موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

دو هفته پایانی؛ بستن کوله بار برای حرکت به سمت موفقیت

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دو هفته بیشتر برای رسیدن به قله موفقیت در آزمون کتبی دکتری 99 فرصت نداریم؛ در این دو هفته مرور و جمع‌بندی مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهیم.

به گزارش پی اچ دی تست، زمان آزمون دکتری 99، نهم اسفند ماه است و کارت دکتری 99 نیز ششم اسفند منتشر خواهد شد.

حالا شما مانند دونده یک مسابقه دو هستید که بیشتر زمان مسابقه را دویده‌اید و در این دو هفته که لحظات پایانی مسابقه است باید تمام تلاشتان را بکنید تا سریع‌تر از دیگران به خط پایان برسید؛ باید همه انرژی خود را جمع کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مرور منابع؛ پیش به سوی تثبیت مطالب در ذهن

در این دو هفته لازم است همه خوانده‌هایمان را مرور کنیم تا در ذهنمان بماند. اما برای مرور منابع لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشیم.

منابع ما برای مرور و جمع‌بندی چیست؟

جمع بندی و مرور برای کنکور دکتری

خلاصه‌نویسی‌ها

قبلا در مورد اهمیت خلاصه‌نویسی با هم صحبت کرده بودیم (کلیک کنید). حالا که منابع را تمام و کمال خوانده‌ایم، وقت مرور خلاصه‌ها برای یادآوری نهایی است. یادداشت‌ها، حاشیه‌نویسی‌ها و مطالب مهمی که زیر آن‌ها خط کشیده‌ایم، در این مرحله به کمک ما می‌آیند تا آن‌چه را که قبلا خوانده‌ایم حسابی در ذهن نگه داریم.

کتاب‌ها و جزوات نکته و تست مؤسسات

این کتاب‌ها اگر چه اغلب به عنوان منابع اصلی برای کسب آمادگی برای کنکور دکتری توصیه نمی‌شوند، اما برای جمع‌بندی نهایی، یادآوری نکات مهم و تست زدن گزینه مناسبی هستند. در هنگام مرور مطالب با استفاده از این کتاب‌ها و جزوات سعی کنید در بخش‌های مختلف نگاهی هم به منابع اصلی داشته باشید.

تست زدن

تست زدن یک شیوه خوب برای محک زدن شرایط خودمان، مرور مطالب و نیز تمرین برای قرار گرفتن در شرایط آزمون دکتری است.

موقع تست زدن سعی کنید خود را در موقعیت کنکور قرار دهید. این شیوه تست‌زنی به ما کمک‌ می‌کند که بتوانیم زمان‌بندی مناسب برای پاسخ دادن به سؤالات در کنکور دکتری را یاد بگیریم.

بعد از پاسخ به تست‌ها، برای بخش‌هایی که ضعف داشتید، می‌توانید به خلاصه‌ها یا منابع اصلی رجوع کنید و مجددا آن‌ها را مرور کنید. این رفت و برگشت می‌تواند به نوعی مرور مطالب باشد.

برای مرور و جمع‌بندی مطالب هم برنامه‌ریزی داشته باشید

برای داشتن یک برنامه جامع به منظور مرور، می‌توانید روش را زیر در پیش بگیرید:
 
۱. فهرست کاملی از تمام منابع و مباحثی را که قرار است مرور کنید، تهیه نمایید.
 
۲. اولویت‌های مرور و جمع‌بندی را تعیین کنید.
 
۳. تخمین بزنید که مرور هر کدام از مباحثی که قرار است مطالعه شود، حدوداً چه‌قدر زمان نیاز دارد و سپس تخمین بزنید که مجموعاً برای یک مرور جامع به چه مدت زمانی احتیاج دارید.
 
۴. با توجه به توان فردی‌ و شرایطی که دارید، حدس بزنید که چه‌قدر زمان برای مطالعه و مرور مباحث دارید.
 
۵. در بین موارد ۳ و ۴ نتوانستید تناسب معقولی برقرار کنید و یک برنامه جامع مرور و جمع‌بندی برای خود آماده کنید. 

7 نکته مهم برای دوران جمع بندی و مرور برای کنکور دکتری

بی‌خیال خواندن مطالب جدید شوید!

گاهی از ترس این که نکند سؤالی از مباحثی که نخوانده‌ایم بیاید، وقت خود را صرف مطالب جدید می‌کنیم و از مرور مطالب قبلی می‌گذریم. غافل از این که مرور نکردن مطالب قبلی ممکن است باعث شود از همان چیزی که خوانده‌ایم هم نتیجه مطلوب نگیریم.

