موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

آمار اشتغال فارغ التحصیلان دکتری در صدر شاغلین فارغ التحصیل دانشگاهی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

به طور کلی با افزایش سطح تحصیلات، درصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش می یابد.

به گزارش مهر، طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان برای اولین بار از سوی وزارت علوم اجرا شد که براساس نتایج این طرح حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فارغ التحصیلان ۸۷ دانشگاه درحال حاضر مشغول به کار هستند.

پیمایش مسیر شغلی فارغ التحصیلان و پیگیری دائمی موضوعی بود که به صورت پراکنده در سطح دانشگاه ها انجام شده بود اما در سال جاری این طرح از سوی وزارت علوم به صورت سراسری اجرا شد تا براساس نتایج این طرح، بتوان برای ظرفیت پذیرش در رشته های مختلف، بازنگری متون درسی و آموزش های کاربردی به دانشجویان برنامه ریزی و سیاستگذاری کرد.

طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان برای اولین بار است که در کشور اجرایی شده و قرار است در سال های آینده با حضور دانشگاه های بیشتری انجام شود.

هدف وزارت علوم در طرح رصد اشتغال دانش آموختگان

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تاکید دارد که هدف این وزارتخانه از اجرای طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مقایسه دانشگاه ها با یکدیگر نیست بلکه هدف از اجرای این طرح برنامه ریزی و سیاستگذاری دقیق تر برای توسعه آموزش عالی است.

وی افزود: در سال جاری هدف این بود که طرح آغاز شود و امیدواریم در سال های آینده دانشگاه های بیشتری در این طرح مشارکت کنند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم خاطرنشان کرد: ۸۷ دانشگاه کشور در این طرح شرکت کردند که براساس آمارهای موجود حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش آموختگان این دانشگاه ها شاغل هستند.

سیف تاکید کرد: در دانشگاه هایی که در طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان شرکت کردند، ارتباط خوبی میان فارغ التحصیلان و بدنه دانشگاه ایجاد شده است.

وی گفت: دانشگاه ها پس از شناسایی فارغ التحصیلان خود می توانند از آنها در امور مختلف، کمک فکری دریافت کنند و همچنین موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه نیز افزایش می یابد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تاکید کرد: در سال های آینده باتوجه به اینکه آمارها دقیق تر و تعداد دانشگاه هایی که در این طرح شرکت می کنند نیز بیشتر می شود بنابراین می توانیم آمارهای مقایسه ای داشته باشیم.

سیف اظهار داشت: بخش زیادی از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به دانشگاه های کوچک و غیر دولتی هستند که این دانشگاه ها در طرح وزارت علوم مشارکت نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: با رصد اشتغال فارغ التحصیلان، دانشگاه ها می توانند برای رشته های خود برنامه ریزی کنند به این نحو که اگر اشتغال فارغ التحصیلان یک رشته پایین باشد دانشگاه ها می توانند پذیرش در آن رشته را کاهش و یا به دانشجویان مهارت های شغلی آموزش دهند.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم تاکید کرد: وزارت علوم برنامه دارد هرساله این طرح را اجرا و نتایج آن را اعلام کند.

جدول دانشگاه هایی که در طرح رصد اشتغال شرکت کرده اند

ردیفدانشگاهردیفدانشگاهدریفدانشگاهردیفدانشگاهردیفدانشگاه
۱اردکان۲۱پیام نورمرکزی۴۱دامغان۶۱شهید باهنر کرمان۸۱صنعتی شریف
۲صنعتی قم۲۲علوم و فنون دریایی خرمشهر۴۲گلستان۶۲یاسوج۸۲علوم و معارف قرآن کریم
۳ارومیه۲۳تحصیلات تکمیلی وفناوری پیشرفته کرمان۴۳رازی کرمانشاه۶۳یاسوج۸۳صنعتی شیراز
۴صنعتی قوچان۲۴علوم وفنون مازندران۴۴گنبد کاووس۶۴یزد۸۴سیستان و بلوچستان
۵اصفهان۲۵تربت حیدریه۴۵زابل۶۵شهید چمران اهواز۸۵مراغه
۶صنعتی کرمانشاه۲۶فردوسی مشهد۴۶گیلان۶۶دانشگاه غیر انتفاعی خیام مشهد۸۶صنعتی سیرجان
۷امیرالمومنین۲۷تربیت مدرس۴۷زنجان۶۷شهید مدنی آذربایجان۸۷علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
۸صنعتی نوشیروانی بابل۲۸فرزانگان سمنان۴۸لرستان۶۸دانشگاه گرمسار  
۹ایلام۲۹تفرش۴۹الزهرا۶۹شیراز  
۱۰صنعتی همدان۳۰فسا۵۰محقق اردبیلی۷۰دانشگاه بیرجند  
۱۱بجنورد۳۱جهرم۵۱سمنان۷۱صنعتی اراک  
۱۲علامه طباطبایی۳۲فناوری نوین آمل۵۲میبد۷۲دانشگاه صنعتی ارومیه  
۱۳بزرگمهر قائنات۳۳جیرفت۵۳سیدجمال الدین اسدآبادی۷۳صنعتی بیرجند  
۱۴علم و صنعت ایران۳۴فنی و حرفه ای۵۴نوین سبزوار۷۴حکیم سبزوار  
۱۵علم و صنعت ایران۳۵حضرت معصومه(س)۵۵شمال۷۵صنعتی خاتم انبیاء بهبهان  
۱۶علم و هنر یزد۳۶کاشان۵۶نیشابور۷۶صنعتی خواجه نصیر  
۱۷بوعلی سینا همدان۳۷خلیج فارس۵۷شهداء هویزه۷۸صنعتی سهند  
۱۸علمی-کاربردی۳۸کردستان۵۸هرمزگان۷۹اراک  
۱۹بین المللی امام رضا(ع)۳۹خوارزمی۵۹شهرکرد۸۰صنعتی شاهرود  
۲۰علوم قضایی و خدمات اداری۴۰کوثر۶۰ولی عصر رفسنجان۸۰دریانوردی و علم دریایی چابهار  

در طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان به آمارهای مرکز آمار ایران اشاره شده است که براساس اعلام این مرکز، تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۰ دانشجو در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۶۹ نفر زن و ۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۱۵۱ دانشجو مرد هستند.

براساس آمارهای مرکز آمار ایران بیشترین جذب فارغ التحصیلان در بخش خدمات شامل سازمان ها، دستگاه ها، ادرات دولتی، خصوصی و آموزش و پرورش، دانشگاه و… است.

ظرفیت اشتغال فارغ التحصیلان در حوزه های خدمات محدود است و در این حوزه تنها بخشی از فارغ التحصیلان جذب می شوند و جمعیت زیادی از فارغ التحصیلان به دلیل عدم آموزش های مهارتی و عدم نیازهای خدماتی، بیکار می مانند.

عدم هماهنگی میان فرصت های شغلی موجود در بخش های مختلف اقتصاد و به عبارتی کمبود تقاضا، بروز پدیده بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را فراهم ساخته است.

سامانه طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها با هدف مدیریت و دسترسی آسان به داده ها، تجزیه و تحلیل آمار، آنلاین بودن آن و نتیجه گیری در رشته های مختلف و مقاطع متفاوت راه اندازی شد که در سال جاری ۸۷ دانشگاه در این طرح شرکت و آمار و اطلاعات فارغ التحصیلان خود را در این سامانه بارگذاری کرده اند.

همزمان با دریافت اطلاعات مورد نیاز از وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان در سامانه های ثبت شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی و نتایج حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

آمار اشتغال فارغ التحصیلان در ۴ دانشگاه بزرگ کشور

براساس نتایج به دست آمده مشخص شد که ۵۶.۳ درصد دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی شاغل هستند و به صورت جزئی ۸۴.۷ درصد فارغ التحصیلان دوره دکتری، ۴۹.۶ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد، ۳۴.۸ درصد دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه مشغول به کار هستند.

همچنین براساس آمارهای ارائه شده توسط دانشگاه علم و صنعت به سامانه رصد اشتغال فارغ التحصیلان، در مجموع ۷۴.۷ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه مشغول به کار هستند که ۹۳.۱ درصد فارغ التحصیلان دوره دکتری، ۵۲.۹ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد و ۷۸.۲ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی این دانشگاه شاغل هستند.

