پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

عضو کمیسیون آموزش: اشتباه وزارت علوم در ممنوعیت برگزاری تکمیل ظرفیت کنکور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت علوم درباره موضوع تکمیل ظرفیت ها دچار اشتباه شد.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستور اخیر وزارت علوم مبنی بر عدم اجازه به دانشگاه ها برای تکمیل ظرفیت اظهار داشت: متاسفانه وزارت علوم در این خصوص دچار اشتباه شد و بر روی صندلی های خالی دانشگاه ها حساب دقیقی نکردند.

وی افزود: باید از ظرفیت دانشگاه ها و صندلی های خالی آنها استفاده بهینه کرد تا از خروج دانشجویان از کشور و همچنین ترک تحصیل آن ها جلوگیری شود.

قمی تصریح کرد: متاسفانه برخی ها معتقدند که این حجم عظیم از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نیاز به شغل دارند و کشور در حال پاسخ گوی این حجم از متقاضیان شغل نیست؛ اما این اعتقاد درست نیست، حتی اگر شغل مناسب برای این افراد نباشد باید به تحصیل ادامه دهند و سواد کافی را داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: وجود افراد بدون شغل با سواد خیلی بهتر از افراد بی سواد بدون شغل است.

وی در پایان تاکید کرد: وزارت علوم باید نظارت بیشتری را بر روی جذب دانشجویان به دانشگاه داشته باشد و دانشجویان باید بر اساس ضوابط جذب دانشگاه شوند؛ مجلس و وزارت علوم باید بر دانشگاه های غیر انتقاعی، دولتی و آزاد نظارت بیشتری داشته باشد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

38 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خسته
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۹:۴۷ ق٫ظ

داوطلبی را تصور کنید که با هزار امید و آرزو و یک سال تلاش و زحمت، رتبه تک رقمی بدست آورد و سه ماه تمام غرق شادی و امید بود، اما غافل از اینکه دانشگاهی که برای مصاحبه انتخاب کرده، تصمیمی بر جذب دانشجو ندارد و مصاحبه و… صحنه سازی بیش نیست. این داوطلب به تکمیل ظرفیت مانند فرصتی دوباره امید داشت تا این بار دانشگاههای دیگر را انتخاب کند.
واقعا متاسفم برای وزارت علوم، کاش لحظه ای خود را جای این داوطلب میگذاشتند.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۰ ب٫ظ

ساماندهی به این معنی است که دوره های شهریه پرداز دانشگاهها ی دولتی یکسان سازی می شوند-بعضی دوره ها حذف می شوند-بعضی دوره ها جایگزین می گردندو بعضی دوره ها اضافه می گردند.این وضعیت شامل دانشگاه غیرانتفاعی-پیام نور و آزاد هم می شود.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۲ ب٫ظ

همه دانشگاهها تا یکماه دیگه در مقطع دکتری ساماندهی می شوند

منصور
آبان ۲۷, ۱۳۹۷ ۳:۱۹ ب٫ظ

یعنی چی میشه؟چه اتفاقی میفته؟

سینا
آبان ۲۷, ۱۳۹۷ ۷:۴۹ ب٫ظ

منظورتون از ساماندهی چیه ؟
براهیم خدایی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا در مورد علت حذف تکمیل ظرفیت از سال آینده در دانشگاه ها، توضیح داد: تکمیل ظرفیت برای دانشگاه ها مشکلات اجرایی به دنبال دارد. اگر انتخاب رشته به صورت متمرکز برای کل زیرنظام ها انجام شود، نیازی به تکمیل ظرفیت نداریم و از تعداد دانشجویان هم به دلیل حذف تکمیل ظرفیت، کاسته نمی شود.
این حرف اقای خدایی یعنی خو انها قراره که برای ما انتخاب رشته کنند ؟

ناراحت
آبان ۲۷, ۱۳۹۷ ۹:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سینا

خیر منظورشون اینه که انتخاب رشته برای دانشگاه ازاد و سراسری یکی میشه و به صورت جداگانه نیست.