بنابراین، اگر تا به حال مبحثی را نخوانده‌اید، بهتر است آن را رها کنید و اگر پس از مرور زمان داشتید، به آن‌ها بپردازید. سعی کنید با مرور مطالب قبلی، درصد خود را افزایش دهید.

در مرور مطالب متعادل باشید

مرور مطالب لازم است نه خیلی سرسری و سطحی باشد و نه خیلی ریز و جزئی! نکات مهم، مطالبی که زیر آنها خط کشیده‌اید، یادداشت‌ها و غیره را به دقت بخوانید اما وارد مرور مجدد همه مطالب نشوید. به حافظه‌تان اعتماد کنید و با وسواس برای بازخوانی همه مطالب وقتتان را تلف نکنید.

مباحث مهم‌تر را به دفعات مرور کنید.

اگر مباحثی هست که اطمینان دارید در کنکور از آن‌ها سؤالی خواهد آمد، می‌توانید بیشتر بر روی آن وقت بگذارید تا تسلط بیشتری پیدا کنید. اگر زمان کافی دارید، مطالبی که احتمال طرح سؤال از آن‌ها در کنکور دکتری زیاد است را دوباره‌خوانی کنید و این بار سعی کنید جزئیات بیشتری یاد بگیرید.

خوب بخوابید

در دوران جمع بندی خواب منظمی داشته باشید. خواب منظم باعث می‌شود در زمان مطالعه احساس خستگی نکنید و بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید.

باکیفیت غذا بخورید!

غذا خوردن در این روزهای باقی‌مانده تا آزمون دکتری خیلی مهم است. اولا غذایی نخورید که با ایجاد مشکلات گوارشی و یا بیماری‌های دیگر شما را به دردسر بیندازد و دومین غذاهایی بخورید که انرژی‌زا باشد.

از تنش‌ها به دور باشید.

این دو هفته را تا جایی که می‌توانید در آرامش سپری کنید تا بتوانید حداکثر انرژی خود را صرف درس خواندن کنید.

تا می‌توانید مرخصی بگیرید!

اگر شاغل هستید، الان وقت آن است که کمتر سر کار بروید و بیشتر درس بخوانید! تا جایی که می‌توانید مرخصی بگیرید. تعطیلات عید فرصت کافی برای استراحت کردن به شما خواهد داد. بنابراین، از مرخصی‌های خود برای درس خواندن و مرور مطالب استفاده کنید.

اگر هم شاغل نیستید که تا می‌توانید از فعالیت‌های روزمره‌تان مرخصی بگیرید! کمتر بیرون بروید، کمتر وقت با خانواده بگذرانید و خلاصه تا می‌توانید درس بخوانید!

در بخش نظرات این مطلب منتظر شنیدن حرف‌های شما درمورد دوران مرور و جمع بندی برای کنکور دکتری هستیم. شما چه شیوه‌ای دارید و چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟
ثبت‌نام
باخبرم کن!

21 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کنکوری
اسفند ۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۴ ب٫ظ

وای بچه ها چه شایعه ای پیچیده. راسته که میخوان کنکور دکتری را عقب بندازن به خاطر کرونا؟

مدیریت
بهمن ۳۰, ۱۳۹۸ ۹:۱۱ ب٫ظ

دوستان عزیزی که وارد این پیج میشید، اگر در این زمینه تجربه دارید راهنمایی کنید ممنون میشم:
برای مجاز شدن و ” دعوت به مصاحبه “، در رشته های ” مدیریت و حسابداری “، چه رتبه و ترازی قابل قبول است؟؟؟

هنر
بهمن ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۳۵ ب٫ظ

استادی در جلسه مصاحبه گفت: مقاله نداشتن بهتر از مقاله بد داشتن است! اینکه خودمان را برای یک مصاحبه قدرتمند آماده کنیم یا مثل مادربزرگا نفرین کنیم و به استادا بد و بیراه بگیم انتخاب با خودمان است. اما بر حسب تجربه عوامل مهم در مصاحبه اینهاست: مقاله مرتبط با رشته و از همه مهم تر ماخوذ از پایان نامه- پروپوزال خیلی خیلی اهمیت داره و می شه گفت مهم ترین فاکتوره و از خودش مهم تر همراستا بودن با زمینه کاری اساتید دانشگاه محل مصاحبه هست- سطح علمی پایان نامه و نمره ای که بهش دادن و نحوه حضور شما در جلسه. مدرک زبان و کتاب هم اگه باشه که خیلی عالیه! حالا خودتون قصاوت کنید شرایط را.

