تکمیل ظرفیت دکتری ۹۸؛ اعتراض بی پاسخ داوطلبان

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری ۹۸ در شرایطی حذف شده است که برخی داوطلبان خواستار برگزاری آن هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برای شروع به تحصیل در مقطع دکتری از طریق کنکور علاوه بر قبولی در مرحله کتبی که هر ساله توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود باید در مرحله مصاحبه سنجش علمی نیز موفق به کسب حد نصاب لازم و پارامتر‌های مورد نیاز دانشگاه شوید؛ بنابراین باید گفت اگر در آزمون کتبی هم رتبه لازم را کسب کرده باشید؛ نباید آن را به منزله قبولی تصور کنید؛ بلکه باید در مرحله بعدی یعنی مصاحبه نیز موفق شوید تا بتوانید دانشجوی دکتری شوید.

اگر در هر دو مرحله موفق نشوید به مرحله سوم یعنی تکمیل ظرفیت راه پیدا می‌کنید و در این مرحله برای کرسی‌هایی که خالی مانده اند، شرکت می‌کنید.

اما مطابق آن چه که در دفترچه انتخاب رشته دکتری در سال ۹۸ درج شده است، بر اساس مصوبه هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سال ۹۸ مرحله تکمیل ظرفیت در آزمون دکتری برگزار نخواهد شد.

در دی ۹۷ نیز معاون آموزشی وزارت علوم از حذف تکمیل ظرفیت دکتری از سال ۹۸ خبر داده بود؛ بنابراین داوطلبانی که با اعلام نتایج نهایی دکتری موفق به پذیرش در این مقطع نشده‌اند، لازم است خود را برای شرکت در آزمون دکتری ۹۹ آماده کنند. این برگزار نشدن در حالی است که تکمیل ظرفیت دکتری وزارت بهداشت منتشر شد اما درباره علت حذف تکمیل ظرفیت آزمون دکتری هیچ توضیحی ارائه نشد و باعث اعتراض داوطلبان شد.

دلایلی متقن در لزوم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری

داوطلبان دکتری معترض به برگزار نشدن تکمیل ظرفیت دلایلی متقن بر ادعا‌های خود از جمله کرسی‌های خالی مانده، در نظر گرفتن حد نصاب نمره مصاحبه دکتری جهت قبولی، درصد بالای خطای مصاحبه دانشگاه ها، خالی ماندن ظرفیت دکتری دوره‌های شهریه پرداز دارند که در ادامه می‌خوانید:

اعمال شدن قانون شورای سنجش و پذیرش و در نظر گرفتن حد نصاب نمره مصاحبه دکتری جهت قبولی در آزمون، موجب خالی ماندن ظرفیت پذیرش در برخی دانشگاه‌ها شده است. متقاضیان تکمیل ظرفیت دکتری بر این باورند که با برگزاری این مرحله از آزمون دکتری، ظرفیت خالی می‌تواند با افرادی که از پذیرش در مرحله اصلی جا مانده‌اند، تکمیل شود.

در نظر گرفتن حدنصاب نمره مصاحبه دکتری جهت قبولی در آزمون نیز با دو انتقاد مواجهه است. ابتدا اینکه روش مصاحبه همیشه با اشتباهاتی همراه بوده و نمی‌توان داوطلبان برتر را با استفاده از این شیوه انتخاب کرد، نقد دومی که به مصاحبه دکتری وارد است اعمال نظر‌های سلیقه‌ای در پذیرش داوطلبان است که انتقادات زیادی نیز به آن وارد است. به واقع نمی‌توان با یک جلسه مصاحبه حداکثر ۲۰ دقیقه‌ای با چند سوال صلاحیت یک دانشجو و استعداد وی را مورد ارزیابی قرار داد.

انتقاد دیگر خالی ماندن ظرفیت پذیرش دکتری در دوره‌های شهریه پرداز دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی است. زیرا بسیاری از این داوطلبان بعد از قبولی به دلایلی از جمله هزینه بالای تحصیل وعدم اعمال محرومیت در آزمون دکتری در سال بعد اقدام به ثبت نام نمی‌کنند.