سینا
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۱:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  ناراحت

خب این یکی شدن انتخاب رشته ها برای تکمیل ظرفیت امسال چ تاثیری داره ؟چون ایشون گفتن تا یک ماه دیگه

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۱ ب٫ظ

سلام.اگه ضابطه مند دانشجوی دکتری سنجش و پذیرش بشه ظرفیتها همه تکمیل می شوند و نیاز به تکمیل ظرفیت نیست!همه می دانیم دانشگاه دولتی و پیام نور و غیرانتفاعی تا حدودی ضابطه مند است یعنی آمار ظرفیت تمام دوره های دانشگاههای دولتی-غیرانتفاعی و پیام نور برابر است با یک دانشگاه به نام دانشگاه آزاد،اینجا بایستی ظرفیتهای دانشگاه آزاد ضابطه مند گردد-مسئله تکمیل ظرفیت نیست.تکمیل ظرفیت یک توقع و انتظار بیجا برای داوطلب ایجاد می کنه و ممکنه با رزومه ضعیف و حدنصاب کم نمره علمی در دانشگاه سراسری قبول بشه و حق دیگرانی که رتبه تک رقمی داشته اند تضییع گردد!!!!!!!!!

...
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۳:۰۷ ب٫ظ

رتبه تک رقمی که با رزومه خوب و با بیعدالتی قبولش نکردن چی؟
حق نداره شانسشو دوباره امتحان کنه؟
باید دوباره بشینه استعداد تحصیلی و زبان و درسای کارشناسیو بخونه؟ پس اون رتبه تک چی میشه؟

سحر
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۳:۳۵ ب٫ظ

والله من که دیدم رزومه ضعیف و حد نصاب کم دانشگاه سراسری روزانه قبول شدن

Sociology به نگار
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۶:۵۹ ب٫ظ

خانم نگار در ظالمانه بودن مصاحبه دکتری شکی ندارم.درسالیان گذشته خودم هم این ظلم را تجربه کردم.اما خدا روشکر شرایط خوبی الان دارم.میتونم شرایط دوستانی که حق شون ضایع شده را درک کنم

SOCIOLOGY
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۹:۴۷ ب٫ظ

در جواب دکتر بود.اشتباه نگار نوشتم. باعرض پوزش

Sociology
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۳:۵۳ ب٫ظ

متاسفانه تو ایران بین مدرک تحصیلی و سواداجتماعی و فرهنگی رابطه وجودنداره. درحال حاضر دکتری خواندن برای افراد بیکار فرار از نقش اجتماعی است. نقش های اجتماعی مانند تشکیل خانواده ,نبود شغل و….. غیراینها دستاوردی نداره صرفا توقعات فرد افزایش پیدا میکنه بدون اینکه بتونه نقشی درجامعه ایفا کند. بهتر تحلیل درستی از شرایط اجتماعی و فرهنگی مون داشته باشیم

دکتر
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۶:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  Sociology

به هیچ وجه
مسئله فرار از نقشهای اجتماعی نیست
مسئله اینه که امسال روند مصاحبه ها بسیار ظالمانه انجام شد و اصلا نمیشد گفت که معیار درستی به حساب میومد
حدنصاب مرحله دوم باعث شد که علاوه بر اینکه رتبه های عالی بدون دلیل مردود شدند، ظرفیتهای بالایی هم خالی مونده
بنابرلین تکمیل ظرفیت کاملا ضروری بنظر میرسه
اگر قرار بود چهارهزار ظرفیت خالی بمونه چرا در دفترچه انتخاب رشته قید شدن؟؟؟

سحر
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۳:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  Sociology

این حرفا برای همه صادق نیست.

