پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

حفظ سهم 50درصدی آزمون کتبی در پذیرش داوطلبان دکتری 97

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: برای پذیرش سال 97 آزمون دکتری همچون سال قبل 50 درصد نمره پذیرش نهایی این افراد از طریق آزمون انجام شد.

مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: برای پذیرش سال 97 آزمون دکتری همچون سال قبل 50 درصد نمره پذیرش نهایی این افراد از طریق آزمون انجام شد و بقیه در اختیار دانشگاه‌هاست که از طریق ارزیابی عملکرد و مصاحبه صورت می‌گیرد ولی امیدواریم که به تدریج بر اساس آن چیزی که در قانون تعریف شده سهم دانشگاه‌ها را در تشخیص و انتخاب داوطلبان مستعد بیشتر شود و سیاست تفویض اختیار به دانشگاه‌ها کماکان دنبال شود.

شریعتی نیاسر افزود: سیاست تفویض اختیار به دانشگاه‌ها، میدان عمل را برای رؤسای مراکز دانشگاهی فراهم خواهد کرد که متناسب با شرایط اقلیمی، منطقه‌ای و دانشگاهی بتوانند برخی از تبصره‌ها و بندهایی را که به امور جاری و تحصیلی دانشجویان مربوط می‌شود خودشان تصمیم گیری کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: یکی از اثرات مهم این تفویض اختیار این است که سطح مسئولیت پذیری رؤسای دانشگاه‌ها بالا می‌رود.

وی گفت: امیدواریم با اجرای این طرح مسئولان دانشگاه‌ها بتوانند به خوبی پاسخگوی نیاز دانشجویان باشند.

 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

49 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیمیا
فروردین ۱۶, ۱۳۹۷ ۸:۰۰ ب٫ظ

ما هم امیدواریم تبعیض قایل نشن

دانشجوی جغرافیا
فروردین ۱۶, ۱۳۹۷ ۲:۴۴ ب٫ظ

با سلام . اگر اعضای هیئت علمی دانشگاه و کسانی که نقشی در مصاحبه و پذیرش دانشجو دارند این پیام را مطالعه می کنند لطفا به بیان افراد و تسلط دانشجو در بیان مطالب علمی و همچنین تیپ و ظاهر مناسب هم نمره بدهید یک دانشجوی دکتر که قدرت بیان الکن دارد اگر روزمه قوی هم داشته باشد بنظر بنده نمی تواند استاد یا مدرس یا آموزش دهند و یا الگوی خوبی برای دکترین جامعه باشد بلکه دانسته هایش فقط برای خودش خوب و مفید است .با تشکر

امید
فروردین ۱۷, ۱۳۹۷ ۸:۳۹ ب٫ظ

اصلا منطق درستی نیست.
خیلی از استعدادها هستند که شاید بیان خیلی خوبی ندارن اما واقعا مایه خیر هستند.
دیگه اط استفان هاوکینگ الکن تر میخواید؟
متاسفانه هرکسی تنها شرایط خودش رو میبینه

یسنا
فروردین ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۶ ب٫ظ

دانشگاه ها باید نمره و امتیاز مصاحبه را جداگانه به سازمان سنجش بفرستن و سازمان سنجش با جمع نمودن امتیاز آزمون کتبی و امتیاز مصاحبه نتیجه نهایی را اعلام کند.. این خیلی بهتر از است که هر دانشگاه نتیجه نهایی خودشو اعلام کنه… چون امکان دارد دانشگاه نمره ازمون کتبی و کامل اثر نده و حتی ممکن است راه برای ایجاد نا عدالتی ها باز تر شود.

دکتر سارا
فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ ۶:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  یسنا

حق با شماست.. باید نتیجه نهایی رو سازمان سنجش اعلام کنه نه هر دانشگاهی واسه خودش…

مینا
فروردین ۱۶, ۱۳۹۷ ۱:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  یسنا

اره بابا. سال ۹۵ که دانشگاه ها خودشون اعلام کردن کلی رتبه تک رقمی موندن پست کنکور!