براساس آمارهای موجود در این سامانه ۷۱.۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس شاغل هستند که در مقطع کارشناسی ارشد ۵۶ درصد و در مقطع دکتری ۸۷ درصد دانش آموختگان این دانشگاه شغل دارند.

همچنین بررسی وضعیت دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز نشان می دهد، در مجموع ۶۷ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند. در این دانشگاه ۹۳ درصد فارغ التحصیلان دوره دکتری، ۶۹.۷۸ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد و ۳۸ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مشغول به کار هستند.

براساس اعلام وزارت علوم همانطور که در نمودارهای بالا مشاهده می شود به طور کلی با افزایش سطح تحصیلات، درصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش می یابد.

میزان اشتغال رشته های مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی در ۱۸ دانشگاه

در طرح رصد اشتغال دانش آموختگان وزارت علوم براساس آمار دریافتی از دانشگاه ها، میانگین درصد اشتغال فارغ التحصیلان سال تحصیلی ۹۳-۹۴ در برخی از رشته ها در ۱۸ دانشگاه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

در این تحلیل پراکندگی دانشگاه ها و رشته های متنوع در نظر گرفته شد. رشته های مکانیک، کامپیوتر، عمران، برق و زبان انگلیسی جز رشته های با میانگین درصد اشتغال بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بودند.

همچنین رشته های علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک، ادبیات فارسی نیز جز رشته های با میانگین رصد اشتغال بین ۱۰ تا ۴۰ درصد قرار داشتند.

میانگین شاغلین برخی رشته ها در 18 دانشگاه کشور

براساس این طرح، درصد اشتغال دانشگاه ها در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعیین شده است که از سوی وزارت علوم آمارهای برخی از دانشگاه ها منتشر شده است.

وزارت علوم میانگین درصد اشتغال فارغ التحصیلان دوره کارشناسی در ۲۰ دانشگاه کشور را اعلام کرده است که نام دانشگاه های بزرگی مانند شهید بهشتی، خواجه نصیر، علم و صنعت، بوعلی سینای همدان، رازی کرمانشاه، کاشان، خوارزمی و هرمزگان در آن به چشم می خورد.

براساس این نمودار دانشگاه صنعتی سهند تبریز با ۸۷ درصد اشتغال فارغ التحصیلان دوره کارشناسی در صدر نمودار قرار دارد و دانشگاه های شهید بهشتی و خواجه نصر الدین طوسی در رده های دوم و سوم هستند.

در میان ۲۰ دانشگاه مورد بررسی، ۱۰ دانشگاه اول به تربیت متشکل از دانشگاه های صنعتی سهند، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، گلستان، علم و صنعت، بوعلی سینا همدان، صنعتی قم، علم و هنر یزد، رازی کرمانشاه و فسا هستند.

همچنین میانگین درصد اشتغال در ۳۰ دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد نیز اعلام شده است که دانشگاه های صنعتی سهند تبریز، بوعلی سینا همدان،  علم و صنعت، علم و هنر یزد، علم و معارف قرآن کریم، سید جمال الدین اسدآبادی، محقق اردبیلی، سمنان، یاسوج و خوارزمی به ترتیب بیشترین میزان اشتغال را داشته اند.

میانگین درصد اشتغال دانشگاه ها در مقطع دکتری نیز در این طرح مورد بررسی قرار گرفت که از سوی وزارت علوم وضعیت ۱۹ دانشگاه در این شاخص با یکدیگر مقایسه شده است.

در این میان اشتغال در دوره دکتری دانشگاه های ولی عصر رفسنجان، صنعتی سهند تبریز، میبد و  شهید بهشتی به صورت ۱۰۰درصد اعلام شده است.

براساس اعلام وزارت علوم درصد اشتغال دوره های دکتری در دانشگاه های محقق اردبیلی، بوعلی سینا همدان، سمنان، علم و صنعت ایران سیستان و بلوچستان و رازی کرمانشاه از ۹۰ تا ۹۷ درصد اعلام شده است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

69 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
از# به علیرضا و الی
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۷:۵۹ ب٫ظ

آیا ما سه نفر یک نفر هسیم؟
دوستمون “دپ (دانای کل، فارغ التحصیل دانشگاه های سطح ۱)” اینطور فکر میکنن
اگه این کامنت رو میخونید پاسخ دوستمون رو بدین

علیرضا
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۷ ب٫ظ

سلام من نمی دونم شما منظورتون چیه از این حرف
ولی قطعا ما سه نفر یکی نیستیم

#
بهمن ۱۸, ۱۳۹۷ ۰:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  علیرضا

سلام
دوستمون “دپ” فکر میکنن من یک نفر با سه نام کاربری مختلف با اسامی# و الی و علیرضا هستم در یکی از کامنتاشون گفتن
ممنون از پاسختون دوست عزیز

دپ
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۵:۲۳ ب٫ظ

من خودم مقطع ارشد رو علم و صنعت بودم . این آمار ساختگیه به این جهت که توی علم و صنعت اصلا اجازه نمیدن دانشجوی دکتری همزمان هم شاغل باشه و هم درس هم بخونه . چون شما تو دکتری معدلت نباید زیر ۱۶ باشه و این شاغل بودن به درس لطمه میزنه خصوصا در دانشگاه سطح بالایی مثل علم و صنعت . برای همین توی جلسه ی مصاحبه افراد شاغل رو رد می کنند .

#
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۷:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  دپ

تعدادی از دوستانم در علم و صنعت هستن و در مقطع دکتری شاغل هستن
اینکه بگین بیکارم یک ترفند برای قبولیه در مصاحبه است

دپ
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  #

سوابق شما بررسی میشه . به همین راحتی نیست که شما بگی بیکارم اونا هم باور کنند !!!
دانشگاه علم و صنعت فوق العاده در امر پذیرش سخت گیرانه عمل می کنه و مو رو از ماست میکشه بیرون .

#
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۹:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  دپ

دوست عزیز بیکاری تا کی میتونه ادامه داشته باشه اگه موقع مصاحبه بیکار باشی بعد پذیرش بعد دو ترم اول برای خودت یه شغل پیدا میکنی خصوصا در رشته های مهندسی
من ارشد علم و صنعت درس خوندم و در رشته ما برخی از دانشجویان دکتری شاغل بودن

دپ
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۲:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  #

اینی که شما میگی در دانشگاه آزاد شاید شدنی باشه چون هم کسب نمره راحت تره و هم برای تز دکتری از شما مقاله ی ISI با ایمپکت فکتور بالا نمیخواند . ولی در دانشگاه علم و صنعت که جزء دانشگاه های سخت گیر و سطح ۱ کشور هست ، اشتغال همراه با تحصیل در مقطع دکتری به دلیل سخت گیری در امر ارزیابی و پژوهش امکان پذیر نیست . این نشون میده شما اصلا در این دانشگاه نبودید و به سخت گیری هایی که در این دانشگاه میشه چه در امر آموزش و چه در امر پژوهش واقف نیستید . نه تنها علم و صنعت حتی در بعضی از دانشگاه های دولتی شهرستان هم امکان اشتغال وجود نداره : مثل : فردوسی مشهد ، شیراز ، صنعتی اصفهان ، تبریز ، اصفهان و امثالهم .

#
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۳:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  دپ

اگه ساکن تهران هستین تشریف ببرید دانشکده فیزیک و صنایع یا حتی از دوستان خوابگاهی بپرسین تا کاملا مطمئن بشین در بین دانشجویان دکتری افراد شاغل هم هستن که سه نفر از این افراد از دوستان بنده هستن
انقدر شعار ندین لطفا

#
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۳:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  #

برید پایین همینه صفحه و کامنت امروز جناب علیرضا رو بخونید
فرمودن معلم هستن و در یک دانشگاه سطح ۱ درس میخونن

دپ
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۴:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  #

> # :

در مورد کامنت اولتون :

همونطور که در اولین کامنتم عرض کردم بنده خودم مقطع ارشد رو در دانشگاه علم و صنعت بودم نه تنها در علم و صنعت ، بلکه در دانشگاه های خواجه نصیر در مقطع کارشناسی و دانشگاه تربیت مدرس در مقطع دکتری هم بودم . و کاملا میدونم که در این دانشگاه ها چه اتفاقاتی میفته چون سیستم کاریشون رو از نزدیک دیدم . بنابراین مطالبی که راجع به اشتغال گفتم کاملا بر اساس واقعیات و مشاهدات خودم هست . لذا از این جهت می گم که امکان اشتغال در مقطع دکتری چه قبل از ورود چه بعد از ورود در دانشگاه علم و صنعت وجود نداره .

