مصاحبه با رتبه 1 آزمون دکتری 98 رشته مهندسی سیستم‌های انرژی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

ستار زواری متولد سال 1374 با شرکت در آزمون دکتری 98 موفق به کسب رتبه 1 در رشته مهندسی سیستم‌های انرژی شده و با گذر از مرحله مصاحبه در دانشگاه تهران پذیرفته شده است.

ایشان مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه امیرکبیر در سال 96 اخذ نموده و در همان سال، موفق به پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی شده است.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

پی‎اچ‎دی تست: آیا رشته شما در مقطع کارشناسی هم دانشجو پذیرش می‌کند؟

– بله، پایان امسال اولین خروجی مهندسی انرژی در دوره لیسانس از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران فارغ‎التحصیل خواهند شد. در این رشته هم کارشناسی ‎ارشد و هم دکتری وجود دارد و مقطع کارشناسی هم طی سال‌های اخیر اضافه شده است.

پی‎اچ‎دی تست: ظرفیت رشته شما در مقطع دکتری چه‌قدر است؟ تعداد شرکت‌کنندگان چقدر است؟

– حدود 200 نفر سالیانه در آزمون دکتری این رشته شرکت می‎کنند. ولی متأسفانه ظرفیت بسیار پایینی دارد؛ به عنوان مثال دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف و خواجه‌نصیرالدین طوسی هر کدام سه نفر ظرفیت پذیرش دارند.

پی‎اچ‎دی تست: چرا دانشگاه تهران را برای مقطع دکتری انتخاب کردید؟

– استاد مورد علاقه بنده در این دانشگاه فعالیت می‌کنند و دانشگاه تهران در زمینه مقاله و پابلیکیشن قوی‌‌تر از سایر دانشگاه‎ها است.

پی‎اچ‎دی تست: به چه علت برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نرفتید؟

– تعلقات ذهنی هر فرد با دیگری متفاوت است و من فکر می‎کنم که بتوانم در این‌جا به آن‌چه می‌خواهم دست یابم.

پی‎اچ‎دی تست: از چه زمانی شروع به مطالعه برای کنکور کردید؟

– حدود دو ماه قبل از کنکور.

پی‎اچ‎دی تست: چرا دو ماه مانده به کنکور شروع به مطالعه کردید؟

– زمان زیادی برای مطالعه نداشتم. من قبل از این‌که از پایان‌نامه کارشناسی دفاع کنم، وارد مقطع کارشناسی ‎ارشد شدم و قبل از این‌که از پایان‌نامه کارشناسی‎ ارشد دفاع کنم، وارد دوره دکتری شدم. تنها بازه زمانی که برای درس خواندن داشتم، بعد از اتمام پروژه‎های ترم سوم کارشناسی ‎ارشد بود تا سوم اسفندماه. سه هفته فرصت درس خواندن داشتم، اما قبل از این‌که مطالعه برای آزمون دکتری را شروع کنم، این که از کدام مباحث در کنکور سؤال طرح می‌شود و اساتید طراح چه کسانی هستند را بررسی کرده بودم. یکی از درس‏‌ها، ترمودینامیک بود که من کاملاً با این درس در دوره کارشناسی آشنایی داشتم. درس دیگر تحلیل سیستم‎های انرژی بود که با تدریس بسیار قوی استاد این درس در دانشگاه شهید بهشتی و تطابق کامل سرفصل‌های تدریس‌شده با مباحث کنکور، مشکلی برای این درس نداشتم. یک درس دیگر که من در بازه زمانی سه‌هفته‎ای خواندم درس پینچ و اکسرژی بود. اما من از قبل هم مروری بر روی این درس داشتم. به‎علاوه درس برنامه‎ریزی ریاضی هم بود که من این درس را در کارشناسی ‌ارشد گذرانده بودم و مبانی آن را به صورت کامل می‎دانستم. فقط این‌که تست‎ها به‎چه صورت مطرح می‎شوند را در این مدت مطالعه می‎کردم که بعد از آن متوجه شدم که با ریاضیات کنکور دکتری مهندسی صنایع مشابه هستند.

پی‎اچ‎دی تست: آیا برای دروس زبان و استعداد تحصیلی هم مطالعه کردید؟

– استعداد تحصیلی را فقط یک روز مطالعه کردم و احساس می‎کردم که می‎توانم تست بزنم و چون ضریب این دو درس یک بود، زمان زیادی برای آن‎ها نگذاشتم. استعداد را حدود 45 درصد و زبان را هم با پاسخگویی به سؤالات یک درک مطلب حدود 10 درصد زدم.

پی‎اچ‎دی تست: در رشته شما منبع فارسی برای کنکور وجود ندارد؟

– در واقع منبع فارسی که منبع کاملی برای کنکور رشته ما باشد وجود ندارد. به طور مثال درس برنامه‎ریزی ریاضی ترکیبی از درس تحقیق در عملیات یک، تحقیق در عملیات دو و تحقیق در عملیات پیشرفته مهندسی در صنایع می‎باشد که این سه کتاب مجموعه سنگینی خواهند شد؛ اما با توجه به تست‎های سال‌های قبل سعی کردم که ترکیبی از این‎ها را مطالعه کنم. یا به طور مثال درس ترمودینامیک ترکیبی از ترمودینامیک مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک می‎باشد که طبیعتاً اگر می‌خواستم که این درس را مطالعه کنم زمان زیادی نیاز داشت. اما من حدود 20 ماه قبل کنکور ارشد داده بودم و مطالب فقط نیاز به یک مرور کلی داشت. برای پینچ یا اکسرژی اخیرا گویا چند تا کتاب ترجمه شده، اما زمانی که من مطالعه می‎کردم منبع فارسی برای این دو درس نمی‌شناختم.