حنا
فروردین ۱۲, ۱۳۹۷ ۰:۴۸ ق٫ظ

اگه کنکور نبود خیلی ها ک سواد واقعی دارن میتونن رو صندلی دانشگاهها بشینن، خیلیا مهارت تست زنی ندارن اما تو رشته خودشون سواد کافی دارن ، اینـ سیاست کنکور مناسب مقطع دکتری نیست

سعید
فروردین ۱۲, ۱۳۹۷ ۲:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  حنا

اتفاقا کسی که تو رشته خودش خیلی مهارت داره، سوال تستی و تشریحی و شفاهی براش فرقی نداره. اگه اینطوری باشه، خیلیها هم تو رشتشون ماهر هستن، در سوالات تشریحی نمیتونن برگه سیاه کنن، بنابراین امتحان پایان ترم هم نباید برگزار بشه. ۴تا تست زبان و استعداد تحصیلی دیگه مهارت نمیخواد که.

ویکتاریون
فروردین ۱۲, ۱۳۹۷ ۹:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  حنا

این باسوادهای واقعی کجای کشور زندگی می کردن که بدون مهارت تست زنی تونستن ادامه تحصیل بدن و سواد واقعیشون رو کسب کنن؟ با مهارتی خیلی کمتر از اونچه برای کنکورهای لیسانس و ارشد لازمه می تونن توی دکترا رتبه ی قابل قبول بیارن.

ندا
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۳:۱۴ ب٫ظ

دوباره شروع شد تا پایان مهر مدام خبر و تصمیمات یک شبه

محمدرضا
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۴ ب٫ظ

وقتی دانشگاهها میان نمره حد نصاب برای خودشون در نظر میگیرن، عملاً نمره ۵۰ درصد آزمون رو نادیده گرفته و هر کسی رو نخوان پذیرش کنن، نمره کمتر از حدنصاب بهش میدن؛ حتی اگه رتبه ۱ باشه!!!!

امتحان دهنده مجرّب
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  محمدرضا

دقیقا همینطوره حالا این آقا هی میگه ۵۰ درصد سهم اینه ۵۰ درصد سهم اونه !! نمره کتبی در پذیرش نهایی کوچکترین اثری نداره

آزاد
فروردین ۱۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۳ ب٫ظ

یک سوال چرا در ایران هر راه حلی باید انحصاری باشد.چرا مکانیزمی برای مقایسه سطح علمی وجود ندارد.مگر چقدر سخت است گذاشتن یک مکانیزم.آن ور دنیا دانشجوی ایرانی را پذیرش می کنند ولی در خود ایران هر استادی فقط دانشجوی آشنا خودش را.

امتحان دهنده مجرّب
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  آزاد

یعنی واقعا جوابش رو نمیدونید شما ؟

کارول
فروردین ۱۷, ۱۳۹۷ ۵:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  آزاد

لایککککککک

ستایش
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۷:۴۷ ب٫ظ

در مصاحبه دکتری در رابطه با مقالات واقعا متاسفم که به کیفیت مقاله ها اهمیت نمیدن و فقط کمیت ان ها مد نظر استادید دانشگاه می باشد و فقط میپرسن تعداد مقالاتتون چندتاست همین. همه دانشجویان، صاحب نظران و استاتید میدونیم که مقاله داریم تا مقاله… چرا این ها رو مد نظر قرار نمیدن؟؟؟؟؟

امتحان دهنده مجرّب
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱:۳۰ ب٫ظ

۱۰۰ درصد نظر دانشگاست و کنکور پی اچ دی ملاک نیست.

امتحان دهنده مجرّب
فروردین ۱۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۵ ق٫ظ

بله ملاک نیست به قول شما :) البته همانی که ما گفتیم

شبنم
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۹ ب٫ظ

با سلام.. دوستان سابمیت مقاله در ژورنال خارجی خیلی معتبر با impact factor برابر ۴ در مصاحبه اثری دارد؟ یا فقط و فقط باید اکسپتش باشه؟
با سپاس

علی
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  شبنم

سلام حداقل باید اکسپت مقاله را داشته باشید

حمید
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  شبنم

از لحاظ نمره توی مصاحبه دکترا سابمیت مقاله نمره نداره بلکه باید حداقل اکسپت بشه

ولی از لحاظ تاثیر مثبت بر روی اساتید خوب است و می تواند روی نظر اساتید برای جذب شما به عنوان دانشجوی دکتری تاثیر داشته باشد

