لزوم افزایش دانشجویان دکتری تا 3.5 درصد جمعیت دانشگاهیان

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس اهداف نقشه جامع علمی کشور، تعداد دانشجویان دکتری باید تا 3.5 درصد جمعیت دانشگاهیان افزایش یابد تا پاسخگوی نیاز و توسعه کشور باشد.

بر اساس آمار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در سال تحصیلی 97-96 تعداد 12 هزار و 794 دانشجو در دوره دکتری حرفه ای و تعداد 25 هزار و 727 دانشجو در دوره دکتری تخصصی دانشگاه ها ثبت نام کردند.

منصور کبگانیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به اهمیت کیفیت آموزش دانشجویان دکتری برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور، تاکید کرد: وزارت علوم به عنوان مرجعِ تربیت کننده دانشجویان دکتری باید از آموزش بدون کیفیت در این مقطع جلوگیری کند.

وی با انتقاد از رواج کیفیت پایین آموزش میان دانشجویان دکتری و بیکار ماندن دانش آموختگان این مقطع، تصریح کرد: وقتی دانشجوی دکتری توان کافی برای تحقیق در مرزهای دانش ندارد، بیکار می ماند. وزارت علوم هم نمی تواند هدف از تربیت دانشجوی دکتری را به علت بد اجرا شدن آن زیر سوال ببرد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در این زمینه به ارائه مثالی پرداخت و خاطرنشان کرد: وزارت علوم بین سه تا چهار سال گذشته، مجوزهایی به صورت انبوه برای مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی صادر کرد که به این موضوع باید رسیدگی و دلایل آن بررسی شود.

کبگانیان بر این اعتقاد است که دو فاکتور کیفیت در تربیت دانشجوی دکتری و رسیدن به عدد مدنظر نقشه جامع علمی کشور جزء وظایف وزارت علوم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اهرم فشار نقشه جامع علمی کشور برای کاهش دانش آموختگان بیکار و افزایش کیفیت تربیت دانشجوی دکتری، اظهار کرد: نقشه جامع علمی جزء اسناد بالادستی است و وزارت علوم بر این اساس عمل می کند.

یادآور می شود: کبگانیان در حالی بر لزوم افزایش تعداد دانشجویان دکتری تاکید می کند که پیش از این به خبرنگاران اعلام کرده بود بر اساس آمار سال 96، نرخ دانش آموختگان بیکار به 19 درصد رسید.

از سوی دیگر، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی هم تعداد دانش آموختگان بیکار دکتری را بیش از 100 هزار نفر اعلام کرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

30 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۲ ق٫ظ

ضمنا ضرورت دارد ظرفیت دانشگاه آزاد در مقطع دکتری محدود به مراکز استانها گردد و با کاهش ظرفیت مواجه شود تا فرقی بین فارغ التحصیلان دکتری در همه دانشگاهها محسوس نگردد.اما با شرایط فعلی بین دانشگاهها تفاوت زیادی از نظر اعتبار ملموس است.و قابل مقایسه نیست که یک واحد دانشگاه آزاد در یک شهر کمترشناخته شده معادل مثلا واحد تهران مرکز باشد یا اینکه واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد معادل دانشگاه دولتی مثلا خوارزمی تهران باشد!!!!!!

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۹ ق٫ظ

اگه هدف کیفیت بخشی به نظام آموزش عالی در مقطع دکتری است پس ظرفیتهای دکتری بایستی هدفمند و در راستای توسعه، برنامه ریزی گردد به طوری که ارزش مدرک دکتری حفظ شود و نظام آموزشی در همه دانشگاهها اعم از دولتی و آزاد ،یکپارچه گرددتا موجب تولید علم ،فناوری و تکنولوژی گردد و علاوه بر خدمت به جامعه وکمک به توسعه پایدار کشور ایران، کسی هم بیکار نماند.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۵ ق٫ظ

عضو شورای انقلاب فرهنگی که مدعی افزایش کمی دانشجویان دکتری است از طرفی به کیفیت آموزش دکتری اشاره می کند و از طرفی دیگر به نرخ بیکاری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hadi
دی ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۲ ق٫ظ

این ادم مطمئنا داره از افزایش ظرفیت سود میبره . اگر به فکر پیشرفت جامعه بود همچین نظری نمیداد.
فعلا باید خرابکاریهای اونیکه بدون کارشناسی در چند سال اخیر دستور افزایش ظرفیت داده رو جمع کنن.
و بغد از اینکه کیفیت تحصیل در دکترا بالا اومد و کار هم برای این قشر مهیا بود ، اون‌موقع میتونیم بشینیم، در مورد افزایش ظرفیت دکترا،فکر کنیم. نه اینکه صبح پاشن تصمیم بگیرن دکترا افزایش پیدا کنه یا کاهش.
همین تصمیما، ما دانشجوهارو به این روز انداخته که بعداز کلی درس خوندن و مهارت آموزی، بیکاریم، بیکار…