ممکن است برخی داوطلبان هم در دانشگاه‌های سراسری و هم دانشگاه آزاد پذیرش شوند و در نهایت یک رشته‌محل را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

پس در نهایت می‌توان گفت ظرفیت‌های خالی زیادی در دانشگاه‌ها با توجه به این عوامل باقی می‌مانند و پذیرش تکمیل ظرفیت دکتری باعث می‌شود فرصت دوباره‌ای برای دانشجویانی فراهم کند که در اثر اشتباهات مصاحبه کنندگان و قوانینی مثل لزوم کسب حد نصاب نمره از ورود به دانشگاه منع شده اند.

خواستار برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری ۹۸ هستیم

یکی از داوطلبان دکتری سال ۹۸ گفت: جمع کثیرى از داوطلبان دکترى ٩٨ به دلیل اعمال حد نصاب و پذیرش سلیقه اى استادان، با رتبه هاى خوب هم پذیرش نشدیم. این امر در حالی است که در تمام مقاطع حتى دکترى پزشکى تکمیل ظرفیت اعمال ولى در کمال تعجب فقط براى دکترى غیر پزشکى تکمیل ظرفیت برگزار نشد و تلاش دوستان، تجمع جمعى درب سازمان سنجش و اعتراضات مکرر به وزارت علوم و سازمان سنجش متأسفانه مثمرثمر واقع نشد.

او ادامه داد: با وجود شیوع ویروس کرونا برگزارى آزمون قطعا مخاطراتی بر سلامت و جان داوطلبان خواهد داشت. از طرفى تأخیر مکرر در برگزارى آزمون خود مزید بر علت در ایجاد استرس و عدم تمرکز بر مطالعه را ایجاد مى کند؛ آن هم در شرایطى که با وجود این بیمارى جانگیر استرس وافرى در زندگى روزمره بوجود آمده است. از مسئولان تقاضا داریم به دلیل تبعیض و ظلم بارز در تضییع حق داوطلبان در برگزارى تکمیل ظرفیت دکترى ٩٨ نسبت به برگزارى تکمیل ظرفیت دکترى ٩٨ مساعدت کنند.

تکمیل ظرفیت دکتری ۹۸ برای مقطع دکتری برگزار نمی‌شود

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور پیش‌تر گفته بود: اگر دانشگاه‌ها درخواست پذیرش دانشجو برای تکمیل ظرفیت را بدهند حتما اعلام می‌شود. تکمیل ظرفیت بر اساس درخواست دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. امسال تکمیل ظرفیت برای هم دوره‌ها به جز مقطع دکتری انجام می‌شود.

تکمیل ظرفیت دکتری از سال ۹۸ نداریم

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون اسبق آموزشی وزارت علوم از حذف تکمیل ظرفیت دکتری از امسال خبر داد و گفت: از سال آینده مرحله تکمیل ظرفیت حذف می‌شود. از امسال مرحله تکمیل ظرفیت دکتری نداریم و دانشگاه‌ها تنها در دو مرحله بهمن و مهر دانشجو پذیرش خواهند کرد.

اعتراضات داوطلبان کنکور دکتری ۹۸

داوطلبان زیادی که موفق به قبولی نشده و منتظر برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری بودند اعتراضات زیادی به برگزار نشدن آن دارند و کمپینی نیز تشکیل داده اند و تاکنون یک هزار نفر از آن حمایت کرده اند که به بیان برخی از این اعتراضات می‌پردازیم.

داوطلبی نوشت: من با رتبه خوب، به علت بیماربودن سر مصاحبه نتوانستم مصاحبه رو بی خوب انجام دهم. در حالیکه رزومه و رتبه خوبی داشتم لطفا تکمیل ظرفیت را برگزار کنید.

داوطلب دیگری نیز گفت: از مسئولان خواهشمندیم همانطور که تکمیل ظرفیت را برای تمام مقاطع برگزار کردند، برای مقطع دکتری دانشگاه آزاد و هم دکتری دولتی نیز اعلام کنند، چون خیلی از صندلی‌ها خالی مانده است و افراد زرنگ ودرس خوان با رتبه‌های خوب بخاطر گذاشتن حدنصاب از قبولی جاماندند.

