پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

لزوم اصلاح آیین نامه فارغ‌التحصیلی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آیین نامه فارغ‌التحصیلی دکتری باید اصلاح شود، گفت: با توجه به آسیب‌هایی که در حوزه اقتصادی دیده‌ایم نباید دانشجو را وادار کنیم تا مقاله بنویسد بلکه دانشجو باید مشکلی از کشور را برای دفاع از رساله حل کند.

آیین نامه فارغ‌التحصیلی دکتری باید اصلاح شود/ ارایه مقاله بعد از دفاع از رساله

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: بحث مقالات یکی از مشکلات جدی دانشجویان دوره دکتری است به طوری که برخی از دانشگاه‌ها اصرار دارند که مقاله باید ISI باشد. متاسفانه بسیاری از مجلات در امریکا و اروپا مقالات ایرانیان را نمی‌پذیرند و به راحتی رد می‌کنند.

وی افزود: در جلسه‌ای به وزیر علوم و معاون آموزشی پیشنهادی دادم تا اگر دانشجویان دوره دکتری به استناد رساله‌‌ای که آماده کرده‌اند همراه یک گروه داوری حرفه‌ای که می‌توانند همان گروهی باشند که می‌خواهند در جلسه دفاع حاضر شوند و دانشجو مقاله خود را ارائه کند و اگر گروه داوری تشخیص دادند که قابلیت رساله دکتری را دارد به عنوان رساله دکتری پذیرفته شود تا کار دانشجو تمام و ارتباطش با دانشگاه قطع شود؛ اما مدرک را زمانی دانشگاه به دانشجو ارائه دهد که بتواند پذیرش مقاله را از یک مجله معتبر دریافت کند.

چه دلیلی دارد که از دانشجوی دوره دکتری مقاله بخواهیم

زاهدی خاطرنشان کرد: ما دانشجویانی داریم که حدود سه سال است که درگیر چاپ مقاله‌شان هستند و هنوز موفق به چاپ نشده‌اند. دانشجو نباید سنوات بخورد و روز آخر هم بگویند اخراج؛ قطعا دانشجو برای روند چاپ مقاله مقصر نیست. چه دلیلی دارد که از دانشجوی دوره دکتری حتما مقاله بخواهیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: با توجه به روند کشور اگر دانشجویان دوره دکتری بتوانند روی موضوع اقتصاد دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها کار عملیاتی و کاربردی انجام دهند و مشکلی از کشور و سازمان‌ها حل کنند که قابلیت خوبی داشته باشد را می‌توان به عنوان به مقاله در نظر گرفت. در این شرایط کشور و آسیب‌هایی که در حوزه اقتصادی دیده‌ایم نباید وقت بگذاریم که دانشجو را وادار کنیم تا مقاله بنویسد بلکه دانشجو باید مشکلی از کشور حل کند و اگر مشکلی را حل کرد اجازه دفاع بدهیم. از وزارت علوم انتظار داریم روی این مساله کار کند و آیین‌نامه فارغ‌التحصیلی دانشجوی دکتری را اصلاح کند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

38 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزاد
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۵:۲۵ ب٫ظ

احسنت
واقعا اگر مقاله رو بندازن بعد از دفاع خیلی خوب میشه، خیلی سخته مقاله خوب چاپ کردن، زمان می خواد، باید سر فرصت انجام بشه، هول هولکی نمیشه

ایمان
تیر ۲۸, ۱۳۹۹ ۱:۰۲ ق٫ظ

واقعا.احساسی که خیلیا دارند این بود که دکتری وقت تلف کردن است.اگر این همه وقت روی کاری می گذاشتند ۴ ساله استاد ماهری در فنی می شدند.نه دکتری بیکار
اگر دانشگاه آزاد باشند که بدتر کلی سرمایه را تلف کردند علاوه بر وقت
اتلاف انرژی برای چاپ یک مقاله بدون کاربرد

دانشجو
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۹:۵۶ ب٫ظ

چه دلیلی دارد که از دانشجوی دوره دکتری مقاله بخواهیم…
والا

حمید توحیدلو
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۸:۳۵ ب٫ظ

موافقم چون ارائه مقاله یکی از دلایل علمی برای تشخیص صلاحیت دانشجو و در نتیجه اجازه دفاع از رساله دکتری است و میتوانیم راههای جایگزین دیگری هم برای این امر پیش بینی کنیم علی الخصوص اخذ پذیرش از مجلات علمی برای چاپ امری است دشوار بنابراین با توجه به تحولات سالهای اخیر میتوانیم بجای مقاله چند شیوه در نظر بگیریم مثل ارائه پروژه و افزایش نسخ مجلات داخلی و کوتاه کردن زمان داوری تا دانشجویان بلاوجه پشت دیوار دکتری نمانند هرچند لازم است مراقب افت تحصیلی هم باشیم

