پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

بررسی راهکارهای اشتغال دانشجویان دکتری در وزارت کار

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاونت کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جلسه ای فوری برای بررسی راهکارهای پویش اشتغال دکتری غیرپزشکی تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته گذشته پویش دکتری در اعتراض به بحران بیکاری قشر دکتری غیر پزشکی ۳ روز پیاپی روبروی مجلس تجمع برگزار کرد.

عیسی منصوری معاون کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در روز دوم تحصن در جمع تحصن کنندگان حضور یافت و مقرر شد جلسه ای فوری برای بررسی راهکارهای پویش دکتری هماهنگ شود از همین رو اولین جلسه، روز گذشته با حضور گروهی از اعضای پویش دکتری در وزارتخانه مذکور با حضور معاون کارآفرینی و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر کل دفتر سیاست گذاری اشتغال تشکیل و برخی چالش ها و راهکارهای این پویش مطرح شد.

برخی راهکارهایی که گروه ده نفره پویش عنوان کردند در خصوص اصلاح و نظارت دقیق‌تر بر استخدامی ها و لزوم استفاده از نیروی متخصص دکتری در سازمان ها و نهادها و همچنین شرکت های دولتی و خصوصی بعنوان پژوهشگر در حوزه های مربوطه و بخشی دیگر از راهکارها مرتبط با فراهم سازی منابع لازم برای کارآفرینی بود.

عموزاده مسئول پویش دکتری در این خصوص گفت: جلسه نکات مثبت زیادی داشت و امیدواریم بزودی پویش دکتری در مسیر تحقق اهدافش قرار گیرد.

اصلاح آیین نامه بازنشستگی اساتید، احتساب دوره دکتری بعنوان سابقه کار، شفافیت فرایند جذب هیات علمی از دیگر موارد مطروحه در این جلسه بود که مورد استقبال مسئولین حاضر در جلسه قرار گرفت.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

27 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آبان ۱۵, ۱۳۹۷ ۸:۳۵ ب٫ظ

سلام.یکپارچه سازی دوره ها در دانشگاههای دولتی ضرورت دارد و به زودی ابلاغ می گردد.سطح بالا یا پایین دانشگاه موجب میشه که یکی با رتبه تک رقمی شبانه یا پردیس دانشگاه شریف یا دانشگاه تهران قبول بشه و یکی با رتبه ۳رقمی روزانه دانشگاه سطح ۴ قبول بشه.پس عزیزان خوب قضاوت نمی کنند.در دانشگاه آزاد هم واحدهایی هست که در حد دانشگاه دولتی هستند مثل علوم تحقیقات تهران و تهران مرکز.بهتر است به جای تعصب کورکورانه درست قضاوت شود.ولی متاسفانه اکثر واحدهای دانشگاه آزاد کیفیت لازم را ندارند.

محسن
آبان ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۶ ب٫ظ

قضاوت در مورد کیفیت دانشگاه ازاد در مقایسه با دولتی و همچنین دولتی به اصطلاح درجه ۱ با دولتی اصطلاحاً درجه ۳ یا ۴ زمانی بامعناست که همه اونها از لحاظ تامین منابع یکسان باشن یعنی یا همه دانشگاهها اعم از دولتی و غیر دولتی در همه بخشها اعم از روزانه و نوبت دوم و پردیس و غیره با شهریه دانشجو اداره بشن، مثل ایالات متحده، و هیچ دوره رایگان یا مشمول کمک دولتی در هیچ دانشگاه دولتی و غیر دولتی وجود نداشته باشه، یا اینکه همه اونها اعم از دولتی و غیر دولتی در همه بخشها بدون استثنا رایگان و مشمول بودجه و تامین دولت باشن، مثل سیستم فرانسه یا المان. اما قضاوت و مقایسه کارایی دانشگاهی که بودجه عظیم دولتی داره، با دانشگاهی مثل ازاد که فقط بخت مالیات دادن به دولت سهمش شده، قیاسی کاملا اشتباه و بی معناست. و همچنین مقایسه دانشگاهی مثل تهران با بودجه خیلی عظیمتر دولتی نسبت به دانشگاههای منسوب به درجه ۳ و ۴ و غیره. در واقع با اختلاف بودجه و توجه دولتی به راحتی میشه درجه ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و … مصنوعی در بین دانشگاههای دولتی به وجود اورد. و با ندادن بودجه و کمک به دانشگاههای غیر دولتی میشه به سادگی اونها رو به درجات بعدی ۵ و ۶ و … سقوط داد و اینطوری باعث افتخار دانشگاههای دولتی بودجه بگیر در ارتقا به درجات ۱ و ۲ شد.

