تغییرات دفترچه آزمون دکتری 99
از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظهای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …
آزمون دکتری 99 در برخی رشتههای امتحانی با اعمال تغییراتی نسبت به سال گذشته برگزار خواهد شد.
به گزارش پی اچ دی تست، دفترچه آزمون دکتری 99 شامل جداول رشتهها و مواد امتحانی آزمون ورودی نیمهمتمرکز دوره دکتری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.
بر اساس اعلام سازمان سنجش در این دفترچه، درج رشته یا گرایش های مختلف در ذیل هر رشته امتحانی، به منزله پذیرش دانشجو در آن گرایش محسوب نمیشود. جزئیات پذیرش دانشجو در گرایشهای مختلف هر رشته امتحانی از طریق دفترچه انتخاب رشته دکتری به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
بر اساس اطلاعات مندرج در این دفترچه، تغییراتی در رشتههای مجاز به شرکت در آزمون دکتری رشتههای مختلف، سرفصلهای دروس امتحانی آزمون دکتری 99 و نیز گرایشهای دارای پذیرش در هر یک از رشتههای امتحانی ایجاد شده است. داوطلبان عزیز میتوانند جهت اطلاع از جزئیات تغییرات به جداول زیر مراجعه نمایند.
برخی رشتههای امتحانی آزمون دکتری دارای شرایطی برای داوطلبان است؛ به نحوی که تنها فارغالتحصیلان رشتههای محدودی که از سوی سازمان سنجش مشخص میشود، حق شرکت در کنکور دکتری این رشتهها را دارند.
در دفترچه آزمون دکتری 99 تغییراتی در رشتههای مجاز به شرکت در آزمون دکتری برخی رشتههای امتحانی ایجاد شده و تعداد رشتههای مجاز به شرکت در آزمون آنها افزایش یافته که در جدول زیر قابل مشاهده است:
تغییر رشتههای مجاز به شرکت در آزمون دکتری 99 | |||
گروه آزمایشی | رشته | دکتری 98 | دکتری 99 |
علوم انسانی | علوم اجتماعی |
| رشته جامعهشناسی انقلاب اسلامی اضافه شده. |
علوم قرآن و حدیث | علوم قرآن و حدیث (تمامی رشتهها و گرایشها)، علوم قرآنی، علوم حدیث، اخلاق (تمامی گرایشها) | علوم قرآن و حدیث (تمامی رشتهها و گرایشها)، علوم قرآنی، علوم حدیث، اخلاق (گرایشهای اخلاق کاربردی، اخلاق اسلامی، فلسفه اخلاق) | |
فقه و مبانی حقوق اسلامی |
| مجموعه حقوق (گرایش حقوق خانواده) اضافه شده. | |
فلسفه |
| رشتههای حقوق (تمام گرایش ها)، فلسفه علوم اجتماعی، جامعهشناسی اضافه شده. | |
علوم ارتباطات |
| رشتههای علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامهنگاری، دین و رسانه اضافه شده. | |
هنر | مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی |
| رشته صنایع دستی اضافه شده. |
سرفصلهای دروس امتحانی آزمون دکتری 99 برخی رشتهها نیز دارای تغییراتی بوده است. در برخی رشتهها تعداد سرفصلهای امتحانی اضافه شده و در برخی دیگر کاهش یافته است که جزئیات آن را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:
تغییر عناوین دروس امتحانی کنکور دکتری 99 | |||
گروه آزمایشی | رشته | دکتری 98 | دکتری 99 |
علوم انسانی | فلسفه تعلیم و تربیت |
| سرفصل تربیت اسلامی اضافه شده. |
برنامهریزی درسی |
| سرفصل طراحی و اجرای برنامه درسی اضافه شده. | |
