پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

داستان تکراری اعمال سلیقه در پذیرش دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

نارضایتی دانشجویان دکتری از چگونگی روند پذیرششان در دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر تنها به رسانه‌ها ختم نشد و در نهایت پای دیوان عدالت اداری را به میدان کشاند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، جذب دانشجویان دکتری همیشه یکی از پرحاشیه‌ترین روندهای پذیرش برای دانشگاه‌ها و بالطبع خود دانشجویان بوده و هست. مقطعی که برای ورود به آن داوطلب ‌باید علاوه‌بر قبولی در آزمون نیمه‌متمرکزش که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، از سد مصاحبه حضوری که از سوی خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود نیز عبور کرده تا درنهایت به‌عنوان دانشجوی دکتری به دانشگاه راه پیدا کند و همین روند جذب دانشجوی دکتری طی سال‌های اخیر همیشه با حواشی روبه‌رو بوده است. به‌عبارت دیگر دانشگاه‌ها همیشه خواهان استقلال عمل برای سنجش علمی و عملی دانشجویان دکتری بوده‌اند و همین مساله هم با مخالفت‌های جدی از سوی دانشجویان همراه شده است، چراکه داوطلبان دکتری معتقدند دانشگاه‌ها در روند جذب و پذیرش آنها در مرحله مصاحبه حضوری اعمال سلیقه کرده و همین مساله داوطلبان را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند. نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که دانشگاه‌ها همیشه به دنبال داشتن اختیارات بالا در روند پذیرش دانشجویان بوده‌اند تا جایی که چندی پیش خواستار جذب دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد به روش آ.ت.ت شدند، مساله‌ای که هرچند درنهایت با مخالفت شورای سنجش و پذیرش مواجه شد، اما ظاهرا قدرت بالای دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری به قوت خود باقی است و طبیعتا صدای اعتراض داوطلبان این مقطع همچنان بلند خواهد بود.

نارضایتی دانشجویان دکتری از چگونگی روند پذیرش‌شان در دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر تنها به رسانه‌ها ختم نشد و درنهایت پای دیوان عدالت اداری را به میدان کشاند، اتفاقی که باعث شد بند 11 شیوه‌نامه اجرایی آزمون دکتری توسط این نهاد نظارتی ابطال شود و طبق آن دست دانشگاه‌ها برای گزینش داوطلبان دکتری بسته شد! در بخشی از رای صادرشده توسط دیوان عدالت اداری که در پی شکایت یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز در آذر امسال صادر شد، آمده است: «با عنایت به اینکه مطابق حکم ماده 5 قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1394 پذیرش نهایی در مقطع دوره‌های دکتری تخصصی به شیوه آموزشی و پژوهشی براساس تاثیر 50 درصدی آزمون سازمان سنجش و تاثیر 50 درصدی نمره مصاحبه در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و اختیار مقرر برای شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها به شرح بند «ت» ماده 3 قانون صدرالذکر، صرفا ناظر به تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی است ولی دانشگاه تبریز برای قبولی در مرحله دوم نصاب تعیین کرده است، به‌طوری که داوطلب درصورت عدم کسب نصاب مذکور حتی درصورت کسب نمره بالای کتبی از طی مراحل پذیرش محروم می‌شود، بنابراین بند 11 شیوه‌نامه اجرایی آزمون ورودی دکتری دوره سال 1397 از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.» نکته قابل‌توجه اینکه تا امروز دانشگاه‌ها مقابل رای این دیوان ایستاده‌اند و آن را به ضرر توان علمی کشور می‌دانند، مساله‌ای که مشخص نیست سرنوشت پذیرش دانشجو را برای دکتری سال 99 به کدام سمت خواهد برد.

اساتید در پذیرش دانشجوی دکتری اعمال قدرت می‌کنند

ابوطالب مرادی، عضو کمپین دکتری و دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره روند برگزاری جلسات مصاحبه دکتری گفت: «در دانشگاه شهید بهشتی، دانشجویی در جلسه مصاحبه رد شد که نمره بسیار بالایی در آزمون کتبی داشت و درمقابل دو دانشجویی که توسط یکی از اساتید جذب شده بودند، حتی پارامترهای اولیه را نداشتند، اما بعد از شکایت آن دانشجو با دخالت وزارت علوم، او در این دانشگاه پذیرش شد و این نشان می‌دهد که از نظر علمی این دانشجو مشکلی نداشته است.»

او ادامه داد: «جالب اینجاست که بعد از شکایت آن دانشجو، این‌طور عنوان شده که اسمش به اشتباه جزء دانشجویانی رد شده که نتوانستند از سد مصاحبه حضوری عبور کند و درحقیقت حاضر نشدند جواب مشخصی درباره چرایی این مساله بدهند و متاسفانه چنین وضعیتی در بسیاری از دانشگاه‌های کشور وجود دارد و این‌طور نیست که در جلسات مصاحبه حضوری اساتید براساس پارامترهای علمی دانشجویان را قبول یا رد کنند.»

این دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان دانشگاهی به‌هیچ‌عنوان بحث اعمال سلیقه اساتید را در روند مصاحبه از دانشجویان دکتری قبول نمی‌کنند، اظهار داشت: «یکی از مشکلات این است که هر دانشگاهی یک شیوه خاص به خود را برای پذیرش دانشجویان این مقطع در نظر می‌گیرد و این باعث سردرگمی دانشجویان شده، البته طی سال‌های اخیر و بعد از شکایت برخی دانشجویان وضعیت کمی بهتر شده است.»

