارد که تمرکز بر توانمندی‌های فردی متقاضیان باشد و یکسان بودن مدرک ارشد و دکتری از اهمیت چندانی برخوردار نباشد.

دکتری چه رشته ای بخونم؟

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد؛ رشته‌ای را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن سطح دانش لازم، دلایل کافی برای تحصیل در آن رشته نیز داشته باشید تا به خوبی بتوانید از پس مصاحبه بربیایید.

تجانس رشته دکتری چیست؟

در متن این مطلب به طور کامل درخصوص شرط تجانس در آزمون دکتری توضیح داده شده است.

رشته های شناور دکتری ۱۴۰۳ چیست؟

در کنکور دکتری امکان شرکت در یک رشته امتحانی وجود دارد. بنابراین در این دوره تحصیلی رشته شناور نیز نداریم. با توجه به این که آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد یکچپارچه برگزار می‌شود؛ برای دانشگاه آزاد هم نمی‌توان به صورت جداگانه در رشته دیگری شرکت کرد.

تغییر دانشگاه در دوره دکتری امکان پذیر است؟

بله قطعا چنین چیزی امکان پذیر است و بسیاری از داوطلبان در دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد خود پذیرفته نخواهند شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

158 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
َعلی
اسفند ۱۸, ۱۴۰۲ ۸:۲۲ ق٫ظ

سلام لیسانس متالورژی و ارشد همین رشته دارم گرایش خوردگی میتوانم دکترا مدیریت صنعتی آزمون بدم.؟

رها
دی ۲۸, ۱۴۰۲ ۱:۳۳ ب٫ظ

سلام روزتون بخیر
من ارشد بازرگانی بین الملل دارم و برای دکترا میتونم مدیریت کشاورزی بخونم؟

سیدعبدالسلام حسینی
آبان ۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۲ ق٫ظ

با سلام بنده در آزمون دکتری تخصصی فقه شافعی پذیرفته دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد هستم پس از ثبت نام بدلیل فقدان استاد کلاس برای بنده تشکیل نشد و از بنده خواستن که در رشته فقه و مبانی حقوق تغییر گرایش بدم .بنده پس از کلی اعتراض برای تخصیل در رشته ی خودم متاسفانه موفق نشدم .الان میخوام تغییر گرایش را انجام بدهم اما همزمان میخواهم از واحد علوم تحقیقات هم به واحد همدان منتقل بشم آیا با این تقاضای بنده موافقت خواهد شد؟آیا منع قانونی وجود دارد؟

کریمی
مهر ۲۵, ۱۴۰۲ ۵:۱۸ ب٫ظ

سلام
با داشتن ارشد زبان انگلیسی آموزش میتونم دکترای بیومکانیک ورزشی شرکت کنم؟ البته تواناییشو دارم فقط از نظر آیین نامه تغییر رشته میپرسم.

احمد درکام
شهریور ۲۹, ۱۴۰۲ ۲:۲۷ ب٫ظ

سلام علیکم من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی هستم آیا میتوانم در مقطع دکتری تاریخ اسلام شرکت کنم و اگر آری کدامیک از داشنگاههای ایران در رشته تاریخ اسلام در مقطع دکتری دانشجو می پذیرند

میم
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۶:۳۱ ب٫ظ

سلام خسته نباشید من ارشد مدیریت مالی میخوام بخونم ایا برای دکتری حتما باید همین و بخونم یا میتونه از زیر شاخه های دیگه مدیریت باشه؟

بهار
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۱ ق٫ظ

سلام وادب
بنده ارشد زیست شناسی گرایش فیزیولوژی هستم ؛میتونم دکتری روانشناسی بخونم

رضا
مهر ۱, ۱۴۰۲ ۱۱:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  بهار

سلام ببخشید من ارشد زراعت داریم میشه دکترا زیست شناسی گیاهی قبول بشم. حتما مقاله میخواد یا ن؟؟؟ دانشگاه آزاد میشه قبول شد؟؟؟

دختر شیرازی
شهریور ۱۸, ۱۴۰۲ ۸:۲۸ ق٫ظ

سلام ببخشید من ارشد مترجمی زبانم و معدلم ۱۸/۸۷ ولی کارشناسیم مامایی بوده و چون دوسش نداشتم معدلم ۱۴ و خرده ای شده، معدل و غیر متناجس بودن رشته کارشناسیم برای شرکت کردنم در ازمون دکتری آموزش زبان مشکل ایجاد نمیکنه؟ لطفا سریعتر بهم بگید، ممنون.

حسام
شهریور ۱۲, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۵ ب٫ظ

سلام
ارشد کامپیوتر‌نرم افزار دارم
میتونم دکترا علوم‌سیاسی برم؟

آرام
مرداد ۲۰, ۱۴۰۲ ۵:۲۷ ب٫ظ

سلام وقت بخیر من ارشد ادبیات فارسی گرایش آموزش زبان فارسی دارم آیا میدونم دکتری علوم تربیتی بخونم؟

ساحل
تیر ۸, ۱۴۰۲ ۶:۳۷ ب٫ظ

سلام وقت بخیر خسته نباشید من ارشد علوم اقتصادی دارم بنظرتون دکتری بخونم یا ارشد یه رشته دیگه بخونم؟

مهسا
تیر ۱۰, ۱۴۰۲ ۲:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  ساحل

سلام
بستگی به شرایط و اهداف خودتون داره. اگه شاغلید و مثلا با دکتری فرصت ارتقا هست خب بهتره دکتری بخونید. اگه به تدریس علاقه دارید بهتره دکتری بخونید. اما اگه رشته تونو دوست ندارید میتونید ارشد رشته دیگه بخونید و …
خودتون باید با جمیع شرایطتتون به جمع بندی برسید

ساحل
تیر ۱۰, ۱۴۰۲ ۸:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام وقت بخیر بیکارم استخدامی هارو شرکت میکنم نمیدونم چیکار کنم

فاطمه
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲ ۱:۲۳ ب٫ظ

من ارشد روانشناسی عمومی هستم میتونم دکتری بالینی و یا سلامت انتخاب رشته کنم؟

سارا
فروردین ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۲ ب٫ظ

باسلام
من کارشناسی مدیریت دولتی دارم
وارشد مدیریت بازرگانی
دکترا میتونم روانشناسی بخونم ؟برای شرکت در ازمون های استخدامی مورد قبول است؟

آیمیک
بهمن ۴, ۱۴۰۱ ۴:۰۶ ب٫ظ

سلام وقت‌تون به‌خیر
من رشتۀ ارشدم کتابداریه، گرایش مدیریت اطلاعات.
آیا می‌تونم برای دکتری رشتۀ ادبیات فارسی رو ادامه بدم؟

مرجان
دی ۱۵, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۱ ب٫ظ

سلام و درود من در حال حاضر کارشناسی ارشد مدیریت امور شهری هستم که برای کنکور دکتری ( رشته مدیریت فناوری اطلاعات) ثبت نام کردم و ۱۱ اسفند زمان برگزاری آزمون دکتری هست, حالا میخام بدونم میتونم تا قبل از برگزاری کنکور رشته انتخابی خودم رو عوض کنم و به رشته شهرسازی تغییر بدم؟ اگه آره ، کی و چه زمانی و چطوری میتونم اقدام کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