در مورد کامنت دومتون :

چیزی که به نظر میرسه ایشون اصلا رده بندی و لول دانشگاه ها رو نمی دونند !!!! وگرنه در دانشگاه های سطح ۱ مثل ( شریف ، امیر کبیر ، تهران ، تربیت مدرس ، علم و صنعت ، خواجه نصیر ، شهید بهشتی ، صنعتی اصفهان ، فردوسی مشهد ، شیراز ، تبریز و امثالهم ) امکان اشتغال همزمان با تحصیل در مقطع دکتری وجود نداره . این ها رو بنده خودم به عینه دیدم در طول تحصیلاتم که امکان اشتغال وجود نداره .

#
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۴:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  دپ

رده بندی دانشگاه ها رو خوب میدونم شاید اسما برخی سطح یک باشن ولی عملا نیستن
در برخی رشته ها
شما فکر کنید دانشجویان دکتری شاغل نیستن شاید با این تفکر اشتباهتون به جایی برسید در ضمن هر کسی هم که شاغله نیازی نیست به همه اعلام کنه این موضوع رو
برخی اساتید با دانشجویان راه میان
بنده هم ۴ ساله که با دانشجویان دکتری علم و صنعت در رشته تحصیلی ام همکاری علمی دارم و برخی از اونها شاغل هستن،ببخشید که نمیتونم اسامی این افراد رو برای درک بیشتر شما اعلام کنم تا از نزدیک اوضاع رو متوجه بشین
عجیبه که منکر حقایق عینی میشین
افرادی چون شما تا عینا چیزی رو نبینن قبول نمیکنن حتی در صورت رویت هم امیدی به قبول واقعیت وجود نداره براشون
اگه امکانش هست به خودتون زحمت بدین و برید از نزدیک با دانشجویان دکتری این دانشگاهها آشنا و این امر رو جویا بشین

دپ
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۶:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  #

> # : (راجع به کامنت اولتون ) در مورد این جمله اتون : ” رده بندی دانشگاه ها رو خوب میدونم ” > خب این نشون میده که نام کاربری ” علیرضا ” هم خود شما هستید ، چون بنده راجع به ایشون اظهار نظر کردم نه شما !!! در صورتی که شما پاسخ دادید . چه بسا نام کاربری ” الی ” و سایر نام های کاربری هم خود شما باشید .!!!! در مورد این جمله اتون : ” شاید اسما برخی سطح یک باشن ولی عملا نیستن در برخی رشته ها ” > تمام دانشگاه هایی که بنده نام بردم چه اسما چه عملا سطح یک هستند . این هم نشانه ی دیگه ای از عدم حضور شما در دانشگاه های سطح یک و عدم آگاهیتون از وضعیت اشتغال دانشجویان این دانشگاه ها !!!! هر کس که در این دانشگاه ها درس خونده و مدرک گرفته به سطح یک بودن این دانشگاه اشراف کامل داره . در مورد این جمله اتون : ” شما فکر کنید دانشجویان دکتری شاغل نیستن شاید با این تفکر اشتباهتون به جایی برسید در ضمن هر کسی هم که شاغله نیازی نیست به همه اعلام کنه این موضوع رو ” > بنده فکر و تصور نمی کنم که شاغل نیستن ، یقین دارم که شاغل نیستند چون به عینه دیدم که امکان اشتغال وجود نداره چه بعد از ورود چه قبل از ورود ( در قبل از ورود که اصلا دانشگاه اجازه ی اشتغال نمیده ) . البته نه همه ی دانشگاه… ادامه نظر»

#
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۷:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  دپ

امیدوارم جناب علیرضا و خانم الی بیاین و پاسخ شما رو بدن
برای من اهمیتی نداره که فردی چون شما در موردم چه اظهار نظری میکنه باورهای غلط شما در مورد اینکه من ارشد علم و صنعت درس نخوندم یک دروغ روشن و آشکار است
احتمالا خودتون در هیچ مقطعی در دانشگاه سطح یک تحصیل نکردین
من هر جا که لازم بدونم با نام کاربری# خودم اظهار نظر میکنم و نیازی به تغییر اون نمیبینم
من خیلی بهتر از شما با سیستم دانشگاههای به اصطلاح سطح ۱ آشنا هستم نیازی به راهنمایی شما در این زمینه نیست
در ضمن ادعاتون در مورد اینکه دانشجویان ارشد برای دفاع نیاز به مقاله دارند هم کاملا غلط و بی اساس و نسنجیده و زاده افکار اشتباه تونه
لطفا جناب به اصطلاح دکتر عمیق تر فکر کنید و نظرات مغرضانه از روی نادانی ندین

#
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۷:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  #

در ضمن کامنت بالاتره خودتون به بنده رو بخونید ببینید در مورد سطح دانشگاها برای چه کسی کامنت گذاشتین؟ تا افراد مختلف رو یک نفر یا به جای هم تصور نکنید

الی
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۳:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  دپ

محض اطلاعتون کسب نمره شدیدا سخته در دانشگاه ازاد ما، و مقاله یisi هم میخوان و اجباریه.

#
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۴:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  الی

برید یک سری به دانشگاه های دولتی بزنید آمار واقعی دستتون میاد از شاغل بودن برخی دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری
مقاومتتون بیفایده است وقتی چندتا از نزدیکترین دوستان من در مقطع دکتری شاغل هستن دلیلی بر تحمیل حرفهای شما وجود نداره
جناب علیرضا هم که گفتن شاغل هستن حداقل به این یک مورد توجه کنید

دپ
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۴:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  الی

> الی :

بنده به مدت ۶ ترم در دانشگاه های علوم و تحقیقات و تهران مرکز تدریس داشتم ( دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ) و در کنار این مشاوره ۱۷ پایان نامه در مقطع ارشد و دکتری رو به عهده گرفتم . چیزی که من در این دانشگاه ها که مثلا جزء بهترین واحد های دانشگاه آزاد هستند!! مشاهده کردم ، این بود که هیچگونه سخت گیری بابت چاپ مقاله از تز ارشد و دکتری در ژورنال های ISI با ایمپکت فکتور بالا وجود نداشت و نهایتا به دادن مقالات کنفرانسی داخلی که هیچگونه ریوایزی نمیخوره و به راحتی آب خوردن اکسپت می شه ، ختم می شد .

در صورتی که در دانشگاه های دولتی خصوصا دانشگاه های سطح یک ، شما باید از تز ارشد و دکتراتون مقاله در ژورنال های ISI با ایمپکت فکتور بالا سابمیت و اکسپت بگیرید در غیر اینصورت اجازه ی دفاع شما داده نمی شه .

در مورد نمره هم که چیزی نگم بهتره !!

#
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۵:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  دپ

کسی برای دفاع در مقطع ارشد در دانشگاه سراسری نیازی نیست حتما مقاله بده من سال ۹۶ دفاع کردم و مقاله ندادم
برخی دوستان در مقطع ارشد ایمپکت مقالاتشون زیر ۰.۵ هم بود تا ۲ خورده ای
منظورتون از ایمپکت بالا چنده آی اف۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ به بالا؟؟؟؟ که باید عرض کنم این ایمپکت در هیج جای ایران مشاهده نشده
انقدر جلوی دوستان دانشگاه آزادی کلاس نابجا نذارید
شاید زمان شما سالها قبل مثلا ۱۵ سال پیش اینطور بود که بعید میدونم اینطور بوده باشه

الی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۷ ۲:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  دپ

دوست عزیز قرار نیس چوت شما یه دانشگاهو اینجوری دیدین بقیه رو با یک چشم نگاه کنین. اصلا من هیچ نظری راجب بقیه دانشگاه ها نمیدم. فقط راجب دانشگاه خودم صحبت میکنم دانشگاه ازاد قم رشته میکروبیولوژی، برین و آمار و اطلاع دقیق بگیرین تا دیگه همه رو با یک چشم نبینید. دانشگاه ما فوق العاده سختگیر هست و کساییکه تو رشته من هستن میدونن که این دانشگاه جز سختگیر ترین دانشگاه ها تو گرایش من هست و بالاترین ترازو توی کل کشور دربین دانشگاه های ازاد داره تو گرایش خودم. و اساتید شرط دفاع رو حداقل یک مقاله isi گذاشتن. حتی استاد راهنمای خودم یک مقاله هم قبول نداره و گفته دو مقاله isiباید داد. خیلی زشته از یک ادم تحصیل کرده که اینجوری راجب تلاش بقیه حرف بزنه و همه رو زیر سوال ببره. ما تلاش شبانه روزی داریم میکنیم و تو کلاسم ۳ نفریم. من به شما اجازه نمیدم زحمات بچه های دانشگاه ازادی رو زیر سوال ببرین. حداقل دانشگاه خودم اینجوری نیس

مملی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۷ ۰:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  الی

با سلام …….ای اس ای سخت نیست بلکه مقاله ای اس ای در ژورنالهای با کیفیت و با موضوع روز سهت می باشد….