اعتراضات داوطلبان بدون هیچ پاسخی همچنان ادامه دارد

به نظر می‌رسد متقاضیان تکمیل ظرفیت دکتری ۹۸ دلایل کافی برای برگزاری آن دارند؛ بنابراین لازم است خواسته آن‌ها توسط نهاد‌های ذی‌ربط مورد بررسی قرار گیرد. اگر چه بسیاری معتقدند که پرونده تکمیل ظرفیت دکتری ۹۸ خیلی وقت است بسته شده؛ با این وجود داوطلبان هنوز به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. بی‌اهمیتی به خواسته این داوطلبان علاوه بر ناامیدی از مسئولین امر، منجر به یک سال وقفه در تحصیل این داوطلبان و به نوعی هدررفت زمان آن‌ها خواهد شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

36 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کامران
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۴۵ ب٫ظ

دوستان سال تحصیلی ترم جدید از بهمن شروع میشود.
لطفا پیگیر تکمیل ظرفیت باشید.

...
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۹ ۷:۵۷ ب٫ظ
...
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۹ ۳:۱۶ ب٫ظ

درخواست را به صورت کتبى به همراه پرینت متن فارس من، باشگاه خبرنگاران جوان و phd test به سازمان سنجش و وزارت علوم ارسال فرمایید.
لطفا لینک ها را تا حد توان در فضاى مجازى منتشر کنید و

” مکررا تا رسیدن به نتیجه نهایى با سازمان سنجش در ارتباط باشید “

صادق
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۹ ۲:۳۱ ب٫ظ

به نتیجه میرسیم. من دلم روشن هست.

صادق
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۹ ۲:۴۰ ب٫ظ

فقط ای کاش همین سایت پی اچ دی تست که من واقعا انتقاد دارم در این باره که ای کاش همین برگزاری نظر سنجی که چند روز پیش قرار داد در سایتشون برای تعویق کنکور های ارشد و دکتری رو پارسال هم همین مدل نظر سنجی میذاشتید برای برگزاری تکمیل ظرفیت.

ولی چرا نذاشتید من نمیدونم.

آریان، دانشجو ترم چهارم دکتری علوم و تحقیقات تهران
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۹ ۶:۱۱ ق٫ظ

درخواست برای تکمیل ظرفیت دانشگاه های دولتی که بیشتر شبیه جوک هست. چون دانشگاه های دولتی همون زمانی هم که تکمیل ظرفیت داشتن، برای پذیرش دانشجو در تکمیل ظرفیت، مصاحبه مجدد برگزار میکردن.

خب اگر شما انقدر نگرانید که چطور این جمعیت در کنار هم جمع بشن و از برگزاری مصاحبه دکتری ۹۹ ابراز نگرانی می کنید، پس چطور برای مصاحبه تکمیل ظرفیت چنین احساسی ندارید؟ دانشگاه های دولتی بدون مصاحبه مجدد، دانشجوی جدید نمیگرفتن.

...
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲ ب٫ظ

آخرین جلسه پیرامون تکمیل ظرفیت دکترى ٩٨ در اسفند ماه بوده با این وصف برگزارى آن، آنهم با شرایط فعلى دور از ذهن نیست. عزیزان تهرانى خواهشا حضورى اقدام کنید هم از طریق سازمان سنجش و هم در صورتیکه آشنا دارید از طریق کمیسیون آموزشى مجلس، اینکه این زمان موضوع رسانه اى شد با همت جمعى انشاءالله بازتاب خوبى هم خواهد داشت.

نوبل
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹ ۸:۲۲ ب٫ظ

فعلن سازمان سنجش اعصاب نداره و قاط زده
وقتی واسش درخواست می فرستی حساب کاربری تان را می بندد!!!!!

آریان، دانشجو ترم چهارم دکتری علوم و تحقیقات تهران
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۹ ۶:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  نوبل

دیگه اونا رو هم کلافه کردید.

صادق
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹ ۷:۳۸ ب٫ظ

صادق
بچه ها درخواست های کتبی خودتونو از این راه که خود سازمان سنجش قرار داده ارسال کنید برای تکمیل ظرفیت:
http://www.sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=12&id=6484

فقط اینکه پیگیر باشید حتما.

انشاالله به نتیجه میرسیم.

صادق
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹ ۷:۳۴ ب٫ظ

دوستان پیگیر باشید. امیدوارم که جواب بده این پیگیری هامون.

