مدرسان شریف
پارسه
وکیلی
نوگام
استعداد تحصیلی طورانی
کاکایی
کاکایی
مدرسان شریف
آنالیز آکادمی
عالم زاده
مدرسان شریف
وکیلی
نوگام
آنالیز آکادمی
عالم زاده

لزوم انتخاب متقابل دانشجوی دکتری و استاد

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پذیرش دانشجوی مقطع دکتری باید به انتخاب دانشجو و استاد راهنما باشد تا با تشکیل یک تیم خوب، دانشگاه‌ها خروجی تحقیقاتی موثری داشته باشند.

دکتر مرتضی کلاهدوزان در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه در سال جاری ما حالت خاصی در پذیرش دانشجویان مقطع دکتری داشتیم، اظهار کرد: طبق قوانین وزارت علوم، دانشجوی دکتری ۴ تا ۵ سال و حتی بیشتر در دانشگاه حضور دارد و بیشتر این زمان که دانشجو در دانشگاه حضور دارد،‌ صرف حضور در کلاس نمی‌شود و ۹۰ درصد زمان دانشجو صرف برقراری ارتباط با یک استاد راهنما می‌شود. بنابراین لازم است که دانشجو و استاد هنگام پذیرش بتوانند دقیقا با هم به این نتیجه برسند که آیا می‌توانند در زمانی طولانی یا یکدیگر یک کار تحقیقاتی و موثر داشته باشند یا خیر.

وی ادامه داد: اینکه پذیرش دانشجوی دکتری مانند پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی باشد، اقدام درستی نیست. در دیگر کشورهای دنیا نیز،‌ عمدتا پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری با موافقت استاد راهنما اتفاق می‌افتد. به محض اینکه استاد راهنما حتی از کشوری دیگر، موافقت خود در همکاری با یک دانشجو را اعلام کند،‌ دانشگاه فقط قوانین خود را بررسی می‌کند و اگر پذیرش دانشجوی مذکور خارج از قوانین نباشد، دانشجو را پذیرش می‌کند.

دکتر کلاهدوزان با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو دکتری در چند سال گذشته گفت: تقریبا در ۱۰ سال گذشته،‌ دانشگاه‌ها به صورت غیرمتمرکز امتحان می‌گرفتند و بعد طی یک مصاحبه، دانشجو مورد پذیرش استاد قرار می‌گرفت. پس از آن سازمان سنجش امتحانی مشابه با ” GRE” برگزار کرد. پس از گذشته چند سال،‌ تنها مصاحبه به عهده دانشگاه قرار گرفت. هر روشی که باشد،‌ باید هم دانشجو و هم استاد به این نتیجه برسند که در کنار هم می‌توانند به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند،‌ تحقیقات خوبی انجام دهند و خروجی تحقیقاتی مناسبی تولید کنند و برای خود و جامعه مفید باشند.

وی اضافه کرد: ما باید خروجی را در نظر بگیریم. پس از گذشت مدت زمانی، استاد و دانشجو نباید کلافه شوند و بدانند که می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. اگر هم استاد و هم دانشجو همدیگر را برای همکاری انتخاب کنند، این روش هم عادلانه‌تر است و هم استاد راهنما سعی می‌کند دانشجویی با سوابق بهتر پذیرش کند و دانشجو هم در دانشگاه‌های مختلف مصاحبه می‌دهد و قدرت انتخاب دارد. به این ترتیب،‌ انتخاب هم در دست استاد و هم دانشجو قرار می‌گیرد تا بهترین تیم را با هم تشکیل دهند. چرا که مقطع دکتری یک کار تیمی است و تیم باید با هم یه یک نتیجه برسند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیبرکبیر گفت: در گذشته‌ای نه چندان دور،‌سازمان سنجش در بحث پذیرش ورود پیدا کرد و قرار شد که یک امتحان کلی بگیرد ولی کم‌کم امتحانات را تخصصی‌تر برگزار کرد. به نظر من به عنوان یک عضو هیات علمی، وضعیتی که قبلا وجود داشت،‌ عادلانه‌تر بود. چون دانشگاه‌ها یک سری امتحانات ورودی در نظر می‌گرفتند و نهایتا پذیرش در یک رقابت درست بود و رقابت‌ها صرفا سمت کلاس‌های کنکور نبود و دانشجو طبق درسی که در کارشناسی و کارشناسی ارشد خوانده بود، امتحان می‌داد و بعد مصاحبه می‌شد. این مصاحبه‌ها خیلی جدی‌تر بود و در جلسات طولانی مدت برگزار می‌شد. اینکه اختیار پذیرش بر عهده دانشگاه‌ها قرار بگیرد،‌ طبق روال و طبیعت این دوره است. یعنی طرح در اختیار دانشگاهها باشد و نهایتا استاد راهنما میان داوطلبان انتخاب کند و دانشجویان هم استاد خود را انتخاب کنند.

