سخت تر شدن پذیرش دانشجویان در دوره دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از تصویب نهایی آیین‌نامه ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: با تصویب این آیین‌نامه شرایط و شاخص‌های پذیرش در دوره دکتری دانشگاه‌ها سخت‌تر می‌شود.

دکتر محمدرضا آهنچیان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب گفت: یکی از مهمترین آیین نامه‌های وزارت علوم که اخیرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده “آیین نامه یکپارچه سازی آموزش عالی” است که در حال حاضر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و این مراکز در حال اجرایی کردن آن هستند.

وی در ادامه با اشاره به تصویب نهایی طرح ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری در کشور، گفت: در حال حاضر این آیین نامه‌ به منظور اجرا به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده و بر اساس‌آن شاخص‌ها و شرایط پذیرش دانشجویان دکتری در کشور اصلاح خواهد شد. مثلا در گذشته یک دانشگاه برای راه‌اندازی دوره دکتری ملزم به داشتن سه دوره دانش آموختگی بود که با تصویب این طرح، تعداد این دوره‌ها به ۵ دوره افزایش یافته است.

دکتر آهنچیان خاطرنشان کرد: فاز اول طرح ساماندهی دوره‌های تحصیلی در وزارت علوم اجرایی شده و با تصویب طرح فوق، شرایط پذیرش دوره‌های دکتری سخت‌تر شده و دانشگاه‌هایی که بخواهند دوره های جدید دکتری راه‌اندازی کنند با محدودیت مواجه خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره دکتری سالیانه تعداد ۲۴ هزار نفر است و در سال نیز حدود ۲۰ هزار دانشجوی دکتری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پایان گفت: بر اساس تصمیم این وزارتخانه شرایط پذیرش در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز تغییر خواهد کرد و در این راستا ساماندهی آیین نامه پذیرش دانشجو در دوره ارشد در دست بررسی است و قبل از پایان سال اجرایی می‌شود. اما آیین نامه ساماندهی دوره کارشناسی تا اواخر بهار سال آینده تدوین و ابلاغ خواهد شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

32 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یکتا
دی ۲۲, ۱۳۹۷ ۸:۵۵ ق٫ظ

این سخت شدن مربوط به دانشگاه ها میشه یا برای دانشجویان؟ با توجه به یک مورد اشاره شده قوانینی است که برای محدود شدن دانشگاه ها است

امید
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۶:۳۵ ب٫ظ

اینهمه سختگیری وایین نامه و بخشنامه دریغ از ذره ای کیفیت

مدیریت
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۳:۱۵ ب٫ظ

سلام دوستان،یه سوال داشتم ایا برای کسانی که سهمیه۲۵/ایثارگری دارتد،قبولی پذیرش در دانشگاه آزاد آسان هست یا نه؟؟فرقی نداره کدوم شهر باشه واس قبولی؟؟ددوستان اگه اطلاعات مناسب وموثق دارند،،،راهنمایی کنن،،ممنون میشم

مدیریت
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۳:۰۳ ب٫ظ

سلام دوستان،،من موقع ثبت نام مدیریت بازرگانی ثبت نام کردم،،ایا میتونم برای کنکور مدیریت صنعتی آزمون بدم،،؟؟آیا قابل ویرایش هست؟؟راهی هست که من تغییر رشته بدم،،یا قبل از آزمون،ویرایش هست یانیست؟؟اگه دوستان راهنمایی کنن،ممنون میشم.