زهرا
آذر ۲, ۱۴۰۱ ۱۰:۴۱ ب٫ظ

سلام میشه لطفا راهنماییم کنید
ارشد زبان و ادبیات فارسی هستم میخواستم دکتری روانشناسی تربیتی بخونم. در شرط متجانس بودن رشته، نوشته آموزش زبان فارسی میتونه دکتری روانشناسی تربیتی بخونه حالا واقعا موندم میخوام بدونم زبان و ادبیات فارسی با آموزش زبان فارسی متفاوته؟ ثبت نام کردم هیچ خطایی نداد و ثبت شد ثبت نامم ولی میترسم بعدا مشکل ساز بشه
خواهشا اگر میتونید لطفا کمکم کنید

خدایار
آبان ۲۹, ۱۴۰۱ ۱:۴۱ ب٫ظ

سلام کارشناسی علوم کامپبوتر و ارشد ریاضی محض انالیز بودم برای دکترای ۱۴۰۲ دکترای علوم کامپیوتر شرکت کردم ایا در مصاصبه دکترا ایراد میگیرن؟

فاطمه فردوسی
آبان ۲۴, ۱۴۰۱ ۲:۳۷ ب٫ظ

سلام وعرض ادب .من کارشناسی ارشد زبان انگلیسی با ملاک های استعدادهای درخشان هستم به جز مقالات پژوهشی که درژورنال vission  به چاپ رسیده دومقاله isi وگرفتن کد ارسید جهت بقیه مقالات گرفته ام سازمان سنجش این مطلب را موارد را بررسی کرده وصحت ان مشخص شده است چون من درکنکوردکترای سال ۱۴۰۱ ثبت نام نموده ام ولی به خداقسم به دلیل مبتلاشدن به کرونا نتوانستم درجلسه شرکت نمایم ودرخانه معالجه شدم من با رزومه ای عنی که دارم و مواردی که ثبت شده را به سازمان فرستادم ولی موقع ثبت نام هیچ تاریخی جهت مصاحبه وتحویل رزومه ام به من داده نشده وحتی کد شناسایی من که باید هفت رقمی باشد باوجودی که یکبار ویرایش شده این مشکلات راهنوز دارد من در مرحله ثبت دواختراعی هستم که البته شرمنده ام که نمی توانم موضوعات ان دو را نگرفتم ولی درحال مراحل اخر گرفتن ثبت انها هستم وهمچنین گرفتن مدرک MSRT که برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی می باشد وحتی یکی از اختراعات من هم در راستای اهداف بهینه ی پزشکی می باشد من تمام عمرم را صرف درس خواندن وتحقیق وپژوهش  صرف نموده ام .ولی متاسفانه با اینکه دانش اموز بییار درسخوانی بودم چه قبل از دانشگاه وچه بعداز ان ولی متاسفانه پدرم یک سرهنگ ارتش وبسیار سختگیر بودند وهستند درانتخاب رشته ی من دست بردند کتابهای درسی الان خیلی خیلی ساده تر از  ان کتابهایی هست که امثال من خوانده میشد من دررشته زبان انگلیسی چیزی که برای کشورم مثمرثمر باشم نمی بینم چون چه دردروس… ادامه نظر»

احسان
بهمن ۸, ۱۴۰۱ ۵:۲۴ ب٫ظ

پدر نظامی

امین
آبان ۲۲, ۱۴۰۱ ۹:۳۳ ب٫ظ

سلام وقت بخیر
من کارشناسی مهندسی پزشکی خوندم و ارشد رشته کارآفرینی ، آیا امکانش هست در مقطع دکتری در رشته های مهندسی پزشکی یا علوم اعصاب شرکت کنم؟

ش.ع
مهر ۳۰, ۱۴۰۱ ۳:۱۸ ب٫ظ

سلام و عرض ادب
من فوق لیسانس نرم افزار هستم برای دکتری به مدیریت صنعتی می توانم تغییر رشته دهم؟

مهسا
آبان ۲, ۱۴۰۱ ۵:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  ش.ع

سلام
به لحاظ قانونی بله میتونید مشکلی نیست. اما در مقطع دکتری تغییر رشته تنها در صورتی توصیه میشه که اولا شما بتونید سطح دانش لازم برابر با یک فارغ التحصیل ارشد رو داشته باشید. و دوم بتونید اساتید رو در مصاحبه برای این تغییر رشته قانع کنید که هم شایستگی تحصیل در رشته جدید رو دارید و هم دلایل کافی برای این تغییر رشته در مقطع دکتری. در صورتی که این شرایط فراهم باشه، میتونید شانس قبولی داشته باشید.

علیرضا
مهر ۱۸, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۹ ب٫ظ

با سلام ارشد سازه دارم امکان ادامه تحصیل دکترای شهرسازی و دارم؟؟

مهسا
مهر ۲۵, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

سلام
نه متاسفانه
نا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۲ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری شهرسازی هستند:

– برنامه‌ریزی شهری، منطقه‌ای و مدیریت شهری (تمامی گرایش‌ها)

– شهرسازی

– مدیریت امور شهری

– طراحی شهری

– مهندسی معماری (تمامی رشته و گرایش ها)

– برنامه‌ریزی و طراحی محیط

– مدیریت محیط زیست

– گرایش‌های جغرافیا

– برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای

– مرمت و احیای ابنیه و بناهای تاریخی

مریم
شهریور ۲۳, ۱۴۰۱ ۴:۳۳ ب٫ظ

باسلام
کارشناسی ارشد و کارشناسی هم ،علوم قرآن و حدیث بوده،ارشد گرایش نهج البلاغه،دکتری ادبیات عرب میتونم شرکت کنم ؟

مهسا
شهریور ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۱:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام
خیر متاسفانه
بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۲ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری زبان و ادبیات عربی هستند:

– مترجمی زبان عربی

– زبان و ادبیات عربیی (گرایش ادبیات)

– زبان و ادبیات فارسی با گرایش ادبیات تطبیقی (فارسی – عربی)

– زبان‌شناسی همگانی

– آموزش زبان عربی

– سطح سه حوزه

آیدین
شهریور ۲۰, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ ب٫ظ

کارشناسی و ارشد بنده فقه و مبانی حقوق اسلامی هست آیا در دکتری حقوق خصوصی شرکت کنم موردی پیش میاد ؟

مهسا
شهریور ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  آیدین

سلام
به لحاظ قانونی بله میتونید شرکت کنید.
بنا بر دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۲ منتشره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری حقوق خصوصی هستند:

– حقوق (تمامی گرایش­‌ها)

– فقه و مبانی حقوق اسلامی

-فقه و حقوق جزا

-فقه و حقوق خصوصی

-فقه و حقوق خانواده

اما در مقطع دکتری تغییر رشته تنها در صورتی توصیه میشه که اولا شما بتونید سطح دانش لازم برابر با یک فارغ التحصیل ارشد رو داشته باشید. و دوم بتونید اساتید رو در مصاحبه برای این تغییر رشته قانع کنید که هم شایستگی تحصیل در رشته جدید رو دارید و هم دلایل کافی برای این تغییر رشته در مقطع دکتری. در صورتی که این شرایط فراهم باشه، میتونید شانس قبولی داشته باشید.