جامعه شناسی گیلان به مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۲:۱۹ ب٫ظ

جناب مهدی بنده یادگیری نرم افزار را رد نکردم.شما هم بهتره پیام هارا درست مطالعه نماید. بنده نوشتم برای حل مسائل کشور فقط دانستن نرم افزار کفایت نمیکنه.نه اینکه نرم افزار را کنار بگذاریم.بهتره عجولانه ننویسید.بنده متن های شما را مطالعه کردم. همانجور نوشتم نظربنده به شما نزدیک است.

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۴:۰۳ ب٫ظ

در کامنتی که نوشتم پاسخ این مطلبتان را هم دادم.به مطلب پایین مراجعه کنید.
موفق باشید.

جامعه شناسی گیلان به مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۲:۱۳ ب٫ظ

اولا نظراتم در جهت خلاف شمانیست دوما بنده قبل شما نگارش کردم مهارت زندگی بااهمیت است.سوما در کشورهای توسعه یافته بهترین ها معلم می شوند(منظورم ازنظرمدرک نیست. بلکه تلاش اراده و هوش است).چهارما فرارشته ای می نویسم ما باید مشکلات صنعتی اقتصادی اجتماعی مون را بشناسیم و سپس در جهت رفع اش اقدام کنیم. پنجما ما مهندس اداره ای تربیت کردیم نه مهندس عملیاتی و اجرایی

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۴:۰۲ ب٫ظ

سلام مجدد نمی دانم چرا پست جداگانه می گذارید.چون برای پیگیری مطلب بنده رجوع به پست شما ضروریست و با این کار پیوستگی مطالب از دست می رود و چه من متوجه نمیشوم این پاسخ ها را در جواب کدام قسمت صحبت من نوشتید چه مخاطب .اگر هم اینطور راحت ترید داخل گیومه صحبت بنده را قرار دهید.تا مشخص شود دقیقا من به چیزی انتقاد کردم که در سخن شما بود و به بنده ارجاع نادرست ندهید.ولی ممنون از پاسختان تلاش و اراده و هوش … ارتباط این سه فاکتور با مدرک ارتباط لازم و ملزوم است؟ این نکاتی که فرمودید با مطالب بنده منافاتی ندارد.شما در پاسخ به جناب علیرضا که منتقد نتایج مثبت تحصیل در مقطع دکترا کارمندان آموزش و پرورش هستند و مشاهدتشان را ذکر کردند فرمودید “اگر فرد علمی وارد آموزش و پرورش شود ایرادش کجاست” دقیقا علم را معادل مدرک گرفتید و من به این نکته انتقاد کردم بعد در اینجا می فرمایید منظورم مدرک نیست. یک مفهوم کلی و مبهم می گویید بینش لازم است خب المان های این بینش را بیان کنید و بفرمایید این بینش از کجا کسب می شود؟ نمی شود صحبت های متناقض را با کلمات مبهم با هم جمع کرد. یا منتقد مدرک گرایی هستیم معلم و غیر معلم مهندس و غیر مهندس تفاوتی ندارد یا نیستیم. مطالب شما چندپاره است.در جایی نفی می کنید در جایی بر درستی آنها تاکید می کنید. اینکه” پز دادن با مدرک از میان رفته “که در صحبت شما بود اصلا اینطور نیستاز… ادامه نظر»

جامعه شناسی گیلان به مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۵:۱۰ ب٫ظ

ازنظر شما علم یعنی مدرک ؟اما از نظر بنده علم فراتر از مدرک است. از سبک زندگی, نحوه اندیشیدن گرفته تا مهارت زندگی مهارت شغلی. شما مباحث گوناگون را بهم ربط می دهید. چون مطلب را دقیق توجه نکردید.

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۶:۴۸ ب٫ظ

اصلا صحبت های بنده را نمی خوانید.دقیقا خلاف چیزهایی که من گفتم به من منتسب می کنید و این همه نکته و سوال مطرح کردم یک مسیر دیگری می روید.من‌کی گفتم علم معادل مدرک است اتفاقا خلاف این را گفتم؟پضمن ابنکه نمی دانم چرا در چند پست مطالب خود را می فرمایید؟من در مورد واقعیت ها صحبت می کنم و گزارش می دهم شما نکات دیکری که ارتباطی به بحث ما ندارد می فرمایید.من تحلیل هایم را از جامعه آماری داوطلبان دکترا عرض می کنم شما می گویید کودکانه است.
بحث دیگر که می فرمایید نگاه ابزاری به علم و آن را نقد می کنید علم فرآورده خام را تبدیل به کالایی باارزش تر می کند.چه در علوم مهندسی چه انسانی.این می شود ارزش افزوده.پس علم خود ابزار است.
برویم دنبال علمی که هیچ منفعت کوتاه مدت و بلند مدت ندارد منطقی است‌؟ این می شود مصداق همان فرمایش حصرت رسول و حضرت امیر “علم غیر نافع” .این هزینه فایده که من گفتم مصداق هایش را ذکر کردم فقط مالی نگاه نکردم.وجوه مختلفش را گفتم.متاسفانه دقت نمی کنید.
بحث دیگر من نگفتم علم برای موقعیت اجتماعی شما هستید علم و مدرک را یکی گرفتید…گفتم دکترا خواندن برای موقعیت اجتماعی یا ارتقای شغلی.
اینقدر مطالب اشتباه به من نسبت دادید که مطمئن شدم اصلا کامل نمی خوانید!
اشکالی ندارد.به نطرم ادامه بحث به جدل بر سر چیزی که نمی دانم چیست ‌!خواهد کشید.پس از طرف خودم پایان بحث را اعلام می کنم.ممنون از شما
موفق باشید.

جامعه شناسی گیلان به مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۵:۲۰ ب٫ظ

شماکه اینقدر ابزاری به علم می پردازید. هزینه و فایده می کنید. حتما باید دسته کم پست بالایی داشته باشید تا انگیزه ادامه تحصیل داشته باشید. چون با این هزینه وفایده ای که شما نگارش کردید.برای اکثر افرادی که ادامه تحصیل می دهند. فایده ادامه تحصیل اونقدر نیست. تو جامعه ما در کامنت پایین نوشتم پست ومقام و بعد ثروت است که تعیین کننده موقعیت اجتماعی فرد است. اگر سود و زیان کنیم.یک وزیر یا نماینده مجلس هم می تواند بدون مدرک دکتری کارایی داشته باشد

جامعه شناسی گیلان به مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۵:۳۰ ب٫ظ

دراین وضعیت جامعه ما بخاطر نامزد ادامه تحصیل دادن یا برای شغل یافتن شغل ادامه تحصیل دادن. ارزیابی اشتباه و بسیارکودکانه است. چون مسیر گرفتن مدرک دکتری طولانی است و زمانبر. میسر علم برای علم مفهومش اینکه ابزاری به علم نگاه نکنیم. اون چیزی که شما نوشتید علم برای موقعیت اجتماعی یا علم برای دگرپنداره مثبت کاملا ابزاری است. همانجور نوشتم اگر بخاطر خاطرشخصی مدرک گرفتن یعنی فریب دادن خود. یا فخرفروشی بخاطر مدرک یعنی فریب خود.

علیرضا
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۲:۵۳ ب٫ظ

به نظرم این اقای جامعه شناسی تکلیفشون با خوشون معلوم نیست یا به صرف اینکه چون جامعه شناسی خوندن اینطور جواب میدن یا چیزی دیگر. به نظر من انسان باید با خودش رو راست باشد باید هدفش رو از ادامه تحصیل در مقطع دکتری مشخص کند بعد وارد این مقطع بشه. یکی از عوامل مهم به افتضاح کشیده شدن مقطع دکتری همین بی هدفی افرادی که میخواهند وارد شوند( برنامه ای ندارند همین جوری میگن بریم یک مدرکی بگیریم)

مملی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۷ ۰:۱۵ ق٫ظ

در ان کشورها بهترین تحصیلکرده ها در بهترین دانشگاه ضمن عبور از فیلترهای تعیین شده معلم میشوند……ضمنا استاد دانشکاه هم معلم دانشگاه بحساب می اید….اما در ایران افراد ضعیف علمی انهم با سهمیه یا پارتی بازی و غیره معلم مدرسه می شوند!!!!!…..اگر دانشگاهها اصولی فعالیت نمایند مدرک بیانگر سطح تخصص و علم خواهد بود…..