fffff
آبان ۱۷, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۲ ق٫ظ

اگه پردیس دانشگاه تهران بهتر از بقیه دانشگاه های دولتی سطح دو و …..بود….شما اینقد زمان برای چیام گذاشتن نداشتید

جواد
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۷:۳۱ ب٫ظ

بحث دولتی و آزاد در ایجا موضوعیت ندارد
فرض کنیم کلا دکتری آزاد بدون کنکور
ولی طرف سی سال در این مملکت درس خوانده و کلی وقت و پول و زحمت تحصیل و…… کشیده
آیا نباید یک کار ساده پیدا کنه؟
هیات علمی که برای بچه های دولتی هم بسیار سخت شده و برای فارغ التحصیلان آزاد چیزی شبیه رویا
شما فکر کن آزاد سالی ۴۵ هزار دانشجو دکتری گرفته ولی فقط هزار نفر هیات علمی جذب می کند.
یعنی ۴۴ هزار نفر نمی توانند هیات علمی شوند سوالی که هست اینه
آیا این ۴۴ هزار نفر که درصد بالای از آنها بیکار هستند چه کاری بعد از سی سال درس خواندن بایستی انجام دهند؟
آیا نبایستی یک شغل با درآمد متوسط و یا حداقل یک وام بدون بهره صد ملیونی که حداقل شهریه که آنها داده اند به آنها برای خوداشتغالی بدهند و ۵ سال هم برای آنها سابقه بیمه بدهند.
واله این خواسته زیادی نیست.

علی
آبان ۱۴, ۱۳۹۷ ۹:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  جواد

اگر درصد بیکاری در میان فارغ التحصیلان دکتری تا این حد بالا است که شما می فرمایید
پس یک علامت سوال بزرگ جلوی مصاحبه های دکتری ایجاد می شود! که اصولا این همه قدرت و نفوذ برای انتخاب دانشجو چرا باید در اختیار دانشگاه ها قرار بگیرد؟
چرا که حجم بزرگی از فارغ التحصیلان به عنوان هیئت علمی جذب نمی شوند تا کیفیت علمی جامعه دانشگاهی را بالا ببرند

دکترای بی انگیزه
آبان ۱۵, ۱۳۹۷ ۸:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  جواد

مشکل اصلی ظرفیتهای بی رویه دکتری پولی اعم از آزاد و پردیس و شبانه است که دانشگاهها صرفا بخاطر شهریه ای که از دانشجو میگیرند بدون معیار صحیح تعداد زیادی دانشجو میگیرند… خود بنده شاهد بودم که سطح علمی شخص پذیرفته شده اصلا در حد دکتری نبوده یا مثلا از رشته زیست شناسی تغییر رشته داده و دکتری فیزیک قبول شده و بدون معیار سنجش علمی فارغ التحصیل شده. جالب اینجاست و این فرد بعد از فارغ التحصیلی توهم دکتر بودن داشته و توقع برخورداری از تسهیلات مانند یک فارغ التحصیل دکتری دانشگاههای دولتی با سطح علمی خوب را دارد…

قاسمیان
دی ۱۱, ۱۳۹۸ ۶:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  جواد

سلام. دوست گرامی.
زمانیکه دانشگاه های تراز اول کشور دانشجوی دکتری تخصصی تربیت میکنن که به طور متوسط از سطح کارایی مناسبی برای بدست آوردن کرسی هیات علمی دانشگاه ها برخوردار هستند چرا من نوعی به اختیار خودم هزینه ریالی و زمانی برای اخذ یک مدرک دکتری آزاد کنم؟ منطقی نیست