عرفان
شهریور ۲۰, ۱۴۰۱ ۴:۲۲ ب٫ظ

اینکه کسی نتوانه تغییر رشته و گرایش بده یک کار غیر کارشناسی است‌، چون در رقابت پایاپای شرکت میکنه در ضمن میشه چند واحد پیش نیاز پس از قبولی برایش در نظر گرفت . از اینها گذشته‌ شما که با گونی پول می‌گیرید دیگه چرا کارشکنی می‌کنید برای ورود به دانشگاه؟

پریا
شهریور ۲۰, ۱۴۰۱ ۱۲:۱۹ ب٫ظ

سلام وقت بخیر.
بنده ارشد معماری منظر دارم دکترا رو میتونم معماری شرکت کنم؟

مهسا
شهریور ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  پریا

سلام
بله میتونید مشکلی نیست.

عاطفه خسروی
مرداد ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۸ ب٫ظ

با سلام-ارشد مهندسی نرم افزار دبیر آپ رشته هنراموز کامپیوترهستم-لطفن راهنمایی کنیدچه رشته ایی بجز کامپیوترمیتونم شرکت کنم.تشکر

فاطمه
شهریور ۲۱, ۱۴۰۱ ۸:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  عاطفه خسروی

سلام.مدیریت تکنولوژی میتونه گزینه خوبی باشه.من هم کارشناسی و ارشد رو مهندسی کامپیوتر بودم.دکتری مدیریت تکنولوژی و خیلی راضی ام

سعید
بهمن ۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۵ ب٫ظ

سلام
ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک دارم
دکترا میتونم تغییر رشته بدم ؟
کدوم رشته ها مجاز به انتخاب هستم؟
با تشکر

آقا کلاغه
بهمن ۸, ۱۴۰۰ ۱:۱۷ ب٫ظ

سلام
بیایم کمی با هم رو راست باشیم. جذب هیات علمی فقط و فقط آشنایی هست. تمام موارد داستان هست.
دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف بیشتر اساتید آن هر کدام در مقاطع مختلف تحصلی یه رشته ای خودندن.

دکترای سیاستگذاری علم
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA)
کارشناسی مهندسی الکترونیک
————————————-
دکترای علوم تربیتی گرایش اثر بخشی کار تیمی
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
کارشناسی مهندسی برق
——————————-
دکتری اقتصاد
کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی – اجتماعی
کارشناسی مهندسی برق (الکترونیک)
————————-
دکترای علوم اقتصادی
کارشناسی ارشد مهندسی علوم اقتصادی و اجتماعی
کارشناسی مهندسی برق – مخابرات
—————————–
دکترای اقتصاد
کارشناسی ارشد مهندسی رایانشی و ریاضیاتی
کارشناسی مهندسی برق – مخابرات و سیستمها
کارشناسی ارشد مهندسی برق – مخابرات و سیستمها
———————————-
دکتری اقتصاد
کارشناسی ارشد اقتصاد
کارشناسی ارشد برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی
کارشناسی مهندسی سازه
——————————-

شما هر دهاتی برید کارشناسی پایه رشته تحصیلی شما رو رقم میزنه.
آقـــــــــــــــــــــایان و خانــــــــــــــــمهای با سواد، من بی ســـــــــــوادم.

ممنون

Mehrzad
شهریور ۲۰, ۱۴۰۱ ۱۰:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  آقا کلاغه

آفرین دقیقا همینطوره

محمد شهسواری
دی ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲ ق٫ظ

سلام
بنده رشته کارشناسی و کارشناسی ارشدم اقتصاد آیا می توان دکتری علوم سیاسی بخونم؟

امید
آذر ۲, ۱۴۰۰ ۰:۲۸ ق٫ظ

سلام
من لیسانس تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی رو خوندم و همچنین فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش مالی رو، میتونم دکترای مدیریت ورزشی ثبت نام کنم لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

تاجیک
شهریور ۲۰, ۱۴۰۱ ۱۱:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  امید

سلام نه کارشناسی ارشد شما فقط باید یکی گرایشهای تربیت بدنی باشد

ایکس
آبان ۸, ۱۴۰۰ ۰:۵۵ ق٫ظ

سلام
کارشناسی من حقوق میباشد ولی ارشد زبان انگلیسی خواندن میتوانم آزمون دکترای مدیریت اجرایی شرکت کنم؟؟؟

شهرام
مهر ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۶ ق٫ظ

سلام من ارشد مهندسی کشاورزی اصلاح نژاد دام دارم.در چ رشته ای میتونم واسه دکترا برم ک مصاحبه قبول بشم

محمد
شهریور ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۶ ب٫ظ

سلام من ارشد مدیریت بازرگانی بین‌الملل هستم میتونم دکتری علوم سیاسی شرکت کنم؟

مهسا
مهر ۹, ۱۴۰۰ ۶:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام
فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری علوم سیاسی و روابط بین ‌الملل هستند:

– علوم سیاسی و روابط بین‌الملل (تمامی گرایش‌ها)

– جامعه‌شناسی

– جغرافیای سیاسی

– اقتصاد بین‌الملل

– مجموعه مطالعات جهان (تمامی گرایش‌ها)

– مطالعات آمریکای شمالی

– زبان انگلیسی

– زبان آلمانی

– زبان روسی

– علوم اجتماعی

– علوم ارتباطات

– علوم تربیتی

– مدیریت

– معارف اسلامی و علوم سیاسی

– جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی

– مطالعات منطقه‌ای

– شناخت اندیشه‌های امام خمینی (ره)

– مدرسی معارف اسلامی (گرایش انقلاب اسلامی)

– اطلاعات استراتژیک

– حقوق (تمامی گرایش‌ها)

– معارف اسلامی و فرهنگ ارتباطات

شادی
آبان ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام وقت بخیر من دقیقا برعکس شما میخوام عمل کنم. ارشد روابط بین الملل خوندم و دکتری میخوام تغییر رشته به مدیریت بازرگانی بدم.