Sociology
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۳:۴۴ ب٫ظ

سلام.دوستم سال ۹۱ دکتری مکانیک دانشگاه درجه دوم روزانه قبول شد دو سال بیکارمانده الان پست دکتری تو ایران می خونه هنوز کار با امنیت شغلی نیافته. کلی مقاله خارجی داره. انسان ها تا وقتی دکتری قبول نشدن می خواهند هرجورشده قبول شن تو تکمیل ظرفیت ,بارتبه بد و بسیارپایین و…… اما بعد قبولی دنبال کاهش ظرفیت هستن. خودم دانشجو دکتری هستم. دکتری آش دهان سوزی نیست. وارزش حرص خوردن نداره. این بعد میتونیم ببینم ارشد و کارشناسی میزان پذیرش اش زیاده و اخذ مدرکش راحت. وفرد اعتمادبه نفس می گیره برای ادامه تحصیل در دکتری. امیدوارم موفق باشید

جواد
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۱:۱۱ ب٫ظ

شاید باور نکنید ۶ سال پیش تقریبا هر کسی که دکتری قبول می شود حتی زمان دانشجویی بدون هیچ رابطه ای بعنوان هیات علمی جذب دانشگاه می شود.
اما در سال ۹۳ به یکباره ظرفیت پذیرش دکتری توسط دانشگاه آزاد به یکباره چندین و چند برابر شد دیگه در سال ۹۴ به دانشجو دکتری حتی حق التدریس هم نمی دادند و در حال حاضر واقعا جذب هیات علمی شدن حتی برای جذب در دانشگاه های دورافتاده به یک رویا تبدیل شده و هیات علمی شدن به کنار حتی پیدا کردن یک شغل ساده برای فارغ التحصیلان دکتری کار سختی شده است. خوب طبیعی است هر چیزی که زیاد شود ارزشش کم می شود.
امسال هم به علت اعلام عدم تکمیل از سوی وزارت علوم آزاد در هر رشته محل ۱۵ تا ۲۰ نفر پذیرش دانشجو داشته است.

ناراحت
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۳:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  جواد

واقعا انصاف نیست که تکمیل ظرفیت دکترای دانشکاه سراسری برداشته شود و این حق امثال بنده نیست که با رتبه تک رقمی فرصت قبولی نداشته باشیم. اگر میخواستند حذف کنند بایستی قبل از انتخاب رشته میگفتند.
از یک طرف هم ظرفیت دانشگاه ازاد برای دکترا همچنان کم نشده و لذا بیشتر هم شده.

محسن
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۲ ق٫ظ

باسلام به ۲ دلیل کار وزارت علوم کاملا درست است ۱_ بالا بردن کیفیت آموزش و پرهیز از کمیت گرایی که در سالهای گذشته آتش به دامان جامعه علمی کشور زد۲_افزایش خیل افراد مدرک بدست باعث بالا رفتن توقع آنها شده و فقط به نشستن پشت میز فکر میکنندو تن به هیچ کار دیگری نمی دهندکه باعث اخلال در تولید و اشتعال مولد میگردد.بعبارتی بازار کار و دانشگاهها باید در یک معادله متوازن باشند و بر اساس تقاضای موجود در بازار کاردانشگاهها به تولید افراد ببپردازند و افراد بی دلیل وقت و عمر و جوانی خودشان راهدر ندهندو بدنبال شغلی واقعی باشند تا فردا وبال گردن خانواده و جامعه نشوند.امیدوارم که آقای قمی عزیز وسعت دید خودشان را بیشتر کنند و عمیقتر به مسئله بنگرند.