وی  اضافه کرد: وقتی امتحانات سیستماتیک می‌شود، یک سری شرکت‌ها وارد بحث پذیرش می‌شوند. این امتحانی که دانشگاه می‌گیرد، جزئی‌تر است و همه داوطلبان هم به تمامی دانشگاه‌ها درخواست نمی‌دهند. به این ترتیب، دانشگاه هم فضای خلوت‌تری برای پذیرش دارد. بنابراین بازگشت به روال عادی برای پذیرش دانشجو، منطقی‌تر است و باید این کار را به دست دانشگاه‌ها بسپاریم. البته سازمان سنجش و یا هر ارگان مرتبط با وزارت علوم هم باید نظارت‌های خاص خود را داشته باشند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: در رشته‌های فنی، می‌توان به یک رویه عمل کرد. همه اساتید تمایل به پذیرش دانشجویانی با کیفیت دارند که برای جامعه خود مفید باشند. باید یک سری اقدامات صورت گیرد تا افراد در جای خود قرار گیرند. دوره دکتری دوره خاصی است. ما در کشور خود نیازهای داریم و نمی‌توان از همه افراد انتظار داشت که در دوره دکتری تحصیل کنند. وزارت علوم و ارگان‌های ذیربط باید نیاز جامعه را شناسایی کنند تا بر اساس نیاز جامعه دانشجو پذیرش شود. اگر این اتفاق بیفتد، ظرفیت‌ها محدود می‌شود و افرادی که شایستگی بیشتری دارند، پذیرش می‌شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

35 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
متخصص دامپزشکی
اسفند ۵, ۱۳۹۹ ۵:۳۳ ب٫ظ

آقا خیلی خودتونو خسته نکنین به خدا تخصص اومدن(دکتری) خیلی تفاوتی نمیکنه اینقد به خودتون استرس وارد نکنین

دانشجو
اسفند ۵, ۱۳۹۹ ۵:۳۲ ب٫ظ

خطاب به استاد دانشگاه امیرکبیر:اختیار دانشگاه ها رو بیشتر کنند تا بیشتر از این حق داوطلبان رو تضییع کنند، میزان اختیارات دانشگاه ها باید به صفر برسد، سلیقه های شخصی و انحصارگرایی باید محدود و محو شود.
#نه_به_اختیارات_دانشگاه_ها
#نه_به_دخالت_دانشگاه_ها
#نه_به_انحصار_گرایی

برگزاری ازمون در تاریخ ١۵ اسفند
اسفند ۵, ۱۳۹۹ ۵:۳۱ ب٫ظ

خدا پشت و پناه همه مون

برگزاری ازمون در تاریخ ١۵ اسفند
اسفند ۵, ۱۳۹۹ ۵:۳۱ ب٫ظ

با ارزوی قبولی همه عزیزانی که زحمت کشیدن

برکزاری ازمون در تاریخ ١۵ اسفند
اسفند ۵, ۱۳۹۹ ۵:۲۹ ب٫ظ

توروخدا بهمون استرس وارد نکنین با کلمه موافق تعویق ازمون،توروخدااااااا

مهکامه
اسفند ۵, ۱۳۹۹ ۴:۲۶ ب٫ظ

دیکتاتوری علمی
دانشجو باید توسط سازمان سنجش پذیرش بشه بعدا وارد دانشگاه شد حق انتخاب استاد راهنما و تعویض اش رو داشته باشه
الان من با ی استاد.. دارم کار میکنم و نمیتونم تغییر اش بدم مجبورم اسم خودش و دوستانش روی کاری که هیچی ازش نمیدونه بزنم!