محسن
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۶:۱۲ ب٫ظ

سلام بر داوطلبان
سال گذشته در ازمون دکتری شرکت داشتم و از همان حدود زمانی برگزاری ازمون دکتری، یک موسسه شروع به ارسال تبلیغات به موبایل من کرد. هنوز پس از مردودی من در ازمون و گذشتن یکسال و اتمام کامل ازمون و با اینکه چند بار با موسسه تماس گرفتم و عتاب شدید کردم، باز هم موسسه تبلیغ میفرسته. به سازمان سنجش شکایتی ارسال کردم و از اینکه شماره منو در یکی از مراحل ازمون به موسسات داده شکایت کردم و گفتم که شما به ما داوطلبها درس خدعه و فریب میدید ولی به گردن نگرفتن و انکار کردن. بنابراین یه سوال اخلاقی برام پیش اومده که از شما داوطلبها میپرسم و اون هم اینکه ایا با توجه به امکان افزوده شدن مصیبت تبلیغ موسسات دیگه، من از نظر اخلاقی مجاز نیستم در همه فرمهای ثبت نام ازمون دکتری پیش روی سازمان سنجش، شماره موبایل و ایمیل جعلی وارد کنم؟ و البته با توجه به اینکه بدون شماره و ایمیل واقعی هم بالاخره میشه ازمون داد و این شماره و ایمیل واقعا کاربرد اساسی برای داوطلب ندارن.

به محسن
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

یک ای میل آدرس بسازین و یک سیم کارت اعتباری فقط برای ثبت نام آزمون، به همین راحتی

محسن
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  به محسن

متاسفانه خیلی از داوطلبها موقعی متوجه راه حل شما میشن که دیر شده و سیم کارت اصلی اونها روی حساب اعتماد به معتبرترین سازمانهای اموزشی مثل سنجش لو رفته. اگر هزینه سیم اعتباری ۲۰ هزار باشه و ۱۰۰ هزار داوطلب دکتری خریداری کنن، ۲ میلیارد پول هم بابت ماجرای فروش شماره ها عاید اپراتورهای سیم کارت میشه و این سوای عایدات خریدار شماره هاست. ضمنا اگر قرار باشه این سیم ها فقط بابت ازمون دکتری باشن، نهایتا به دلیل عدم استفاده طولانی مدت، دوباره توسط اپراتورهای فروشنده مصادره میشن و دوباره توسط اونها فروخته میشن.
پس دو راه بیشتر نیست: یا راه دروغگویی ما داوطلبها، یا راه سوء استفاده یه سازمان دیگه مثل اپراتورها برای اجتناب از سوء استفاده یه سازمان دیگه مثل سنجش یا موسسات تبلیغی

asma
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۱:۱۱ ب٫ظ

پر واضح است که سطح علمی دانشجویان دکتری دوره های روزانه با بقیه دوره ها اعم از شبانه و پردیس و آزاد و … کاملا متفاوت است. دوستان این دوره ها خواااهش میکنم اصرار به یکسان دیدن خودتان با داشجوهای روزانه و محق دانستن خودتان برای دریافت تسهیلات مانند دانشجویان روزانه که با زحمت و تلاش روزافزون قبول شده اند نکنید…..

محمد رضا
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۴:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  asma

بله روزانه یک سر و گردن از شبانه و پردیسها بالاتر هستند چون رایگان هستند
ولی شبانه و پردیسها خیلی خیلی از آزاد بهتر هستند شما فقط ظرفیت پردیسها را با آزاد مقایسه کنید دیگه مابقی چیزها مثل استاد و …. را در نظر نگیرید.
خودتون متوجه خواهید شد.

هدی
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۵:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  asma

هیشکی انکار نمیکنه سطح علمی دانشجوهای روزانه دکتری رو …ولی در مورد همه این امر صدق نمیکنه یکی از دوستای خود من با سطح علمی خیلی پایین که ارشدش هم ازاد خونده بود دکتری شو سراسری پذیرفته شد … همچنین کسی رو میشناسم با سطح علمی بالا ازاد میخونه دکتری… اصلا دلیل نمیشه…در ضمن اکه موقعیت کاری هم باشه طبعا یه سنجشی در میان خواهد بود عزیززم جای هیچگونه نگرانی و بحث آزاد و سراسری نباید باشه هر کسی مستعدتر باشه اون میره دیگه ناراحتی نداره که…اعصابتونو خرد نکنین حالا اجازه بدین به اعتراضات رسیدگی کنن بعدا بحث کنید.. موفق و موید باشید ان شالله