حقوق عمومی | مجموعه دروس تخصصی شامل (متون فقه (جهاد و ولایت)- حقوق اداری- حقوق اساسی) | مجموعه دروس تخصصی شامل (متون فقه (جهاد، ولایت، قضاء، شهادات، احیاء موات، انفال و امر به معروف و نهی از منکر) – حقوق اداری – حقوق اساسی – حقوق کار) | |
حقوق بینالملل عمومی |
| متون فقه (جهاد) حذف شده. | |
حقوق نفت و گاز | مجموعه دروس تخصصی شامل (حقوق مدنی (تعهدات)- حقوق قراردادهای نفت و گاز- حقوق تجارت بینالملل) | مجموعه دروس تخصصی شامل (حقوق تعهدات (شامل تعهدات در حقوق مدنی و معاملات دولتی)- حقوق نفت و گاز (شامل مباحث حقوق عمومی و بین الملل نفت و گاز و قراردادهای نفت و گاز)- حقوق تجارت بین الملل) | |
حسابداری |
| به عناوین دروس کارشناسی ارشد، حسابرسی اضافه شده. | |
علوم پایه | زیستشناسی گیاهی- سیستماتیک و بومشناسی | عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد شامل (تاکسونومی جدید- اکولوژی پوشش های گیاهی- جغرافیای گیاهی و فلور ایران) | عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد شامل (سیستماتیک گیاهی پیشرفته- بومشناسی پوشش های گیاهی- جغرافیای گیاهی و فلور ایران) |
زیستشناسی جانوری- سلولی و تکوینی | عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد شامل (جنینشناسی مقایسهای- زیستشناسی تکوینی جانوری- ژنتیک تکوینی) | عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد شامل (جنینشناسی مقایسه ای- مکانیسمهای سلولی و مولکولی تکوین- ژنتیک تکوینی) | |
زیستشناسی سلولی و مولکولی | عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد شامل (زیستشناسی سلولی پیشرفته– ساختار DNA و همانندسازی– رونویسی و ترجمه– تنظیم بیان ژن) | عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد شامل (زیستشناسی سلولی پیشرفته زیستشناسی مولکولی پیشرفته- فرایندهای تنظیمی و ترارسانی- ساختار ماکرو مولکولهای زیستی) | |
بیوشیمی | عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد شامل (ساختار ماکرو مولکول های زیستی- آنزیمشناسی- متابولیسم و روش های بیوشیمی) | عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد شامل (ساختار ماکرو مولکول های زیستی- آنزیمشناسی- تنظیم متابولیسم- روش های بیوفیزیک و بیوشیمی) | |
علوم کامپیوتر | مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (ساختمان گسسته– منطق) و کارشناسی ارشد شامل (نظریه علوم کامپیوتر) | مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل (ساختمان داده و الگوریتم- مبانی منطق- مبانی ترکیبیات- جبر خطی عددی و کارشناسی ارشد شامل (نظریه الگوریتم پیشرفته) | |
علوم شناختی |
| سرفصلهای روانشناسی شناختی- زبانشناسی شناختی اضافه شده. |
برخی رشتهها و گرایشهای آزمون دکتری 99 نیز نسبت به کنکور دکتری 98 دچار تغییر شده است. برخی گرایشهای دارای پذیرش در تعدادی از رشتههای امتحانی حذف شده و در تعدادی دیگر از رشتهها نیز گرایشهای جدیدی تعریف شده است.
علاوه بر این، آزمون دکترا سال 1399 برخی رشتههای امتحانی با یکدیگر ادغام شده است. تغییر دیگری که در برگزاری آزمون دکتری برخی دیگر رشتهها دیده میشود این است که برگزاری کنکور برای برخی گرایشهای یک رشته امتحانی امسال به صورت مستقل صورت میگیرد.