مرادی تصریح کرد: «در یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور دانشجو باید پیش از حضور در جلسه مصاحبه، با استاد دیدار داشته باشد و اگر در این برهه استاد اعلام کند آن دانشجو را می‌پذیرد، روند مصاحبه حضوری به‌گونه‌ای پیش می‌رود که دانشجو در مصاحبه قبول شود، اما اگر به هر دلیل استاد نخواهد با آن دانشجو کلاس داشته باشد، شانس قبولی او در روند مصاحبه تقریبا به صفر می‌رسد.»

عضو کمپین دکتری گفت: «در اصل اساتید در پذیرش دانشجوی دکتری می‌خواهند اعمال قدرت داشته باشند و به همین دلیل مشکلات زیادی برای دانشجویان در بحث مصاحبه حضوری پیش می‌آید و اگر استادی به هر دلیل نخواهد دانشجویی را قبول کند، به‌راحتی می‌تواند از پذیرش آن سر باز زند و در گذشته هیچ‌کس نمی‌توانست مقابل این مساله بایستد.»

پذیرش سلیقه‌ای دانشجوی دکتری در مصاحبه حضوری کذب است

سیدمحمدحسین کریمیان، معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره شیوه پذیرش دانشجویان دکتری گفت: «امسال روند پذیرش دانشجویان تغییر کرده، اما این مساله نسبت به کلیت چگونگی جذب این دانشجویان نیست بلکه مشکل اینجاست که اجازه نمی‌دهند دانشگاه‌ها خودشان بعد از اینکه از دانشجویان مصاحبه حضوری انجام دادند، تراز قبولی را اعلام کرده و براساس آن دانشجویان را پذیرش کنند و به همین دلیل هر دانشجویی که وزارت علوم پذیرش کرده است، به دانشگاه‌ها معرفی شده و باید توسط دانشگاه‌ها جذب شوند.»

او با بیان اینکه در روند جدید دانشگاه‌ها نمی‌توانند اعلام کنند که اگر دانشجویی از حد تعیین‌شده توسط دانشگاه پایین‌تر بود، دیگر نمی‌تواند جذب دانشگاه شود، اظهار داشت: «در پذیرش دانشجوی دکتری دو تراز اعلام می‌شود، در اولین تراز دانشجویان برای انجام مصاحبه حضوری به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و تراز بعدی نیز بعد از انجام مصاحبه است که طبق آن دانشجویان می‌توانند جذب دانشگاه‌ها شوند، اما امسال تراز دوم وجود ندارد.»

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر در توضیح بیشتر این مساله اظهار داشت: «سال گذشته بعد از اینکه مصاحبه انجام می‌شد و نمرات نهایی دانشجویان مشخص می‌شد، دانشگاه‌ها اعلام می‌کردند که از یک حدی پایین‌تر که مجموع نمره دانشجو در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری را شامل می‌شد، دیگر دانشجو را پذیرش نمی‌کنند، درحالی که امسال اعلام کرده‌اند دانشگاه‌ها دیگر اجازه چنین کاری را ندارند.»

کریمیان بیان داشت: «درنتیجه امسال هر دانشجویی که در مصاحبه قبول شود، براساس نمره نهایی‌اش جذب دانشگاه‌ها شده و درحقیقت تمام ظرفیت دانشگاه‌ها براساس همین نمرات پر می‌شود و قطعا این مساله باعث می‌شود برخی دانشجویان بدون استادراهنما بمانند.»

او ادامه داد: «مشکل اینجاست که بعد از حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها امکان دارد آنها بدون استادراهنما بمانند؛ چراکه مقطع دکتری با مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی متفاوت است و در این مقطع دانشجو ‌باید با یک استاد مشخص کار کند، درحالی که وقتی استاد طی فرآیند مصاحبه دانشجویی را برای پذیرش اعلام نکند، یعنی این امکان وجود دارد در یک رشته بیشتر از حد ظرفیت دانشگاه، دانشجوی دکتری در یک دانشگاه پذیرش شود. به‌طور مثال یک دانشگاهی اعلام می‌کند که در رشته‌ای تنها 10 نفر ظرفیت دارد، آن هم به این شرط که دانشجوی خوب پذیرش شود و استاد نیز آن دانشجو را قبول کند، اما شرایط فعلی این مساله را نادیده می‌گیرد.»

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه تحصیل در مقطع دکتری همانند یک قرارداد دوطرفه است، گفت: «زمانی که مصاحبه انجام می‌شود ممکن است استاد بگوید میان مصاحبه‌شوندگان حتی یک دانشجویی که قابلیت تحصیل در مقطع دکتری داشته باشد، حضور نداشت و به همین دلیل اصلا دانشجویی را پذیرش نکند، درحالی که روند جدید پذیرش دانشجو باعث می‌شود دانشجویان بدون در نظر گرفتن پارامترهای مدنظر اساتید جذب دانشگاه‌ها شوند.»