جامعه شناسی گیلان
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱:۲۱ ب٫ظ

امروزه هرفردی پست ومقام داشته باشد حتی با مدرک کارشناسی بخاطرپست و مقامش دکتر قلمداد می شود توسط زیر دستانش(این موارد را از نزدیک مشاهده کردم).

جامعه شناسی گیلان به مملی
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۵ ق٫ظ

سلام جناب اشتباه فرمایش شما اینکه تصور می کنید هرکسی مدرک دکتری دانشگاه دولتی گرفته سطح سوادش بالاست . در خود دانشگاه دولتی انواع سهمیه وجود دارد(در بهترین دانشگاه های کشور مدرک گرفتند دوره روزانه). اگر به این افراد سهمیه پذیرش ندهند شاید دانشگاه آزاد هم نتوانند پذیرش بگیرند. نمی خواهم وارد جزییات امر بشوم. همین افراد موقع جذب هئیت علمی هم در اولویت هستند. جناب مملی مناسب است لایه های مختلف اجتماعی را که مدرک می گیرند را هم بررسی کنید. صحبت شما در مقایسه کلی با دانشگاه های شهریه پرداز تا حدودی قابل تامل است.اما دانشگاه های دولتی هم موظف اند هم بدون آزمون(بنام استعداد درخشان) یا با آزمون با سهمیه خاص پذیرش کند(معمولا این افراد در اولویت جذب هئیت علمی ها قرار می گیرند)

زهرا
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۸ ق٫ظ

دو تا از دوستان من چون کارشناسی در یکی از دانشگاه های تهران بودن مقطع ارشد رو با سهمیه استعداد درخشان اونم با چه معدل افتضاحی ۱۴ خورده ای و ۱۵ خورده ای اومدن ارشد با ما همکلاس شدن و یک نفرشون که کنکور داده بود شهرستان دانشگاه سطح ۳ قبول شد ولی از سهمیه استفاده کرد اومد تهران
واقعا به این افراد با این معدل میگن نخبه؟
حقشون استفاده از سهمیه است؟ اگه به چنین افرادی سهمیه استعداد درخشان بدن در حق دیگران گناه بزرگی مرتکب شدن به خاطر بی عدالتی ای که بوجود آوردن
انقدر هم سر کلاس سوال میپرسیدن که آدم رو کلافه میکردن
بودن دوستانی که از یک درس سه یا چهار بار افتاده بودن و الانم اپلای کردن رفتن این وضعیت رو در دانشگاه خودم که جز ۵ دانشگاه اول کشور در تهران است دیدم واقعا باعث تاسفه
حتی بود فردی که با رتبه های چند صد با پارتی بازی استادش دکتری قبولش کرده بود
بهتره از دانشگاهای روزانه دولتی بت نسازیم و بگیم سطحشون خیلی بالاست نسبت به بقیه

...
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۱:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

کلا شما استثنا ها رو ذکر کردین و این موضوع رو به یه حالت کلی بسط دادین. با این تجربیات شما فقط در مورد رشته خودتون میتونید نتیجه گیری کنید که مثلا تو رشته من دانشگاه های دولتی اینجوری هستن و با دانشگاه های دیگه تفاوتی ندارن.
همکلاسی من با زبان خیلی ضعیف الان ایتالیا درس میخونه (البته خیلی باهوش بود). دلیل نمیشه بگیم چون یه درسی رو ضعیف بوده نمیتونه بره خارج. یه مدت کلاس خصوصی زبان گرفت زبان شو درست کرد. (اینکه یکی ۴ بار یه درسی رو بیافته و بعد بتونه اپلای کنه فک کنم اغراق باشه).
من خودم کلا مخالف سهمیه ها هستم ولی اونا نحوه پذیرشون با شما جداست و از ظرفیت خودشون استفاده می کنند.
در مورد قبولی با رتبه چند صد هم فک کنم اغراق باشه. حداقل تو رشته من که برق هست و تقریبا ظرفیت بالایی رو جذب میکنه شما نهایتا تا رتبه ۱۵۰ به ۵ تا دانشگاه خوب تهران دعوت میشید حالا رشته های دیگه رو نمیدونم شاید با ۳۰۰ یا ۴۰۰ هم دعوت بشن. بهتره قبول کنید شرایط برای پیشرفت توی دانشگاه های دولتی برای یک دانشجو، بهتر از سایر دانشگاه هاست چه به لحاظ امکانات چه به لحاظ سطح سواد اساتید و دانشجوهای کلاس.

زهرا
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۴:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  ...

نه دوست عزیز در رشته فیزیک در کنکور۹۵ با رتبه ۵۰۰ خورده ای روزانه یکی از دانشگاه های تهران قبول شد و بعد دوترم اپلای کرد و رفت سوئد و استادش بخاطر اینکه طرف هر دو مقطع قبل رو در همون دانشگاه درس خونده بود و مقاله و مدرک زبان داشت انتخابش کرد کلی اساتید دیگه اعتراض کردن ولی فایده ای نداشت
اینکه گفتم با ۴ بار مردودی طرف اپلای کرد هم اغراق نیست این مطلب رو در مورد فرد دیگری هم در دانشگاه صنعتی اصفهان با سه بار مردودی از یک درس که همکلاس خواهرم بود میدونم
به هرحال چه بخواهیم چه نخواهیم برخی افراد شایستگی لازم برای سهمیه استعداد درخشان رو ندارن

...
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۵:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

زمانی که کنکور ارشد میدادم به این فک میکردم که چرا از اول دنبال سهمیه استعداد درخشان نرفتم. هم میتونستم تو کنکور استفاده کنم هم جدا از کنکور.
دیدم واقعا ارزش نداره ۸ ترم خودت عذاب بدی و همش دنبال معدل ۱۸ و ۱۹ باشی که نهایتش یه سهمیه گیرت بیاد!
پس اون بنده خدا هم زحمت کشیده که این سهمیه رو بدست آورده.
ولی من کلا با سهمیه ها مخالفم، به نظر من عدالت رو به صورت دیگه هم میشه در حق این افراد رعایت کرد…

مملی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۷ ۰:۲۶ ق٫ظ

با سلام. …..با عدالت در تمام زمینه ها خصوصا در موارد مطروحه شما کاملا موافقم….اما اصرار بنده در مورد دانشگاه ازاد بخاطر ظرفیت جذب سرسام اور و بی قید و بند در مقطع ارشد و خصوصا دکتراست که در چند سال اخیر بوجود امده است و باید به وضغیت قبل برگردد تا ضمن جذب مناسب مثلا سه هزار تا دکترا بجای ۴۵ هزار تا دکترا، کیفیت تخصیل در سطح دکترا شود نه اینکه مثل حالا کیفیت تحصیل دکترا در دانشگاه ازاد درسطح کاردانیست……

عباس
بهمن ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۰ ب٫ظ

این آمار و اطلاعات حداقل در مورد دانشگاهی که من و دوستانم از آن دانش آموخته شده ایم درست نیست. چون الان من و دوستانم نزدیک یک سال است که دانش آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه سمنان هستیم ولی متأسفانه هیچ کدام از ما جای مشغول به کار نیستیم و این جمله هم که می گوید با افزایش تحصیلات، درصد اشتغال دانش آموخته ها بیشتر است اصلا با چیزی که در واقعیت است صدق نمی کند. اتفاقا وقتی می فهمند دکتری هستی می فرمایند که ما دنبال لیسانس و ارشد هستیم و با دکتری کسی را استخدام نمی کنند.