محمد
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۱:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

سلام پاسخ شما در اظهارات ایشان آمده تحصیل در دانشگاه در کنار ایراداتی که شما نوشتید این حسن را دارد که موجب ارتقاء سطح فرهنگ عمومی می گردد و این مساله ای است که در حال حاضر کشور را بسیار آسیب پذیر کرده کافیست در شیوه رانندگی و حتی حرکت عابران پیاده عمیق تر نگاه کنیم و یا رفتار مان را در هنگام استفاده از مترو، یک تحصیل کرده دانشگاهی خود را موظف به رعایت نکاتی میداند که موجب روابط مطلوب تر اجتماعی خواهد گردید. تصور می کنم شما از مرحله کنکور عبور کرده اید و بیم حضور فارغ التحصیلان جدید را دارید اما فکر کنید آیا حتی اگر شغل و درآمد مکفی داشته باشید می توانید در یک جامعه نابسامان زندگی کنید؟

سحر
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۳:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

متاسفانه دانشجویان دکترا از ترس عدم پیدا کردن شغل مدام این ور و آن ور از کاهش ظرفیت صحبت می کنند اما اصرار خودشان در سالهای قبل برای قبول شدن در این دوره را فراموش کرده اند. من خودم مخالف تعداد زیاد پذیرش هستم اما بیشتر مخالف پذیرش افراد ناشایسته هستم. متاسفانه کاهش ظرفیت دکترا هم هیچ ربطی به پذیرش افراد شایسته نداره چرا که در پذیرش دکترا خیلی مسائل مطرحه. مثلا امسال یکی از دانشگاه های خوب سراسری رفته بودم که به من گفتن شما از همه بهتر بودین و بهتر از همه جواب دادین، زبان و مقاله هم داشتم، یکی از دوستانم هم بود که گفت آن جا من مصاحبه خیلی بدی داشتم اما در نهایت اون فرد قبول شد به دو دلیل:۱- دانشگاه لیسانسش بود. ۲- استاد ارشد و لیسانسش دوستان بسیار صمیمی ای هستن.

سحر
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۳:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

حالا به نظر شما شرکت من در تکمیل ظرفیت ناعادلانه است یا پذیرش اون فرد؟

دکتر
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۵:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

معلومه پذیرش اون فرد
تکمیل ظرفیت برای اینه که مثلا شما که فقط دانشگاهای تهرانو انتخاب کردی و الان پشیمونی که چرا شهرستانا نرفتی مصاحبه
بتونی اشتباهتو جبران کنی

هدی
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

دیدگاه شما درست… ولی باید سنجش پزشکی قبلش می گفت؛نه اینکه نه زمان اتتخاب رشته نه ثبت نام هیچ خبری برای حذف تکمیل ظرفیت ارشد نبود….خب اگه ماها میدونستیم یه جور دیگه انتخاب رشته می کردیم….این که الان بگن اصلا عادلانه نیست…حق بچه های امسال که شاملشون بشه..

س
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۳ ق٫ظ

لطفا تکمیل ظرفیت بگیرن یا حداقل نیم سال دوم خیلی از رشته ها را بزارن تا منی ک با رتبه خوب رد شدم فرصت مجدد داشته باشم

.....
آبان ۲۴, ۱۳۹۷ ۵:۰۴ ب٫ظ

اخه چرا مانع تحصیلمون میشن…

هادی
آبان ۲۴, ۱۳۹۷ ۱:۲۷ ب٫ظ

هیچ مانعی نبایست برای ادامه تحصیل افراد وجود داشته باشه – ورودی مهم نیس خروجی مهمه ظرفیت محدود باعث مهاجرت بچه های اهل علم میشه بایست کنکور برداشته شود – اما ارزیابی های دوره تحصیل تعیین کننده باشد. همانطور که در رشته های تخصصی پزشکی ظرفیت پذیرش بالاست لازمه هر فردی شاخصه های لازم و اولیه را داراست امکان کسب تجربه بیشتر رو داشته باشه .

محمدی
آبان ۲۴, ۱۳۹۷ ۸:۵۰ ق٫ظ

خب راس میگه دیگه ، وجود افراد بدون شغل با سواد خیلی بهتر از افراد بی سواد بدون شغل است!