کریمیان افزود: «در شرایط جدید پذیرش دانشجوی دکتری ممکن است استاد دانشجویی را بپذیرد که اصلا ارتباطی به رشته استاد نداشته و بالطبع دغدغه استاد نیز نخواهد بود، در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که اصلا چرا باید چنین دانشجویی جذب دانشگاه شود؟ همچنین باید به این مساله توجه شود که در هیچ کجای دنیا این‌گونه عمل نمی‌شود که دانشجو را در مقطع دکتری بدون در نظر گرفتن نظر استاد، در دانشگاه پذیرش کنند.»

او اظهار داشت: «درست است که چنین روند پذیرشی در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رخ می‌دهد، اما این کار در دکتری شدنی نیست و عملا وقتی دانشجو به دانشگاه می‌آید، ممکن است بدون استاد بماند. البته ممکن است این‌طور عنوان شود که اساتید مجبور می‌شوند درنهایت دانشجویان را قبول کنند، اما نمی‌توان فراموش کرد استادی که مجبور به چنین کاری شده و دانشجویی را پذیرفته و چهار سال نیز با او کار کرده، قطعا آن‌طور که باید نتوانسته برای او انرژی بگذارد، لذا این دانشجو در آزمون جامع و… با بحران روبه‌رو خواهد شد.»

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر درباره اعمال سلیقه اساتید در روند مصاحبه حضوری گفت: «این حرف درستی نیست و صرف اینکه عده‌ای بیایند و بگویند این اتفاق رخ می‌دهد، دلیل نمی‌شود به آن استنباط کرد؛ چراکه باید با آمار آن را اثبات کرد. به‌عبارت دیگر افرادی که چنین حرفی می‌زنند باید با آمار دقیق بگویند که اساتید به‌طور سلیقه‌ای برخورد می‌کنند، اما چون این حرف مستند نیست، نمی‌توان آن را قبول کرد، مانند بسیاری از حرف‌هایی که رسانه‌ای می‌شود اما درنهایت کذب بودن آنها مشخص می‌شود.»

کریمیان گفت: «اینکه دانشجویی در مصاحبه حضوری قبول نشده و بیاید بگوید اساتید سلیقه‌ای عمل می‌کنند، حرف درستی نیست. از طرف دیگر اصلا عقلانی نیست که بگوییم به‌طور مثال اساتید، دانشجویان دانشگاه خودشان را قبول می‌کنند، اما درمقابل دانشجویانی که از دانشگاه‌های دیگر برای مصاحبه حضوری می‌آیند، سلیقه‌ای عمل می‌کنند، اصلا این‌گونه نیست؛ اصلا مگر اساتید دغدغه دیگری در مصاحبه‌ها ندارند که صرفا به خاطر اینکه دانشجو از دانشگاه دیگری آمده، او را جذب نکرده و دانشجویان دانشگاه خودشان را در مصاحبه حضوری قبول کنند!»

او با تاکید بر اینکه اساتید در دوره دکتری باید مدت زمان زیادی را برای دانشجو وقت بگذارند، اظهار داشت: «دکتری مانند مقطع کارشناسی نیست که اساتید صرفا درسی را ارائه دهند و کارشان تمام شود بلکه باید پنج سال انرژی‌ برای یک دانشجو بگذارند و در چنین شرایطی قطعا اساتید در مصاحبه‌ها بهترین دانشجویان را گزینش می‌کنند. اصلا تصور کنید یک خودروی بنز و یک پراید را در اختیار استاد بگذارند و بعد بگویند استاد سراغ پراید می‌رود! اصلا این‌گونه نیست و این حرف خنده‌داری است.»

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: «البته امکان دارد به صورت موردی هم این اتفاق رخ داده باشد و طبیعی است که امکان خطا در هر قشری وجود دارد، اما اینکه گفته شود که اصولا اساتید به‌طور سلیقه‌ای عمل می‌کنند و بخش قابل‌توجهی از دانشجویان خارج از قوانین پذیرش می‌شوند، کاملا اشتباه است.»

ثبت‌نام
باخبرم کن!

61 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۱ ب٫ظ

سلام دوستان عزیز. من دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور هستم. می خواستم بدونم کسی تا حالا دیده فارغ از تحصیل پیام نور دکترای دولتی قبول بشه؟ ممنون میشم جواب بدین.

محمدرضا
اسفند ۱۵, ۱۳۹۸ ۶:۰۸ ب٫ظ

دوستانی که مثل من بااختلاف۱ نفر نتونستن وارد دانشگاه های سراسری بشن و۲ ساله که تکمیل ظرفیت هم اعلام نکردن …با به تعویق افتادن کنکور واینکه احتمال عدم برگزاری اون امسال باید به دیوان ادالت اداری شکایت کنیم تا تکمیل ظدفیت سال ۹۷ وسال ۹۸ رو به جریان بندازن

...
اسفند ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۴ ق٫ظ

سلام دوستان عزیز اگه کرونا تا ۲۸فروردین همچنان خدا نکرده شیوع پیدا کنه تکلیف کنکور چی میشه

محمد
اسفند ۱۴, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

مصاحبه باید حذف بشه. تو مصاحبه فقط پارتی بازی میکنن. تازه مدعی هم هستن که مگه میشه تو مصاحبه پارتی بازی بشه؟! بله که میشه. مصاحبه رو درست کردن فقط برای پارتی بازی و جازدن هرکی دلشون بخواد. بی عدالتی محض