منصور
دی ۲۳, ۱۳۹۷ ۸:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  مدیریت

سلام
خیر.نمیتوانید در رشته دیگری آزمون بدید.
البته احتمالا با استفاده از سامانه پاسخگویی سازمان سنجش و یا مراجعه حضوری بتونید اینکار رو بکنید.
پیشنهاد اول من مراجعه حضوری هستش.
حالا چرا تغییر رشته؟
مدیریت بازرگانی که خیلی بهتره.
البته قبول دارم که صنعتی قبولیش خیلی راحتتره اما بفکر آینده باشید.
من خودم سال ۹۶ مدیریت صنعتی گرایش مالی قبول شدم اما بعدا انصراف دادم چون مطالبش نتونست جذبم کنه

موفق باشید

ایران
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۱:۳۱ ب٫ظ

با توجه به وضعیت بد اقتصادی دانشگاه ها در سال آینده احتمالا سال آینده ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و پردیس و غیر انتفاعی ها رو جهت جبران کمبود بودجه چندین برابر افزایش بدند البته سال آینده با توجه به وضعیت بد اقتصادی فکر نمیکنم کسی این همه پول داشته باشه که دیگه بره به صورت پولی درس بخونه

زهرا
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۴:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  ایران

وصعیت اقتصهدی درست هس که زیادجالب نیس. ولی هزینه دانشگاه ازاد وبقیه هیلی فرقی نکرده.. توانش رودارن که پرداخت کنن. هزینه ترم های ازادکه خیلی فرقی نکرده. وافراد ی که متقاضی ازادهستند دراحد آزاد دارند. تازه وام هم ازترم دوم داره… ترم اولش هم خیلی نمیشه…

رضا
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۹ ق٫ظ

از سال ۹۳ و بعد از آن دانشگاه آزاد از بس ظرفیت پذیرش دانشجو دکتری را بالا برده است (سالی ۴۵ هزار ) که اگر فرض کنیم این دانشگاه از سال ۹۸ و بعد از آن حتی یک دانشجو دکتری پذیرش نکند نیز هرگز نمی توان ضربه شدیدی که به اعتبار مدرک دکتری در کشور وارد شده را جبران کرد.
فکر نکنم در هیچ جایی دنیا مثل ایران مدرک دکتری را اینطور برای هر کسی با هر سطحی علمی و هوش به راحتی قابل دستیابی باشد.
الان فقط در معدودی رشته شهرهای آزاد اندک رقابتی هست در بسیاری موارد نه تنها دکتری آزاد بدون کنکور شده بلکه آزاد با صندلی خالی مواجه است.

زهرا
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۴:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

لطفا اطلاعات دقیق اول کسب کنیدبعدبگید. ازسال ۹۶ به بعدکه ازمون ازاد وسراسری یکی شده.. سالی ده هزار شده..
۴۵۰۰۰ روازکجا دراوردی. جل الخالق… بامنبع موثق بیارخبربزارکه از۹۶ به بعدهم ۴۵، هزاربوده؟
توگروه ومجموعه روانشناسی(بالینی. محض یاعمومی وسلامت) که همون کوجکترین و.. واحدها هم قبولیش فدق العاده خت لوده وادمهای باهوش اتفاقا پذیرش شدن… همه رشته ها یکجورنیس ادلا ودوما اینکه دوسال هس سالی ده هزارشده…
دیگه اطلاعات غلط به دوستان نده.

علی
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۷:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

سلام
من سوالم رو قسمت پایین پرسیدم ، میشه در مورد اون هم نظرت تون رو بفرمایید؟
۳ پیام پایین تر هستش
سپاسگزارم

محمد
دی ۲۳, ۱۳۹۷ ۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

اتفاقا کاملا درست میگه. آمار ۴۵۰۰۰ نفر در همین سایت از زبان معاون وزیر علوم اعلام شده. وقتش رو ندارم والا با جستجو در آرشیو همین سایت میتونید خبرش رو بخونید

مهدی
دی ۲۲, ۱۳۹۷ ۳:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

سلام متاسفانه دوستمان فکر می کنم نسنجیده و احساسی نظر داده یا فقط دوست داشته یک چیزی بنویسه وگرنه در خصوص تعداد پذیرش که امار خودساخته ایی ارائه داده .همچنین اگر اطلاع داشته باشد اتفاقا در بسیاری از کشورهای جهان ملاک توان ادامه تحصیل دانشجو هست نه تعداد پذیرش ….