تغییر رشتهها و گرایشهای آزمون دکترا 99 | ||
گروه آزمایشی | رشته | دکتری 99 |
علوم انسانی | روانشناسی | گرایش خانواده و سلامت جنسی حذف شده. |
رشته مطالعات جهان | از مجموعه علوم سیاسی حذف شده و مجموعه مطالعات جهان به صورت رشته مجزا با کد 2161 در دفترچه دکتری 99 آمده. | |
مدیریت دولتی | گرایش مدیریت سازمانهای دولتی ایران حذف شده. | |
محیط زیست (کد 2177) | گرایش مدیریت محیط زیست حذف شده. | |
علوم پایه | رشتههای ریاضی محض و ریاضی کاربردی ادغام شده و با عنوان رشته ریاضی در دفترچه دکتری 99 آمده است. | |
فنی مهندسی | مهندسی برق- مخابرات | دو گرایش مخابرات میدان و موج و مخابرات سیستم حذف شده و گرایش مخابرات در دفترچه 99 آمده است. |
مهندسی فناوری اطلاعات | گرایشهای امنیت اطلاعات و شبکههای کامپیوتری اضافه شده. | |
مهندسی مواد و متالورژی | پذیرش در دورههای بدون گرایش حذف شده است. | |
کشاورزی | مهندسی مکانیک بیوسیستم | پذیرش در دورههای بدون گرایش حذف شده است. |
مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی | پذیرش در دورههای بدون گرایش حذف شده است. | |
مدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک | پذیرش در دورههای بدون گرایش حذف شده است. | |
مدیریت منابع خاک | پذیرش در دورههای بدون گرایش حذف شده است. |
پی اچ دی تست عزیز منبع این خبر از کجا بوده؟
سلام
این خبر از مقایسه دفترچه منتشره از سوی سازمان سنجش برای دکتری ۹۹ و دفترچه دکتری ۹۸ هستش.
تو رو خدا یکی جواب منو بده چرا حقوق خانواده پس تو دفترچه نیست
سلام
این رشته در سال گذشته هم در دفترچه آزمون دکتری نبوده است.
پس چرا حقوق خانواده تو دفترچه نیست
….. طرح نادرست تجمیع برای رشته های وابسته به علوم پزشکی محتمل نیست .
آقا یا خانم منتقد طرح لوزی؛
کنکور دکتری هر دو مورد رو تا حالا تجربه کرده.
هم دروس مشترک و هم دروس تخصصی. به دفترچه سال های قبل سازمان سنجش نگاه کنید.
بحث کنکور نیست، بحث ادامه تحصیل و مدرک هست.
در چند دانشگاه خارج از کشور که سوال کردم، اصلا گرایش ندارن مثل ما. گرایش اونها با توجه به دروسی که برمیدارن و موضوع رساله مشخص میشه.
مثلا برای رشته ما، در نهایت روی مدرک دکتری فقط مینویسن مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر، بدون ذکر گرایش نرم افزار یا هوش مصنوعی یا …
چند دانشگاه خارج از کشور رو سوال کردید؟ میشه بفرمایید کدوم دانشگاهها بودن که چنین طرحی داشتن؟
البته خوبه این رو هم بگن که چند تا دانشگاه هم برعکس ما هستن و گرایش دارن؟
من چیزی ندیدم که گرایش داشته باشن.
شاید باشه ولی مطمئن باشید در اقلیت هست.
آفرین
درسته افرین برای پیام شما بود بیشتر دنیا گرایش وجو داره .. البته بستگی به رشته داره اگه اینو در نظر بگیرن مشکلی نیست
دانشگاه اوکلند، دانشگاه آیووا و دانشگاه کلمبیا.
البته خیلی بیشترن و تقریبا این شیوه یک شیوه معمول هست در اونجاها.
کار غلطی هست …محتوی دروس گرایشها فرق دارن و هدفشون هم فرق داره …کلا برعکسیم و برعکسند .
تو رشته ما طف پست دکتری وسواس میگیره یعنی اوج تخصصی تو پزشکی جراح مچ با ساعد جراح قرنیه با عدسی فرق دار … بله برا برخی رشته ها با محتوی مشابه بر اساس تز گرایش تعیین میشه کاری که دانشگاه فردوسی هم تو چند رشته ا ز قدیم داشته اما نه همه رشته ها ….