اقلیم شناسی
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  شبنم

سلام دوست عزیز. فقط اکسپت اهمیت داره سابمیت ارزشی نداره

قاسم
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  شبنم

سابمیت در مورد هیچ نشریه ای و حتی در مورد همایش ها هم ملاک نیست! اصل پذیرش است

دکتر روانشناس
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

دوستان من قبولی سال قبل دکتری در دانشگاههای معتبر تهران بودم و چون تو این سایت بودم دوست داشتم دوباره سر بزنم دوستان ولی این و بگم بخدا ادما به حقشون میرسن…واقعا گذشته از رابطه که حالا ۱ نفرم با رابطه بیاد ولی بقیه قطعا با شایستگی میان

مائده
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۹:۵۰ ق٫ظ

ببخشید میشه یکی بگه جواب آزمون کی میاد؟

شبنم
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  مائده

هفته آخر فروردین

تولیمو طلب
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۴:۰۲ ق٫ظ

سیاست وزارت علوم و سنجش برای اینده دکتری دیگه مشخص شده. سال ۹۴ ازمون دکتری شبیه gre برگزار شد یعنی استعداد تحصیلی و زبان و اطلاعات عمومی رشته بود و دروس تخصصی در بین نبود. قرار بود نتیجه ازمون تا دو سال برای شرکت در مرحله مصاحبه دلنشگاهها معتبر باشه و این ازمون شبه جی ار ای دو بار در سال برگزار بشه. همین روال قراره به زودی تثبیت بشه یعنی سیاست کلی اینه که از روش دانشگاههای امریکایی تقلید بشه یعنی اول در ازمون شبه جی ار ای ایرانی شامل استفداد تحصیلی و زبان شرکت کنن و بعد به هر دانشگاهی که خواستند مراجعه کنن و خود دانشگاه تصمیم بگیره ایا فرد رو پذیرش کنه یا نه، و اینکه چطور پذیرش کنه، مثلا با ازمون کتبی یا غیره. فعلا موقتا ازمون دکتری به شکل فعلیه ولی نهایتا شکل امریکایی پیدا خواهد کرد.
اما مسئله اینه که چون بقیه رکنهای دانشگاههای ما شبیه امزش عالی امریکایی نیست این تقلید یک وجهی هم مشکل ازمون دکتری رو حل نخواهد کرد.

دانشجوی نمونه
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۲:۰۵ ق٫ظ

متاسفانه دانشگاهها بیشتر بر أساس روابط دانشجو برمیدارن ،۵٠-۵٠ هم اگه واقعا اجرا بشه بد نیست ولی بازم هستن دانشگاههایی مثل دانشگاه کردستان،که به کسانی که میخوان بردارن نمره ی خیلی بالا و بقیه رو اونقد پایین که دقیقا مصداق ١٠٠-٠ رو رعایت کرده باشن….تنها معیار عادلانه و عاقلانه ای که فعلا میشه روش حساب کرد آزمون سازمان سنجشه و لاغیر….

هادی هوش
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱:۱۷ ق٫ظ

الان پذیرش دکتری شده رابطه،من خودم طرف رو میشناسم کارشناسی دانشگاه ازاد یه واحد شهرستان کوچیک بوده،ارشد هم دانشگاه ازاد بازم واحد شهرستان کوچیک بوده الان برای دکتری خداشاهده دانشگاه دولتی داره درس میخونه چون فقط رابطه داره بخاطر اینکه سفارش شده است.خداوکیلی بیاید انسان باشید سرخودمون رو کلاه نذاریم الان ۹۰%پذیرش شده رابطه .یه نمونه خیلی خیلی کوچولوش اینه که نماینده های مجلس چطور همشون شدن دکتر و دانشجوی دکتری؟؟؟؟؟

m7
فروردین ۱۰, ۱۳۹۷ ۹:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  هادی هوش

ببخشید آقا هادی میشه بپرسم رشتتون چیه؟

فائزه سادات به هادی هوش
فروردین ۱۷, ۱۳۹۷ ۴:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  هادی هوش

رابطه ای که هست؛ قسم آیه نمی خواد! من خودم دیدم همکلاسی دوران کارشناسی و ارشدم که با هم تو یه دانشکده بودیم ؛ یه سال قبول نشد سال بعد طبق رتبه ای که او آورده بود ؛ اساتید تراز اعلام کردن؛ از صدقه سری این خانم ، ۵ نفر دیگه هم همونجا دانشجوی دکتری شدن!!!

