پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

انتقاد رئیس دانشگاه آزاد از کاهش ظرفیت پذیرش دکتری آزاد

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه آزاد با انتقاد از کاهش ظرفیت پذیرش دکتری این دانشگاه در طرح ساماندهی گفت: متأسفانه سیاست وزارت علوم در زمینه ساماندهی دکتری بر دانشگاه آزاد نیز حاکم است.

محمد مهدی طهرانچی در گفتگو با مهر، درباره سیاست وزارت علوم مبنی بر ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری، گفت: به نظر می‌آید، این سیاست با اسناد بالادستی و حتی با برنامه ششم که در همین دولت تدوین شده، همخوانی ندارد.

وی افزود: کسی منکر کیفیت در دانشگاه نیست اما در حال حاضر شعار آقایان این است که ۱۳۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که برای این تعداد، اشتغال وجود ندارد و با استناد به این موضوع، میگویند دکتری نگیرید. این در حالی است که در دنیا به دانشجویان دکتری و دوره دکتری اینگونه نگاه نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اضافه کرد: در چرخه‌ای که اقتصاد آن ضعیف شده و اشتغال کاهش یافته، اگر جلوی ورودی را بگیریم، پس مساله جوانان چه می‌شود؟ آیا مسائل و مشکلاتی که کشور باید برای حل آن تلاش کند، کم شده است؟ آیا چالش‌هایی که باید توسط محققان تمام وقت مورد بررسی قرار گیرد و همچنین تربیت افسران علمی که باید هسته‌های اشتغال دانش بنیان را شکل دهند، کاهش یافته است؟

طهرانچی ادامه داد: در یک زمانی، دوره کارشناسی پایه گذاری شد، یعنی شغل و کاری وجود دارد و دانشگاه باید برای آن، کارشناس تربیت کند. بعد از گذر از این دوره، به دوره‌ای که باید پژوهشگر و فناور تربیت کنیم، رسیدیم و در حال حاضر می‌گوئیم باید نوآور تربیت شود. نوآوری یعنی خلق از عدم و کسانی باید تربیت شوند که مراتب پژوهشی را به عنوان پژوهشگر تمام وقت در یک دوره ۴ ساله زیر نظر استاد بگذرانند و در نهایت خلق از عدم کنند.

وی با بیان این مطلب که بسیاری از شغل‌های سنتی در حال از بین رفتن هستند و در مقابل خیلی از شغل‌ها در آستانه خلق شدن هستند، اظهار داشت: شغل‌های جدیدی که در حال بروز و ظهورند، دانش بنیان هستند و اگر قرار است جامعه و اقتصاد دانش بنیان باشد، باید نوآور داشته باشد. نوآور باید در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد تربیت شود و سرتیم این گروه باید جوانی باشد که پژوهش و فناوری در نوآوری بلد است. بنابرین اینکه گفته می‌شود برای دانشجویان دکتری کار نیست، یک نگاه سنتی است.

وی ادامه داد: این سوال مطرح است که مأموریت دانشگاه آموزشی چه بود؟ دانشگاهی که دانشجو در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری برای شغل‌های مشخص آموزش می‌داد. جالب این است در دنیا شاخص رشد، تربیت، نگهداری و جذب برای یک فارغ التحصیل مهم است؛ شاخصی که ایران هر ساله در آن رتبه پایینی می‌آورد.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه Science in generic indicator(شاخص عمومی علم) می‌گوید، امروز سرمایه شما در اقتصاد دانش بنیان، فارغ التحصیلان شما هستند، افزود: در حالی که اینها در اقتصاد فقط به دنبال این هستند که اشتغال دانشجویان دکتری در مقام هیأت علمی باشد. بله درست است برای این جایگاه شغل نیست؛ ولی اگر دانشجوی دکتری بخواهد برای اقتصاد دانش بنیان تربیت شود و اقتصاد دانش بنیان ما یک اقتصاد رشد یابنده باشد، مسلم است این تعداد دانشجوی دکتری بسیار کم است. ما مشکل نگاه داریم و دوستانی که به شدت انقباضی عمل می‌کنند، به نظر من از این بعد که آینده کشور باید در دست جوانان باشد، غفلت می‌کنند و در واقع جلوی رشد توسعه را می‌گیرند؛ چرا که امروز (Science in generic indicator )شاخص عمومی علم به دانشجویان دکتری می‌گوید؛ نیروی دانشی کار. مفهوم نیروی دانشی کار در اقتصاد دانش بنیان که در واقع فارغ التحصیلان دکتری هستند، چیزی است که دوستان از آن غفلت می‌کنند و صرفاً می‌خواهند با نگاه آموزشی به این موضوع می‌پردازد.