گیسو
آبان ۱۴, ۱۳۹۷ ۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  asma

اگر یک سر و گردن بالاتر هستن پس چرا اونام مثل بقیه بیکاران؟! من کاری به ازاد و سراسری ندارم اما این اشتباه بزرگی هست که فقط مقایسه میکنیم این دانشگاه با اون دانشگاه ،خیلی ها بهترین مغز و استعداد را دارن اما بنابر شرایط زندگی رفتن آزاد درس خوندن، و سطح علمی را نمیشه با یه مدرک فقط رتبه بندی کرد.

سحر
آبان ۱۴, ۱۳۹۷ ۹:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  asma

شما اشتباه می کنید. برخی رشته ها با رتبه ۲۵۰ و حتی ۵۰۰ و ۵۵۰ روزانه سراسری قبول شده اند آن هم در اصفهان و سمنان و زنجان، پس حرف شما درست نیست. در ضمن رزومه خوبی هم نداشتن و با این که قبول شده اند اما از پس دروس بر نمی ایند.

ﺑﯽ ﻧﺎﻡ
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

ﻭﺍ ﺍﺳﻔﺎ….ﺑﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺩﻓﺎﻉ ﺩﮐﺘﺮﯼ ﺯﻳﺴﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﺍﻡ!ﺍﻓﺴﻮﺱ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻬ ﺘﻼﺵ ﺑﯽ ﻣﺰﺩ!ﺍﻓﺴﻮﺱ…..

فرشید
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۹:۰۵ ق٫ظ

ازاد با سراسری فرقی نمیکنه فقط تو ازادراحترمیندازن که پول بیشتری بگیرن دانشگاه سراسری هم فقط دانشجویان خودشونومیگیرن که از نظرعلمی نمیشه مقایسه کرد که سراسری بهتره یا ازاد

پور راستگو
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۹:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  فرشید

مخصوصا پردیس خودگردان که واقعا هیییییچ وقت به گرد واحد های دانشگاه آزاد نمیرسن.

محمد رضا
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  پور راستگو

پردیسها دولتی هزاران بار قبول شدنشون سخت تر از آزاد است حتی پردیسهای دولتی شهرستانهای دورافتاده مثل بوشهر و زابل و …. ظرفیتهای در هر رشته یک یا دو نفر و کل ظرفیت پذیرش پردیسها در کل کشور و در تمام رشته ها دو هزار نفر است. اما آزاد فقط در شهر تهران ۵ واحد داره که معمولا در هر رشته ماشااله حداقل ۷۰ نفری را پذیرش می کنند.
حتی غیر انتفاعی و پیام نور هم مدرکشون خوبه و قابل قیاس با آزاد نیست. چون حداقل در مقطع دکتری ظرفیتشون بسیار کمه.
میشه گفت مدرک ارشد پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد بدون کنکوره و مثل هم هستند.
ولی فقط دکتری آزاد در سالهای اخیر تقریبا بدون کنکور شده و در مابقی جاها ظرفیتهای پذیرش کم و قبولیشون واقعا سخته.

عرفان
آبان ۱۹, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمد رضا

اقای محترم کی میگه ۷۰ نفر هر گرایش حداکثر ۴ نفره اونم اگه ۴نفر ظرفیت پر بشه

احمدرضا جامی
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  فرشید

دعوا نکنید یه فکری برای اعتبار دکتری واقعی تو مملکت باشید. جدیدا یک عده دوره DBA میگذرانند وزارت علوم هم صد بار اطلاعیه داده DBA معادل دیپلم گذراندن دوره کاربردی هست نه مقطع تحصیلی ولی بعضی ها توهم دکتری ورشون داشته
بابا دکتر شدن یه استانداردهایی داره یکیش توان تولید دانش جدید هست با تز پژوهشی واقعی و … نه اینکه چندساعت دوره نیمه حضوری بگذرانید و کیک و نسکافه میل کنید