مهدی
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۵ ب٫ظ

من فکر میکنم وقتی دست دانشگاهها باز تر بشه قطعا در جذب دانشجو روابط هم بسیار موثرتر خواهد شدو در نتیجه سفارشها و توصیه ها و رابطه بازی ها گسترده تر میشود.

امتحان دهنده مجرّب
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

۱۰۰% موافقم البته همین الان هم همونه ۱۰۰ درصد نظر دانشگاهه و نمره کتبی کنکور اصلا لحاظ نمیشه

صنایع غذایی
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

به نظرم وزن ۵۰درصدی عالیه.. چرا میگین آزمون کتبی تاثیری نداره. من خودم پارسال در حین دفاع پایان نامم وبا اینکه دوتا مقاله داشتم بخاطر اینکه نتونستم ازمون کتبی رتبه بیارم قبول نشدم. وگرنه اگه رتبم خوب میشد حتما قبول بودم. پس ازمون کتبی تاثیر داره. تا طرف رتبه مجاز نیاره که قبول نیست. به هرحال همه برای ورود به مصاحبه باید حداقل دو رقمی باشن. اینکه تک رقمیه قبول نشد واقعا به تفاوت رزومه برمیگرده. و ازنظرم دانشجوی هر دانشگاهی باید این امتیازو داشته باشه که تو دانشگاه خودش قبول شه. واقعا باید فرق باشه.

فائزه سادات به مجرب
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۸:۴۵ ب٫ظ

شما اگر در این امتحان حد نصاب لازم رو نیارید آیا می تونید در مصاحبه شرکت کنید؟! پس ۵۰ درصد کار همون حدنصاب کنکور هست‌.

میلاد
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۹:۴۶ ب٫ظ

دانشگاهی که بخواد یکی رو بگیره نمره مصاحبه شو خوب میده، نخوادم بگیره، نمره مصاحبه رو صفر میده، دیگه طرف رتبه ۱ هم باشه فایده نداره.
پس همون بهتر که ازمون کتبی حذف بشه

امتحان دهنده مجرّب
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  میلاد

موافقم

ناشناس
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۱:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  میلاد

به این صورت هم نیست، رابطه تاثیر داره ولی با لحاظ کردن ۵۰ درصد نمره آزمون در صورت داشتن رتبه خوب و مقاله و تسط علمی احتمال قبولی بالای ۹۰ درصده

طاها
فروردین ۱۲, ۱۳۹۷ ۰:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  ناشناس

بزارید قضیه رو بازتر کنم ، وقتی دانشگاهی نمره حد نصاب رو تو مصاحیه به شما نمیده یعنی شما از گردونه رقابت و پذیرش تو اون دانشگاه اوت شدید و نمره آزمون شما دردی رو دوا نمیکنه ، نمره ازمون سنجش فقط موقعی محاسبه میشه که نمره حد نصاب رو بیارید .اونوقت تو رقابت هنوز حضور دارید و مجموع نمره مصاحبه و آزمون محاسبه میشه .

رها
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۹:۲۶ ب٫ظ

ببخشید این وزن ۵۰ درصدی که گفته برای دانشگاه ازادم هست؟

علیرضا
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۹:۰۱ ب٫ظ

دست دانشگاه ها باید بازتر باشه برای گرفتن دانشجو. اخه کجای دنیا کنکور میگیرن. هر استادی باید خودش دانشجویی که میخواد رو بگیره. الکی کلی درس میخونیم میریم ازمون میدیم، اخرشم هیچی. ازمون کتبی سنجش باید حذف بشه

میترا
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۸:۳۱ ب٫ظ

من سال ۹۵ که وزن مصاحبه ۱۰۰ بود رد شدم. رتبه م تک رقمی بود ولی تو مصاحبه به رتبه اهمیت ندادن و من رد شدم. البته رزومه م ضعیف بود، ولی خب بازم به نظر خودم حقم نبود هیچ جا قبول نشم، حتی شهرستان ها. بالاخره من که رتبه م تک رقمیه یه سوادی داشتم دیگه

فرشته
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۷:۵۹ ب٫ظ

وزن ۵۰ درصدی مصاحبه خیلی خوبه. این که فقط نمره کتبی مهم باشه یا فقط مصاحبه اصلا عادلانه نیست. نصف نصف بهترینه.

