موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اهمیت دروس عمومی در آزمون دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

اگر چه دروس عمومی در آزمون دکتری دارای ضریب 1 هستند، با این حال ممکن است تأثیر قابل توجهی بر موفقیت داوطلبان دکتری 1400 داشته باشند.

به گزارش پی اچ دی تست، آزمون دکتری 1401 در روز جمعه 6 اسفندماه برگزار خواهد شد و امسال نیز همچون سالیان گذشته، دروس عمومی شامل زبان دکتری و استعداد تحصیلی جزئی از سرفصل‌های این آزمون است.

بر اساس آن‌چه که در دفترچه دکتری 1401 اعلام شده، در آزمون دکتری تخصصی سال 1401 با تأثیر 17 درصدی هر یک از دروس زبان و استعداد تحصیلی در نمره آزمون کتبی سازمان سنجش روبه‌رو هستیم، چرا که ضریب اعلام‌شده برای هر یک برابر 1 و ضریب اعلام‌شده برای دروس تخصصی 4 است.

با توجه به این که این دو درس در مجموع تقریبا 33 درصد در نمره کتبی مؤثر هستند، در حالی که تأثیر دروس تخصصی در نمره کتبی 67 درصد است، بسیاری داوطلبان این دروس را نادیده گرفته و تنها بر روی دروس تخصصی متمرکز می‌شوند. اگر چه تجربه نشان داده در برخی رشته‌ها، با این رویکرد نیز امکان موفقیت وجود دارد، اما بد نیست چند نکته را با هم مرور کنیم:

1. اگر به دنبال کسب رتبه‌های برتر هستیم، نباید دروس عمومی را نادیده بگیریم. چرا که برای کسب رتبه برتر لازم است نهایت تلاش خود را بکنیم و در همه دروس بهترین عملکرد را داشته باشیم.

2. هیچ معلوم نیست که امسال سطح سؤالات آزمون دکتری چگونه باشد. در صورتی که سؤالات بخش تخصصی دشوار باشد، احتمالا میانگین درصد پاسخگویی به این بخش از سؤالات از درصدی بالاتر نخواهد رفت.

در این صورت رقابت اصلی بر سر دروس عمومی خواهد بود و داوطلبانی که برای این دروس آمادگی دارند، موفق عمل خواهند کرد.

3. در برخی رشته‌ها، اساسا درصد پاسخگویی به سؤالات تخصصی از حدی بالاتر نمی‌رود. در این گونه رشته‌ها همواره ممکن است رقابت داوطلبان در دروس عمومی باشد.

4. در صورتی که سوالات بخش عمومی در آزمون دکتری امسال ساده باشد و میانگین درصد پاسخگویی به این سؤالات در میان رقبای شما بالا باشد، عدم پاسخگویی به سوالات عمومی می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. عکس این مطلب نیز صادق است. یعنی اگر درصد پاسخگویی به سؤالات بخش عمومی در میان رقبای شما کم باشد، کسب درصد خوب در این بخش می‌تواند گامی به سوی کسب نمره خوب در آزمون کتبی برای شما باشد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
...
دی ۱, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱ ب٫ظ

کاملا موافقم

محمد
آذر ۳۰, ۱۳۹۸ ۰:۰۳ ق٫ظ

همه تخصصی رو انقد که منظوره شماست کار نمیکنن.اکثر قبولین تخصصی رو زیر ۳۰ میزنن. که یه خرده موازنه کنیم میشه معادل درصد حدود ۹۰ زبان. در حالی که برا همون ۲۵ ، ۳۰ درصد تخصصی همه از جون مایه میذارن.
زبان اگه انقد مهمه از بچگی همگام دیگر درسا توو مدرسه ارائه میشد الان برگه برنده دست کسایی بود که تخصص رشتشونو بلدن حتی در حد یه سوال بیشتر.

سوال ضروری
آذر ۲۹, ۱۳۹۸ ۹:۱۰ ب٫ظ

سلام و وقت بخیر. من شاغل یک مرکز دولتی هستم (پیمانی) اما در فرم ثبت نام ارشد اشتغال را آزاد زدم آیا مشکلی برام ایجاد می کنه؟؟؟؟؟؟گویا هنوز سایت رو نبستن اگه مشکلی هست برم و اصلاحش کنم خواهش می کنم هرکی اطلاعاتی داره اعلام کنه. ممنونم

رضا
آذر ۳۰, ۱۳۹۸ ۱:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  سوال ضروری

سلام نه برادر جان بدو جلو به این چیزها فکر نکن اینها همه کشکه فقط به کنکور و موفقیت در آن فکر کن البته راستی و صداقت همیشه بهترینه

sadaf
آذر ۲۹, ۱۳۹۸ ۷:۰۳ ب٫ظ

برای رشته بیوتکنولوژی کشاورزی مهم ه یا ن؟

عمومی
آذر ۲۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  sadaf

اکثر داوطلبان میانگین ۱۵ درصد عمومی میزنن. یعنی اگه کمتر از این حد بزنی رتبه ت رو خراب میکنه، اگی بیشتر بزنی به رتبه ت کمک میکنه. دانشجو ها معمولا فقط استعداد میخونن چون زبان یه خورده سخت تره ولی غافل از اینکه امکان داره استعداد سخت باشه زبان آسون. اون موقع ست که ضرر میکنی.

محمد
آذر ۲۹, ۱۳۹۸ ۵:۰۴ ب٫ظ

ما توو رشتمون برای دروس تخصصی ۴ درس قراره باشه یعنی هر درس میشه ۲۵ درصد از این ۶۷ درصده کل که برای هر درس تخصصی همون ۱۷ درصد درمیاد. ولی زبان هم ۱۷ درصد و استعداد هم ۱۷ درصد.
فک کنم یه نقطه ضعفه برای دکترای تخصصی که یکی ممکنه بدون تخصص خاصی توو رشتش به لطف زبان بیاد بالا.
تو مصاحبه هم وضع به همین وخامت هست در حالی که ما یه امتحان تخصصی قرار شد بدیم.

...
آذر ۲۹, ۱۳۹۸ ۷:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

میشه یک مثال عددی بزنین که چه طوری یک نفر میتونه با زبان یک رقیبو که تخصصی کار کرده کنار بزنه و بیاد بالا.

.....
دی ۸, ۱۳۹۸ ۸:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  ...

زبان ضریبش یکه تاثیر داره بی شک
ولی تخصصی ضریبش چهاره و بیشتر موثره
ولی اکثرا تخصصی خوب میزنن و اینجا زبان اگه کسی بزنه موثره