ملیکا
اسفند ۱۱, ۱۳۹۸ ۲:۴۰ ق٫ظ

دوستان سلام. یه سوال دارم من مقاله خودم رو برای یک مجله خارجی فرستادم و الان ۱۰ ماه میشه که نوشته editor assigned. حتی سه ماه پیش هم بهشون یک ایمیل فرستادم که جواب دادند مقاله دست ادیتوره. الان سوال من اینه که واقعا طی این ۱۰ ماه هیچ داوری برای مقاله پیدا نکردند؟ پس چرا مقاله رو reject نمی کنند تا به مجله دیگری بفرستم؟
ممنون میشم کسی جواب بده

بهروز
اسفند ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  ملیکا

سلام. زمانی که معمول هست که مقاله دست ادیتور باشه نباید از ۲ یا ۳ هفته بیشتر باشه. حالا یا ادیتور تشخیص میده که مقاله مناسب داوری هسا یا خیر. بهتره نامه ای به سربیر بنویسید و مقاله رو پس بگیرید. همچنین اگر مجله ای رو مدنظر دارید به تاریخ ارسال و پذیرش مقالات چاپ شده قبلی دقت کنید تا متوجه بشید چقدر زمان میبره.

رجب
اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ ۶:۱۰ ب٫ظ

دوستان سلام
شما فک میکنید چقد نظرات ما روی وزرات سنجش تاثیر داره؟
من فک میکنم هیچی
اونا هرطوری که دلشون بخواد عمل میکنند
من نمیدونم من کم شانسم بی شانسم، چطوریم
هرسال رتبه میارم هرسال میرم مصاحبه هرسال هم رد میشم
۴ تا شهریور انتظار کشیدم و اخرش هیچی کلمه مردود رو دیدم
دعا کنید برای اوناییی که چندساله امتحان میدن
بخدا رزومه قوی داررم ولی نمیدونم چرا شانس با من یار نیست

علی
اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ ۸:۰۳ ق٫ظ

سلام،
پیام بزرگواران خوندم.
من نظرم اینه که خب ازمون کتبی مثلا ۷۰ درصد تاثیر داشته باشه.
۱۰ درصد معدل و دانشگاه وسوابق اموزشی
۲۰ درصد هم زوابق پژوهشی
مصاحبه شفاهی حذف شه.
اینطوری حتی درصورتی که اعمال سلیقه در سوابق اموزشی و پژوهشی شد قابل اعتراض در وزارتین هست. به راحتی حل میشه.
ولی اگر رو مصاحبه شفاهی اساتیدو دانشگاه ها مقاومت میکنند
قطعا خبرهایی هست.
دانشجویی هم که اصرار دارد دلیلش این است یامقاله با آنها دارد یا شاگرد انها بوده و… که چه مستقیم و چه غیر مستقیم در قبولی انها موثر میباثد.
توضیحا سال ۹۶ دکتری گرفتم و همه این موارد را به چشم می دیدم.
به صورت اتفاقی وهرد این بحث شدم.
آرزوی موفقیت برای همه بزرگواران را دارم.

داوطلب
اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۶ ق٫ظ
پاسخ به  علی

سلام
من هم نگفتم نظر اساتید ملاک اصلی باشه و اصلا هم موافق سلیقه ای بودن نیستم چون صددرصد بی عدالتی میشه که همه انقدر معترض هستند
بنده اولین سالی هست که می خوام کنکور بدم تازه فارغ التحصیل شدم و هیچ تجربه ای ندارم
ولی از اونجایی که شنیدم مصاحبه به شدت تاثیر گذاره، بیشتر وقتم رو برای کارهای پژوهشی گذاشتم
وقتی الان که یه ماه مونده به کنکور میان همچین کمپینی میزنن استرس به ما وارد میشه چون من برنامم رو طبق اولویتِ أهمیتی که دارن بستم! اگه قرار بود سهم کارهای پژوهشی کم باشه من هم بیشتر روی رتبه آوردن سرمایه گذاری می کردم

داوطلب
اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  علی

و حداقل واسه منی که رتبه زیر ١۵ آوردم توی مقطع ارشد، صددرصد رتبه آوردن برای دکتری هم کار زیاد سختی نمی شد نسبت به رزومه پژوهشی جمع کردن توی فاصله ٢ سال نیم ارشد خوندن و بلا فاصله کنکور دکتری دادن

مجید
اسفند ۹, ۱۳۹۸ ۷:۲۴ ب٫ظ

با سلام
در خبرگزاری فارس در بخش فارس من درخواستی با عنوان(درخواست حذف مصاحبه کنکور دکترا) ثبت شده است از همه علاقمندان و مشتاقان تحصیل در این مقطع خواهشمند است که اولا آن را حمایت کنیو و ثانیا به بقیه نیز خبر بدید تا حمایت کنند شاید خدا خودش کمک کرد که مصاحبه از کنکور دکترا حذف بشه و فقط وفقط ملاک پذیرش کنکور سازمان سنجش باشه توکل به خدای بزرگ و توانا
حمایت یادتون نره هر چه تعداد بیشتر بشه بهتر میشه پیگیری کرد

هنر
اسفند ۹, ۱۳۹۸ ۸:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  مجید

وا این چه درخواستیه! به نظرم اصلا منطقی نیست که کلا حذف بشه!!! نمیشه که ملاک فقط رتبه آوردن باشه پس فرق کسی که کلی زحمت میکشه کارهای پژوهشی انجام میده با کسی که فقط چند ماه می خونه رتبه میاره چیه؟ تک بعدی نگاه نکنید لطفا!