شادی
شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸ ق٫ظ

سلام. بنده ارشد حقوق گرایش جزا و جرم شناسی دارم آیا میتوانم در رشته دکترای تربیت بدنی یا روان شناسی شرکت کنم ؟
کلن میخاستم بدونم چ رشته هایی میتوانم برای دکترا شرکت کنم؟

مهسا
مهر ۹, ۱۴۰۰ ۶:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  شادی
ایالاتی
شهریور ۸, ۱۴۰۰ ۵:۴۰ ب٫ظ

سلام وقت بخیر امکانش هست با ارشد روانشناسی عمومی در دکتری تغییر گرایش به روانشناسی بالینی داد؟

مهسا
مهر ۹, ۱۴۰۰ ۶:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  ایالاتی

سلاتم
بله منع قانونی که نیست. اما در مقطع دکتری تغییر رشته تنها در صورتی توصیه میشه که اولا شما بتونید سطح دانش لازم برابر با یک فارغ التحصیل ارشد رو داشته باشید. و دوم بتونید اساتید رو در مصاحبه برای این تغییر رشته قانع کنید که هم شایستگی تحصیل در رشته جدید رو دارید و هم دلایل کافی برای این تغییر رشته در مقطع دکتری. در صورتی که این شرایط فراهم باشه، میتونید شانس قبولی داشته باشید.

سارا فرات
شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ ۰:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  ایالاتی

سلام، ببخشید چرا تصمیم به این تغییر گرایش گرفته اید؟ من در بین انتخاب دانشگاه آزاد ارشد بالینی و غیر انتفاعی ارشد روانشناسب عمومی مردد هستم. آیا امکان راهنمایی بنده را دارید؟

نیلوفر
تیر ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۹ ب٫ظ

سلام من کارشناسی ارشد اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی که یکی از گرایش های رشته اقتصاد کشاورزی هست میخونم. میخواستم بدونم میتونم مقطع دکترا اقتصاد منابع که یکی از گرایش های اقتصاد هست شرکت کنم؟

ابوالفضل
تیر ۱۳, ۱۴۰۰ ۷:۴۹ ب٫ظ

سلام
اگر کنکور دکتری ژئوتکنیک شرکت کنم میتوانم گرایش سازه یا راه یا… دکتری بخوانم؟

ابوالفضل
تیر ۱۳, ۱۴۰۰ ۷:۴۹ ب٫ظ

سلام
اگر کنکور دکتری ژئوتکنیک شرکت کنم میتوانم گرایش سازه یا راه یا… دکتری بخوانم؟

‌‌
تیر ۹, ۱۴۰۰ ۲:۱۰ ب٫ظ

باسلام
میخواستم یک سوال بپرسم اگر دکترای پزشکی داشته باشیم و بعد از اتمام مقطع دکترا و شاغل باشیم برای مثال دکتر در بیمارستان باشیم میتوانیم در کنکور ریاضی شرکت کنیم و رشته مهندسی عمران و معماری بخونین یا باید آزاد بخونیم؟

مریم
بهمن ۲۸, ۱۴۰۰ ۱:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  ‌‌

اگه پزشکیتونو ملی خونده باشین برای دوباره کنکور دادن باید بابد از ازاد یا پردیس بین الملل استفاده کنین
منعی برای کنکور ریاضی ندارین

مرتضی
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۶ ب٫ظ

سلام وقت بخیر
کلا سوال بنده این هست که از رشته حسابداری در دکتری چه رشته هایی رو میشه انتخاب کرد
و رشته های متجانس چیه

Shiva
فروردین ۲۲, ۱۴۰۰ ۲:۳۰ ب٫ظ

سلام یه سوال آیا از رشته فرش میشه به نقاشی تعییر گرایش داد؟

مجتبی کریم زاده
بهمن ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶ ق٫ظ

باسلام.لطفا راهنمایی کنید من کارشناس وکارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی خوانده ام ایا برای دکتری میتوانم رشته مدیریت مالی ادامه تحصیل بدهم به دلیل مرتبط بودن شغلم با کار مدیریت ؟

فطرت
دی ۱۹, ۱۳۹۹ ۵:۴۵ ب٫ظ

سلام با ارشد حسابداری دکتری چه رشته هایی میشه خوند؟

فرح
دی ۳, ۱۳۹۹ ۸:۵۷ ب٫ظ

سلام میخواستم ببینم اگه دکتری عربی قبول شده باشیم میتونیم به روانشناسی تغییر رشته بدهیم؟

رضا
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۲ ق٫ظ

سلام. من مهندسی مکانیک و ارشد مهندسی مکانیک دارم. برای دکترا میتونم شاخه‌های مدیریت‌رو بخونم؟ و یا حتی علوم سیاسی.
زمانم کمه. لطفا همه راهنمایی کنن.
مخصوصا بچه‌های مدیریت باهام ارتباط بزنن که ازشون سوال دارم.

محمد
آذر ۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۴ ب٫ظ

دوستان من کارشناسی و ارشد مهندسی شیمی دارم..برای دکترا میتونم مدیریت مالی یا اقتصاد بخونم؟ ممنون میشم اگه کسی بتونه بهم کمک کنه

nasi
دی ۹, ۱۳۹۹ ۸:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام اگر برای کار این تصمیم را گرفته اید متا سفانه با دارا بودن سوابق تحصیلی نامرتبط بازار کار مناسبی پیدا نخواهید کرد

s
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۰ ق٫ظ

سلام من ارشد زبانشناسی گرایش آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان هستم میتونم دکترا در رشته های مدیریت آموزشی و یا مدیریت دولتی شرکت کنم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

‌m0915
آبان ۹, ۱۳۹۹ ۲:۰۶ ق٫ظ

سلام میشه با ارشد حسابداری برا دکترا روانشناسی شرکت کنم؟

مهدی
آبان ۱۸, ۱۳۹۹ ۸:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  ‌m0915

خیر

سوفیا
آذر ۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  ‌m0915

سلام من ارشدای تی دارم. چطوری ارشد یا دکتری حقوق ادامه بدم ایا امکان داره

امید
آذر ۹, ۱۴۰۰ ۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  سوفیا

اگر کارشناسی حقوق نگرفتی ارشد هیچ فایده ایی نداره چون نمی تونی تو آزمون های حقوقی شرکت کنی

DAV
شهریور ۴, ۱۳۹۹ ۱:۰۹ ب٫ظ

سلام. آیا امکان تغییر گرایش توی مقطع دکترا بعد از قبولی وجود داره؟ مثلا امسال دکتری روانشناسی عمومی قبول بشم اما سال دیگه کنکور بدم و برم گرایش بالینی؟ (مساله سربازی هم در نظر بگیرید لطفا). ممنونم

Dastjerdi
شهریور ۱, ۱۳۹۹ ۰:۳۶ ق٫ظ

سلام خسته نباشید من کارشناسی و ارشدم رو در رشته ی جغرافیا تحصیل کردم اما این رشته هیچ وقت مورد علاقم نبوده یه جورایی اجبار بوده حالا اگه بخوام مقطع دکترام رو یه رشته دیگه بخونم باچه رشته هایی میتونم ادامه بدم لطفا اگه کسی میدونه بهم کمک کنه ممنون

س...
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ ۸:۴۴ ق٫ظ

سلام دانشجوی ترم دوم رشته علوم ومهندسی باغبانی فیزیولوژی تولیدوپس ازبرداشت گیاهان باغبانی درمقطع دکتری هستم.میخواستم به رشته دکتری زراعت تغییر رشته بدهم .ایا ازدوباره باید در آزمون دکتری شرکت کنم یا نیازی به آزمون مجدد نیست.راهنمایی بفرمایید.