آریان، دانشجو ترم چهارم دکتری علوم و تحقیقات تهران
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹ ۸:۰۱ ق٫ظ

تکمیل ظرفیت برای کدوم کنکور؟ اسفند ۹۷؟ یا خدا
الان ۱۲ اردیبهشته، تقریبا ۱۴ ماه از زمان کنکور گذشته

دیدم بعضی ها نوشتن فقط دکتری ۹۸ تکمیل ظرفیت نداشت. خیر، اشتباه می کنید. چون دکتری ۹۷ هم تکمیل ظرفیت نداشت. دو سال پیاپی هست که دکتری غیرپزشکی تکمیل ظرفیت نداره.

میگم حالا که میشه برای کنکور اسفند ۹۷ درخواست داد، تا به بچه ها بگم یک کمپین هم برای کنکور اسفند ۹۶ راه بندازن‌. چون اونها هم تکمیل ظرفیت نداشتن مثل شما :-)

...
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹ ۷:۲۶ ب٫ظ

فارس من چندان موضوع را پیگیرى نمى کند و دوستان تهرانى هم که متأسفانه علیرغم هماهنگ کردن حضورى نرفتند پس تعداد آرا اهمیت ندارد الآن اولویت ارسال درخواست مکتوب به سازمان سنجش و انتشار لینک ها هست.

رها
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹ ۳:۵۲ ب٫ظ

سلام رای تا ۵۰۰۰ خیلی مونده تا میتونید اطلاع رسانی کنید
بچه ها لطفا همکاری کنید
مخصوصا بچه های تهران
اینجوری زمان رو از دست میدیم

اکبری
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

بزرگواران پیگیر این صفحه و موضوع باشید به طور جدی.

مهیا
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۲ ق٫ظ

باسلام phd محترم بسیار امیدوار شدم با دیدن مقاله ای ک منتشر کردید. و از شما بابت مطرح کردن این موضوع تشکر میکنم. تو رو خدا کمکمون کنید تا حق ما رتبه های تک رقمی پارسال هم محقق بشه. تو رو خدا صدای ما رو به مسولین برسونید. بخدا من هم یکسال با تمام سختیها درس خوندم رتبه ام شد ۸ زبان. ولی قبول نشدم. درصورتیکه رتبه های ۴۰ و ۲۵ دانشگاهای خوارزمی و تهران قبول شدند. بخدا انصاف نیست من با رتبه ۸ خونه نشین شدم. تو رو خدا پیگیری کنید.

...
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  مهیا

درخواست را به صورت کتبى به همراه پرینت متن باشگاه خبرنگاران جوان و phd test به سازمان سنجش و وزارت علوم ارسال فرمایید.
لطفا لینک ها را تا حد توان در فضاى مجازى منتشر کنید.

اکبری
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۳:۵۶ ب٫ظ

دوستان در این لینک حمایت کنید و نامه الکترونیکی هم بدید به سازمان سنجش.
https://www.farsnews.ir/my/c/15256

...
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۳:۲۴ ب٫ظ

از ادمین محترم phd test بخاطر مطرح کردن مجدد موضوع کمال تشکر را داریم و تقاضامندیم تا برگزارى تکمیل ظرفیت دکترى ٩٨ همچنان حامى ما باشید.

...
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۱:۱۶ ب٫ظ

دوستان متقاضى تکمیل ظرفیت لطفا متنى که باشگاه خبرنگاران جوان و phd test پیرامون تکمیل ظرفیت منتشر کرده پرینت بگیرید ضمیمه درخواست برگزارى تکمیل ظرفیت خود کنید و به سازمان سنجش ارسال نمایید فقط خواهشا سریع درخواست ها را بفرستید. مضافا اینکه در تشکل دانشجویى، فعال مجازى یا گروه هاى مرتبط بگذارید تا انشاءالله بازتاب خوبى داشته و ما هم به خواسته بحق خود برسیم.

فرشته
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

کمپین حمایت از تکمیل ظرفیت
https://www.farsnews.ir/my/c/15256

نوبل
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۴:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  فرشته

حمایت کردم
تکمیل ظرفیت دکتری پارسال برای من خیلی مهم است چون با همه تلاشم باختم
سازمان سنجش هم پیام دادم یک شماره بخشنامه دادند که گفتند بر اساسش تکمیل ظرفیت نداریم!!!
پس چرا سالهای پیش داشتید؟!