رضا
اسفند ۶, ۱۳۹۹ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهکامه

یعنی واقعا حرف منو زدی ، استاد راهنمای دوم تز من اصلا چیزی از تز نمیدونست

داوطلب
اسفند ۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۵ ب٫ظ

#تعویق آزمون دکتری ۱۴۰۰

لینا
اسفند ۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

منظورت از تیم خوب تیم پدر فرزندی ،فامیلی ،نورچشمیه دیگه ؟

نشانه
اسفند ۳, ۱۳۹۹ ۷:۰۵ ق٫ظ

خوب است عزیزان به این توجه کنند که چرا آزمون سراسری شد و سازمان سنجش وارد شد؟ چون دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های بدون مقطع دکترا عملا شانسی برای ورود به این دوره نداشتند. بصورت اتوماتیک ارشد دانشگاه تهران دکترا همان دانشگاه پذیرش میشد تقریبا بدون مصاحبه جدی و با نمرات بسیار پایین تر در همان آزمونهای صوری!!! فارغ التحصیل ارشد یک دانشگاه شهرستان یا یک دانشگاه که مجری دوره دکترا نبود هیچ شانسی برای ورود به دوره دکترا نداشت. چند وقتی عدالت رعایت شد و بعد کم کم این شیوه رانت خواری به طرح سوال شیفت پیدا کرد! در بسیاری رشته ها سوالات آزمون برای دانشجویان برخی دانشگاههای خاص آشنا است چون طراحان سوال!! در کلاس همانها را درس داده اند. این روال بیمار است… و اصلاح ان کار اساسی و علمی میطلبد نه آزمون و خطا.

مرضیه
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۹:۵۹ ب٫ظ

در ایران جواب نمی دهد چون من سال اول سراسری شدن دکتری به ۵ دانشگاه تهران ر رشته شیمی معدنی معرفی شدم در مصاحبه امیر کبیر در مصاحبه شرکت کردم برایم غیبت زدند دانشگاه خواجه نصیر استاد تشریف آوردند با همسر یکی از داوطلبان که دوستشان بود خوش و بش نمودند بعد هم ایشان را داخل دعوت کردند در حالیکه نوبت دو نفر دیگر بود و نهایت ایشان را پذیرفتند تربیت مدرس یک سوال علمی از من نکرد و دانشجویان را انتخاب کرده بود دانشگاهی که چند سوال کرد شهید بهشتی بود و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی . بعد به این اساتید اجازه دهید که دانشجو انتخاب کنند اول فرهنگ خارج را به ایشان ارایه کنید بعد به مدل آنها برخورد کنید کجای دنیا چنین تبعیضی قایل می شوند

phd
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۱ ب٫ظ

بابا اینا همه بازی هست که دانشگاها جهت سوءاستفاده از مقالات دانشجویان برای بالا بردن رتبه خو انجام میدهند .من خودم دانشجوی دکتری معماری هستم هم نظام قدیم رو میشناسم هم جدید رو .در هردو ما وسیله ای هستیم برای هیئت علمی و دانشگاه که اینها باهاش رتبطه بیارن د حالی هیچ کدوم در نگارش متن پژوهش دخالت ندارند و دانشجویان تنها کسانی هستند که بر موضوع خود تسلط دارند ولی استاد و دانشگاه از چاپ مقاله منتفع میشوند .این بازی هم که راه افتاده این هست که در سیستم قدیم اساتید دانشگاه دست به یک خلاف و بیعدالتی میزدند که هرکه را دوست داشتن از دوره ارشد برای دکتری رزرو میکردند و سهمیه افراد داوطلب رو بدون توجه به سوابق ،نمره و موضوع انها در انحصار دانشجوی از پیش انتخاب قرار داده شده میداند که با ورود سیستم جدید این مطلب کمی درش اخلال ایجاد شد .دوره دکتری دولتی ما کلا مشکل داره و دانشگاه ازاد ما هم مسائل مربوط به خودش رو داره .کلاتحصیل در خارج نه تنها دردشر کمتر خواهد داشت بلکه امتیازات انهم بیشتر خواهد بود .

رضا
اسفند ۶, ۱۳۹۹ ۱:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  phd

افرین کاملا درست

یک داوطلب
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۷:۳۹ ق٫ظ

دوستان عزیزم سلام.شما میدونید چرا وقتی به استاد میگیم دانشگاه شما مثلا انتخاب سوم بوده و اول نبوده چرا اینقدر ناراحت میشن و میگن شانسی نداری؟

.
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۳:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  یک داوطلب

دقیقا سوال منم هست…اخه مجبوریم انتخاب اول یک گزینه فقط بزنیم بعد دوم و الی آخر….برطبق کاری که کردیم یا کارپژوهشی که اساتید دانشگاه دیگر کردن….
انتخاب رشته پس اساسش چیه!!!