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۰:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  عباس

سلام
عباس آقا سلامت باشی خدا خیرت بده…کاش بقیه دوستان هم مثل شما بیان از تجربیاتشون بعد از فارغ التحصیلی بگن تا بعضی دوستان با آگاهی بیشتر انتخاب مسیر زندگی رو انجام بدن.بعضی واکنشها رو اینحا می بینم خودم خجالت میکشم.من دوساله اینجا مطلب می نویسم.بعضی دوستان می بینم واکنشهای احساسی به نظرمن عجیبی نشون میدن.بخشی از گفته های دوستان:” شما همتون حسادت میکنین همتون دکترا قبول شدین رد کردین این مرحله رو نوبت به ما که رسبد میگین ظرفیت ها زیاد نشه.چه بهتر که دکترای بیکار داشته باشیم تا ارشد بیکار،من به خاطر علاقه میخوام بخونم اصلا مگه همه به خاطر شغل دکترا میخونن.چرا ناامیدی تزریق میکنین و….” و حرفهای از این دست.

مملی
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۹:۵۱ ق٫ظ

سلام ظرفیت دانشگاههای پولی به حالت سابق (قبل لز سال ۹۲) برگردد….کسانیکه هم در بین این سالها جز ورودی در دانشگاه ازاد در مقطع دکترا بوده اند ازمون دکترا مجددا شرکت کنند و وقتی حد نصاب را اورده اند مدرکشان تایید شود تا بدین صورت عدالت هم رعایت شود…..ولی ظرفیت روزانه دانشگاهها مناسب است و زیاد نمی باشد…..پس لطفا مغلطه نکنید و کسی نگفته تمام دانشگاهها ظرفیتشان را کم نمایند…..کسی با دکترا گرفتن مخالف نیست بلکه با مدرک فروشی خصوصا در مقطع دکترا مخالف است…..

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  مملی

سلام جناب مملی شما حتی از دقیق خواندن یک متن ساده و به دور از شتاب زدگی اجتناب می کنید.شاید فرصتش را ندارید.یا به شما آموزش نداده اند.بخوانید چه نوشتم.مغلطه! شما اصلا نمی دانید مغلطه چیست اول بدانید بعد استفاده کنید. من نظرم کنترل ظرفیت دکترا بود.که احتمالا نظر شما هم همین است.ولی شما شمشیر را برای دانشگاه آزاد از رو بستید که به نظر من اشتباه است.اینکه هر فارغ التحصیل روزانه قطعا باسوادتر از فارغ التحصیل غیر روزانه اعم از پیام‌نور و آزاد و…است که اشتباه است.اینکه هر واحد دانشگاه آزاد پایین تر از دانشگاه های دولتی هستند هم تلقی نادرستی است. من از سیاست های کلان آموزشی صحبت کردم.اینکه بفرمایید از سال ۹۲ همه دانشجویان دکترای آزاد مجددا شرکت نکنند جدا از محال بودن هیچ استدلالی مقوم خود ندارد.چرا چون بیش از ظرفیت گرفته ؟این عین بی عدالتی است.جدا از اینکه ۹۲ و ۹۳ بسیاری فارغ التحصیل شده اند.و مجزا از همه این بحث ها شما به عنوان دانشجوی بالقوه یا بالفعل دکترا کمی منطقی تر اظهار نظر کنید. دکترای دانشگاه آزاد را معادل مدرک فروشی عنوان کردید که دقیقا این مصداق مغلطه است. به این میگویند مغلطه تعمیم ناروا… بحث من تدوین سیاست های آموزشی و یک مثال آن ظرفیت های دانشگاه ها در همه مقاطع و همه رشته ها متناسب با بازار کار است.در رشته های مهندسی تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان ما همیشه در سه رتبه اول قرلر دارد.بیشترین بیکار یا شغل غیر مرتبط مربوط به بچه های رشته های مهندسی است. چرا؟ بازار ساخت… ادامه نظر»

مملی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۷ ۰:۴۲ ق٫ظ

بنده اولا کلی بحث کردم و استثنا های در دانشگاها ازاد مدنظرم نیست……ثانیا بنده به دانشکاه ازاد که هر شرکت کننده ای را جذب می کند انتقاد شدید دارم…..ثالثا بنده عذر خواهی می کنم مطلب رو شتابزده خوندم و متوجه گیومه نشدم….

علیرضا
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۶ ق٫ظ

سلام دوست عزیز. با چشم و هم چشمی موافقم. امروزه مدرک دکترا برای برخی اقاها و خانم ها در ادارات شده ادعا، پز، هرچی دوست دارید اسمشو بذارید. نمونه اش را در اموزش و پرورش منطقه خودم زیاد دیده ام که میگم. طرف بلد نیست حرفی در مورد رشته اش بزند، نرم افزاری بلد نیست اصن ساختار علمی یک پایان نامه را نمی داند امده دکترا میخواند و راه به را در دفتر مدرسه کلمه دکتری از دهنش نمی افتد. اصن اگر این فرد به دنبال علم باشد در اموزش و پرورش چه می کند؟ اقا ، خانمی که کارمند هستی خواهش میکنم اگر فقط صرف افه و کلاس به مقطع دکتری میای، نیا چون بعدا این اقایون همچین اماری رو منتشر میکنن
به نظر من جایگاه مقطع دکتری در کشور خراب شده است

جامعه شناسی گیلان به علیرضا
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  علیرضا

باورکنید دیگه نمی شود پز داد. پز دادن گول و فریب دادن خوداست(حالا یک عده برای فخر فروشی مدرک می گیرند حساب شان جداست). اما نوشته شما چالشی می باشد. قاعدتا آموزش وپرورش می باید علمی باشد تا نسل آینده را بهتر تربیت کند.اگر فرد علمی وارد آموزش وپرورش شود ایرادی کجاست؟ بسیاری از افرادی که در گذشته جذب هئیت علمی شدند معلم بودند. الان سخت است تغیر شغل. امیدوارم سطح علمی ، دانش و مهارت زندگی در فضاهای آموزشی و پرسنل آن بیشتر شود تا نسل بهتری برای جامعه تربیت شود.

جامعه شناسی گیلان به علیرضا
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

یک نکته ای جناب علیرضا. آیا اقدام به خودکشی دو جوان در هفته ای قبل درکنار مترو یا خودمحوری که در خانواده ها منجر به اختلاف می شود یا خشونت در بین دانش اموزان با چه نرم افزاری قابل تحلیل وبررسی می باشد؟(cma، maxqda،spss، Amos،Expert Choice، LISRELو…..) ببنید دانستن نرم افزار به معنی تحلیل درست و ارائه راه کار برای مسائل اجتماعی نیست. نرم افزار یک ابزار برای کمک به تحلیل مناسب است. بنده فراگیری نرم افزار را رد نمی کنم اما صرفا با دانستن نرم افزار نمی توانید وقایع را تحلیل کنید بلکه به بینش نیاز است.

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱:۴۱ ب٫ظ

سلام. شما در رشته خود مثال می زنید.منظور نداشتن حداقل سواد و دانش تخصصی و مهارت های شغلی و ارتباطی و…است.ایشان در ساختار نظام آموزش و پرورش مثال زدند.نرم افزار ابزار کمکی است.دانش نرم افزاری در همه رشته ها نیاز است. نظرم در مورد جامعه شناسی قطعا غیر تخصصی و غیر کارشناسی ست.ولی فکر میکنم بخش مهمی از جامعه شناسی بحث تحلیل آماری داده ها و مدلسازیست. اما فرض بر این بگذاریم که سخن شما درست باشد و هیچ نرم افزاری کمی به بالا بردن کیفیت و سرعت تحلیل های ما و ارائه راه حل نکند و به بینش نیاز باشد این بینش را در دانشگاه ها آموزش می دهند؟اگر هم این اتفاق میفتد دانشگاه تنها راه کسب این بینش است؟ به نظرتان نسبت به بیست سال قبل که تعداد فارغ التحصیلان دکترا و ارشد ما چند برابر شده راه کارهای برنامه محور برای کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی متناسب با این حجم چه مقدار رشد داشته؟ مقالات و پایان نامه ها در همه رشته ها و به طور خاص علوم انسانی چند درصد کپی از کارهای داخلی و خارجی است؟باز تکرار میکنم این قضیه مختص دانشگاه های غیر دولتی نیست و مبتلا به دولتی و آزاد و پیام نور و ….همه دانشگاه هاست. سیستم آموزشی ما بیمار است.بیماری صعب العلاج… اکثریت افراد در این چرخه بیمار هر آنچه استعداد و قابلیت ابتدای ورود داشتند هر میزان انگیره ای داشتند رفته رفته از دست می دهند. آزارهای بی دلیل بعضی استادان در دانشگاه های دولتی و فشار عجیب و… ادامه نظر»