زهرا
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۷:۵۰ ب٫ظ

به نطرم بهتره که چاپ مقاله بعد از دفاع باشه..انشالله یه فکری برای آزمون eptبشه .من که دانشجو آزاد هستم هم باید شهزیه بدم هم زبان بخونم دیگه وقت ندارم رو پایان نامه کار کنیم.من چند بار ept نمره ۴۹۰و۴۵۰,شدم ولی نمره پانصد نشدم چون واقعا تو جلسه آزمون وقتش کم هست استرس داریم .از اون طرف هم باید وام بگیرم پول شهریه بدیم .من الان دو ترم فقط,ازمون زبان میخونم .واقعا انصاف نیست.بعدش هم تضمینی وجود نداره استخدام بشیم .الان هم بیکاریم

دانشجوی دکتری
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۷:۳۲ ب٫ظ

اگر تصویب بشه عالیه. خواهشا پیگیری کنید.
من دو ساله که پیش دفاع کردم و سه تا مقاله isc و علمی پژوهشی دارم اما مقاله isi ما رفته بلک لیست و… و فعلا اجازه دفاع ندارم.
باید یه کاری بکنند.
مجلات جدید هم به این سرعت اکسپت نمیدن

مریم
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۶:۱۴ ب٫ظ

بهتر هست به جای آسان تر کردن شرایط “علمی” فارغ التحصیلی به تقویت و بهبود مهارت ها و بار علمی خودمان بپردازیم
ما فقط به نام دکتر نیاز نداریم نیاز ما برای پیشرفت ایران عزیزمان به افرادی با علم و سواد واقعی می باشد
امیدوارم این فیلترها باقی بماند

مریم
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۶:۰۴ ب٫ظ

ضمن اینکه کسی که نمی تواند در یک آزمون زبان نمره قبولی را کسب کند قطعا نمیتواند سرچ و ترجمه مقاله انجام دهد و نمیتواند یک مقاله در سطح isiبنویسد
کسی که در راه دکتری قدم میگذارد اگر تلاش کند و موضوع کاربردی و راه حلی برای مشکل را انتخاب کند قطعا موفق به چاپ مقاله میشود
نابرده رنج گنج میسر نمی شود
نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود
نابرده رنج گنج میسر نمی شود…………….

مریم
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۵:۴۹ ب٫ظ

با سلام و احترام
همین سخت گیری ها در دوران دکتری باعث تفاوت این مقطع تحصیلی با مقاطع دیگر شده .امیدوارم این فیلترها باشد تا افراد باپشتکار و با سواد بتوانند این دوره را با موفقیت بگذرانند و ارزش مدرک دکتری مثل مقاطع دیگر پایین نیاید

آیدا
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۵:۴۱ ب٫ظ

اگه بشه که عالیه خدا خیرتون بده واقعا بیچارمون کردن

محترم جانی قربان
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۵:۳۵ ب٫ظ

سلام
کاش در مورد دانشجویان دکتری فارغ‌التحصیل که در امتحان زبان هنوز موفق نشده اند هم اصلاحیه می‌دادند.
الان بیش از یکساله که درگیر گرفتن نمره حداقل ۵۰ زبانم. مقاله پذیرش شده هم دارم ولی نمره بیشتر از ۴۵ ندارم

کاوه
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۸:۲۲ ب٫ظ

با سلام
اگر امکان داشته باشد که رساله دکتری با حضور چندین داور خارجی بررسی گردد و حتی با سخت گیری مجددا” نیاز به اصلاح هم داشته باشد خیلی از این پیش شرط اکسپت مقاله بهتر هست . هم زمان رو داریم از دست می دهیم و هم انگیزه رو متاسفانه

ویکتاریون
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۳:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  کاوه