طهرانچی در پاسخ به این سوال که دانشگاه آزاد نسبت به دوره دکتری و دانشجویان آن چه رویه‌ای را در پیش گرفته، توضیح داد و گفت: سیاست‌های وزارت علوم بر دانشگاه آزاد نیز حاکم است و متأسفانه این سیاست کلان (ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری) را بدون توجه به استاد بالادستی و پیشرفت علمی کشور اعمال می‌کند. نگاه ما به دوره دکتری اینگونه نیست بلکه سیاست ما در قبال این دوره، تحولی است و معتقدیم کارکرد دوره دکتری باید تغییر کند که به سمت آن نیز حرکت می‌کنیم. به طوری که در همین مدت کوتاه بستر شبکه ای دانشگاه آزاد را برای تحقیقات فراهم کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد در پایان گفت: در حال حاضر در دانشگاه آزاد بالغ بر ۱۰ هزار زمینه پژوهشی احصا شده که در هر کدام از این زمینه‌ها، می‌تواند ۱۰ رساله دکتری شکل بگیرد و این نیاز، چالش جدی کشور است که باید حل شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

33 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۲:۵۰ ب٫ظ

کشور چین یک میلیاردو پانصد میلیون نفر جمعیت داره،ودر کل ۲۴۳۰واحد آموزشی دانشگاهی دارد،ایران با هشتاد میلیون نفر جمعیت، ۲۶۷۰واحد آموزشی دانشگاهی دارد!!!یعنی از چین هم بیشتر….خود بخوان مفصل از این مجمل …..

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۹ ق٫ظ

یک نکته عرض شود ظرفیت دکتری در دوره نوبت دوم و پردیس دانشگاهها با دوره روزانه برابر و در مواردی کمتر است!من رشته سراغ دارم ظرفیتش در دانشگاه آزاد دو برابر همه دوره های دولتی-پام نور و غیرانتفاعی است

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۶ ق٫ظ

سلام و عرض ادب حضور ریاست محترم دانشگاه آزاد: به استحضار می رساند/دانشگاه در ایران تنوع خاصی دارد۱-دانشگاه سراسری در دوره های روزانه-نوبت دوم-پردیس بین المللی-پردیس خودگردان-نیمه حضوری-الکترونیکی-ظرفیت مازاد و مشترک)۲-دانشگاه آزاد اسلامی ۳-دانشگاه غیر دولتی و غیر انتفاعی ۴-دانشگاه پیام نور–در اکثر رشته ها ظرفیت همه دانشگاههای وابسته به وزارت علوم بجز آزاد در دوره دکتری به اندازه ظرفیت واحدهای دانشگاه آزاد نیست!مجموع ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد با دانشگاههای دولتی-پیام نور و غیرانتفاعی برابری می کند-حدنصاب نمره علمی در طی آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد کمتر است مثلا : در دانشگاه آزاد قبل از آزمون جامع با نمره ۴۰ هم به صورت مشروط برای شرکت در آزمون جامع کفایت می کند ولی دانشگاهی مثل دانشگاه تهران اگه زیر ۶۰باشد حق شرکت در آزمون جامع برای دانشجو نیست!در دانشگاه آزاد حد نصاب قبولی در بررسی سوابق علمی-پژوهشی ومصاحبه داوطلب دکتری پایین تر است،ملاک پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد بایستی صرفا علمی و پژوهشی باشد و معیار و حدنصاب در حد دانشگاه دولتی سطح ۳ و۴ باشد.نه سلیقه ای بدون ضوابط علمی دانشجو بگیرند.