زهرا
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۳:۳۱ ب٫ظ

کشورهایی که تعداد افراد تحصیل کرده در اون ها کمه به نظرتون دلیلش چیه؟ خیلی ها امکان ادامه تحصیل به دلایل مختلف مالی و عدم امید به زندگی و نداشتن هوش و استعداد کافی در رشته های علوم پایه و مهندسی و پزشکی و کار کردن از دوران کودکی به علت استقلال مالی و .‌… را از دست میدهن اگه اوضاع دانشجویان کشورهای خارجی خوب بود از نظر کمی و کیفی اون کشورها هیچ وقت در رشته های خاص و حساس از کشورهای دیگر دانشجو نمیگرفتن و علمشون رو در انحصار خودشون نگه میداشتن چرا افرادی که نقش های مهمی در برخی سازمان های مهم دنیا مثل ناسا دارن ایرانی هستن؟ این افراد چقدر به علم فضایی و فیزیک ایران کمک کردن ؟ ابرخی از این افراد در خدمت قدرت های به اصطلاح بزرگ دنیا هستن چندی پیش یکی از دوستان که در آی پی ام بود چند ماهی به سرن رفت بعد که برگشت از این مرکز انصراف داد و از موقعیتی که در اونجا براش پیش اومده بود سواستفاده کرد و به یکی از کشورهای اروپایی برای ادامه تحصیل رفت . این افراد خائن به کشور و مردمانشان هستن سوال اینه که چرا دانشگاه خارجی حاضر به بازگشت این فرد به کشورش نیست؟ انقدر فکر نکنیم که در اروپا و آمریکا خبر خاصی است اکثر دانشمندان بزرگ معاصر ما در همین کشور دست به کارهای مهمی زدند و جهانی شدن اگه بخواهیم با تفکرات غرب پیش بریم باید در دانشگاه ها رو به روی اکثر افراد جامعه ببندیم… ادامه نظر»

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۵:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

سلام مجموعه ای از باورهای غلط و شایعات و اخبار سایت های زرد و دوستم و فامیلم اینطور گفت و جعلیات شبکه های اجتماعی و… را جمع آوری کردید و نتایج عجیبی از آن گرفتید! شما می دانید پذیرش گرفتن در رشته های علوم انسانی چه میزان سخت تر از رشته های مهندسی است؟ به نظرتان چرا؟ چرا در اقتصاد و جامعه شناسی و روانشناسی و ارتباطات و فلسفه و …پذیرش نمی دهند ولی در رشته های مهندسی این اتفاق راحت تر می افتد؟ چرا تعداد دانشجو در کشورهای پیشرفته کمه؟ به این خاطر که با یک سال کالج اونها شغل پیدا میکنن و درآمدی که کفاف زندگی رو میده.اونجا چشم و همچشمی بر سر مدرک نیست.برای اطلاع شما کشورهای اروپایی وام بلند مدت برای تحصیل میدن که بعد از فارغ التحصیلی اگر شغل تمام وقتی پیدا کردبد تسویه کنید و هر ماه قسط از درآمدتون کم میشه.جدا از اینکه کار پاره وقت با مدت محدود در زمان دانشجویی دارن که بخش خیلی کوچک هزینه ها را پوشش می دهد مثلا ساعتی ۵ یورو.مثلا در بریتانیا دانشجویان کارشناسی تا ۲۰ ساعت در هفته حق کار دارند که دقیقا مطمین نیستم ۵ تا ۷ پوند ساعتی دریافت می کنند.۵۰۰ تا ۷۰۰ پوند به نظرم برای یک دانشجو مناسب است. “اگر اوضاعشون خوب بود علمشون رو در انحصار خودشون نگه می داشتند” این هم تحلیل عجیب دیگریست از شما.” نداشتن هوش و استعداد کافی” خواهر من خانم دکتر از شما بعید است با این جعلیات که از کودکی در ذهن ما وارد… ادامه نظر»

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۴ ب٫ظ

سلام مجدد
هر جمله ای از کامنت شما را بخواهم نقد کنم فکر میکنم چند صفحه باید بنویسم ولی این کامنت به اندازه کافی گویاست که نویسنده آن در چه فضایی سیر می کند.واقعا هر چه انگیزه بحث بود با مواردی که ذکر کردبد در من کشته شد. فردی که در روز روشن خورشید را انکار می کند چه می شود گفت ؟ابتدا شروع کردم به پاسخ دادن ولی دیدم بحث کردن با شما به جایی نمی رسد.
حتما شما درست می گویید.
واقعیت های خیابان محل زندگی شما شاید جور دیگریست!
موفق باشید

زهرا
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۲:۳۱ ب٫ظ

سلام
متاسفانه شما نمیخواهید واقعیت های موجود رو درک کنید و در برابر حقایق چاره ای جز انکار و گم کردن موضوع بحث ندارید ولی اگه اشکالی وارده خوشحال میشم نظر واقعی تون بدونم
لطفا بی دلیل قضاوت نکنید در مورد مسائلی که اطلاع ندارید
محل سکونت بنده هم در یکی از خیابان های منتهی به یکی از دانشگاه های تهرانه و محیطی سالم و کاملا علمی
سعی بر تحمیل افکار خود بر دیگران نداشته باشین و فکر نکنین همه باید شما رو تایید کنن

علیرضا
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۲:۴۳ ب٫ظ

سلام دوست عزیز، من خودم معلم هستم. و در مقطع دکتری دارم در دانشگاه سطح یک کشور ادامه تحصیل میکنم .من مثالی زدم منظورم این نیست که باید حتما یک نرم افزار بلد باشد. مثال زدم که یعنی بعضی از افراد هستند که با این طرز فکر میان برا ادامه تحصیل در مقطع دکتری.

زهرا
بهمن ۱۴, ۱۳۹۷ ۱:۱۸ ب٫ظ

من که در یکی از دانشگاه های سطح یک تهران درس میخونم از دانشجویان دکتری۹۰ تا ۹۷ در رشته فیزیک تنها ۴ نفر شغل دارن که یکی استاد دانشگاه در شهرستان و یکی هم استاد دانشگاه آزاد و دیگری در انرژی اتمی و یکی هم معلم و اکثرا خصوصا خانم ها بیکارن یا کلاس حل تمرین و آزمایشگاه دارن اونم با حقوق ناچیز
بقیه هم به شدت درگیر پایان نامه و مقاله هستن
این آمار ۷ ساله از دانشکده ما بود

برنامه نویس
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷ ۶:۴۴ ب٫ظ

احتمالا مسئولین کارهای پیش پا افتاده ای در کارخانجات مثل کارگری، اپراتوری دستگاه، انبارداری ، منشی گری و امور دفتری ، رانندگی ، بازاریابی و فروش ، تعمیرکاری و مواردی از این دست شغل ها رو کار به حساب میارند که این آمار رو منتشر کردند!

شاید/باید/نباید شرکت کنم!
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷ ۳:۵۵ ب٫ظ

هدف این است که ظرفیت دانشگاه های دولتی را تا جایی که میشود کاهش دهند، بلکه به صفر برسد، این آمارها را ارائه می دهند!
این چه استدلالی است که چون برای رشته های دانشگاهی نمی توانید شغل ایجاد کنید، پس رشته ها را حذف کنید؟!
نکنه برای خواندن ادبیات فارسی باید رفت تاجیکستان؟! یا مولانا را باید در ترکیه شناخت؟! یا مثل قدیمها برای پزشکی باید رفت هند؟! یا فلسفه ابن سینا را باید در عربستان خواند؟!
در حالی که ادبیات فارسی و مولانا و پزشکی و فلسفه اسلامی برای تاجیکستان و ترکیه و هند و عربستان درآمدزا است، و سودسرشاری نصیبشان می کند.
قدر داشته هایمان را بدانیم

مملی
بهمن ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۱ ق٫ظ

ظرفیت دولتی روزانه که نباید کاهش انچنانی یابد بلکه باید ظرفیت جذب پولی خصوصا دانشگاه ازاد کاهش شدید داشته باشد….چون اگر مدارک دانشگاهی خصوصا دکترا اگر قرار این باشد که مبتنی بر پول باشد علم نابود و دکترا بیسواد در حد کاردانی و دیپلم تحویل جامعه می شود و کلا جامعه علمی به سخره گرفته میشود….