سارا
آبان ۷, ۱۳۹۹ ۸:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  س...

سلام سوال من هم هست.من کارشناسی وارشدم حسابداری هست درمدیریت دولتی آزمون دکتراآزادقبول شدمی تونم تغییررشته بدم ودکتراهم حسابداری بخونم ودیگه آزمون دکتراندم؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنیدلطفااگه میشه پاسخ رو به ایمیلم هم ارسال کنیدسپاس فراوان

مهدی
آبان ۱۸, ۱۳۹۹ ۸:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

خیر متاسفانه

علیرضا
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۹:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  س...

خیر

س...
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۰۶ ب٫ظ

سلام اینجانب در رشته علوم ومهندسی باغبانی _فیزیولوژی تولید وپس ازبرداشت گیاهان باغبانی در مقطع دکتری ترم دوم مشغول تحصیل هستم .ایا الان میتوانم برای رشته دکتری زراعت تغییر رشته دهم.ممنون راهنمایی بفرمایید

Raheleh
اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹ ۴:۳۰ ب٫ظ

سلام.بنده کارشناسی و کارشناسی ارشد حسابداری دارم.ودر کنار اینها کارشناسی حقوق هم دارم.آیا الان میتوانم دکترا رشته حقوق را انتخاب کنم؟

حسین
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۹:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  Raheleh

سلام. بله می تونید. مشکلی نیست.

مهدی
آبان ۱۸, ۱۳۹۹ ۸:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  Raheleh

خیر فقط افرادی که ارشد حقوق دارن میتونن شرکت کنن

زهرا
دی ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  Raheleh

بله میتونید به دفترچه ثبت نام
مراجعه کنید مشخصا قید شده که با داشتن (ارشد نامرتبط) مدرک کارشناسی حقوق میتونیدبرای پی اچ دی داوطلب شید

علی
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۴:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  Raheleh

سلام من میدان دولتی کارشناسی ارشد خوندم میتونم دکتری حقوق بخونم

مائده
اسفند ۲۸, ۱۳۹۸ ۱:۲۶ ب٫ظ

من کارشناسیو کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی هستم چه رشته ای میتونم در مقطع دکترا بخونم

مریم
دی ۲۵, ۱۳۹۸ ۷:۰۷ ب٫ظ

سلام
من مهندسی مکانیک خوندم کارشناسی
ارشد مدیریت اجرایی خوندم . الان در مقطع دکترا مدیریت اجرایی نداریم .اگر بخوام دکترا بخونم چه رشته ای بهتره؟ و اینکه در مصاحبه دکترا مشکل ایجاد میشه به خاطر تغییر رشته کارشناسی به کارشناسی ارشد؟

رامین
دی ۱۲, ۱۳۹۸ ۵:۴۷ ب٫ظ

سلام. من لیسانس و فوق لیسانس اقتصاد هستم. برای دکتری غیر از اقتصاد چه رشته های دیگری مشود خوند؟

رضا
آذر ۲۷, ۱۳۹۸ ۱:۱۶ ق٫ظ

دوستانی که اطلاع دارید! سوال پرسیدم‌ها!!!
من مهندس مکانیک و ارشد مکانیک هستم. میتونم برای آزمون دکترا توی یکی از رشته‌های علوم انسانی ثبت‌نام کنم؟
مثلا مدیریت صنعتی و یا علوم سیاسی و یا هر چیز دیگه‌ای.

رضا
آذر ۱۲, ۱۳۹۸ ۴:۳۹ ب٫ظ

مهسا خانوم من مهندس مکانیک و ارشد مکانیک هستم. میتونم برای آزمون دکترا توی یکی از رشته‌های علوم انسانی ثبت‌نام کنم؟
مثلا مدیریت صنعتی و یا علوم سیاسی و یا هر چیز دیگه‌ای.

امین
آذر ۱۲, ۱۳۹۸ ۱:۱۷ ب٫ظ

با سلام
من رشته ارشدم مدیریت فناوری اطلاعات هست امسال میخواهم برای دکترا مدیریت دولتی شرکت کنم به نظر شما با توجه به اینکه هر دو مدیریت هستند ایا باز هم موضوع عدم تجانس و ایرادات اساتید و مشکلات بعدی را در پی خواهد داشت با تشکر

نسیم
آبان ۲۱, ۱۳۹۸ ۹:۲۰ ق٫ظ

سلام وقت بخیر. من ارشد مهندسی کشاورزی گرایش زراعت دارم. از اونجایی که شهری که ساکن هستم در مقطع دکتری رشته باغبانی رو داره اگر این رسته رو بخونم. برای جذب هیئت علمی شدن با مشکل برمیخورم؟

آراز
آبان ۵, ۱۳۹۸ ۲:۱۷ ب٫ظ

سلام دوستان….من ارشد رشته برنامه ریزی شهری هستم. میخواستم دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری شرکت کنم. آیا در صورت ایجاد فرصت هیئت علمی شدن این دو رشته متجانس حساب میشه یا نه قبول نمیکنن؟

نازنین
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۹:۱۰ ب٫ظ

من ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی هستم میخوام دکترا مدیریت دولتی شرکت کنم اگه میشه تغییر رشته داد آیا واحد جبرانی هم باید پاس کنیم؟

مهسا
آبان ۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  نازنین

سلام
بستگی به دانشگاه داره و نمیشه چیز قطعی گفت. ممکنه بهتون جبرانی هم بدن.

ن
مهر ۹, ۱۳۹۸ ۵:۱۴ ب٫ظ

سلام
من لیسانسم مدیریت بازرگانی وارشدم
همین رشته با گرایش بازرگانی بین المللی است
ایا می توانم دکتری در رشته اقتصاد شرکت کنم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

مهسا
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  ن

سلام
فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری علوم اقتصادی هستند:

– علوم اقتصادی و اقتصاد (تمامی گرایش‌ها)

– مدیریت قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز

– حقوق نفت و گاز

بنابراین متأسفانه پاسخ شما خیر هست.

حسین دکترا مدیریت
آذر ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

ممنون مهسا جوون

رامین
دی ۱۶, ۱۳۹۸ ۹:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام. من لیسانس و فوق لیسانس اقتصاد هستم. برای دکتری چه رشته های دیگری میشه خوند؟ لطفا راهنمایی کنید.