آوا
بهمن ۲۹, ۱۳۹۸ ۷:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  هنر

درسته و من دیدم مواردی حتی بدون مقاله اما با یک پروپوزال خوب و در راستای زمینه کاری اساتید و البته با معدل بالا و موضوع نو و نمره بالای پایان نامه قبول شدند.

کنکوری
بهمن ۲۹, ۱۳۹۸ ۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  هنر

نمیدونم شما تا حالا در این شرایط قرار گرفتید یا نه. اما منم تا پارسال دقیقا مثل شما فکر میکردم که اگر مقاله و کتابم و مدرک زبانم را ببینند امکان نداره قبولم نکنن. پروپوزالم را با دقت نوشتم و آماده رفتم سر جلسه مصاحبه اما فقط به خاطر اینکه میان رییس دانشگاه و استاد راهنمای من اختلاف شدیدی در گرفته بود، ایشان تا فرم من را دیدند و نام استاد راهنما را خواندند رنگ رویشان تغییر کرد و اصلا از من راجب مدارک علمی نپرسیدند. کمی تحقیر آمیز حرف زدند و با یک پوزخند جلسه را خاتمه دادند. در نهایت هم کسی را قبول کردند که من خودم میشناختم و میدونستم که حتی یک مقاله هم نداره دو ماه قبل دفاع کرده بود. پس به جای اینکه در مورد همه یک نظر بدین بهتره باور کنید انقدرم پاک نیست همه چیز.

نگار
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ ۶:۰۴ ب٫ظ

دوستان یعنی میشه واقعا با رتبه ” تک رقمی ” و صلاحیت علمی در مصاحبه پذیرفته نشد؟؟؟

هنر
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ ۷:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  نگار

خیر،البته صلاحیت علمی فقط به تعداد مقاله و کتاب نیست و اساتید بدون شک و قطعا سطح اونها را می سنجند.

کنکوری
بهمن ۲۸, ۱۳۹۸ ۰:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  هنر

البته کاملا بر اساس سلیقه خودشون. سال قبل به جای من که تک رقمی بودم کسی را قبول کردن که من میشناختمش حتی یک مقاله هم نداشت. تازه از ارشد فارغ شده بودن.

داوطلب دکترا
بهمن ۲۸, ۱۳۹۸ ۰:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  نگار

بله میشه. در واقع یعنی شده قبلا. و خیلیامون که بصورت شخصی و موردی لمسش کردیم، میگیم. برخی دوستان نمیخوان این واقعیت رو قبول کنن. امیدوارم اقلا یکبار سرشون بیاد تا بفهمن بقیه دروغ نمیگن که این مسایل هم در مصاحبه‌ها هست … البته دفعه بعدش قبول بشن انشالا فقط لمس کنن این قضیه رو تافکر نکنن بقیه دروغ میگن.

کنکوری
بهمن ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۵۶ ق٫ظ

بله یک عده هنوز باور ندارن که در مصاحبه ها چه ستم هایی در حق بعضی از ماها میشه. فکر میکنن راستی راستی عیار علمی حرف اول را میزنه! من که به شخصه از اون استادایی که پارسال اون ستم را در حقم کردن نمیگذرم.

کنکوری
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ ۱:۴۰ ب٫ظ

من خودم سال قبل با رتبه تک رقمی و یک کتاب و دو مقاله و مدرک زبان در دانشگاهی که ارشدمم همونجا بودم، قبول نشدم. فقط به خاطر پارتی بازی استادا

نگار
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ ۶:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  کنکوری

سلام
در مصاحبه، سوال تخصصی هم از شما پرسیدن؟

کنکوری
بهمن ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  نگار

خیر.

امین
بهمن ۲۶, ۱۳۹۸ ۱:۴۳ ب٫ظ

خدا رو شکر ۲ تا از ۷ نکته مهم رو دقیقا اجرا میکنم.
اونجا که گفته خوب بخوابید و با کیفیت غذا بخورید.

نوبل
بهمن ۲۶, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۵ ق٫ظ

من که ۶ سال خواندم و با هر رتبه حتی نزدیک به دو رقمی هم با کتاب و مقاله رفتم مصاحبه، نتوانستم از سد پذیرش سلیقه ای دانشگاه ها رد شوم. مسئله این است که مشخص نیست ملاک سلیقه دانشگاهها چیست. فکر می کردم ملاک پذیرش دانشگاهها صلاحیت و لیاقت علمی است ولی وقتی امسال با کتاب چاپی و مقاله رفتم مصاحبه و در نمره مصاحبه دیدم نامردها حتی نمره کتاب را هم به من نداده اند، فهمیدم ملاک پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری هر چه هست صلاحیت و لیاقت علمی داوطلبان نیست. در هر صورت من که دکتری رو بوسیدم گذاشتم کنار. امیدوارم شما امسالی ها بتوانید در محدوده سلیقه دانشگاهها باشید. ولی من از این ظلم اساتید دانشگاهها (پذیرش سلیقه ای دانشجو) نمی گذرم و حلالشان نمی کنم مطمئنم چوب این ظلم (پذیرش سلیقه ای دانشجو) را می خورند …