مملی
دی ۲۲, ۱۳۹۷ ۳:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

در کشورهای پیشرفته بدون کنکور هست اما ایتمهای کیفیتی سختی در ان مطرح است و هرکسی نمیتواند در ان دانشگاهها تحصیل کند تازه تمام وقت در اختیار دانشکاه است……تازه دانشگاه ها سطح بندی هست و کسی که در دانشگاه عالی تحصیل می کند با دانشگاه متوسط و ضعیف تفاوتشان در تمامی عرصه کاری بشدت متفاوت است…….ضمنا در ان کشورها دانشگاه دانشجو نمی گیرد بلکه استاد دانشجو می گیرد مثلا هر پرفسور یک یا دو دانشجوی دکترا می گیرد نه اینکه در ایران حتی یک پرفسور در دانشگاه نیست ولی بیست دانشجوی دکترا جذب کرده است….اگر جذب دکترا با نسبت پرفسور در ان گرایش و دانشجو باشد تعداد دانشجوی قابل جذب بسیار پایین است…ضمنا اکر دانشگاه ها ایتمهای کیفیتی مثل مقالات کیفی تعریف نمایند مطمئنا اکثر افراد حتی ترس شرکت در ازمون و مصاحبه را خواهند داشت چه برسد به دانشجو شدن….

محمد
دی ۲۳, ۱۳۹۷ ۰:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  مملی

منظورتون کدوم کشور پیشرفته ست؟ قبرس یا آلمان؟! آلمان کل دانشجوهای دکترای در حال تحصیلش ۲۰ هزار نفره. انوقت ایران بقول آقایون سالی ۲۰ هزار نفر فقط دانشجو میگیره!

الی
دی ۲۲, ۱۳۹۷ ۵:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

اطلاعات غلط ندین مشخصه که اصلا هیچ گونه اطلاعاتی تو این زمینه ندارین و با تک تک جملاتتون ، خودتون رو زیر سوال بردین.

مرتضی
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۸:۵۵ ق٫ظ

نوش دارو بعد از مرگ سهراب در این شش هفت ساله به خصوص در پردیس ها و دانشگاه ازاد به قدری دانشجوی دکتری گرفته شد ه که تا سالها هم اگر دانشجو دکتری گرفته نشه خیل فارغالتحصیلان دکتری این سالها در صف هیئت علمی و کار باید وایسن اونهایی هم که کار داشتن و فقط برای مدرک و اسم اقا و خانم دکتر مدرک گرفتن که بحثشون جداست

مونا سازه عمران
دی ۲۳, ۱۳۹۷ ۸:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  مرتضی

این آمارها رو از کجا میارید؟
کل دانشجوهای پردیسهای کل کشور طبق آمار وزارت علوم ۱۸۳۴ نفره.
لطفا حداقل در حد دکترا صادق باشیم

ali
دی ۲۰, ۱۳۹۷ ۷:۵۵ ب٫ظ

باید کمتر کنن این همه خروجی بیکار نداشته باشیم

علی
دی ۱۹, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۴ ب٫ظ

دوستان سلام
من مقطع دکتری سال۹۷ گروه روانشناسی دانشگاه آزاد انتخاب رشته کردم اما دعوت به مصاحبه نشدم .
لیسانسم بالینی هست از آزاد قم با معدل ۱۷٫۷۳ / ارشدم بالینی از آزاد تهران غرب با معدل ۱۸٫۲۹ و با نمره پایان نامه ۱۷٫۹۰ /
میخوام دکتری ۹۸ قبول بشم هم کتبی و مصاحبه – گرایش و واحد دانشگاهیش هم برام مهم نیست
چیکار باید انجام بدم تا در کنکور دکتری ۹۸ موفق بشم
دارم میخونم منابع رو
آیا اصلا با توجه به این خبر ، شانسی برای قبولی امسال دارم؟؟
برای دکتری ۹۷ دانشگاه آزاد ، چند درصد دعوت به مصاحبه شدن و چند درصد از از اونایی که دعوت به مصاحبه شدن ، قبول شدن؟؟ در این زمینه اگر اطلاعی دارید لطفا بفرماییدچون میخوام بدونم ، زمانی که به انتخاب رشته رسیدم ، چطور انتخاب کنم که دعوت به مصاحبه بشم و قبول بشم.
با تشکر