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۱۵, ۱۳۹۷ ۳:۲۳ ق٫ظ

سلام دوست عزیز در مورد سیاست های آموزشی انتقادی زیادی شده .برنامه ریزی های اقتصادی اجتماعی پر از ایراده و…در مورد هدف کاهش ظرفیت روزانه و افزودن ظرفیت دانشگاه های شهریه پرداز هم صحبت نمیکنم. صحبت من در مورد مثالها و صحبت شماست که هیچ ارتباطی به هم ندارند.اولا که تعداد فارغ التحصیلان و دانشجویان دکترا در حال تحصیل دانشگاه ها در اکثر رشته ها به جز زیرشاخه علوم پزشکی ،بسیار بیشتر از نیازهای جامعه در بخش آکادمیک است.فردا پست دکترا هم اگر به عنوان مقطع شناخته شود که بعید نیست! به سمت پست دکترا هجوم می آورند.تعارف که نداریم.جامعه ما به شدت مدرک گراست.چشم و همچشمی سالهاست به عنوان رسیده.منصفانه چتد دقیقه فکر کنیم چند درصد به خاطر علاقه به رشد علمی به دنبال دکترا می روند؟(فارغ از اینکه آیا در نظر نگرفتن وضعیت معیشتی و ارتقا شغلی و …منطقی است یا نه؟) مسئله بعدی مثالهایی که زدید.درآمد زایی ترکیه از مولانا چه ارتباطی با افزایش ظرفیت دکترا دارد؟ قونیه تشدیف بردید؟رشد صنعت توریسم به پارامترهای متعددی وابسته است.فارغ التحصیل دکترای ادبیات( که بماند یک غزل حافظ را بدون غلط نمی خواند یا حتی یک دفتر مثنوی را کامل نخوانده و فقط جزوه نوشته و پاس کرده و پایان نامه ها و مقالات هم که وضعیت تاسف آورش را همه می دانیم و…) در کجای صنعت توریسم می تواند کمک کند؟ قونیه مردم می روند برای زیارت .بر خلاف آموزه های مولانا ترکیه از مولانا بت درست کرده و البته درآمدزایی هم دارند.الیف شافاک نویسنده رمان چهل قانون عشق… ادامه نظر»

علیرضا
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷ ۲:۴۱ ب٫ظ

نمی دونم این امار از کجا در میاد؟ من دیگه نمی تونم چیزی رو باور کنم

محسنی
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷ ۱:۳۱ ب٫ظ

این فارغ التحصیل ها احتمالا اونایی هستند که اول رفتن سرکار بعد رفتن دکتری خوندن!!۶آزمون دستگاه اجرایی داره. برگزار میشه ولی اسمی از رشته من نیست(برنامه ریزی محیط زیست)!!چه ارشد و چه دکتری!

زهرا
بهمن ۱۲, ۱۳۹۷ ۶:۵۴ ب٫ظ

اون درصد از دانشجویان بیکار هم احتمالا از اتباع خارجی هستن
وگرنه که همه ما شاغلیم و خودمون خبر نداریم!!

احمد
بهمن ۱۲, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۳ ب٫ظ

نیاز نبود اینو بگه که اشتغال در فارغ تحصیلان دکتری کمتره! مشخصه اونی که تخصص گرفته بالاخره یه کاری واسه خودش دست وپا میکنه. دانشگاه علمی کاربردی رو راه اندازی کردین که مثلا ارتباط با صنعت بیشتر بشه و علم جنبه کاربردی به خودش بگیره ولی ببین چه مشکلاتی رو بوجود آورده…
الان آمار دادین که اوضاع خوبه!
۴ تا دانشگاه ولی عصر رفسنجان، سهند، میبد و شهید بهشتی در مقطع (دکتری) هرچی دانشجوی در (تمام رشته ها) گرفته ۱۰۰ درصدشون الان مشغول به کارند؟!! فک کنم یا معنی ۱۰۰ درصد رو متوجه نشدن یا اشتغال رو!
به قول اون بنده خدایی که میگفت کشور رشد اقتصادی داره ولی احساس نمیشه! چطور گرونی و تورم احساس میشه ولی…

مملی
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷ ۹:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  احمد

با سلام….این امار احتمالا مربوط به فارغ التحصیلان دکترا است نه دانشجویان…..چون فارغ التحصیلان ورودی قبل از ۹۳ است و در این ورودیها در حد معقول یودند و اما سال ۹۳ و بعد ان جذب دکترا در دانشگاههای پولی سرسام اور شده است و وقتی ظرفیت چند ده برابر شد بیکار هم امد …درواقع در این چند سال به اندازه صد سال دانشجوی به اصطلاح دکترا جذب کرده اند و فاجعه علمی و البته معیشتی برای این سطح از مدرک دانشگاهی را رقم زده اند…..خلاصه بیکاری به فارغ التحصیلان حاضر و اینده بسیار شدید می باشد…..

جامعه شناسی گیلان
بهمن ۱۱, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۶ ب٫ظ

باسلام این آمار مربوط به فارغ تحصیل های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی قبل سال ۹۳ می باشد. تقربیا افرادی که تا سال ۸۹ پذیرش دکتری گرفتن مشکل شغل نداشتن(صرفا در مقطع دکتری مشکل شغل وجود نداشت در مابقی مقاطع مشکل شغل وجود داشت. دانشجو دکتری در آن زمان بورس می شد). مشکل شغل دانشجو دکتری از سال ۹۱ آغاز شد. یکی از دوستانم دکتری مهندسی مکانیک سال ۹۱ پذیرش گرفته در دانشگاه درجه دو دولتی وسال ۹۵ فارغ تحصیل شده حتی مدرک پست دکتری رشته مکانیک را هم در حال اخذ است(همه مقاطع را دولتی خوانده و بدون اینکه فاصله ای بین مقاطع تحصیلی اش ایجاد بشود). اما آینده شغلی اش نامشخص است. وزارت علوم در دو راهی قرار گرفته. اگر تعداد ظرفیت ها را کم کند باید یک تعداد از اساتید را تعدیل کند. اگر پذیرش به این صورت و بیشتر رخ دهدهمچنان خط تولید مدرک ادامه دار می شود.البته در رشته ما اساتیددانشگاه مطرح مانند تهران فارغ تحصیل های دانشگاه مطرح اروپا یا امریکا را برای جذب مدنظر قرار می دهند. یک بار در کلاس در این مورد به بحث پرداختیم. جالبه استاد در کلاس از ما می پرسید چرا با این شرایط ادامه تحصیل میدهید؟ سوالش برای بنده جذاب بود. با اینکه استادتمام دانشگاه تهران هستند اما به فارغ تحصیل های دکتری اش گفته نزدیک دانشگاه نیاند برای جذب هیت علمی. چون افرادی که از کشورهای دیگه فارغ تحصیل می شوند را جذب می کنند.البته دانشگاه مانند بهشتی برای فارغ تحصیلان دکتری شون بیشتر ارج قرار… ادامه نظر»

الی
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۸ ق٫ظ

من متوجه نمیشم چرا میگین الان زیاد پذیرش میکنن؟!! من ورودی امسالم و ما سه نفر هستیم تو کلاس، یعنی میگین از سه نفرم کمتر پذیرش کنن؟!!! نمیشه که. تعداد شرکت کننده ها خیلی زیاده. دیگه از سه تا کمتر واقعا بی انصافیه.

محمد
بهمن ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  الی

شما فقط از کلاس خودتون خبر دارین یا آمار دانشگاههای دیگه رو هم دارین؟

الی
بهمن ۱۴, ۱۳۹۷ ۳:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

آمار دانشگاه های دیگه تو رشته ی خودمو دارم … همه تقریبا با اختلاف شاید یک نفر ، همین تعداد امسال پذیرفته شدن. اما بقیه رشته ها رو خبر ندارم

الی
بهمن ۱۴, ۱۳۹۷ ۳:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

البته دانشگاه ازاد رو عرض کردم تو رشته خودم همه واحدها همین تعداد پذیرش شده حدودا… ۳یا۴نفر. رشته میکروبیولوژی.
یعنی سایر رشته ها تعداد پذیرش مگه چند نفر بوده؟؟؟؟

الف س.
بهمن ۱۴, ۱۳۹۷ ۴:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام. من دانشگاه ازاد علوم تحقیقاتم .رشته ام عرفان . کلا ۵نفریم در کلاس

الی
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ ۳:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  الف س.

بله ماهم سه نفریم. ولی من نمیدونم چرا دوستان اصرار دارن که تعداد زیاده و باید کم بشه! درصورتیکه تعداد کم و مناسبه