مریم
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۷:۵۱ ق٫ظ

چه ایرادی دارد ظرفیت دکتری را بالا ببرند با کیفیت خوب همباشد آن کسی که علاقه مند به ادامه تحصیل باشد میرود خارج ازکشور هم ، دکتری میگیرد اما چند ضرر متوجه مملکت میشود
یک ، تغییر فرهنگ فرد در خارج کشور
خارج شدن کلی دلار و در حقیقت سرمایه کشور
فرار مغزها
چه ایرادی دارد ظرفیت دکتری را بالا ببریم اما به آنها پروژه هایی را برای فارغ التحصیلی بدهیم که مشکلی از مشکلات جامعه را حل کنند کشورهای پیشرفته از دانشجویان آسیایی استفاده میکنند تا کشور خود را پیشرفت دهند اما ما از دانشجویان و مغزهای متفکر سرزمینمان که اینگونه طالب علم هستند استفاده نمیکنیم .

واقعا چرا
واقعا چرا
چرا
چرا

Hamid
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۹:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

مغز متفکر های سرزمینمان! کسی که نمی تونه دانشگاه آزاد یا حتی دولتی قبول بشه به نظرت مغز متفکر این سرزمینه؟! نمیدونم شاید منظور شما فرار به سمت دانشگاه های بنگلادش و … هست. فرار مغزها یعنی اساتید دانشگاه های سطح ۱ کشور و امکانات اون دانشگاهها دیگه نمی تونن اون رو راضی نگه دارن پس اون برای پیشرفت اهدافش دنبال اپلای کردنه. بگذریم از یه عده که بخاطر مسایل اقتصادی دنبال اپلای کردن هستن. فرار مغزها حرمت داره لطفا ….

eng
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

اولا نخبه هرکسی نیست و قطعا کارهای علمی قوی در بالاترین سطح دنیا دارست….تغییر فرهنگ یک تصور غلط است چون درون شخصیتی افراد ثابت است فقط استعداد منفی یا مثبت درون شکوفا میشود چون این افراد در سن تربیتی نیستن که تغییر فرهنگ اثرگذار باشد….افرادی مثل دکتر چمران و بابایی و غیره هم در کشورهای خارجی درس خوندن ……همچنین در مورد خارج رفتن بنده در کامنهای پایین تر توضیح داده ام برای تاکید و اگاهی مجددا انرا قرار میدهم دقت نمایید “بیش از نود درصد دانشگاههای دنیا در مقطع دکترا مورد تایید وزارت علوم نیستند و در صورت برگشت به ایران مدرکشان مورد تایید قرار نگرفته و در واقع فقط عمر و وقت خود را هدر داده اند….”

Maryam
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۲:۰۴ ق٫ظ

کاش واقعا به دانشجو و علم اهمیت داده میشد .در واقع در این بحث فقط صحبت از پذیرش بالا برای کسب درامد بیشتر مطرح هستش .دانشجویان دکتری در ترم سوم میشناسم که از پس نوشتن یک مقاله هم بر نمی ایند و حتی یه ذره هم از نظر علمی کارامد نیستند اما دانشگاه ازاد این زمینه رو برای کسب درامد برای اون افراد فراهم اورده و افرادی که واقعا حقشون دکتری هست به خاطر شرایط اقتصادی نمیتوانند از این فرصت استفاده کنند .کاش برای دانشجویان عالی و رتبه دار دانشگاه فرصتی قائل میشدید تا بدون هزینه بتوانند از فرصت کسب علم و دانش برای کار افرینی و کار امدی و خلق پژوهش های فوق العاده استفاده کنند.متاسفانه کسی به علم اهمیت نمیدهد و صحبت فقط سر کسب درامد است و بس

eng
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۲:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  Maryam

بتبع با کاهش شدید دانشجو، قطعا هم فضای کاری و هم حمایتهای مالی بیشتری از طریق دولت میتواند صورت گیرد اما با این تعداد وحشتناک دانشجوی جذب شده دولت نمیتواند حمایت مالی کند….البته میتوان با تعداد مناسب دانشجو از طریق حمایتهای مالی برخی نهادها با برنامه ریزی دولت و مجلس مشکلات دانشجویان را حل کرد که باید مطالبه عمومی جدی صورت گیرد…

فائزه السادات مدرسی به en
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۳:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  eng

هر ظرفیتی را کم کنن باز ظرفیت استعدادهای نورانی معدل گرفته باقی میمونه پس سنگین تر اینه که اصلا این کنکور پر استرس و پر ماجرا و این هفت خوان رستم را بردارند و بجاش هر دانشگاهی ، از روی معدل *البته اگر بنظر اساتید معدل معیار قطعی زیادی و کمی هوش هست* شاگردان خودشون رو که استعداد هستن بر دارن و الباقی افراد هم دیگه به دکترا فکر نکنن !