محسن
مهر ۹, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۰ ب٫ظ

سلام وعرض ادب
من کارشناسی مهندسی کشاورزی با گرایش علوم دامی و کارشناسی ارشد دامپزشکی با گرایش باکتری شناسی از دانشگاه شهید باهنر کرمان دارم. متاسفانه رشته کارشناسی ارشد به دردم نخورد والان به این نتیجه رسیدم کاش همان رشته کارشناسی ادامه میدادم و تصمیم گرفتم دکتری دوباره همون رشته کارشناسی یعنی دکتری فیزیولوژی دام شرکت کنم. باتوجه به اینکه ارشد دامپزشکی هستم. آیا در مصاحبه به مشکل میخورم. آیا امکانش هست چون رشته کارشناسیم با دکتری مرتبط هست بتوانم گروه مصاحبه کننده قانع کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

مهسا
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

سلام
چون رشته تون نزدیکه قابل دفاعه. اما باید سعی کنید رزومه مرتبط داشته باشید تا نشون بدید میتونید در زمینه رشته فیزیولوژی دام موفق عمل کنید.

محسن
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۲:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام، ممنون از راهنماییتون

نیما
مهر ۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۵ ق٫ظ

من تو مقطع ارشد رشته مو تغییر دادم با وجود اینکه با معدل عالی از یک دانشگاه دولتی برتر فارغ التحصیل شدم تو مصاحبه دکتری به من حد نصاب موسسه رو ندادن و اصلا وارد رقابت نشدم از استادم علتو پرسیدم میگه فقط به خاطر مدرک کارشناسی غیر مرتبط است که البته اونم مهندسی بود و دانشگاه دولتی و رتبه برتر حالا موندم این دوستان عزیزی که با مدرک مامایی می رند نرم افزار شریف آینده دکتری شون چی میشه

شیوا
شهریور ۲۵, ۱۳۹۸ ۸:۴۲ ب٫ظ

سلام .من کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری قبول شدم .اما متاسفانه الان متوجه شدم که در مقطع دکترا نمیشه این رشته رو ادامه داد .چون دکترای گردشگری وجود داره اما جغرافیای گردشگری نه .واگه من برای دکترا بخوام همون گردشگری که وجود داره رو که درواقع مرتبط با جغرافیای گردشگری هست بخونم و قبول بشم .به نظرتون کار درستیه و اصلا ممکنه گیر بدن که چرا این کارو کردی؟دوست دارم عضو هیئت علمی دانشگاه بشم .ممکن هست بخش جغرافیا منو قبول کنه؟

محمدرضا
مهر ۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  شیوا

به نظرمن دکتری روفراموش کن تااوضاع خرابترازاین نشده به فکرکارباش کارکه پیداکردی فرصت برای ادامه تحصیل هست

یوسف
شهریور ۱۲, ۱۳۹۸ ۲:۰۷ ب٫ظ

با درود من ارشد مدیریت گردشگری دارم برای دکترا تغییر رشته بخواهم بدهم در چه رشته ای دیگر می توانم برم؟

مهسا
شهریور ۲۲, ۱۳۹۸ ۶:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف

سلام
از لینک زیر هر رشته ای که علاقمند هستید رو انتخاب کنید، رشته های مجاز به شرکت در آزمون دکتری اون رشته گفته شده:
https://phdtest.ir/1397/09/%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C-98/

مهناز
خرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۶:۵۰ ب٫ظ

سلام لیسانس و فوق لیسانسم علوم سیاسی هست،اگه دکتری مدیریت دولتی بخونم بعداً برای جذب هیأت علمی مشکل ایجاد میشه؟چون شهره محل سکونتم دکتری علوم سیاسی نداره ولی مدیریت داره ممنون میشم راهنماییم کنید.

مهسا
خرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۶:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهناز

سلام
دانشگاه آزاد که رسما اعلام کرده دو مقطع اخر باید رشته تون یکسان باشه. در دانشگاه سراسری رسما اعلام نشده اما مهم هست.
نکته دیگه این که کلا تغییر رشته در مقطع دکتری توصیه نمیشه، چون در مصاحبه باید اساتید قانع بشن برای این تغییر رشته و معمولا شرایط سخت تری برای پذیرش تغییر رشته ای ها در نظر میگیرن.

زهرا آزمون
خرداد ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۵۲ ب٫ظ

سلام . خسته نباشید .
من لیسانس و فوق لیسانس مهندسی معماری دارم . آیا می تونم در رشته مدیریت راهبردی دانشگاه آزاد ثبت نام کنم ؟

مهسا
تیر ۱, ۱۳۹۷ ۶:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا آزمون

سلام
رشته مدیریت شرط تجانس رشته ارشد نداره. اما در مصاحبه دکتری ممکنه این مورد براتون چالش ایجاد کنه. چرا که اساتید باید قانع بشن و لازمه رزومه مرتبط و دلایل کافی داشته باشید.

زینب
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۷ ۰:۲۵ ق٫ظ

من ارشد و کارشناسی مهندسی کشاورزی خوندم. میخام بدونم به کدوم یک از رشته های علوم پاییه و کدوم شاخه های پزشکی میتونم تعیی رشته بدم در دکتری. لطفا لطفاااا راهنماایم کنین مرسی

محمدجواد
شهریور ۱۷, ۱۳۹۸ ۰:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  زینب

سلام ودرودبرشما اگ جواب سوالتون روگرفتید این شماره منه۰۹۱۵۴۸۴۲۷۰۲ممنون میشم ازتون بنده روهم یه راهنمایی بفرماییدچون دقیقاشرایطم عین شرایط شماست سپاس فراوان

دانیال
مهر ۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  زینب

چنانچه گرایش مهندسی اب باشین میتونین مهندسی عمران برین و درصورتی که بیوتکنولوژی کشاورزی بوده باشین میتوانین بیوتکنولوژی پزشکی در مقطع دکتری بخونین.

ملیکا
فروردین ۲۱, ۱۳۹۷ ۴:۳۸ ب٫ظ

سلام، ببخشید من لیسانس مترجمی انگلیسی دارم ولی کارشناسی ارشدم رو در رشته آموزش زبان انگلیسی گرفتم. الان هم در آزمون دکتری آموزش انگلیسی شرکت کردم. با توجه به اینکه جواب ها هنوز نیامده و‌من ازمون آموزش رو‌دادم آیا امکانش هست که بتونم تغییر رشته بدم و رشته ام رو‌به مترجمی تغییر بدم؟

زهرا
شهریور ۱۶, ۱۴۰۲ ۱:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  ملیکا

سلام. ببخشید یه سوال دارم. برای ارشد که تغییر گرایش به آموزش داشته باشیم آیا دروس جبرانی رو هم باید بگذرونیم؟

Mahsaaaa
بهمن ۳۰, ۱۳۹۶ ۸:۰۱ ب٫ظ

سلام من ارشد ریاضی کاربردی گرایش آنالیز عددی دارم. میخواستم برای تغییر رشته به مقطع دکتری,بپرسم که کدوم رشته ها رو میتونم انتخاب کنم؟ لطفا راهنماییم کنید.