داوطلب
اسفند ۹, ۱۳۹۸ ۸:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  مجید

یعنی کلا مقاله کتاب و… بی ارزش بشه دیگه؟؟ در سطح ورود به کارشناسی بشه ورود به دکتری!

ازمون دکتری ۹۹
اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ ۳:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  مجید

لطفا یه لینکی هم ایجاد کنیم که زمان برگزاری کنکور وزارت علوم دکترا از فروردین به زمان دیگه ای تغییر پیدا کنه چون‌ قطعا بعد از ایام عید و دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی، وضعیت انتقال ویروس بین افراد در شهرهای مختلف همچنان برقرار هست و شرایط به حالت عادی که برنمیگرده هیچ بلکه آلودگی بیشتر هم هست

عدالت
اسفند ۸, ۱۳۹۸ ۷:۴۶ ب٫ظ

در سال ۹۸ در کنکور دکترا شرکت کردم رتبه ام ۲ شد و بعد با یک مقاله ای اس ای و یکی داخلی و یکی کنفرانس و مدرک ام اس ار تی و رزومه نسبتاً خوب در هیچ کدام از دانشگاه های تهران پذیرفته نشدم الان اپلای کردم و با جون و دل از بهترین دانشگاه هلند پذیرش دادن بهم اگه خودشون هم نخوان براشون درست کار کنم و وقت بزارم وجدانم اجازه نمیده با تمام توان براشون کار نکنم جالبه بدونید من ارشدمو تو همین دانشگاه امیرکبیر گرفتم

مجید
اسفند ۹, ۱۳۹۸ ۷:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  عدالت

سلام عدالت
در خبرگزاری فارس در بخش فارس من درخواستی با عنوان (درخواست حذف مصاحبه کنکور دکترا) ثبت شده از همه مشتاقان تحصیل در این مقطع خواهشمند است که اولا به آن رای بدیدو ثانیا به بقیه هم اطلاع رسانی کنید شاید خدا خودش کمک کرد که مصاحبه کنکور دکترا حذف شد و ملاک پذیرش فقط و فقط کنکور کتبی سازمان سنجش باشه
باتشکر

هنر
اسفند ۸, ۱۳۹۸ ۹:۵۳ ق٫ظ

سلام به نظرتون با عقب افتادن کنکور تاریخ روز مصاحبه هم تغییر می کنه؟
چون به هر حال برنامه ریخته بودیم که بعد کنکور کارهای پژوهشی مون رو یکم جمع و جورتر کنیم دیگه الان تا آخر فروردین باید بخونیم کِی وقت برای کارهای دیگه می مونه؟!

ویکتاریون
اسفند ۸, ۱۳۹۸ ۳:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  هنر

عقب که می افته چون خود فرایند اعلام تراز و انتخاب رشته_ دانشگاه و اعلام تاریخ مصاحبه ها زمان بره. ولی توی فاصله ی اسفند تا آخر فروردین سه هفته ش رو باید وقت تلف شده بگیرین.( هفته ی آخر اسفند و دو هفته ی اول فروردین که ادارات عملا کاری انجام نمی دن.) بنابراین اگه کنکور ۶ هفته عقب افتاده، شما اینطور حساب کن که مصاحبه ها ۳ هفته عقب می افته. یعنی نیمه ی خرداد به بعد منطقیه.

داوطلب
اسفند ۸, ۱۳۹۸ ۶:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  هنر

واقعا تا فروردین ماه سال ۹۹ وضعیت این ویروس کرونا بهتر میشه؟ اگر خدای نکرده شیوعش مهار نشه همچنان خطر وجود داره و سازمان سنجش باید یه تصمیم جدی بگیره برای داوطلبان و زمان برگزاری آزمون

فرشاد
اسفند ۸, ۱۳۹۸ ۹:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

اگه تا اون موقع مهار نشه یعنی واویلا. دیگه در اون شرایط هیچ کس به فکر درس و کنکور نیست. فکر نکنم تا اون موقع ادامه داشته باشه

...
اسفند ۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  فرشاد

شایددون کنکور فقط مصاحبه بشه

فرشاد
اسفند ۹, ۱۳۹۸ ۰:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  ...

فکر نمی کنم چون بر طبق دفترچه باید آزمون کتبی باشه

دکتری ۹۹
اسفند ۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  فرشاد

دقیقا
دیگه تو چنین شرایطی آدم فقط میخواد سالم باشه سلامتی دیگران براش مهمه، نه مدرک. با توجه به اینکه میگن ابولا ۸ ماه مردم رو درگیر کرده بود کرونا هم دست کمی از اون نداره به همین دلیل سوال ایجاد میشه که تا ۲۸ فروردین اوضاع واقعا عادیِ عادی میشه ان شاالله؟؟

سقف شیشه ای
اسفند ۸, ۱۳۹۸ ۲:۳۲ ق٫ظ

دلیل این اعمال سلیقه به خاطر عدم نظارت بر روند مصاحبه هاست دست اساتید انقد بازه که به مقاله و کارای پژوهشی دلبخواهی نمره میدن..
متاسفانه بعضی اساتید به دانشجوی مورد نظرشون توی مصاحبه اوکی رو میدن
ملاک هم اینه که توانایی اینکه از پس کارایی که خودشون میخوانو داشته باشی
خیلیا رو میشناسم با مدرک لیسانس عملکردش کاملا پخته و علمیتر هست
برتری دانشجوی دکترام البته نه همه خلاصه میشه تو ویرایش مقاله و قدرت تایپش…
کاش عدالت بود کاش اساتید میدونستن چقد داوطلب وقت و هزینه میکنه که پیشرفت کنه…
ولی با این معیارای نا مشخص زحمات چند سالش به باد میره…