سلام
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۵:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  یک داوطلب

سلام
بله این هم به هر حال معضل دیگری هست که متاسفانه وجود دارد. به نظر من دانشگاه و استادی که بخواهد سر این چیزها، دانشجو را رد کند، همان بهتر که پذیرفته نشویم. شما خودتان را ناراحت نکنید. قرار نیست که شما آن ها را راضی کنید. دنیا جاده یکطرفه که نیست. من هم مثل شما خیلی حساس بودم و البته نمی گویم الان کامل برطرف شده ولی تصمیم گرفتم خودم را سر این قضایا دیگر ناراحت نکنم که چرا فلان استاد ناراحت شد یا منو توی مصاحبه رد کرد و امثالهم. توکلتان به خدا باشد انشالله هر چه خیر است همان پیش می آید.

شهاب
اسفند ۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  یک داوطلب

به این خاطر هست که نمیخوان انتخاب شون سوخت بشه. یعنی اگه شما رو انتخاب کنن و شما دانشگاه اول یا دوم رو قبول بشید اونا هم نمیتونن شما رو داشته باشن و باید از ذخیره ها بردارن. پس سعی میکنن شما رو بر ندارن تا این مشکل پیش نیاد و دوباره کاری نشه

نسرین
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۸:۵۵ ب٫ظ

دانشجو باید شما رو انتخاب کنه اگر شما دوست داشتید بپذیرید یعنی چه که شما انتخاب کنید الان دوست منو یک استاد روانی انتخابش کرده کلا بدبخت شده

امید
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۱:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  نسرین

موافقم

سارا
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  نسرین

بلایی که سر من اومده.منو یه استادی انتخاب کرده که هیچ راه خلاصی از دستش ندارم.چرا اساتید سالی یا دو سالی یبار ازشون تست روانی گرفته نمیشه؟استاد من که بقیه اساتید هم از دستش عاجزن وای به حال دانشجوی بدبخت.کور و پشیمون شدم

ویکتاریون
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۶:۴۶ ب٫ظ

یه جوری نوشته دانشجوی دکتری حتی بیش از ۵ سال در دانشگاه می ماند، انگار اینا همون دانشگاهی نیستن که از وسط سال پنجم شهریه ی سنوات رو می گیرن.
و یه جوری نوشته باید همدیگه رو انتخاب کنن که انگار قراره با هم ازدواج کنن.
از ۹ ترم سنوات مجاز، سه تاش آموزشیه. الباقی ۶ ترم که برای دانشجوی غیر تی ای در رشته ی غیرآزمایشگاهی معنیش ۴ یا ۵ بار دیدن استاد و گزارش دادنه. واقعا دو نفر آدم بالغ تحصیلکرده در این حد نمی تونن همکاری حرفه ای داشته باشن؟ حتما باید دانشجوشون رو طی سالیان گذشته یا به سفارش بالادست خودشون از قبل بشناسن؟
یک سری شرکت ها چه داستانیه دیگه؟ با ورود این یک سری توی لیسانس مشکل ندارن؟ وقتی مصاحبه حرف آخر رو می زنه اون یک سری چه نقش مهمی دارن؟

همسفر
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۹:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

احسنت

امید
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۱:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

موافقم

بهار
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

به اون قسمت از کامنت شما که نوشتید انگار قراره با هم ازدواج کنن، خیلی خندیدم :)))) خیلی خوب بود :))

فرناز
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۶:۳۹ ب٫ظ

تو خارج به دانشجو ماهیانه پول هم میدن، کاشکی ایشون در تمامی جنبه ها مقایسه بفرمایند.