حداکثر می تونن مثل ارشد خیلی از رشته ها ۶ ماه بعد دفاع مهلت بدن یا فارغ التحصیلی رو منوط بکنن به مقاله. ولی اینکه تز دکتری اصلا مقاله نداشته باشه منطقی نیست. به هر حال دانشجو ادعا داره که یه کار جدید انجام داده و این کار جدید اگه نخواد خروجی داشته باشه و نتیجه ش رو جامعه ی علمی ببینه و مورد ارزیابی پیوسته و استفاده قرار بده پس چه ارزشی داره؟

رضا
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۹ ۸:۵۹ ق٫ظ

سلام.
من دانشجوی دوره روزانه دکتری کشاورزی هستم.مساله ای که وجود داره اینه که بدلیل تحریم مقالات دانشجویای ایرانی در هیچ کدام از ژورنالهای بین المللی چاپ نمیکنند .از اون طرف دانشگاه میگه این مشکل دانشجو هست و تا زمانی که مقاله نیارید اجازه دفاع نمیدیم . خوب دانشجو سال اول ودوم گیر دروس تئوری و امتحان جامع و دفاع پروپوزال است از سال سوم میره توی اجرای پایان نامه (رشته ما کار مزرعه ای داره و نفسگیر).تازه سال چهارم و آخر مقاله میفرسته و چاپ نمیشه و توی ۵سال قانونی نمیتونه دفاع کنه و اخراج.
این شده مشکل امروز دانشجویان دکتری از اون طرف بدلیل تحریم مواد اولیه کار درآزمایشگاهها وجود ندارد و مشکلات دیگه.
ان شاء الله قبول می شید و اینا رو تجربه میکنید اون موقع نظرتون همسو با دکتر زاهدی خواهد شد.

....
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

جدی اگه طول تحصیل‌ از ۵ سال بیشتر بشه اخراجِ؟

ویکتاریون
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  ....

سال پنجم سنوات قانونیه. برای بعد از اون شهریه می گیرن و خب سنوات رو باید با چانه زنی و نامه نگاری خودت و استاد بگیری. دفاع خیلی ها می افته سال ششم و من دانشجوی سال هفتم هم چندتایی می شناسم که منتظر چاپ مقاله بودن. ولی آیین نامه رو از سال ۹۶ سختگیرانه کردن و ورودی های ۹۵ به بعد هنوز به اون مرحله نرسیدن که ببینیم چی سرشون میاد. به هر حال سنوات خوردن تجربه ی بدیه.

....
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۹ ۱:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

ممنون از پاسختون ویکتاریون
چقدر اطلاعات دارید راجع به دکتری شما داوطلبید یا دانشجوی دکتری؟

ویکتاریون
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۱:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  ....

دانشجو ترم ۴. در این مورد اطلاع بیشتری ندارم.

رضا
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ ۹:۰۶ ق٫ظ

با یک انشاء می خوان مدرک دکتری بدن . هر دم از این باغ بری می رسد .

هوشیار
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۴:۴۱ ب٫ظ

با سلام…..چاپ مقاله isi معمولی یک حداقلی برای اخذ مدرک دکترای تخصصی! می باشد که قطعا نیاز است…برای مشکلات کشور بهتر است تز فرعی برای دانشجویان دکترا با تخصیص بودجه درنظر گرفته شود و یا دوره پست دکترا برای دانشگاههای خاص با تاکید بر مشکلات کشور به این امر مهم اختصاص داده شود تا پژوهشگاهها و پژوهشکده ها فعالتر شوند و همچنین پژوهشکده ها و پژوهشگاه های جدید احداث گردد تا افراد علمی مشغول کار شوند نه اینکه از یک طرف از دانشجویان آن هم در سطح دکترا بیگاری بکشید و از طرفی محیط را برای افراد زیرکار درو فراهم کنید تا مدرک دکترای مفتکی بگیرند…..

هوشیار
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۵:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  هوشیار

ادامه: بهتر است ابتدا دانشجویان در یک بستر صحیح و اصولی اموزش داده و کار پژوهشی را هم به نحو اصولی و صحیح انجام دهند ….پس از فارغ التحصیلی برای انجام کار پژوهشی برای مشکلات کشور بکار گمارده شوند….علاوه بر همه اینها برخی اساتیدی که در دانشگاه هستند و اسمشان در مقالات هست بدون اینکه حتی خودشان کوچکترین زحمتی بکشند، بهتر است اصلاح رویه در این مورد صورت گیرد….حالت بدتر اینکه برخی از اساتید خصوصا در دانشگاههای پولی تا حالا یک مقاله که خودشان نویسنده اصلی باشند نداشته حتی در رساله دکترای خود یک مقاله isi ندارند!!!!!!!!!!!!!!!!!…اما دهها مقاله با زحمت دانشجو و اساتید دیگر دارند چون بخاطر اینکه استاد مشاور بودن اسمشان در مقاله مفتکی درج گردید با اینکار بدلیل سیستم غلط صاحب دهها مقاله در رزومه شده است!!!!!!!!!!!…..بهتر نیست این افراد را از تدریس اموزشی و استاد پژوهشی مقطع ارشد و دکترای تمامی دانشگاهها منع کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟….این یک رسوایی بزرگ اموزشی_پژوهشی در کشور است….