حسن
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۹ ۱:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  سقف شیشه ای

سلام
هیچ وقت یادم نمیره که نمره نهایی یک درس ارشدمون منوط به مصاحبه!!!! با استاد شده بود و یکی از دانشجویان که اتفاقا از نظر درسی چندان بالا نبود موفق شد با انجام آن مصاحبه نمره ۲۰ بگیره و به ما که عین فعالیت های خواسته شده استاد را انجام داده بودم حتی نمره قبولی نگرفتیم. چرا؟ بحث جنسیت و … !!!!
مدتهاست این قصه در انواع دانشگاهها وجود داشته و دارد.
امیدوارم مسئولین و انسانهای باشرفی پیدا بشن که برای همیشه این دست مسائل را بخصوص در بحث مصاحبه دکترا حل کنن.

فرشاد
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۸ ب٫ظ

درسته که در پذیرش دکترا سوابق پژوهش و زبان مهمه، اما بهترین راه بررسی سوابق توسط سازمان سنجشه. مثلا معدل، نوع دانشگاه، مقالات بر حسب نوع اون، مدرک زبان بر حسب نمره، هر کدوم دارای ضریب و جدول مشخص هستند که به راحتی توسط نوشتن برنامه کامپیوتری قابل محاسبه است. اینا روی هم میشه ۲۰ نمره. می مونه ۳۰ نمره که تعیین کننده و کاملا سلیقه ایه. الان همه جا تبلیغ میکنند “قضاوت ممنوع”. اما در جلسات مصاحبه به راحتی طی ۵ دقیقه فرد تحت قضاوت قرار میگیره. تازه خیلی جاها هم دیده شده به مقالات و مدرک زبان نمره ندادند. بنده های خدا گیرم مقاله یک نفر بیفایده و سطح پایین باشه، مدرک زبان که سطح پایین نمیشه!!! نمره و نوع آزمونش که کاملا مشخصه!!!

کنکور دکتری ۹۹ (مهم مهم)
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۹:۲۸ ب٫ظ

دوستان واقعا تا فروردین ماه سال ۹۹ وضعیت این ویروس کرونا بهتر میشه؟ اگر خدای نکرده شیوعش مهار نشه همچنان خطر وجود داره و سازمان سنجش باید یه تصمیم جدی بگیره برای داوطلبان و زمان برگزاری آزمون

نگار
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۶:۵۱ ب٫ظ

سلام……بالاخره چی شد،حدنصاب برا امسال حذف شد یانه؟

سلماز
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۹:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  نگار

خیر

عباسی
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۶:۴۷ ب٫ظ

در دانشگاه شاهد با اینکه رتبه خیلی خوبی داشتم مدیر گروه به ظاهر نگاه می کرد و قبل از اینکه از رتبه مقاله دانشگاه شما خبر داشته باشد تا ۴۰ یک نمره ای می داد به دوستم ۳۸ داد با اینکه هیچ چیزی از او نمی دانست و به من چون مطابق با سلیقه آقا نبودم ۳۰ گرفتم.
هر دوی ما چادری بودیم
در حالیکه من از دانشگاه سطح بالاتر با معدل ۱۹ بودم
و اون خانم نه

کدوم انتخاب درستی وجود داره؟ بیشتر به جلسه خواستگاری می مونه

دانشگاه ۸۰ هزار تومان بابت چند دقبقه مصاحبه نه چندان علمی می گیرند اما در اثر خستگی حتی حوصله ندارند اداب معاشرت اولیه را رعایت کنند
ان هم در علوم تربیتی!

سلماز
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۹:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  عباسی

عزیزم اینجوری که میگین نیست.
من پارسال چند جا برای مصاحبه رفتم، کاملا غریبه و اصلا اساتید منو نمیشناختن، خدا شاهده رتبه اول مصاحبه ها شدم. نه چادری ام و نه….

کافیه اساتید رتبه، رزومه و میزان ادب و شور و اشتیاق دانشجو را ببینن قطعا نه نمیگن. چرا نپذیرن؟؟!!!

جمال
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۹:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  سلماز

زنده باد
صرفا رتبه خوب ملاک نیست
باید رزومه قوی داشته باشی ،آداب معاشرت بلدباشی ، بتونی خوب حرف بزنی و سوالاتو درست جواب بدی
شاهکارنیست رتبه تک رقمی که دوست من
حتماشماملاک نظراستاتیدنبودی انشاالله امسال موفق خواهی شد بهجای اتلاف وقت باید کتاب علمی چاپ کنی مقاله داشته باشی ثبت اختراع ،سرتیفیکیت یا شغل مرتبط با رشته انتخابیتون
اساتید چندسالی هست فوکوس کردن روی شغل مرتبط دانشجو
دانشجوی بیکاربه دردشون نمیخوره رک بگم خدمتتون اونانیاز دارن کسی رو که بتونن تحقیقاتشونوباشمابه تولید تبدیل کنن

فرشاد
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  سلماز

شما شانس آوردین اما بیشتر جاها پارتی بازیه. تازه نصف جاها که از اول کلا قصد دانشجو برداشتن ندارند انگار اعلام ظرفیت می کنند که فقط دور هم باشند

م
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۵:۴۲ ب٫ظ

با سلام
لطفا مصاحبه رو به صورت متمرکز برگزار کنید. وبرای همه مصاحبه شوندگان یک ملاک مشخص در نظر گرفته شود . تاثیر نمره آزمون هم صرفا برای پذیرش در مصاحبه نباشد، یک آزمونی در رابطه با چگونگی نگارش مقاله ویا تحقیق و پژوهش گرفته شود.