والسلام

حمید
دی ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۴ ق٫ظ

لطفا یک فکری به حال دکترای وزارت بهداشت بکنید. تعداد افرادی که پذیرش می شوند با سهمیه آزاد شاید فقط بیست یا سی نفر در کل ایران باشد. عملا افراد با سهمیه استعداد و…پذیرش می شوند. حتی بین الملل هم یکی دو نفر می گیرد. ارشد به چه درد ما می خورد؟ ما ارشد خواندیم که دکترا هم ادامه بدهیم. و چقدر باید پشت کنکور بمانیم و وقتمان را تلف کنیم. ممنون

مملی
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۱:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  حمید

اتفاقا باید دکترای وزارت بهداشت افزایش یابد چون تعداد داوطلبان رشته تحربی بالای پانصدهزار نفر است…..و کاهش شدید ظرفیت ارشد و خصوصا دکترا در رشته های زیر مجموعه ریاضی و فیزیک و انسانی باید صورت گیرد…..که متاسفانه بصورت مجزا ظرفیت رشته ها بررسی نمیشود و این باعث جذب بیرویه در این رشته ها شده است…….

مریم
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۹:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  مملی

شما که رشتتون علم پایه نیست چرا اظهار نظر نابجا میکنید دوست عزیز
رشته های علوم پایه نیاز اصلی هر کشوریه خصوصا در کشورهای پیشرفته روی علوم پایه کار میشه بیشتر تا مهندسی
تا علوم پایه نباشه قطعا مهندسی ای هم در کار نیست
مثلا کاربرد رشته ای مثل فیزیک در رابطه با مهندسی برق و هوا فضا و مکانیک و دریا و مهندسی لیزر اپتیک و بسیاری از رشته های دیگر رو میشه ناددیده گرفت؟

مملی
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

تعداد مناسب و با کیفیت مهم است تا تعداد وحشتناک و بی کیفیت جذب دکترا……ضمنا علوم پایه در ان کشورها هم سخت است نه مثل ایران که عملا فقط پروسه زمانی تحصیل را میگذرانند……همچنین جذب دکترا در ایران به اندازه کل اروپاست!!!!!!…..

مریم
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۱:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  مملی

ظرفیت ها براساس نیازها شکل میگیره
براساس جذب تعداد افراد قبول شده از دوره کارشناسی تا ارشد در هر رشته میشه نیاز به اون رشته رو در دکتری سنجید و به اون ظرفیت اختصاص داد البته با توجه به امکانات علمی و مالی دانشگاه ها که ممکنه به برخی رشته ها نیاز چندانی نباشه و تعداد شرکت کننده ها در این رشته ها کم باشه پس وجود کیفیت ایجاب میکنه که تعداد محدودی دانشجو در دوره دکتری پذیرش بشن مثل رشته مهندسی هسته ای و نساجی و…
اما در رشته فیزیک امسال حدود ۲۲۰۰ شرکت کننده حضور داشت که نهایتا تا رتبه ۳۰۰ خورده ای میشه امید به قبولی داشت اونم روزانه و شبانه و …

مملی
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۲:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

اکثرا سیاهی لشکر هستن و دویست نفر دارای درصد بالای سی درصد هستند…..ایا کسی زیر سی درصد تخصصی میزند باید دانشجوی دکترا شود حتی دانشجوی دکترای ازاد شود؟؟؟؟؟؟؟……ضمنا ورودی ریاضی در حال حاضر صد و هفده هزار نفر است که دو نیم درصد ان میشود تقریبا سه هزار نفر…..اما متاسفانه جذب بالای ده هزار نفر است….بهتر است خودخواهی را کنار بگذاریم تا سیستم هرچه سریعتر اصلاح گردد…..

مریم
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۳:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  مملی

زیر ۱۰۰ نفر تخصصی بالای ۳۰ میزنن بقیه با عمومی جبران میشه
اگه دروسی مثل استعداد و زبان عمومی از کنکور حذف بشه افراد شایسه تر به راحتی بالا میان و این مشکلات خود به خود حذف میشه
کسی که تخصصی رو پایین میزنه قطعا یک جای کار مشکل داره ولی با درصد بالای عمومی این ضعفش جبران میشه و حتی در دانشگاه های خوب دعوت به مصاحبه میشه
و در نهایت هم میتونه قبول شه این درحالیه که چنین ضعف های بزرگ و جدی ای در نظام آموزشی ما همچنان پا بجا و ادامه دار است

عرفان
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۸ ب٫ظ

حالا یه نفر تو شورای عالی فرهنگ یه نظری داشته قرار نیست که نظرات ایشون اجرایی بشه

hamid
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۲:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