eng
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۴:۳۰ ب٫ظ

بنده با عدالت موافقم….البته معدل یک فاکتور مکمل باید باشد و عامل اصلی کیفیت کارهای پژوهشی است…..این را هم اضافه نمایم بساط دانشگاههای تربیت دبیر در مقطع دکترا هم جمع گردد یا نحوه جذب از انحصار معلم بودن خارج شود تا افراد ضعیف جذب نشوند یا حداقل شرط لازم زدن سی درصد دروس تخصصی در ازمون دکترا برای ورورد معلمان به دانشگاه تربیت دبیر توسط وزارت علوم اجباری گردد…..در غیر اینصورت بدلیل انحصاری بودن نحوه جذب دانشجوی دکترا توسط دانشگاههای تربیت دبیر، اسفبار ترین وضعیت را داشته و دانشجویان جذب توسط این دانشگاهها ضعیفترین دانشجوی جذب شده هستن حتی بدتر از غیرانتفاعی و ازاد…..

محمد
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  Maryam

دقیقا! اینا فقط به فکر پول دانشجو هستن. سند بالادستی و این حرفا توهین به شعور مخاطب هست

علی
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۹:۲۷ ب٫ظ

جناب ریس لطفا نگاه کنید ببینید در کشورهای پیشرفته
فقط تعداد معدودی می توانند به آخرین مدرک یعنی دکتری دست پیدا کنند بالاخره آخرین مدرک را به کسانی داد که حداقل، حداقل شرایط ممکن را داشته باشند نه مثل آزاد آنقدر دانشجو دکتری پذیرش شود که نه تنها دکتری آزاد بدون کنکور بلکه با صندلی خالی آنهم در مقطع دکتری در بیشتر رشته ها مواجه هستم به طور مثال آزاد قصد دارد در فلان رشته ۵۰۰ نفر را پذیرش کند تنها ۳۰۰ نفر متقاضی پیدا می شود.

میکروبیولوژی
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۵:۲۶ ب٫ظ

درود عالی گفتند این است دیدگاه علمی و عاقلانه

عطیه
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۵:۱۳ ب٫ظ

دوستان کسی میدونه با تراز ۱۲۰۰ رشته ژنتیک میشه به ازاد و بین الملل امید داشت یا نه

نیلو
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۵:۱۰ ب٫ظ

زیادی ظرفیت کم شده آخه
کل ایران رشته من ۶نفر میگیره
اتفاقا برخی از دانشگاه های ازاد در زمینه علمی بالاتر از برخی دانشگاه های دولتی هستند
دانشگاه دولتی به دانشجوهاشون خیلی راحت میگیرن ولی برعکس دانشگاه های پولی چون شهریه میگیرن به دانشجوها سخت میگیرن تا پاس نشن و دوباره پول بدن

احمدیان
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۵:۱۰ ب٫ظ

واقعا نظر دکتر طهرانچی عجیبه….تمام واحدهای دانشگاه آزاد با حداقل اساتید در شهرهای بسیار دور دست که به زور میشه اسم شهر رو روی انها گذاشت دارند دانشجوی دکتری می گیرند و این دانشگاه عرض چند سال و به صورت بی رویه تعداد جذب دانشجو در مقاطع تکمیلی خصوصا دکتری را به صورت بی رویه بردند بالا و حالا هم این توجیهات!

امیر
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۱:۴۴ ب٫ظ

والا همه چی شده زور ، اقا به کی ربط داره اونی که می خواد دکترا بخونه اجازه بدین بخونه . همه در ها را بستن و طرف میزاره میره خارج از کشور با هزار مکافات تا دکترا بگیره . والا این شدنی نیست سیاست غلطی در پیش گرفتن وزارت علوم .

eng
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

خب بره خارج …اما دانشگاههی که باید برای دکترا بخونه و مورد تایید وزارت علوم باشه تعدادشان محدود است و بشدت کیفیتشان از دانشگاههای پولی ایران بالاتر است….