طرف
رشته ها با هم فرق دارن برا رشته های مهندسی درسته اما مثلا برای رشته روانشناسی بالینی هم طرح داره با حقوق در تمام مقاطع هم رزیدنتی استاژری و اینترنی …و ۵۷ شاخه داره …اگه گرایش برداشته بشه بسیار غلط محتوی دروسش کاملا باهم متفاوت من هیات علمی هستم با سابقه بالا در تدریس اشراف کامل به این موارد دام. جوان خوب
تئوری بی نظمی یا اشفتگی رو که چند دهه قبل مطرح شد – اگه بدونین متوجه میشین بعضیا که ظاهر قضیه همه چیز در هم برهم درحالیکه شکل الگوی خاص بخودش میگیره در نهایت …. نمیشه نسخه یکسانی برای همه رشته ها پیچید . برخی تئوری قوی عملی ضعیف و بعکس …برخی رشته ها مدرک زبان مهمه با برخی نه … برا برخی حتی مقاله مهمه برا برخی نه … برخی دنبال اسم دکتری اولش هستن چه بسا وسط کار متحول بشن اصلا مسیر و عوض کنن و بعکس …. بقول محمد اصفهانی بهش اوایل گفتن نگران نیستی خواننده در پیت زیاد شده …گفت نه قوی میماند ضعیف ها حذف میشوند . اونیکه دنبال مدرک جلوش بگیری میره خارج کشور میگیره …بنابراین شاخص سنجی هر رشته شاید مناسب باشه از طرفی هر زمان و هر دهه شرایط تغییر میکنه هرجامعه ای بایست شرایط خودش در نظر بگیره .
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ – ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ پ گزارش بیست| وقتی وزارت علوم به فکر خانه تکانی مقطع دکتری میافتد/ ساماندهی تحصیلات تکمیلی چرا و چگونه؟ چندی است که اخبار متنوعی از ساماندهی مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه در حوزه دکتری به گوش میرسد و دانشجویان نگران هستند که این امر چرا و چگونه قرار است اتفاق بیفتد. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی- موضوع از جایی شروع شد که بیشتر دختران و پسران ایرانی تصمیم گرفتند دکتر شوند، فرقی نمیکند که دکترای چه رشته و گرایشی را داشته باشند، مهم آن است که خانم دکتر یا آقای دکتر خطاب شوند، درحقیقت فقط داشتن یک مدرک دکتری کفایت میکند؛ آغاز ماجرا دقیقا از همینجا کلید خورد. تب مدرک گرایی بالا رفت و جوی در بین دانشجویان به راه افتاد که هرچه مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشند، ارج و ارزش بیشتری را میتوانند در بین دوستان، آشنایان و اطرافیان کسب کنند. به فراخور این استقبال و نیازی که دانشجویان برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی از خود نشان دادند، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور ظرفیتهای پذیرش خود را افزایش دادند و حتی در مواردی رشته گرایشهای متنوعی را به جریان انداختند. اما این رشد سطح تحصیلاتی دانشجویان علیرغم تمام مزایایی که میتواند برای کشور داشته باشد، پیامدهایی را نیز به دنبال دارد که در گام نخست، بالا رفتن سطح توقعات جوانان و نبود شغل متناسب با رشته و مقطع تحصیلی را به ارمغان میآورد. خیلی کم پیش میآید هنگام سوال از داوطلبان آزمون دکتری درباره انگیزه آنها برای… ادامه نظر»
با سلام…..اولا تعداد شرکت کنندگان ازمون دکترا در چند سال اخیر کاهش داشته و علاقه به دکترای تخصصی کم شده است و برعکس انگیزه دانشگاهها برای جذب افراد بالاست که دلایلش برهمگان مشخص است…..ثانیا برای حل تعداد زیاد دانشجو توسط دانشگاهها نیاز به هیچ اهرم فشاری نیست مشکل از سازوکار سیستمی اموزشی است که با اعمال موارد زیر بیش از ۷۰ درصد ظرفیت جذب فعلی پر نخواهد شد و بدلیل عدم توانایی شرکت کنندگان خالی می ماند:
-منع کردن اساتید فاقد صلاحیت برای ارشد و خصوصا دکترا
-جذب تعداد دانشجوی دکترا به ازای هر مدس دکترا یکنفر
-اجباری کردن مدرک زبان قبل از ثبت نام ازمون دکترا
-داشتن مقاله با کیفیت بالا بعنوان شرط لازم جهت شرکت ازمون دکترا
-کسب حداقل سی درصد دروس تخصصی در ازمون دکترا ضمن حفظ رقابتی بودن ان
-اصلاح سیستم درامدی اساتید
با انجام موارد فوق الذکر، انگیزه افرادی که فقط دنبال کسب مدرک بدون هرگونه اندوخته و زحمتی هستند از بین خواهد رفت و افراد پرتلاش و لایق وارد سیستم میشوند و ظرفیت جذب بدون هر گونه اهرم فشار محقق خواهد شد و باید دانست بخشنامه های دستوری شتاب زده دردی را درمان نمی کند….