سجاد
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۵:۳۳ ب٫ظ

با سلام.
نمیشه گفت همه جا ولی اینکه در بحث مصاحبه کج سلیقگی وجود داره و بیشتر دانشجوهای دانشگاه خودشون رو برمیدارن که شکی نیست.
حالا هی بیان بگن که اینطور نیست.
به نظر من فشار و استرسی که در ده بیست دقیقه جلسه مصاحبه به آدم وارد میشه خیلی و خیلی بیشتر از خود کنکوره.

واقعا با ده دقیقه سوال پیچ کردن یه دانشجو بدبخت میشه می فهمید که اون سواد داره یا نه.

مصاحبه بیشتر از هر چیزی برای کسایی سخت تر میشه که ارشد رو یه دانشگاه بودن و حالا دکترا رو میخوان یا مجبورن دانشگاه دیگه باشن( به دلایلی مثله اینکه رشته در مقطع دکترا در دانشگاه قبلی وجود نداره).

مسعود
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۵:۲۸ ب٫ظ

ازمون باید فقط کتبی باشه من خیلیارو میشناسم بعد کتبی با ارتباطات و مبلغی شفاهیو رد میکنن و راحت قبول هرچند الا اصلا ارزش دیگه نداره درس مهم پول و کاره وگرنه دکتری باش بیکار ….

.....
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۸:۵۶ ق٫ظ

وقتی سنجش پول ثبت نام دکترا سال بعد از الان اعلام میکند چرا در مورد اعمال سلیقه اساتید در مصاحبه ها و تراز که حق کشی هست کاری نمیکند همش حرف حرف !!

.....
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۸:۵۳ ق٫ظ

اساتید راهنما کوچکترین زحمتی در هدایت دانشجو در رساله ندارند

.....
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۸:۵۱ ق٫ظ

تورخدا دست اساتید در اعمال نفوذقطع کنید با چه سختی رتبه خوب میاریم بعد اساتید به راحتی اعمال نفوذ میکن شایسته سالاری نیست

نقی
اسفند ۶, ۱۳۹۸ ۲:۱۱ ب٫ظ

استاد باید دانشجو تربیت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تو مقطع دکتری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه می شه؟؟؟؟؟مگه داریم؟؟؟؟؟ فشارم افتاد بخدا………………….از خنده و بعدش گریه.

ام
اسفند ۶, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۱ ق٫ظ

اگه ۹۷ این رد شده چرا تو همین کنکور من رو همینجور رد کردن! حد نصاب ندادن و حذف شدم از رقابت

ملیکا
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  ام

بخاطر عدم رعایت قانون

زهرا
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۷:۰۵ ب٫ظ

جناب استاد، این اساتید چه انرژی برای دانشجویان میگذارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این اساتید به اصطلاح راهنما هیچ وقت و هزینه ای صرف دانشجو نمیکنند تمام کار بر عهده دانشجو گذاشته می شود متاسفانه. اساتید فقط انرژی ه میگذارند اینه که اسمشون به عنوان اسم اول تو مقالات بیاد.

مسعود
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۵:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

ههه بنده خودم هفت خانو رد کردم واس مقاله استاد پاسم میداد به بخش فناوری دانشگاه اونا پاسم به مدیریت پژوهش اوناهم یه خانم بود اصلا حال نداشت نگاه کنه میگفت برو سراغ استاد اخرسرم دادم بیرون یه پولی واسم یه جایی زدن مقاله رو ثبت …. وضعیتا خرابه الانم بیکارم حیف مدرک و پولی که رفت و عمری که دیگه برنمیگرده

داوطلب دکترا
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۳:۲۶ ب٫ظ

جناب استاد، مگر ظرفیت یک دانشگاه، به تناسب ظرفیت خالی استاد اعلام نمیشود؟!؟!؟!
خب اگر ده نفر به مصاحبه دعوت شوند, طبق مجموع نمره ازمون و مصاحبه ، سنجش دو نفر اول را قبول اعلام خواهد کرد.
یا اصلا اساتید خودشان، در مصاحبه، دو نفر را بالای حد نصاب بگذارند و بپذیرند.
چه تفاوتی در داشتن راهنما یا نداشتن راهنما بعد از قبولی دارد؟!؟ مگر استاد نیاید دانشجو پرورش دهد؟! دانشجویان مستعد، محق به قبولی‌اند و وظیفه‌ی استاد در قبال پولی که دریافت میکند، تربیت دانشجو است!
مگر اینکه اساتید دانشجو را رها کنند! یا اینکه بالاتر از ظرفیت که باز هم غیر منطقی است دانشجو گرفته شود. البته اینکه اساتید اصلا وقت برای دانشجویان میگذارند هم موضوعی قابل بحث است!
اساتید بزرگواری هم هستند که عدالت محورند. ولی واقعا اینکه مسیله سلیقه و ضایع شدن حق داوطلبان کتمان شود، از هر جانبی، شرافتمندانه نیست!