محمد
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

این چه حرفیه! اونایی که دانشگاه های درست و حسابی میرن؛ قبل از اینکه برای ارشد شروع کنن هدفشون رفتن هست. مشکلی هم با ظرفیت کم و زیاد ندارند

معماری
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۷:۲۶ ق٫ظ

همین الانم با اعمال طرح ساماندهی وزارت علوم، تعداد افرادی که دانشگاه ازاد در مقطع دکتری پذیرش می کند خیلی خیلی زیاد است. و لذا باید وزارت علوم با قاطعیت بیشتری نسبت به کاهش ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه ازاد برخورد کند. اقتصاد با کاهش یا افزایش ظرفیت پذیرش چیزی نیست که تغییر کند. فقط با افزایش ظرفیت تعداد فارغ التحصیلان زیاد می شود و به دنبال ان بی ارزش شدن مدرک و نهایتا بیکاری حتمی. دانشگاه ازاد اگر فکر جوانان است بجای افزایش ظرفیت، بند بورسیه را که از سال ۹۶ به بعد از مقطع دکتری حذف کرده، مجدد در دفترچه لحاظ و اعمال نماید. تا شاید بتواند کمکی جزیی به جوانان کرده باشد. والسلام

eng
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  معماری

تمام دانشگاههای پولی مثل پردیس، پیام نور ، غیرانتفاعی و بویژه دانشگاه ازاد باید ظرفیتشان بشدت کاهش یابد تا بی کیفیتی و افسارگسیختگی در سطح دکترا بشدت کاهش یابد

دکتری زبان
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۹:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  eng

احسنت واقعا درست فرمودید.انشالله ظرفیتهای این دانشگاههای پول محور و بی کیفیت کاهش پیدا کند.

Maryam
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۲:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  معماری

احسنت

eng
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۰:۱۱ ق٫ظ

ایا در کشورهای قدرتمند علمی دنیا یک شبه ظرفیت ارشد و همچنین دکترا دهها برابر شده است؟…..در کدام دانشگاه در کشورهای قدرتمند علمی دنیا بدون پرفسور دانشجوی دکترا میگیرند؟…..در کدام دانشگاه در کشورهای قدرتمند علمی دنیا، یک دانشگاه میزنند و هزاران شعبه در سراسر کشور دارند؟…..در کدام دانشگاه در کشورهای قدرتمند علمی دنیا، بدون پشتوانه مالی از طریق صنایع جهت ساپورت مالی دهها هزار دانشجوی ارشد و دکترا میگیرند؟….

هومن
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۵:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

ایران

میکروبیولوژی
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۵:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

شما حالا چرا زور بهتون میاد ۴ تا جوون وقتشون جای کار خلاف صرف ادامه تحصیل کنند

eng
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۶ ب٫ظ

خلاف کردن یا نکردن چه ربطی به دکترا داره؟…ایا این همه دکترا ندارن حتی دیپلم هم ندرارن ایا همه خلافکار شدن؟…..بحث بنده بر روی کیفیت علمیست….ایا هرکسی از راه رسیده دانشجوی دکترای تخصصی در دانشگاه پولی بشه؟؟؟……امیدوارم افراد از خودخواهی دست بردارند به کیفیت علمی و عدالت تاکید نمایند…

ع
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۲ ب٫ظ

چه جالب من نمیدونستم همه کارشناسی ها سر کارن و دکتری نیاز به کار ندارن و مشکل کشور فقط کمبود پایان نامست.

علی مالی
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱ ب٫ظ

به خدا دانشجو دکتری سراغ دارم از روی متن کتاب تخصصی زبان فارسی نمی تونه بخونه

دکتر با/بی سواد!
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۴:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  علی مالی

من استاد سراغ دارم هانری کُربَن رو خواند کَربُن!!!
نخندی که باید گریه کرد :)

phd
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  علی مالی

واسه یه دانشجوی دکتری پاور درست میکردم که بره ارائه بده. دست نویس بود. آخرش نوشته بود The Emd !
می خواستم بهش بگم حالا علاقه ای به زبان نداری به کنار، فیلم هم نمی بینی!

ارش
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۸ ب٫ظ

عالی بود احسنت دوستان من که رد شدن رفتن کشورهای اطراف وبی کیفیت دارن مدرکشونم میگیرن

eng
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۸ ۰:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  ارش

بیش از نود درصد دانشگاههای دنیا در مقطع دکترا مورد تایید وزارت علوم نیست و در صورت برگشت به ایران مدرکشان مورد تایید قرار نگرفته و در واقع فقط عمر و وقت خود را هدر داده اند….