مجید
آذر ۲۸, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۰ ق٫ظ

سلام تشکر از زحمات عوامل سایت من ارشد نرم افزار هستم میتوانم دکتری مدیریت شرکت کنم اگه نه چه رشته ای در مقطع دکتری بجز رشته خودم میتونم شرکت کنم؟ممنون

علوی
آذر ۵, ۱۳۹۶ ۹:۵۵ ب٫ظ

سلام من ارشد اقتصاد دارم آیا میتونم دکتری ترجمه شرکت کنم؟

سلام
آذر ۱, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۸ ب٫ظ

سلام میشه باارشدانسانی دردکتری یکی ازرشته های علوم پایه شرکت کرد

سالی
آذر ۱, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۹ ب٫ظ

سلام
من ارشد تجزیه آموزش محور دارم میتونم برا دکترا تو رشته داروسازی اقدام کنم؟؟

علی
آبان ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۲:۱۵ ب٫ظ

من کارشناسی و کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری هستم أیا میتونم دکتری حقوق عمومی یا مالی ثبت نام کنم؟

مهسا
آبان ۳۰, ۱۳۹۶ ۸:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام
خیر برای تحصیل در مقطع دکتری رشته حقوق باید ارشد مرتبط داشته باشید و متأسفانه شما نمیتونید در این رشته ادامه تحصیل بدید.

حسین
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

۲ یا ۳ سال است که به شرط داشتن کارشناسی حقوق و ارشد غیر مرتبط با حقوق، میشه دکترای حقوق شرکت کرد. وقتی شرط وکیل شدن کارشناسی حقوقه، دیگه نیازی به گذاشتن شرط ارشد نیست که خدا رو شکر روند خوبی ایجاد شد.

حسین
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام. خیر

فلاح
آبان ۲۴, ۱۳۹۶ ۵:۵۳ ب٫ظ

سلام من فارغ التحصیل ارشد مهندسی پلیمر هستم،أیا میتونم دکترای پزشکی شرکت کنم؟

مهسا
آبان ۳۰, ۱۳۹۶ ۸:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  فلاح

سلام
لطفا نام دقیق رشته مدنظرتون رو بفرمایید تا بتونم بررسی کنم.
موفق باشید

علیرضا
مرداد ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی می باشم‌ آیا امکان تغییر رشته در دوره دکترا به مدیریت (آموزشی) هستم لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

پونه
شهریور ۲۰, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۱ ق٫ظ

سلام من لیسانس حسابداری و ارشد مدیریت دارم أیا میتونم دکتری روانشناسی شرکت کنم؟

مهسا
آبان ۳۰, ۱۳۹۶ ۸:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  پونه

سلام
خیر متأسفانه نمیتونید در کنکور دکتری روانشناسی شرکت کنید. رشته های مجاز به شرکت در ازمون دکتری مدیریت رو میتونید از لینم زیر ببینید:
https://phdtest.ir/1394/05/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%B6%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-95-96/

رکسانا
شهریور ۱۳, ۱۳۹۶ ۲:۰۹ ق٫ظ

سلام
در مقطع کارشناسی ارشد ، رشته ی مترجمی زبان انگلیسی رادوست دارم اما زبان و ادبیات انگلیسی قبول شدم.ایا ثبت نام کنم و ارشد بگیرم؟ایا برای مقطع دکترا و اینده ی شغلی کار درستی است یا اینکه یک سال بخوانم و دوباره کنکور ارشد بدهم؟
ممنوناز واهنمایی

شهره
شهریور ۵, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۸ ب٫ظ

من ارشد حسابداری دارم ایا می توانم دکتری روانشناسی شرکت کنم؟

محسن
خرداد ۱۴, ۱۳۹۶ ۸:۲۶ ب٫ظ

عرض سلام
تشکر میکنم از پی اچ دی تست به خاطر مطلب عالی و مفیدتون در زمینه تعقییر گرایش در مقطع دکتری
یه سوالی که برای من پیش اومد اینه که ایا عدم هماهنگی بین گرایش مقطع ارشد و دکتری فقط برای جذب در هیات علمی ایجاد مشکل میکنه یا خیر
برای جذب شدن به عنوان استاد غیر هیات علمی هم ایجاد مشکل میکنه برای دانشجو
ممنون

سارا ازمون
خرداد ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۸ ب٫ظ

ایا با داشتن فوق لیسانس مدیریت کسب و کار الکترونیک می شود دکترای روانشنشناسی بالینی گرفت ؟

سارا
خرداد ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  سارا ازمون

ایا با داشتن فوق لیسانس مدیریت کسب و کار الکترونیک می شود دکترای دکترای روانشناسی بالینی گرفت ؟

میکروبیولوژی
آذر ۱۷, ۱۳۹۵ ۹:۲۷ ق٫ظ

سلام من ارشد میکربیولوژی هستم. امسال باکتری شناسی با گروه دامپزشکی که خیلی نزدیک به رشته ام هست شرکت کردم. در دفترچه هم جزو رشته های ارشد مجاز برای شرکت در دکتری باکتری عتوان شده.مقالات و پایان نامه ام هم درباره باکتری هست. ایا من که در گروه علوم پایه بودم اومدم گروه دامپزشکی شرکت کردم در جذب هیات علمی یا مصاحبه دکترا دچار مشکل میشوم؟

امینه
آذر ۱۷, ۱۳۹۵ ۹:۲۶ ق٫ظ

سلام.من کارشناسی تاریخ میخوندم و ارشد همان تاریخ با گرایش اسلام را ادامه دادم ولی برای دکترای قصد دارم از گرایشات رسته علوم تربتی را ادامه بدهم.به نظرتون امکانش هست.
لطفا راهنمایی بفرمایید.سپاسگذادم.

رحیمی
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۹:۰۹ ب٫ظ

سلام
دوستان توی دفترچه چرا از ثبت نام بدون آزمون خبری نیس؟؟
لطفا اکه اطلاعی دارین برای من ارسال کنید
متشکرم

j
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۶:۵۹ ب٫ظ

با سلام
سوالی داشتم خدمت دوستان(عذر میخوام که سوالم مغایر مبحث مطرح شده است)
من برای دوحوزه منطقه ای متفاوت و با استفاده از یک نرم افزار، دو مقاله جداگانه آماده کرده و برای همایشی ارسال کردم.
آیا میتوانم مقاله ای دیگر با استفاده از این دو حوزه منطقه ای با استفاده از همین نرم افزار به صورت مقایسه ی نتایج حاصله تنظیم کنم؟

مهندس
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۵:۳۰ ب٫ظ

سلام
من این تجربه را دارم
کارشناسی مهندسی کامپیوتر بودم که ارشد مهندسی آی تی خواندم (که اشتباه کردم نرم افزار و هوش و علوم کامپیوتر بهتر بود)
دکتری هم بیوانفورماتیک (ترکیب ژنتیک و کامپیوتر) می خوانم که الحمدالله حالا راضی هستم.

شیلا عسگری
شهریور ۱۴, ۱۴۰۰ ۳:۱۹ ق٫ظ
پاسخ به  مهندس

با سلام شنا رشته ارشد و دکتری تون با هم متفاوت رود مشکلی در زمان مصاحبه پیش نیامد

احمد
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۴:۳۸ ب٫ظ

با سلام
بنده ارشد حمل و نقل هستم و مایلم در رشته دکتری شهرسازی ثبت نام کنم.
آیا امکان پذیر است؟
لطفا راهنمایی فرمایید

مومن
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

سلام.والا من ارشد برنامه ریزی شهریم. ۲ سال هست امتحان دکترای شهرسازی شرکت میکنم.حقیقتش امتحانش سخته بخاطر گستردگی منابع.به نظرم رشته خودتون رو شرکت کنید بهتره.