ساسان
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۱:۰۶ ب٫ظ

بله. مسلما آقایون راست میگن اما کارشون خلاف قانونه. بخاطر اینکه هیآت عمومی دیوان عدالت اداری رای داده و گفته مغایر قانونه.
البته بازم فایده نداره . اساتید ی بامبول جدید درنیارن. پارسال با رتبه ۶ و دو مقاله علمی پژوهشی و رزومه عالی مردود شدم. مردود. و من الله توفیق

بهار نارنج شیراز
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۰ ب٫ظ

فقط آزمون‌ کتبی باشه، مصاحبه استاندارد خوبی برای پذیرش نیست بخصوص که حدنصاب هم داشته باشه، با دوتا سوال پس و پیش نمی‌توان میزان علمی یک فرد را مطلقا مورد سنجش قرارداد، آزمون کتبی برای ورود کافی است دانشجویی که وارد مقطع دکتری شود موظف هست خودش را آپدیت کنه، با مصاحبه نمیشه توانمندی یک فرد را مطلقا سنجید بهتره برش دارین تا بقیه موانع مرتفع شود

مجید
اسفند ۶, ۱۳۹۸ ۳:۰۲ ب٫ظ

سلام
کاملا بانظر شما موافقم بهترین و کاملترین شیوه پذیرش دانشجوی دکترا فقط و فقط کنکور سازمان سنجش است اینطوری هزینه های داوطلبین هم در این اوضاع بد اقتصادی و گرانی خیلی کمتر میشه آزمون کتبی فقط باید باشه مگه میشه دانشجویی که در کنکور رتبه اش بهتر بشه بعدا تو سال تحصیلی و تحقیق و…. کم بیاره بخاطر خدا این مصاحبه کنکور دکترا را بردارید فقط ازمون کتبی باشد و بس

فهیمه روشن
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۵:۴۴ ب٫ظ

افرین خدا امواتت رو بیامرزه چیه این تز مسخره راه انداختن مصاحبه مصاحبه جون و وقت جوونای مردم رو میگیرن بابا بزارید مثل مدرسهدرس بخونن مردم مگه با صحبت شفاهی و ۴تا سوال مسخره میشه گفت طرف بلده شاید طرف استرسی نتونه ج بده ولی خوش استعداد باشه باید طرف بره بمیره؟

ناشناس
اسفند ۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  فهیمه روشن

سلام
من از سال ۹۲ تا الان دارم دکتری شرکت میکنم هردفعه رتبه خوب میارم کل وقتمو صرف درس خوندن واسه دکتری کردم هروقت که به مرحله مصا حبه رسیدم بعضی دانشگاهها از قبل دانشجوی خودشونو انتخاب کرده بودن در واقع ما الکی مصاحبه میدادیم الکی عمر خودمونو تلف کردیم اخه این انصافه ؟؟؟منم هم با آزمون از طرف سازمان سنجش موافقم

علی
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

متآسفانه این روند و اعمال سلیقه بعد از گزینش دانشجو و در مرحله استخدام و جذب هیأت علمی هم وجود داره

ابوالفضل
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۵ ق٫ظ

عمل (مصاحبه) و علم(ازمون) کنار هم خوبه،هرچند در مصاحبه هم دنبال علمند دوستان.
فقط سلیقه ملاک نیست و تراز بندی دانشگاه هم درد سری شده برامون

حمید کرج تو کف دکتری
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۹:۲۶ ق٫ظ

به نظر من بهترین راه و عاقلانه ترین ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد مصاحبه
که ۲۰ درصد مصاحبه ۱۰ درصد مصاحبه شفاهی و ۱۰ در صد رزومه

هیچ ایرادی هم نیست

عدالت

الی
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۵:۵۰ ق٫ظ

آیا امیدی هست که امسال وضع فرق کنه؟

محمد
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۱:۲۹ ق٫ظ

باید ۱۰۰ درصد بشه کنکور ، یعنی چه مصاحبه …

فرشاد
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۱:۱۷ ق٫ظ

چقدر هم که اساتید وقت و انرژی می گذارند

اکبر
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۹:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  فرشاد

خخخخخخخخخ
آره خیلی وقت می زارند در حد اینکه ببینند مقاله ات چاپ شده یا نه

ساسان
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۱:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  فرشاد

تو یکی از معتبرترین دانشگاه های تهران از من سه تا سوال پرسیدن. متاهلی؟ کار داری؟ بچه داری؟

فرشاد
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  ساسان

البتهاز من یه سوال دیگه هم پرسیدند خوابگاه می مونی یا خونه میگیری؟
فکر کنم شما تهرانی بودی نپرسیدند.
استاد یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه تهران بهش گفته : ما از طرز نشستن و سلام علیک فرد و راه رفتنش می فهمیم به درد دکترا میخوره یا نه؟
انگار سالن مُده

سامان
اسفند ۵, ۱۳۹۸ ۳:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  ساسان

همه جوابهاتم مثبت بود. بنازم

الی
اسفند ۷, ۱۳۹۸ ۹:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  سامان

دوستان امیدی هست وضع فرق کنه امسال؟