دوست عزیز امثال همین آقایون با همین طرز تفکر دارن واسه من و شما تصمیم میگیرند…
فک کردین یک شبه مدرک دکتری این همه بی اعتبار شده.
به جای اینکه واسه حل این مشکل فکری کنن، استناد میکنن به اهداف جامع علمی کشور که باید ظرفیتها چن برابر بشه. یکی نیست بگه اونجا اشاره ای نشده ک باید نرخ بیکاری هم کاهش پیدا کنه.
ما ظرفیت ها رو زیاد میکنیم، جماعت بیکار دیگه مشکل خودشون بوده که دروه رو خوب نگذروندن! (جالبه که صادقانه هم حرفشون رو میزنن و مشکلی با این موضوع ندارن)

آریا
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۱ ب٫ظ

با توجه به این حرفهای جناب کبکانیان ما الان حدود ۳۷۹۴۴۲۰ نفر دانشجو داریم،۳/۵درصد این تعداد میشه ۱۳۲۸۰۴ نفر یعنی باید میزان پذیرش دانشجویان دکتری برسه به این رقم ۱۳۲۸۰۴ نفر در سال!چون هم برای در امد زایی بیشتر دانشگاه ها و از طرف دیگه منحرف کردن فارغ التحصیلان جویای کار!!۱

مملی
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۱:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  آریا

منظور این نیست، بلکه منظور سه و نیم درصد ورودی کنکور سراسری است نه کل دانشحویان……یعنی جذب دکترا در سال باید سه و نیم درصد کل دانشحوی کنکور سراسری در همان سال باشد……البته این مورد اشکال بنیاذین دارد و باید اصلاح شود باید میزان جذب دانشجوی زیر مجموعه مثلا رشته ریاضی و فیزیک به اندازه دو نیم درصد ورودی کنکور سراسری در رشته ریاضی و فیزیک باشد و برای تجربی و انسانی هم همین طور…..تا با اینکار هرم اموزشی درست شکل گیرد نه اینکه یکسره درصد بگیرند که کاری غلطیست چون توازنی بین داوطلبان رشته ها برقرار نیست و بشدت تعداد داوطلبان بسمت رشته تجربیست…..

مملی
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۹:۱۲ ب٫ظ

با سلام…….وقتی رشته ریاضی در کنکور سراسری صد و هفده هزار داوطلب دارد…حال دو نیم درصد ان میشود تقریبا سه هزار نفر…..حال در صورتیکه جذب دانشحوی دکتر در زیر مجموعه ریاضی بالای ده هزار نفر بطور رسمی ( بماند که بیش از بیست هزارتا عملا جذب میشود) می باشد یعنی تقریبا بیش از ده درصد ورودی لیسانس!!!!!!……یعنی باید تعداد جذب زیر مجموعه رشته ریاضی و فیزیک در مقطع دکترا به بیش از یک چهارم کاهش یابد تا به دو نیم برسد…….حال این اقا چطور حساب کرده است؟؟؟؟؟؟؟؟

ناراحت
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۲:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  مملی

اطلاعات غلط نده دوست عزیز. ۱۰ هزار نفر دکترا جذب میشه!!!! کل شرکت کننده سال قبل ۱۵۰۰ نفر بود. که حداکثر اگه ۱۰۰ نفر پذیرش بشوند.
به نظر من یکی از پرکاربردترین رشته ها و در عین حال از مظلوم ترین رشته ها همین ریاضیه.

nazfar
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۸:۴۳ ب٫ظ

نفهمیدیم یه بار میگن کاهش یه بار میگن افزایش احتمالا افزایش دانشگاه ازاد هستش وگرنه سراسری که هیچوقت ظرفیتشو بالا نمیبره

علیرضا
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۲:۴۹ ب٫ظ

به نظر من کیفیت دکتری از ارشد هم پایینتر هست. من با کلی شوق پارسال وارد مقطع دکتری شدم و در حالیکه دانشگاهی که هستم جزو ۵ دانشگاه برتر کشور هست و تو رشته ما ۷ استاد تمام و ۱ دانشیار وجود داره، اساتید به بهانه اینکه دانشجووی دکتری هستیم تدریس نمیکنن و همچنین علاقه ای به راهنمایی ما جهت پژوهش ندارن. حتی به دانشجویان اجازه دستیاری استاد رو نمیدن.

آنتی ریا!
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۴:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

میشه بیشتر توضیح بدین که چطور اساتید تدریس نمی کنن؟! راهنمایی هم نمی کنن؟! پس چکار می کنن؟!

علیرضا
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۵:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  آنتی ریا!