مریم
خرداد ۴, ۱۳۹۹ ۶:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  هوشیار

با نظرتون واقعا موافقم

مریم
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۷:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  هوشیار

مشکل اینه دو تا مقاله میخوان و هر دو هم ایمپکت دار q2 حداقل. بابا خب با یک دونه کوتاه بیایید.

هوشیار
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۸:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

خب اگر قرار باشه اینها رو حذف کنن همه میتونن دکتر بشن و بعدش فرق بین افراد توانمند و غیر توانمند که حداقلها را دارا باشند چیست؟…..کسی که دکترا میگیره قراره با علاقه کار پژوهشی در اینده انجام بده و مشکلات و چالشهای کشور و دنیا رو در زمینه مربوط به رشته خودش پژوهش کنه ….آیا چنین فردی از دادن دوتا مقاله باید بناله؟؟؟؟…..

مریم
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  هوشیار

حرفت درسته ولی ما دانشجوهایی هستیم که تمام وقت تحصیل نمی کنیم و مجبوریم واسه خرج زندگیمون حداقل در روز ۸ ساعت کار کنیم. درس خوندن واسه ثروتمندا که همش نیست با خیال راحت بخورن بخوابن و درس بخونن . عزیزم اینجا کشور اروپایی و رویایی نیست که دانشگاه کلی ماهانه پول بده و دانشجو فقط دغدغه اش درس خوندن باشه.

هوشیار
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

خب اگر اون کاری که شما انتظار دارید انجام شود همه میتونن دکترا بگیرن و عملا سیاست به سمت تامین مالی دانشجویان دکترا نخواهد رفت….ثانیا دانشجو نیاز نیست تمام وقت فعالیت نماید چون با شغل پاره وقت میتواند تامین مالی شود…..ثالثا طبق اصل سی ام قانون اساسی تحصیل باید رایگان و جذب هم به اندازه نیاز کشور باشد متاسفانه این قانون رعایت نمیشود و در صورتیکه دکترا خوندن مفتکی شود دیگر امیدی برای مطالبه این قانون حداقل برای سطح دکترای تخصصی وجود نخواهد داشت….و اینکه تامین مالی دانشجویان دکترا حق قانونی و منطقی دانشجویان است (البته با کاهش شدید جذب دانشجویان پولی)…. با این اوصاف بهتر نیست این امر مهم مطالبه شود؟؟؟؟…..آیا باید کیفیت سیستم را افزایش دهیم یا آنرا با این کارها تخریب کنیم؟؟؟؟

نیما
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  هوشیار

دقیقا موافقم. راه حلش دوره های پست دکتراست. نه اینکه بزنن دکتری رو راحت، بی ارزش و کیلویی کنن.

محمد
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۳۰ ب٫ظ

http://fna.ir/ex5pmf
فارس من| ناجا به تمدید معافیت سربازی دانشجویان هنوز جواب نداده است
خبر ساعت ۱۱:۴۱ امروز ۲۲ اردیبهشت
بچه ها لطفا مطالبه کنید. حمایت کنید

محمد
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۷:۲۳ ق٫ظ

اگر این موضوع پیگیری شود که عالی هست… گرچه به نظر من بعیده!
وضع فعلی این طوریه که…
چند ترم سنوات میخوری که مقاله چاپ بشه، به دانشگاه جریمه مالی هم میدی، آخرش هم خطر اخراج داری..
بی مزد داریم واسه دانشگاه کار میکنیم و تهدید هم بالا سرمون هست

نیما
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۶:۳۶ ق٫ظ

اره راس میگه….دکتری رو هم کیلویی کنید بره….فعلا فقط دکتری اعتبار خودشو حفظ کرده، ولی با این برنامه ها مثل لیسانس و فوق لیسانس کیلویی و بی ارزشش کنید. اصلا تز و رساله رو هم حذف کنید. چه معنی داره، طرف چرا چند سال درگیر یه رساله بشه؟