نازنین زهرا
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۳:۲۷ ب٫ظ

سلام ببخشید ضرائب دروس امتحان چرا تو دفترچه نیست?یعنی ضریب همه دروس ١هست؟

فرشته
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۲:۱۹ ب٫ظ

لطفا اگه ممکنه phdtest پیگیری فرمایند چرا کارمندان در قانون طبقه بندی مشاغل ۹۲ به بعد در کارشناسی ارشد یک رشته اعمال مدرک شدند چرا در مقطع دکتری همان رشته و همان ردیف شغلی تبدیل مدرک نمی شود.ایا این نقص قانون نیست

احمد
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۱۲:۱۶ ب٫ظ

سلام اگر در رشته مهندسی عمران، تغییر گرایش در دکترا نسبت ارشد صورت گیرد مثلا از رشته خاک در ارشد بروند به زلزله در دکترا یا سازه به زلزله یا راه و ترابری به مدیریت ساخت یا سازه به مدیریت ساخت ، آیا در جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد شرط تجانس رشته ارشد به دکترا به هم می خورد؟ یا چون هر دو مهندسی عمران است، شرط تجانس مشکلی ندارد؟ دوستان مانند همیشه لطف کنند راهنمایی کنند.ممنون

حقوق کیفری
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۱:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

دفترچه دکتری رو گذاشتن

دانشجوی دکتری عمران
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۲:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

سلام.
بله. احتمالش وجود دارد که در مصاحبه دانشگاه برای جذب به مشکل بخورید. مورد داشتیم در مصاحبه جذب هیات علمی یکی از واحدهای دانشگاه آزاد به عدم تجانس گرایش مهندسی منابع آب و گرایش سازه های هیدرولیکی ایراد گرفتند.

sara
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

سلام
چطوری ثبت نام کنیم چرا دفترچه ای نیست
یا هست ?

دانشگاه
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۴ ق٫ظ

سلام لطفاا از تکمیل ظرفیت بهمن دانشگاه ازاد خبر بدین

FateMeh
مهر ۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  دانشگاه

✴️ دانشگاه آزاد: فرآیند تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد همانند سال­‌های گذشته قانونی است

دانشگاه آزاد اسلامی با انتشار اطلاعیه ای در واکنش به اطلاعیه منتشر شده از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر غیرقانونی بودن تکمیل ظرفیت این دانشگاه، با این استدلال که به استناد تبصره ۲ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۹۲/۶/۱۰ ، صرفا سنجش در صلاحیت سازمان سنجش قرار گرفته است و پذیرش دانشجو در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است، تکمیل ظرفیت را قانونی دانسته است.

در اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی که بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) منتشر شده است، به داوطلبان توصیه شده است با توجه به خالی ماندن بخش قابل توجهی از ظرفیت این دانشگاه از فرصت تکمیل ظرفیت استفاده کنند.

امیرعلی
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۷ ق٫ظ

سلام. چرا دفترچه رو سایت نذاشتن

مریم-برق
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۹:۰۳ ق٫ظ

قانون دانشگاه آزاد شامل تغییر گرایش هم میشه ؟

آرش
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۸:۵۹ ق٫ظ

اصلاح میکنم، گذاشتن …
ضمنا اصلا این آزمون دکتری خاص دانشگاه سراسریه یا آزاد؟

آرش
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۸:۴۳ ق٫ظ

سلام
سوالی مطرح شده، برام
از ارشد کشاورزی با بی اچ دی تربیت بدنی میشه تغییر گوایش داد؟ آخه من ١ ساله میخونم حالا اومدن امسال محدودیت گزاشتن! من اشتباه میکنم آیا. راهنمایی لطفا

ناصر
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۰:۲۱ ق٫ظ

اگه کارشناسی و ارشد یکی نباشه اونم به سختی قابل حله اما ارشد و دکتری نباشه اصلا توجیه پذیر نیست

میثم
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۰:۱۲ ق٫ظ

مهم سواده و بس.
رشته های هنری مثل نقاشی، فرش، گرافیک تا ارشد بیشتر ندارن. برای دکتر زیر گروه هنر یک فلسفه هنر هست و یک پژوهش هنر که زیاد ربطی به اون رشته ها نداره و خیلی تاریخی و کلی گویی هست. خوب شاید کسی برای دکتری رشته ای مثلا زیر گروه علوم انسانی مثل مدیریت فرهنگی و مدیریت رسانه رو مرتبط تر ببینه و بخونه که واقعا هم نسبت به رشته فلسفه مرتبط تر هست.

ماهرخ
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۹:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  میثم

موافق نظر شما،بازم پژوهش هنر رو میشه قانع شد،ولی فلسفه اصلا مبحثی جدای هنر داره

هنر
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۲:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  ماهرخ

سلام. موافقم. یه مشکل دیگه رشته های هنر اینه که تعداد رشته های ارشدش به بیست تا هم می رسه در حالی که برایه دکترا تنها ۵ یا ۶ رشته بیشتر وجود نداره که از بین اونا فقط کدی که مرتبط با پژوهش هنر و مطالعات تطبیقی هنر هست از همه ی رشته های هنری پذیرش داره که این باعث میشه ترافیک داوطلبش زیاد بشه و آخرش هم یه تعداد محدود پذیرش بشه ولی بقیه رشته های هنر فقط دارندگان تقریبا همون رشته ها اونو امتحان می دن و معلومه که قبولی شون راحت تره. از همه عجیب تر این که حتی رشته فلسفه هنر از رشته های هنری پذیرش نداره. اگه تو دفترچه جلوی فلسفه هنر رو نگاه کنید اسمی از دارندگان ارشد هنری برده نشده.

هنر
آذر ۱۶, ۱۳۹۵ ۲:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  هنر

یه چیز دیگه این که چرا رشته های باستان شناسی و فرهنگ های باستانی می تونن تو بعضی رشته های هنری شرکت کنن ولی بلعکسش وجود نداره؟

میثم
آذر ۱۷, ۱۳۹۵ ۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  هنر

کلا برای رشته های هنری در و پیکر درست وجود نداره. البته به جز معماری و شهر سازی. رشته گرافیک تا فوق لیسانس بیشتر نیست بعد توی فراخوان های جذب می نویسن دکتری گرافیک :) بعد خیلی جالبه چون گرافیک یک واژه لاتین هست معادل فارسیش میشه ارتباط تصویری، بعد توی فراخوان ها یه دانشگاه میزنه گرافیک یکی میزنه ارتباط تصویری. جالب بود یک دانشگاه نوشته بود تمامی دارندگان مدرک دکتری گرافیک وارتباط تصویری :)