توی این ۳ ترم کلا فقط ما کنفرانس میدادیم و اساتید بر اساس کنفرانسهامون نمره میدادن به جز یک درس که انصافا استادش کاملا تدریس کرد و اکسپت مقاله هم در مورد درس از ما خواست و ارزیابی جامع و مفصلی هم کرد.

@
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۶:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

اون چند واحد درسی در دکتری مهم نیست و در خیلی از کشورهای دیگه اصلا تدریس نمیشه
و کار دانشجو دکتری از همون روز اول تحقیق و پژوهش و پیشبردن تز است

سامان
دی ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

ولی برای ما اینطور نیست.پوستمو کندن هم یه ترم.تازه تهران هم نیست اما تاپ دولتی شهرستانه.
خوشبحالتون
من که عزا گفتم برای ترمای دیگه

@
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۲:۲۶ ب٫ظ

یکبار میگن باید ظرفیت رو کم کنیم یکبار میگن زیاد
بهتره اول تکلیف رو با خودشون مشخص کنن که هر لحظه نخواهن اظهار نظرهی متضاد کنن
افزایش ظرفیت نابجا و نسنجیده برخی دانشگاه های سطح پایبن و کمبود امکانات نتیجه اش میشه این که ما به مرزهای دانش درست ورود نکنیم و به جمع کثیر دکتران بیکار بپیوندیم
البته کسی با افزایش ظرفیت عادلانه دانشگاه های سطح ۱ کشور مشکل نداره و بدش نمیاد در چنین مراکزی کسب علم کنه

hamid
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۱ ق٫ظ

تصریح کرد: وقتی دانشجوی دکتری توان کافی برای تحقیق در مرزهای دانش ندارد، بیکار می ماند.
از سوی دیگر، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی هم تعداد دانش آموختگان بیکار دکتری را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

خب خدا رو شکر مشکل این بخش از سیستم آموزشی هم حل شد، ظرفیت ها رو زیاد کنید تا اون ۱۰۰ هزار نفر فارغ تحصیل دکتری هم بیکار نمونن. (البته قبلش باید اون ۱۰۰ هزار نفر به خاطر اینکه توان کافی برای تحقیق در مرزهای دانش رو نداشتند معذرت خواهی کنند).
به نظر من این متد رو باید توی ارشد و کارشناسی هم پیاده کنن تا مشکل اون قسمت هم حل بشه.

رضا
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۲ ق٫ظ

وفتی آزاد سالی ۴۵ هزار دانشجو پذیرش می کند و نتنها دکتری را بدون کنکور بلکه با صندلی خالی مواجه می کند. و هر کسی با هر سطحی هوش می تواند در این کشور دکتری شود
دیگر صحبت کیفیت خیلی خیلی غریب است
کجای دنیا با مدرک دکتری خود اینطور رفتار می کنند؟؟؟؟؟؟؟

مملی
دی ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

در ایران……دکتری در حد کاردانی و دیپلم و حتی برخی پایین تر از دیپلم….در حال حاضر کسانی هستند نمی توانستند دیپلم ریاضی بگیرند رفتند فنی حرفه ای و کاردانش….اما الان همینها بدلیل سطح پایین ازمونهای ورودی و جذب بی نهایت دانشگاههای پولی و کیفیت اسفبار این دانشگاهها، دانشجوی دکترا هستن!!!!!

مورچه
دی ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

مگه توی کشورهای خارجی از این مسخره بازیها هست؟ انقدر دانشگاهها از خود متشکر باشن کلی طاقچه بالا بذارن پذیرش کنن کسی رو. همشونم ازما پیشرفته ترن. ارزو هم نیست برای کسی بره دکترا بخونه.

مملی
دی ۲۶, ۱۳۹۷ ۱:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  مورچه

ارزو نیست ولی تعداد پذیریش محدود و بحد نیاز در ان حامعه است…..البته بعد از جذب دانشجو تمام وقت در اختیار دانشگاه است و باید سخت تلاش نماید……ولی در ایران اکثر دانشجویان زن و بچه و شغل و غیره دارن و دانشحو میشن و سیستم علمی داغون کردن……ضمنا جذب تعداد دانشجوی دکترا در ایران بیش از جذب دانشجوی دکترا کل کشورهای اروپا است و شاید نزدیک به کل جذب دانشجوی دکترا در دنیا باشد…..همچنین فاکتور جذب تعداد دانشجو دکترا در ان کشورها بشدت سختگیرانه است نه اینکه مثل دانشگاه های پولی ایران تناژ بزن و دانشجو بگیرن و یکشبه ظرفیت دکترا ده ها برابر بشود……که جای بسی شگفتیست!!!!!!

الی
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

چرا اطلاعات غلط میدین! آزاد حدود ۹ هزار نفر پذیرش داشته امسال. حداقل یکم تحقیق کنین بد نیس