عرفان
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۱:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  علی

سابقه پژوهشیتوقوی کن معدل زیاد ملاک نیست

مریم
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۳:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام. قصد جسارت ندارم ولی وقتی نه گرایش نه واحد براتون مهم نیست یعنی فقط مدرک دکترا براتون مهمه؟

علی
دی ۲۱, ۱۳۹۷ ۴:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام
بله
فقط مدرک دکترا برام مهمه

مملی
دی ۲۲, ۱۳۹۷ ۵:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

به به…..چه شود!!!!!!

علی
دی ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  مملی

الان این ” به به … چه شود ” یعنی چی؟
واضح بیان کنید لطفا

مریم
دی ۱۹, ۱۳۹۷ ۷:۰۱ ب٫ظ

همبشه سخت توضیح میدن در استانه کنکور استرس بی خود میدن

مهدی دکتری زلزله
دی ۱۹, ۱۳۹۷ ۶:۵۳ ب٫ظ

واقعا دانشگاه ها باید یع حداقلاییی رو داشته باشن مثلا حداقل در هر رشته ۳ تا دانشیار و ۱ استاد تمام هیئت علمی دائم داشته باشن بعضی از واحدهای آزاد تو بعضی شهرهای کوچک که دبیرستان هم قبلا نبود الان دانشجوی دکتری میگیرن.

مملی
دی ۲۲, ۱۳۹۷ ۴:۰۱ ب٫ظ

خخخخ…..البته تعداد دانشجو جذب شده هم باید با نسبت پرفسور مطابقت نماید یعنی با یک پرفسور یک یا دو دانشجوی دکترا میتواند بردارند ….

آریا
دی ۱۹, ۱۳۹۷ ۲:۰۰ ب٫ظ

چقدر سربسته حرف میزنن،یعنی چی سخت تر میشه؟ظرفیت کم میشه؟امتحان و مصاحبه سخت تر میشه؟کلا هر ۳ روز یکبار یه نفر میاد یه حرف غیر مسؤلانه میزنه و میره

sama
دی ۱۹, ۱۳۹۷ ۴:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  آریا

منظور از سخت تر شدن برای دانشگاه هاست (نه دانشجوا ) که بخوان تو رشته های جدید دانشجو بگیرن، شرایط اقدام به ایجاد دوره دکتری رو سخت تر کردن براشون.

ابوالفضل
دی ۲۰, ۱۳۹۷ ۰:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  sama

توی تیتر زده برای دانشجو یان آنوقت شما میگین منظورشون دانشگاه هاست!!!

محمد1990
دی ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  ابوالفضل

دوست عزیز sama درست میگن توی تیتر هم اومده سخت تر شدن پذیرش و وقتی متن رو بخونید متوجه میشین که منظورش اینه که ایجاد رشته محلهای جدید با محدودیت روبرو خواهد شد و دانشگاه ها به راحتی نمیتونن دوره دکتری ایجاد کنن که البته این به خودی خود شرایط رو برای دانشجویان هم سخت تر میکنه.

مهدی
دی ۲۲, ۱۳۹۷ ۳:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  آریا

اره منظور سخت شده که دانشگاه نتوانند رشته های جدید در مقطع دکتری بیاورن وگرنه برای دانشجو فرقی نکرده.و قبولی در مرحله اول در کنکور و در مرحله دوم مصاحبه و سوابق علمی پژوهشی هست