اینرا هم اضافه نمایم که در چند سال اخیر انگیزه برای افراد متوسط و ضعیف و کم توان برای اخذ مدرک ارشد و دکترا بدلیل نبود هیچ مانعی (چون ازمون رقابتیست و ظرفیت دانشگاهها بالاست و سقف درصدری ندارد بدون سواد هم میتوان پذیرش گرفت) بشدت بالا رفته است…در مقابل افراد لایق و توانمند بشکلهای مختلف در حال به حاشیه رفتن هستن….
کجا به آسونی و بدون سواد هم میشه پذیرش گرفت؟
حتی پردیسها هم الان شرایطشون خیلی سخت شده ،چه برسه به روزانه و دکترا
خب اگر سوادشان درحد معقول است سی درصد زدن دروس تخصصی بعنوان حداقل درصد چیز سختی نیست که شما جبهه گرفتید یا مدرک زبان در همه دانشگاههای دنیا جز شرط اجباریست ….بقیه موارد هم جز لوازم است….اعتراض شما قابل درک نیست….
به ما چه که عده ای پول دارن و مدرک دکترا دانشگاه آزاد و پردیس و پیام نور و شبانه و ال و بل می گیرن ؟!! ما که بدبخت بیچاره بودیم و پول نداشتیم ، نه تنها جای کسی دیگه رو تنگ نکردیم و نمی کنیم، بلکه فی الحال چندین ساله که پشت صف دکتری دولتی معطلیم و داریم پیر میشیم !!! ادامه تحصیل، حق هر شهروند لایق و باسواد هست ! اگر میگن بی سوادیم، پس لطفا اول شرایط رقابت و سواد آزمائی رو در عادلانه ترین حالت ممکن قرار بدن ، بعد در مورد میزان سواد، هوش و لیاقت هر کدام از ما قضاوت کنن! الان هم این وضعی که بنده می بینم ، هفت اندر هشتی ست که هیچ کس سر در نمیاره که نهایتا مصاحبه اصله یا اون کنکور کذایی یا هر دوی اونها یا هیچکدام ؟!! ما که ظرفیتی جز ۱ ، ۲ ،۳ نفر برای دکتری سراسری روزانه و شبانه مشاهده نکردیم ! جناب وزیر اگر دیدند، ممنون میشم با سند اثبات بفرمایند! با این درصد اندک پذیرش در روزانه، واقعا از نگرانی جناب وزیر در عجبم ! یعنی دارن بابت همون عده ی انگشت شماری که هر سال کم تر هم میشه در پذیرش سراسری حرص می خورن ؟!!!
مفروض اولیه خبرنگار غلطه(موضوع از جایی شروع شد که…)! پس نتیجه هم باطله.