...
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۴:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  نوبل

انشاءالله در شرف پیگیرى مجدد موضوع هستیم، درخواست را به صورت کتبى به همراه پرینت متن باشگاه خبرنگاران جوان و phd test به سازمان سنجش و وزارت علوم ارسال فرمایید.
لطفا لینک ها را تا حد توان در فضاى مجازى منتشر کنید.

اکبری
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰ ب٫ظ

سلام
دوستان الان در این وضعیت آشفته بازار که اکثر کاسبی ها هم آسیب جدی دیدند مخصوصا دانشگاه ها از دولتی گرفته تا آزاد به نظرم بهترین کار برای دانشگاه ها همین برگزاری های تکمیل ظرفیت هست که دوباره جریان پیدا کنه.

منم موافق برگزاری تکمیل ظرفیت هستم. حالا چه برای ۹۸ چه برای ۹۹.

ولی این مطمئن هستم که برای سال ۹۹ حتما برگزار میشه. چون اگر نشه دانشگاه ها دیگه نمیتونند از نظر مالی نجات پیدا کنند.

باید تا میتونن دانشجوها رو جذب کنند.

حتی شده از خروج ارز هم جلوگیری بشه. الان حداقل ما ۵۰ هزار دانشجو داریم در خارج کشور.

تکمیل ظرفیت خیلی گزینه خوبی بود حداقل برای انتخاب های آزادانه تر برای دانشجو از نظر اینکه تجربه کافی کسب کرده.

در کل تکمیل ظرفیت هر چه زودتر انجام بدید.

تینا
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶ ق٫ظ

اگر تکمیل ظرفیت باشه کی اعلام میکنن

احمد
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۱:۵۲ ق٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/22543
در لینک زیر وارد و اعلام حمایت و رای به تعویق کنکور دکتری ۹۹ بدهید

رزا
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۱:۲۵ ق٫ظ

رزا حسین زادگان
من نیز با تکمیل ظرفیت، موافقم. چرا که با وجود رتبه ی ۴ ( چهار ) در آزمون دکترای ۱۳۹۸ و نیز مصاحبه های عالیم و همچنین رزومه ی خوبم، متاسفانه مرا در مصاحبه، رد کردند و رتبه های بالاتر از مرا پذیرفتند.
من برای مصاحبه، به دو دانشگاه تربیت مدرس تهران و بوعلی سینای همدان رفته بودم.
آخرین سالی بود که دکترا شرکت کرده بودم. امسال دیگر، در آزمون دکترا ثبت نام نکردم. رشته ی من زیست شناسی فیزیولوژی گیاهی بوده.
امیدوارم به حق این ماه عزیز، وجدان کسانی که مرا رد کردند، بیدار بشه و با تکمیل ظرفیت، مرا بپذیرند.
امیدوارم مسئولی پیدا بشه و صدای دادخواهی منو بشنوه و حق از دست رفته ام رو بهم برگردونه چرا که با اجحافی که در حق من شده، مادرم بسیار افسرده شده و من نیز مریض شدم.

saman
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  رزا

منم با ۷ قبول نشدم…اونم دانشگاه های درجه دو و سه

مهیا
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۳:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  saman

منم با تبه ۸ آموزش زبان قبول نشدم. تنها تک رقمی ک ت آموزش قبول نشده. بخدا حقم ضایع شده. مسولین تورو خدا رسیدگی کنید. فقط حقمونو بهمون بدید

یک عصبانی
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۹:۴۲ ب٫ظ

الان چی شد، این همه رای همه بر باد رفت، واقعا بی عدالتیه کنکور وزارت بهداشت در تیرماه و ما اولین کسانی باشیم که قراره موش آزمایشی باشه

کامران
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۹:۲۷ ب٫ظ

واقعا در سال ۹۸ حق خیلی ها ضایع شد.

@@
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۸:۵۰ ب٫ظ

سلام.منطقی نیست.بعضی صندلی ها واقعا خالی موندن.حتما باید تکمیل ظرفیت باشه.

تعویق دکتری به اواسط تیرماه
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۶:۲۱ ب٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/22543
وقتی نشستید اینجا فقط کامنت میذارید و لینک رای گیری رو پخش نمیکنید تا همه داوطلبان آزمون متوجه بشن …
انتظار دارید کنکور خود بخودعقب بیوفته؟
حمایت کنید لطفا
https://www.farsnews.ir/my/c/22543