-----
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ ۷:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  نوبل

حد نصاب باید برداشته بشه دوست عزیز

میم
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ ۷:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  نوبل

لطفا موضوع کتابتون و سطح مجله هایی رو که در اون مقالات چاپ شده داشتید بفرمایید. گاهی کتاب در راستای رشته درخواستی نیست یا ارزش علمی بالایی نداره. بفرمایید تا بهتر بشه نتیجه گرفت.

داوطلب دکترا
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  میم

سلام.
حد مطلوب یا غیر مطلوب در نمرات نداریم. طبق چارت نمرات پژوهشی، نمره به مقالات و پژوهش‌ها داده میشه. ایشون درست میگن. بودن دوستانی که با یک مقاله کنفرانسی داخلی در یکی از دانشگاههای تهران قبول شدن و به موازاتشون، دوستانی با مقالات متعدد (حتی اگر کنفرانسی) و رتبه بهتر، قبول نشدند. با تجربه و دریافتهایی که از مصاحبه‌ها و قبولی دکترا دریافتیم، هیچ معیار واحدی وجود ندارد.، به ندرت صلاحیت علمی، اندکی وضعیت مالی و مهمتر از همه و بطور گسترده، سلیقه و دلبخواه اساتید و نفوذ برخی‌ها، بالاترین معیار است.
این یک واقعیت هست، و قابل انکار نیست. وگرنه باید اینهمه معترض را ناموجود دانست!! (ایراد از اساتید است، نه دانشجویان).

هنر
بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ ۷:۴۴ ب٫ظ

یعنی می فرمایید من اگه یه کتاب پر از اشتباه و سطحی با پول خودم و یه نشر داغون چاپ کنم با چندتا مقاله در همایش های پولی و دست چندم، اساتید بدون توجه به سطحشون موظفند طبق جدول نمره اش را به من بدهند؟ صرفا چون نوشتم با هر سطحی باید نمره اونو بگیرم؟؟؟ نفرمایید خانم نفرمایید

داوطلب دکترا
بهمن ۲۸, ۱۳۹۸ ۰:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  هنر

فکر کنم تابحال مصاحبه شرکت نداشتید. در مورد مقاللت که بله همینطوره که میفرمایین. کنفرانسها یا ژورنالهای مجوز دار، بسته به سطحشون نمرات متفاوتی دارند. مشخص. با پول یا بی‌پول. با لحاظ این‌موارد چارت نمره بسته شده. یعنی شما یک مقاله خیلی داغون هم داشته باشید در یک کنفرانس مجوز دار، نمره‌ش به تناسب چارت درنظرگرفته شده، باید رد بشه! اسناد دخیل نیست دیگه. در مورد کتاب هم، یک رزومه هست. سطح بالا یا پایین بودنش رو نمیشه مثل مقاله و ژورنال معمولی سنجید زیاد. ولی در هرصورت یک کتاب هست! پژوهش شده روش. والا شما جوری گفتید کتاب درب داغون و … ، خب اخه چکسی میاد کتاب درب و داغون و اشتباه و … تنهایی چاپ کنه!! اعتبار کتاب از مولفش تقریبا وام میگیره، که اغلب دانشحویان با یک یا دو استاد مطرح و مقبول اینکارو میکنن. چیزی که شما مثال میزنید یکم از حد استاندارد خارجه. ما در مورد استانداردها یا نزدیک به استاندارد و عرف صحبت میکنیم.
برقرار و موفق باشید

ملیکا
بهمن ۳۰, ۱۳۹۸ ۰:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  هنر

اون چیزی که باعث قبولی یا عدم قبولی میشه ۳۰ نمره هستش که هیچ معیاری نداره، این ۳۰ نمره مربوط به مصاحبه شفاهی یا احیانا امتحان تخصصی خود دانشگاهه که معمولا هیچ سوالی پرسیده نمیشه مقاله و پژوهش فقط ۱۰ نمره و معدل و کیفیت دوران لیسانس و ارشد هم فقط ۱۰ نمره دارن. راستی ۳۰ نمره شامل متانت و ادب و اخلاق و انگیزه هم هست!!!!