دی ۱۳۹۴ – ۱۰:۱۵ در گفتگو با مهر اعلام شد: اتمام بازنگری رشته مهندسی صنایع/ حذف گرایش از کارشناسی و دکتری اتمام بازنگری رشته مهندسی صنایع/ حذف گرایش از کارشناسی و دکتری رئیس کمیته مهندسی صنایع شورای برنامه ریزی آموزش عالی گفت: بازنگری رشته مهندسی صنایع در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری را به اتمام رسانده و برنامه های جدید به وزارت علوم ارائه شده است. محمد مهدی سپهری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازنگری رشته مدیریت صنایع در سه مقطع تحصیلی به اتمام رسیده که براساس این بازنگری گرایش های مقاطع کارشناسی و دکتری حذف و گرایش های جدید منطبق با نیازهای کشور در مقطع کارشناسی ارشد این رشته ایجاد شده است. وی افزود: طبق بازنگری های صورت گرفته تنوع گرایش های مهندسی صنایع دارای ساختاری لوزی شکل است در واقع مقاطع کارشناسی و دکتری مهندسی صنایع فاقد گرایش هستند که دو راس پایین و بالای لوزی را تشکیل می دهند. رئیس کمیته مهندسی صنایع شورای برنامه ریزی عنوان کرد: مقطع کارشناسی ارشد که نشان دهنده قطر لوزی است دارای چند گرایش است که در این راستا گرایش های روزآمد و جدید منطبق بر نیازهای کشور نیز ایجاد شده اند. سپهری بیان داشت: کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع شامل یازده گرایش با عناوین صنایع و سیستمها (بهینه سازی سیستم ها)، سیستمهای سلامت، لجستیک و زنجیره تأمین، سیستمهای اقتصادی – اجتماعی، سیستم های مالی، کیفیت و پایایی، مدیریت مهندسی، مدیریت نگهداری و تعمیرات، مدیریت پروژه، مدیریت نوآوری و فناوری، و آینده پژوهی است. رئیس کمیته مهندسی صنایع شورای… ادامه نظر»
اینم عملیاتی شدن طرح لوزی
حذف گرایش های مقطع کارشناسی و دکتری رشته مهندسی صنایع اشتراک گذاری: کد خبر: ۸۲۲۳۴ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ – ۱۰:۴۷ ۰ رییس کمیته برنامه ریزی مهندسی صنایع گروه فنی و مهندسی گفت: در تازه ترین بازنگری های صورت گرفته، تمام گرایش های رشته مهندسی صنایع دانشگاه ها در دو مقطع کارشناسی و دکتری حذف شده و با عنوان رشته مهندسی صنایع ارائه می شود. محمدمهدی سپهری بازنگری برنامه های درسی گروه فنی و مهندسی اظهار داشت: در بازنگری های درسی رشته مهندسی صنایع، مدل لوزی ارائه شده از سوی دفتر برنامه ریزی آموزش عالی را ملاک عمل قرار دادیم که در این مدل، تعداد گرایش ها در مقطع کارشناسی، کم است و به ترتیب در مقطع کارشناسی ارشد، توسعه پیدا می کند و در مقطع دکتری هم دوباره کاهش می یابد. وی تاکید کرد: تاکنون رشته کارشناسی مهندسی صنایع دارای چهار گرایش بود که الان تمام آنها دریکدیگر ادغام شده اند و در مقطع دکتری نیز حذف گرایش ها صورت گرفته است. سپهری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دارنده رشته مهندسی صنایع خواست درصورت داشتن گرایش های متعدد در مقطع کارشناسی و دکتری این رشته، براساس بازنگری های انجام گرفته نسبت به حذف این گرایش ها اقدام کنند. عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: رشته مهندسی صنایع هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد، دارای گرایش های مهندسی صنایع، مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی، مدیریت سیستم راهبردی، مدیریت مالی و مدیریت لجستیک است و امروز نیز مجوز راه اندازی کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های سلامت برای اولین… ادامه نظر»