علی
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۰:۵۰ ق٫ظ

به نظر من بایستی فکر ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی اعم از روزانه، شبانه و پردیسهای دولتی و پیام نور و حتی غیرانتفاعی کرد. زیرا ظرفیت کل پدیرشها در دولتی ها سالی تقریبا ده هزار نفر است و برای دولت کاری ندارد سالی ده هزار نفر را جذب ادارات کند.
اما متاسفانه آزاد در ۵ سال گذشته سالی ۴۵ هزار دانشجو دکتری گرفته و واقعا استخدام ۴۵ هزار دکتری کار سختی است. هر چند به نظرم بایستی دولت فکری هم برای این چهل و پنج هزار پذیرش سالانه دانشگاه آزاد بکنه که بیشتر این فارغ التحصیلان یا بیکار هستند و یا شغل مناسبی ندارند.
و یا حداقل برای فارغ التحصیلان بیکار دکتری ۵ سال سابقه کار در نظر بگیرد.
و صد ملیون به هر فارغ التحصیل بیکار وام بدون بهره بدهند واقعا صد ملیون پول زیادی برای کسی سی سال درسخوانده و فقط صد ملیون شهریه دکتری و بیست ملیون ارشد و ….. و بعد کلی زحمت به امید شغلی چیز زیادی نیست.

پور راستگو
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۹:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  علی

داداش علی! کی گفته دانشگاه آزاد ۴۵ هزار نفر پذیرش کرده؟ یکسالی ظرفیت رو ۴۵ هزار کردن ولی ۱۲ هزار نفر پذیرش شدند. در دانشگاه آزاد بیشترین پذیرش ۱۲ هزار نفر بوده. بعدشم ۹۰ درصددانشجویان دکترای دانشگاه آزاد شاغل هستن و نیازی به کار ندارن.

هدی
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  پور راستگو

موافقم باشما
آزاد شهریه ها اینقد بالاست که یا فقط شاغل ها ثبت نام میکنن که نیازی به کار ندارن یا خیلی پولدارها ثبت نام میکنن که باز نیازی به کار ندارند یا جامانده از سراسری و دانشگاه های دولتی ثبت نام میکنن… پس نباید همه دانشجوهای ازاد به یک چشم دیده شوند هستن استعدادهایی که به جرات میتونم بگم که باسوادتر و پرتلاش تر از خیلی از دانشجوهای سراسری هستند…

اتنا
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۹:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  علی

آقای علی باتمام احترامی که براتون قایلم… یکم بیشتربررسی کنید.. فقط بین سال ۹۳ تا۹۵ سالی ۴۵ هزاربوده که همونم کامل نشده حالا به این سه سال کارندارم.
ولی اززمانیکه که ازادزیرنظر وزارت علوم رفته جلوش روگرفتن الان سالی ۹۸۰۰، شده که بازهمون هم بخاطر ترازهای بالاش گاها خالی میمونه. خواهشا نگید بدون اطلاعات.. الان قبولی آزادهم سخته. مث اون سه سال که فله ای رفتن نیستش..

یوسف نادری
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  اتنا

ما میگیم کف دست مو نداره شما می گی …..
بابا الان ازاد باشی، سراسری باشی …..
۱۰۰ نفر دکتری باشه یا ۴۵ هزار …..
فرقی نمی کنه کار نیست که نیست.

عرفان
آبان ۱۹, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  علی

دوسته عزیز اخبار رو درست بخونید دانشگاه ازاد در سالهای ۹۲و۹۳ و۹۴ به صورت غیر استاندارد اقدام به گرفتن دانشجو کرد که امار و ارقامش مشخص نیست و یه جمعیت نا عاقلانه ای گرفت با وجود شهریه سرسام اور هر کسی هم نمیتونه بیاد دکترا بخونه اما ار ساله ۹۵دیگه دولت اجازه نداده که اینطوری افسار گسیخته دانشجو بگیره و جذب دانشجو دکترا به حدود ۸هزار نفر شده به هر حال کسی که دانشجو زیاد گرفته باید پاسخگو باشه نه کسی که فارغ التحصیل شده البته دانشگاه های دیگه شهریه پردازم طی اون سال ها دست کمی از ازاد نداشتن