مریم
آبان ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۱۳ ب٫ظ

تکمیل ظرفبت باید حذف بشه

محمد
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۱:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام مشخص است که وقتی شما به این مطلب مراجعه کرده اید دارای تحصیلات دانشگاهی هستید ،آیا بیان یک مطلب بدون پشتوانه و استدلال پذیرفته است ؟ اگر لطف کنید استدلال خودتان را بفرمائید شاید بنده را که با شما موافق نیستم از اشتباه بیرون آورید. ممنون

مریم
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۸:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام. به علت اینکه دلیلی نداره وقتی یه دانشگاه شرایط علمی دانشجوهارو در یه حد خوب نمیبینه به واسطه اینکه ظرفیتشون تکمیل بشه بزشون داره، این کار باعث میشه رقابت علمی کم بشه و کیفبت آموزشس پایین بیاد. وقتی شما دارین ارن چنین عملی حمایت میکنین پس ادم زیلد قوی در رشتتون نیستین و فقط دوست دارین به واسطه اینکه اون دانشگاه تعداد دانشجو مورد نظر رو نداره برتون داره

.....
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۸:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

وقتی یک دانشگاه در شهرستان، مغرضانه با برگزاری کنکور ثانویه هیچ داوطلبی رو در شان خودش(حتی شبانه) نمیدونه ولی تعدادی از همون داوطلبان روزانه تهران و شریف قبول شدند!!!!!داوطلبی که میتونست حتی تهران قبول بشه(با رتبه تک رقمی) ولی اعتماد کرده به دانشگاه شهر خودش و اینطور رودست خورده حق نداره یه فرصت دوباره داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کاش خودتونو یه لحظه جای من میزاشتین

مهدی
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

متاسفانه کسانی نظر می دهند که اصلا فلسفه تکمیل ظرفیت را نمی دانن،
اگر کسی دوره شبانه یا پردیس یا آزاد و یا حتی روزانه قبول شده باشدو نرود ثبت نام کند، آن ظرفیت خالی می ماند، پس دلیلی به امکانات و افراد بیشتر از ظرفیت ندارد. بنابراین باید تکمیل ظرفیت باشد.

نمونه آن دانشگاه سیستان هست که برای روزانه مدیریت دولتی بخاطر حد نصاب بالاتر از دانشگاه تهران هیچ دانشجویی پذیرش نکرد.
و سنجش الکی میگه ۱۰۰۰۰ پذیرش داشتیم

خلاصه ندانسته ارائه طریق نفرمایید.

...
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۳:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

دقیقا درست می فرمایید کاش مسئولین هم درک کنند

دکتر به مریم
آبان ۲۷, ۱۳۹۷ ۸:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

بنابراین با توجه به نظر شما هر شخص فقط یک بار حق داره در کنکور دکترا شرکت کنه
چون وقتی یک بار اونو دانشگاهها در حد خوب ندیدن سال دیگه هم درست نیست این ادمی که زیاد قوی نیست شرکت کنه

مریم
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۱:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر به مریم

میشه بگین چه ربطی داره؟ خب سال بعد بشینه خودشو قوی کنه

دکتر به مریم
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۳:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

برای تکمیل ظرفیت هم میتونه خودشو قوی تر کنه
یا دانشگاهای دیگه هم برای مصاحبه مراجعه کنه
مثلا من فقط یک دانشگاه رفتم و الان پشیمونم چون همه دانشگاها دعوت بودم
اگه تکمیل ظرفیت باشه همه دانشگاهایی که جدب دارن شرکت میکنم

ناراحت
آبان ۲۳, ۱۳۹۷ ۷:۲۸ ب٫ظ

لطفا امسال حذف نکنید تکمیل ظرفیت دکترا را.
ما ها که با رتبه تک رقمی رد شدیم فرصت دوباره داشته باشیم . خیلی از دانشگاه ها ظرفیت اشان خالی مانده. واقعا یکسال عمر کمی نیست که ما دوباره و بدون انگیزه مجبور بشیم برای کنکور بخوانیم.
وقتی یک نفر رتبه تک رقمی می اورد یعنی سواد لازنم و انگیزه کافی برای تحصیل را داشته.