طرح تجمیع گرایشهای دوره دکتری در وزارت علوم کلیدخورد (۹۷/۱۲/۱۴) سه شنبه ، ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ۱۲:۵۹ | نوشته شده توسط مدیر کل | مشاهده در قالب پی دی اف | چاپ | فرستادن به ایمیل ایران کنفرانس طرح تجمیع گرایشهای دوره دکتری در وزارت علوم کلیدخورد معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: برنامه تجمیع گرایش های دوره دکتری تحت یک عنوان در وزارت علوم درحال بررسی است اما هنوز به جمع بندی نرسیده است. حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برنامه تجمیع گرایشهای دوره دکتری تحت یک عنوان تنها مربوط به دانشگاه تهران نیست بلکه این موضوع به عنوان یک سیاست برای کل کشور در وزارت علوم درحال بررسی است اما هنوز در این زمینه جمع بندی صورت نگرفته است. وی افزود: در دانشگاه تهران پیگیر موضوع هستیم اما این برنامه باید به صورت کلی در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب برسد. معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در دنیا مدل لوزی برای عناوین دورههای مختلف تحصیلی دنبال میشود به نحوی که در مقطع کارشناسی عناوین رشتهها به صورت کلی، در مقطع کارشناسی ارشد عناوین رشتهها به صورت جزئی و در مقطع دکتری عناوین رشتهها به صورت کلی تعریف شده است. حسینی عنوان کرد: در ایران طی سالهای گذشته گرایشهای متعددی در مقطع کارشناسی وجود داشت که این گرایشها با یکدیگر تجمیع شدند و اکنون به طور مثال در رشتههایی مانند برق، جغرافیا و روان شناسی دانشجویان براساس یک عنوان کلی فارغ التحصیل میشوند. وی اظهار داشت: اما در خصوص دورههای کارشناسی ارشد در دنیا نیز… ادامه نظر»
یکی برای یکبار هم که شده این “دنیا” “در دنیا” رو به ما نشون بده!
تا جایی که ما دنیا رو شناختیم، همه دنیا دنبال تخصصی شدن رشته ها و تخصص گرایی اند.
افرین
دقیقا
اینکه بر خلاف طرح خنده دار لوزی شد باز چیکار میکنن ؟؟؟
ظاهرا قرار نیست لوزی بشه.
یه چیزی گفتن فقط
انشاء… نشه
مثلا رشته شما میشه با عنوان کلی کامپیوتر! بعد درس ها و دانشجوهای نرم افزار و سخت افزار و غیره قاطی میشن، آزمون با منابع پراکنده، مصاحبه نمیدونی کجا بری! که چی بشه؟!
یعنی چی الآن؟ الان من که زمین شناسی هستم نمیتونم علوم خاک شرکت کنم؟
سلام
در مورد رشته شما فقط پذیرش در دکتری بدون گرایش این رشته حذف شده. تغییری در شرایط رشته های مجاز به شرکت در آزمون دکتری به وجود نیومده.
مجاز کردن رشته های دیگه برای شرکت در آزمون یک طرف قضیه است، مهم مصاحبه است که اساتید اصلا پذیرای سایر گرایش ها و رشته ها نیستن!
سلام آیا کسی میداند شبکه های کامپیوتری در مهندسی کامپیوتر چه فرقی با شبکه های کامپیوتری در مهندسی فناوری اطلاعات دارد(منظورم بجز دروس آزمون است)؟
پذیرش در دورههای بدون گرایش حذف شده است.
این یعنی اینکه گرایشا تخصصی تر شدن؟؟
این سوال منم هست
سلام
در سال گذشته در این رشته ها علاوه بر پذیرش در رشته بدون گرایش، گرایش های تخصصی هم پذیرش میشد.
اما در دفترچه ۹۹ فقط در گرایش های تخصصی پذیرش صورت میگیره.
د اخه سنجش چند وقت پیش گفت سیاستمون اینه و میخوایم گرایشا را ترکیب کنیم و به صورت بدونه گرایش دانشجو بگیریم این کار که دقیقا عکسشه