فائزه سادات
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۴:۰۹ ب٫ظ

باتوجه به شرایط منطقه ای و….؟! چطور از دانشگاه های برتر میتونن تو دانشگاه شهرستان هم پذیرفته بشن ولی فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگه نه تو دانشگاه خودشون شانس قبولی دارن نه تو دانشگاههای برتر؟! اگه‌سلیقه ای و دلبخواهی باشه که دیگه انتخاب علمی نیست ! ما هم آرزو داریم سلیقه یک دانشکده خاص باشیم!

مهسا
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۷:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  فائزه سادات

سلام
فائزه عزیز تصورتون از مصاحبه خیلی به واقعیت نزدیک نیست. بسیاری از دوستان با کسب رتبه خوب و نیز با داشتن یک مصاحبه خوب از دانشگاه های شهرستان در دانشگاه های برتر تهران پذیرش میشن.
ممکنه یه کم کار سخت تر باشه، اما قطعا اساتید دنبال جذب بهترین ها هستن و اگه کسی خودشو در مصاحبه اثبات کنه شانس قبولی بالایی داره.

فائزه سادات به مهسا
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۸:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام
شما متوجه منظور بنده نشدید! من یک شهرستانی هستم که کارشناسی و کارشناسی ارشد رو داخل دانشگاه شهر خودم خوندم ؛ امکان رفتن به غربت هم به دلایلی برام مقدور نیست؛ از طرفی اون زمان که من در این دانشکده درس میخوندم اینجا از نظر علمی درجه یک نبوده. اما الان اومدن اختیار دادن به دانشگاه ها که خودشون تراز تعیین کنن ؛ اونها هم از خدا خواسته با اینکه درجه ۲ و ۳ هستن ترازشون رو در حد بچه های دانشگاه برتر میذارن؛ حالا به من بفرمائید آیا تراز من که از جزوات منبع اصلی آگاهی اندکی داشتم میتونه با تراز یک دانشجوی دانشگاه برتر (مثلا تهران) برابری یا قرابت داشته باشه؟! در نتیجه بنده سرم بی کلاه می مونه!!!! دانشکده شهرستان که محل فارغ التحصیلی من بوده نازش می ره بالا اصلا منو مصاحبه دعوت نمیکنه بخاطر تراز نامناسب؛ دانشگاه های برتر هم که فوقش اگه تراز رو هم دست پایین گرفته باشن و من در رنج اون قرار بگیرم باز تمایل دارن دانشجویان قوی خودشون و حداقل دانشگاه های مطرح دیگه رو بگیرن ! البته مورد دوم رو بنده شخصا اصلا نمی تونم بهش فکر کنم چون شرایطم برای تحصیل در شهر دیگری فراهم نیست ! به نظر شما آیا باز هم من اشتباه می کنم؟!!

حمید
فروردین ۸, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۰ ب٫ظ

اعمال نظرها شروع شد…
۵۰ درصد دست اساتید این فاجعه و این وضعیت نابسامان وجود دارد وای به روزی که بیشتر بشود.

فائزه سادات به حمید
فروردین ۱۱, ۱۳۹۷ ۹:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

همون تعیین تراز که قدم اول کار هست مشکل داره ! بعضی از دانشگاههای درجه ۲ و ۳ هم پاشون رو از گلیم خودشون دراز تر میکنن و حتی بنده که فارغ التحصیل دانشگاه شهر خودم هستم و امکان رفتن به شهر دیگه رو هم ندارم؛ مشاهده کردم که دانشگاه درجه ۲ شهر خودم تراز بهتری از دانشگاه مثلا فردوسی مشهد اعلام کرده! اینقدر این مساله رو اعصاب ما شهرستانیهاست!!! یک عالمه دانشگاه برتری و غیر بومی میان درست در جایگاهی میشینن که حق طبیعی ما بومی ها هست !

دانشجوی جغرافیا
فروردین ۱۶, ۱۳۹۷ ۲:۳۲ ب٫ظ

این کاملا درست است. باید کسانی که کار مصاحبه و ارزیابی را بر عهده دارند عدالت محور باشند و بین افراد فرقی قائل نشده و فقط به روزمه و بیان و ….دانشجو توجه و نمره بدهند …