میلاد
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۵:۳۶ ب٫ظ

اینکه “استاد و دانشجو یکدیگر را انتخاب کنند” خیلی جمله دهن پر کن و جالبیه
منتها اشکالش اینجاست که فقط استاد قدرت انتخاب داره نه دانشجو
و مهمترین چیزی که این وسط وجود داره ” رانت تحصیلات رایگان” هستش که استادا با انتخاب کردن یک دانشجو ، این رانتو به اون دانشجو میدن
این جمله ای که این استاد عزیز فرمودن فقط در یک صورت قابل قبوله و اونم اینه که ” تمام تحقیقات انفرادی دانشجو فقط با نام خود دانشجو در مجلات چاپ بشه” نه اینکه استاد فقط عنوان راهنما رو یدک بکشه و در پایان تمام هزحمات به دوش دانشجو باشه و مزایاش به استاد برسه
اگر از اون روی سکه حرف میزنید ، این روی سکه رو هم ببینید

آنیتا
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۴:۴۲ ب٫ظ

به نظر من سخنانش منطقی نیست چرا که الان هم چیزی تغییر نکرده و اصل انتخاب دانشجو توسط استاد در مرحله مصاحبه است که همین روال هنوزم وجود داره و گاهی اساتید دانشجویان دانشگاه خودشونو انتخاب می کنند ، واقعا نمی فهمم دانشگاهها مشکلشون دقیقا چیه که از امتحانات متمرکز سازمان سنجش اینقدر گلایه می کنند!

بهزاد
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۶:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  آنیتا

دوست گرامی
اتفاقا الان ما اصلا موضوع انتخاب دانشجو توسط استاد را نداریم به هیچ وجه
بلکه چیزی که شاهد هستیم رقابت بین یک گروه از اساتید با یک گروه دیگر از اساتید در روز مصاحبه است
که کدام گروه دانشجوی مورد نظر خود را انتخاب کند
سال ۹۴ یک گروه از اساتید که مسئولیت هایی هم در دانشگاهی داشتند بعد از مصاحبه نامه ای به وزارت علوم ارسال کردند و حد نصاب مصاحبه را از ۶۰ به ۷۹ افزاش دادند تا شخص اینجانب که مورد نظر آنها نبودم موفق به ورود به مقطع دکتری نشوم. با من مشکل شخصی داشتند
در اون سال و در اون رشته که من در مصاحبه شرکت کردم بابت این نامه هیچ دانشجویی پذیرفته نشد
اگر جایی برای تظلم خواهی باشد و بدانم که به نتیجه می رسد روزی شکایت خواهم کرد

آنیتا
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۰:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  بهزاد

خب خودتون که صحه گذاشتید بر سخنانم
نمره رو افزایش دادند تا شما نتونید به دانشگاهشون ورود کنید
و این یعنی انتخاب دانشجو به سلیقه خودشون
این غیر اون چیزی بود که عرض شد؟

بهزاد
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۸:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  آنیتا

شما هنوز فرق بین اینکه من تز پیشنهادیم را به یک استاد ارائه بدهم و بعد از تایید، دانشجوی دکتری بشوم را با این مصاحبه های کذایی نمی دانید!
شما اسم این مصاحبه های دکتری را به صرف حضور اساتید دانشگاه در زمان مصاحبه گذاشته اید انتخاب دانشجو توسط استاد! عجیبا غریبا

آنیتا
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  بهزاد

به نظر می رسه مقوله‌ مورد بحث شما با متن فوق بی ربطه و احتمال می دم متن رو نخوندید

سامان
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۲:۲۳ ب٫ظ

“اگر هم استاد و هم دانشجو همدیگر را برای همکاری انتخاب کنند، این روش هم عادلانه‌تر است” بله از نظر شماها عادلانه تر است. با این کار میتونید دانشجوهای خودتون را راحت تر پذیرش کنید.

HD
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۴:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  سامان

دقیقا

ارش
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۴:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  سامان

این اقا احتمالا میخواد یکی از فامیلاشون بیاد دانشگاه مقطع دکتری از سد کنکور سراسری نمیتونه رد بشه اگر کنکور سراسری نباشه و اگر پذیرش دانشجو سلیقه ای بشه ی فاجعه اتفاق میوفته

HD
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۲:۱۶ ب٫ظ

این موضوع از دوجنبه قابل تامل هست.هم خوبه وهم میتونه بد باشه
خوب از این لحاظ که وقتی دانشجو و استاد با هم هماهنگ باشن بازده کارپژوهشی بهتر خواهد بود. و بد اینکه رابطه ها خیلی بیشتر از قبل جای ضوابط رو میگیرن و دانشجویان دانشگاه های پایین تر شانس خیلی اندکی برای همکاری با اساتید دانشگاه های بهتر رو خواهند داشت