پی‎اچ‎دی تست: برای مصاحبه به کدام دانشگاه‌ها رفتید؟

– من فقط به مصاحبه دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف رفتم. دانشگاه تهران دو گرایش مدل‌سازی و تکنولوژی دارد که من به ترتیب اولویت اول گرایش مدلسازی دانشگاه تهران و بعد گرایش مدلسازی دانشگاه صنعتی شریف و بعد هم تکنولوژی دانشگاه تهران را انتخاب کردم که همان اولویت اول قبول شدم.

پی‎اچ‎دی تست: آیا قبل از کنکور با اساتیدی که مدنظرتان بود صحبت کرده بودید؟

– از آن‌جایی که من قبل از مصاحبه یک سری مشکلات برایم پیش آمده بود، فرصت نداشتم که بروم و با اساتید صحبت کنم.

پی‌اچ‌دی تست: برای کنکور دکتری چه منابعی مطالعه کرده بودید؟

  • برنامه ریزی پیشرفته ریاضی  introduction to operation research , Hilier
  • ترمودینامیک مهندسی شیمی، انتشارات پارسه
  • پینچ : pinch analysis, Robin smith
  • اکسرژی: جزوه خانم دکتر جدا، جزوه آقای دکتر پنجه‌شاهی
  • تحلیل سیستم‌های انرژی: جزوه سرکار خانم دکتر عادل برخوردار، جزوه جناب آقای دکتر سبوحی، کتاب تحلیل سیستم‌های انرژی – وانک (vanek)
ثبت‌نام
باخبرم کن!

13 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شاگرد یازدهم سما
بهمن ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

بهترینی استاد

نهال
آذر ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹ ب٫ظ

میشه شماره ایشون رو بذارید که باهاشون صحبت کنیم؟

زهرا
آذر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱:۴۰ ب٫ظ

سلام
برام خیلی جالبه…چطور آقای زواری تونستن نام طراحان سوالات کنکور رو پیدا کنن؟! تا جایی که من می دونم هویت این افراد برای حفظ امنیت آزمون قابل دستیابی نیست

زواری
آذر ۲۲, ۱۳۹۸ ۴:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

سلام
جناب آقای دکتر سبوحی برای تمامی دانشجویان این رشته شناخته شده هستند!

مهدی 92
فروردین ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  زواری

سلام منبع های که فرمودید از کجا پیدا کنیم؟؟ هیچ جا پیدا نمیشه

مهدی 92
فروردین ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  زواری

جزوه دکتر صبوحی فقط در دست رس هیت

حسن
آذر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۲ ب٫ظ

با سلام
لطفا درصد دروس تخصصی ایشان رو هم اعلام نمائید.

زواری
آذر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  حسن

۴۹٫۸

درخواست از phd test
آذر ۱۹, ۱۳۹۸ ۹:۲۵ ق٫ظ

سلام و تشکر از سایت مفیدتون
تقاضامندم با رتبه های برتر رشته های علوم انسانی هم مصاحبه کنین.
ممنونم

سوال از جناب زواری
آذر ۱۹, ۱۳۹۸ ۹:۱۹ ق٫ظ

سلام آقای زواری
در مورد استعداد تحصیلی سوال دارم. اینکه فرمودین استعداد را حدود ۴۵ درصد زدین، یعنی مثلا از ۳۰ سوال استعداد، چند تا را درست پاسخ دادید؟ میشه حدود ۱۴ تا؟
چون زمان پاسخگویی به استعداد ۶۰ دقیقه است ( در علوم انسانی)، توصیه شما برای پاسخگویی به این درس چیه؟ با توجه به اینکه سوالات درک مطلب استعداد تحصیلی به شدت زمانبر است، به نظر شما اول کدامیک از مباحث استعداد را پاسخ دهیم بهتر است؟
با تشکر

مهشید
آذر ۲۰, ۱۳۹۸ ۵:۵۴ ب٫ظ

سلام من یه سوال دارم

زواری
آذر ۲۲, ۱۳۹۸ ۴:۱۲ ب٫ظ

با سلام
قسمت درک مطلب استعداد تحصیلی کمی زمانبر است اما با دقت در حین پاسخگویی با احتمال بالایی می توانید به سوالات این بخش پاسخ دهید.
بخش دوم هم از قسمت های ساده ی این درس است.در بخش سوم دو مجموعه سوال مطرح می شود که مجموعه سوال اول متوسط و مجموعه سوال دوم از دید من دشوار است( چرا که سوال مطرح شده باید در چند بعد مورد تحلیل قرار گیرد.)

ثمین
دی ۹, ۱۳۹۸ ۸:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  زواری

با سلام زواری شما فرمودبد یک روز برای استعداد وقت گذاشتید دقیقا چی مطالعه فرمودید؟