حقوق
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۲۳ ق٫ظ

سلام علیکم

در کمال احترام بنده نیز قاطعانه از کمپین خوب و بسیار عالی ضرورت برگزاری آزمون تافل ept دکتری آزاد بعد از دفاع دکتری از رساله دفاع می کنم، ما هم مثل بقیه دوستان خیلی هزینه تمدید رساله که همون شهریه ثابت است بدهکاریم به صندوق رفاه دانشگاه، و امیدواریم مسولین دانشگاه آزاد این هزینه های چند ساله را از ما نگیرند و ببخشند و معاف کنند و به حسابامون برگردونن و اجازه دفاع دکتری باصدور مجوز دفاع طی بخشنامه ای برای ما که واقعا چند سال است که بازمانده شده ایم و بخاطر یکی دو نمره زبان ۴۸-۴۹ که به حد نصاب نرسیده قادر به دفاع نبوده ایم، اجازه دفاع را قبل از ept برایمان صادر کنند. باتشکر از فرمایشات خوب رئیس کمیسیون تحقیقات مجلس شورای اسلامی و ان شاء الله که این مساله ept تافل را هم بندازن بعد دفاع دکتری و این همه شهریه ثابت که به خاطر تمدید رساله پرداخت یا با صورت وام به صندوق رفاه دانشگاه بدهکار شده ایم به حسابمون برگردونن و بدهی های تمدید رساله را که به صندوق رفاه دانشجویی داریم که اجازه دفاع به خاطر ept رو نداشتیم مورد بخشودگی صدر صد قرار دهند. باتشکر از سایت پی اچ دی که بالحق دلسوزانه و خداپسندانه با صداقت پیگیر جدی و قانونی مشکلات دانشجویان دکتری است. باسپاس فراوان از سایت phd

هوشیار
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۴:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  حقوق

با سلام…. در دانشگاههای دنیا ازمون زبان قبل از ورود به دکترا گرفته میشود تا فرد مشکل زبان نداشته و حداقل ها را داشته باشد تا بتواند کار پزوهشی نماید…. ان وقت شما بعد از رساله دکترا، مدرک زبان (انهم مدرک ساده ept دانشگاه ازاد) را میخواهید بگیرید به چه دردی میخوره؟؟؟؟

نیما
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  هوشیار

واقعا….من موندم کسانی که در آزمون زبان نمی تونن نمره بیارن، چطور می تونن تحقیق در سطح دکتری انجام بدن؟ چطور می تونن مقالات روز و درجه یک که در ۹۹ درصد رشته ها به زبان انگلیسی هستن رو بخونن و بفهمن؟

معماری
اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹ ب٫ظ

احسنت به این تدبیر مسئول محترم. انشاالله که قطعی شود. و البته باایجاد شرایطی نمره مشروطی زبان را هم با گذراندن یک درس زبان در واحد مربوطه جایگزین نمره قبولی قرار دهند.

محمد امین محمدی
اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۰ ب٫ظ

سلام حتما این موضوع را پیگیری کنید و نمره زبان را هم موکول به بعد از دفاع از رساله کنید. با تشکر

سعید
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۰:۱۸ ق٫ظ

شما واقعا اگر در حدی زبان بلد نیستی که نمره ۵۰ از این آزمونها بگیری، چطوری اون همه رفرنس رو مطالعه میکنی برای نوشتن تز؟؟؟ میخواید کلا تز رو هم حذف کنن راحت بشید؟؟ ۴تا واحد بدن پاس کنید، سریع بهتون بگن دکتر

معماری
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  سعید

شما نگران نباش. فعلا نه مسئول هستی و نه جای شما را کسی تنگ میکنه. با سنگ انداختن جلوی پای مردم در این اوضاع و شرایط به جایی نمیرسید امثال شماها…

نیلی
اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹ ب٫ظ

این فقط یک راه است چقدر خوبه از خود دانشجویان دکتری هم نظر سنجی بشه میتوان جند راه گذاشت و دانشجو نسبت به ماهیت پایان نامه اش راهی را انتخاب کند . با تنوع زیاد رشته ها نمیتوان برای همه یک نسخه پیچید . بسیار از تغییر روند فعلی استقبال میکنیم امید وارم بتوانید از پس مافیای مقالات بر باید که حتی در دانشگاه ها ریشه دوانده است .